دوره آموزشی سربازی چگونه است + طول مدت این دوره

خوشحالم که بازهم در کنار شما عزیزان هستم و در این مقاله قصد دارم دوره آموزشی و تجریباتم خودم را از دوره آموزشی در اختیارتون بزارم تا این دوره کمی راحت سپری شه.همچنین خیلی خوشحالم که شما در این برهه از زندگی تصمیم بسیار مهمی گرفته اید و قصد دارید وارد دوره سربازی شید.

امیدورام سربازی را به فال نیک بگیرید و آن را خدمت به کشور عزیزمان و البته پروش روحی و روانی و جسمی خود برای مدتی هرچند کوتاه بدانید.

لطفا تمامی مطالب منفی در رابطه با سربازی و سختی های آن و البته حرف غیر منطقی تلف شدن دو ساله عمر را از ذهنتان دور کنید و با تمام انگیزه و شادابی و قدرت روحی و روانی وارد سربازی شوید.

روز اول آموزشی سربازی  چطوری میگذره؟

آموزشی سربازی

اولین روز یکم همه چی مبهمه حتی خیلی ها چون تا الان محیط نظامی و پادگان از نزدیک ندیده اند کمی گیج و سردرگم میشن با اولین چیزی که قبل از ورد به پادگان مواجه میشید دژبانیه و احتمالا کمی هم از سخت گیری و گشتن وسایلتون ناراحت خواهید شد!

بعد تعداد زیادی کچل میبینید که چه بخوان و چه نخوان به حالت صف های منظم قرار گرفته اند و در حال توجیه شدن توسط افسران آموزش هستند.شما هم باید به این صف ها بپیوندید تا مراحل تقسیم بندی گردانی و گروهانی انجام شه.

بعد از این مرحله که چند ساعتی زمان میبره وارد سالن پخش لباس میشید تا از لباس زیر گرفته تا فرنچ و پوتین حتی اور کت و کیسه انفرادی بین تمام سربازان تقسیم شه.

مطالب پیشنهادی : هرآنچه که باید در مورد امریه سربازی بدانید

این مرحله قطعا با خرید لباس از فروشگاه خیلی فرق داره و اگر لباس اندازه شما بهت داده نشه باید بگردی سربازیو پیدا کنی که لباس سایز شما رو به اون داده باشند.خلاصه یکم سخت و گیج کنندست و چند ساعتی هم طول میکشه تا همه چی درست و منطبق شه و البته باید بشه و جای اعتراض نیست!

بعد از اینکه لباس ها پوشیده شد و بطور رسمی همه از حالت شخصی خارج شدند و به شکل لباس های متحد الشکل نظامی در آمدند نوبت مشخص شدن جای تخت ها و آشنا شدن با آسایشگاه و قوانین آن است.قبل از دوران کرونا آسایشگاه از چند ردیف تخت دو نفره تشکیل میشد و معمولا به این صورت است که به اختیار خود یکی بالا و دیگری پایین میخوابید.

به قدری نظم و ترتیب و قوانین در پادگان وجود دارد که جای شما تا پایان دوره همانجاست.تمام این چند ساعت گذشته و اینقدر تو صف بودی و درگیر جا افتادن با قوانین پادگان که بخودت میای میبینی شب شده و وقت شام اول پادگانه!

در ادامه دوره آموزشی چه میگذرد؟

حالا میریم سراغ مابقی اتفاقاتی که در دوره آموزشی سربازی میگذره تا از همین الان بدونی قراره با چه اتفاق هایی رو به رو شی و با آمادگی کامل وارد این دوره کوتاه سخت اما خاطره انگیز بشی پس تا انتها با ما همراه باش

غذای پادگان

دیگه خبری از نوشابه و مخلفات و قارچ و پنیر و منو نیست و هر چی در برنامه غذایی باشه باید خورده شه البته این قوانین فقط برای سربازان نیست و تمام پرسنل کادر حاضر در پادگان هم باید از همین غذا میل کنند. ممکنه یکم شوکه شی و غذا رو دوست نداشته باشی و حتی نخوری اما چند روز بعد که کم کم بدنت تحلیل بره واسه خوردن همین غذا صف می ایستی !

ساعت خاموشی و خواب

ساعت خاموشی در کل پادگان همزمان اجرا میشه و در این زمان اجبارا باید بخوابی.این ساعت معمولا بین ساعت ۸ تا ۹ است و برای شب اول باورت نمیشه که قراره ساعت ۸ شب خواب باشی و یاد همین هفته قبلت میوفتی که تازه ۸ شب میزدی بیرون دور دور!اما عجیب تر اینکه چند روز بعد اکثر سربازان قبل از ساعت ۸ یعنی بعد از شام که حدود ساعت ۶ است از خستگی بیهوش میشن تا زمان بیداری که میشه ساعت ۴:۳۰!

اولین بیدار شدن در پادگان

حالا که یه روز از خدمت گذشته و اولین شب را گذروندی باید ۴:۳۰ صبح بیدار شی تا رسما اولین روز خدمت سربازی آغاز شه.احتمالا خیلی شوکه شدی یا شایدم وحشت زده ای و تعداد زیادی آدم منگ و بی حوصله و بی اعصاب میبینی که میشه حاشونو از قیافه هاشون پیش بینی کرد.خلاصه واقعا صبح اول بیداری در پادگان خیلی بده و شاید بتونم بگم گدروندن این صبح یه طرف بقیه خدمت سربازی یه طرف دیگه..

برنامه روزانه در دوره آموزشی

زمانی که داری دوران آموزشی را سپری میکنی به قدری همه چی برنامه ریزی شده است که حتی ۵ دقیقه هم هدر نمیرود و بعد از چند روز ربات گونه بدون اینکه بخواهی فکر کنی یک سری برنامه را منظم انجام میدی و جلو میری.

برنامه روزانه اینگونه خواهد بود:

✔️ ساعت ۴:۳۰ دقیقه بیداری

✔️ از ۴:۳۰ تا ۵ نظافت شخصی و وضو و آماده شدن برای نماز جماعت صبح

✔️ از ۵ صبح تا ۵:۳۰ خواندن نماز و از ۵:۳۰ تا ۶ نظافت محیط اطراف

✔️ از ۶ صبح تا ۶:۳۰ صبحانه و از ۶:۳۰ تا ۷ آماده شدن برای صبحگاه

شاید باورش سخت باشه ولی تا از ساعت ۷ صبح همه چی قراره شروع شه و شما تحت آموزش های نظامی قرار بگیرید و زمان قبل از آن فقط جز برنامه های تکمیلی هر روز است که دقیقا در روز بعد هم تکرار میشود.

از ساعت ۷ صبح به بعد تا زمان نماز و ناهار آموزش ها انجام خواهد شد و بعد از نماز و ناهار تا ساعت ۵ عصر آموزش ها ادامه پیدا میکند و از ساعت ۵ شما در اختیار خود هستید تا حدود ۱۲ ساعت بعد که همین چرخه دوباره تکرار شود.حالا بریم سراغ نگهبانی در دوره آموزشی سربازی

زنگ زدن در آموزشی سربازی

حتما در روز های اول خیلی دلتنگ خانواده میشی یا اونایی که نامزد دارن و متاهل هستند بد جوری فاز عشق و عاشقی میگیرند.همچنین خانواده و مخصوصا مادر ها از همون ساعت اول دلتنگ میشن و با نگرانی میخوان بدونن فرزندشون رسیده به پادگان ، حالش خوبه و از اینجور نگرانی های مادرانه!

به هر حال تنها راه ارتباطی با بیرون پادگان تلفن است و واسه اینکه گوشی موبایل ممنوعه باید باید از تلفن های داخل پادگان استفاده کنید.شاید دو سه روز اول کمی سخت بگیرند تا همه از حال و هوای زندگی شخصی بیرون بیان ولی بعدش میشه با کارت تلفن با خونه تماس داشت.

محدودیتی تو این موضوع وجود نداره و زمان های بیکاری مثل ۵ عصر به بعد میتونی با خیال راحت بری و به هرکی دوست داشتی زنگ بزنی ولی یادت باشه واسه همین زنگ زدن یه عالمه سرباز تو صف صبر میکنند پس حرف های عشقولانتو کمتر کن مطمعن باش بنفع خودتم هست.

موضوعات مرتبط : نحوه گرفتن معافیت پزشکی در آموزشی و یگان

نگهبانی در دوره آموزشی

نگهبانی دادن در تمامی سطوح نظامی بی وقفه در حال انجام است و تنها نوع آن متفاوت است.بعنوان مثال ممکن است سربازی روی برجک نگهبانی دهد و سربازی دیگر نگهبان اسلحه خانه شود و پرسنل کادر هم بعنوان ناظر نگهبان باشند و شب پادگان را ترک نکنند.

در کل اتفاقی اجتناب ناپذیر است و حتما بعضی از شب ها الزاما باید بیدار ماند و نگهبانی داد.هدف از اینکار یادگیری روحیه محافظت و آماده باش بودن و شبیه سازی دوران خطر است.

رفتن به اردوگاه

تمام سربازان آموزشی باید به مدت چند روز به اردوگاه اعزام شوند تا در شرایط واقعی تری از محیط نظامی و جنگی قرار بگیرند و زندگی در محیط کوهستانی یا بیابانی را تجربه کنند.

اردوگاه شبیه سازی محیط جنگ واقعی با داشتن امکانات اولیه است و احتمالا به شما سخت خواهد گذشت. اما تمام این تجربیات با وجود سختی بسیار کوتاه است و خیلی چیزها از جمله تیر اندازی یا مسیر یابی در شب یا چادر زدن سریع در شرایط خاص را به شما آموزش میدهد.

پایان دوره آموزشی سربازی

بعد از اردوگاه میشود گفت شما قله را فتح کردید و نم نم در حال پایین آمدن از کوه هستید و دیگر سختی برای شما معنی نخواهد داشت.در انتهای دوره آموزشی مراسم تحلیف انجام میشود که در آن گروهان ها به نوبت رژه خواهند رفت و جشن پایان دوره آموزشی برگزار میشود.

این روز بسیار شیرین است و تنها روزی است که شما میدانید بعد از آن قرار است چه اتفاقی بیوفتد و آن چیزی نیست جز ترخیصی دوره آموزشی و معرفی به یگان برای گذراندن مابقی خدمت سربازی.

مطلب پیشنهادی به شما : محل اعزام آموزشی

تمام دوره آموزشی که این همه ترسناکش کرده اند همین است و چیز دیگری قرار نیست اتفاق بیوفتد و واقعا نسبت به گذشته و دوره آموزشی نظامیان بسیار راحت و ساده هست.

پس در مسیر رودخانه قرار بگیر و خلاف جریان آب شنا نکن تا سختی کمتری بکشی و این دوره واست شیرین تر و زیبا تر سپری شود.

مدت آموزشی سربازی

دوره آموزشی جز دوره هایی است که خیلی از داوطلبان اعزام به خدمت به نوعی از آن و مدت زمان آن ترس دارند . مدت زمان آموزشی بر اساس اینکه مشمول در کدام دسته اعزامی قرار بگیرد متفاوت است .

مدت زمان آموزشی معمول خدمت

دوره آموزشی ۸ هفته است که تقریبا میشود ۲ ماه اما با توجه به مرخصی های میان دوره و پایان دوره ای که در آموزشی به سرباز داده میشود بیش از ۸ هفته را کسی در پادگان دوره آموزشی نخواهد دید .

مدت آموزشی مرزبانی

دوره آموزشی مرزبانی با توجه به حساسیت ماموریت این یگان و محل اعزامی سربازان بین ۱۰ تا ۱۲ هفته میباشد و با احتساب مرخصی های میان دوره و پایان دوره سربازان مرزبانی بیشتر از ۱۲ هفته در پادگان نخواهند ماند .

مدت آموزشی طلاب

طلابی که به دوره آموزشی اعزام میشوند معمولا بین ۴ تا ۶ هفته بیشتر در دوره آموزشی قرار نمیگیرند و بعد از آن وارد امریه خدمتی خواهند شد .

مدت آموزشی سرباز نخبه ها

افرادی که میتوانند بر اساس قوانین نخبگی پروژه جایگزین خدمت دریافت کنند حداکثر ۴ هفته در آموزشی خواهند ماند و بعد از آن برای انجام پروژه های اجرایی در یکی از شرکت های نیروهای مسلح تقسیم میشوند .

مدت آموزشی معاف از رزم ها

تنها معاف از رزم های اعصاب و روان یا گروه ب هستند که مدت آموزشی آن ها کمتر است و تقریبا ۴ هفته در دوره خواهند ماند و بعد تقسیم میشوند . البته در دوران کرونا تمامی معاف از رزم ها نصف بقیه سرباز ها آموزش میدیدند .

مدت آموزشی متاهل ها

قانونی برای تعیین مدت دوره آموزشی متاهل ها تا به امروز تصویب نشده است و اگر سرباز متاهل در یکی از گروه های گفته شده قرار نگیرد بطور معمول مدت آموزشی یعنی ۸ هفته در پادگان خواهد ماند .

همچنین برای مشاوره از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب میتونی با سرباز مشاور تماس بگیری و از مشاوره استفاده کنی.

مرخصی در دوره آموزشی سربازی

مرخصی در دوره آموزشی سربازی

یکی از چیزهایی که نه تنها در آموزشی سربازی بلکه در تمام طول خدمت سربازی سربازان دنبالش هستند و البته حق هم دارند مرخصی است.اما مرخصی در دوره آموزشی سربازی به این چند حالت تقسیم میشه:

مرخصی ساعتی

اگر کار خیلی خیلی خیلی واجبی پیش بیاد مثل شرکت در کنکور یا تحویل مدارک یا ملاقات با خانواده فرمانده چند ساعتی اجازه میده تا سرباز از پادگان خارج بشه.

مرخصی آخر هفته

معمولا آخر هفته یعنی از ظهر پنجشنبه یا صبح شنبه اگر سربازی بومی یا متاهل باشه و نگهبان هم نباشه میتونه بیاد خونه و دوباره صبح شنبه راس ساعت ۶ در پادگان حضور بزنه.

روز برگ

مرخصی روز برگ خیلی کم در آموزشی پیش میاد اما سربازان بومی و مخصوصا متاهل که نگهبان نیستند میتونن از ساعت ۵ بعد از ظهر با نظر فرمانده از پادگان خارج شن و دوباره فردا صبح راس ساعت ۶ حضور بزنن.

مرخصی استعلاجی

اگر سربازی در حین آموزشی دچار آسیب بشه و بهداری پادگان تشخیص بده که سرباز شرایط خدمت کردن نداره در این حالت یا به بیمارستان اعزام میشه یا توسط خود بهداری به سرباز استعلاجی میدن.مراقب باش اگر در دوره آموزشی سربازی بیشتر از یک هفته استعلاجی بری میتونن شما را تجدید دوره کنند.

مرخصی میان دوره

بعد از یک ماه و معمولا قبل از اردوگاه زندگی در شرایط سخت به تمام سربازان پادگان در حدود ۵ روز حالا یکم بیشتر و کمتر مرخصی میدن تا سربازان برن نفسی بگیرن و برگردن واسه یک اردوگاه ۳ روزه!

مرخصی پایان دوره

بعد از اینکه ۸ هفته دوره آموزشی تموم شد به تمام سربازان در هر یگانی که باشند دوباره حدود ۵ روز مرخصی میدن تا بعد از این مرخصی با معرفی به یگان تعیین شده وارد مابقی دوره خدمت سربازی بشن.

مرخصی بعد از آموزشی سربازی چند روز است؟

مرخصی بعد از آموزشی همانطور که گفته شد همون پایان دوره است و بسته به ایام تعطیل و زمانی که آموزشی تمام میشه میتونه ۵ روزی باشه ولی معمولا دیگه بیشتر از این میزان نیست.در واقع یجوری تنظیم میکنن تا نهایتا هفته اول ماه سوم خدمت سرباز سر یگان حاضر باشه.

تجدید دوره آموزشی سربازی

خیلی از سربازان تصور میکنن تجدید وجود نداره واسه همینم هر کاری دلشان میخواد در دوره آموزشی انجام میدن غافل از اینکه در هر دوره آموزشی سربازی در یک گروهان ۱۵۰ نفره حداقل ۲ تا تجدید دوره داریم!

دلیل تجدید دوره چیه؟

  • مرخصی رفتن بیش از حد
  • فرار از آموزشی سربازی
  • ایجاد مشکلات انضباطی مثل درگیری با دیگر سربازان ، استعمال دخانیات و امثال این
  • آوردن وسایل غیر مجاز به داخل پادگان مثل گوشی ، چاقو ، لپ تاپ ، مواد مخدر
  • استعلاجی رفتن بیش از حد
  • نا فرمانی از فرمانده گروهان و گردان
  • عدم انجام وظایف محول شده

حتی ممکن است سرباز در تمام طول دوره آموزشی سربازی حاضر شده باشد و در انتهای دوره دچار یکی از موارد گفته شده شود، با این حال طبق نظر سخت گیرانه فرماندهان نظامی تجدید دوره میشود و دوباره باید از اول دوره آموزشی را بگذراند.

شرایط دوره آموزشی سربازی برای متاهلین

دوره آموزشی سربازی با تمام سختی هایی که داره دوره ای با قوانین یکسان برای تمام مشمولان با هر مدرک تحصیلی و هر شرایط سنی و حتی هر شرایط تاهل و داشتن فرزند است.البته تفاوت های کلی برای مشمولان متاهل قائل میشن که بد هم نیست.

مثلا سربازانی که متاهل هستند حتی برای گذراندن آموزشی سربازی هم بومی تقسیم میشن مگر اینکه شهر محل سکونت اصلا پادگان آموزشی نداشته باشد.

یا اینکه میشه این موضوع را در نظر گرفت اگر کسی متاهل باشه میتونه روزهایی که نگهبان نیست بعد از پایان آموزش که معولا ۵ عصر است تا فردای همان روز از مرخصی روز برگ استفاده کند.

همچنین اگر فاصله شهر محل آموزشی و محل سکونت زیاد نباشه با وجود اینکه سرباز متاهل غیر بومی است میتونه آخر هفته یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه برای مرخصی به شهر محل سکونتش بیاد.

این ها مهم ترین تفاوت های سربازان متاهل و مجرد است و حتما میدونید بعد از آموزشی سربازی هم سرباز متاهل قطعا در شهر خودش تقسیم خواهد شد.

آیا دوره دوره آموزشی سربازی در سپاه، ارتش و دیگر ارگان‌ها متفاوت است؟

در کل ۴ ارگان اصلی نظامی در کشور دارای دوره آموزشی سربازی هستند که البته هر کدام از این ارگان ها خودشان زیر مجموعه هایی دارند که در حالت کلی هر سرباز ممکنه در یکی از ۱۰ حالت دوره آموزشی قرار بگیرد.

دوره آموزشی در ارگان های مختلف

  • نیروی زمینی ارتش
  • نیروی هوایی ارتش
  • نیروی دریایی ارتش
  • پدافند ارتش
  • نیروی زمینی سپاه
  • نیروی دریایی سپاه
  • یگان انتظامی فراجا
  • سازمان زندان های فراجا
  • مرزبانی فراجا
  • آموزشی وزارت دفاع

در بیش از ۹۰ درصد شرایط و قوانین آموزشی تمام این یگان ها با هم اشتراک دارند جز بعضی از موارد بسیار اندک که ممکن است در یکی باشد و در دیگری نه!

مثلا آموزشی سپاه خشم شب با پیاده روی های طولانی مدت دارد اما در ارتش چنین چیزی نیست یا سلاح سازمانی مورد استفاده از هر کدام ممکن است متفاوت باشد.بیشترین تفاوت در نوع آموزش بر اساس یگان تقسیمی است خب بدیهی هم هست مدل خدمت کسی که در مرزبانی قراره تقسیم شه با کسی که در نیروی دریایی ارتش هست زمین تا اسمون فرق داره.

لوازم مورد نیاز آموزشی سربازی

برای ورود به دوره آموزشی داشتن یک سری لوازم الزامیه و حتما باید همراهت باشه تا این مدت واست ساده تر بگذره از جمله:

  • لوازم بهداشتی ( شامپو، مایع دست شویی جیبی ، مواد ضد عفونی )
  • لباس گرم ( بافت ، کلاه ، دستکش ، جوراب پشمی )
  • قفل برای کمد آسایشگاه
  • لباس زیر حداقل ۲ دست
  • جوارب ساق بلند حداقل ۲ جفت
  • تنقلات ( آجیل ، شکلات )
  • ۲ تا کنسرو ( مورد استفاده در چند روز اول )
  • یک متر کش ( برای گتر شلوار )
  • برگه سبز و برگه سفید دریافتی از پلیس+۱۰
  • کارت بانکی
  • کارت شناسایی
  • کارت تلفن

همین ها برای کل دوره آموزشی سربازی کافیه و لازم نیست الکی ساک پر کنید و با یه عالمه وسایل برید پادگان چون موقع بررسی توسط دژبان اذیت میشید و خیلی پیزها هم به کارتون نمیاد همچنین پول نقد زیادی هم با خودتان نبرید.

عواقب فرار از آموزشی سربازی

مهم ترین موضوعی که برای فراریان از دوره آموزشی پیش می آید این است که در صورت غیبت طولانی تجدید دوره خواهند شد و اگر فرار از ۱۵ روز بیشتر شود سرباز فراری محسوب میشوند و بر اساس قوانین با آن ها برخورد میشود.

حتما شنیدید دژبان سراغ سربازی فراری اومده و دستگیرش کرده یا ابلاغیه ای صادر شده که در صورت عدم پیروی میتونه حتی باعث محرومیت از خدمات عمومی شه .همچنین کسانی که از دوره آموزشی فرار میکنن باید دوباره از طریق پلیس+۱۰ دفترچه ارسال کنند.

سوالات متداول سربازان در دوره آموزشی سربازی 

آیا دوره آموزشی سربازی حقوق دارد؟

قطعا ۲ ماه آموزشی هم حقوق دارد و تقریبا نصق حقوق ماهانه در یگان و در حدود ماهی ۲ میلیون تومان است.

آیا مدت زمان آموزشی سربازی معاف از رزم ها متفاوت است؟

فقط در رابطه با گروه ب تفاوت قائل میشوند که البته آن هم بنظر فرمانده گردان بستگی دارد که در صورت تایید تنها ۴ هفته در آموزشی خواهند بود.

از کجا بفهمیم اموزشی سربازی کجا افتادیم؟

تنها یک راه داره بعد از دریافت پیامک نیروی انتظامی مبنی بر مشخص شدن محل پادگان آموزشی با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ برگه سفید خودتان را دریافت کنید.

آیا دوره آموزشی سربازی برای لیسانسه ها و دیپلمه ها متفاوت است ؟

از نظر کلی و قوانین هیچ تفاوتی وجود ندارد حتی اگر کسی با مدرک پزشکی وارد آموزشی شود.تنها تفاوت این است که مدرک تحصیلی های مشترک با هم تقسیم خواهند شد.

179 پاسخ

  1. سلام برادر من ورودی اسفند ماه با پادگان شهید ثابتخواه گیلانغرب بود و امروز ۲ماه اموزشیش به پایان میرسه اما گفتن قراره مدتی نگهشون دارن تا میدون تیر بقیه ی هم گروهیاشون تموم شه و برن اردوگاه،چند روز بیشتر میتونن اینطوری نگهشون دارن؟

  2. منم قبلاً بیماری کلیوی داشتم سندرم نفروتیک پرونده هاش موجوده آیا امکان معاف شدن هستش یا ..

  3. سلام خسته نباشید.من سرباز آموزشی ارتش نیروهوایی هستم،شهر اصفهان.معاف از رزم اعصاب روان داخل خود پادگان شدمه.اعزامی۱۴۰۲/۱۲/۰۱ هستم.الان مرخصی هستم.میخواستم بدونم وقتی برگشتم پادگان حدود ۱۵ ام فرودین اعزام به یگان میشم یا باید تا ۱ اردیبهشت همون جا بمونم؟در ضمن متاهل هستم.تو رو خدا راهنمایی کنید تا بتونم واسه کارام برنامه ریزی کنم چون گرفتارم.

  4. سلام من مادر رضا جنامی پسرم آموزشی سیرجان است،پدرش،تحت نظر بهزیستی از کار افتادگی واعصاب روان برادر کوچکتر او ۲ سال آیا دادن مدارک کامل هم از دکتر. بهزیستی امکان درتقسیم در شهر خود خدمت کنند لطفا جواب

  5. سلام منسال۷۸ رفتم خدمت وتجدیداموزش هم شدم بخاطر گروبان گروهانمون که یکی ازمهرهام شکست ونتوانستم درگروهان رجزبخوانم چون رجزخوان گروهان بودم.وبعد دژبان شدم.بعد تمام شدن فقط پیش سرهنگ رئیس پادگان رفتم وگفتم ۱۰ساعت دیگه خودت روزاهدان معرفی کن بااینکه ازشیراز تازاهدان بالای ۲۰ساعت راه است.همان لگددچاردیسک کمرشدم .حتی بعد۴خدمت درزاهدان چون خیلی سردبودهمان سال دیسکم عودکرد ودفترچه بیمه هم برایم صادنشد.فرارکردم وبه کمسیون پزشکی رفتم وازاد تمام ام ار ای راانجام دادم ونزدیک ۸ دیسک کمرم داشتندازبین میرقتند.الان بخوام دوباره بره برم اراول باید برم اموزشی یاشکایت ان گروبان کنم یا راه معافی برم.چون معافی یگیزم چون راننده هستم شاید کارت هوشمندبه من دیگرتعلق نگیرد

  6. سلام من مرخصی دادان در دوره آموزشی برم از اصلان دوز در پادگان مدنی مرزبانی برم اردبیل کمسیون پزشکی من از دکتر تمام شدم ۳روز نرفتم پادگان برام مشکلی داره یا دوره میزنن از اول بیام ممنونم اگه راهنما کنید۱۴۰۲/۱۱/۱۷ تا۱۴۰۲/۱۱/۲۰

  7. سلام خسته نباشید
    ببخشید این دوماه اموزشی شامل خدمت سربازی میشه ینی باهم حساب میشن ماه ها یا کلا این دوماه جداست؟

      1. سلام ببخشید من پای مادرزادی انحراف و کج است و به دیابت و فشار خون و چربی خون بالا هم مبتلام و مینیسک زانو هم پاره شده بنظر شما من از خدمت معاف دائم میشوم یانه لطف کنید جواب من را بدین ممنون میشم

  8. با سلام و خسته نباشید من آپنه خواب دارم یعنی انسداد تنفسی تو خواب احتمال معاف شدن دارم؟

  9. سلام وقتتون بخیر. اگر دفترچمو بندرعباس پست کنم، چقدر احتمال داره خدمتم بندرعباس بیوفتم؟
    لیسانس هستم. معاف از رزم توی محل خدمت تاثیر داره؟

  10. سلام من آموزشی نیروی دریایی کرمان بودم و برگه اعزام به یگان کنارک که بهم دادن رو گم کردم حالا باید چکار کنم

  11. سلام ببخشید میگم من پدر و مادرم طلاق گرفتن و تنهایی پیش مادربزرگم زندگی میکنم ک خرجشونو بدم منو معاف از سربازی میکنن؟

      1. سلام وقتتون بخیر منم همینطور پدرومادرم طلاق گرفتند منم پیش مادر دارم کار میکنم خرج شو بدم الان شرایط من میتونم معاف بشم

  12. به جای اینکه به دنبال برداشتن یا کاهش مدت سربازی دو ساله باشید دنبال عادی سازی هستید تاسف آوره

    1. یه سوال دیگه هم داشتم من چند وقت پیش تصادف داشتم اختلال در زانو هام ایجاد شده و بعضی اوقات کل پام شروع میکنن به درد کردن آیا این موضوع معافیتی چیزی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید