معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

این بخش از بیماری های مورد تایید سازمان نظام وظیفه عمومی مربوط به غدد تیروئید، پارا تیروئید ، هیپوفیز و حتی ببماری های متابولیک و تغذیه می شود. بیماری های  این قسمت در بخش دوم آیین نامه معافیت های پزشکی قرار دارد و شامل ۱۰ بند میشود که در این مقاله تمامی بند های معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی و تبصره های آن را بررسی میکنیم تا در صورتی که شامل شوید بتونید برای معافیت سربازی اقدام نمایید.

تا انتهای این مقاله همراه باشید تا از آخرین قوانین و اطلاعات سازمان نظام وظیفه عمومی در رابطه با معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی مطلع شوید.

معافیت بیماری های غدد هیپوفیز

معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی

هیپوفیز به عنوان غده زیر مغزی در بدن معروف است و شش هورومون در بدن ترشح میکند که خود این هورمون ها باعث تنظیم عملکرد دیگر هورمون ها می باشد.

در صورتی که هیپوفیز دچار اختلالاتی همچون اختلال عملکرد شود بیماری هایی در رابطه با این غده بوجود می آید که موجب عوارض و تغیراتی در بدن میشود.در ادامه تمامی این موارد را بررسی میکنیم.

معافیت پزشکی آکرومگالی

آکرو مگالی به دلیل ترشح بیش از حد هورمون رشد توسط غده هیپوفیز بوجود می آید و در کودکان موجب غول پیکری و در بزرگسالان باعث افزایش طول بعضی استخوان های بدن در نتیجه بروز مشکلات قلبی و التهاب مفاصل است.در صورت وجود این اختلال در هیپوفیز مشمول به طور دائم از خدمت سربازی معاف میشود.

معافیت پزشکی ژیگانتیسم

ژیگانتیسم هم مانند آکرومگالی باعث رشد بی وقفه و غیر طبیعی تمامی استخوان ها بطور تقریبا یکپارچه در مشمول میشود.

علت اصلی آن هم پر کاری غده هیپوفیز و ترشح بیش از حد هورمون است.البته در صورتی که سریعا تشخیص داده شود قابل درمان است و در غیر اینصورت مشمولی که در این رابطه اقدام کرده است از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

معافیت پزشکی سندروم کوشینگ

معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی

سندروم کوشینگ هم به دلیل پر کاری غده هیپوفیز و در نتیجه ترشح بیش از حد کورتیزول میباشد. ترشح بیش از حد کورتیزول موجب افزایش فشار خون و بزرگ شدن شکم یا حتی نازکی پوست و کبودی سریع میشود.

سندروم کوشینگ قابل عمل جراحی است اما به دلیل برگشت پذیر بودن نیاز به مصرف دارو دارد و به همین دلیل سازمان نظام وظیفه عمومی مشمول مبتلا به این بیماری را از خدمت سربازی معاف میکند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی

البته این بیماری جز مواردی است که دارای ۶ ماه معافیت موقت میباشد و در صورت عدم درمان با مصرف دارو طی ۶ ماه فرد معاف خواهد شد و در غیر اینصورت رای صادره معافیت از خدمات رزمی است.

معافیت پزشکی دیابت بی مزه

دیابت بی مزه جز بیماری هایی است که مربوط به اختلال در ترشح هورمون از هیپوفیز میباشد.زمانی که فرد دچار دیابت بی مزه شود بدن تعادل نگهداری آب را از دست میدهد و دچار بی آبی میشود و یکی از نشانه های آن ادرار کردن مکرر است.

با وجود این بیماری که باعث خشکی دهان،ضعف عضلانی و بالا پایین شدن فشار میشود فرد در صورت اثبات در مراکز درمانی نیروهای مسلح و داشتن سوابق درمانی میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت پزشکی آندوم هیپوفیز

آندوم هیپوفیز به دلیل رشد غیر طبیعی سلول های هیپوفیز رخ میدهد و در واقع یک تومور خوش خیم محسوب میشود و میتواند باعث اختلال عملکرد هیپوفیز شود.

برای معافیت در این بند نیاز است آندوم های هیپوفیز اندازه ای بیش از قطر ۱ سانتی متر داشته باشند و در صورتی که اندازه آندوم یک سانتی متر یا کمتر باشد و اختلال عملکردی وجود نداشته باشد رای شورای پزشکی چیزی جز معافیت از خدمات رزمی نخواهد بود.

معافیت پزشکی هیپوفونکسیون

هیپوفیز ۸ هورمون ترشح میکند و در صورتی که هر کدام از این هورمون ها کمتر یا بیشتر از اندازه معمول ترشح شود تغیراتی در بدن بوجود خواهد آمد.

در رابطه با هیپوفونکسیون کلی ترشح هیپوفیز کمتر از مقدار معمول است و در واقع هیپوفیز کم کار است.در نتیجه با توجه به اختلالاتی که بوجود خواهد آمد فرد مبتلا به این کم کاری میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت بیماری های غدد تیروئید

غده تیروئید یک غده کوچک اما بسیار مهم در جلوی گردن است و اختلال در عملکرد آن با توجه به آیین نامه های مربوط به تیروئید میتواند دارای معافیت باشد.پرکاری و کم کاری تیروئید و حتی گواتر از جمله بیماری های مربوط به تیروئید است که به تفکیک آن ها را بررسی میکنیم.

معافیت پزشکی هیپرتیروئیدی

در صورتی که بیماری هیپرتیروئیدی یا همان پرکاری تیروئید با داشتن علائم واضح و مشهود بالینی تشخیص داده شود و با داشتن سوابق پزشکی تشخیص داده شود که به درمان پاسخ نمیدهد دارای معافیت است و مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

معافیت پزشکی هیپوتیروئیدی

این بیماری به معنی کم کاری تیروئید است و بر خلاف بند قبلی حتی با وجود داشتن علائم بالینی واضح و مشهود و تایید شورای پزشکی در مراکز درمانی مورد تایید نیروهای مسلح فرد بطور دائم از خدمت سربازی معاف نمیشود و تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت پزشکی گواتر

معافیت پزشکی گواتر

بیماری های مربوط به گواتر در دو بند توسط آیین نامه های معافیت پزشکی بررسی شده است.یکی مربوط به اندازه گواتر است که در صورت بزرگ و حجیم بودن و داشتن اندازه بیش از CC100 که باعث انسداد مجاری تنفسی خارج از ریوی باشد و در سی تی اسکن یا اسپیرومتری اثبات شده باشد.یا گواتر حجیم نباشد اما سمی و غیر قابل درمان تشخیص داده شود.

بدیهی است این تشخیص باید در مراکز درمانی مورد تایید سازمان نظام وظیفه صورت گیرد که در اینصورت شخص مبتلا به این بیماری میتواند با معافیت پزشکی از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت بیماری های غدد پاراتیروئید

پاراتیرئید به تعداد چهار عدد در بدن انسان وجود دارد و در گردن و پشت غده تیروئید قرار گرفته است. وظیفه اصلی غدد پاراتیروئید تنظیم کلسیم و متابولیسم بدن است و در صورتی که دچار اختلال باشند قطعا بدن با مشکلات زیادی مواجه میشود.

طبق آیین نامه هیپرپاراتیروئید یا هیپوپاراتیروئید در صورت اثبات دارای معافیت دائم از خدمت سربازی میباشند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی چشم

معافیت بیماری های غدد فوق کلیوی

در رابطه با غدد فوق کلیوی که نقش مهمی در ترشح هورمون های مهم در بدن دارد طبق آیین نامه همچون بند قبلی با اثبات پرکاری و کم کاری این غده در مراکز درمانی مورد تایید نیروهای مسلح مشمول از خدمت سربازی حتی در صورت وجود غیبت سربازی با هر مدرک تحصیلی معاف میشود.

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی به دلیل رشد سینه خارج از حالت طبیعی برای مردان رخ میدهد و درصورتی که بافت بزرگ شده چربی یا مصنوعی نباشد و تایید شود که بافت فیبروندولار در حد تانر ۳ یا بالاتر که مربوط به جنس مونث باشد مشمول میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

است در صورتی که شخصی دچار ژنیکوماستی بوده باشد و عمل کند یا اندازه کمتر از تانر۳ باشد تنها میتواند معاف از خدمات رزمی شود.

معافیت پزشکی سندورم کلاین فلترو و سندروم کالمن

این دو بیماری بصورت ژنتیکی اتفاق میوفتد و مخصوص آقایون است.در سندروم کلاین فلترو که به دلیل اختلال در کروموزوم جنسی صورت میگیرد فرد دچار ژنیکوماستی و تمایلات زنانه و کم مویی میشود حتی بیضه ها قدرت اسپرم سازی خود را از دست میدهند و در مواردی هم کم هوشی بوجود می آید.

در سندروم کالمن که بیشتر در رابطه با آقایون اتفاق میوفتد مشخصه اصلی بلوغ با تاخیر است که بطرز مشخصی مشهود میباشد و از دیگر علائم آن نداشتن قوه بویایی میباشد.در رابطه با هر دو بیماری رای شورای پزشکی معافیت دائم از خدمت سربازی میباشد.

معافیت پزشکی هرمافرودیسم

از دیگر اختلالاتی که در تعداد کروموزها ایجاد میشود که مربوط به تعین جنسیت است هرمافرودیسم است.در این بیماری نمیتوان به راحتی تشخیص داد که فرد دارای آلت تناسلی است یا خیر.

در واقع به دلیل بیش از حد کوچک بودن آلت تناسلی و قرار گرفتن بیضه ها در داخل شکم نه میتوان گفت مشخصا آلت تناسلی مردانه است و نه میتوان گفت زنانه میباشد.

در هر صورت افرادی که دچار این موضوع هستند با هر گرایش جنسی صرفا با تایید هرمافرودیسم میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند.

معافیت پزشکی بیماری دیابت

معافیت پزشکی بیماری دیابت

احتمالا زیاد شنیده اید که دیابت دارای نوع یک و دو است ئر نتیجه طبق آیین نامه وجود این بیماری بری بررسی به دو قسمت تقسیم میشود.

اگر شخصی دارای دیابت قندی نوع یک باشد احتمالا مجبور است به دلیل قند بالا مرتب از انسولین استفاده کند که قطعا از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

اگر دیابت از نوع دو باشد و غیر وابسته به انسولین اما با وجود درمان و بستری شدن در مراکز درمانی نیروهای مسلح قند ناشتا بالای ۱۲۶ باشد مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد. توجه داشته باشید در دیابت نوع دو داشتن سوابق درمانی و پزشکی و بستری شدن در بیمارستان الزامی میباشد.

معافیت پزشکی دیابت بی مزه

دیابت بی مزه جز بیماری هایی است که مربوط به اختلال در ترشح هورمون از هیپوفیز میباشد.زمانی که فرد دچار دیابت بی مزه شود بدن تعادل نگهداری آب را از دست میدهد و دچار بی آبی میشود و یکی از نشانه های آن ادرار کردن مکرر است.

با وجود این بیماری که باعث خشکی دهان،ضعف عضلانی و بالا پایین شدن فشار میشود فرد در صورت اثبات در مراکز درمانی نیروهای مسلح و داشتن سوابق درمانی میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

مشمولین پزشک حتی با وجود دارا بودن شرایط معافیت دائم در صورتی که بتوانند در نیروهای مسلح طبابت کنند تنها معاف از خدمات سنگین خواهند شد و معافیت پزشکی به هیچ عنوان شامل آن ها نمیشود.

در این مقاله با جزئیات تمام موارد معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی توضیح داده شد تا شما عزیزان کامل ترین مطالب مربوط به معافیت های پزشکی را در اختیار داشته باشید.

اما مرکز مشاوره سرباز مشاور آماده است تا از ساعت ۸ صبح تا ۲ بامداد بی وقفه به سوالات شما عزیزان در این خصوص پاسخ دهد کافیست همین الان برای برطرف شدن سوالاتت در رابطه با انواع معافیت ها با ما تماس بگیرید.

بنر معافیت پزشکی

8 پاسخ

  1. سلام من دو ساله تیروئید پرکار دارم و قرص متی مازول میندازم TSH من هم ۰/۰۲۴هزارومه
    آیا معاف میشم؟؟؟ لطفاً جواب بدین وقت کم دارم واسه ۱۸ سالگی

  2. سلام وقت بخیر سه سالی هست بیماری آمیلوئدوز دارم.و لکه های سیاه با تراکم‌ زیاد در کمر،روی بازو،روی سینه و جدیدا روی شکم دارم.و به دلیل خارش زیاد پوست همیشه پوستم زخمی میشه و خونریزی میکنه،بیماریبنده بصورات ارثی است و روی پوستم تایید شده توسط پاتولوژی اما برای قلب یا کبد یا کلیه ازمایشی انجام ندادم
    اگر فقط روی پوستم باشه دارای معافیت دائم هست؟با مدرک دیپلم

  3. سلام ۳۷ سال سن دارم وچند سالی هست که تیروئید پر کار دارم به طوری که یک سال پیش باعث ضعف عضلانی شدید و باعث شد که بدنم تا ۲روز کاملآ فلج بشه والان یک سالی هست که تحت درمان هستم آیا میتونم از معافیت استفاده کنم

      1. سلام ،وزن بنده ۱۳۰کیلو و قدم ۱۷۵هست و سینه های بزرگی دارم برای بنده دکتر غدد و ریه برای تنگی نفس و آسم دستور داده شده به نظر شما با احتساب عدد تانر امکان معافیت پزشکی برای بنده وجود دارد ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !