راهنمای کسری خدمت مدرک فنی حرفه ای و مهارت آموزی

کسری خدمت مدرک فنی حرفه ای

یکی از قوانینی که در سال ۱۴۰۲ توسط ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس به تصویب رسید موضوع اعطای کسری خدمت به سربازان دارای مهارت بود.این کسری در چند بخش همچون کسری خدمت مدرک فنی حرفه ای ، کسری خدمت مهارت آموزی و کسری خدمت هنرستان اعلام شد.

ما در ادامه به تفکیک هرکدام از این موارد را مورد بررسی قرار میدهیم تا در صورت واجد شرایط بودن بتوانید به سادگی از شرایط ایجاد شده استفاده کنید.دقت داشته باشید برای استفاده از هرکدام از موارد ورود به خدمت سربازی الزامی است.

کسری خدمت مدرک فنی حرفه ای

حتما طرح سرباز ماهر به گوشتان خورده است.ستاد کل نیروهای مسلح حدود ۲ سال قبل با هماهنگی سازمان وظیفه عمومی سامانه ای با عنوان سرباز ماهر ایجاد کرد تا مشمولانی که دارای مدرک مهارتی از سازمان فنی حرفه ای یا دیگر سازمان های مورد تایید هستند بتوانند از شرایط و مشوق هایی استفاده کنند که یکی از آن ها کسری خدمت سربازی بود.

در این طرح تنها با داشتن یک مدرک تخصصی از سازمان معتبر داخلی یا خارجی و ثبت نام در سامانه سرباز ماهر و در نهایت احراز شرایط مشمول توسط سامانه میشود علاوه بر کسری خدمت از یکی از این مشوق ها استفاده کرد:

  • تعیین محل خدمت سربازی
  • دریافت مرخصی استحقاق بیشتر
  • دریافت مرخصی تشویقی
  • ارتقا درجه نظامی
  • تمدید تاریخ اعزام به خدمت تا ۶ ماه
  • دریافت وام با کارمزد پایین بعد از پایان خدمت سربازی
  • بخشش اضافه خدمت سنواتی

نکته !

استفاده از این طرح هیچ ارتباطی با غیبت سربازی ندارد و استفاده از آن برای عموم مشمولان حتی سربازان در حین خدمت آزاد و بلا مانع است. همچنین امکان دریافت وام حداکثر تا ۲ سال بعد از پایان خدمت سربازی مقدور است.

موضوعات مرتبط: راهنمای سامانه سرباز ماهر (smaher.ir)

کسری خدمت مهارت آموزی

در طرح کسری خدمت مدرک فنی حرفه ای ورود به سامانه سرباز ماهر و احراز شرایط در آن الزامی است اما روش دیگری با عنوان کسری خدمت مهارت آموزی برای سربازان در نظر گرفت شد.در این طرح سربازان در حین خدمت با هر مدرک تحصیلی زیر نظر یگان خدمتی تحت آموزش و مهارت آموزی قرار میگیرند.

این طرح به نحوی است که سرباز به یکی از مراکز مهارت آموزی زیر مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح جهت دریافت انواع آموزش ها معرفی میشود و بعد از پایان دوره آموزشی و دریافت گواهی مهارت آموزی میتواند از کسری خدمت یک ماهه استفاده کند.

تفاوت این طرح با دیگر طرح های موجود این است که تنها میشود از کسری خدمت استفاده کرد و مشوق های دیگری تعریف نشده است اما در هر حال برای سربازانی که امکان ثبت نام در کلاس های سازمان فنی و حرفه ای و پرداخت هزینه ندارند بسیار خوب و کار ساز است.

توصیه

اگر در حال حاضر سرباز هستی حتما از طریق یگان خدمتی برای ورود به طرح های مهارت آموزی تلاش کن و فرصت دریافت کسری خدمت سربازی و یادگیری مهارتی کاربردی برای دوران بعد از سربازی را از دست نده!

کسری خدمت هنرستان

بعد از اینکه ستاد کل نیروهای مسلح دو طرح کسری خدمت فنی حرفه ای و مهارت آموزی را به اجرا رساند نمایندگان مجلس طرح جدید دیگری را به تصویب رساندند.در این طرح مشمولانی که در مدارس فنی حرفه ای و کار و دانش تحصیل کرده اند و در واقع دارای دیپلم هنرستان هستند شامل کسری یک ماهه سربازی میشوند.

کسری خدمت هنرستان همانطور که از اسمش مشخص است صرفا برای مشمولان هنرستانی دارای دیپلم ۱۲ ساله ( نظام جدید ) یا دیپلم ۳ ساله ( نظام قدیم ) از مدارس فنی حرفه ای و کار و دانش در هر کدام از رشته های موجود میباشد.

تنها کافیست با ارائه مدرک دیپلم معتبر از آموزش و پرورش و ثبت رشته تحصیلی در سامانه پلیس+۱۰ در زمان ارسال دفترچه خدمت شامل این کسری شد.کسری خدمت هنرستان یک ماهه است و همچون کسری خدمت مهارت آموزی شامل مشوق های دیگر نمیشود.

توجه !

طبق اطلاعیه موجود تمامی طرح های گفته شده حداقل از ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ قابل اجرا است و ممکن است تا اجرای نهایی در تمامی یگان های نظامی کمی بیشتر از مدت اعلام شده زمان ببرد.

کسانی هم که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده اند بعد از پایان دوره آموزشی میتوانند با داشتن گواهی اشتغال به خدمت از هرکدام از موارد گفته شده استفاده کنند.

موضوعات مرتبط: معرفی انواع کسری خدمت ها

مراحل دریافت کسری مهارت آموزی

برای استفاده از انواع کسری خدمت مهارت آموزی و داشتن تخصص های فنی حرفه ای لازم است این مراحل طی شود که تقریبا بین تمام حالات مشترک میباشد.

  • ثبت نام در سامانه سرباز ماهر
  • شرکت در دوره های مهارت آموزی
  • دریافت گواهی مهارتی از سازمان یا یگان مورد تایید
  • ارائه دیپلم فنی حرفه ای یا کار و دانش به پلیس+۱۰
  • مراجعه به یگان خدمتی و ثبت درخواست کسری
  • ثبت کسری در برگه سبز توسط پلیس+۱۰

نکته !

طی این مراحل توسط یگان های مختلف اطلاع رسانی خواهد شد و تنها نکته ای که باید در نظر داشت انتخاب هر کدام از طرح های گفته شده است و مهم تر از آن کسب مهارتی مشخص و کاربردی در سازمان فنی حرفه ای یا سازمان مهارت آموزی یگان های نظامی میباشد.

پیشنهاد میکنیم علاوه بر اینکه صرفا کسری خدمت یا دیگر مشوق ها را در نظر بگیرید حتما در خصوص نوع مهارتی که قرار است کسب کنید هم اطلاعات لازم داشته باشید در هر حال وقت و هزینه شما صرف میشود و میتوانید از مهارت مورد نظر در آینده شغلی و زندگی کاری بهره مند شوید و کسب درآمد کنید.

در پایان

در سرباز مشاور به سرعت آخرین اخبار مربوط به سربازی اطلاع رسانی میشود که یکی از آن ها کسری خدمت فنی حرفه ای یا کسری خدمت مهارت آموزی و دیگر موارد است.پس حتما از اطلاعات گفته شده حداکثر استفاده را کنید و در شبکه های اجتماعی سرباز مشاور را پیگیری کنید.

جهت دریافت مشاوره میتوانید همین الان با ما تماس بگیرید.

4 پاسخ

  1. سلام.من سال ۸۷ با مدرک دیپلم صنایع فلز به خدمتدرفتم بااینکه دیسک کمر داشتم ومدارکم فرستادم مرخصی بهم ندادنند که به کمسیون پزشکی بروم ودرد شدید داشتم وبعد منوبه زاهدان فرستادن واونجا یک ستوان یکم بود اینقدر منو اذیت کرد وپست های الکی فرستاد که حتی مرگ مادر بزرگم به من مرخصی ۳روزه ندادنند.من نه دراموزشی میان دوره نه اخردوره ونه درخدمت ۱روز هم مرخصی ندادنند واینقدر فشار بهم امده بود ودفترچه بیمه هم برایم صادرنشدکه حتی انجا بخاطرکمرم دکتربروم چون خانوادم حتی پول کرایم هم نداشتن بدهند.ودراموزشی هم یک گروبان مهره سه بنداخرم هنگام سینه خیز شکوند وچون بازهم دفنرچه بیمه نداشنم ساختم چون نمیخواستم معاف شوم.فقط بخاطر سه روز اول که لباس گرفتیم من تاکوتاه کردم واندازه ۳روز دور شددیگه حتی پتو واورکت خدمت هم ندادنند ویک ماهم تجدید اموزش دژبان شدم جهرم.الان دیگه میخوام معاف بشم دکترای نظام پزشکی ۵دکتررفتم همه نوشتن بعد معاینه وعکس برداری که شما معاف هستی.جالب اینجاست یک بعد ۶ماه خواستم برگردم چون اسم پدرم هم اشتباه ثبت شده بودنه دنبالم امدن وهم درهمه سایتها نوشتن شما مشمول هستید نه فراری ونه غیبت انگتر وجود خارجی نداشتم بعد ۷ماه خدمت کردن.گفتند شناسنامه پدردرست شکد شماهم درست میشو اما بازهم نشده چکار کنم.چون من پایه یک دارم ومیخوام راننده بشم میترسم معافی بگیرم ودیگر گواهینامه به کارم نیایید وهیچ شغل دیگری ندارم.دوبرادر دادردارم.یکی خزدواج کرده رفته اما سربازی نرفته ویکی ۴۵ سالشه و۱۶۰سانت قد و۴۳ کیلو وزنش هست وپدرم هم کترگر باغ که بالای ۷۰سالشه ومادرم همدبالای ۶۵ سالشه.چکارکنم

    1. سلام اینجا فقط برای پاسخ به سوالات کوتاه هست!
      اینی که شما نوشتید فقط یربع طول میکشه خونده شه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید