توجیه غیبت سربازی

توجیه غیبت سربازی

در خیلی از موارد مانند معافیت کفالت یا معافیت موارد خاص همچنین دریافت کسری های خدمت سربازی لازم است مشمولین دارای غیبت نباشند. در صورتی که چنین وضعیتی پیش بیاید طبق قانون میتوان با استفاده از توجیه غیبت سربازی ( بخشیدن غیبت سربازی ) شامل موارد گفته شده شد.

سرباز مشاور سعی دارد تا با بررسی روش های قانونی و تجربی توجیه غیبت شما مشمولین عزیز را در این مسیر یاری دهد تا بتوانید با توجیه غیبت وارد پروسه مورد نظر شوید.تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شرایط توجیه غیبت سربازی

همانطور که میدانید سن مشمولیت ۱۸ سالگی است و بعد از این سن افراد باید خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کنند یا ادامه تحصیل دهند. بعد از پایان تحصیلات بر اساس سنوات تحصیلی مشخص و معافیت تحصیلی داده شده به مشمولین دوباره موضوع خدمت سربازی پیش می آید.

در تمامی حالات گفته شده در صورتی که شخص بموقع عمل نکند وارد غیبت سربازی خواهد شد. حالا ممکن است به دلیل مشکلات غیر ارادی مانند فوت اقوام یا بیماری غیبت ایجاد شده باشد یا حتی فرد بدون توجه به خدمت سربازی و بدون هیچ دلیل مشخصی از رفتن به خدمت سربازی خود داری کند.

موارد ورود به غیبت سربازی

موارد ورود به غیبت سربازی

مشمولین بالای ۱۸ سال که تا ۶ ماه بعد از ۱۸ سالگی نه در حال تحصیل بودن و نه خود را سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کرده اند.

مشمولینی که قبل از سن ۱۸ سالگی در مقطع دیپلم فارغ التحصیل شدند اما تا یک سال بعد نه وارد دانشگاه شده اند و نه خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کرده اند.

مشمولینی که بعد از سن ۱۸ سالگی فارغ التحصیل شده اند تا ۳۱ شهریور سال بعد نه وارد دانشگاه شده اند و نه خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کرده اند.

مشمولینی که تا سن ۲۰ سالگی با اجازه نظام وظیفه موفق به دریافت دیپلم نشده اند و بعد از آن خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکرده اند.

مشمولینی که در صورت فارغ التحصیلی، اخراج یا انصراف از دانشگاه در سنوات مجاز آن مقطع تا یک سال بعد دوباره وارد تحصیل نشده اند یا خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکرده اند.

مشمولینی که وارد سنوات ارفاقی شده اند و در مدت مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای معرفی همچنان خود را معرفی نکرده اند.

مشمولینی که برای ادامه تحصیل یا زندگی به خارج از کشور رفته اند و مدارک تحصیلی موجه برای ارائه به سازمان نظام وظیفه عمومی ندارند.

در ادامه مقاله توجیه غیبت سربازی به سراغ موارد موجه توجیه غیبت سربازی میرویم.

موضوعات مرتبط : هر آنچه که باید از غیبت سربازی بدانید از نحوه استعلام تا شرایط مجازات و بخشش

موارد موجه غیبت سربازی

👈 بیماری لا علاج یا سخت علاج یا دارای طول درمان طولانی مشمول

👈 بیماری لاعلاج یا سخت علاج والدین مشمول

👈 فوت یکی از اعضای درجه یک خانواده

👈 مشکلات قضایی مشمول همچون زندان با هر جرمی

👈 مشکلات قضایی اعضای درجه یک خانواده با حکم زندان

👈 مفقود الاثری سرپرست خانواده در زمان غیبت

👈 طلاق و فوت پدر

👈 عضویت و تحت پوشش کمیته امداد

👈 عضویت و تحت پوشش بهزیستی

👈 سرپرستی و نون آوری مشمول

زمانی که بعنوان مشمول غایب در یکی از شرایط گفته شده قرار بگیرید غیبت شما قابل توجیه است البته باید در نظر داشته باشید طبق محاسبه روز اول غیبت که توضیح داده شد از همان روز دلایل و مستندات باید ارائه شود و در صورتی که اتفاقات گفته شده بعد از غیبت رخ داده باشد به سختی میتوان غیبت را توجیه کرد.

مواردی که با غیبت امکان پذیر نیست :

👈 تمامی معافیت های کفالت تحت هر شرایطی

👈 معافیت مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

👈 معافیت موارد خاص ۳ خواهری

👈 معافیت موارد خاص همسر معلول یا فرزند معلول

👈 کسری خدمت بسیج

👈 پروژه کسری خدمت

👈 پروژه جایگزین خدمت سربازی

👈 امریه های سربازی

توجه

در معافیت های پزشکی غیبت سربازی بلامانع است.

کسری ایثارگری حتی با وجود غیبت سربازی لحاظ خواهد شد.

شما میتوانید مقاله محدودیت های غیبت برای معافیت سربازی را در همین سایت مطالعه کنید.

مراحل توجیه غیبت سربازی

مراحل توجیه غیبت سربازی

برای توجیه غیبت سربازی باید دلایل و مستندات مشمول توسط سازمان نظام وظیفه عمومی بررسی شود اما برای اینکار نیازی به مراجعه به سازمان نظام وظیفه نیست همچنین توجیه غیبت در تنها در صورت درخواست برای اعزام به خدمت یا یکی از معافیت های گفته شده قابل ثبت است.

👈 مراجعه به پلیس+۱۰ و تکمیل فرم های مربوطه

👈 ارائه تمامی اسناد و مدارک

👈 ارائه درخواست بصورت کتبی

👈 دریافت رسید توجیه غیبت از پلیس+۱۰

نکات مهم

لازم است که :

👈 سوابق بیماری یا سوابق بستری در بیمارستان

👈 گواهی فوت یا طلاق نامه

👈 حکم قضایی ثبت در ثنا

👈 استشهاد نامه محلی

👈 گواهی عضویت کمیته امداد یا بهزیستی

👈 سوابق و مدارک بیماری والدین

به پلیس+۱۰ جهت اسکن در سیستم نیروی انتظامی ارائه شود تا اپراتور نظام وظیفه را قانع کند که غیبت موجه است.

پیشنهاد میکنیم بعد از ثبت توجیه غیبت در پلیس+۱۰ حداکثر تا دو روز بعد بهمراه رسید توجیه غیبت و اصل مدارک ارائه شده به سازمان نظام وظیفه محل سکونت مراجعه کنید و یکبار دیگر بصورت شفاهی شرایط را توضیح دهید.

طبق تجربه اینکار در اکثر مشمولین تاثیر مثبت داشته و احتمال توجیه شدن غیبت سربازی بالا میرود.

استشهاد محلی برای توجیه غیبت سربازی

مشمولینی که ادعا میکنند به دلیل سرپرستی و نون آوری خانواده امکان رفتن به خدمت سربازی یا ادامه تحصیل را نداشته اند میتوانند از طریق استشهاد نامه تا حد زیادی کار را پیش ببرند.

موارد استشهادی مورد تایید نظام وظیفه

👈 امام جماعت مسجد محل سکونت

👈 معتمدین و کسبه محل

👈 مسئول سرای محله

👈 کلانتری محل

در صورتی مهر حداقل دو تا موارد گفته شده در استشهاد نامه شما باشد این استشهاد نامه جنبه قانونی خواهد داشت و توسط سازمان نظام وظیفه عمومی قابل بررسی است.مهر کلانتری مهم ترین استشهادیه در میان موارد گفته شده است.

متن استشهاد نامه توجیه غیبت سربازی

اینجانب…….. فرزند………. صادره از ……… به شماره ملی ………به دلیل مشکلات(ذکر تمامی مشکلات و دلایلی که به خدمت اعزام نشدید) امکان ادامه تحصیل و معرفی خود برای اعزام به خدمت سربازی را نداشتم و بعنوان تنها سرپرست و نون آور خانواده مجبور به حضور تمام وقت در کنار خانواده خود بوده ام.

تایید میکنم در صورتی که وارد خدمت سربازی میشدم نظام خانواده از هم میپاشید و هیچ سرپرست و نگهداری برای امرار معاش خانواده وجود نداشته است.خانواده اینجانب از حمایت هیچ کدام از سازمان های حمایتی برخوردار نیست و هیچ گونه ورودی مالی یا پولی بعنوان مستمری یا هر مثالی دیگر به معاش خانواده اینجانب تزریق نمیشود.

افرادی که در ذیل این نامه مهر و امضا زده اند ادعای اینجانب را تایید میکنند.لطفا مدارک و شواهد ارائه شده به همراه این استشهاد نامه را بررسی نمایید.

با تشکر

                                                                                                

           مهر و امضا شاهد اول                                                      امضا                      

          مهر و امضا شاهد دوم                                                      تاریخ

          مهر و امضا شاهد سوم

          مهر و امضا شاهد چهارم

مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی

تا اینجا شرایط و نحوه ثبت درخواست توجیه غیبت سربازی توضیح داده شد اما آماده سازی مدارک مهم ترین مرحله است و در واقع مدارک هستند که میتوانند نظام ظویفه را برای توجیه غیبت سربازی شما قانع کنند.

👈 گواهی فوت و طلاق

در صورتی که تاریخ غیبت سربازی بعد از طلاق یا فوت پدر پدر بر اساس تاریخی که در طلاق نامه نامه یا گواهی فوت ثبت شده باشد حتی اگر سال ها از این اتفاق بگذرد بازهم غیبت سربازی بعنوان تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال خانواده توجیه خواهد شد.

👈 مدارک پزشکی مشمول و اعضای خانواده

منظور از مدارک پزشکی گواهی پزشک متخصص درباره بیماری و نحوه درمان است.همچنین پرونده بیمارستانی و خلاصه وضعیت بیمارستان در صورت سوابق بستری مورد نیاز خواهد بود.

👈 مشکلات قضایی مشمول و خانواده مشمول

حکم و رای نهایی دادگاه تنها ادله مورد تایید توسط نظام وظیفه است.در صورتی که مشکل قضایی در حد زندان باشد میتوان از قست اداری زندان گواهی ورود و خروج از زندان و از دادگاه حکم و علت حکم را دریافت و به سازمان نظام وظیفه ارائه داد.

👈 مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

با دریافت گواهی عضویت از یکی از ارگان های گفته خطاب به سازمان نظام وظیفه مدت و نوع عضویت مشخص میشود.البته این دو ارگان در معافیت های ماده ۶ و ۹ هم میتوانند تاییدیه صادر کنند.

در آخر

مدت غیبت سربازی قطعا برای سازمان نظام وظیفه عمومی بسیار مهم است پس علاوه بر داشتن مدارک کافی لازم است تا در کمترین زمان ممکن برای توجیه غیبت سربازی اقدام کرد.متاسفانه افرادی هستند که بعضا بعد از ۱۰ سال قصد چنین کاری دارند و حتی با وجود دلایل موجه و عدم امکان آماده سازی مدارک نمیتوانند غیبت سربازی را توجیه کنند.

تمامی پروسه توجیه غیبت و اقدام از طریق نزدیک ترین پلیس+۱۰ به محل سکونت در کمتر از یک ساعت قابل انجام است پس هیچگونه بهانه ای درباره غیبت سربازی توسط سازمان نظام وظیفه عمومی پذیرفته نمیشود.

در صورتی که در روند کار دچار مشکل هستید و سوالاتی درباره توجیه غیبت سربازی دارید میتوانید همین الان با سرباز مشاور بعنوان اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی تماس بگیرید.

8 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر. من پدرم فوت شده تک فرزندم و خرج خوانواده رو من میدم ولی بخاطر سهل انگاری ۵ ساله غیبت داشتم در اقدام به کفالت میخواستم بپرسم ایا هنوز شامل معافیت میشم یا خیر
    و اینکه راهی هست؟

    1. سلام در صورتی که تاریخ فوت قبل از ورود به غیبت باشد قابل توجیه است

  2. سلام .پسرم در سال ۹۹ وارد دانشگاه شد البته به خاطر کرونا وشرایط آنلاین از ما معافیت تحصیلی نخواستند وبعد از پایان ترم ۱ ادامه نداد .پدرش از سال ۹۵ به علت مشکلات قلبی وعمل باز و ای اف ۱۵ خیلی ناتوان شد.من هم به خاطر دیسک کمر به کمکش در خانه نیاز داشتم در تاریخ مهر۱۴۰۱ انصراف از دانشگاه را گرفت وبرایش مرخصی رد کردند ولی برگه معافیت تحصیلی را ندارد .دانشگاه یه برگه داد که از سال ۹۹ در این دانشگاه در حال تحصیل میباشد .آیا میتوانیم با این اوضاع پدرش ،برای پسرم معافیت کفالت بگیریم.همسرم حقوق باز نشستگی هم دارد .

  3. سلام وقتتون بخیر من ۲۰ سالم هست و نزدیک دو سال غیبت دارم و جون فشار مالی و بیماری های ضمینه ای که دارم و همینطور که در روستا زندگی میکنیم و امکانت و نبود اطلاع از این شرایط میشه توجیه غیبت کرد البته من آثم هم دارم و همینطور واریس پا حقیقتش
    یکی از خیر های عزیز میخواد هزینه کنه که‌من برم دانشگاه ولی به خاطر غیبت دانشگاه ثبت نام‌نمیشم ایا میتونم با بیماری و فشار مالی توجیه غیبت کنم و دانشگاه ثبت نام کنم یا خیر

    1. اگر سوابق پزشکی و درمانی شما برای دوران قبل از غیبت است میشود برای توجیه غیبت اقدام کرد
      به علاوه اینکه اگر بیماری شما شدید است حتی با وجود غیبت میتوانید از معافیت های دائم پزشکی استفاده کنید و معاف شوید

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید