معافیت بیماری های عفونی

معافیت بیماری های عفونی

👈 بیماری های عفونی شامل مواردی هستند که معمولا درمان قطعی ندارد یا درمان آن سخت و زمان بر هست و به دلیل آسیب های جدی که به دستگاه و عضو درگیر وارد میکند امکان زندگی عادی برای فرد بیمار وجود ندارد. برخی از این بیماری ها شامل معافیت بیماری های عفونی می شود.

قطعا به دلیل مصرف مداوم دارو یا تحت نظر بودن توسط پزشک بیمار نمیتواند وارد دوران سربازی شود و سختی های خدمت سربازی را تحمل کند و به همین خاطر هم سازمان نظام وظیفه عمومی بخشی را تحت عنوان بیماری های عفونی برای معافیت پزشکی تدوین کرده است که در این مقاله تمامی بند های مربوط به این بخش با جزئیات توضیح داده میشود. تا انتها همراه سرباز مشاور باشید.

معافیت پزشکی هپاتیت

👈 هپاتیت نوعی ویروس است که کبد را درگیر میکند و با توجه به شدت و میزان آن عملکرد کبد ضعیف میشود و دلیل اصلی آن هم چند برابر شدن آنزیم های کبدی است.مشمولینی که دارای هپاتیت از نوع c هستند از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی

اما در بقیه موارد هپاتیت مشمول شامل ۶ ماه معافیت موقت قرار میگیرد و در طی این ۶ ماه تحت نظر پزشک مورد تایید نیروهای مسلح خواهد بود.

در صورت تدوام هپاتیت مزمن بیش از ۶ ماه و چند برابر شدن آنزیم های کبدی که حداقل ۲ برابر حالت نرمال باید باشد معافیت دائم صادر میشود و در غیر اینصورت مشمول معاف از خدمات رزمی خواهد شد.به این نکته توجه کنید افزایش آنزیم ا در کبد چرب ملاک نمیباشد.

معافیت بیماری HTLV1,2

👈 این ویروس نوعی گلبول سفید خون را آلوده میکند و حتی میتواند باعث ایجاد سرطان شود و البته به دلیل ایجاد اختلالات عصبی عوارضی همچون خشکی ماهیچه ها یا کمرد درد یا حتی یبوست را به همراه دارد.در صورت اثبات این بیماری از نوع ۱ یا ۲ آن معافیت دائم پزشکی صادر میشود.

معافیت بیماری های عفونی : سل

👈 سل نوعی باکتری است که یکی از عوامل مهم و شناخته شده مرگ در جهان میباشد البته قابل پیشگیری است.بیماری سل در مجموعه بیماری های عفونی قرار دارد و در صورتی که بصورت فعال در ریه باشد یا بصورت فعال در استخوان ها یا مفاصل یا ستون فقرات باشد دارای معافیت دائم است.

اگر سل درریه باشد و درمان شده باشد و این موضوع توسط شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه تایید شود معافیت از خدمات رزمی خواهد داشت.

سل جز بیماری هایی هست که مدرک تحصیلی در آن تاثیر گذار نیست پس با هر مدرک تحصیلی یا در حین تحصیل قابل اقدام میباشد.

معافیت پزشکی جذام

👈 جذام جز بیماری های هست که در پوست خود را نشان میدهد و موجب التهاب شدید پوست به دلیل از بین رفتن اعصاب حسی میباشد.

این بیماری که به دلیل رشد باکتری اتفاق میوفتد جز بیماری های عفونی است و در هر شرایط و هر حالتی باشد دارای معافیت دائم است.

معافیت پزشکی سفلیس

معافیت بیماری های عفونی

👈 سفلیس یا سیفلیس بیماری عفونی است که معمولا به دلیل آمیزش جنسی آلوده یا بر اثر انتقال از زخم ایجاد میشود.بر اساس قانون فردی که مبتلا به سفلیس است در صورتی که بعد از ۶ ماه درمان نشود و ایجاد عملکرد در عضو تناسلی بوجود آمده باشد میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت پزشکی مننژیت

👈 این بیماری عامل ویروسی و باکتریایی دارد و موجب التهاب پرده های محافظی مغز و نخاع و در نتیجه اختلال عملکرد در این اعضا میشود.

قبل از ورود به خدمت سربازی واکسن مننژیت حتما باید زده شود اما اگر فردی درگیر آن باشد و بعد از ۶ ماه درمان همچنان درگیر و دچار اختلال عملکرد شود میتواند از معافیت دائم استفاده کند و از سربازی معاف شود.

معافیت پزشکی HIV

👈 احتمالا بارها اسم این بیماری را شنیده اید و دلیل ابتلا به آن که از طریق ارتباط جنسی و ورود ویروس از طریق خون به بدن است را میدانید.

این ویروس که در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد موجب ضعف سیستم ایمنی بدن میشود و سازمان نظام وظیفه عمومی مبتلایان به این بیماری را از خدمت سربازی معاف میکند.

معافیت پزشکی بیماری مالاریا

👈 مالاریا اگر حاد باشد یا مقاوم در برابر درمان باشد که اصطلاحا آن را مقاوم به کلروکین می نامند بعد از اثبات در مراکز درمانی نیروهای مسلح دارای معافیت دائم پزشکی میباشد.

معافیت پزشکی بیماری های عفونی : تب مالت

👈 بروسلوز نام علمی تب مالت است و بیماری مشترک بین انسان و حیوان میباشد و جز بیماری ها عفونی منتقل شونده از جنین حیوانات به حساب می آید.

معمولا این بیماری در فصل تابستان و بهار بیشتر وجود دارد و مبتلایان به آن در صورتی حداقل ۳ ماه تحت درمان قرار بگیرند اما بهبود پیدا نکنند از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.

معافیت پزشکی نقص سیستم ایمنی بدن

معافیت بیماری های عفونی

👈 زمانی که اختلالی در تعداد سلول های خون یا مغز استخوان بوجود می آید یا از نظر کیفی سلول ها قادر به انجام وظیفه خود نباشند سیستم ایمنی ضعیف میشود در نتیجه در برابر بیماری های عفونی بی دفاع خواهد بود.در صورت اثبات این اختلال بعد از انجام آزمایشات مربوطه مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

عمده موارد مراجعه برای معافیت پزشکی در مورد بیماری های عفونی بررسی و توضیح داده شد تا در صورت ابتلا به هرکدام از موارد برای دریافت معافیت مراحل لازم را طی کنید.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره معافیت سربازی

لازم به ذکر است مشمولینی که دارای مدرک تحصیلی پزشکی هستند حتی در صورتی که بیماری آن ها با بند های معافیت دائم تطابق داشته باشد تنها معاف از خدمات سنگین خواهند شد و باید دوران سربازی را در یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح سپری کنند.

در صورتی که هچنان سوالی ذهنتان را مشغول کرده است میتوانید با سرباز مشاور تماس بگیرید تا مشاورین مجرب ما تمامی سوالات شما را پاسخ دهند.

بنر معافیت پزشکی

3 پاسخ

  1. سلام و عرض خسته نباشید.من بیش ۸ هست فهمیدم که بیماری Hbsag دارم کم خونی هم دارم و ۱۱/۵ هم که به دلیل بیماری نتوانستم خدمت کنم و الان هم بخاطر بیماری شدید و کم خونی نمی توانم کار کنم و حتی پول هم ندارم به پزشک معالج ویزیت بشوم وضع و حال خوبی هم ندارم ممنون می شوم راهنمایی کنید با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !