معافیت پزشکی بیماری های استخوان (اسکلت)

معافیت پزشکی بیماری های استخوان(اسکلت)

👈 بیماری های استخوان و اسکلت همانطور که از اسمش معلوم است شامل تمامی مشکلات مربوط به استخوان های بدن است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد معافیت پزشکی بیماری های استخوان صحبت کنیم.

از بالا تا پایین ستونی تحت عنوان اسکلت بدن ما را نگه داشته است و هر گونه مشکل در این ستون همچون قطع عضو یا حتی کوتاهی استخوان که منجر به کوتاهی عضو میشود شامل موارد این بخش است.

استخوان های کوچک در بدن مثل انگشتان اگر قطع شود یا انحراف و مشکلی داشته باشد توسط متخصص این قسمت بررسی خواهد شد.بیماری های استخوان و اسکلت در بخش هشتم آیین نامه بیماری های مورد تایید سازمان نظام وظیفه قرار دارد.

در این مقاله بطور مفصل درباره تمامی بندها و بیماری های مورد تایید سازمان نظام وظیفه صحبت میکنیم تا تمامی سوالات شما برطرف شود.تا انتها همراه سرباز مشاور باشید.

معافیت پزشکی انحراف ستون فقرات

معافیت پزشکی بیماری های استخوان(اسکلت)

👈 انحرافات ستون فقرات اغلب بصورت مادر زادی است و زمانی رخ میدهد که ستون فقرات خارج از انحنای طبیعی در بعضی از نقاط دچار انحنای غیر عادی شود و اصطلاحا پشت قفسه سینه قوز پیدا کند.

این بند نسبت به مدرک تحصیلی بررسی میشود و برای مشمولینی که مدرک کمتر از کارشناسی دارند انحنای ۳۰ درجه و برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر انحنای ۴۵ درجه برای معاف شدن نیاز است.در صورتی که انحنا وجود داشته باشد ولی در این اعداد و ارقام نباشد قطعا دارای معافیت دائم نخواهد بود.

موضوعات مرتبط : شرایط معافیت گودی کمر

معافیت بیماری نکروز آواسکولار

👈 زمانی که خونرسانی لازم به استخوان انجام نشود بافت استخوانی شروع به از بین رفتن میکند. معمولا مصرف دارو های استروئیدی و سو مصرف الکل موجب این موضوع خواهد شد در مواردی دیگر شکستگی ها و در رفتگی ها هم میتواند عاملی برای این بیماری باشد.

در هر صورت در صورت وجود این مشکل در سر استخوان مشمول با هر مدرک تحصیلی ای که دارد از خدمت سربازی معاف میشود.

معافیت پزشکی شکستگی لگن

👈 شکستی لگن به عنوان پایین ترین قسمت تنه که معمولا بر اثر ضربات شدید رخ میدهد میتواند حتی موجب معلولیت شود و مشکلات حرکتی بسیاری را ایجاد کند.

بر اساس آیین نامه اگر شکستگی لگن از نوع مالگین باشد دارای معافیت دائم است و خارج از این نوع مشمول معاف از خدمات رزمی میشود.در این معافیت هم مدرک تحصیلی تاثیری در معافیت ندارد.

معافیت پزشکی بیماری شوئرمان

👈 بیماری شوئرمان یک بیماری با منشا ژنتیکی میباشد که موجب حالت گوژ پشتی میشود و نتیجه رشد نامتقارن ستون فقرات میباشد.بر اساس ایین نامه بیماری شوئرمان معافیت دائم ندارد و مشمول تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت پزشکی بیماری استئومیلیت

👈 استئومیلیت در واقع التهاب استخوان یا مغز استخوان یا ضریع استخوان میباشد که بر اثر عفونت های میکروبی یا قارچی یا ویروسی اتفاق میوفتد و در مواردی ممکن است مسری باشد و تمام استخوان های بدن را در بر گیرد.

سازمان نظام وظیفه بعد از مراجعه برای گرفتن معافیت بلافاصله ۶ ماه معافیت موقت برای درمان در نظر میگیرد و در صورتی که بعد از ۶ ماه عفونت ها درمان نشود و باعث تغیر شکل استخوان و اختلال عملکرد باشد دارای معافیت دائم است.

معافیت پزشکی تومورهای خوش خیم استخوانی

👈 تومورهای استخوانی همانطور که میدانید خوش خیم و بد خیم هستند.تومورهای بد خیم استخوانی قطعا دارای معافیت پزشکی میباشد اما تومورهای خوش خیم هم در صورتی که باعث اختلال عملکرد عضو شود و بعد از عمل جراحی هم درمان نشود موجب معافیت خواهد شد.

در رابطه با اندازه این تومورهای خوش خیم شورای پزشکی اندازه ۳/۱ قطر ایتخوان را در نظر میگیرد تا مشمول را از خدمت سربازی معاف کند و تومور با اندازه کمتر از این عدد تنها دارای معافیت از خدمات رزمی میباشد.

معافیت پزشکی کیست های استخوانی

👈 کیست ها هم جز مواردی است که در صورت اثبات موجب معافیت مشمول از سربازی میشود البته در صورتی که اندازه این کیست ها حداقل ۳/۱ قطر استخوان باشد یا تعداد این کیست ها در یک اندام بیش از ۳ عدد باشد خارج از مواردی که گفته شد قطعا مشمول به دلیل این بیماری از خدمت سربازی معاف نخواهد شد. در ادامه به بررسی معافیت پزشکی بیماری های استخوان می پردازیم.

معافیت پزشکی شکستگی استخوان

👈 شکستگی استخوان ممکن است بر اثر ضربات شدید وارده به استخوان یا پرت شدن از ارتفاع اتفاق بیوفتد و فرد بر اثر این سانحه آسیب شدیدی ببیند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی چشم

اگر شکستگی ها در استخوان ها بلند مثلا استخوان ران اتفاق افتاده باشد و با وجود مشکل همراه شود،بعد از مراجعه برای معافیت اولین شورای پزشکی این است که تا قبل از گذشت ۹ ماه از شکستگی نظری نمیدهد.

و بعد از ۹ ماه اگر جوش خوردگی انجام نشده باشد یا مفصل کاذب در استخوان ایجاد شده باشد و مشکلات حرکتی و عملکردی شدیدی بوجود آمده باشد فرد از خدمت سربازی معاف خواهد اما خارج از شرایط بالا انجام خدمت سربازی حتی در شرایط ساده تر امری الزامی است.

معافیت پزشکی قطع عضو

معافیت پزشکی بیماری های استخوان(اسکلت)

بر اساس قانون در بند ۱۱ آیین نامه های پزشکی معافیت قطع یا فقدان مادرزادی هر یک از اعضای بدون دارای معافیت دائم است.

معافیت پزشکی کوتاهی پا

👈 استخوان یکی از پاها به دلیل شکستگی های شدید و از دست دادن قسمتی از استخوان یا مادرزادی ممکن است از پای دیگر کوتاه تر باشد در نتیجه فرد از انجام خیلی از فعالیت ها معذور خواهد بود و خدمت سربازی برایش امری ناممکن میشود.

در صورتی که کوتاهی پا بیش از ۳ سانتی متر باشد و مدرک تحصیلی مشمول کمتر از کارشناسی،معافیت بصورت دائم است و در موارد دیگر مشمول تنها معاف از خدمات رزمی میشود.در رابطه با مشمولین با مدرک تحصیلی بالاتر این عدد باید بیش از ۵ سانتی متر باشد.

معافیت پزشکی آنکیلوز مفاصل

👈 آنکیلوز مفصل در واقع جوش خوردن استخوان های دو طرف مفصل به یکدیگر است طوری که حرکت بسیار سخت میشود و گویی مفصل قفل شده است.

اگر این اتفاق در مفاصل بزرگ مانند زانو،آرنج،مچ پا،مچ دست اتفاق بیوفتد و مشکلات حرکتی در این مفاصل مشهود باشد فرد از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

در رابطه با محدودیت حرکتی مفاصل موضوع مورد نظر شورای پزشکی محدودیت حرکتی ۴/۱ حالت طبیعی برای دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی و ۲/۱ حالت طبیعی برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر میباشد.

معافیت پزشکی در رفتگی کتف

👈 این مورد در کل دارای معاف از خدمات رزمی میباشد چرا که از نظر سازمان نظام وظیفه قابل عمل و بهبود است و بعنوان عارضه محسوب نمیشود اما اگر در حین خدمت در فاصله بیش از ۲ ماه دو بار رفتگی اتفاق بیوفتد دارای معافیت دائم خواهد بود.

معافیت پزشکی نداشتن انگشت شصت

👈 اگر انگشت شصت قطع شده باشد البته از مفصل و بالاترین نقطه اتصال به دست یا اعصاب آن از بین رفته باشد و بی مصرف یا لمس باشد مشمولی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی است میتواند از خدمت سربازی معاف شود و برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر رای شورای پزشکی معاف از خدمات رزمی است.

معافیت پزشکی نداشتن انگشت دست

👈 در رابطه با شصت به عنوان یکی از کاربردی ترین انگشتان دست آیین نامه توضیح داده شد اما اگر انشگتان دست قطع شوند در صورت قطع ۳ انگشت در یک دست برای مشمول با مدرک کمتر از کارشناسی و قطع بیش از ۳ انگشت یا قطع ۲ انگشت به همراه قطع انگشت شصت برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته میشود.

بدیهی است خارج از موارد بالا تحت هر شرایط دیگری مشمول از خدمت سربازی معاف نمیشود.

معافیت پزشکی کوتاهی دست

👈 بعد از اثبات کوتاهی اندام فوقانی نسبت به یکدیگر اندازه گیری انجام میشود و در صورت کوتاهی بیش از ۵ سانتی متر برای دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی معافیت دائم صادر میشود.اگر مدرک شما کارشناسی یا بالاتر است باید این کوتاهی بیش از ۷ سانتی متر باشد تا از خدمت سربازی معاف شوید.

معافیت پزشکی سینوستوز ساعد

👈 زمانی که دو استخوان ساعد در نزدیکی آرنج به یکدیگر میچسبند شخص دچار سینوستوز ساعد شده است.معمولا این بیماری ارثی میباشد.

طبق آیین نامه تنها افرادی با این بیماری از خدمت سربازی معاف خواهند شد که این اتفاق در دوست آن ها صورت گرفته باشد و خارج از این موضوع تنها معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

معافیت پزشکی واروس ووالگوس

👈 این اختلال در استخوان زمانی پیش می آید که تغیر زائیه ای در آرنج دست نسبت به بازو رخ دهد و معخمولا در حدی مشهود است که کف دست فاصله زیادی از بدن میگیرد.

مطلب پیشنهادی به شما : دوره آموزشی سربازی

اگر انحراف اختلال عملکرد ایجاد کرده باشد یا موجب ضایعه عصبی یک طرفه یا دو طرفه شود دارای معافیت دائم است.دقت کنید برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر اختلال عملکرد یک طرفه حتی با انحراف بیش از ۱۰ درجه تنها دارای معافیت از خدمات رزمی میباشد.

معافیت پزشکی پارگی منیسک

👈 زمانی که منیسک زانو به هر دلیل دچار پارگی شود و تخریب گشترده در سطح مفصل رخ دهد سازمان نظام وظیفه در ابتدا مدرک تحصیلی را مد نظر قرار خواهد داد.

پس اگر شما دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستید معاف نمیشوید و دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی در صورت پارگی منیسک در دو زانو میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند.

معافیت پزشکی پارگی رباط

معافیت پزشکی بیماری های استخوان(اسکلت)

👈 در این بند هم مانند بند قبلی دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر نمیتوانند از خدمت سربازی معاف شوند و رای شورای پزشکی معاف از خدمات رزمی خواهد بود.

اما برای افرادی که مدرک تحصیلی آن ها کمتر از کارشناسی است در صورت پارگی رباط ACL و PCL یا پارگی بیش از دو رباط یا پارگی ACL و PCL به همراه رباط های جانبی بعد از اثبات در MRI و وجود ناپایداری مفصلی شورای پزشکی رای بر معافیت دائم از خدمت سربازی خواهد داد.

معافیت پزشکی زانو پرانتزی

👈 یکی دیگر از موارد معافیت پزشکی بیماری های استخوان بیماری زانو پرانتزی است که در اصطلاح علمی به این بیماری ژنووالگوم گفته میشود و افرادی که درای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند برای معافیت باید فاصله بین دو قوزک زانوی آن ها بیش از ۱۴ سانتی متر باشد.

در رابطه با افرادی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی هستند برای معافیت فاصله بیش از ۱۲ سانتی متر کافی است.

معافیت پزشکی ژنوراکورواتوم

زمانی که زانو به عقب میرود و اصطلاح عقب زدگی زانو اتفاق میوفتد این بیماری حاصل خواهد شد.اگر این عقب رفتگی بیش از ۱۵ درجه باشد فرد دارای این مشکل از خدمت سربازی معاف میشود و در موارد دیگر تنها معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت پزشکی صافی کف پا

👈 صافی کف پا جز مواردی بود که در گذشته افراد زیادی بوسیله آن از خدمت سربازی معاف شدند اما طبق آخرین قوانین در صورتی که صافی کف پای شدید وجود داشته باشد و همراه آن دفورمیتی مچ پا مشهود باشد این بند دارای معافیت پزشکی است و در غیر اینصورت و همچنین دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر تنها معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

موضوعات مرتبط : توضیحات تکمیلی معافیت کف پای صاف

معافیت پزشکی کوتاهی تاندون آشیل

معافیت پزشکی بیماری های استخوان(اسکلت)

👈 اگر شما دچار کوتاهی آشیل هستید تنها در صورتی معاف میشوید که اولا مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی داشته باشید دوما به دلیل کوتاهی آشیل دچار اختلال در نشستن و محدودیت حرکتی مچ پا باشید.

مطلب پیشنهادی به شما : شرایط گرفتن معافیت پزشکی

معافیت پزشکی قطع انگشتان پا

👈 در صورتی که بر اثر حادثه انگشتان پا قطع شود چند حالت برای معافیت در نظر گرفته میشود.اول اینکه ۳ انگشت از یک پا یا دوتا شصت پا قطع شده باشد که برای دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی دارای معافیت دائم است.

قطع ۴ انگشت در پاها هم دارای معافیت دائم است البته بازهم برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر معافیت از خدمات رزمی دارد مگه اینکه شصت پا را از دست داده باشند.

در این مقاله سعی شد تا تمامی بندهای مربوط به بخش معافیت پزشکی بیماری های اسکلت و استخوان به زبان ساده و قابل فهم توضیح داده شود تا سوالات ذهنی شما بر طرف شود.

به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید هر موردی که در آن مدرک تحصیلی ملاک برای معافیت است قابل رسیدگی در حین تحصیل نمیباشد و حتما با داشتن مدرک تحصیلی مشخص و در زمان فراغت از تحصیل توسط شورای پزشکی مورد بررسی خواهد گرفت.

طبق مابقی بخش ها مشمولین پزشک تنها در صورت عدم توانایی برای طبابت در نیروهای مسلح از خدمت سربازی معاف میشوند و تمامی بندها برای آن بصورت جداگانه بررسی میشود.

در این مقاله بطور مفصل در مورد معافیت پزشکی بیماری های استخوان صحبت کردیم. امیدوارم از این مطالب استفاده کرده باشید.

151 پاسخ

  1. سلام من دوتا پاهام استخوان اضافه دارم و شست پاهام انحراف دارن طوری که همیشه درد دارم و به کل بدن خصوصاً ستون فقراتم فشار میاد.

    مدرکم لیسانس آیا معاف دائم میشم

  2. با سلام من ۵ماه پیش دستم از ناحیه انگشتان و مفاصل شکستگی شدید پیدا کرد عمل جراحی کردم و الا انگشتام خشکی مفاصل و دست راستم الا جمع نمیشه کامل نصفه جمع میشه فیزیوتراپی هم رفتن میگه خشکی مفاصل گرفتی آیا معاف دائم میشم

    1. سلام جهت بررسی از بالای سایت وقت مشاوره رزرو کنید تا به کارشناس متصل شید

  3. سلام و درود و خسته نباشید، من یازده ما پیش بر اثر افتادن از ارتفاع کمرم رو عمل جراحی کردم، ۴ عدد پیچ و پلاک پنج مهره ی کمرم رو نگه داشته، به علاوه یک تکه پلاتین کوچک در دستم، یا معافیت دائم میگیرم یا موقتی

  4. سلام وقت بخیر بنده جفت پاهام مادرزادی کج بوده از قسمت نوک پا تا ساق پا عمل شده الان می تونم راه برم ولی نمیتونم بپرم و بدوم وزیاد سر پا وایستم می خواستم بدونم معاف دائم میشم

  5. سلام وقتتون بخیر من تر قوه ۷ماه شکسته و عمل کردم پلاتین داخلشه ولی محدودیت حرکتی دارم مدرک زیر دیپلمه احتمال معافیت کامل وجود دارد ؟؟؟ ممنون میشم پاسخگو باشید با تشکر

  6. سلام من دررفتگی دو کتف رو دارم و در ام ار ای تزریقی هم مشخصه که استخوان ها خرده شده و غضروف هم از بین رفته هربار که در میاد بخاطر خردگی سریعا جا میوفته و به بیمارستان نمیرسم که عکس بگیرم برای معافیت باید چکار کنم؟چطور میشه معافیت بگیرم؟الان هم حین خدمت هستم

  7. سلام خسته نباشید
    من کف پام میخک در اومده اونم شدید طوری که تو راه رفتن مشکل دارم و باید جراحی کنم ایا معافیت میشه گرفت؟

  8. سلام وقت بخیر من هر دو ترقوه ام شکسته و هر‌کدوم دوبار عمل شده ایا میتونم از این طریق معافیت دائم بگیرم؟
    با تشکر

  9. سلام خسته نباشید
    من رباط صلیبی و مینیسک پای چپم مشکل داشت و پاره شده بود که جراحی انجام دادم.
    دکتر گفت که پای راست هم مشکل داره و باید جراحی بشه بنظرتون معاف میشم ؟؟

  10. سلام خسته نباشید من ۷ سال غیبت دارم سال ۹۹ تصادف کردم نصف کشکک پای راستم خورد شده ایا معاف میشم

  11. سلام آقا خسته نباشید ببخشید میخواستم یه سوال بپرسم من قبل خدمت اقدام به معافیت پزشکی کردم و منو معاف از رزم کردن من مشکل کوتاهی تاندون اشیل دارم دکتر اول گزارش برام توشت در حد خفیف تا متوسط و دکتر دوم برام در حد متوسط تو پرونده لحاظ کرد مدرک تحصیلیم دیپلم هست میخواستم مشکل من جوری هست که نمیتونم اصلن رو پاهام بشینم آیا میشه دوباره اقدام کرد معاف شد یا اینکه خودمو از معاف از رزمی در بیارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !