معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)

معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب(نورولوژی)

👈 آیین نامه و بندهای مربوط به این بیماری در بخش چهارم لیست بیماری های معافیت پزشکی قرار دارد و هر گونه بیماری و اختلال عصبی و مغزی از جمله نداشتن تعادل مخچه ای یا صرع و تحصلیل سیستم عصبی مربوط به این بخش میباشد. مبتلایان به این بیماری ها بعد از گرفتن معافیت پزشکی دچار محدودیت هایی هم خواهند شد.در این مقاله سرباز مشاور  بطور مفصل تمامی بند های مرتبط با این معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب و محدودیت های آن ها را بررسی میکند.

معافیت پزشکی اختلالات سلول های عصبی

در صورتی که سلول های عصبی دچار اختلالات استحاله ای شوند یعنی اعضای بدن که متصل به سیستم مرکزی عصبی است نتوانند هماهنگ حذکت کنند یا خشک حرکت کنند یا نامتوازن حرکت کنند یعنی فرد دچار این مشکل شده است که عموما بصورت ارثی و زنتیکی اتفاق میوفتد.در صورت اثبات مشکلات گفته شده این بیماری دارای معافیت دائم است.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی

معافیت پزشکی اختلالات تعادلی

👈 مخچه به عنوان عضوی از بدن است که یکی از وظایفش حفظ تعادل میباشد زمانی که اختلال تعادل بوجود می آید و مخچه در حفظ تعادل عاجز است فرد میتواند برای معافیت اقدام کند.در این بند با اثبات پارا کلینیکی و درواقع داشتن سوابق پزشکی معتبر همچنین اثبات در مراکز درمانی نیروهای مسلح معافیت دائم صادر میشود.

معافیت پزشکی میلیت ها و سکل آن ها

👈 این بیماری عصبی در واقع التهاب طناب نخاعی میباشد و معمولا به دلیل عفونت یا اختلال دستگاه ایمنی یا آسیب به رشته های عصبی رخ میدهد.

به دلیل این بیماری سرعت هدایت در سیستم عصبی کاهش می یابد.این بیماری دارای درجه بندی مشخص است در صورتی که شدید باید مشمول معاف دائم میشود و در موارد ضعیف یعنی نمره بندی یک تا چهار شامل معافیت از خدمات رزمی است.

معافیت پزشکی انسفالیت ها و انسفالوپاتیها

👈 این بیماری منشا ویروسی دارد و ویروس خود را از طریق خون به مغز میرساند و باعث التهاب شدید مغز و شمکلات بعد از آن خواهد شد.در صورتی که بعد از ایجاد این بیماری مغزی عوارض جسمی و روانی پایدار و ناتوان کننده در فرد وجود داشته باشد با رای شورای پزشکی میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت پزشکی MS

معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب(نورولوژی)

👈 نام کامل این بیماری مولتیپل اسکلروزیس میباشد و قطعا در صورت اثبات و وجود حملات عصبی دارای معافیت دائم پزشکی میباشد.

معافیت پزشکی صغر عضلانی عضلات بزرگ

👈 به موجب این بیماری بعضی از عضلات بطرز مشهودی دارای ضعف و ناتوانی هستند بعد از اینکه این موضوع توسط EMG و NCV اثبات شد و قدرت عضلانی کمتر چهار پنجم بود مشمول از خدمت سربازی معاف میشود اما در صورتی که این ضعف وجود نداشته باشد رای شورای پزشکی معاف از خدمات رزمی خواهد بود.

معافیت پزشکی میوپاتی

👈 میوپاتی مشکل عضلانی میباشد که عضله نمیتواند درست کار کند و عملکرد اولیه خود را ندارد.طبق آیین نامه میوپاتی به صورت اولیه و ثانویه در نظام وظیفه بررسی میشود و اگر میوپاتی ثانویه بعد از ۶ ماه معافیت موقت و درمان های لازم همچنان پابرجا بماند دارای معافیت دائم میباشد.

معافیت پزشکی اختلالات سیستم اعصاب مرکزی

👈 سیستم اعصاب مرکزی بدن به هر نوع و هر دلیلی که اثبات شود فرد با هر مدرک تحصیلی و هر شرایط سنی که دارد میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت پزشکی حرکات غیر طبیعی عضوی

👈 حرکات غیر طبیعی عضوی یا همان تیک های عصبی که خارج از اختیار فرد است مانند حرکات ناخواسته دست یا پا یا سر که مربوط به دستگاه خارج هرمی است دارای معافیت دائم پزشکی میباشد.

معافیت پزشکی نوروفیبروماتوزها

👈 این بیماری یک اختلال ژنتیکی است که باعث ایجاد تومور در بافت عصبی میشود.در مواردی که شدید است یعنی باعث اختلال عملکرد شده است یا کراهت منظر دارای معافیت دائم خواهد بود و در صورتی که خفیف باشد و تنها روی پوست دیده شود مشمول معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت پزشکی بیماری مننژیت

👈 ممنژیت به دلالیل ویروسی یا باکتریای بوجود می آید و باعث ایجاد التهاب در پرده عصبی میشود و از جمله عوارض آن سر درد و خشکی گردن یا گیجی و هوشیاری دگرگون شده یا حتی نور هراسی میباشد.

در صورتی که مننژیت مزمن باشد و دارای اختلال عملی و عصبی باشد دارای معافیت دائم است و مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.لازم به ذکر است قبل از اعزام به خدمت سربازی بطور کاملا الزامی تمام مشمولین باید واکسن مننژیت تزریق کنند.

معافیت پزشکی تورتیکولی

👈 بیماری تورتیکولی عمدتا در کودکی اتفاق میوفتد و نشانه بارز آن کجی گردن میباشد.در صورتی که انحراف نسبت به خط قائم بدن به اندازه ۱۵ تا ۲۵ در جه باشد دارای معافیت از خدمات رزمی و برای انحراف ۲۵ و بیش از ۲۵ درجه دارای معافیت دائم میباشد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت اعصاب و روان

البته معافیت این بند تنها مربوط به دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی است و اشخاصی که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند تنها معاف از خدمات رزمی میشوند.

معافیت پزشکی هایپوکالمی پریودیک

👈 دلیل اصلی این مشکل پایین آمدن سطح پتاسیم خون و عوارض بعد از آن میباشد.در صورت بروز چنین مشکلی برای معافیت نیاز است فرد حداقل دوبار در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا مورد تایید نیروهای مسلح و اثبات پاراکلینیکی بستری شود تا بتواند از معافیت استفاده کند.

👈👈 تقریبا تمامی بندهای مربوط به بخش چهارم بیماری های مورد تایید سازمان نظام وظیفه برای معافیت پزشکی بررسی شد یا بهتر بگم پر مراجع ترین بیماری ها مورد بررسی قرار گرفت تا شما عزیزان در کمترین زمان ممکن و ساده ترین زبان گفتاری راجع به بیماری های داخلی مغز و اعصاب اطلاعات کسب کنید و بتوانید از این اطلاعات در روند معافیت استفاده کنید.

اگر همچنان سوالاتی در مورد معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب در ذهنتان هست یا در رابطه با نحوه اقئام و تشکیل و پرونده و یا نحوه رسیدگی قبل و حین خدمت سوالاتی دارید مقالات مفصلی در رابطه با تمام موضوعات در این سایت آماده شده است.

همچنین میتوانید همین الان برای مشاوره تلفنی سربازی با ما تماس بگیرید تا مشاورین اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی بهترین راهکار را تقدیم حضورتان کنند.

بنر معافیت پزشکی

15 پاسخ

  1. سلام من تو اینترنت زدم
    زدن منو معافیت بیماریهای داخلیه مغزو اعصاب بند ۴ چیست
    میشه بهم بگید زندگیم رو هواست کلا

    1. نکن پسر خوب چرا معافیت بگیری من ۱۵یال پیش معافیت گرفتم الان برای گواهینامه یا هر جایی که میرم به مشکل میخورم کاش اون زمان یکی بود منو راهنمایی می‌کرد نمی‌رفتم معافیت بگیرم

  2. دیدگاه من اینه که چرامن که معافیت پزشکی دارم ازاثرضربه مغزی یعنی مخچه ازلحاظ تعادلی چرانمیتوانم بازنشست بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !