تحصیل در دوران سربازی

تحصیل در دوران سربازی

👈 دغدغه خیلی از مشمولین این است که آیا تحصیل در دوران سربازی امکان پذیره؟

👈 یا نمیشود همزمان با سربازی تحصیل کرد؟

👈 اگر سربازی در حین خدمت دانشگاه قبول شود چه پیش می آید؟

👈 تکلیف مشمولین غایبی که همزمان با سربازی میخواهند تحصیل کنند چه میشود؟

👈 آیا امکان ایست خدمت برای مشمولین غایب وجود دارد؟

در این مقاله بطور کامل و مفصل تمامی این موارد بررسی میشود کافیست تا انتها همراه سرباز مشاور باشید البته در صورت نیاز به مشاوره تلفنی میتونید با یکی از شماره های مرکز تماس بگیرید.

آیا تحصیل همزمان در سربازی ممکن است؟

دغدغه تحصیل همزمان در سربازی معمولا برای یکی از گروه های زیر اتفاق می افتد.

👈 مشمولین مقطع تحصیلی متوسطه دوم یا دیپلم

مشمولینی که موفق به دریافت دیپلم نشدن و برای جلوگیری از غیبت خوردن وارد دوره سربازی شدن حالا میخوان همزمان در امتحانات نهایی برای اخذ دیپلم شرکت کنند و قطعا برایشان سوال است که آیا در حین خدمت سربازی اجازه شرکت در امتحانات نهایی وجود دارد یا نه!

طبق قانون مشمولینی که بدون غیبت وارد سربازی شدن میتونن با گرفتن گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمتی بهمراه برگه سبز یا همان برگه اعزام به آموزش و پرورش منطقه سکونت مراجعه کنند تا بعد از معرفی به یکی از مدارس در امتحانات نهایی شرکت مجدد داشته باشند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

پس برای مشمولین ۱۸ تا ۲۰ ساله که غیبت ندارند و قصد شرکت در امتحانات برای اخذ دیپلم را دارند تحصیل همزمان در سربازی بلا مانع است.

👈 مشمولین مقاطع دانشگاهی از کاردانی تا دکتری

در سال های گذشته به این دلیل که بعضی از دانشگاه ها امکان تحصیل غیر حضوری را فراهم کردند میشد بطور همزمان تحصیل کرد و دوره سربازی را گذراند.برای مثال پیشرو این موضوع دانشگاه پیام نور بود که اجازه تحصیل همزمان در سربازی را فراهم کرده بود.

بعد از مدتی تنها اجازه تحصیل همزمان در سربازی تنها برای بعضی از مقاطع تحصیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شد که این موضوع هم طی زمان با استقبال کمی که صورت گرفت از میان برداشته شد.

اما اگر کسی بخواهد تحصیل همزمان در سربازی داشته باشد همچنان تحت شرایطی خاصی برای ماطع دانشگاهی امکان پذیر است.

✅ موافقت یگان خدمتی با تحصیل همزمان

✅ موافقت دانشگاه مورد نظر با خدمت همزمان

✅ یکسان بودن محل خدمت و دانشگاه مورد پذیرش

✅ امکان آموزش الکترونیک توسط دانشگاه

پس خیلی ساده میشه نتیجه گرفت احتمالا بعد از فراز و نشیب های بسیار تنها دانشگاه هایی با امکان آموزش مجازی اجازه پذیرش سربازان را دارند که آن هم بر اساس نظر یگان خدمتی است نه دانشگاه!

دانشگاه های دولتی قطعا چنین امکانی ندارند و اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی را دارید تنها راه ایست خدمتی زدن است.

در ادامه مقاله تحصیل در دوران سربازی به سراغ درس خواندن برای کنکور در سربازی میرویم…

آیا میشود برای کنکور در سربازی درس خواند؟

آیا میشود برای کنکور در سربازی درس خواند؟

علاقه مندان به تحصیل در همه جا پیدا میشوند.خیلی از سربازان هستند که میخواهند در کنکور سراسری شرکت کنند یا اینکه برای کنکور کارشناسی ارشد یا دکتری درس بخوانند اما به دلیل کمبود وقت وارد سربازی میشوند.

خب تکلیف این عزیزان چیست؟

👈 درس خواندن برای کنکور در دوره آموزشی

دوره آموزشی در این سایت بطور مفصل تشریح شده اما اگر بخواهیم نگاهی مختصر داشته باشیم باید بگم که وقتی سرباز از ساعت ۴٫۳۰ صبح بیدار میشه و یکسره تا ساعت ۵ عصر مشغوله بعدشم ۲ شب در میون باید نگهبانی بده دیگه وقت خوابیدن داره چه برسه درس!

مطلب پیشنهادی ما به شما :

هیچ کاری نشد نداره ولی خب کیفیت کاری هم که انجام میشه مهمه بهتون پیشنهاد میکنم در دوران آموزشی بجای اینکه زمان استراحت درس بخونید سعی کنید کمی بخوابید تا بدتان تحلیل نرود.

👈 درس خواندن برای کنکور در دوره کد

دوره کد هم در همین سایت مفصل توضیح دادیم.اگر یادتون باشه گفتیم دوره کد تقریبا شبیه آموزشیه ولی کمی سخت گیری ها کمتره اما همچنان صبح تا شب زمان با کار های مختلف از پیش تعین شده پر شده!

شرایط برای درس خوندن کمی بهتره ولی بازهم نمیشه با اطمینان گفت در حین دوره کد میشه درس خوند.نظر من اینه که بجای درس خوندن بیشتر استراحت کنید تا بدنتان تحلیل نره!

👈 درس خواندن برای کنکور در یگان خدمتی

اگر یگان شما بومی باشد و در شهر محل سکونت خدمت میکنید که شرایط خوب است مخصوصا اگر بخواهید برای کنکور ارشد یا دکتری شرکت کنید چون بعنوان سرباز لیسانس یا فوق لیسانس روز برگ خواهید بود.

اگر هم سرباز بومی نیستید بازهم اشکالی ندارد چون معمولا بعد از ساعت اداری در صورتی که نگهبان نباشید در اختیار خود هستید و میتونید به کارهای شخصی مثل همین درس خوندن برسید البته جایی ساکت در پادگان برای درس خوندن پیدا کنید!

در کل میشه گفت درس خوندن برای کنکور در حین سربازی شاید اون انتظاری که در حالت قبل از خدمت داشتید رو برای شما فراهم نکنه ولی خب اگر اوضوع و شرایط طوریه که حتما باید حتی از زمان سربازی استفاده کرد چاره ای نیست.

در دوران سربازی اگر در کنکور قبول شویم چیکار میتوانیم بکنیم؟

در دوران سربازی اگر در کنکور قبول شویم چیکار میتوانیم بکنیم؟

فرض بزاریم به دلیل غیبت نخوردن وارد سربازی شده اید و بعد از مدتی خدمت کردن بطور قطعی در دانشگاه قبول میشید.قبولی ها برای دانشگاه یا ورودی نیم سال اول یعنی مهر ماه است یا در نیم سال دوم میشود در دانشگاه ثبت نام کرد یعنی بهمن ماه!

قطعا بدون مشکل میشود میتوان از قانون ایست خدمت استفاده کرد و وارد دانشگاه شد.البته حتما باید برای مقطع بالا ایست خدمت زد همچنین این امکان برای مشمولین غایب وجود ندارد حتی اگر رتبه ۱ کنکور شوند!

برای مثال سربازی که در کنکور سراسری شرکت کرده اما از تیر ماه وارد خدمت شده است باید تا انتهای شهریور و اعلام نتایج نهایی کنکور صبر کند و بعد از آن با زدن ایست خدمت وارد دانشگاه شود.در این صورت مدتی که خدمت انجام شده تا روز ایست خدمت چه ۳۰ روز باشد چه ۲۰ ماه برای سرباز ذخیره میشود.

بعد از اتمام تحصیل و ورود مجدد به سربازی ادامه خدمت طبق قوانین همان سال انجام خواهد شد.برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند و میخواهند به مقطع کارشناسی ارشد وارد شوند یا فارغ التحصیلان ارشد که میخواهند وارد دکتری شوند دقیقا قوانین یکسان است.

بسیاری از مشمولین هستند که با تصور اینکه فاصله پایان فرجه تحصیلی یا همان فاصله یک ساله بعد از فارغ التحصیلی تا شروع مجدد تحصیل چون کوتاه است لازم به ارسال دفترچه نیست غیبت میکنند در حالی که در زمان ثبت معافیت تحصیلی سازمان نظام وظیفه اینکار را برای آن ها انجام نمیدهد.

همچنین افرادی که موفق به پذیرش دانشگاه خارج از کشور میشوند هم طبق همین قوانین باید عمل کنند و اگر سرباز شوند تا زمانی که ویزای تحصیلی آن کشور صادر نشود اجازه ایست خدمت نخواهند داشت پس صرفا پذیرش دانشگاه برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور ملاک نیست!

نتیجه گیری

✅ تحصیل همزمان در دوران سربازی امکان پذیر نیست مگر در شرایط خاص

✅ درس خوندن برای کنکور در سربازی امکان پذیر اما بسیار سخت و دشوار است

✅ مشمولین غایب به هیچ عنوان تا پایان خدمت سربازی اجازه ایست خدمت یا ادامه تحصیل ندارند

✅ در صورت ایست خدمت تمام روزهایی که خدمت انجام شده برای مشمول ذخیره میشود

✅ پذیرش شدگان خارج از کشور تا صدور ویزای تحصیلی اجازه ایست خدمت ندارند

بطور مفصل تمامی موارد درباره تحصیل در دوران سربازی توضیح داده شد اما اگر قصد دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه را دارید مشاورین با تجربه سرباز مشاور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.کافیست همین الان با ما تماس بگیرید.

35 پاسخ

  1. سلام، من در دوره‌ی ارشدم به دلیل اتمام سنوات محروم از تحصیل شدم و با غیبت که احتمالا بخشیده بشه وارد خدمت شدم‌. آیا میتونم در حین خدمت کنکور ارشد بدم ‌و بعد از پایان خدمت پذیرش بشم؟

  2. سلام وقت بخیر. من در حال خدمتم
    سال دوم دبیرستان ترک تحصیل کردم
    و موقع پست کردن دفترچه غیبت داشتم که در آموزشی بخشیده شد
    الان میتونم ادامه بدم ؟

    1. سلام میشه دیپلم گرفت بصورت غیر حضوری ولی دانشگاه تا پایان خدمت امکان پذیر نیست

  3. سلام درحین خدمت میتوان دیپلم گرفت از مدرسه دوازهم انصراف دادم
    باگرفتن گواهی اشتغال به خدمت می‌توانم بیام امتحان بدم و بگردم
    غیبت هم ندارم

  4. سلام،من بهمن ۱۴۰۱پارسال از دانشگاه پیام نور انصراف دادم و یه برگه دادن که نوشته بود من یکسال مهلت دارم و آخرین مدرکم دیپلم حالا تصمیم دارم برای کنکور سراسری اردیبهشت ۱۴۰۳بخونم ولی در اون بازه من سرباز هستم چون یکسال من تا این بهمن تموم میشه.
    میخواستم بپرسم با توجه به شرایط من میتونم در حین خدمت مرخصی بگیرم و کنکور بدم؟
    و اگه قبول بشم ایست خدمت بگیره؟
    با توجه به شرایطم(دانشگاه رفتم و انصراف دادم در مقطع پایین تر و یکسال مهلت ام استفاده کردم و غیبت ندارم)

  5. با سلام
    و دی ماه ۱۴۰۲ تاریخ اعزامم به خدمت هست.
    و دارای مدرک لیسانس هستم.
    و در اذرماه ۱۴۰۲ یعنی یکماه قبل تر از تاریخ اعزام به خدمتم زمان ثبت نام کنکور فرهنگیان است.
    و زمان برگزاری کنکور هم احتمالا سال اینده یعنی۱۴۰۳ است یعنی در حین خدمتم است.
    ایا میتونم کنکور فرهنگیان ثبت نام کنم و در حین خدمتم سال بعد کنکور بدم و در صورت قبولی ایست خدمت بدم و برم دانشگاه؟

  6. سلام. من الان ۱۲ ماه هست که مشغول به خدمت هستم. و حدود ۷ ماه دیگه تموم میشه سربازیم. آیا من میتونم الان برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ اقدام کنم یا خیر؟؟. ممنون میشم منو راهنمایی کنید🌹

  7. سلام ۲۰ سال سن دارم ،دو سال است ترک تحصیل کرده ام، دیپلم ناقص دارم، دفترچه سربازی پست کرده ام، آیا می‌توانم حین خدمت درس بخوانم و دیپلم بگیرم ؟؟؟

  8. سلام من لیسانس گرفتم و به خدمت سربازی رفتم (بدون غیبت). سرباز امریه هستم و تاکنون ۱۷ ماه خدمت کرده ام. میخوام کنکور ارشد ثبت نام کنم. زمان ثبت نام کنکور خدمتم تموم نشده ولی در صورت قبولی زمان ثبت نام در دانشگاه (مهر ۱۴۰۳) قطعا پایان خدمتم رو گرفتم.حالا میخواستم بدونم بدون ایست خدمت اجازه ثبت نام در کنکور رو دارم؟ با تشکر

      1. سلام من الان سربازم آگه امسال تو کنکور قبول بشم میتونم به ایست خدمت از دانشگاه مرخصی بگیرم و خدمتم رو تموم کنم و بعد بهرمند دانشگاه

  9. سلام،من ازدانشگاه برای اینکه غیبت نخورم انتخاب واحد کرده بودمومرخصی گرفته بودم،بعدسال ۴۰۱و۴۰۲انتخاب واحد نکردم ومیگن ازدانشگاه اخراج شدی وغیبت خوردی ،بایدسربازبری،راه حلی نداره واسه اینکه بتونم توکنکورشرکت کنم

  10. با سلام من متولد ۱۳۸۲/۱۱/۶ هستم کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردم ولی متاسفانه قبول نشدم و در کنکور ۱۴۰۲ هم قبول نشدم با توجه به اینکه نتایج امسال ۱۴ مهر اعلام شده آیا این فاصله ۱۵ روز غیبت محسوب میشود

    1. سلام قطعا غیبت محسوب میشه چون قبول نشدید مگه اینکه تا ۲۰ سالگی از نظام وظیفه فرصت گرفته باشید

      1. دقیقا من هم شرایط این داداشو داشتم
        و پست کردم الان رو برگه اعزامم زده غیبت دارم با اینکه یک سالم معافیت تحصیلی گرفتم
        مگه بخاطر اینکه اعلام نتایج دیر اعلام شد
        قرار نبود یه ماه دیگه معافیت بدن !
        ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید