لیست بیماری های معافیت پزشکی ۱۴۰۳

لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه

لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه معافیت های پزشکی تقریبا شامل تمام بیماری ها و اختلالات عملکردی جسمی و ذهنی و روانی میشود که شامل ۱۷ بخش است و هرکدام از بخش ها شامل چندین بند میشود که بسیار مفصل و دقیق میباشد و حتی در هر بند جزئیاتی همچون در حین تحصیل بودن یا مدرک تحصیلی در نظر گرفته شده است.بخش های آیین نامه پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی به شرح زیر است:

👈 بخش اول : بیماری های عمومی

👈 بخش دوم :معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

👈 بخش سوم: معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

👈 بخش چهارم: معافیت بیماری های داخلی مغز و اعصاب(نورولوژی)

👈 بخش پنجم : معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان

👈 بخش ششم : بیماری های جراحی مغز و اعصاب

👈 بخش هفتم : بیماری های ریه و قفسه صدری

👈 بخش هشتم : بیماری های استخوان (اسکلت)

👈 بخش نهم : بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی

👈 بخش دهم : بیماری های خون و انکولوژی(بدخیمی ها)

👈 بخش یازدهم : بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی

👈 بخش دوازدهم : بیماری های فک و دهان و دندان

👈 بخش سیزدهم : بیماری های چشم و عوارض بینایی

👈 بخش چهاردهم : بیماری های گوش و حلق و بینی

👈 بخش پانزدهم : بیماری های قلب و عروق

👈 بخش شانزدهم : بیماری های روماتولوژی و بافت همبند

👈 بخش هفدهم: بیماری های عفونی

مقالات مرتبط : هر آنچه باید در مورد مراحل و شرایط معافیت پزشکی بدانید

آنچه که مشمولان خدمت سربازی باید در خصوص معافیت پزشکی بدانند

یکی از راه های معافیت از خدمت سربازی معافیت پزشکی است که بسیاری هم با توجه به مشکلات جسمی و روانی که دارند از این معافیت استفاده میکنند اما چند نکته در این مورد قابل تامل است و آن این است که معافیت های پزشکی معمولا در حین تحصیل قابل اقدام کردن نیست و بر اساس مدرک تحصیلی بیماری جز معافیت ممکن است قرار نگیرد.

برای مثال زمانی که شما دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستید و چشمتان ضعیف است برای معاف شدن از خدمت نمره چشم زیر ۸ قابل قبول نخواهد بود این در حالی است که افرادی با مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی میتوانند با ضعیفی نمره ۶ از خدمت سربازی معاف شوند با سرباز مشاور همراه باشید.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است محدودیت های بعد از گرفتن معافیت پزشکی میباشد که فرد با آن مواجه خواهد شد و مهم ترین محدودیت استخدام در ارگان های دولتی و نظامی است البته صرفا داشتن بیماری موجب عدم استخدام نخواهد شد و حتما باید آیین نامه استخدامی آن ارگان مشخص بررسی شود.

بیماری های اعصاب و روان و مغز اعصاب نه تنها محدودیت های استخدامی ایجاد میکند بلکه در مواردی همچون دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی،مجوز و پروانه کسب کار میتواند برایتان مشکل ساز شود.پس قبل از هرگونه اقدام برای دریافت معافیت پزشکی باید بررسی های کامل تبعات بعد از آن را انجام داده باشید.

بنر معافیت پزشکی

لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه

لیست کامل بیماری های معافیت پزشکی در همین مقاله برایتان بطور کامل بخش بندی شد در اینجا قصد داریم چند بخش را که بیشترین آمار مراجعه را دارد بررسی کنیم.

بخش چهار،پنج،شش:این ۳ بخش بیماری های مرسومی همچون صرع یا تشنج،میگرن،عدم تعادل حرکتی،بیماری های اعصاب و روان همچون وسواس،استرس و اضطراب،افسردگی و دوقطبی را شامل میشود که معولا قبل یا در حین خدمت زیاد اقدام میشود.

از نظر زمانی بین ۶ ماه تا ۱ سال گرفتن معافیت های این بخش ها ممکن است طول بکشد و بیشترین محدودیت ها را نیز دارند.درکل پیشنهاد میشود سراغ گرفتن معافیت این بخش ها نروید.

بخش هشتم:بیماری های مربوط به استخوان و اسکلت تمام اسکلت بدن را شامل میشود از مشکلات مفصلی و استخوانی گرفته تا حتی زانو پرانتزی و دفورمیتی مچ پا و بدلیل وسعت و تعدد بیماری هایی که در این بخش وجود دارد روزانه افراد زیادی برای دریافت معافیت های پزشکی این بخش اقدام میکنند.

بخش دوازدهم:در رابطه با دهان و دندان قوانین کمی تغیر کرده است و قوانینی همچون نداشتن تعداد مشخصی دندان برای معافیت دیگر وجود ندارد و در حال حاضر مشکل در هنگام صحبت کردن،سوتغذیه،مشکل در بلع غذا و ایجاد صورت نامتقارن به دلیل وجود تومورهای خوش خیم و بدخیم از ملاک های معافیت در این بخش میباشد.

بخش سیزدهم:تقریبا میتوان گفت بیشترین مراجعه برای دریافت معافیت های پزشکی در رابطه با چشم است و دلیل آن هم مشخص است چون ضعیفی چشم تنها بصورت ارثی و ژنتیکی نیست و در اغلب افراد اکتسابی است.این مورد به هیچ عنوان در حین تحصیل قابل بررسی نمیباشد و مدرک تحصیلی تاثیر مستقیم در رای شورای پزشکی دارد.

لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه : مشکلات اورولوژی

بخش یازدهم آیین نامه های پزشکی سازمان نظام وظیفه در ۳۸ بند بطور کامل و جامع به این بخش پرداخته است و تمامی بیماری هایی که موجب اختلال عملکردی کلیه،مثانه و سیستم ادراری و تناسلی به دلیل انسداد یا عفونت شود میتواند معافیت را در پی داشته باشد.

همچنین بیماری هایی همچون واریکوسل و فقدان بیضه در این بخض قرار دارد که البته چون در اغلب موارد قابل درمان است رای شورای پزشکی بعد از عمل صادر میشود.طبق موارد گفته شده اگر درد دارید یا دچار اختلال هستید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از انجام سونوگرافی تشخیص لازم جهت درمان و معافیت پزشکی انجام شود. در ادامه مقاله لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه به سراغ نحوه درخواست معافیت پزشکی می رویم…

نحوه درخواست معافیت پزشکی

برای درخواست معافیت پزشکی اولین اقدام مراجعه به پلیس+۱۰ میباشد.پس از آنکه فرم های مشخص دریافت شد مرحله بعدی تایید بیماری و درخواست تشکیل شورای پزشکی توسط پزشک معتمد است.بعد از این درخواست معمولا کمتر از یک زمان خواهد برد تا شورای پزشکی تشکیل شود.

در مرحله بعد رای شورا به کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی ارسال میشود معمولا یک ماه بعد از شورای پزشکی کمیسیون تشکیل خواهد شد.کمیسیون پزشکی در واقع مرحله نهایی و ابلاغ رای سازمان نظام وظیفه میباشد البته یک بار فرصت اعتراض و رفتن به شورای عالی برایتان وجود دارد.

در صورتی که تمامی مراحل طی شود و رای پزشک مساعد باشد شما کافیست تعرفه کارت پایان خدمت را پرداخت کنید و ظرف ۴۵ روز آینده منتظر دریافت کارت پایان خدمت باشید.

معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چگونه است؟

نحوه معافیت پزشکی و تشکیل شورای پزشکی و در نهایت تایید یا رد معافیت مشمول قبل یا حین خدمت سربازی تفاوت چندانی ندارد و تنها در اقدام اولیه برای معافیت تفاوت هایی وجود دارد.

شخصی که در حین خدمت سربازی است یا سرباز فراری میباشد برای دریافت معافیت پزشکی نیازی نیست به پلیس+۱۰ مراجعه کند.لازم است توسط بهداری یگان بیماری او تایید شود و با گواهی یگان تحت عنوان نامه اعزام به بیمارستان زیرمجموعه یگان خدمت مراجعه کند.

بعنوان مثال شخصی که سرباز ارتش هست نمیتواند تاییدیه معافیت از سپاه بگیرد و حتما باید زیرنظر بیمارستان های علوم پزشکی ارتش بررسی شود.پس از این مرحله چه معاف شود و چه معافیت خدمات رزمی صادر شود و یا دوره استعلاجی و معافیت موقت صادر شود نامه از بیمارستان به یگان ارسال میشود و مشول با تاییدیه یگان دستور العمل را اجرا میکند.

مدارک موردنیاز و نحوه رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی سربازی

ممکن است فردی که برای معافیت پزشکی اقدام میکند به دلیل مادرزادی بودن بیماری ی تحت درمان بودن دارای مدارم مستند درمانی،بستری یا حتی جراحی باشد و ممکن هم است بدلیل اتفاق ناگهانی دچار بیماری شده باشد.

در هرصورت فردیکه دارای مدارک مستند است قاعدتا مسیر ساده تر و کوتاه تری را برای معافیت طی میکند و اگر فردی تا به امروز مدرکی ندارد دلیل نمیشود شامل معافیت پزشکی نباشد.

از نظر نحوه رسیدگی هم حداقل دو گروه از پزشکان متخصص نوع بیماری و اختلال عملکردی همچنین آیین نامه اجرایی در رابطه با آن بیماری را بررسی خواهند کرد پس هیچ جای نگرانی برای اعلام رای غلط وجود ندارد حتی برای احترام به حقوق مشمول فرصت اعتراض و بررسی دوباره پرونده توسط پزشکی دیگر نیز وجود دارد.

میتوان بطور حتم گفت فردی که پس از چند مرحله شورای پزشکی و کمیسیون معاف نمیشود و حتی توسط شورای عالی که حتی ممکن است در استانی دیگر برگزار شود رد میشود شامل معافیت نبوده است و بی عدالتی در حق او انجم نشده.

اگر شما در مورد لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه سوالی دارید میتوانید همین حالا با سرباز مشاور تماس بگیرید.

بنر معافیت پزشکی

107 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید من دوتا از مهره های کمرم شکسته عمل کردم و رباط کمرم هم پاره شده عمل کردم و مینکس زانوم هم پاره شده ایا معاف میشوم

    1. سلام من پدرم معافیت پزشکی صرع داره خودم هم زانو ‌‌پرانتزی و کف پای صاف دارم و عمل کردم اسکولیوز هم دارم میتونم معافیت کفالت بگیرم

  2. با سلام خدمت شما ایا آژنزی کلیه راست(فقط کلیه چپ رو دارم) معافیت دائم میتونم داشته باشم ، بنده زیاد عرق میکنم

  3. سلام من تصادف کردم و خونریزی داخلی داشتم و چند سانت از روده‌م رو بریدن اگه برم دنبال کاره معافیت معاف میشم؟

  4. سلام من رون پام شکسته و پلاتین تو پام گذاشتن ولی درش آوردم پام بازم درد داره معافیت میخوره

  5. سلام و عرض ادب ، ببخشید من مشکل کلیه و ادرار دارم و نمیتونم ادرار نگه دارم همچنین از بچگی مشکل کم خونی داشتم به دکتر متخصص مراجعه کردم بعد از نتیجه آزمایش بنده گفتند کم خونی من لب مرز هستش و کلیه هام عفونت دارند و از لحاظ جسمی ضعیف هستم ، آیا معافیت شامل حال بنده میشه یا خیر تشکر از شما

  6. سلام وقتتون بخیر من با مدرک کارشناسی و بیماری هایی مثل کف پای صاف هردوپا و کوتاهی آشیل پا و کبد چرب و تری گلیسرید بالا میتونم معاف بشم ؟؟
    واگر اینکه فتق کشاله ران هم عمل نشده داشته باشم چطور ؟؟ همگی باهم تاثیر گذارهستن ؟؟

  7. سلام من طی ی حادثه‌ای مهره های پایینی کمرم نزدیک دنبالیچه هر دو طرف تَرَک برداشت تحت درمان بودم ی مدت خوب بود ولی دوباره درد میکنه کار سنگین میکنم خیلی اذیتم میکنه
    آیا میتونم معاف شم
    الان ۱۸ سالمه

  8. سلام من چند ماه پیش عمل ابلیشن قلب کردم و بعد عمل متاسفانه خوب نشدم ضربان نرمال ندارم و نمیتوانم کار روزانه انجام بدم معاف میشم

  9. باسلام پسرم ۲۳ سالشه بیماری تالاسمی انترمدی می باشد همگلوبین او ۸ هست آهن بدنش زیاد تر از معمولی از چهارصد بیشتر است آیا معاف مشود

  10. من چندتا از تاندم های دستم قبل سن ۱۸ پاره شده الان سن ام بالا ۴۰ و مجردم معافیت شامل من میشه

  11. سلام
    من پسوریازیس دارم . پوست سر و صورت و کشاله های ران . زیر بغل ها و ناخن ها دست و پا درگیر است
    چشامم یکم ضعیفه
    معاف میشم ؟ ؟؟؟؟؟
    پسوریازیسم یا بهتره بگم این بیماریم مقاوم شدید ب درمانه ب طوری که داروش ی روز قطع شه فاجعه میشه

  12. سلام من مشکل ستون فقرات دارم عمل جراحی انجام دادم ولی بازم مشکل دارم دوباره ام آر آی دادم پزشک تشخیص داده که اوضاع چندتا از مهره های کمرم به شدت نیاز به جراحی دارن حالا میخواستم ببینم معافیت پزشکی شامل حال من میشه

  13. سلام من بیماری نادر ارثی ب اسم راسل سیلور دارم
    ک یکی از علائمش باعث شده پای چپم رو کامل روی زمین نزارم و دمپایی نتونم پام کنم
    میخاستم ببینم معاف میشم یا ن

      1. سلام من پای راستم پرانتزی وکج است مادرزادی و دیابت و فشار خون و چربی بالای دارم از خدمت معاف دائم میشوم

      1. باسلام من معلولیت مادر زادی دارم و یه طرف بدنم کوچکتر از طرف دیگر هست وپای چپم کل عضلات پشتش ضعف شدید داره در کل پای سمت چپ یه مقدار کوتاهی داره و میلنگه و روی زمین کشیده میشه
        وتحت پوشش معلولین بهزیستی هستم
        ایا معاف میشم

  14. سلام من چندسال پیش تصادف شدیدی داشتم پای چپم از ناحیه زانو لگن شکست بعد خوب شدنم انگار رشد نکرد چند سانتی از پا راستم کوتاه‌تر شده میخواستم بدونم معاف میشم یانه بعضی وقتا موقع راه رفتن خیلی درد میکنه یا سرما میخوره بیشتر میشه ممنون میشم راهنمایم کنین

  15. سلام من چندسال پیش تصادف شدیدی داشتم پای چپم از ناحیه زانو لگن شکست بعد خوب شدنم انگار رشد نکرد چند سانتی از پای دیگه ام کوتاه‌تر شده میخواستم بدونم معاف میشم یانه بعضی وقتا موقع راه رفتن خیلی درد میکنه یا سرما میخوره بیشتر میشه ممنون میشم راهنمایم کنین

  16. سلام من گوش راستم پردهش سوراخ شده و عفونت های مکرراً داره و ترشح هم میده و هیچی نمی شنوم ایا می‌تونم معافیت داره

  17. سلام ایا مسمومیت شدید با سرب بر اثر ساچمه خوردن با اسلحه معافیت پزشکی تعلق میگیرد ممنون

  18. سلام خسته نباشید
    من عمل بای پس امگا انجام دادم و روده ام در دو محل آناستوموز شده ، با این شرایط میتونم معافیت کامل بگیرم ؟؟؟

  19. سلام خسته نباشید
    من اعزامی سال ۱۳۹۰ هستم الان هم حدود ۱۰ ساله فراری کردم متاهلم دو تا دختر دارم و پدرم یک ساله فوت کرده و یه برادر ناتنی دارم با ما هم اصلا رفت و آمد نداره میشه برای مادرم سرپرست بشم و معافیت کفالت بگیرم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  20. سلام خسته نباشید
    من اعزامی سال ۱۳۹۰ و الان حدود ۱۰ ساله فراری هستم خودم هم متاهلم دو تا دختر دارم وپدر هم یه ساله فوت کرده و یه برادر ناتنی دارم که اصلا با ما رفت و آمد نداره ایا میتوانم برای سرپرست مادرم معافیت کفالت بگیرم میشه راهنمایی کنید ممنونم

  21. سلام کسی که دندان نداره بهش معافیت تعلق میگیره مشکل دندان چندتا دندان که ففط ریشه کلان اگه دندان م هست میشه یه توضیح بدید

  22. سلام این شرایط دیسک استئوفیت اولیه در سطوح C6-C7 و C5-C6 و C4-C5 و C3-C4با فشار اثر بر روی کیسه داخلی و pLL میتونه معافیت دائم بگیره؟

  23. سلام خسته نباشید من واسه معافیت پزشکی اقدام کردم الان پروندم گیر نظام وظیفس، الان من معافیت پزشکی نمی خوام، می خوام برم سربازی باید چیکار کنم

  24. سلام خسته نباشید من تک پسرم خواهرم ۹ساله پدرمم نظامی هست و ۴۷ساله میخواستم ببینم آیا معافم؟

      1. سلام خسته نباشید .من کارشناسی گرفتم ولی نمره چشمم الان بالای ۳ هست میتونم برای معافیت کاری انجام بدم ؟
        آیا معاف از رزم چی اون رو میتونم اقدام کنم ؟

  25. سلام ،من بیماری آسم دارم و از ده سالگی تحت درمان بودم ولی یه دکتر ثابت نداشتم ، بستری نشدم ولی سابقه مصرف طولانی مدت دارو دارم میخواستم بدونم معافیت کامل دریافت میکنم یا خیر

  26. سلام وقتتون بخیر، بنده به متخصص مراجعه کردم گفتن ک افتادگی قلب داری و پروپانوول واسم تجویز کردن’ این بیماری مشمول معافیت هستش یا خیر؟ و اینکه اگه مشمول معافیت میشه حین تحصیل هم میشه اقدام کرد برای معافیت؟ تشکر

    1. سلام بیماری های قلبی فقط با ef کمتر از ۵۰ معافیت داره در ضمن حین تحصیل قابل اقدام نیست

  27. سلام دیابت بی مزه از زمره بیماریهای معافیت دائم میباشد و در جدول ذکری از معاف از رزم و یا معافیتهای موقت دیگر نشده است ایا کمیسیون میتواند مریضی که مبتلا به دیابت بی مزه میباشد را تنها معاف از رزم بنماید

    1. سلام کسانی که دارای دیابت بی مزه هستند قطعا مشکلات غددی دارند و در صورت اثبات این موضوع معافیت دارد

  28. سلام خسته نباشین من مشکل اریتمی قلبی دارم و ضربان قلبم مرتب نمیزنه معافیت میدن به من؟

  29. سلام وقت بخیر پدر من ۴۹ سالشه یه کلیه ندارد یکی دگش عفونت کرده زیاد نمتونه کار کنه دوتا داش دارم کوچکتر از خودم یکیشون ۱۲ یکی دگه۱۸ خودم ۲۲سالمه دانشجو هستم مخواستم ببینم معاف میشم یانه…

  30. با سلام من کم خونی سیکل سل دارم یکمی شدید هست اگر تو آفتاب برم خونم کم میشه آیا معاف میشم دیسک کمر هم دارم نمی توانم دائم وایسمممنون جواب بدین ممنون

    1. سلام بنده ۱۹ سالمه بیماری آرنولد کیاری(افتادگی‌ مخچه) از نوع گرید یک دارم بیشتر اوقات سر انگشت های دستم خواب میره و پشت سرم خیلی عجیب درد میگیره و فشار میاره به گردنم تقریبا ۵ سالم هست زیر نظر دکترم میخواستم بدونم آیا از خدمت معاف میشم یانه

      1. سلام فرزندم پارسال تصادف رانندگی داشته که باعث خونریزی مغزی و شکستگی تمام استخوان های اطراف چشم راست شده که در عمل جراحی به وسیله میله و پلاک تقریباً به حالت عادی در آمده
        آیا معافیت به ایشون تعلق میگیرد؟؟

        1. سلام خسته نباشید
          من زنداسفل دست چپم و مهره ششم و هفتم ستون گردنی و مهره دهم و دوازدهم پشتی ستون فقرات و زایٔده خاری مهره هفتم پشتی شکسته

          آیا میتونم معافیت کامل بگیرم

          1. سلام من یکی از انگشت های دست چپم قطع شده سن منم ۲۲ هستش آیا معاف میشم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید