معافیت پزشکی چشم ۱۴۰۲

یکی از پر درخواست ترین معافیت هایی که مشمولان قبل یا حین خدمت سربازی سراغ آن میروند معافیت پزشکی چشم است. معمولا در معافیت چشم شک و تردید های زیادی در مورد معاف شدن یا نشدن وجود دارد.

تغییرات کمی در آیین نامه های معافیت پزشکی چشم در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاده اما طبق روال تغییرات و اصلاح قوانین، اجتناب ناپذیر است.پیشنهاد میکنیم قبل از هر گونه اقدام در خصوص معافیت چشم حتما ادامه مطالب را بخونید یا با ما تماس بگیرید تا با طالاعات دقیق و کامل وارد روند کمیسیون پزشکی شوید.

شرایط معافیت پزشکی چشم

همانطور که گفته شد معافیت پزشکی چشم یکی از پرتقاضا ترین معافیت ها است که مشمولان به دلایل مختلفی از جمله ضعیفی چشم که بیشترین تقاضا را دارد تا بیماری های دیگر چشمی مانند انحراف چشم ، آب مروارید ، قوز قرنیه و دیگر موارد برای معافیت اقدام میکنند.

انواع بیماری های معافیت چشم

در ادامه انواع بیماری های مربوط به چشم که باعث معافیت دائم میشوند را بررسی میکنیم.

هیپرومتری یا میوپی با سیکلوپلژی کامل ( نزدیک بین )

این بیماری مربوط به کسانی است که اصطلاحا چشم آن ها ضعیف میباشد و عینکی هستند.قاعدتا هر ضعیفی چشمی دارای نمره مشخصی میباشد که بر اساس آن آیین معافیت چشم تدوین شده است.

بر اساس این آیین نامه مدرک تحصیلی تاثیر مستقیم در نوع معافیت دارد پس هرچقدر مدرک تحصیلی کمتر باشد احتمال معافیت بالاتر میرود همچنین در حین تحصیل امکان اقدام وجود ندارد.برای معافیت پزشکی چشم در این حالت باید دارای این شرایط باشید.

نمره مورد نظر جهت معافیت چشم با نزدیک بینی
مدرک تحصیلینمره
زیر دیپلمحداقل ۶
دیپلمحداقل ۶
کاردانی حداقل ۶
کارشناسیحداقل ۸
کارشناسی ارشدحداقل ۸
دکتریحداقل ۸
پزشکی عمومیمعافیت ندارد

آستیگماتیسم ساده یا مرکب ( دوربین )

در این حالت ممکن است مشمول دارای مشکل دوربین یا آستیگماتیسم باشد که طبق قانون این عدد به تنهایی با با جمع شدن با نمره نزدیک بینی محاسبه خواهد شد و در صورت رسیدن به حداقل حد نصاب مشمول معاف خواهد شد.

نمره مورد نظر جهت معافیت چشم با آستیگماتیسم
مدرک تحصیلینمره
زیر دیپلمحداقل ۵
دیپلمحداقل ۵
کاردانیحداقل ۵
کارشناسیحداقل ۷
کارشناسی ارشدحداقل ۷
دکتریحداقل ۷
پزشکی عمومیمعافیت ندارد

فقدان یک چشم

بدیهی است کسی یک چشمش بطور کامل بینایی خود را از دست داده با هر مدرک تحصیلی میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

اختلال دید شدید

اگر به هر دلیلی مانند ضربه یا بیماری های غیر قابل علاج قسمتی از بینایی یک یا هر دو چشم از دست برود بطوری که قدرت بینایی چشم به کمتر از ۰٫۱ برسد یا میدان بینایی چشم کمتر از ۱۰ درجه باشد قطعا مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

بیماری های ملتحمه و پلک

بیماری هایی از قبیل سیمبلفارون ، گزروزیس و آنتروپیون و اکتروپیون که در دو چشم ایجاد شده باشد دارای معافیت دائم است و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد اما اثبات در هر دو چشم الزامی میباشد.

ناخنک

کسانی که دارای ناخنک پیشرفته باشند بطوری که این مشکل تا مرکز قرنیه پیشرفت کرده باشد و به وضوح قابل مشاهده باشد دارای معافیت است البته لازم است مدرک تحصیلی مشمول کمتر از کارشناسی همچنین این مشکل در دو چشم قابل اثبات باشد.

لک قرنیه

در این مورد هم میزان درگیری قرنیه لحاظ خواهد شد و در صورتی که لک بیش از ۳ میلیمتر مربع از سطح قرنیه را اشغال کرده باشد و در واقع وسیع محسوب شود دارای معافیت پزشکی چشم است.

التهاب قرنیه

نام علمی این مشکل کراتیت است و کسانی که دچار این موضوع در یک یا دو چشم شوند و اختلال دید در آن ها مشهود باشد از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

کلوبوم

این بیماری جز بیماری های مادرزادی چشمی است و در صورتی که شبکیه چشم را درگیر کرده باشد به دلیل غیر قابل درمان بودن دارای معافیت چشم خواهد بود.

درد های چشمی

اگر به دلیل بیماری ایریدوسیکلیت که مربوط به بیماری های عنبیه است دچار درد چشم یا هر عوارض دیگری هستید و این بیماری چسبندگی های وسیعی در یک یا دو چشم ایجاد کرده یا شمارا به سمت نابینایی برده است از خدمت سربازی معاف خواهید شد.

اکلوزیون و سیکلوزیون

این بیماری هم جز بیماری های مربوط به مردمک چشم است و در واقع اگر مردک بصورت غیر عادی تنگ یا گشاد باشد و خارج از شرایط نورانی محیط واکنش نشان دهد دارای معافیت پزشکی چشم خواهد بود حتی اگر مشکل فقط در یک چشم باشد.

آب مروارید

نام علمی آب مروارید کاتارکت است که ممکن است مادرزادی باشد یا به دلیل ضربه ایجاد شده باشد. در هر صورت برای معافیت چشم با آب مروارید لازم است ابتدا عمل جراحی انجام شود و بعد از آن مشمولان با مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی معاف دائم و دیگر مشمولان که بعد از عمل عارضه بینایی ندارند معاف نخواهند شد.

کدورت چشمی

کسانی که فرآیند تشکیل تصویر و رسیدن نور به قرنیه آن ها کامل نمیشود و همیشه دید تاری دارند میتوانند با کدرورت شدید در زجاجیه یک یا دو چشم به هر دلیل که ایجاد شده باشد از خدمت سربازی با معافیت پزشکی چشم معاف شوند.

رتینیت

یکی از بیماری های خطرنام چشمی رتینیت است که به دلیل التهاب شبکیه ایجاد میشود و حتی میتواند منجر به کوری شود.مشمولانی که درگیر این بیماری هستند قطعا با معافیت چشم از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

شب کوری

یکی از بیماری های دیگر چشمی شب کوری است که باید در مراکز درمانی نیروهای مسلخ توسط ERG اثبات شود. همچنین در صورتی دارای معافیت دائم است که با افت ولتاز حداقل نصف میزان طبیعی همراه باشد در نظر داشته باشید تنها دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی با این بیماری معاف میشوند.

پارگی شبکیه

اگر به هر علتی مانند ضربه یا عمل جراحی یا داشتن بیماری دیابت دچار انفصال شبکیه چشم شده اید حتی اگر عمل هم کرده باشید بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی شما را از خدمت سربازی معاف خواهند کرد.

میکروفتالمی

این بیماری هم جز بیماری های مادرزادی است که یک یا هر دو شچم در حالت غیر طبیعی اندازه و شکل ظاهری قرار دارد و در صورتی که مشکل بینایی ایجاد کرده باشد یا کراهت منظر مشهود باشد دارای معافیت چشم خواهد بود.

افتادگی پلک

افتادگی پلک به دلیل فلج عضلات پلک ایجاد میشود و عموما مادرزادی است . در صورتی که حداقل نیمی از مدرمک را گرفته باشد و در هر دو چشم ایجاد شده باشد دارای معافیت است و در غیر اینصورت مشمول از خدمت سربازی معاف نخواهد شد.

نیستاگموس

این بیماری مربوط به حرکت مرتبط و غیر قابل کنترل مردمک است و در صورتی که مشهود و دائمی باشد قطعا دارای معافیت است. این بیماری با استرابیسم متفاوت است و خیلی آن را با انحراف چشم اشتباه میگیرند.

آب سیاه

نام علمی آب سیاه گلوکوم است و تحت هر شایطی با هر مدرک تحصیلی بجز مدارک تحصیلی پزشکی عمومی معافیت دائم دارد.

پیوند قرنیه

پیوند قرنیه بدون قید و شرط خاصی حتی با درمان بعد از عمل جراحی دارای معافیت دائم است.

قوز قرنیه

قوز قرنیه در اصطلاح علمی کراتوکونوس نام دارد و در صورت غیر قابل اندازه گیری بودن بعد از توپوگرافی یا اسکن قرنیه دارای معافیت چشم است. همچنین اگر اختلال و عارضه بینایی هم ایجاد کرده باشد معافیت دارد.

موضوعات مرتبط : راهنمای جامع معافیت قوز قرنیه

توجه !

تمامی بیماری های گفته بر اساس آیین نامه معافیت پزشکی چشم ۱۴۰۲ است و لازم است جهت اثبات بیماری مشمول حتما در شورای پزشکی اعلام شده همراه با مدارک لازم حضور پیدا کند.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید از معافیت پزشکی بدانید.

شرایطی معاف از رزم شدن از طریق چشم

معافیت پزشکی چشم

در کنار قوانینی که برای معافیت پزشکی چشم وجود دارد ممکن است مشمول به حد نصاب تعیین شده نرسد یا آیین نامه بطور کامل رعایت در این این وضعیت بیماری مشمول تایید اما برای گذراندن راحت تر خدمت سربازی معاف از رزم میشود.

از جمله حالت های معاف از رزم چشم این ها هستند:

✔️ اورام ملتحمه فصلی

✔️ کدورتهای عدسی بدون اختلال بینایی

✔️ استرابیسم

✔️ تمورهای خوش خیم

✔️ خشکی چشم

✔️ کور رنگی

توجه !

در سایر بیماری هایی که در رابطه با معافیت چشم گفته شده در صورت عدم حد نصاب و اثبات بیماری مشمول معاف از رزم میشود برای مثال اگر نزدیک بینی در مشمولی با مدرک کمتر از کارشناسی اثبات شود اما نمره چشم کمتر از ۶ باشد رای نهایی شورا معاف رزم است.

یا اگر افتادگی پلک در هر دو چشم نباشد اما یکی از چشم ها دارای این مشکل باشد رای شورای پزشکی معاف از رزم خواهد بود .در یک سری از بیماری ها هم که گفته شد اصلا حالت معافیت دائم وجود ندارد و مشمول مستقیما با هر مدرک تحصیلی معاف از خدمات رزمی میشود.

معایب و محدودیت های معافیت پزشکی چشم

شرایط معافیت پزشکی چشم

هر گونه معافیت پزشکی همچنین معافیت پزشکی چشم میتواند در موارد مختلفی ایجاد محدودیت کند.در رابطه با معافیت چشم این محدودیت ها ایجاد خواهد شد.

 استخدام با معافیت پزشکی چشم

افرادی که کارت معافیت پزشکی از طریق چشم دریافت کرده اند با توجه به آیین نامه های استخدامی ارگانی که قصد استخدام در آن را دارند میتوانند جهت اطلاعات بیشتر به نیروی انسانی آن مراجعه کنند.

بدیهی است ارگان های نظامی و عملیاتی مانند آتش نشانی افراد را نه تنها با معافیت چشم بلکه دیگر معافیت های پزشکی به سختی و تحت شرایط خاص استخدام میکنند.

معافیت پزشکی چشم و گواهینامه

 افرادی که دچار ضعیفی چشم هستند برای گرفتن گواهینامه دچار مشکل نخواهند شد البته بشرطی که عکس گواهینامه آن ها با عینک انداخته شود.

افرادی که دارای مشکلات کم بینایی شدید،دو بینی،نابینایی هر دو چشم هستند قطعا مجوز دریافت گواهینامه به آن ها داده نخواهد شد.

چگونگی روند و سوالات کمیسیون پزشکی معافیت چشم

بسیاری از مشمولان فکر میکنند که در حین مراحل اقدام و مخصوصا در شورای پزشکی از آن ها سوالات خاصی پرسیده میشود یا اینکه اگر حرف خاصی بزنند در معافیت آن ها تاثیر مثبت یا منفی دارند در حالی که اصلا اینطور نیست!

شما برای معافیت چشم قبل از خدمت سربازی یا در حین خدمت اقدام میکنید و بعد از مراجعه به بیمارستان تنها وضعیت بالینی و نام بیماری را اعلام میکنید تا بررسی های لازم انجام شود و بعد از تشکیل پرونده با توجه به نظر پزشک متخصص ایجاد گردد.

بعد از این مرحله در کمیسیون پزشکی حاضر خواهید شد و مدارک پزشکی با آیین نامه های نظام وظیفه تطابق داده میشود و بدون اینکه با شما حرف خاصی زده شود یا لازم باشد شما صحبتی کنید در صورت تایید از خدمت سربازی معاف و در غیر اینصورت همانجا به شما اعلام میشود.

نکته !

در صورت عدم معافیت این فرصت را دارید تا با ثبت اعتراض در بررسی مجدد قرار بگیرید و وارد شورای عالی شوید.

مراحل معافیت پزشکی چشم

برای اقدام به این ترتیب عمل کنید:

  • مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰
  • انگشت نگاری و عکسبرداری الکترونیکی
  • تزریق واکسن
  • مراجعه به پزشک معتمد و اعلام نوع بیماری
  • مراجعه به بیمارستان نیروهای مسلح طبق زمان اعلامی در پیامک
  • مراجعه به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه طبق زمان اعلامی در پیامک
  • پرداخت هزینه مصوب صدور کارت در صورت معافیت
  • ثبت اعتراض در دفاتر پلیس+۱۰ در صورت عدم معافیت
  • ارسال کارت معافیت پزشکی چشم توسط پست به درب منزل

مراحل معافیت پزشکی چشم حین خدمت سربازی

  • مراجعه به بهداری یگان خدمتی
  • اعزام به یکی از بیمارستان های تحت نظر یگان خدمتی
  • حضور در جلسه شورای پزشکی
  • ارائه نامه معافیت به یگان خدمتی
  • تسویه حساب از یگان خدمتی
  • ارائه نامه تسویه به سازمان نظام وظیفه
  • ارسال کارت معافیت پزشکی چشم توسط پست درب منزل

مدارک لازم برای معافیت پزشکی چشم

  • برای طی کردن مراحل معافیت چشم این مدارک لازم است:
  • اصل مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • احراز آدرس پستی
  • آخرین مدرک تحصیلی ( مخصوص فارغ التحصیلان )
  • آخرین وضعیت تحصیلی ( مخصوص مشمولان در حین تحصیل )
  • نامه اعزام از یگان خدمتی ( مخصوص مشمولان حین خدمت سربازی )
  • ارائه مدارک درمانی ، بستری ، عمل جراحی و دیگر مدارک پزشکی

توجه !

تمام موارد گفته شده باید موجود باشد در غیر اینصورت پرونده مشمول تکمیل نخواهد شد در نتیجه روند بررسی و تشکیل کمیسیون به تاخیر خواهد افتاد.

قطره چشم معافیت پزشکی

زمانی که شخص در کمیسیون پزشکی برای معاینات نهایی حاضر میشود قطره معروفی به چشمش ریخته میشود که باعث گشاد شدن مردمک چشم و در نهایت افزایش دید خواهد شد.

همچنین این قطره به پزشک کمک میکند تا با دقت بیشتری معاینات را انجام دهد و اگر شخصی اصطلاحا دستکاری روی چشمش انجام داده باشد با ریختن این قطره بلا اثر شود.

معافیت پزشکی چشم در حین تحصیل

همانطور که گفته شد در اکثر بیماری های چشمی مدرک تحصیلی نقش اصلی را بازی میکند و چون نوع معافیت بر اساس میزان مدرک مشخص میشود پس در حین تحصیل نمیشه اقدام کرد مگر اینکه بیماری به قدری شدید باشد که در حین تحصیل بودن یا نبودن مشمول تاثیر گذار نباشد.

برای مثال اگر شخصی چشمش ضعیف باشد و در حین تحصیل باشد حتی اگر نمره چشم بالای ۸ تشخیص داده شود با وجود اینکه از بالاترین اندازه تعیین شده هم بالاتر است نمیتواند در حین تحصیل اقدام کند و الزما باید انصراف دهد یا بعد از فارغ التحصیلی سراغ نظام وظیفه برود.

توجه

لیست مشخصی از بیماری های معافیت پزشکی در حین تحصیل وجود دارد در زمان تشکیل پرونده در پلیس+۱۰ بررسی خواهد شد و در صورتی که مشمول در شرایط مشخص شده نباشد هیچ تشکیل پرونده ای صورت نخواهد گرفت.

لیست بیماری های معافیت پزشکی چشم در حین تحصیل

معافیت پزشکی چشم در حین خدمت

معافیت چشم در حین خدمت خدمت سربازی هیچگونه تفاوتی با قبل از خدمت ندارد تنها نحوه اقدام و بررسی متفاوت است.قوانین یکسان است و نوع بیماری ، مدرک تحصیلی و شدت و عوارض بیماری در نظر گرفته میشود.

توجه !

معمولا شرایط بررسی در حین خدمت سربازی ساده تر از قبل از خدمت میباشد و امکان معافیت بالاتر خواهد بود.

در پایان

با توجه به توضیحاتی که داده شد و حساسیت هایی که کمیسیون پزشکی چشم مخصوصا برای مشمولان با بیماری ضعیفی چشم وجود دارد حتما پیشنهاد میکنیم تا با سرباز مشاور تماس بگیرید و قبل از اقدام از راهکارهای طلایی مشاوران ما در خصوص معافیت پزشکی چشم استفاده کنید.

100 پاسخ

  1. سلام بنده مدرک کارشناسی دارم
    ضعیفی چشم راست ۶- و استیگمات ۵/۵-
    ضعیفی چشم چپ ۶/۵- و استیگمات ۵-
    آیا معاف دائم میشم؟

  2. سلام و وقت بخیر. نمره چشم راست من منفی ۱٫۵ و چشم چپم منفی ۷۵ صدم و ۷۵ صدم آستیگمات. مدرک تحصیلیم لیسانس. آیا معاف از رزم خواهم شد؟

  3. سلام مدرک من دیپلمه و این نمره ها رو کلینیک با قطره برام داده
    نمره چشم راست من
    S: -5.5 C: -1
    این یعنی نزدیک بینی ۵٫۵ و استیگمات ۱ که جمعش میشه ۶٫۵ درسته؟ پس یعنی معافم؟
    فقط یچیز زیرش یه SE: -6 زده این یعنی چی؟

  4. سلام من دندانپزشک هستم و قوز قرنیه دارم در صورت معاف شدن برای طبابتم مشکلی پیش نمیاد

  5. بنده کارشناسی خوندم و شماره چشام یکیش ۳ یکیشم ۳.۵..دوربین ضعیفم…معاف میشم یا نه؟؟

  6. سلام خسته نباشید من یک چشم نمرش ۶ مدرک دیپلم بنظرتون معاف میششم

  7. سلام خسته نباشید من مشمول غایب هستم و چشمام هم ضعیفه موقع گواهینامه گرفتن هم گفتند حتما باید عینک بزنی چون خیلی ضعیف بود دور رو نمیبینم ولی نزدیک مثل کتاب و گوشی خوبه میخاستم بدونم چون غیبت کردم بازم میتونم برای معافیت پزشکی اقدام کنم یا خیر؟! ممنون

    1. سلام وقت بخیر من شبکیه چشم چپم از دوناحیه دچارپارگی شده میخواستم بدونم معاف دائم از خدمت میشم یانه؟ ممنونم اگه جواب بدین.

  8. سلام دوستان اون عددی ک باید بالاتر از ۵۰ باشه برا معافیت کدوم عدد توی عکس پنتاکم محسوب میشه

  9. سلام خسته نباشید من چشم سمت راستم نابیناس از ۶ سالگی چاقو رفت توش س بار عمل کرد و اینکه الان ۱۷ سالمه چند وقت پیش رفتم دکتر گفت چشم دیگه هم ضعیف شد الان میخواستم ببینم شرایط معافیت دارم یا ن اینم بگم ک دست راست هستم و همه کار هام با اون انجام میدم و در حال تحصیلم سال ۱۲ هستم ولی هنوز مافیت تحصیلی رو نگرفتم ۱۵ /۱ ۱۸ سالم میشه

      1. سلام و خسته نباشید خدمت مشاورین عزیز
        چشم راستم ۶.۲۵ ضعیف و ۱ آستیگمات
        چشم چپم ۶ ضعیف و ۲.۵ آستیگمات
        شرایطم برای معافیت وائم چطوره
        معاف میشم؟

  10. سلام. خسته نباشید.
    بنده به بینایی سنج مراجعه کردم
    نمره چشم راستم ۶ هست و ۲۵ صدم هم آستیگمات داره.
    نمره چشم چپ هم ۶.۲۵ صدم .
    با این شرایط معاف دائم میشم؟

    1. سلام
      مدرک تحصیلی تون بفرمایید
      اما در کل امکان معافیت شما خیلی کمه

  11. سلام وقت بخیر
    من شماره یک چشم ۶٫۲۵ و یک چشم دیگم ۴ آستیکماتیک از نوع مرکب هستش

    ایا با این تبصره
    شرایط معافیت آستیگماتیسم ساده ، مرکب یا مخلوط با سیکلوپلژی کامل :
    مجموع دیوپتر آستیگمات ساده ، مرکب یا مخلوط بالای ۵ دیوپتر یک چشم : معاف دائم
    آستیگماتیسم ساده ، مرکب یا مخلوط از۳ تا ۵ دیوپتر هر یک از چشمها : معاف از خدمات رزمی
    مشمولانی که مدارک کارشناسی و بالاتر مجموع دیوپتر آستیگمات ساده ، مرکب یا مخلوط بالای ۷ دیوپتر یک چشم معاف دائم و آستیگماتیسم ساده ، مرکب یا مخلوط از۳ تا۷ دیوپتر هر یک از چشمها معاف از خدمات رزمی داده می شود.

    ایا من میتوانم معاف کامل شوم ؟

    1. سلام من نمره چشم چپ ام ۶.۹ و راست ۷.۵ و آستیگمات ۱ مدرک دیپلم میخواستم بدونم معاف میشم

    1. باسلام در حال حاظر هردو چشمم مجموع نمرش میشه ۶.۷۵
      مدرکم فوق دیپلمه
      قبل خدمت رفتم کمیسیون با قطره میشد ۶ البته اون چشمم ۶.۲۵ بود
      حین خدمت برای معافی اقدام کردم
      ایا با نمره ۶.۷۵ معاف میشم؟

  12. سلام
    من ۶ ماه بعد زمان خدمتم میرسه یعنی ۱۷ سالمه فعلا
    نمره چشم راستم ۵ هست و چشم چپ هم ۵ هست و آستیگمات هم ندارن
    چکار میتونم بکنم که معاف از خدمت بشم؟

  13. سلام و خسته نباشی.
    برای مدرک دکتری اگه قوزه قرنیه داشته باشی قوانینش مثل همون سرباز صفر هستش؟

    1. سلام و خسته نباشید خدمت مشاورین عزیز
      چشم راستم ۶.۲۵ ضعیف و ۱ آستیگمات
      چشم چپم ۶ ضعیف و ۲.۵ آستیگمات
      شرایطم برای معافیت وائم چطوره
      معاف میشم؟

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید