بیماری های گوش و حلق و بینی

معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی

👈 معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی شامل چه مواردی است؟

دوران سربازی یعنی تجربه کردن محیط نظامی و رزمی حالا ممکن است این دوران در ارتش یا سپاه یا نیرو انتظامی و حتی در وزارت دفاع سپری شود اما در هر حال محیط نظامی است و تمامی فرآیند نظامی بودن شبانه روز در حال شبیه سازی میباشد تا در زمان لازم آمادگی وجود داشته باشد.

شخصی که دچار مشکلات شنوایی یا بینایی یا بویایی باشد قطعا بطور کامل و موثر نه تنها نمیتواند فعالیت نظامی انجام دهد حتی ممکن است باعث به زحمت افتادن مابقی سربازان و پرسنل شود.

از این رو معافیت پزشکی طبق آیین نامه هایی مشخص برای این دسته از مشمولین تدوین شده است تا در صورت تطابق از خدمت سربازی معاف شوند.در این مقاله بطور مفصل موارد معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی را بررسی میکنیم پس تا انتها با سرباز مشاور  همراه باشید.

لیست معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی:

معافیت پزشکی کم شنوایی

👈 در رابطه با کاهش شنوایی شورای پزشکی کاهش شنوایی را برای یک گوش یا کاهش شنوایی دو طرفه را بررسی میکند.اگر تنها یک گوش کم شنوا باشد بعد از این که معدل آستانه شنوایی در فرکانس های چهارگانه گرفته شد و اندازه آن بیشتر از ۸۰ دسی بل بود مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی سربازی

اما در صورتی که این عدد کمتر بود یا مشمول دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر باشد حتی اگر یک گوش بطور کامل ناشنوا باشد چیزی جز معاف از رزم نصیب مشمول نخواهد شد.

زمانی که هر دو گوش کم شنوا باشد آیین نامه کمی تغیرات پیدا میکند و عدد فرکانس های چهارگانه برای معافیت بیش از ۵۰ دسی بل در نظر میگیرد.

مشخص است اعداد کمتر از ۵۰ تنها شامل معافیت از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت نداشتن لاله گوش

👈 افرادی هستند که دچار فقدان لاله گوش میباشند این موضوع ممکن است مادر زادی و از بدو تولد اتفاق افتاده باشد یا اکتسابی و بر اثر سانحه رخ داده باشد در هر صورت اگر فقدان هر دو لاله گوش صورت گرفته باشد، مشمول بطور دائم و در صورتی که تنها یک لاله گوش نداشته باشد معاف از خدمات رزمی رای شورا خواهد بود.

معافیت آترزی یا انسداد مجرای گوش

👈 یکی دیگر از بیماری های  گوش و حلق و بینی آترزی یا انسداد مجرای گوش است. این بند شامل چند تبصره میشود. در این تبصره ها آمده است اگر تمامی طول مجرا انسداد داشته باشد رای شورای پزشکی معافیت دائم است.

در صورت انسداد مجرا یک گوش دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر معاف از خدمات رزمی میشوند و در نهایت اگر قسمتی از مجرا انسداد داشته باشد جدا از اینکه مشمول چه مدرکی دارد بازهم معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت عفونت گوش

معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی: عفونت گوش

👈 زمانی که گوش دارای عفونت مزمن شود و ترشح چرکی و پارگی پرده تمپان اتفاق بیوفتد و این عوامل باعث شود کاهش شنوایی هر یک از گوش ها بیش از ۳۵ دسی بل شود مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد البته این در اتفاق در صورتی است که مدرک تحصیلی او کارشناسی یا بالاتر نباشد.

معافیت پزشکی داشتن سرگیجه

👈 اگر شخصی دچار سرگیجه دائمی و مزمن باشد و منشا این سرگیجه مربوط به گوش شود بعد از تشخیص و تایید توسط پزشک متخصص ۶ ماه معافیت موقت در نظر گرفته میشود تا روند درمانی آغاز شود.

اما اگر حتی بعد از گذشت ۶ ماه علائمی از بهبود رویت نشود مشمول را خدمت سربازی معاف خواهند کرد این موضوع قبل یا در حین خدمت طبق همین آیین نامه اجرا میشود.

معافیت پزشکی انحراف بینی

👈 انحراف بینی تقریبا امری شایع میباشد که در بعضی بصورت مادر زادی وجود دارد و در بعضی دیگر به دلیل ضربه رخ داده است.

انحراف در هر درجه و هر اختلالی که باشد یا حتی تغیر ظاهری شدید هم ایجاد کرده باشد تنها دارای معافیت از خدمات رزمی است چرا که از نظر متخصصین سازمان نظام وظیفه با عمل زیبایی میشود این انحراف را برطرف کرد.

معافیت پزشکی رینیت آتروفیک

👈 رینیت آتروفیک در واقع التهاب شدید و مزمن بینی است و اگر دقت کرده باشید معمولا در اوایل بلوغ دیده میشود به طوری که کاملا بزرگ شدن بینی مشهود است.

زمانی که رینیت آتروفیک همرا کروت متعفن یا همان بیماری اوزن باشد دارای معافیت  دائم است و در غیر اینصورت قطعا معافیتی شامل مشمول نمیشود.

معافیت پزشکی سینوزیت

معافیت پزشکی سینوزیت بیماری های گوش و حلق و بینی

👈 در فصل سرما معمولا یا در زمانی که باد سرد به پیشانی برخورد میکند بلافاصه اسم سینوزیت شنیده میشود که موجب سرد درد و احساس سرما خوردگی و جمع شدن خلط در بینی است.

بر اساس آیین نامه های معافیت پزشکی مربوط بینی این مورد حتی اگر مزمن هم باشد معافیت دائم ندارد و مشمول الزاما باید خدمت سربازی را سپری کند.

معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی: پولیپ بینی

👈 پولیپ در واقع استخوانی در انتهای سوراخ بینی است که امکان تنفس طبیعی و ورود اکسیزن را میگیرد.شخصی که برای این بیماری اقدام کند قبل از هرگونه تشخیصی از سوی پزشک یا تشکیل جلسه کمیسیون باید ابتدا عمل جراحی انجام دهد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت

در صورتی که هر دو سوراخ بینی بعد از عمل عود کند و قاعدتا مشکلات تنفسی ایجاد شود مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد اما در غیر اینصورت و تحت هر شرایط دیگری فقط معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت فلج تارهای صوتی

👈 برای معاف شدن در این بند لازم است تارهای صوتی ارگانیک و دو طرفه اتفاق افتاده باشد و اختلال در تکلم نیز مشهود باشد.

با وجود تمام این ها در این مورد هم تمامی مسائل گفته شده بعد از ۶ ماه بررسی خواهد شد و در صورت تداوم مشکل شورای پزشکی رای بر معافیت میدهد در موارد غیر ارگانیک حتی در صورت دو طرفه بودن معافیتی در کار نخواهد بود.

معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی: تومور بینی و سینوس

معافیت پزشکی تومور بینی و سینوس بیماری های گوش وحلق و بینی

👈 زمانی که اسم تومور می آید اولین چیزی که بررسی خواهد شد خوش خیم یا بدخیم بودن تومور است.مهم نیست این تومور یک طرفه یا دو طرفه باشد تنها چیزی که تعین کننده نوع معافیت است خوش خیم و بد خیم بودن تومور خواهد بود.

برای مشمولینی که دارای تومور بد خیم هستند معافیت دائم صادر میشود اما اشخاصی که تومور خوش خیم دارند تنها معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

افرادی که دارای مدرک تحصیلی پزشکی هستند همچون دیگر بخش های معافیت پزشکی حتی در صورت تطابق بیماری آن ها با بخش های بالا از خدمت سربازی معاف نخواهند شد و بر اساس تشخیص توانایی انجام طبابت تنها معاف از خدمات سنگین میشوند.

در این مقاله سعی شد تا با زبان ساده تمامی بخش ها و آیین نامه های مربوط به بخش گوش و حلق و بینی بررسی شود تا بتوانید به راحتی برای معافیت اقدام کنید.

نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که در هرکدام از بندهایی که اسم مدرک تحصیلی آورده شده یعنی مشمول در حین تحصیل اجازه اقدام برای معافیت پزشکی را ندارد. معافیت پزشکی بیماری های گوش حلق و بینی در این مقاله به طور کامل بررسی شد.

مجموعه سرباز مشاور بعنوان اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی همواره آماده پاسخگویی به شما مخاطبین محترم میباشد.با ما تماس بگیر!

بنر معافیت پزشکی

133 پاسخ

  1. سلام بنده ۱۲ماه خدمت کردم سال ۸۹بعد فرار کردم. سینوزیت شدید با میگرن شدید عصبی دارم خاستم راهنماییم کنید که معاف میشم یا نه تورو خدا جواب بدین

  2. سلام ببخشید من هر دو چشمم نمره ۳ داره عمل بینی هم دارم سابقه بستری در بیمارستان دارم چند بار معافیت تعلق میگیره

  3. سلام وقتتون بخیر
    من از بچگی انحراف سپتوم بینی دارم که باعث خونریزی شدید همراه با لخته و مشکل تنفسی شده، آیا معافیت شامل میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !