معافیت کفالت مادر

معافیت کفالت به خصوص معافیت کفالت مادر از جمله معافیت‌هایی است که در صورت داشتن شرایط مورد نظر سازمان نظام وظیفه، می‌توانید با استفاده از آن از خدمت سربازی معاف شوید .معافیت کفالت خود نیز انواع مختلفی دارد از جمله انواع معافیت کفالت

✔️ معافیت کفالت مادر

 ✔️ معافیت کفالت پدر

✔️ معافیت کفالت خواهر و برادر

 ✔️ معافیت کفالت مادربزرگ

در این مقاله به بررسی کامل معافیت کفالت مادر از نظر شرایط دریافت معافیت و روش هایی که برای دریافت آن وجود دارد میپردازیم همچنین سوالاتی که در کمیسیون پرسیده خواهد شد را بررسی میکنیم . تا انتها با سرباز مشاور همراه شو تا به سادگی به جواب تمام سوالاتت برسی !

شرایط معافیت کفالت مادر

معافیت کفالت مادر

همان طورکه در ابتدای این مقاله ذکر کردیم، معافیت کفالت مادر یکی از رایج‌ترین انواع اخذ معافیت محسوب می‌شود . در این نوع از معافیت یک سری شرایط کلی وجود دارد که در ابتدا باید این شرایط را داشته باشید.

جهت تشکیل پرونده در پلیس+۱۰ یعنی قبل از اینکه کمیسیونی برگزار شود باید شرایط کلی زیر وجود داشته باشد تا امکان تشکیل کمیسیون برای مشمول ایجاد شود .

شرایط عمومی معافیت کفالت مادر

  • مادر باید فاقد همسر باشد .
  • معافیت کفالت مادر به تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال داده میشود .
  • مشمولی که برای معافیت کفالت اقدام میکند نباید غیبت غیر موجه داشته باشد .
  • حداقل ۳۰ ماه از تاریخ طلاق یا فوت گذشته باشد .
  • مادر فاقد هرگونه ارتباط رسمی یا غیر رسمی با شخصی دیگر باشد .
  • مادر و فرزند در کنار یکدیگر زندگی کنند .

این ها شرایط کلی و عمومی برای اخذ معافیت کفالت مادر است و بدیهی است در صورت نداشتن هر کدام از شرایط گفته شده هیچگونه تشکیل پرونده ای برای اقدام و حضور در کمیسیون انجام نخواهد شد .

شرایط اختصاصی معافیت کفالت مادر

  • داشتن اجاره نامه یا سند ملکیت به نام مادر الزامی است .
  • توانایی در کفالت با داشتن شغل توسط مشمول اثبات میشود .
  • مشمولین خارج از کشور تنها در زمانی که در کنار مادر باشند اجازه اقدام دارند .
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل به پلیس+۱۰ الزامی است .
  • مشمولینی که در حال تحصیل نیستند باید آخرین مدرک تحصیلی را ارائه دهند .

  توجه

در صورتی که مادر خانواده مشغول به کار باشد، بازهم درگرفتن معافیت شما مانعی ایجاد نمی‌کند.

چند نکته کلیدی در کفالت مادر

  • مشمولینی که دارای غیبت سربازی هستند میتوانند با استفاده از قانون توجیه غیبت حائز شرایط دریافت معافیت شوند.
  • مشمولینی که دارای برادر بالای ۱۸ سال سالم هستند در شرایط خاص حائز شرایط معافیت کفالت میشوند .
  • مشمولین متاهل در صورت داشتن شرایط مشخص میتوانند از معافیت کفالت استفاده کنند .
  • مشمولینی که به همراه مادر در خارج از کشور ساکن هستند میتوانند از طریق سفارت یا کنسولگری اقدام کنند .
  • در صورتی که ۳۰ ماه از طلاق نگذشته باشد میتوان از معافیت موقت استفاده کرد .

مقالات مرتبط : شرایط و مراحل گرفتن معافیت کفالت پدر

انواع معافیت کفالت مادر

کفالت مادر با وجود شرایط عمومی و اختصاصی یکسان در چند حالت قابل انجام است .

معافیت کفالت مادر در صورت طلاق

در این حالت مادر فاقد همسر قانونی است پس تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سالش در صورتی که حداقل ۳۰ ماه از طلاق گذشته باشد میتواند کفیلش شود تا از خدمت سربازی بطور کامل معاف شود .

معافیت کفالت مادر در صورت فوت پدر

در این حالت هم مادر فاقد همسر است و تنها فرزند ذکور میتواند کفیل مادر شود و بطور کامل از خدمت سربازی معاف شود . از تاریخ فوت حتما باید مدت ۳۰ ماه گذشته باشد .

معافیت کفالت مادر در صورت زندانی بودن پدر

اگر پدر مشمولی در زندان باشد با توجه به حکم زندان یا امکان شرایط طلاق غیابی میشود از خدمت سربازی معاف شد .

معافیت کفالت مادر با داشتن برادر

مشمولان زیادی هستند که مادرشان فاقد همسر است و از پدر طلاق گرفته یا متاسفانه پدر فوت شده است . به این دلیل که یک یا چند برادر بالای ۱۸ سال دیگر دارند طبق قانون نمیتوانند از معافیت کفالت استفاده کنند .

ممکن است این مشمول تنها پسر خانه و نگهدارنده مادر باشد و بقیه فرزندان ازدواج کرده باشند یا در شهر های دیگری ساکن باشند . قانون این شرایط را هم پیش بینی کرده است یعنی به مشمولین نگهدارنده مادر که برادر بالای ۱۸ سال دارند معافیت میدهد.

بنا به یکی از این ۲ شرط

مادر مشمول فاقد غیبت به دلیل مشکلات مالی باید تحت پوشش دائم کمیته امداد با حداقل سابقه ۶ ماهه باشد تا در این صورت نیاز به نگهدارنده در مادر اثبات شود . در نظر داشته باشید بعد از معافیت پوشش کمیته امداد امام خمینی لغو خواهد شد .

مادر به دلیل بیماری های معلولیتی جسمی ، روحی روانی یا ذهنی باید در عضویت سازمان بهزیستی با درجه شدید بیماری باشد که در اینصورت یکی از فرزندان به انتخاب مادر با استفاده از قانون کفالت از خدمت سربازی معاف میشود .

توجه

به این نوع معافیت کفالت مادر در قانون کفالت ماده ۶ گفته میشود .

کفالت مادر مستمری بگیر

مادران عزیز زیادی هستند که بعد از دست دادن همسر به دلیل نداشتن سرپرست از مستمری پدر یا همسرشان استفاده میکنند . ممکن است این مستمری مبلغ بالایی باشد یا بسیار ناچیز باشد .

در هر صورت مستمری داشتن مادر چه به دلیل بازنشستگی خودش و چه به دلایل دیگر گفته شده تاثیری در صدور یا عدم صدور معافیت کفالت مادر ندارد . بطور کلی وضعیت مالی مادر از نظر درآمد ، مال و اموال ، ارثیه یا هر موضوع مالی دیگری بلا تاثیر است .

اما در هر صورت اگر مشمولی در این شرایط باشد از نظر سازمان وظیفه عمومی باید شرایط کفالتش احراز شود در واقع مشمولینی که توانایی سرپرستی و نون آور بودن ندارند حتی با داشتن تمامی شرایط نمیتوانند از خدمت سربازی معاف شوند .

معافیت کفالت مادر مطلقه

بیشترین مراجعه برای دریافت معافیت کفالت مادر در سراسر کشور موضوع کفالت مادر مطلقه است . طلاق به دلایل مختلف در سنین مختلف اتفاق میوفتد . مواردی به سرباز مشاور تماس گرفته اند که در سن کمتر از ۳۵ سالگی طلاق گرفتند و مواردی هم داشتیم که در سنین بالای ۵۰ سال دچار طلاق شدند .

این نکته برای این عرض شد که بعضی مادران به دلیل ازدواج در سنین پایین قبل از سن ۴۰ سالگی فرزندشان به سن مشمولیت میرسد و همین سن پایین مادر کار را برای دریافت معافیت سخت خواهد کرد .

در قانون معافیت کفالت مادر به واسطه طلاق بدون استثنا باید مشمول تنها فرزند ذکور مادر باشد که بالای ۱۸ سال است همچنین حتما باید ۲ سال و نیم از زمان طلاق گذشته باشد . تمامی شرایط در مورد تک پسر بودن بالای ۱۸ سال و صدور معافیت دائم در ماه ۳۰ بعد از طلاق ملاک خواهد بود .

این شرایط بسیار تاثیر گذار است

  1. فرزند بیکار نباشد
  2. فرزند توانایی کفالت مادر را داشته باشد
  3. مادر و فرزند در یک منزل زندگی کنند
  4. اجاره نامه یا سند ملکیت بنام مادر باشد
  5. مادر در رابطه رسمی و غیر رسمی با شخص دیگری نباشد

معافیت کفالت مادر دارای بیماری های خاص

معافیت کفالت مادر دارای بیماری های خاص

مشمولینی که مادرشان دارای بیماری های خاص است میتوانند از این طریق از خدمت سربازی معاف شوند . در این حالت هم مادر باید فاقد همسر باشد اما تفاوتی که این قانون با شرایط دیگر معافیت کفالت مادر دارد این است که بازه ۳۰ ماهه بعد از فوت یا طلاق در نظر گرفته نمیشود .

در آیین نامه های معافیت بخشی بعنوان لیست بیماری های کسان مشمول وجود دارد که میتوانید از طریق همین سایت لیست بیماری های شامل معافیت را مشاهده کنید .

قانون جدید

در صورتی که مادر تحت پوشش سازمان بهزیستی در وضعیت شدید بیماری باشد تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال حتی با وجود اینکه پدر در قید حیات باشد میتواند از خدمت سربازی معاف شود .

مقالات مرتبط : هر آنچه که باید در مورد معافیت پزشکی بدانید.

سوالات کمیسیون معافیت کفالت مادر

بعد از تشکیل پرونده از طریق پلیس+۱۰ و حائز شرایط کلی بودن حداقل در دو مرحله کمیسیون برگزار میشود که کمیسیون اول فقط با حضور مادر خواهد بود و در کمیسیون های بعدی حضور مشمول الزامی است .

در کمیسیون سوالات مشخصی جهت اثبات صداقت مادر و مشمول پرسیده خواهد شد که بصورت کلی شامل این سوالات است :

  • نوع طلاق ( توافقی یا غیابی )
  • دلیل طلاق
  • وضعیت مالی و امرار معاش مادر
  • وضعیت تحصیل و کاری مشمول
  • سوالاتی در مورد ارتباط با همسر سابق
  • سوالاتی در مورد ارتباط مشمول و پدرش
  • سوالاتی در مورد محل سکونت اعلام شده
  • دلیل درخواست معافیت مشمول
  • بررسی وضعیت خانواده در صورت اعزام مشمول به سربازی

نکته

هیچگونه پاسخ درست یا غلطی در سوالات کمیسیون کفالت مادر وجود ندارد و هدف از برگزاری جلسات کمیسیون احراز درستی ادعای مشمول مبنی بر کفالت میباشد . در صورتی که تمامی شرایط گفته وجود داشته باشد و پاسخ متناقض داده نشود قطعا رای کمیسیون معافیت دائم است .

دقت داشته باشید جهت اثبات هرگونه ادعا توسط مشمول و مادر مشمول تحقیقات میدانی و محلی توسط نیروی انتظامی انجام میشود و در صورت مغایرت با شرایط مصوب معافیت کفالت مادر با ذکر دلیل از سوی کمیسیون رد خواهد شد .

عزیزانی که در بازه زمانی قبل از ۳۰ ماه هستند و معافیت موقت میگیرند لازم است بعد از گذشت ۳۰ ماه و تبدیل وضعیت به معافیت دائم دوباره در جلسات کمیسیون شرکت کنند . متاسفانه بعضی از مشمولین با رعایت نکردن شرایط حتی با داشتن معافیت موقت بعد از ۳۰ ماه معافیتشان ابطال میشود و باید به خدمت سربازی اعزام شوند .

شرایط معافیت کفالت مادر در صورت فوت پدر

در این روش هیچگونه تفاوتی با حالت طلاق وجود ندارد و تنها عنوان معافیت کفالت مادر متفاوت است . در هر صورت باید از تاریخ فوت ۳۰ ماه گذشته باشد و مشمول تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال خانواده محسوب شود .

چند نکته مهم

قبل از ۳۰ ماه معافیت موقت صادر میشود .

میتوان از معافیت کفالت مادر حتی در حین خدمت سربازی استفاده کرد .

در صورت فوت پدر میشود از قانون کفالت خواهر و برادر استفاده کرد که به مراتب راحت تر از معافیت کفالت مادر است .

در این روش هم زندگی مادر و فرزند الزامی است .

داشتن توانایی کفالت و نان آوری فرزند الزامی است .

عدم غیبت سربازی غیر موجه الزامی است .

شرایط معافیت کفالت مادر برای فرزند دوم

خانواده های بسیاری هستند که یکی از فرزندان آن ها با استفاده از قوانین کفالت از خدمت سربازی معاف شده اند و بعد از مدتی ازدواج کرده اند یا از کشور خارج شدن یا به هر نحوی دیگر در خانواده حضور ندارند .

فرزند دوم یا سوم با توجه به اینکه تنها بازمانده پسر در کنار مادر است با تصور اینکه میتواند جایگزین برادر شود و از خدمت سربازی معاف شود به سازمان نظام وظیفه عمومی مراجعه میکند تا او هم معاف شود !

اما چنین قانونی تا وقتی که برادر در سلامتی کامل است وجود ندارد و به هیچ عنوان نمیشود ۲ نفر یا کفالت یک نفر از خدمت سربازی معاف شوند . در نتیجه تا زمانی که برادر بزرگتر که از خدمت سربازی معاف شده در قید حیات است یا بیماری و مشکل خاصی ندارد معافیت به به شخص دیگری منتقل نخواهد شد .

نکته

در صورت وجود شرایط انواع دیگر معافیت های کفالت مشمول میتواند از آن طریق از خدمت سربازی معاف شود . برای اطلاع از دیگر شرایط معافیت کفالت با سرباز مشاور تماس بگیرید.

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر

اولین قدم در معافیت کفالت مادر ارائه مدارک مستند و تشکیل پرونده در پلیس+۱۰ است . در جریان تشکیل پرونده این مدارک از شما خواسته میشود .

  1. مدارک شناسایی تمامی اعضای خانواده اصل
  2. طلاق نامه و دادنامه ( مخصوص کفالت مادر مطلقه )
  3. گواهی فوت ( مخصوص کفالت مادر با فوت پدر )
  4. گواهی اشتغال به تحصیل ( مخصوص مشمولین در حین تحصیل )
  5. آخرین مدرک تحصیلی یا نامه انصراف از تحصیل یا نامه اخراج
  6. اجاره نامه یا سند ملکیت دارای کد رهگیری
  7. تکمیل استشهاد نامه محضری
  8. تکمیل فرم های مربوط به معافیت کفالت مادر
  9. انگشت نگاری در دفتر پلیس+۱۰
  10. عکسبرداری در دفتر پلیس+۱۰
  11. ارائه مدارک توجیه غیبت ( مخصوص مشمولین غایب )
  12. ارائه گواهی عضویت کمیته امداد خمینی ( مخصوص کفالت ماده ۶ )
  13. ارائه گواهی عضویت بهزیستی (مخصوص کفالت ماده ۶ )
  14. ارائه مدارک بیماری مادر ( مخصوص کفالت مادر دارای بیماری خاص )

تمامی این مدارک جهت ورود به کمیسیون معافیت کفالت مادر لازم و ضروری است و قطعا در صورت وجود نواقص در مدارک پرونده برگشت خواهد خورد . در نظر داشته باشید در صورتی که تمام مدارک تکمیل باشد روند کمیسیون بین ۲ تا ۴ ماه زمان خواهد برد .

تحقیقات محلی معافیت کفالت مادر

همانطور که گفته شد قطعا تحقیقات محلی جهت احراز مدارک داده شده انجام خواهد شد . به دلیل تفاوت شرایط اشخاصی که در کمیسیون کفالت شرکت میکنند نوع تحقیقات متفاوت است اما در هر صورت تحقیقات انجام خواهد شد .

در تحقیقات محلی که ممکن است محسوس یا نا محسوس صورت گیرد نیروی انتظامی با پرس و جو از کسبه ، معتدمین محل ، همسایه ها صداقت ادعای مشمول و مادرش را بررسی میکند .

در این تحقیقات مهم ترین موضوع این موارد است

  • ارتباط مادر با همسر سابق
  • سکونت در آدرس گفته شده
  • زندگی مادر و فرزند
  • عدم ارتباط مادر با شخص دیگر
  • نحوه رفت و آمد مشمول به خانه
  • تایید سرپرستی و نون آوری مشمول
  • احراز عدم طلاق سوری

نکته

نیروی انتظامی جهت تایید نهایی میتواند حتی از منزل بازدید کند البته هیچ اجباری در کار نیست اما در صورت درخواست مسول تحقیق جهت تکمیل نهایی پرونده انجام تمامی خواسته های قانونی الزامی است .

معافیت کفالت مادر در صورت داشتن غیبت امکان پذیر است ؟

حتی مشمولینی که دارای غیبت سربازی باشند میتوانند از معافیت کفالت مادر استفاده کنند و از خدمت سربازی معاف شوند البته به شرطی که تمام طول مدت غیبت آن ها توجیه شود .

برای مثال ممکن است مشمول بعد از طلاق وارد غیبت شده باشد !

یا مشمولی بعد از فوت پدر وارد غیبت شود !

مشمولانی هستند که در زمان بیماری مادر یا پدر غیبت کرده اند و غیبت بعد از فوت اتفاق افتاده !

در شرایطی ممکن است مشمول نون آور و تنها سرپرست خانواده در زمان غیبت باشد !

مشمولین در خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم شرایط مشابه دارند !

حتی ممکن است فوت یکی از اعضای خانواده منجر به غیبت شود !

در موارد محدود مشمولینی هستند که دچار مشکلات قضایی میشوند !

با اثبات تمام این موارد در طول مدت غیبت سربازی و توجیه غیبت میتوان در شرایط معافیت کفالت قرار گرفت . پیشنهاد میکنم حتما مقاله مربوط به توجیه غیبت را مطالعه نمایید .

ابطال معافیت کفالت مادر

هیچگونه ابطالی در کارت های پایان خدمت یا کارت معافیت به دلخواه انجام نخواهد شد . اما احتمالا به گوش شما هم خورده است که بعضی از افرادی که معاف شده اند کارت معافیتشان باطل شده است !

باید به این نکته توجه کنید در صورتی که شخصی با معافیت کفالت مادر از خدمت سربازی معاف شود و بعد از تاریخ معافیت مادر دوباره با همسر سابق یا شخص دیگری ازدواج کند شرایط به منزله عدم نیاز مادر به سرپرستی پسر است .

در این حالت بعد از ابطال کارت که از طریق پیامک به مشمول اطلاع رسانی خواهد شد مشمول ۶ ماه فرصت دارد تا مدارک جهت برگزاری کمیسیون مجدد ارائه دهد یا به خدمت سربازی اعزام شود .

مدت صدور کارت معافیت کفالت مادر

بعد از طی تمامی مراحل که حداقل ۲ ماه و به طور میانگین ۴ ماه زمان میبرد هزینه صدور کارت پایان خدمت در همان سازمان نظام وظیفه پرداخت خواهد شد . بعد از این مرحله طبق روال مرسوم در بازه زمانی ۲۰ تا ۴۰ روز کاری زمان میبرد تا کارت معافیت توسط پست به درب منزل ارسال شود .

تذکر

دقت داشته باشید تمامی مدارکی که توسط نیروی انتظامی صادر میشود تنها از طریق اداره پست ارسال خواهد شد پس هر گونه روش دیگری در دریافت مدارک جنبه قانونی ندارد.

در پایان

شرایط خوبی توسط سازمان وظیفه عمومی برای دریافت معافیت کفالت مادر در نظر گرفته شده است تا مشمولینی که واقعا نیاز حضور آن ها در کنار مادر احساس میشود از خدمت سربازی معاف شوند .

تنها کافیست شرایط گفته در کدام از انواع معافیت کفالت مادر طبق قانون رعایت شود تا بتوانید به سادگی هر چه تمام تر از خدمت سربازی معاف شوید . برای مشاوره در زمینه معافیت کفالت مادر میتوانید با کارشناسان متخصص مجموعه سرباز مشاور تنها با یک تماس صحبت کنید .

279 پاسخ

  1. سلام
    وقت بخیر
    من یک برادر بزرگتردارم که خدمت رفته و ازدواج کرده و مستقل زندگی میکنه
    پدرو مادرم ۶ سال هست جداشدن
    من هم کار میکنم هم درس میخونم وهمراه مادرم زندگی میکنم یک برادر کوچکترهم دارم
    ایا میتونم معافی بگیرم؟

  2. سلام و عرض خسته نباشید
    بنده پدرم سال ۹۰ فوت شدن و برادرم هم میتونست کفالت مادرم رو بگیره و هم کفالت من رو با مشورت دوستان کفالت من رو گرفت
    مادرم هم مستمری پدرم رو میگیرن (شرکت نفت)
    حالا میخواستم بدونم اگر سن مادرم بالای ۶۰ سال بشه من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟
    (برادرم هم متاهل شده‌ و رفته)

  3. سلام خسته نباشین پسرم وقت سربازیش رسیده مادرش بیماری صرع داره من همش سر کار میرم میتوانم برا معافیت پسرم اقدام کنم ممنون میشم راهنمایی بکنین

      1. سلام من ۲۸سالمه و کلا دو تا برادریم اونم ۲۶سالشه هیچ کدوممون نرفتیم خدمت سربازی مادرم تحت پوشش کمیته امداد هست و من متاهلم و خرج مخارج خونه بامنه و با مادرم زندگی میکنم برادرم هم ول میچرخه آیا با داشتن شرایطم میتونم کفالت بگیرم ممنون میشم جواب بدید

  4. سلام بنده پدرم فوت شده و یک برادر بزرگتر دارم که ازدواج نکرده و در حین خدمت هستم آیا می توان کفالت مادر روگرفت

  5. سلام من ۱۹ سال سن دارم و پدر و مادرم مدتی هست از هم جدا شدند.طلاق سوری نیست و در کنار هم زندگی نمیکنند.معافیت تحصیلی دارم و با مادرم زندگی میکنم و مادرم مالک یک واحد اپارتمان هستند.از نظر مالی مادرم وابستگی به من ندارد و مشکل مالی ندارد(شاغل اما نیستند) اما از نظر عاطفی چون تنها پسر خانواده هستم و خواهرم که فرزند دیگر هست در ایران زندگی نمیکند بسیار از نظر عاطفی به من وابسته هست
    میخواستم بدونم با این شرایط برای معافیت میشود اقدام کرد؟

  6. سلام بنده پدرم فوت کرده و یک برادر بزرگتر ناتنی دارم که مادرمان مشترک نیست، ایا میتوانم کفالت مادرم را بگیرم؟

      1. پدرم فوت نمونده و یک برادر بزرگتر دارم که کارت پایان خدمت دارد و خدمت نموده است، و برادرم از همسر سابق پدرم است در واقع در شناسنامه مادرم تنها من به عنوان فرزند ذکور ثبت شده ام، آیا با این شرایط میتوانم به عنوان تنها فرزند ذکور مادرم اقدام برای معافیت کنم؟
        غیبت غیر موجه ندارم و الان سرباز هستم و پدرم تازه فوت نموده است

  7. سلام.سال۹۰اعزام.شدم.توی میان دوره آموزشی.مرخصی.اومدم.نرفتم.بخاطر.مشکل برادر کوچیک.تصادف کرد.ضربه مغزی شد.یکماه کما.وآسیب بدنی…..پروندهاش دارم.وبعد.پدرم.دچاربیماری.سرطان حنجره شد.تمام مدت مواظبش بودم..متاسفانه.فوت کرد.تمام پروندهاش هم دارم.من موندم.برادر کوچیکم که دوباره هم ضربه مغزی.شد.بجز.آیسبهای بدنی..مادرم.هم مشکلات دیسک کمر.آرتروز گردن..وو….فقط بهم بگو.کفالت مادر بهم طعلق میگیره.تنها دلخوشیم.همین کارته.۳۰سالمه.همش آزاد.کارمیکنم.جوشکارهستم.چشام هم داغون شدن.جدیدا کمرم.اسیب خفیف دیده

  8. سلام مادر پدرم از سال۸۹جدا شدن العان مادرمو من دارم دوتا برادر دارم یکی زندانه یکی پیش پدرمه بااین شرایط میشه معافیت گرفت

      1. سلام من از سربازی فرار کردم و می خواهم کفالت مادر رو بگیرم و برادر بزرگتردر زمان قید حیات پدر معافیت کفالت پدر رو گرفتن. ایا اگر برادر بزرگترم ازدواج کند میتوانم من معافیت کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. سلام من مادری هستم که از سال ۹۸طلاق گرفتم وپسرم با من زندگی می کند می خواستم بدونم که می تونم کفالت براش بگیرم تاز ه، ۱۸ساله شده تنها فرزند زکور من هستن

  9. سلام پدرم پنج ساله خانواده مو ول کرده رفته معتاد شده نزدیک پنج سال هستش خرج خانواده مو میدم خودم ۲۲سالم هستش چهار تا خواهر کوچیک دارم و یک داداش ایا میشه معافیت گرفت یا نه

  10. با سلام
    درصورت جدانشدن پدر و مادر
    و داشتن بیماری اعصاب و روان مادر
    آیا پسر بزرگ خانواده امکان معافیت داره یا خیر؟

      1. سلام از طلاق پدرو مادرم ۲۱ سال میگذره من ۳ ساله بودم و الان با مادرم زندگی میکنم

        یکبار هم دفترچه پست کردم و الان تو سیستم اعزام به خدمتم ۴ سال پیش پست کردم

  11. من مادر پدرم ۳,ساله جدا شدن و جدا زندگی میکنن اقدام به طلاق ۳سال پیش کردن ولی طلاق نگرفتن پرونده بایگانی من خرج خواهر مادرمو میدم بردارمم پیش پدرمه البته خدمت رفته ۲۴سال سنمه پام هم بر اثر تصادف ۵,ساله پلاتینه می خواستم بدونم چطوری برای معافیت اقدام کنم

    1. این معافیت کفالته
      اونی که شما میگی قیومیت است
      دسترسی بر اموال فقط از طریق دادگاه باید تایید شه

  12. سلام من شناسنامم گم شده ولی کپی شناسنامه دارم همه شرایط برای کفالت مادرمم دارم فقط مشکل شناسنامه دارم متولد ۲۷ ۸ ۱۳۸۳ هستم

    مشکلی ب وجود میاد ایا

  13. سلام. من پرونده برای معافیت کفالت تشکیل داده بودم کمیسیون هم انجام گرفت و من هم تعدادی برگخ رو امضا کردم، الان داخل سایت نظام وظیفه که میرم برای وضعیتم با وجود اینکه مشغول به تحصیل هستم عنوان شده معافیت کفالت، چقدر زمان میبره که کارتم صادر بشه و آیا میتونم با این نوع معافیت برای استخدامی شرکت کنم؟

  14. سلام من ۱۹ سالم هست تا چند روز دیگر معافیت تحصلیم تمام میشه مادرم مشکل بینایی و بیماران خاص سرطانی هست گفتن باید تحت پوشش بهزیستی باشه حتما مادرم مشکل بینایی هم داره که میخوایم از مشکل بینایی تحت پوشش بهزیستی بشود چون بهزیستی سرطانی ها را تحت پوشش قرار نمیده ایا ؟ میشود معاف شود؟

  15. سلام من اعزامی سال ۹۰بودم ۱۵سال فرار داشتم البته اون موقع هم مشکلات خوانوادگی داشتم فرار کردم بی جهت نبوده مادرم ۴سال پیش طلاق گرفته از پدرم جدا زندگی میکرد البته پدرم در سال ۱۴۰۱فوت شوده منم با مادرم زندگی میکنم تنها نون اور خونه منم الان رفتم خدمت معرفی کردم خودم میخواستم بدونم من شامل کفالت میشوم که کفالت مادرمو بگیرم.

      1. سلام
        ما سه برادر هستیم من برادر کوچیک هستم و معافیت تحصیلی دارم
        برادر بزرگ من کفالت برای پدرم گرفته بودن که بیماری خاص داشت الان پدرم فوت شدن و از تاریخ فوتش هم ۳۰ ماه گذشته برادر وسطی خدمت رفته و تموم کرده
        الان هر دو ازدواج کردن و من پیش مادر هستم
        مادر تحت پوشش کمیته امداد هستن و با وجود درس و دانشگاه کار هم میکنم و خرجی خونه میدم
        آیا معافیت برادر بزرگم که برای پدر بود و الان فوت کردن تاثیری بر روی درخواست من برای معافیت داره؟ من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

          1. سلام بنده پدر و مادرم در کنار هم زندگی می‌کنند و مادرم بخاطر ام اس زیرنظر بهزیستی است و برادر بزرگم خدمت سربازی رفتا است و الان ازدواج کرده آیا میتونم معاف بشم

          2. سلام من پدرم فوت کرده سه تا برادر هستیم یکی معافی پزشکی برای چشمش گرفت یکی خدمت رفته و ازدواج کرده مادرم حقوق مستمری پدرم را میگیره میخواستم ببینم میتونم معافی کفالت بگیرم

    1. سلام بنده مادرم از پدرم طلاق گرفته و برادر بزرگترم دو سالع زندانه و پنج سال دیگ دارع هنوز خودمو محصلم ایا میتونم کفالت مادرمو بگیرم؟

  16. سلام پس از معافیت کفالت مادر، مادر تا چه زمانی نمیتونه ازدواج بکنه که برای معافیت پسرش هم مشکلی پیش نیاد؟ و اینکه وقتی مادر ازدواج میکنه این موضوع چطور به اطلاع سازمان نظام وظیفه میرسه؟

  17. سلام من مادری هستم دارای چهار فرزند دو دختر درحال تحصیل و دو پسرم که هردو تازه رفتن خدمت یکی ۲۵ساله ویکی دیگه ۲۰ من معلولیت بینایی خفیف دارم تحت پوشش سازمان بهزستی هستم مریضی قلبی هم دارادم می خام پسرکوچیکما معاف کنم یعنی قیوم من بشه ایا می تونم؟؟ هم خود پسرم تحت پوشش بهزستی هم دختر بزرگم ممنون میشم راهنماییم کنید

  18. با عرض سلام
    پدر و مادر من چند سال هست که جدا شده اند و تنها پسر خانواده هستم و خودم هم صاحب سه فرزند هستم چه جوری میتونم برای معافیت کفالت اقدام کنم متولد ۷۳هستم و از خدمت فرار کرده ام

  19. سلام خسته نباشید من پد. مادرم ۷ سال پیش جدا شدن الان ۱۹ سالمه میخوام کفالت مادر بگیرم با پدر مادرم حرف میزنم ولی جدا زندگی میکنم
    خواستم بدونم الان ک با مادرم زندگی نمیکنم مشکلی پیش نمیاد؟

  20. سلام من تازه ۱۸ سالم تموم شده و چند ماه دیگر باید برای دانشگاه ثبت نام کنم میخوام بدونم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟ برادرم ده سال پیش کفالت رو گرفته اما چند سال هستش بخاطره شاکی مالی زندان هستش و چون هر روز باید ۱۲ ساعت برم سر مغازم نمیتونم نه درس بخونم نه سربازی برم ، الان که یک بار برادرم کفالت گرفته من دوباره میتونم بگیرم یا فقط یک بار میشه گرفت؟

  21. سلام .فرزندم ۱۸ساله والان در مقطع دبیرستان درس میخواند خودم هم بازنشسته هستم با ۴۷سال سن
    از زمانی که دوماهه باردار بودم همسرم از ما جدا بوده و در شهر دیگر سکونت داشته الان حدود سه سال است که دریک شهر زندگی میکنیم ولی بازهم جدا .من طلاق رسمی نگرفته ام ولی همه من را مطلقه میدانند
    الان می‌خوام برای کفالت مادر اقدام کنم آیا راه حلی هست ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید .
    درصورت استشهاد نه تنها اهل محل حتی مدارسی که تحصیل کرده هم می‌توانند صحت گفته هایم را تایید کنند

    1. سلام بنظر شما منطقیه بعد ۱۸ سال طلاق نگرفتید؟
      اگر اینطوری بود همه میرفتن میگفتن جدا زندگی میکنیم!

  22. سلام متولد تیر ماه ۱۳۸۵ از کی باید اقدام کند ؟قبل از تیرماه یا باید صبر کند تا وارد ۱۸ سال شود بعد اقدام کند؟

  23. سلام وقت بخیر بنده تا چهار ماه دیگه ۲۰ سالم میشه و اینکه پدر و مادرم ۷ ساله طلاق گرفتم و من با مادرم زندگی میکنم ، و طی اون دوسال غیاب هم سر کار رفتم ولی مدرکی ندارم که نشون بده اون دو سال چیکار کردم ، واجد شرایط هستم؟

  24. سلام من متولد ۶۷ هستم و سربازی نرفتم و پدرم فوت شده و برادر کوچکتر از خودم داشتم که به علت بیماری فک و دهان از خدمت معاف شده و مادرم بیماری اعصاب و روان داره و همچنین بیماری قلبی که کل اداره خانواده به عهده من هست که خودمم متاهل و دارای دوفرزند هستم آیا با چنین شرایطی امکان معافیت کفالت مادر وجود دارد

  25. سلام .برای معافیت کفالت مادر اگر برادر بزرگتر ازدواج کرده باشد و سربازه رفته باشد و در خانواده حضور نداشته باشد
    برادر دوم میتواند کفالت مادر دریافت کند ؟

  26. سلام بنده ۱۹ سالمه یک سال غیبت دارم و نان‌آور خونه بودم تک فرزند هستم و مادرم مطلقه
    که ایشون هم کار می‌کنند هیچ‌گونه نفقه و کمکی از پدرم ندارم از زمان طلاق هم دوسال و نیم گذشته چطور میتوانم توجیح نامه را تکمیل کنم؟ و آیا مشمول کفالت مادر میشوم؟

  27. سلام وقت بخیر
    من مادرم حدودا نزدیک ۲ ساله که از پدرم جدا شده و عضو کمیته امداد هستش من در حین تحصیل در دانشگاه هستم میخاستم بدونم میتونم تا کامل شدن ۳۰ ماه معافیت موقت بگیرم چون دانشگاهم هزینه زیادی داره و نمیتونم هم کار کنم هم تحصیل و اینکه زیرپوشش بودن کمیته امداد مشکلی ایجاد نمیکنه؟

  28. سلام و عرض ادب
    من یکبار از دانشگاه انصراف دادم الان هم اخراج شدم و باتوجه به اینکه یکبار انصراف دادم فکر کنم معافیت یکساله بهم تعلق نگیره و اینکه میخوام از طریق کفالت مادر (بدلیل فوت پدر) معاف شم
    ولی صد درصد این کار زمان زیادی می‌بره
    میخواستم بدونم تو این بازه زمانی که من درگیر کارهای معافیت باشم آیا غیبتم موجه محسوب میشه؟؟؟

  29. سلام من پدر ومادرم از هم جدا شدند ولی برادر از خود بزرگتر دارم که دارای فرزند و همسر است میتوانم کفالت مادری بگیرم؟

  30. سلام وقت بخیر
    من پدر و مادرم تو سن ۷سالگی جدا شدن الن من ۱۹ سالمه و پدرم ازدواج کرده.
    ایا من دارای شرایط هستم؟
    یه برادر ناتنی ۱۰ ساله هم دارم!

  31. سلام وقت بخیر بنده پدرم به تازگی فوت کرده و تنها فرزند پسر بالای ۱۸سال خانواده هستم یک خواهر کوچک تر از خود دارم در حال حاظر دانشجو هستم لطفا راهنمایی کنید برای کفالت مادر باید چه کار کنم

  32. سلام متولد۵۷هستم مادرم ازپدرم سال ۶۸طلاق گرفته من بخاطر مخارج زندگی وکرایه منزل مجبوربه کاروترک تحصیل شدم الآنم مادرم باخودم زندگی میکنم پسربزرگ مادرم هستم مادرم سابقه بیماری روانی وبستری داره وتحت پوشش بهزیستی هست ایاکفالت ماده ۶مادر معافیت سربازی بمن تعلق میگیره

  33. سلام وقت بخیر، متشکر بابت توضیحات جامع
    بنده یک برادر بزرگتر دارم که متاهل و در خارج از کشور هستن و در زمان بیماری پدرم از کفالت پدر بیمار استفاده کردن ( در اون زمان من زیر ۱۸ سال بودم )
    حال که پدرم فوت شده و مادرم مستمری بگیر هستن، من میتونم کفالت مادر رو بگیرم؟ سه خواهر متاهل هم دارم و تنها پسری هستم که پیش خانواده هست.

  34. سلام وقت بخیر من ۳ روز غیبت دارم بخاطر اینکه شنیدم پدرم میخواد مادرم طلاق بده بعد دوتا برادر دارم دوتا برادم عروسی کردن او اونا توانای کفالت گرفتن ندارن مادرم هم ۵۰ ساله هستش میتونم من کفیل شم واسش ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید