معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری

معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری

👈 در حین خدمت سربازی تمام مشمولین موظف هستند آموزش های نظامی را فرا بگیرند و واضح است که آموزش نظامی همراه با فعالیت و جنب و جوش های زیاد خواهد بود پس عضوی با نام ریه بعنوان عضو تنفسی بدن مسولیت مهمی بر عهده دارد تا اکسیژن لازم برای قلب و مغز فراهم شود و اصطلاحا شخص بتواند به راحتی نفس بکشد. در این مقاله قصد داریم معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری را بررسی کنیم.

زمانی که این عضو دچار مشکل باشد یا مشکلات استخوانی سینه و دندنده ها از عملکرد طبیعی ریه و قلب جلوگیری کند قطعا فرد نمیتواند این آموزش های سخت را به سلامت بگذراند.

از این رو سازمان نظام وظیفه عمومی بندهایی را برای معافیت پزشکی از خدمت سربازی پیش بینی کرده است که در این مقاله بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

معافیت فرو رفتگی قفسه سینه

👈 زمانی که تغیر شکل های مادرزادی یا اکتسابی در قفسه سینه بوجود می آید یعنی فرد دچار فرو رفتگی قفسه سینه باشد یا برامدگی جناغ داشته باشد یا حتی فاقد عضلات تنفسی باشد و این موضوع موجب اختلال در عملکرد ریه و قلب شود بعد اثبات و تایید مراکز درمانی نیروهای مسلح مشمول از خدمت سربازی معاف میشود و در غیر اینصورت معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری

معافیت دیافراگم

👈 اگر تغیر شکلی بصورت مادر زادی یا اکتسابی در مجاری هوایی مثل فیستول ها بوجود بیاید که موجب اختلال متوسط و شدید با توجه به اندازه مورد نیاز در فاکتور FEV1 شود یا تغیر شکل و نقص و یا حتی نبود دیافراگم در بدن اثبات شود قطعا سازمان نظام وظیفه مشمول را از خدمت سربازی معاف میکند.

معافیت آژنزی یا آپلازی ریه

👈 این موارد زمانی رخ میدهد که ریه بصورت کامل تشکیل نشده باشد یا در اثر عمل جراحی قسمتی از آن از بین رفته باشد در هر صورت همچون مابقی بند های گفته شده عملکرد ریه با فاکتور FVC اندازه گیری میشود و با اختلال عملکرد تنفسی متوسط یا شدید مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.لازم به تکرار نیست که در غیر اینصورت تنها معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت استئیت و استئو میلیت دنده ها جناغ سینه

معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری

👈 این مورد جز مواردی است که مانند بعضی از معافیت ها همچون معافیت های اعصاب و روان یا واریکوسل دارای معافیت موقت میباشد.

یعنی بعد از مراجعه برای کمیسیون پزشکی مشمول ۶ ماه تحت نظر قرار میگیرد و در صورتی که بیماری او در حالت مزمن و حاد بیش از ۶ ماه بهبود پیدا نکند معاف دائم و در صورت بهبود معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت شکستگی دنده ها یا جناغ یا کتف یا ترقوه

👈 دقیقا مانند بند قبلی در این مورد در صورتی که بیش از ۳ دنده شکسته باشد یا موارد دیگری که بیان شد ۶ ماه معافیت موقت و در واقع تحت نظر بودن باید طی شود و بعد از ۶ ماه در صورت وجود اختلال تنفسی متوسط و شدید با تعین پزشک معافیت دائم رای شورای پزشکی خواهد بود و در صورتی که بعد از ۶ ماه بهبود تا حدی انجام شده باشد یا اختلال تنفسی خفیف باشد فرد معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت سیکاتریس ریه

👈 معمولا این مورد به دلیل سوختگی یا عمل جراحی رخ میدهد و همچون تعداد زیادی از مواردی که گفته شد حتما باید فرد بعد از این اتفاق دچار اختلال تنفسی متوسط یا شدید با توجه به پارامتر های FEV و FVC شده باشد تا بتواند از خدمت سربازی معاف شود.

در غیر اینصورت معاف از خدمات رزمی خواهد شد تا تحت فشار نباشد و به سلامت خدمت سربازی را بگذراند.

معافیت پلورزی ها

معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری

👈 پلورزی در اصطلاح عام همان سینه پهلو میباشد و در واقع بصورت التهاب در پوشش شش ها و قفسه سینه ایجاد میشود و دارای حالت خشک یا مرطوب میباشد.

زمانی که فردی دچار این بیماری شود در قدم اول باید ۶ ماه معافیت موقت گذرانده شود و در صورتی که بعد از گذشت درمان ۶ ماهه بیماری همچنان مزمن باشد فرد معاف میشود و بدیهی است در صورت درمان یا خفیف بودن بیماری رای شورای پزشکی معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

معافیت سارکوئیدوز و فیبروز ریه

👈 این موارد دارای معافیت دائم است اما در رابطه با فیبروز ریه الزامی است که دو لوب ریه درگیر باشد و پارامترهای تعین سلامت یا اختلال عملکرد ریه یعنی FEV و FVC اعداد مورد نظر سازمان نظام وظیفه را نشان دهد.

نکته دیگری در رابطه با فیبروز ریه وجود دارد و طبق آن دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر تنها معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

بیماری آمفیزم ریه

👈 آمیفزم ریه به معنای از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه در نتیجه اختلال عملکرد تنسی و جذب اکسیژن میباشد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کف پا صاف

طبق آیین نامه در صورتی که آمفیزم بصورت منتظر باشد و موجب اختلال عملکرد تنفسی واضح شده باشد دارای معافیت دائم است و در حالت لوکالیزه معافیت از خدمات رزمی دارد.

معافیت برونشکتازی ریه

👈 این بند تنها در صورتی دارای معافیت دائم است که دو لوب ریه درگیر شده باشد و در غیر اینصورت و ختلال عملکرد بررسی های بیشتر توسط شورای پزشکی انجام میشود در خارج از این دو حالت مشمول تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت رونشیت ریه

معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری

👈 در ریه لوله های برونش و نایژه وجود دارند که وظیفه انتقال هوا به داخل و خارج کیسه های هوایی ریه را بر عهده دارند.زمانی که دارای التهاب میشوند اصطلاحا میگویند فرد دارای برونشیت ریوی است.

برونشیت مزمن همراه با اختلال عملکرد ریه بر اساس پارامتر FEV1 دارای معافیت دائم خواهد بود و مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

معافیت پزشکی آسم

👈 بیماری آسم جز رایج ترین و شناخته شده ترین بیماری های مربوط به ریه است.در این بند نظام وظیفه سوابق بیماری مشمول را بررسی میکند.

در موارد شدید یعنی اختلال عملکرد ریه بر اساس پارامتر FEV1 وجود داشته باشد مشمول از خدمت سربازی معاف میشود و در غیر اینصورت یعنی آسم خفیف باشد یا بصورت آلرژی فصلی حود را نشان دهد رای شورای پزشکی چیزی جز معاف از خدمات رزمی نخواهد بود.

معافیت پیوند ریه و عمل جراحی ریه

👈 زمانی که با توجه به بیماری های مختلف فرد مشمول به عمب جراحی ریه یا حتی پیوند ریه شود با توجه به یک سری از تبصره ها که قطعا مربوط به اختلال عملکرد و در نتیجه اختلال تنفسی میباشد مشمول میتواند از خدمت سربازی معاف شود تا بر اثر فشار فعالیت های سنگین در حین خدمت اتفاق ناگواری رخ ندهد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت سربازی

در تمامی موارد گفته شده در رابطه معافیت بیماری های ریه و قفسه سینه و درواقع هرچی که ریه و لایه های محافظ آن را تشکیل میدهد پزشکان حتی در صورت تطابق با آیین نامه از خدمت سربازی معاف نخواهند شد مگر اینکه به هیچ عنوان قادر به طبابت نباشند.

تمامی موارد رایج در رابطه با معافیت پزشکی ریه و قفسه صدری برای شما بررسی گردید تا در کمترین زمان ممکن بهترین تشخیص را برای معاف شدن یا نشدن داشته باشید اما اگر همچنان سوالی دارید همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم توسط مشاورین مجرب سرباز مشاور  به شما داده شود.

بنر معافیت پزشکی

3 پاسخ

  1. سلام. آیا آپنه خواب شدید (obstructive sleep apnea) که نیاز به استفاده از دستگاه CPAP دارد معافیت پزشکی دارد ؟

  2. باسلام خدمتتون من درحین خدمت دچار بیماری کیست هیداتیک شدم وریه ام رو عمل کردم همچنین در کبدم نیز کیست وجود دارد ایا شامل شرایط معافی میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !