معافیت کفالت پدر

در کنار معافیت پزشکی و معافیت ایثارگری یکی دیگر از انواع معافیت ها که شاید بشه گفت بیش ترین درخواست را دارد معافیت کفالت پدر است. برای دریافت معافیت کفالت پدر شرایط و انواع مختلفی وجود دارد.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با حالت های مختلفی که با آن امکان معاف شدن وجود دارد آشنا کنیم همچنین لیست کاملی از بیماری های مورد تایید نظام وظیفه در خصوص پدر مشمول در اختیار شما قرار میدهیم.اگر قصد معافیت از طریق دریافت کفالت پدر را دارید به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندید.

شرایط معافیت کفالت پدر 

برای استفاده از معافیت کفالت پدر حتما باید دارای این شرایط باشید:

✔️ عدم غیبت غیر موجه

✔️ تک پسر سالم بالای ۱۸ سال

✔️ سن پدر بالای ۷۵ سال

✔️ عضویت در سازمان بهزیستی در صورت تک پسر نبودن

✔️ اثبات وجود بیماری صعب العلاج یا لاعلاج در پدر

✔️ اثبات وجود بیماری های ناتوان کننده در پدر

✔️ از گار افتادگی پدر

✔️ در کنار پدر بودن

✔️ اثبات داشتن توانایی کفالت پدر توسط مشمول

✔️ اشتغال به کار مشمول

نکته

تمامی مشمولان در حین تحصیل امکان اقدام برای معافیت کفالت پدر را دارند.

تمامی مشمولان در حین خدمت سربازی که غایب نبوده اند یافراری نیستند امکان اقدام برای معافیت را از طریق یگان خدمتی دارند.

تمامی مشمولان غایب در صورت توجیه غیبت سربازی امکان استفاده از معافیت کفالت پدر را دارند.

برای درخواست معافیت کفالت با داشتن آخرین مدرک تحصیلی یا وضعیت تحصیلی یا گواهی اشتغال به خدمت سربازی به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید.

انواع معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر

اگر دارای شرایط گفته شده هستید قطعا میتونید از یکی از روش های معافیت کفالت پدر استفاده کنید و از خدمت سربازی معاف شوید.مهم ترین انواع معافیت کفالت پدر و همچنین انواعی که مورد پرسش مشمولان است این موارد هستند:

معافیت کفالت پدر بالای ۷۵ سال ( قاونو فعلی )

در بین انواع روش های دریافت معافیت کفالت پدر میشه گفت این روش ساده ترین روش با سریع ترین زمان رسیدگی و کمترین هزینه ممکن است.اگر شما تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال یا تنها فرزند ذکور سالم بالای ۱۸ سال خانواده هستید و پدر شما ۷۵ سال یا بیشتر سن دارد قطعا شامل شرایط کفالت هستید و از خدمت سربازی معاف خواهید شد.

معافیت کفالت پدر بالای ۶۰ سال ( قانون قدیم)

قبل از سال ۹۵ قوانین معافیت کفالت پدر بر اساس سن به نحوه دیگری محاسبه میشد بطوری که مشمولین تک فرزند ذکور بالای ۱۸ سال در صورتی که پدرشان بیش از ۶۰ سال تمام داشت از خدمت سربازی معاف میشدند.

قانون بعد از سال ۹۵ از معافیت کفالت ۶۰ سال به ۶۵ سال تغییر کرد و دوباره در زمان کوتاهی بطرز بی سابقه ای سن کفالت پدر به ۷۵ سال رسید . در نتیجه تحت هیچ شرایطی نمیشه از معافیت کفالت پدر بالای ۶۰ سال که در سلامتی کامل است استفاده کرد.

کفالت پدر بازنشسته

بازنشستگی یا کار نکردن پدر جز شروط اصلی معافیت کفالت است . در نتیجه مشمولانی که تک فرزند بالای ۱۸ سال خانواده باشند و غیبت غیر موجه سربازی نداشته باشند و پدر آن ها بیمار یا بالای ۷۵ سال باشد میتوانند از معافیت کفالت پدر استفاده کنند .

پس صرفا بازنشسته بودن کافی نیست و حتما لازم است در پدر وجود بیماری اثبات شود بطوری که ناتوانی و عوارض مزمن ایجاد کرده باشد یا اینکه مشمول بعنوان تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال پدر ۷۵ ساله یا با سن بیشتر داشته باشد.

معافیت کفالت پدر تحت پوشش بهزیستی

مشمولانی که پدر آن ها به دلیل معلولیت جسمی ، ذهنی یا روحی روانی با درجه شدید تحت عضویت بهزیستی است میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند . برای اینکار کافیست گواهی عضویت از سوی سازمان بهزیستی خطاب به وظیفه عمومی ارسال شود.

این قانون فقط برای تک پسر بالای ۱۸ سال خانواده است . قبل از سال ۱۴۰۰ معافیت کفالت ماده ۶ بهزیستی برای خانواده های چند پسری وجود داشت اما این قانون در رابطه با پدر حذف شده و در صورت داشتن برادر باید حداقل ۲ نفر از اعضای خانواده عضو بهزیستی باشند.

معافیت کفالت پدر با داشتن برادر

در شرایطی که شما برادر دیگری داشته باشید گرفتن معافیت کفالت پدر سخت می شود.در این شرایط اگر پدرتان قادر به سرپرستی خانواده به دلایل مختلف نباشد و شما تنها فرزند بالای ۱۸ سال باشید و برادران شما زیر ۱۸ سال باشند ،شما می توانید معافیت کفالت پدر خود را دریافت نمایید.

اگر برادر بزرگتر شما معافیت کفالت  پدر شما را دریافت کرده باشد حتی اگر در ایران نباشد یا در شهر محل سکونت پدر شما نباشد،شما نمی توانید معافیت کفالت پدر خودتان را دریافت نمایید، حتی اگر برادرتان در زندان باشد یا ازدواج کرده باشد.در این شرایط تنها در یک صورت می توانید معافیت کفالت بگیرید.

اگر  برادری معافیت کفالت گرفته دچار بیماری سختی شود به گونه ای که او هم شرایط سرپرستی خانواده را نداشته باشد ،شما می توانید برای گرفتن کفالت پدرتان اقدام کنید و جایگزین برادر شوید البته در قانون جدید حتی با داشتن برادر و عضویت ۲ نفراز اعضای خانواده در بهزیستی با درجه شدید امکان دریافت معافیت فراهم شده است.

معافیت کفالت پدر بیمار یا از کار افتاده

معنای از کار افتادگی توسط خیلی از مشمولین اشتباه فهمیده میشود . کسانی که بر اثر سانحه دچار مصدومیت شده باشند و پزشکی قانونی یا بیمه به دلیل شدت جراحات درصد از کار افتادگی تشخیص دهد در این تعریف قرار میگیرند.

در صورتی که این موضوع تایید شود و پدر مشمول قادر به کار کردن نباشد حتی اگر سنش کمتر از ۷۵ سال باشد مشمول بواسطه معافیت کفالت پدر از خدمت سربازی معاف میشود . البته باید اثبات شود که مشمول جایگزین پدر شده و توانایی کفالت و سرپرستی خانواده را دارد.

معافیت کفالت پدر بیمار

علاوه بر شرایط سنی پدر که باید به ۷۵ سال رسیده باشد تا مشمول از خدمت سربازی معاف شود راه دیگری هم برای معافیت کفالت پدر وجود دارد . در این روش سن برای وظیفه عمومی ملاک نیست و بیماری های پدر مورد بررسی قرار میگیرد حتی اگر پدر مشمول تنها ۴۰ سال سن داشته باشد!

بیماری یا بیماری های موجود در پدر مشمول باید به نحوی باشد که حداقل یکی از این موارد در وی مشهود باشد:

  • عدم توانایی کارهای شخصی ( حمام ، دستشویی ، لباس پوشیدن و …)
  • عدم قدرت تصمیم گیری درست
  • مشکلات حرکتی مشهود
  • عدم توانایی در تکلم ، دیدن یا شنیدن
  • ابتلا به بیماری های لاعلاج و صعب العلاج

در واقع پدر باید در حدی دچار بیماری باشد که از زندگی عادی دور شود و حتما لازم باشد تا تک پسر خانواده در کنار پدر بعنوان جایگزینی جدید در سرپرستی خانواده حضور پیدا کند . همچنین پدر باید از کار افتاده یا بازنشته باشد و در صورت توانایی انجام کار با وجود بیماری معافیت صادر نمیشود.

تذکر

صرفا ارائه مدرک پزشکی برای معافیت کفالت پدر بیمار کافی نیست و قطعا شورای پزشکی برای بررسی بیشتر و تطبیق با آیین نامه تشکیل خواهد شد . در ادامه آیین نامه پزشکی پدر مشمول را کامل توضیح خواهیم داد.

موضوعات مرتبط : دیگر روش های معافیت خدمت سربازی

لیست بیماری های معافیت کفالت پدر

لیست بیماری های معافیت کفالت پدر

در سال ۱۳۹۳ ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به بیماری کسان مشمول که باعث نقص عضو ، معلولیت و محجوریت شده باشد و فرد را ناتوان و از کار افتاده کرده باشد بر اساس تبصره های ۱ و ۴ ماده ۴۴ قانون خدمت وظیفه عمومی ابلاغیه معافیت کفالت با بیماری پدر را صادر کرده است .

این بیماری ها که باید در شورای پزشکی نیروهای مسلح به اثبات برسد در مجموع شامل ۴۷ بند است که تمام بیماری ها و حالات از کار افتادگی را پوشش میدهد . در اینجا به مهم ترین ها و شایع ترین موارد بیماری میپردازیم .

بیماری های مربوط به غدد

اگر فردی دچار ضعف شدید جسمانی به هر دلیلی شده باشد و این موضوع به وضوح قابل مشاهده باشد بطوری که فرد حتی در انجام امور شخصی و روال طبیعی زندگی دچار مشکل شود تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال میتواند از معافیت کفالت پدر استفاده کند .

دیابت شیرین ، آکرومگالی ، کوشینگ ، ژیگانتیسم و آدیسون جز بیماری های مربوط به غدد هستند که میتوانند دارای علائم بالینی و عصبی یا حتی بینایی شوند . در موارد مقاوم در برابر درمان با ارائه سوابق پزشکی پدر مشمول میتوان معافیت گرفت .

بیماری های مربوط به پوست

هر گونه بیماری پوستی مزمن و شدید مقاوم در برابر درمان در صورتی که فرد را از روال عادی زندگی دور کرده باشد و باعث حداقل ۳ بار بستری در بیمارستان شود مورد تایید برای معافیت خواهد بود .

افرادی که دارای سوختگی شدید و گسترده بالای ۵۰ درصد وسعت بدن یا سوختگی هایی که حداقل دو عضو را از نظر عملکردی مختل کرده یا سوختگی هایی با تمایل چسبندگی زخم و عدم بهبود همراه با خونریزی مورد تایید شورای پزشکی است و باعث معافیت خواهد شد .

بیماری های مربوط به مغز و اعصاب

  • نوروپاتی ها و میوپاتی ها
  • همی پلژی ، پاراپلژی ، کوادری پلژی
  • پارکینسون
  • آلزایمر
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • صرع و تشنج
  • ضایعات عروقی مغزی
  • نقص عضو به دلیل جراحی مغز یا جراحی ستون فقرات

در صورتی که پدر مشمول شامل یکی از این بیماری های مربوط به مغز و اعصاب شود بطوری که بیماری در حال پیشرفته و غیر قابل درمان قرار گیرد و فرد را بطور مشهود ناتوان کند در صورت دارا بودن سوابق پزشکی دارای معافیت کفالت پدر خواهد بود .

بیماری های مربوط به اعصاب و روان

مهم ترین بیماری هایی که در این بخش مورد تایید است مربوط به بیماری های روانی اختلالات سایکوتیک ، خلقی و دو قطبی و افسردگی با داشتن حداقل ۳ بار سابقه بستری در بیمارستان های روانپزشکی دارای معافیت است .

کند ذهنی و نقیصه های عقلانی ایجاد شده با سطح ضریب هوشی کمتر از ۳۵ و تایید شورای پزشکی بیمارستان های نیروهای مسلح دارای معافیت دائم برای مشمول است .

بیماری های مربوط به ریه

هر گونه مشکل ریوی به دلیل بیماری یا تو رفتگی قفه سینه تنها در صورتی مورد شورای پزشکی برای معافیت قرار میگیرد که FEV1 فرد کمتر از ۴۰ درصد باشد .

بیماری های مربوط به اسکلت و استخوان

برای معافیت کفالت پدر و استفاده از این بند لازم است پدر در یکی از شرایط زیر قرار گیرد تا ناتوان محسوب شود .

  • قطع کامل هر دو دست از مچ
  • قطع کامل یک دست از مفصل کتف
  • قطعا ۵ انگشت هر دو دست
  • قطع کامل یک پا از مفصل لگن
  • قطع هر دو پا از مچ
  • قطع یک دست و یک پا حداقل از مچ

بیماری های مربوط به گوارش

مشکلات و نارسایی های کبد که منجر به سیروز کبدی شود .

زخم ها و التهاب دستگاه گوارش که دارای خون ریزی و زخم باز شود بطوری که فرد را ناتوان و از زندگی عادی دور کن دارای معافیت است .

تومور ها و در کل هر گونه سرطانی که قابل درمان باشد و متاستاز نکرده باشد دارای معافیت نیست همچنین کولوستومی های دائم شامل معافیت میشود .

مشکلات انعقادی به صورت هموفیلی A یا B در صورتی که فاکتور انعقادی کمتر از ۱ درصد باشد و اختلالات خونریزی دهنده شدید وجود داشته باشد .

نارسائی کلیه در صورت نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه قطعا شامل معافیت کفالت پدر میشود به شرطی که GFR زیر ۱۰ باشد .

بیماری های مربوط به دستگاه اداری و تناسلی

هر گونه عمل جراحی در سرتاسر دستگاه اداری که موجب انحراف مسیر ادراری شود دارای معافیت است همچنین انواع پیوندهای پیلوستومی ، نفروستومی ، اورتروستومی و سیستوستومی شامل معافیت کفالت بیماری پدر است .

فیستول های مثانه یا برداشتن کامل مثانه همچنین برداشتن هر دو کلیه یا پیوند یک کلیه و ایجاد اختلال در کلیه دیگر که مربوط به این بند است موجب خواهد شد مشمول بواسطه کفالت پدر از خدمت سربازی معاف شود .

بیماری های مربوط به چشم

در رابطه با چشم باید فرد بیمار فاقد دو چشم یا عدم بینایی در دو چشم باشد البته اگر مجموع بینایی دو چشم به اندازه ۳۰ درصد بینایی یک چشم باشد بازهم شامل معافیت میشود .

بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی

افرادی که پدر آن ها بطور کامل کر و لال باشد و متخصص گوش و حلق و بینی نیروهای مسلح این مسئله را تایید کند یا به دلیل مشکلات حلق و عدم درمان در تغذیه و صحبت مشکلات زیادی وجود داشته باشد میتوانند از این بند بیماری های کفالت پدر استفاده کنند .

  • بیماری های مربوط به قلب و عروق
  • بیماری های مادرزادی یا اکتسابی روماتیسم قلبی
  • بیماری های مربوط به عروق کرونر
  • نارسایی پیشرفته قلب با علائم بالینی
  • اعمال پیوند عروق کرونر یا تعویض دریچه های قلب
  • انواع آریتمی ها و بلوک های قلبی
  • وجود فشار خون بالا

تمامی این موارد دارای معافیت فرزند هستند به شرطی درمان صورت گرفته باشد و مدارک پزشکی قابل ارائه باشند و بعد از طی مسیر درمان و حضور در شورای پزشکی نیروهای مسلح EF قلب کمتر از ۳۵ درصد باشد .

نکته

بیماری های مربوط به پدر دقیقا مانند آیین نامه بیماری مشمولین ممکن است هر از گاهی تغییراتی داشته باشند که برای اطلاع از این تغییرات میتوانید با سرباز مشاور تماس بگیرید تا اقدامی درست و مطمعن داشته باشید .

موضوعات مرتبط : انواع روش های گرفتن معافیت پزشکی

سوالات کمیسیون معافیت کفالت پدر

همانطور که میدانید بعد از تکمیل مدارک جهت استفاده از هر گونه از روش های معافیت کفالت پدر کمیسیون نهایی جهت صدور رای قطعی در وظیفه عمومی برگزار میشود . این کمیسیون بعد از طی تحقیقات یا تکمیل مدارک پزشکی در بیمارستان به مشمولین نوبت دهی میکند .

از جمله سوالاتی که قطعا پرسیده خواهد شد

  • کار و نحوه درآمد مشمول
  • کار و نحوه درآمد پدر مشمول
  • دلیل بیماری
  • نحوه درمان و وضعیت زندگی
  • سوالاتی در مورد شرایط مالی پدر
  • سوالاتی در مورد محل و رشته تحصیلی مشمول

قطعا هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد و بنا به شرایط مراجعه کنندگان ممکن است سوالات دیگری هم پرسیده شود . مدت زمان شروع تا پایان اقدام برای معافیت بطور قطع قابل گفتن نیست اما معمولا بین ۲ تا ۴ ماه زمان میبرد .

بعد از پایان جلسه کمیسیون کفالت پدر و صدور رای معافیت همانجا هزینه کارت معافیت پرداخت میشود تا کارت در حدود ۳۰ روز بعد از طریق پست به درب منزل ارسال شود . حتی در حین تحصیل هم میتوانید برای معافیت کفالت پدر اقدام کنید .

مراحل مورد نیاز برای کفالت پدر

  • ابتدا دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیکی نظامی دریافت کنید.
  • هر کدام از مدارکی که از شما می خواهند را  تهیه کنید.
  • به یکی از شعبات پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.
  • به جز نامه استعلام از ثبت احوال ،بقیه مدارک را با خود به همراه داشته باشید.
  • درخواست معافیت خود را در سایت نظام وظیفه عمومی ثبت نمایید.
  • در این مرحله اطلاعات شماتوسط سازمان نظام وظیفه عمومی بررسی می شود.
  • سپس از شما خواسته می شود تا نامه استعلام از ثبت احوال را  به سازمان نظام وظیفه عمومی تحویل دهید.
  • نامه ای برای شما ارسال می شود تا در هیئت رسیدگی حضور یابید.
  • در این کمیسیون شرایط معافیت شما بررسی می شود.
  • در صورتی که در بررسی های دیگر هم شرایط شما مورد تایید قرار گیرد ،شما می توانید معافیت کفالت دریافت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای معافیت کفالت پدر

  • تصویر کارت ملی پدر ومادر
  • برگه تکمیل وضعیت مشمولین
  • برگه معاینه اولیه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه
  • یک عکس سه در چهار تمام رخ با پس زمینه سفید.

توجه ❗❗

در صورتی که کارت ملی شما گم شده است،در طی فرایند گرفتن دوباره کارت ملی،کارت  موقتی برای شما صادر میشود.

کارت ملی موقت نیز از سوی سازمان نظام وظیفه پذیرفته می شود.

البته برای بقیه برگه های خود نیز به عکس نیاز دارید.بنابراین بهتر است برای ثبت نام چندین عکس با خود به همراه داشته باشید.

  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی به همراه چندین کپی از آن
  • آخرین مدرک تحصیلی باید  توسط دفتر استاد برابر اصل شده باشد.
  • کپی از شناسنامه تمامی اعضای خانواده
  • کپی از کارت ملی پدر و مادر
  • برگه تکمیل شده وضعیت مشمول

در صورت داشتن هر گونه پرسش  درباره این معافیت ، می توانید با کرشناسان ما تماس بگیرید.

معافیت کفالت پدر در صورت داشتن غیبت

مناسفانه غیبت سربازی موردی است که در بسیاری از مشمولین وجود دارد یا مشمولین غایبی هستند که بعد از اینکه حائز شرایط معافیت شدند میخواهند اقدام کنند اما در قانون بطور قطع تاکید موکد شده است که غیبت مانع دریافت معافیت کفالت پدر است.

حتی زمان مراجعه به پلیس+۱۰ اگر مشمولی غایب باشد فرم های کفالت به او داده نمیشود با این حال قانون تسهیل کننده دیگری هم وجود دارد که اگر مشمول غایب بتواند غیبتش را توجیه کند یا به زبان ساده با دلیل قانع کننده ای غیبت کرده باشد میتواند از معافیت بهره مند شود.

توجیه غیبت سربازی شرایط مشخص خودش را دارد که میتوانید از طریق همین سایت مطالعه کنید و در صورت داشتن غیبت و بر طرف کردن این موضوع بتوانید از طریق سن پدر یا بیماری پدر شامل معافیت از خدمت سربازی شوید.

موضوعات مرتبط : راه ها و روش های توجیه غیبت سربازی

هزینه معافیت کفالت پدر

برای دریافت معافیت کفالت پدر قطعا هزینه هایی هم وجود دارد که بر اساس نوع درخواست شما متفاوت خواهد بود.اگر شما برای معافیت کفالت پدر بالای ۷۵ سال درخواست دادید حداکثر هزینه ای که میکنید مربوط به امور اداری و هزینه صدور کارت است که در حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد.

اگر در رابطه با معافیت کفالت از طریق بیماری پدر اقدام میکنید هزینه قبلی پا برجاست بعلاوه اینکه هزینه های شورای پزشکی ، آزمایشات پزشکی ، عکسبرداری ها و ویزیت پزشک بر عهده خودتان خواهد بود که بسته به نوع بیماری درخواستی و آزمایشات پزشکی لازم حداقل بین ۵۰۰ هزار تومان و بعضا تا ۱۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

توجه

دفترچه های بیمه درمانی در مراکز نیروهای مسلح معتبر هستند و برای کاهش هزینه ها میتوان از آن استفاده کرد.

سوالات متدوال در خصوص معافیت کفالت پدر

زمان حدودی دریافت معافیت چقدر است؟

در تمامی درخواست های معافیت زمان حدودی بررسی تا صدور رای بین ۲ تا ۴ ماه است.

حضور پدر و مشمول در جلسه کمیسیون الزامی است؟

قطعا باید مشمول و پدر مشمول که قرار  است هر دو مورد بررسی قرار بگیرند در جلسات مشخص شده سازمان وظیفه عمومی حضور پیدا کنند.

چند جلسه کمیسیون برگزار میشود؟

قطعا یکبار باید به بیمارستان مراجعه کرد و یکبار هم جهت دریافت رای به سازمان وظیفه عمومی پس حداقل ۲ بار.

معافیت کفالت پدر برای مشمولان خارج از کشور به چه صورت است؟

مشمولان خارج از کشور در صورتی که غیبت سربازی ندارند میتوانند با بازگشت به ایران و اثبات زندگی در کنار پدر از معافیت استفاده کنند.

در پایان

چند شرط کلی برای معافیت کفالت پدر وجود دارد و مهم ترین آن تک پسر بالای ۱۸ سال خانواده بودن یا حداقل تک پسر سالم بالای ۱۸ سال بودن است همچنین نداشتن غیبت سربازی یا توجیه آن جز شروط است.

بعد از آن کمیسیون جهت بررسی سن پدر یا بیماری های مصوب آیین نامه پزشکی ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل و رای صادر میشود . در صورت عدم معافیت امکان اعتراض به رای کمیسیون و حضور در شورای عالی وجود دارد. معافیت کفالت پدر دارای تبصره و شرایط مختلفی است که شاید ندانید و با دانستن آن به سادگی از خدمت سربازی معاف شوید پس همین الان با سرباز مشاور تماس بگیر تا به مشاور متخصص معافیت های کفالت متصل شید.

بنر معافیت کفالت

138 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید