خدمت سربازی چند ماه است ( مدت خدمت سربازی ) ۱۴۰۳

قطعا یکی از دغدغه های مشمولینی که قصد رفتن به سربازی را دارند و شاید هم مهم ترین دغدغه این است که خدمت سربازی چند ماه است؟

این سوال بدون استثنا برای تمام سربازان با توجه به سن و مدرک تحصیلی و محل خدمت وجود دارد و بلافاصله بعد از اعزام به دنبال مدت خدمت سربازی در آن یگان هستند.در ادامه راجع به نحوه محاسبه مدت خدمت سربازی مفصلا توضیح خواهیم داد پس اگر در حال اعزام به خدمت هستید و میخوای بدونی چند ماه قراره خدمت کنی حتما با ما همراه باش.

مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۳

خدمت سربازی چند ماه است

در طول زمان بیش از ۱۰۰ سالی که خدمت سربازی اجباری در ایران بوجود آمده است بارها مدت خدمت سربازی با توجه به شرایط آن روز کشور تغییراتی داشته است.زمانی بوده است که مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه یا ۲۱ ماه و حتی ۱۸ ماه بوده است.

نکته جالب اینجاست که با توجه به مدرک تحصیلی و دیگر شرایط ممکن بود از مدت خدمت سربازی کاسته شود . در حال حاضر و در سال ۱۴۰۳ و با توجه به تغییراتی که از آذر ماه ۱۳۹۹ شکل گرفت مدت خدنت سربازی ۲۴ ماه شد!

با تغییرات دیگری که در مهر ماه ۱۴۰۳ اتفاق افتاد طبق پیش بینی ها مدت خدمت سربازی به ۲۱ ماه کاهش یافت پس تمامی مشمولان در حین خدمت سربازی یا در حال اعزام به خدمت به جز سربازان امریه ۲۱ ماه خدمت خواهند کرد.

البته این مدت در حالت کلی است و بنا به شرایط مختلف تغییراتی دارد:

مدت خدمت سربازی در مناطق بد آب و هوا

اگر مشمول در مناطق بد آب و هوا که خیلی گرم یا سرد باشد تقسیم شود حداقل ۳ ماه از مدت خدمت سربازی مشمول کسر میشود.

مدت خدمت سربازی در مناطق عملیاتی

در صورت تقسیم در مناطق عملیاتی که عمدتا مربوط به یگان مرزبانی است حداقل ۳ ماه از مدت خدمت سربازی مشمول کسر میشود.

مدت خدمت سربازی بعنوان سرباز غیر بومی

اگر مشمول در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری شهر محل سکونت تقسیم شود بعنوان سرباز غیر بومی حداقل ۳ ماه از مدت خدمت سربازی وی کسر میشود.

مدت خدمت سربازی در جزایر

مشمولانی که یگان خدمتی آن ها در یکی از جزایر خلیج فارس است تحت هر شرایطی مدت خدمت سربازی آن ها از ۱۴ ماه محاسبه خواهد شد.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید از معافیت سربازی بدانید.

آیا میشود همزمان از چند گزینه کاهش مدت خدمت سربازی استفاده کرد؟

قطعا بله

برای مثال ممکن است سربازی که خودش ساکن تهران است در یگان مرزبانی استان کردستان تقسیم شود در این صورت سرباز هم غیر بومی است و هم در مناطق عملیاتی خدمت خواهد کرد در نتیجه مدت خدمت سربازی برای او از ۱۵ ماه در نظر گرفته میشود.

نکته بسیار مهم

این کاهش مدت خدمت سربازی در مناطق مختلف هیچگونه ارتباطی با کسری خدمت سربازی ندارد و تمام سربازان در صورت داشتن انواع کسری خدمت میتوانند همزمان از آن و این شرایط کاهش مدت خدمت سربازی بهره مند شوند.

دوره آموزشی خدمت سربازی چند ماه است؟

میشه گفت دوره آموزشی سخت ترین قسمت از تمام مدت سربازی است به همین دلیل از روز اولی که مشمول وارد آموزشی میشود روز شماری میکند تا این دوره تمام شود و سریعا وارد یگان خدمتی شود.

دوره آموزشی برای تمام سربازان با هر شرایط ، هر مدرک تحصیلی و هر گونه شرایط تاهل بصورت ۸ هفته مفید در نظر گرفته میشود بعلاوه اینکه در طول دوره مرخصی ۴ روزه بعنوان میان دوره و در پایان دوره مرخصی ۴ روزه بعنوان پایان دوره به سربازان داده میشود.

نکته مهم

مدت دوره آموزشی برای کسانی که جذب پروژه جایگزین خدمت از طریق بنیاد ملی نخبگان شده اند تنها یک ماه است.

سربازانی که بعنوان معاف از رزم اعصاب و روان یا همان گروه ب تشخیص داده شده اند با نظر فرمانده گردان یک ماه تا ۴۵ روز در پادگان آموزشی حضور خواهند داشت.

با این توضیحات باید به سادگی متوجه شده باشید که خدمت سربازی چند ماه است اما در ادامه با جزئیات بیشتر این موضوع را بررسی میکنیم تا سوالی دیگر در ذهن شما باقی نماند.

مدت خدمت سربازی متاهلین

مدت خدمت سربازی متاهلین

متاهلین زیادی هستند که به خدمت سربازی اعزام میشوند یا بعد از گذشت چند سال بعنوان غایب قصد ورود به خدنت سربازی را دارند حتی سربازان فراری هم ممکن است در حین فرار متاهل شده باشند و بخواهند وارد سربازی شوند.

در هر کدام از حالت های گفته شده که هستید شرایط برای شما یکسان است و بعنوان سرباز متاهل فارغ از اینکه در کجا و در چه شرایطی و با چه مدرک تحصیلی خدمت میکنید ۲ ماه از مدت خدمت سربازی شما کسر خواهد شد.

همچنین داشتن فرزند یا فرزندان در کاهش مدت خدمت سربازی تاثیر گذار است و بر اساس تعداد فرزند از مدت خدمت سربازی کسر خواهد شد. دقت داشته باشید سرباز متاهل میتواند از تمام حالت هایی که باعث کاهش مدت خدمت سربازی میشود استفاده کند حتی اگر غایب یا فراری باشد!

موضوعات مرتبط : تمام مواردی که باید از امریه سربازی و چگونگی دریافت امریه بدانید.

مواردی که منجر به کاهش مدت خدمت سربازی میشوند

کاهش مدت خدمت سربازی در واقع همان کسری خدمت است و بر اساس قوانین تدوین شده تا به امروز و در حال حاضر میشود یک یا چند حالت بصورت همزمان استفاده کرد:

  • داشتن سابقه بسیج فعال
  • داشتن سابقه ایثارگری یکی از اعضای درجه یک خانواده
  • داشتن درصد جانبازی یکی از اعضای درجه یک خانواده
  • داشتن مدرک مهارت آموزی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای یا یگان خدمتی
  • عضویت حداقل یک ساله در جمعین هلال احمر
  • عضویت در سامانه سرباز ماهر
  • تاهل مشمول
  • داشتن فرزند مشمول
  • انجام پروژه های کسری خدمت سربازی
  • خدمت در مناطق عملیاتی
  • خدمت در مناطق محروم
  • خدمت بعنوان سرباز غیر بومی
  • خدمت در یکی از جزایر کشور
  • استفاده از طرح پروژه جایگزین خدمت

خبر خوب

با وجود این همه طرح و شرایطی که قرار داده شده تقریبا تمام مشمولان با شرایط مختلف میتوانند حداقل از یکی از این امتیازات کسری خدمت سربازی استفاده کنند.

توجه

سربازان غایب نمیتوانند از کسری خدمت انجام پروژه یا پروژه جایگزین خدمت سربازی بهره مند شوند همچنین تمام سربازان فراری جهت استفاده از هر کدام از شرایط باید حتما از طریق یگان خدمتی اقدام کنند در غیر اینصورت سازمان وظیفه عمومی کسری خدمت را تایید نخواهد کرد.

مدت زمان اضافه خدمت برای غایبین سربازی

از گذشته قانون بر این اساس بوده است که سربازان غایب نسبت به کسانی که بموقع خود را برای اعزام به خدمت معرفی میکنند بین ۳ تا ۶ ماه با توجه به مدت غیبت اضافه خدمت میخورند.به این اضافه خدمت ، پشت دفترچه ای یا اضافه خدمت سنواتی گفته میشود.

در تابستان ۱۴۰۳ با قبول فرماندهی کل قوا و عفو رهبری تمام مشمولان غایب در صورت معرفی خود در زمان اعلام شده از بخشش کامل اضافه خدمت بهره مند میشوند و در حالت معمول مدت خدمت سربازی خدمت خواهند کرد.

اگر غایبی و دوست داری بدونی مدت خدمت سربازی چند ماه است سریعا خودت را به وظیفه عمومی معرفی کن تا بتونی از شرایط بخشش و کسری هایی که موجود استفاده کنی!

در قانون جدید مدت خدمت سربازی چه تغییراتی خواهد کرد؟

با تایید فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح و نظر مجلس شورای اسلامی و البته نشست خبری رییس سازمان وظیفه عمومی تغییرات عمده ای در خدمت سربازی ایجاد خواهد شد و پیش بینی میشود این تغییرات حداکثر تا آذر ماه ۱۴۰۳ تصویب و به اجرا در بیاید.

میشود پیش بینی کرد همچون قوانین مدت خدمت سربازی که قبل از سال ۹۱ اجرا میشد مدت خدمت بر اساس مدرک تحصیلی تعیین شود همچنین حداکثر مدت خدمت از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه تقلیل پیدا کند.

البته از اسفند ۱۴۰۱ تغییرات زیادی در قوانین سربازی مخصوصا معافیت های سربازی به اجرا درآمده است و به احتمال زیاد قانون کاهش مدت خدمت سربازی که افراد زیادی را شامل میشود هم تصویب و به اجرا در بیاید.

نکته

با توجه به تغییرات احتمالا قوانین جدید در صدور کسری خدمت سربازی اعمال خواهد شد و ممکن است قوانین حذف یا اصلاح شود.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید از معافیت پزشکی و روش های گرفتن آن بدانید.

مدت خدمت سربازی در آمریکا

شاید برای شما سوال باشد که مدت خدمت سربازی در آمریکا چقدر است. در پاسخ به این سوال باید گفت خدمت سربازی در آمریکا اجباری نیست و تمام مردان و زنان آمریکایی میتوانند برای خدمت در ارتش در استخدام حرفه ای ارتش در بیایند.

البته شاید جالب باشد که بدانید خدمت سربازی در بعضی از کشور ها اجباری است که حتی تصورش هم برای شما سخت است مانند:

✔️ ترکیه

✔️ اسرائیل

✔️ کره جنوبی

✔️ سوییس

سوالات متدوال در مورد مدت زمان خدمت سربازی

آیا مدت زمان خدمت سربازی در سپاه و ارتش تفاوت دارد؟

هیچگونه تفاوتی در مدت خدمت سربازی ارتش و سپاه و یگان های زیر مجموعه آن وجود ندارد و مدت خدمت سربازی بر اساس قوانین گفته شده محاسبه میشود.

آیا مدت زمان خدمت سربازی در نیروی دریای، هوایی و زمینی متفاوت است؟

با توجه به اینکه یگان های زیر مجموعه نیروی دریایی عمدتا در جزایر و مناطق عملیاتی یا بد آب و هوا است و سربازان آن غیر بومی هستند از بیشترین کاهش مدت خدمت سربازی برخوردار است.

آیا مدت خدمت سربازی معاف از رزم ها کمتر است؟

با وجود تایید بیماری و احتمالا عوارض ناشی از آن اما هیچگونه کسری خدمت سربازی بواسطه وجود بیماری وجود ندارد.

آیا مدت خدمت سربازی پزشکان کمتر است؟

تمامی کسانی که دارای مدرک تحصیلی پزشکی و پیراپزشکی هستند باید دوره ۲۴ ماه طرح وزارت بهداشت یا سربازی را بعنوان طرح بگذرانند و هیچ تخفیف در مدت خدمت سربازی آن ها جز با کسری های خدمت موجود وجود ندارد.

آیا مدت خدمت سربازی طلاب متفاوت است؟

در رابطه با کسانی که تحصیلات حوزوی دارند مدت خدنت سربازی با دیگران یکسان است و تنها نحوه و مکان خدمت تفاوت دارد.

آیا مدت خدمت سربازی افراد دو تابعیتی کمتر است؟

تصور کنید شخصی خارج از کشور متولد شده باشد یا بعد از سال ها به ایران بازگردد یا حتی کسی تابعیت ایرانی گرفته باشد . در هر کدام از حالت هیچگونه تفاوتی در مدت خدمت سربازی وی با دیگرمشمولان وجود ندارد.

بنر مشاوره سربازی تماس

108 پاسخ

  1. سلام مگه نمیگن میانگین خدمت شده ۱۴ ماه خب این یعنی از ۱۱ماه تا ۱۸ متغییر سربازی پس چرا باز میگن ۲۱ ماه الان واقعا چطوری ریاضیشون ضعیف آیا

  2. سلام خسته نباشید بنده اعزامی برج ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ هستم میان دوره به ما ۵ روز مرخصی دادن چقد دیگه آموزشی ما تموم میشه تا چندم باید آموزشی باشیم؟؟؟

  3. سلام پدرمن زیر نظر بهزستی ومن می خواهم دفترچه بگیر ویک سال غیبت دارم دراین یک سال زندگیمون می چرخم ومی توانم از طریق پدرم اضافه خدمت حزف کنم

  4. سلام‌خسته‌نباشین‌‌من‌پدرم‌۲۴‌ماه‌نیروی‌انتظامی‌عملیاتی‌خدمت‌کرده‌سال‌۱۳۷۳‌میخواستم‌بدونم‌‌کسری‌منطقه‌اش‌منو‌میگیره‌
    منم‌مرزبانی‌کردستان‌خدمت‌میکنم‌فوق‌عملیاتی‌‌

  5. با سلام
    بنده یکم اسفند اعزامم و افتادم نیروی انتظامی,سوالم از شما اینه که من ساکن یزد هستم اگر بعد از اموزشی خدمت من داخل یزد افتاد سربازی من ۲۱ ماه خواهد بود؟؟؟لطفا جواب بدهید خیلی برام مهمه

  6. سلام خسته نباشین پسرم سرباز ارتش اموزشی برج ۱۱میخواستم ببینم دوره اموزشش چند روزه هست دوره قبل ۴۵روزه بوده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

      1. سلام ببخشید میخواستم بدونم مدرک تحصیلی بنده کارشناسی ارشد هست این مدرک تأثیری در خدمت سربازیم داره و مدتی هم بسیج فعال بوده اما دقیقا نمیدونم چه مقدار بوده ممنون میشم راهنمایی کنید بندخ میخوام کلن در شهر خودم خدمت کنم راهی داره؟!

  7. سلام من سپاه نیرو دریایی هستم بندر لنگه منطقه پنجم خدمت میکنم غیر بومی هستم چند ماه خدمت میکنم مجرد هستم

      1. سلام من دوره اموزشی مرزبانی شهید رجائی کرمانشاه هستم و بچه روستای خوزستانم چند ماه خدمت میکنم

  8. سلام من متولد ۷۹هستم و می خوام تازه اسفند ماه برای پست کردن دفترچه خدمت سربازی اقدام کنم چقدر اضافه می خورم؟

      1. سلام ما خوزستان هستیم و برادرم اموزشی افتاده سیرجان نیرو دریایی ارتش، بسیج فعال و دوره تکمیلی داره. چند ماه کسری بهش میخوره؟

      2. سلام من پدرم در زمان آتش بس خدمتش شروع میشه ۳۰ ماه خدمت بوده منطقه شادگان کسری خدمت به من تعلق میگیره؟

  9. سلام من درنیروی انتظامی.وزارت اطلاعات کرمانشاه خدمت میکنم و عملیاتی هم هست و اهل ارومیه هستم خدمت من چند ماه هس

  10. من در پرندگ درحال خدمت کردن هستم متهلم ۲تا بچه دارم ایا چند ماه باید خدمت کنم ارتش تیپ ۲

  11. سلام پسرمن نیروی دریایی سپاه شیراز خدمت می‌کنه واهل. چهارمحال بختیاری میباشدومجرد هست
    چند ماه باید خدمت کنه

  12. سلام من اعزام ۱۴۰۲/۰۶/۰۱هستم الانم در حال خدمتم و تازه اعلام کردن خدمت به ۱۴ ماه کاهش یافته
    ایا شامل حال منم میشه ؟

  13. سلام من پسری دارم درحین خدمت خودم معلول پسردیگه ی کوچک معلولیت جسمی حرکتی ایامیتوانم اون رامعاف ازخدمت کنم

  14. سلام خسته نباشیم من تومز خدمت کردم به مدت۱۵ ماه ولی بعد ۱۵ ماه فار کردم به علت مشکلات زیاد حدود ۴ ماه پیش فرار کرم حالا چطوری متونم تمومش کنم برام ضروریه لطفا پاسخ بدین

  15. سلام
    من ۱۱/۱ اعضامم
    تایم خدمت سربازیم اگه کسری نداشته باشم چقدره!؟
    و اینکه اموزشیم چند روزه!؟

  16. سلام من ساکن خوزستان هستم پسرم اعزامی اول فروردین ۱۴۰۱ هست نیروی دریایی ارتش کنارک خدمتش با کسری چقدر میشه؟

    1. سلام پسرمنم اونجاست ۷ماه کسری داره صدرصد
      میگن ۱۴ماه خدمت میکنند
      ولی امروز شنیدم که گفتن ۱۵ماه خدمت باید بکنند ایا صحت داره؟؟

  17. با سلام و درود
    آیا از ایثارگری پدر پدری می‌شود کسری گرفت؟؟
    و
    آیا کارت فنی حرفه ای برای تاسیسات رو کی و کجا میشه ارائه داد؟

  18. سلام خسته نباشید ببخشید سربازی ک اعزامی ۱.۱۰.۴۰۲ باشه ارتش نیرو دریای سیرجان باشه از شیراز بره به اونجا چند ماه خدمت میشه

  19. سلام جناب من فرار کردم سال ۹۵ محل خدمتم مرز الان ۸ سال گذشته خونم کرجه چند ماه خدمت میکنم اگه برگردم ۱۱ماهم خدمت دارم

    1. داداش برو خدا تو شکر کن تا الان نگرفتنت البته که نظام پیگیر فراری ها نمیشه چون خودشون با پای خودشون تسلیم میشن یه جای گیر میکنی که حتی به عقلت هم نمیرسه. مثلا من خاستم از مرز رد بشم برم کربلا چون غیبت سربازی داشتم از نوع پشت دفترچه ای نتونستم. حتی خواستار این شدن که منو همونجا معرفی کردن به نظام وظیفه که تو خود مرز خسروی هس. خلاصه بری بهتره

  20. باعرض سلام وخسته نباشی من متولد ۵۷/۱/۱ هستم ومتهل هستم فرزندی ندارم وفراری هستم آیا معاف میشم بیمار قلب ودیکس کمرعمل کردم و حدود ۹سال بسیج فعال هستم در جزیره بوموسی محبتی کنید جواب بنده بدهید متشکرم
    اسلام

  21. سلام من موچ پام رو عمل کردم بعد نمیتونم پوتین بپوشم بعد الان هم زانوم را عمل کردم بعد خیلی سخت میتونم راه برم معافی پزشکی دائم به من تعلق میگیره

    1. سلام پسرم یک مهرماه ۱۴۰۱از آبادان اعزام شد آموزشی شیراز بود الان تقسیم شده کنارک استان سیستان و بلوچستان الان چند ماه باید خدمت باشه که من حساب کنم خیالم راحت بشه …ممنون پاسخ میدید🙏🙏

  22. سلام من سرباز مناطق عملیاتی درگیر هستم و معاف از رزم می‌باشم و بومی می باشم
    میخواستم بدونم در طرح جدید چند ماه باید خدمت کنم ۱۸ یا ۱۵ ماه؟

  23. سلام ببخشید من میخواهم داوطلب‌ مرز بشم که خدمتم‌ کم‌بشه و اینکه من نمیدونستم تا آبان ماه باید ثبت نام کنم الان فهمیدم ک ۱۰ روزه وقتم گذشته چقدر برام‌اضافی‌ میخوره؟؟

    1. باعرض سلام وخسته نباشی
      ببخشید بزرگواری کنید جواب نوکر خودتان بفرستی که درجریان باشم
      من متولد ۵۷/۱/۱ هستم و متهل هستم فرزندی هم ندارم و فراری هستم بدلیل دیکس کمر عمل کردم ومشکل قلب هم دارم شامل بنده هم میشه این معافیت که ذکر شده سواد هم تا جهار کلاس بیشتر ندارم
      تنها خواهشی دارم جوابم بفرستی ممنونم

  24. سلام وقت بخیر
    اعزامی ۱۴۰۲/۹/۱ هستم
    پدرم تحت پوشش بهزیستی هستن
    آیا برای یگان شهر محل سکونت خودم میوفتم؟
    یا اگر برای یگان شهر دیگه بیوفتم می تونم انتقالی بگیرم؟

      1. آیا تلفیقی از موارد کسر خدمت محاسبه میشود؟ یا محدود است به عنوان مثال من هم پروژه کسر خدمت دارم هم ایثارگری و جانبازی

          1. سلام خوبید من بعد یک ماه ۱۸سالم میشه باید ثبت نام کنم باید چقدر خدمت کنم میخوام بدونم مهمه

  25. سلام پسرم تیرماه ۱۴۰۱ رفته سربازی اگه ۳ ماه هم سربازی کم بشه کلا پسرم کی کدوم ماه سربازیش تموم میشه

  26. سلام من فاصله محل سکونتم با یگان خدمتم ۱۰۰ کیلومتره ولی تردد میکنم و هرروز تایم اداری خروج میکنم ایا کسری ۵۰ کیلومتر شامل بنده میشود؟

      1. سلام داداش من متولد هزارو سیسدو هشتادو چها ر. هفت نه هسم الان دوروزه خودمو معرفی کردم. چن ماه باید خدمت کنم؟

    1. سلام من غیبت پشت دفتر چه‌ای دارم اگر بعدا غیبتم بخشیده شود میتوانم از کسری خدمت ایثار گری پدرم استفاده کنم

  27. درود بنده متولد۷۳هستم و پدرم کارت ایثارگری و جبهه داردآیا من از این طریق میتوانم کسری خدمت بگیرم البته برادرم از این طریق کسری خدمت گرفته است آیا بنده هم میتوانم کسری خپمت بگیرم یا خیر؟

      1. درود
        من اعزامی ۱تیر ۱۴۰۲هستم
        طرح۲۱ماه به منم تعلق میگیره یا فقط سرباز های جدید؟
        و اینکه راه دور یا غیر بومی چن ماه کسری دارد؟

        1. سلام من غیبت پشت دفترچه‌ای دارم ایا میتوانم بعد از بخشید شدن غیبت برای کسی ایثارگری پدرم اقدام کنم

  28. سلام
    میگن قراره خدمت بشه ۲۱ ماه و تا چن وقت دیگه اعلام میشه
    میخام بدونم منی که اعزام آذر ۱۴۰۱ هستم هم شامل این کاهش خدمت میشم؟

    1. سلام شب بخیر پسرم اعزامی ۱۴۰۲/۸/۱ و بسیجی فعال میباشد خودم در مناطق سیستان وبلوچستان سرباز نیروی انتظامی بودم سال ۱۳۷۰و۱۳۷۱ لطفا راهنمایی بفرمایید برای کسر خدمت پسرم چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !