آخرین اخبار سربازی و معافیت های تصویب شده در کشور

آخرین اخبار سربازی

ما در سرباز مشاور به محض تصویب قوانین جدید در مورد سربازی که شامل انواع معافیت ها ، خرید خدمت سربازی و کسری خدمت است در همین صفحه اطلاع رسانی های لازم را انجام میدهیم تا به سادگی در جریان اخبار قرار بگیرید.

خبر فوری کاهش مدت خدمت سربازی

بعد از مصوباتی که مجلش شواری اسلامی در سال ۱۴۰۳ به تصویب رساند و به شورای نگهبان ارسال شد نهایتا سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید کاهش مدت خدمت سربازی به میانگین ۱۴ ماه داد .وی قانون کاهش مدت خدمت سربازی را خلاف قانون و شرع ندانست و اجرای آن را تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح تعیین کرد.جزئیات دقیق این قانون و نحوه اجرای آن باید از سوی ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع رسانی شود.

جزییات کامل کاهش خدمت سربازی

معافیت سربازی برای متاهلین تغییر کرد

نمایندگان مجلس در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، مصوبه قبلی خود درباره معافیت سربازی متاهلین را اصلاح کرد که مقرر شد مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف شوند.

پیش از این در جلسه صبح تصویب شده بود که این معافیت برای متاهلین بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر باشد.

تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ در خصوص افزایش حقوق سربازان

پیرو جلسات بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، مجلسی ها تصویب کردند تا سربازان مناطق غیر عملیاتی ۶۰ درصد حداق حقوق پرسنل پایور، سربازان مناطق عملیاتی ۷۵ درصد حداقل حقوق پرسنل پایور و سربازان متاهل فاقد فرزند ۹۰ درصد حداقل حقوق پرسنل پایور را در سال ۱۴۰۳ دریافت کنند.داشتن فرزند و مدرک تحصیلی و نوع یگان خدمتی از دیگر عوامل تاثیر گذار در میزان حقوق دریافتی است.

آخرین اخبار در خصوص ثبت نامی دانشگاه افسری نیروی انتظامی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد ، داوطلبان حائز شرایط ورود به دانشگاه افسری امین میتوانند از امروز تا ۱۵ فروردین از طریق سامانه gozinesh.police.ir اقدام به ثبت نام کنند.دقت کنید هیچ ثبت نام حضوری ای وجود ندارد و بعد از ثبت نام اینترنتی و پایش داوطلبان حائز شرایط نتایج و زمان مصاحبه حضوری اطلاع رسانی خواهد شد.

مصوبات مجلس در مورد معافیت ۲ فرزندی و کاهش مدت خدمت سربازی

طرح معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند و کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه چند ماهی است که جهت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.
در آخرین اعلام شورای نگهبان طرح های مذکور بدون تایید و رد قطعی جهت اصلاح به مجلس بازگرداننده شد.با این حساب امکان تصویب این طرح ها در سال ۱۴۰۲ بسیار بعید است.

آخرین اخبار سربازی در خصوص کسری خدمت

با اعلام معاون آموزش متوسطه وزارت و آموزش و پرورش و تایید قرارگاه ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شد تا تمام مشمولان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان از یک ماه کسری خدمت سربازی برخوردار گردند.

اطلاعات تکمیلی از انواع کسری خدمت

افزایش حقوق سربازی از آذر ۱۴۰۳

بر اساس اعلام آقای دهنوی عوض هیئت رییسه مجلس مصوبه افزایش حقوق سربازان با توجه به رده بندی حقوقی بر اساس محل خدمت ، تاهل و داشتن فرزند ، مدرک تحصیلی با افزایش ۲۰ درصدی حقوق از حداقل حقوق ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خواهد رسید. طبق گفته ایشان کسری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی تامین افزایش حقوق برطرف شده و تمام سربازان از حقوق آذر ماه شاد افزایش نرخ ۲۰ درصدی خواهند بود.

مصوبات جدید مجلس در خصوص سربازی

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی آقای دهنوی در خصوص مصوبات اخیر مجلس همچون معافیت مشمولان دارای دو فرزند بالای ۳۰ و ۳۵ سال یا کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه و دیگر مصوبات اعلام کردند تا یک ماه آینده خبر های خوشی از سوی شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح اعلام میشود که این خبر نشان دهنده در دست بررسی بودن مصوبات اخیر است.

خبر خوش در رابطه با مشمولان بالای ۳۰ سال

بر اساس اعلام نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مقرر شده است تا مشمولان غایب و غیر غایبی که بالای ۳۰ سال سن دارد و دارای حداقل ۲ فرزند هستند از خدمت سربازی معاف شوند.لازم است این قانون در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود و بعد از آن توسط شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح تصویب شود تا به اجرا در بیاید.

آخرین اخبار سربازی در خصوص کاهش مدت خدمت سربازی

علاوه بر قانونی که توسط کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید قانون دیگری در رابطه با کاهش مدت خدمت سربازی و حرفه ای شدن سربازی نیز تصویب شد.بر اساس این قانون و بعد از تصویب در شورای نگهبان و تایید ستاد کل نیروهای مسلح مدت خدمت سربازی بطور میانگین به ۱۲ ماه کاهش پیدا خواهد کرد که کمترین طول دوران سربازی در تاریخ ایجاد سربازی اجباری از زمان رضا شاه است!

مدت فعلی خدمت سربازی

تعیین بومی و غیر بومی بودن سربازان

خبر ۳۰ مهر ۱۴۰۳

بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح به تمامی یگان های نظامی سراسر کشور قانون بومی و غیر بومی بودن سربازان بر اساس دستور العمل جدید محاسبه میشود.از این پس ملاک بومی و غیر بومی تمام مشمولان و سربازان سراسر کشور در تمام یگان های نظامی فاصله ۲۰۰ کیلومتری منطقه محل سکونت تا یگان خدمت است.در صورت غیر بومی لحاظ شدن سرباز مدت ۳ ماه کسری خدمت سربازی برای مشمول در نظر گرفته میشود.این کسری خدمت مازاد کسری های دیگر قابل استفاده میشود.

مدت خدمت سربازی سربازان امریه

خبر ۳۰ مهر ۱۴۰۳

با اعلام سردار مهری رییس سازمان نظام وظیفه فراجا کاهش ۳ ماهه مدت خدمت سربازی برای مشمولان امریه سربازی حاضر در یگان های غیر نظامی لحاظ نخواهد شد و مدت خدمت سربازی این افراد چه بومی و چه غیر بومی همچنان همان ۲۴ ماه است.

خبر خوش سربازی برای تمام مشمولان بالاخره مدت خدمت سربازی کاهش یافت

۳۰ مهر ۱۴۰۳

با موافقت فرماندهی کل قوا و ابلاغ قانون جدید مدت خدمت سربازی به سازمان نظام وظیفه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شد مدت خدمت سربازی از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش پیدا کند.این طرح شامل تمامی مشمولان در حین خدمت سربازی و مشمولانی که از این پس به خدمت سربازی اعزام میشوند خواهد شد همچنین تمامی کسری های خدمت سربازی مانند کسری بسیج ، کسری ایثارگری ، کسری مناطق عملیاتی و بد آب و هوا ، کسری تاهل و فرزند و کسری انجام پروژه پابرجاست و این کسری ها از ۲۱ ماه خدمت قانونی محاسبه خواهد شد.

آخرین اخبار سربازی در خصوص متقاضیان امریه سربازی

۱۵ مهر ۱۴۰۳

در خبری عجیب و غیر منتظره معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد با دستور سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ، وظیفه عمومی مکلف شد تا با امریه سربازی در هیچکدام از نهاد های دولتی و وابسته به نظام جمهوری اسلامی برای مشمولانی که آخرین مدرک تحصیلی آن ها لیسانس است موافقت نشود.بنابراین از این پس هیچکدام از نهاد های گفته شده اجازه درخواست امریه برای متقاضیانی با این مدرک تحصیلی را ندارند و تنها حالت امریه برای مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی گذراندن سربازی بصورت سرباز امریه در شرکت های دانش بنیان با احراز شرایط مشخصی است که ابلاغ شده است.

هرآنچه که باید در مورد امریه سربازی بدانید

معافیت کسانی که خالکوبی دارند

۱۵ مهر ۱۴۰۳

طبق اعلام رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی در برنامه زنده تلویزیونی مشمولان غایب و غیر غایبی که دارای خالکوبی و تتو هستند با تایید کمیسیون پزشکی و احراز مشکلات مربوط به اعصاب و روان زیر نظر روان پزشک مراکز درمانی نیروهای مسلح میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند.میزان تتو و محل خالکوبی ملاک تایید و رد معافیت است.

برای توضیحات تکمیلی به معافیت سربازی خالکوبی مراجعه کنید

خبر خوش سربازی برای سربازان نیروی انتظامی

۴ مهر ۱۴۰۳

به مناسبت روز سرباز سردار مجید فرماندهی پلیس فتا کشور به تمامی سربازان یگان فتا در سراسر کشور به مدت ۴۸ ساعت مرخصی تشویقی اعطا نمودند جهت دریافت مرخصی به فرماندهی یگام خدمتی مراجعه کنید.

خبر خوش سربازی در رابطه معافیت ساکنین جزایر خلیج فارس

۱۳ شهریور ۱۴۰۳

با اعلام ستاد کل نیروهای مسلح سازمان وظیفه عمومی هرمزگان مکلف شد در صورت تایید مدارک سکونتی ۱۲ ساله سکونت در یکی از جزایر نامبرده یکی از اعضای خانواده با نظر پدر خانواده یا حتی خود پدر خانواده از خدمت سربازی معاف شوند.

معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال دارای ۲ فرزند

۱۲ مرداد ۱۴۰۳

در فاصله چند ماه بعد از تصویب قانون معافیت مشمولان دارای ۳ و ۴ فرزند که با تعیین حد نصاب سنی ۴۰ سال صورت گرفته بود مجلس در اقدامی جدید اعلام کرد تمام مشمولان بالای ۳۵ سال دارای ۲ فرزند و تمامی مشمولان دارای ۳ فرزند میتوانند به این وسیله از خدمت سربازی معاف شوند. بعد از تایید ستاد کل نیروهای مسلح و شورای نگهبان این طرح لازم الاجرا میباشد.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به معافیت سربازی دو فرزندی مراجعه کنید.

کسری طرح مهارت آموزی سربازان

خبر ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۳

با تلاش های مستمر مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح سرباز حرفه ای و طرح های مهارت آموزی و اشتغال سربازان قرار بر این شد که تمام سربازان دارای گواهی مهارت آموزی که در یگان های خدمتی و نهاد های مربوطه صادر میشود حداقل ۲ ماه از خدمت سربازی آن کسر شود.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به سرباز ماهر مراجعه کنید.

خبر خوش سربازی اعطای وام به دارندگان کارت پایان خدمت

خبر ۱۹ تیر ۱۴۰۳

در صورتی که مشمولی در حین خدمت سربازی یا حداکثر ۵ سال بعد از دریافت پایان خدمت در یکی از دوره های مهارت آموزی شرکت کند و دارای گواهی معتبر باشد میتواند از ۱۵۰ میلیون وام با شرایط بازپرداخت ۷ ساله و کارمزد ۲ تا ۴ درصد استفاده کند.

بخشش اضافه خدمت سربازان

خبر ۱۱ تیر ۱۴۰۳

در مصوبه اعلامی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح سازمان نظام وظیفه عمومی مکلف شده است تا اضافه خدمت سنواتی تمامی مشمولان غایبی که تا اول مهرماه ۱۴۰۳ در حین خدمت هسند یا اقدام به ارسال دفترچه کرده اند مورد عفو و بخشش قرار دهد. توجه داشته باشید بخشش غیبت های سربازی تنها در مورد اضافه خدمت هست و مابقی محدودیت های این موضوع پابرجا میباشد.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به بخشش اضافه خدمت ۱۴۰۳ مراجعه کنید.

خبر خوش سربازی در رابطه با خانواده های تحت پوشش بهزیستی

خبر ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

بر اساس قانون اجرایی در سازمان وظیفه عمومی تمام مشمولانی که تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشند در صورتی که خواهر یا برادر معلول داشته باشند میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند. در ادامه قانون برای کسانی که تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال نیست شرط عضویت دو نفر از اعضای خانواده به جهت معلولیت در بهزیستی آمده است بتوانند با این امکان از خدمت سربازی معاف شوند.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مراجعه کنید.

معافیت متاهلین دارای فرزند

خبر ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا تمامی مشمولان غایب و غیر غایب و حین خدمت سربازی که دارای سن حداقل ۴۰ سال هستند و دارای ۳ فرزند یا بیشتر میباشند از خدمت سربازی معاف شوند همچنین در این مصوبه آمده است تمامی مشمولان کمتر از ۴۰ سال که دارای ۴ فرزند یا بیشتر باشند تحت هر شرایطی از خدمت سربازی معاف شوند.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به معافیت متاهلین بالای ۴۰ سال مراجعه کنید.

افزایش حقوق سربازی

خبر ۱۸ اسفند ۱۴۰۳

مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب کرد تا حداقل حقوق سربازی با مبنای ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شود و سربازان مناطق عملیاتی و متاهل با ضریب بیشتر افزایش حقوق داشته باشند.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ مراجعه کنید.

اخبار سربازی در مورد استفاده از کسری خدمت ایثارگری

خبر ۸ اسفند ۱۴۰۱

با تایید سرلشگر باقری و ابلاغ قانون به سازمان وظیفه عمومی تمام مشولان غایب که یکی از اعضای درجه ۱ خانواده آن ها دارای سابقه ایثارگری است در صورت عدم استفاده شخص دیگر میتوانند در صورت اعزام به خدمت سربازی با ارائه گواهی اشتغال به خدمت از کسری خدمت ایثارگری به ازای هر ماه ایثارگری ۱۲ روز کسری خدمت دریافت کنند.

برای توضیحات تکمیلی در این رابطه به کسری خدمت ایثارگری مراجعه کنید.

خبر خوش سربازی در رابطه با افزایش حقوق سربازان

خبر ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

با توجه به افزایش تورمی در کشور و کاهش میل مشمولان جهت اعزام به خدمت سربازی مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا حداقل حقوق سربازان به ۳ میلیون تومان برسد و در صورت خدمت در مناطق عملیاتی یا داشتن همسر و فرزند این میزان تا ۵ میلیون تومان افزایش داشته باشد.

خبر خوش برای مشمولان خارج از کشور

خبر ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

قانون خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور با حداقل ۵ سال غیبت سربازی و مبلغ ۱۵ هزار یورو با هر مدرک تحصیلی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در صورت تایید ستاد کل نیروهای مسلح و شورای نگهبان قانون از فروردین ۱۴۰۱ لازم اجرا است.

خرید خدمت مشمولان غایب

خبر ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

با تصویب مجلس شورای اسلامی و رای اکثریت نمایندگان تمام مشمولان غایبی که دارای حداقل ۵ سال غیبت هستند میتوانند بر اساس مدرک تحصیلی از امکان خرید خدمت سربازی بهره مند شوند.

  • مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان
  • مدراک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ۴۰۰ میلیون تومان
  • مدارک تحصیلی دکتری عمومی و تخصصی ۶۰۰ میلیون تومان
  • جهت اجرایی شدن قانون موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و شورای نگهبان الزامی است.

آخرین اخبار سربازی در مورد الزام تزریق واکسن کرونا

خبر ۸ مهر ماه ۱۴۰۰

مشمولانی که قصد اعزام به خدمت سربازی را دارند باید واکسن کرونا تزریق کرده باشند و گواهی واکسن از مراکز معتبر واکسیانسیون به مراکز پلیس+۱۰ در کنار دیگر مدارک درخواستی ارائه دهند . در غیر اینصورت با اعزام آن ها موافقت نخواهد شد.

اخبار سربازی در مورد بخشش اضافه خدمت سنواتی توسط یگان خدمتی

خبر ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

تا قبل از انی اضافه خدمت های سنواتی غایبینی که به خدمت سربازی اعزام میشدند بواسطه اعیاد و جشن ها ملی و موافقت فرماندهی کل قوا مورد بخشش قرار میگرفت. قرار بر این شد تا از این پس بخشش اضافه خدمت بر عهده یگان های مربوطه باشد.

همچنین مدت بخشش از حداقل یک سوم اضافه خدمت تا بخشش کل اضافه خدمت محدودیتی ندارد و متاهلین غایب در صورت اعزام به خدمت سربازی شامل بخشش تمام اضافه خدمت سنواتی خواهند شد.

آخرین اخبار در مورد افزایش مدت خدمت سربازی

خبر ۵ آبان ۱۳۹۹

بر اساس قوانین جدید تصویب شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح قرار بر این شد تا مدت خدمت سربازی از ۲۱ ماه به ۲۴ ماه برای تمام مشمولان فاقد کسری خدمت تغییر حالت پیدا کند . بر این اساس اعزامی های از تاریخ اول آذر ماه بمدت ۲۴ ماه خدمت خواهند کرد.

مدت دوره آموزشی در زمان همه گیری کرونا

خبر ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

تمامی اعزامی ها از اول اردیبهشت به دلیل همه گیری کرونا و جهت حفظ سلامت پرسنل وظیفه و پایور با توجه به زندگی جمعی در پادگان تنها یک ماه در دوره آموزشی بصورت شبانه روزی حضور پیدا خواهند کرد.

بنر مشاوره سربازی تماس

28 پاسخ

  1. سلام من از سال ۷۵ ۷۵ در سپاه کرمان سرباز بودم آن وقت با اشرا درگیر بود سپاه و فرمانده لشکر ما حاح قاسم سلیمانی بود آیا شامل من می شود ایثار گری

  2. ۳۷ سال به بالا را که دارای فرزند هستند معافیت اعلام کنید محرومیت گریبانگیر خانواده هایشان هم هست توان خدمت هم ندارند
    لطفا چاره ای بیاندیشید

  3. گناه دارن انهای که ۳۷سال سن به بالا دارن چه مجرد وچه متاهل هنوز بلاتکلیف هستند مسولین باید چاره ای برای انها بیندیشند تا از بلاتکلیفی در بیان

  4. من ۴۴سال دارم دوفرزند چرا طوری گفتن که فقط ۳فرزندو۴فرزندمعاف میشن بقیه دیگه ایرانی نیستن

  5. سلام من در شهری خدمت میکنم و بومی اون شهرم و مدت خدمتم هم ۲۱ماه است بخاطر عملیاتی بودنش حال میخواهم بدانم آیا به من کسری ۳ماه میخورد یا ن؟

  6. فقط با اعصاب ما بازی می‌کنند و به وعده های خود عمل نمی‌کنند ذره ای از اسلام در وجود این مسولین نیست که به مجرم ها عفو می‌خورد اما دریغ از یک معافیت برای متاهلین به واسطه فرزندانمان

  7. سلام معافیت ۲ فرزندی وجود دارد یادکسر خدمت شده ؟ اگر وجود دارد کی اجرای میشه ممنون

    1. عثمان میربیگی ۴۰سال دارم متاهل هستم یک دختر دارم میتونم از سربازی معاف بشم اگر سربازی برم چقد حقوق میدن

  8. سلام وقتتون بخیر من لیسانس دارم بعد آموزشی مو تهران بودم و بلد از آموزش افتادم شهر خودم اما بخاطر شرایط یگان خدمتی روز برگ نشدم و کلا تو پادگانم حتی مرخصی ساعتی هم خیلی وقته نتونستم برم و از طرفی هم فرمانده ها شدیدا فشار میارن اذیت میکنن تهدید میکنن کلی اضاف و… میخواستم بدونم با این شرایط که یکسال خدمتم و روزبرگ نشدم و تا آخر خدمتمم نمیشم میتونم مثل غیر بومی ها ۳ ماه کسری بگیرم اگه میشه کجا برم پیگیری کنم دست فرماندمه؟ چون فرمانده که من دارم صد درصد نمیذاره
    اگه راهی داره که بتونم کسری بگیرم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام قطعا به شما کسری داده نمیشه و برای قوانین یگانی هم نمیشه کاری کرد متاسفانه
      اگر به نا حق دارن رفتار میکنن برید بازررسی

    2. واقعآجای تاسف است که این مسولین امروزیه حرف میزنندیک ماه بعدحرفسون راپس میگیرند
      پس معافیت ۲فرزندی وبالای ۳۵سال اجرامیشود
      یانه؟

  9. سلام من متولد ۶۷هستم دارای دوفرزندمن سال ۸۷خدمت میکردم ۴ماه خدمت کردم فرارکردم بعداز۱۳سال رفتم خودم معرفی کردم الان یک سال است خدمت میکنم ۱۶ماه خدمت کردم آیافرزمداول ودوم چقدرکسری تعلق میگیرد

    1. داداش شما اضافه خدمت کردی برو کسری هات بگیر ۹ ماه کم میکنن برات از ۲۱ ماه ۶ ماه اضافه داشتی ۲ ماه دیگه داری

  10. به نظرم واقعان مردم درکنار این دولت تنهاهستند بالای۴۰سال هنوز دقدقه سربازی داشته باشه مسخره ست

  11. سلام در همه موارد راهنمائی شده بود جز در مورد سربازانی که بعد چند ماه غیبت کرده اند و دیگر مراجعه نکرده اند تکلیف این سربازان را هم مشخص کنید
    که اگر مورد عفو قرار بگیرندخواهان بر گشت برای ادامه خدمت هستند
    با تشکر

      1. با سلام معافیت ۳۵سال دو فرزندی درسال آینده ایا اجرا میشود باتشکر از سرباز مشاوره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید