ایست خدمت سربازی ۱۴۰۳

ایست خدمت سربازی

ایست خدمت سربازی چیست ؟

زمانی که شخصی وارد خدمت سربازی شود و در میانه راه یا هر زمان دیگری با روش قانونی و تایید یگان خدمتی یا نظام وظیفه از خدمت سربازی خارج شود در واقع ایست خدمت اتفاق افتاده است. این قانون در مسائل مختلفی قابل انجام است.

ایست خدمت تحصیلی

برای انجام این کار چه برای تحصیل در دانشگاه های ایران و چه تحصیل خارج از کشور قوانین مشخصی وجود دارد که یکی از آن ها عدم غیبت سربازی غیر موجه است همچنین برای هر مقطع تحصیلی انجام ایست امکان پذیر نیست که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت.

ایست خدمت به دلیل بیماری

در رابطه با انواع بیماری هایی که در آیین نامه برایشان معافیت موقت در نظر گرفته شده در صورت تایید شورای پزشکی سرباز میتواند با استفاده از بازه های زمانی ۶ ماهه از ایست خدمت سربازی استفاده کند و در انتهای هر بازه معافیت موقت جهت تصمیم گیری دوباره به شورای پزشکی رجوع کند.

ایست خدمت به معافیت موقت کفالت

اگر مشمولی در حین خدمت سربازی پدر و مادرش طلاق بگیرند یا پدر خود را از دست بدهد و غیبت سربازی نداشته باشد همچنین دارای دیگر شرایط معافیت کفالت باشد میتواند از ایست خدمتی استفاده کند و موقتا از خدمت سربازی معاف شود.

در این حالت به این دلیل که باید از طلاق یا فوت حداقل ۳۰ ماه بگذرد برای زمان کمتر از این مدت معافیت موقت صادر میشود و مشمول بطور کامل از یگان خدمتی تسویه و وارد معافیت موقت کفالت میشود که نوعی ایست خدمت سربازی است.

بعد از پایان معافیت موقت کمیسیون کفالت در سازمان وظیفه عمومی برگزار خواهد شد و در صورت احراز شرایط کفالت مشمول بطور کامل از خدمت سربازی معاف میشود.بدیهی است در غیر اینصورت باید دوباره برای انجام ادامه خدمت به یگان قبلی بازگردد.

قوانین و شرایط ایست خدمت

بطور کلی ایست خدمت معمولا برای ادامه تحصیل یا بازگشت به تحصیل زده میشود.برای مثال اگر شخصی وارد دوره سربازی شده باشد به هر میزان که خدمت کرده باشد میتواند وارد مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته یا مقاطع تحصیلی بالاتر از آن چیزی که در آن فارغ التحصیل شده است شود.

قطعا با وجود غیبت غیر موجه سربازی امکان استفاده از این قانون وجود ندارد یا شخصی که آخرین مدرک تحصیلی او دیپلم است جز با ورود به مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته نمیتواند ایست خدمت بزند.

مطلب پیشنهادی به شما : شرایط و قوانین جدید معافیت سربازی

همچنین برای زدن ایست خدمت به بهانه تحصیل نمیشود در مقطع تکراری ادامه تحصیل داد.یعنی اگر سرباز دارای مدرک کارشناسی باشد باید برای زدن ایست خدمت حتما به مقطع کارشناسی ارشد برود که مقطع بعد از کارشناسی است.ایست خدمت تحصیلی تنها با تاییدیه قبولی دانشگاه در ورودی مهر یا بهمن قابل ثبت است و جز این دو زمان در هیچ مقطع زمانی دیگر زدن ایست خدمت سربازی امکان پذیر نمیباشد.

همچنین همانطور که گفته شد بعضی از بیماری ها مانند بیماری های بخش اعصاب و روان یا بیماری واریکوسل و حتی بیماری دیسک کمر که برای معافیت نیاز به عمل جراحی دارد میتواند به دلیل زمان بر بودن طول درمان شامل ۶ ماه معافیت موقت و ایست خدمت شود.

در مورد بیماری ها غیبت سربازی ملاک نخواهد بود و تنها شورای پزشکی یگان خدمتی در مورد این مسئله تصمیم گیری خواهد کرد. دقت داشته باشید در صورت پایان مدت ایست خدمت سربازی با استفاده از معافیت موقت پزشکی و عدم معرفی به یگان خدمتی مشمول بعنوان سرباز فراری محسوب خواهد شد.

اول اینکه قانون جدید عفو رهبری و بخشش غیبت سربازی تنها مربوط به اضافه خدمت سربازان است و همچنان محدودیت های ادامه تحصیل و ایست خدمت تحصیلی شامل غایبین حتی در حین خدمت خواهد بود.

دوم اینکه مدت معافیت موقت در ایست خدمت با استفاده از بیماری که معمولا ۶ ماهه است از مدت کل خدمت سربازی کسر نمیشود و مشمول در صورت عدم معافیت دائم در پایان دوره ۶ ماهه باید ادامه خدمت باقی مانده را بگذراند.

مراحل دریافت ایست خدمت سربازی

برای دریافت ایست خدمت سربازی همانطور که گفته شد حتما باید نتیجه نهایی قبولی وجود داشته باشد و با نتایج اولیه کنکور یا داشتن برگه انتخاب رشته یا حتی با داشتن مدارک دعوت به مصاحبه که بعد از قبولی اولیه اتفاق میوفتد نمیشود اینکار انجام داد.

پس بعد از تایید قبولی نهایی و قطعی دانشگاه در مقاطع مورد تایید سازمان نظام وظیفه عمومی سرباز با داشتن گواهی اشتغال به خدمت به سازمان نظام وظیفه عمومی شهری که در آن خدمت میکند تاییدیه اولیه را از نظام وظیفه دریافت خواهد کرد.

بعد از این مراحل سرباز با مراجعه به یگان و انجام مراحل تسویه حساب بطور کامل از پادگان ترخیص میشود و به شرایط قبل از خدمت سربازی بر میگردد.

اطلاعات آخرین وضعیت مشمول توسط یگان خدمتی به سازمان نظام وظیفه ارسال خواهد شد و معمولا بعد از یک هفته میتوان وضعیت ثبت شده در سامانه را از طریق سامانه پلیس من مشاهده کرد.بعد از پایان تحصیلات دوباره باید روند ارسال دفترچه برای به اتمام رساندن دوره سربازی انجام شود.اشخاصی که با ایست خدمت وارد دانشگاه شده اند اگر پذیرش یا امریه نگیرند معمولا دوباره در یگان قبلی مشغول به خدمت خواهند شد.

اگر در دوره سربازی هستید و قصد انجام ایست خدمت را دارید پیشنهاد میکنم اینکار را بعد از دوره آموزشی انجام دهید چون با گذراندن دوره آموزشی بعد ها که دوباره به خدمت سربازی اعزام میشوید دیگر لازم نیست آموزش ببینید در حالی که اگر برای مثال بعد از ۳۰ روز ایست خدمت بزنید در آینده دوره آموزشی را بطور کامل باید بگذرانید ولی این ۳۰ روز در سوابق کلی خدمتی شما لحاظ میشود. با زمان بندی مناسب و بررسی شرایط اینکار را حتما منطقی و به دور از احساسات انجام دهید تا با توجه به تغیرات قوانین خدمت سربازی و بطبع سخت تر شدن آن پشیمون نشوید.

مدارک لازم برای ایست خدمت

همانطور که گفته شد ایست خدمت در ۲ حالت تحصیلی و درمانی انجام میشود و برای هر کدام مدارکی مورد نظر است .

  • ارائه مدرک قبولی از دانشگاه به یگان خدمتی
  • ارائه پذیرش تحصیلی خارج از کشور به یگان خدمتی ( مخصوص دانشجویان خارج از کشور)
  • ارائه تاییدیه سازمان نظام وظیفه به یگان خدمتی
  • ارائه نظر شورای پزشکی به یگان خدمتی ( مخصوص ایست خدمت با استفاده از بیماری )
  • تسویه حساب با یگان و تقدیم نامه رهایی به سازمان نظام وظیفه
  • ثبت معافیت تحصیلی جدید در سیستم نیروی انتظامی ثبت معافیت موقت ۶ ماهه در سیستم نیروی انتظامی

نکته

بعد از پایان تحصیل یا دوره ۶ ماهه تمامی مشمولان باید ادامه خدمت سربازی را انجام دهند. حتی اگر کسی یک روز هم خدمت کرده باشد این مدت برای او ذخیره میشود و ادامه خدمت سربازی با قانون جدید برای مشمول لحاظ خواهد شد.

کسانی که در هر مقطع دوره آموزشی ایست خدمت بزنند باید دوباره دوره آموزشی را بگذرانند اما در رابطه با کسانی که در یگان اینکار را انجام میدهند گذراندن دوره آموزشی مورد نیاز نیست و مستقیم وارد یگان خواهند شد.

ایست خدمت سربازی برای ادامه تحصیل

ایست خدمتی تحصیلی

برای انجام ایست خدمت برای ادامه تحصیل به هیچ عنوان تاکید میکنم به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید دارای غیبت سربازی باشید.اگر شخصی هستید که ۳ سال است از آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته و اقدامی برای سربازی نکردید حتی با ورود به خدمت سربازی و قبولی در دانشگاه هم نمیتوانید ادامه تحصیل دهید هر چند رتبه ۱ کنکور شوید!

از تمامی مقاطع تحصیلی برای غیبت نخوردن حداکثر باید ۱ سال گذشته باشد بجز فارغ التحصیلان دیپلم در خرداد ماه که تا مهر سال بعد از دریافت مدرک برای ارسال دفترچه وقت دارند.

پس خارج از این ۱ سال حتی اگر دفترچه هم پست شود بازهم مشمول غایب است مگر اینکه دلیل موجه داشته باشد.اگر برای ورود به دانشگاه به زمان مقرر نرسدید و از این ۱ سال هم در حال عبور بودید دفترچه خدمت را ارسال کنید تا غیبت نخورید و با شروع ترم میتوانید به راحتی ایست خدمت سربازی بزنید و وارد دانشگاه شوید.

مثالی میزنم تا بیشتر برایتان جا بیوفتد.اگر شما برای مهر ماه ۱۴۰۳ قصد ورود به دانشگاه دارید و فرجه ۱ ساله شما در بهمن ماه ۱۴۰۱ به پایان میرسد حتما باید تا قبل از بهمن یعنی ۷ ماه قبل از شروع دانشگاه دفترچه خدمت ارسال شود.

با اینکار شما اعزامی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواهید شد هرچند میتوان این تاریخ هم تا ۱ ماه تمدید کرد اما ناچار مجبور به خدمت سربازی هستید و حدود ۳ ماهی خدمت سربازی را تجربه خواهید کرد.با اینکار هم غیبتی نخوردید و هم ادامه تحصیل دادید و هم مدتی را که در دوره سربازی بودید برایتان ذخیره خواهد شد.این آخرین راه برای ادامه تحصیل است!

اگر برای اطلاع از سنوات تحصیلی هر کدام از مقاطع تحصیلی و نحوه ثبت نام در دانشگاه ها برای زدن ایست خدمتی میتوانید همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی

شرایط ایست خدمتی با دیپلم

کسانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند و میخواهند از ایست خدمت سربازی استفاده کنند دقیقا باید طبق قوانین ایست خدمتی تحصیلی که توضیح داده شد استفاده کنند.البته نکته مهمی که در مورد ایست خدمتی دیپلم وجود دارد این است که نمیشود برای مقطع کاردانی ایست خدمت سربازی زد.

خبر خوب!

قبلا کسانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم فنی و حرفه ای و کار و دانش بودند به این دلیل که ۱۱ ساله دیپلم میگرفتند نمیتوانستند وارد مقطع کارشناسی شوند و الزما باید در مقطع کاردانی ادامه تحصیل میدادند که در این صورت امکان ایست خدمت برای آن ها وجود نداشت.

در نظام آموزشی جدید به این دلیل که دانش آموزان فنی و کار دانش باید ۱۲ ساله دیپلم بگیرند این شرایط برای آن ها محیا است که حتی در رشته های نظری و مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنند در نتیجه ایست خدمت سربازی امکان پذیر و به سادگی به شرط نداشتن غیبت قابل انجام است.

شرایط ایست خدمت برای دانشجویان انصرافی

کسانی که از تحصیل انصراف داده اند در صورت داشتن این شرایط امکان استفاده از ایست خدمت سربازی دارند:

  • انصراف در سنوات مجاز تحصیلی داده شده باشد.
  • کمتر از یک سال از تاریخ انصراف گذشته باشد(عدم غیبت سربازی)
  • انصراف اول مشمول باشد.

با داشتن این شرایط تمام مشمولان حتی اگر در حین خدمت سربازی هم باشند میتوانند با استفاده از ایست خدمت سربازی دوباره به تحصیل و مقطعی که از آن انصراف داده اند بازگردنند.

ایست خدمت برای تحصیل در خارج از کشور

برای اینکار دقیقا همان قوانین ایست خدمت برای ادامه تحصیل در ایران وجود دارد و هیچ تفاوتی نیست.یعنی نباید غیبت وجود داشته باشد و ورودی ها حتما برای مهر ماه و بهمن ماه است.اما چند شرط دیگر برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند به قانون اضافه شده است.

👈 نمیشود جز برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری یا رشته های پزشکی است خدمت زد پس فارغ التحصیلان دیپلم فقط اجازه دارند برای ورود به رشته های پزشکی ایست خدمت بزنند و از ایران خارج شوند.

👈 ویزای تحصیلی از سوی کشور مقصد حتما باید صادر شده باشد در غیر اینصورت پذیرش تحصیلی قطعی نشده!

👈وزارت علوم یا وزارت بهداشت باید رشته و دانشگاه پذیرش شده را تایید کنند پس بطور دلخواه نمیشود در هر رشته و دانشگاهی ورود پیدا کرد!

👈 تمامی موارد ذکر شده باید مورد تایید سفارت آن کشور در ایران یا خارج ایران باشد و به رویت سازمان نظام وظیفه عمومی برسد.

👈 بعد از تایید مشمول میتواند ایست خدمت بزند و از یگان خدمتی تسویه کند و با گذاشتن وثیقه های لازم از کشور به مدت معلوم خارج شود.

حتما دقت داشته باشید تا علاوه بر پذیرش دانشگاه ویزا تحصیلی بررسی خواهد شد و سازمان نظام وظیفه عمومی با دقت فراوان تمامی مدارک گفته شده را بررسی خواهد کرد.پس از قبل از ورود به سربازی باید با دقت تمامی شرایط را در نظر بگیرید تا با کمبود زمان یا نواقص مدارک یا از دست دادن ترم در دانشگاه خارج از کشور مواجه نشوید.

شرایط ایست خدمت پزشکی

آیین نامه معافیت های پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی در ۱۷ بخش تدوین شده است که هر کدام از این بخش ها خودش ۲۰ بند دارد و اگر مشمول دارای بیماری باشد اما بیماری در حد نصاب معافیت قرار نگیرد باید اعزام به خدمت صورت گیرد.

یا اینکه ممکن است در حین خدمت سربازی بیماری یا مشکلاتی برای مشمول ایجاد شود که در اینصورت هم کمیسیون های پزشکی در حین خدمت سربازی پیش بینی شده است.در قدم اول جهت استراحت پزشکی از استعلاجی استفاده میشود.

اما اگر مشمول برای درمان نیاز به استراحت بیشتری داشته باشد یا تحت عمل جراحی قرار بگیرد اصطلاحا وارد خلا میشود یعنی مرخصی داده شده است اما جز خدمت سربازی به حساب نمی آید و بعد از درمان باید ادامه خدمت گذرانده شود.

به این موضوع که سرباز در وضعیت مرخصی ۶ ماهه برای درمان یا عمل جراحی یا نقاهت قرار میگیرد ایست خدمت سربازی پزشکی یا درمانی گفته میشود.و طی این مدت تسویه حساب کامل با سرباز انجام خواهد شد تا بعد از گذشت معافیت موقت مجدد کمیسیون پزشکی تشکیل و رای نهایی صادر شود.

ممکن است بعد از پایان ایست خدمت پزشکی مشمول از خدمت سربازی معاف شود یا دوباره به خدمت برگردد.

از جمله بیماری هایی که دارای ایست خدمت ۶ ماهه است:

  • بیماری های اعصاب و روان ( بیشترین تقاضا )
  • بیماری های مربوط به گوارش و جراحی عمومی مانند واریکوسل ، هیدروسل ، فتق
  • بیماری های مربوط به مغز و اعصاب مانند صرع و تشنج
  • بیماری های مربوط به اسکلت و استخوان مانند انواع شکستگی ها
  • بیماری های مربوط به دیسک کمر که نیاز به عمل جراحی دارد.
  • چگونگی دوره آموزشی بعد از ایست خدمتی

 شرایط ایست خدمت در امریه

زمانی که شخصی امریه میشود قطعا باید در مصاحبه امریه شرکت کند و در خیلی از امریه ها تعهد خدمتی از مشمول اخذ میشود تا در تمام طول دوران خدمت امریه نتواند از کسری خدمت یا انتقالی و حتی ایست خدمت سربازی استفاده کند.

در واقع تمام اختیارات به اداره مربوطه سپرده میشود و بر اساس قانون و کمبود نیرو و عدم تایید ارگان مربوطه امکان ایست خدمت در دوران امریه وجود ندارد. البته بعضی از ارگان های دولتی و نظامی با این موضوع مشکلی ندارند اما بهتر است عدم تایید این موضوع را در نظر داشته باشید.

نکته

معمولا راحت ترین شرایط ایست خدمت سربازی امریه مربوط به شرکت های دانش بنیان است.

چگونگی ایست خدمت در دوره آموزشی

بسیار اتفاق افتاده است که مشمولان جهت عدم ورود به غیبت سربازی یا ایجاد فاصله زمانی بین مدت معافیت تحصیلی و ثبت نام دانشگاه مجبور به ارسال دفترچه و اعزام به خدمت سربازی شده اند. اگر نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه در دوران آموزشی اعلام شود بدون هیچ مشکلی و طبق مراحل و مدارک گفته شده میتوان از ایست خدمت استفاده کرد.

همچنین اگر سربازی قبل از خدمت سربازی بیماری خاصی داشته باشد که آن را معاف نکنند و در دوران آموزشی بیماری عود کند یا بطور کلی در دوران آموزشی دچار بیماری و مشکل شود میتواند برای کمیسیون پزشکی اقدام و با نظر شورای پزشکی از ایست خدمت و معافیت موقت استفاده کند.

با دریافت ایست خدمت در طول دوران آموزشی قطعا مشمول تجدید دوره آموزشی میشود اما تعدا روزهایی که در دوره آموزشی بوده از مدت نهایی خدمتش کسر خواهد شد.

 شرایط آموزشی بعد از ایست خدمتی

بسیاری از سربازان هستند که وقتی با شرایط سخت دوره آموزشی مواجه میشوند به سرعت تصمیم به دریافت ایست خدمت سربازی میگیرند.برای گرفتن ایست خدمت فرقی ندارد که در کجای خدمت سربازی و در ماه چندم هستید.

تنها کافیست مدارک گفته شده برای ترخیص پزشکی یا تحصیلی را به پادگان مربوطه ارائه دهید و بعد از تایید نهایی سازمان نظام وظیفه از یگان تسویه و وارد دانشگاه یا معافیت موقت پزشکی شوید.

توجه

تمام روزهایی که در آموزشی بودید برای شما در اعزام مجدد لحاظ خواهد شد اما باید دوره آموزشی را از اول بگذرانید همچنین کد خدمتی شما به احتمال زیاد در همان یگان خواهد خورد.

برای مثال اگر در روز ۳۸ دوره آموزشی ایست خدمت زدید و در دانشگاه قبول شدید این مدت خدمت ۳۸ روزه برای شما ذخیره میشود و روی برگه سبز درج خواهد شد اما بعد از اعزام مجدد با قوانین همان روز مدت خدمت منهای این ۳۸ روز با حضور مجدد در دوره آموزشی محاسبه میشود.

تکلیف سربازان ایست خدمتی به چه صورت خواهد بود؟

کسانی که در هر دوره ای از خدمت سربازی از ایست خدمت با هر روشی که گفته شد استفاده کنند تا آنجایی که خدمت کرده اند برای آن ها ذخیره میشود و بعد از ایست خدمت سربازی از ادامه همان زمان مدت باقی مانده خدمت سربازی را میگذرانند.

در مورد کسانی که در دوره آموزشی اینکار را کرده اند با وجود اینکه حتی اگر ۱۰ روز خدمت کرده باشند برای آن ها ذخیره میشود اما بعد از ایست خدمت تجدید دوره میشوند و باید آموزشی را از ابتدا شروع کنند.

همچنین با پایان ایست خدمت سربازی مخصوصا برای کسانی که به دلیل تحصیل اینکار را انجام داده اند با وجود اینکه دوباره دفترچه خدمت سربازی پست میشود اما مشمول دوباره در همان کد خدمتی تقسیم خواهد شد.

برای مثال

 اگر کسی سرباز نیروی زمینی ارتش باشد بعد از پایان ایست خدمت حتی اگر ۵ سال هم از آن گذشته باشد ممکن است در یگان خدمتی قبلی تقسیم نشود اما قطعا دوباره سرباز نیروی زمینی خواهد شد .

در مورد ایست خدمتی پزشکی هم به دلیل کوتاه بودن این زمان که در بازه های ۶ ماهه است فرد دوباره وارد یگان قبلی میشود اما ممکن است به دلیل نوع بیماری و نظر پزشک بتواند به یگان دیگری انتقالی بگیرد که بیشتر در مورد بیماری های اعصاب و روان انجام میشود.

چگونگی اعزام مجدد و تغییر یگان بعد از ایست خدمتی

فرض کنید شما با استفاده از ایست خدمت تحصیلی توانسته اید از خدمت سربازی خارج شوید و با مدرک تحصیلی بالاتری دوباره قصد ورود به خدمت سربازی را دارید اما نمیخواهید در یگان قبلی تقسیم شوید.

اولا بدانید شما طبق همان کد خدمتی تقسیم میشوید یعنی در هر ارگانی که بودید دوباره در همان ارگان باید ادامه خدمت سربازی را بگذرانید.سربازان ارتش در همان ارتش ، سربازان سپاه در همان سپاه و به همین ترتیب بقیه یگان ها هم شرایط یکسانی دارد حتی در نیروهای زیر مجموعه قبلی که بودید تقسیم میشوید.

دوما برای تغییر یگان خدمتی از دو راه میتوانید استفاده کنید:

استفاده از معرف و تقسیم در جای بهتر با توجه به مدرک تحصیلی بالاتر یا دیگر شرایط حال حاضر سرباز

استفاده از پذیرش با مراجعه به یگان مورد نظر و ارائه رزومه و توانایی های فعلی

در خارج از این دو حالت شما قطعا بطور رندوم تقسیم میشوید و سازمان وظیفه عمومی با در نظر گرفتن شرایط جدید شما مانند مدرک تحصیلی ، تاهل و دیگر موارد خودش تقسیم را انجام میدهد.

سوالات متداول در خصوص ایست خدمت سربازی

آیا ایست خدمتی برای دانشگاه آزاد، سراسری، پیام نور و … متفاوت است ؟

قطعا هیچگونه تفاوتی در ایست خدمت بر اساس جنس دانشگاه و رشته های دانشگاهی وجود ندارد و تنها ملاک مقطع تحصیلی است که کامل توضیح داده شد.

آیا ایست خدمتی بدون کنکور و با کنکور تفاوتی دارد ؟

این مورد هم تاثیری در ایست خدمت ندارد و حتی اگر مشمول بدون کنکور هم در دانشگاه پذیرفته شود میتوان با ایست خدمت سربازی وارد تحصیل شوید.

96 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من تازه از آموزشی تموم شدم و الان در مرخصی پایان دوره هستم.
    دانشگاه قبول شدم و از امروز ثبت نام شروع میشه خواستم بدونم باید برای ایست خدمتی حتما به یگانی که میخوام برم مراجعه کنم یا نه؟
    چون تاریخ معرفی من ۱/۶ هست و باید تا قبل از سال نو در دانشگاه ثبت نام بشم.
    ممنونم

  2. سلام. من فوق دیپلم دارم میخاستم بدونم برای دوره کارشناسی ناپیوسته هم میشه از ایست خدمت استفاده کرد؟

  3. سلام من سرباز نیرو هوایی بودم ده ماه خدمت کردم دانشگاه قبول شدم ایست زدم الان دوباره پست کردم برم می خوام بدونم می توانم شهر خدمتم رو عوض کنم برم یه جای ۱۵ ماه خدمت ادامه خدمتم رو انجام بدم

  4. سلام
    بنده در سال ۱۴۰۱ با مدرک کارشناسی ، سرباز یگان ویژه لرستان بودم
    و بعد از ۶ ماه سربازی ایست خدمت زدم چون دانشگاه قبول شده بودم
    و در سال آینده مرداد ماه دوباره اعزام خواهم شد
    حالا خواستم بدونم که :
    آیا باز هم باید دوره ی آموزشی رو بگذرونم؟
    آیا برای ادامه سربازی باید به همون یگان و پادگان قبلی برم؟
    آیا نمیشه یکان خدمتم رو که نیروی انتظامی بوده به سپاه تغییر بدم؟
    ممنون بابت پاسخ گویی شما

  5. سلام. من سرباز امریه هستم. در صورتی که ارگان مربوطه موافقت کند میتونم ایست خدمت بزنم؟

  6. سلام من کارشناسی معدن قبول شدم و الان هم در دانشکده ثبت نام کردم اما قبل از آن دفترچه اعزام را پست کرده بودم چگونه ایست خدمت بزنم آیا تا چند روز قبل از اعزام میشه ایست خدمت زد ؟ لطفا راهنمایی کنید

  7. سلام من یک بار از پیام نور انصراف دادم. و بعدش کارشناسی فیزیک گرفتم، الان سرباز هستم. و میخوام ارشد شرکت کنم. ایا میتونم ایست خدمت بزنم اگه قبول شدم؟

  8. سلام خوبید ممنون میشم جوابمو بدید چون سر برج میرم قبلا ۱۰ماه مرزبانی بودم الان دفترچه فرستادم افتادم نیرو انتظامی برای اموزشی خاستم بپرسم که من آموزشی میبینم باز یا مستقیم میرم یگان و سوالم اینه که به محل خدمت قبلی میرم باز؟ اگر جواب بله هست پس چرا اموزشیم یگان قبلی مرزبانی نشده باز

  9. سلام
    اگه برای کارشناسی ایست بزنم
    می تونم با قبولی در رشته پزشکی و انصراف از اون رشته کارشناسی ، میتونم پزشکی رو بخونم؟
    برای ایست سربازی و معافیت تحصیلی مشکی پیش نمیاد؟

  10. سلام
    اگه من در حین خدمت با مدرک دیپلم کارشناسی پیام نور قبول شم و ایست خدمت بزنم میتونم کنکور بدم و در صورت قبولی میتونم رشته پزشکی که مقطع دکترا هست بخونم؟
    یعنی از پیام نور انصراف بدم و برم پزشکی؟

  11. سلام من سربازم الان ولی میخواهم ایست خدمت برای تحصیل بزنم تا چند روز دیگر در دانشگاه پیام نور ثبت نام میکنم آیا باید صبر کنم تا جواب نهایی که حدودا یک ماه بعد است بیاید و بعد به پادگان ارائه بدم یا تاییدیه اولیه جوابگو است ؟

  12. سلام
    من دوره آموزشی رو کامل گذروندم و قبل از معرفی یه یگان ایست خدمتی زدم، الان باز باید اموزشی روو بگذرونم؟

  13. سلام وقت بخیر بنده میخواستم ایست خدمت بزنم تقریبا تمام کارهاشو انجام دادم و ناما ترخیص از یگان هم گرفتم ولی بنا بر دلایلی پشیمان شدم و تصمیم به ادامه خدمت گرفتم الان تو سیستم برای بنده وضعیت اعزام به خدمت زده ولی تو درخواست ها برای معافیت تحصیل نوشته معرفی به یگان جهت ترخیص الان تکلیف بنده چیه یعنی خدمتم ایست خورده؟

  14. سلام من برای کارشناسی ایست خدمت زدم و میخواستم بدونم برای شرکت در کنکور ارشد و قبولی در آن فرصت یک ساله بهم تعلق میگیره یا نه ؟
    با تشکر از زحماتتون

  15. سلام من سرباز هستم_یکبار از دانشگاه پیام نور انصراف دادم و یکبار هم قبل از شروع خدمت از معافیت موقت۶ ماهه پزشکی استفاده کردم _ امسال کنکور قبول بشم میتونم برم دانشگاه ؟ غیبت ندارم

  16. سلام بنده یه بار آموزشی رو رفتم و از یگان هم ۱ماه خدمت کردم بعد دانشگاه قبول شدم ایست خدمت زدم الان دوباره گفتن باید آموزشی برم سپاه خدمت کردم دوباره همین ارگان افتادم خواستم بدونم چراباید یبار دیگه آموزشی برم؟

  17. سلام. من سال ۹۹ به خدمت اعزام شدم اما چون دوره تکمیلی ۶۶ روزه گذرانده بودم سال ۹۲ آموزشی نرفتم و مستقیما به یگان ارجاع داده شدم. الان دوباره قرارها برم خدمت و متاهل شدم. آبا امکانش هست بدون رفتن به پادگان آموزشی ادامه خدمت رو به یگان معرفی بشم؟

  18. سلام من قبلا در مقطع کارشناسی یکبار انصراف دارم و الان فارغ التحصیل کارشناسی علوم آزمایشگاه هستم و میخوام دفترچه پست کنم و برم خدمت
    اگه حین سربازی کنکور شرکت کنم و پزشکی دندانپزشکی یا داروسازی که مقطع دکتری عمومی هستند قبول شم‌ میتونم از ایست خدمت استفاده کنم؟ غیبت هم‌نداشتم

  19. سلام
    من قبلا از دانشگاه علمی کاربردی انصراف دادم و الان دانشجوی پرستاری روزانه هستم میخوام دوباره کنکور بدم برای رشته داروسازی ، خواستم بدونم میتونم در صورت قبولی داروسازی چند ماهی برم خدمت بعد ایست خدمت بزنم و برم دانشگاه با توجه به اینکه اعتبار نتیجه کنکور هم دوساله شده شانس اینکار رو دارم؟؟؟

  20. سلام من ترم ۱۰ کارشناسی انصراف دادم
    یک سال فرجم داشت تموم می‌شد اعزام. آبان گرفتم
    الان معافیت تحصیلی اینترنتی گرفتم و بردم دانشگاه ثبت نام کردم
    دانشگاه گفت دو هفته طول میکشه تایید نهایی و نظام وظیفه هم هیچی نگفت
    خلاصه دانشگاه نظام وظیفه گفتن غیبت نمیخوری چون هم معافیت اولیه دادیم هم ثبت نام قطعی دانشگاه
    میخواستم ببینم نگران نباشم ؟

  21. سلام من سال ۹۸ دیپلم گرفتم و سال ۹۹ در دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم و تا الآن واحدی پاس نکردم دو ترم مرخصی گرفتم بقیه ترم هارو هم انتخاب واحد کردم ولی در امتحانات شرکت نکردم و آخر مهر امسال میخوام از دانشگاه انصراف بدم و در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرکت کنم و دانشگاه میگه از زمان انصراف یک سال فرصت دارم اگر سال ۱۴۰۳ نتایج کنکور دیرتر اومد یا مثلا نیمسال دوم پذیرفته شدم میتونم برم سربازی بعد از سربازی ترخیص بشم و دانشگاه ثبت نام کنم؟ من متولد سال ۱۳۸۰ هستم ایست خدمت شرایط سنی نداره؟

  22. سلام ، من در سال ۹۷ به اموزشی رفتم و بعد از اتمام اموزشی ایست خدمت زدم و الان دوباره ادامه خدمت در منطقه محروم میدم که برای افراد غیربومی ۱۸ ماه خدمت محاسبه میشود . آیا برای منی که اعزام قدیم بودم هم ۱۸ ماه محاسبه میشود یا ۱۹ ماه ؟

  23. سلام وقت بخیر،خسته نباشین
    ببخشید من ۱۶روز آموزشی بودم بعد ایست خدمت تحصیلی زدم
    میخواستم بدونم میتونم بعد از اتمام تحصیل از امریه استفاده کنم؟ در مورد پروژه کسری خدمت چطور؟میتونم ازش استفاده کنم؟

    1. سلام اعزام مجدد امریه نداره
      کسری خدمت باید از ارگانی که آموزشی رفتید استفاده کنید

  24. سلام یک سوال دارم من سال ۹۹ اموزشی ام را در ۰۵ کرمات به پایان رسوندم و یگانم سراب مشخص شد و دانشگاه قبول شدم و ایست خدمت زدم برای تسویه به سراب رفتم و ۶۶ روز برای من خدمت زدن.الان بهمن ۱۴۰۲ فارغ التحصیل میشوم الان سوالی که دارم من اقدام کنم برای اعزام اموزشی باید برم یا لازم نیست و مراحل اعزامش که اموزشیو تموم کردم چگونه است؟ ممنون میشم جواب بدین.

  25. سلام من اعزامی برج ۵ امسال هستم؛آیا میتوانم در کنکور سال ۱۴۰۳ شرکت کنم؟
    چون خیلی جاها گفتن در حین خدمت سربازی نمیشه کنکور داد.

  26. سلام خسته نباشید من سال ۱۴۰۱ سرباز بودم کنکور ارشد دارم و پس از ایست خدمت الان درحال تحصیل در دانشگاه هستم.میخواستم بدونم ک امکان گرفتن کسری خدمت با استفاده از انجام پروژه وجود داره.
    چون من ارگان خدمتم سازمان زندان ها بود و با توجه به پرس و جوی زیاد چیزی راجب این موضوع برای سازمان زندان ها پیدا نکردم
    ممنون میشم راهنماییم کنیم ❤️

  27. سلام در این بخش از متن که نوشته شده:«اگر شخصی هستید که ۳ سال است از آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته و اقدامی برای سربازی نکردید حتی با ورود به خدمت سربازی و قبولی در دانشگاه هم نمیتوانید ادامه تحصیل دهید هر چند رتبه ۱ کنکور شوید!»جریان این ۳ سال چیست؟آیا اشتباها به جای ۱ سال ۳ سال تایپ شده؟

  28. سلام من فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته هستم در صورت قبولی در دکتری پیوسته دندان پزشکی میتونم ایست خدمت بگیرم؟

  29. سلام،من ۱۲ ماه خدمت کردم بعدش دانشگاه افسری قبول شدم و انصراف دادم.الان برای بازگشت به ادامه خدمت دوباره میوفتم همون پادگان قبلی ارتش که بودم؟چون نظام وظیفه بهم گفت دوباره اعزام میشی مرکز آموزش این یعنی ۱۲ ماه خدمتم پاک میشه دوباره از اول باید برم ؟با توجه به اینکه یک ماه هم نمیشه تسویه حساب یگانی کردم.

  30. سلام
    در طول خدمت برای ایست خدمتی تحصیلی میشه از طریق ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه ها اقدام کرد؟

  31. سلام وقتتون بخیر. بنده غیبت پشت دفترچه ای ندارم اما دو مرحله فرار دارم در پروندم. امکان ایست خدمت وجود داره برای بنده ؟

  32. سلام وقتتون بخیر. بنده غیبت پشت دفترچه ای ندارم اما دو مرحله فرار دارم در پروندم . امکان ایست خدمت وجود داره برای بنده ؟

  33. سلام وقتتون بخیر
    بنده سال ۹۹ به خدمت اعزام شدم
    بعد از سه ماه خدمت در یگان پدافند هوایی ایست خدمت زدم و مقطع ارشد دانشگاه رو شروع کردم
    الان بعد از سه سال فارغ‌التحصیل شدم.
    من موقع خدمت قبلیم معاف رزم و مجرد بودم
    الان متأهل شدم
    ایا پس از پست کردن دفترچه دوباره باید به آموزشی برم یا باید به محل خدمت قبلی برم؟
    با توجه به اینکه متأهل شدم امکانش هست مستقیم به پادگان شهر خودم فرستاده بشم؟

    1. سلام شما سرباز پدافند میشید و نیازی به آموزشی نیست البته به دلیل تاهل تقسیم در نزدکی ترین یگان خدمتی به همسر انجام میشه

      1. باسلام بنده در آزمون استخدامی فراجا شرکت کردم و همه مراحل رو طی کردم ولی هنوز جواب ایتعلامات و تحقیقات نیومده و الان حدود یک سال ونیم میگذره و جواب قطعی نمیدن و میگن منتظر باشید به نظر شما برم و امریه بگیرم برای خدمت یا خیر صبر کنم؟ و اگر امریه گرفتم آیا وسط خدمت امریه اگر جواب استخدامی اومد که گفتند قبول شدید آیا میشه انصراف از امریه داد یا خیر؟لطفا راهنمایی بفرمائید که چه تصمیمی بگیرم

      2. سلام عرض ادب ، ایا پس از ایست خدمتی و دانشگاه رفتن ، کارت سبز بسیج بگیریم،بعد که مجددا دفترچه پست کنیم، میتوانیم از کسری ان استفاده کنیم ؟؟

  34. عرض سلام و وقت بخیر
    آیا این جمله که از یک سایتی برداشت شده از لحاظ قوانین نظام وظیفه صحیح است؟
    “طبق قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، سربازان در حال خدمت تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند به صورت هم زمان با خدمت خود، در کنکور سراسری یا سایر آزمون‌های سراسری از جمله کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی، کاردانی فنی حرفه‌ای و …. شرکت نمایند و سازمان سنجش مجوز اجرا آزمون را برای این دسته از داوطلبان را صادر نکرده است”

    یعنی در زمان خدمت، زمانی که در دوران آموزشی و یا یگان هستم، نمی‌توانم در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنم؟ و نمی‌توانم پس از قبولی در کنکور ایست خدمت بزنم؟

    (غیبت ندارم و در طول دوران تحصیل فقط یکبار انصراف از تحصیل داده ام)
    با تشکر

    1. سلام
      این مطلب در هر سایتی نوشته شده ۱۰۰ درصد غلط است هم میشود در حین خدمت برای ورود به مقطع بالاتر کنکور داد و هم میشود ایست خدمت زد

    2. سلام. من نتایج کنکور ارشدم حدودا ۱۵ شهریور میاد. دفترچه پر کردم واسه یک مرداد اعزام خورده که با تمدید میشه یک شهریور. سوالم اینه در ۱۵ روز آموزشی میتونم ایست خدمت بزنم؟ یعنی در دوران آموزشی امکان پذیره؟

      1. با سلام درود من الان تو یگان هستم گواهی اشتغال ب خدمتم در دوروز آینده خواهد آمد آیا میتوانم ایست خدمت بزنم کسیو ندارم ک دنبال کاراکفالتم رو بگیره بنده بایدخودم دنبال کارام باشم اگ راهی هست لطفا ب این شمارم زنگ بزنین ۰۹۳۷۸۱۶۳۲۶۴

  35. با سلام من پام آسیب دید و عمل جراحی انجام دادم
    الان حدوا ۳۰ روزه نمیتونم راه برم و استعلاجی من تموم شده و واقعا با این وضعیت قادر به ادامه خدمت نیستم ایا میتونم درخواست معافیت موقت بدهم یا خیر؟؟؟؟؟

    1. سلام میتونید در خواست کمیسیون پزشکی بزنید و قطعا امکان معافیت موقت وجود دارد

  36. سلام ایست خدمت تحصیلی برای امریه به چه صورت است؟ ظاهرا چون نهادی که سرباز امریه گرفته از اول حقوق ۲۴ ماه خدمت سرباز رو پرداخت میکنه، بعدا حتی اگر پذیرش از دانشگاه داشته باشی ایست خدمت نمیزنند. جذب امریه دانشگاه تهران که به این صورته. ممکنه در این زمینه راهنمایی بکنید، جایی که ایست خدمت تحصیلی برای امریه بزنه میشناسید؟🙏

    1. سلام
      اگر کسی خودشو به موقع معرفی کرده باشه به نظام وظیفه و در حال خدمت باشه و در حین خدمت مثلاً ۱۵ روز غیبت کرده باشه به صورت پراکنده مثلا در طول یه سال خدمت هر ماه یکی دو روز غیبت کرده باشه در صورت قبولی از دانشگاه می‌تونه ایست خدمت بزنه ؟ بعدم اینکه ممنون میشم بگید چه کسی سرباز فراری محسوب میشه .لطف کنید راهنمایی کنید

  37. برای کنکور چطور ، من اسفند امسال کنکور خواهم داشت و آخرین تایم معافیت تحصیلیم بهمن ماه خواهد بود ، چیکار باید کنم دقیقا؟
    تو خدمت میتونم کنکور بدم؟
    یا باید کار دیگه ای بکنم

    1. کنکور دادن در حین خدمت سربازی مشکلی نداره ولی تا پایان شهریور باید خدمت کنید و بعد از ایست خدمت استفاده کنید

  38. سلام وقتتون بخیر
    آیا شخصی که قبلاً چند ماه خدمت کرده و آموزشی و چند ماه از یگان هم گذرانده ایست خدمت زده و مدرک کارشناسی و ارشد را گرفته مجدد برای رفتن به سربازی اقدام کند برای چند ماه باقی مانده باید دوباره آموزشی بره یا نیازی نیست ؟؟

  39. سلام من با مدرک کارشناسی رفتم خدمت الان سربازم کنکور ۱۴۰۲ دکتری پیوسته دامپزشکی پذیرفته شم میتوانم ایست خدمت بزنم

  40. سلام خسته نباشید ی سوال برام مبهم هست توراخدا دقیق جواب بدید؛من ورودی ۹۷ کارشناسی دانشگاه پیام نورهستم و تیر۴۰۱ از دانشگاه انصراف دادم و آخرین مدرک من همون پیش دانشگاهی هست حالا سوال من اینه با توجه به اینکه میگن بعدانصراف یکسال فرصت دارید وارد دانشگاه بشید تا معافیت تحصیلی بگیرید خب من اگر در کنکورتیر۴۰۲ شرکت کنم و پزشکی قبول بشم آیا من را میزارن چون میگن باید طی یکسال وارد دانشگاه بشید خب جواب کنکورنهایی کنکور مهرماه میاد خب یکسال من رد شده دیگ خب چیکارکنم به نظرتون همون تیر۴۰۲ بعدامتحان کنکور برم خدمت بعدش مثلا مهرماه قبول شدم آیا ایست خدمتی به من میدن ؟مثلا نمیگن که اون مهلت یکساله که برای تمدید معافیت تحصیلی بود تموم شده ؟

    1. سلام
      بله جز رفتن به خدمت و بعدش ایست خدمت زدن راهی ندارید دوست عزیز
      امیدواریم موفق باشید.

        1. سلام وقتتون بخیر پسر من یه باز از دانشگاه پیام دور انصراف داده ویک بار از ازاد در حال حاضر دوره اموزشی سربازی تمام شده ومیخواد برای ادامه تحصیل ایست خدمت بزنه وقبل از اعزام بعلت بیماری غیبت خورد ولی تمام مراحل توجیه غیبت انجام شدولی نمیدانم ایا پذیرفته شده یا نه ایا میشود ایست خدمت بزنه یکشنبه باید خودش را به یگان معرفی کننند با سپاس از شما

      1. سلام بنده امسال کنکور کارشناسی ارشد داده ام والان با مدرک لیسانس سربازیم، اول میخاستم بپرسم اگر درحین خدمت مثلا دو روز غیبت داشته باشم میتونم ایست بزنم یانه؟ دوما از اونجای که نتیجه نهای ارشد تقریبا دهه اول شهریور میاد من از چه تاریخی میتونم ایست خدمتی بزنم؟

        1. سلام غیبت در یگان قوانین خودش را دارد بعلاوه اینکه امکان ایست خدمت از ۲۵ شهریور به بعد میسر است

    2. سلام وقت بخیر
      من بدون غیبت دفترچه رو پست کردم و الان هم دوره آموزشیم تموم شده.
      ولی خوب امروز بخاطر فرمانده نرفتم سر یگان و غیبت خوردم ولی هنوز فراری نشدم.
      آیا میتونم من ایست خدمت بزنم ؟
      باتوجه به اینکه غیبتم در یگان یا در آموزشی بوده؟
      ممنون

      1. سلام
        اگر کسی خودشو به موقع معرفی کرده باشه به نظام وظیفه و در حال خدمت باشه و در حین خدمت مثلاً ۱۵ روز غیبت کرده باشه به صورت پراکنده مثلا در طول یه سال خدمت هر ماه یکی دو روز غیبت کرده باشه در صورت قبولی از دانشگاه می‌تونه ایست خدمت بزنه ؟ بعدم اینکه ممنون میشم بگید چه کسی سرباز فراری محسوب میشه .لطف کنید راهنمایی کنید

      2. سلام وقتتون بخیر پسر من یه باز از دانشگاه پیام دور انصراف داده ویک بار از ازاد در حال حاضر دوره اموزشی سربازی تمام شده ومیخواد برای ادامه تحصیل ایست خدمت بزنه وقبل از اعزام بعلت بیماری غیبت خورد ولی تمام مراحل توجیه غیبت انجام شدولی نمیدانم ایا پذیرفته شده یا نه ایا میشود ایست خدمت بزنه یکشنبه باید خودش را به یگان معرفی کننند با سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید