دوره طلایی سربازی

دوره طلایی سربازی

احتمالا از زبان افرادی که دوره سربازی را گذرانده اند شنیده اید که راجع به دوره ای به اسم دوره طلایی صحبت میکنند. دوره طلایی سربازی در واقع تنها یک ماه است و سربازی همیشه سربازی بوده و سختی های خودش را داشته است.

در این مقاله بطور مفصل راجع به همین یک ماه صحبت میکنیم درست است که دوره طلایی یک ماه است اما همین یک ماه یک طرف مابقی خدمت سربازی هم یک طرف…

دوره طلایی سربازی چیست؟

تحت هر شرایطی با هر مدرک تحصیلی و هر حالت مجرد و متاهل بودنی در هر یگانی که قرار باشد خدمت سربازی را بگذرانید باید از دوره آموزشی عبور کنید.

دوره آموزشی برای این افراد الزامی است:

👈 متاهل ها

👈 مشمولین دارای امریه سربازی ادارت دولتی

👈 مشمولین دارای امریه سربازی شرکت های دانش های بنیان

👈 افرادی که کسری خدمت پروژه گرفتند

👈 افرادی که پروژه های جایگزین خدمت گرفتند

👈 مشمولین دارای مدرک تحصیلی حتی دکتری تخصصی و پزشکی

👈 فارغ التحصیلان حوزه در تمامی سطوح

👈 غایبین با هر سن و سالی

👈 معاف از رزم های تمام بیماری ها

در نتیجه باید ۸ هفته یا حدودا ۲ ماه در دوره آموزشی بود و بعد از آن تقسیم های سربازان انجام میشود. با توجه به اینکه علاوه بر الزامی بودن دوره آموزشی سرباز در هر نقطه ای از ایران ممکن است برای گذراندن آموزشی تقسیم شود و تقریبا هیچ شرایط تقسیمی در آموزشی وجود ندارد.

دوره آموزشی همیشه در تمام یگان های نیروهای مسلح سخت بوده است و هیچ تفاوتی بین سربازان مختلف از نظر مواردی که گفته شد وجود ندارد. شاید بتوان گفت سخت ترین جای خدمت آموزشی است و وقتی تمام میشود سربازان نفس راحتی میکشند.

در دوره آموزشی مشمولین ملزم به انجام اینکار ها هستند :

👈 کچل کردن با نمره حداقل ۴

👈 نگهبانی دادن

👈 نگهبانی گشتی

👈 رژه رفتن

👈 زندگی در شرایط سخت (اردوگاه)

👈 نظافت پادگان بر اساس منطقه نظافت تعیین شده

👈 بیداری ساعت ۳۰/۴ صبح

👈 مرخصی ۵ عصر به بعد در صورتی که در لوح نگهبانی نباشد

👈 آموزش فعالیت های نظامی(باز و بسته کردن اسلحه،مسیر یابی با ستارگان)

👈 حضور در صبح گاه و ورزش صبحگاهی

👈 مانور های نظامی و ورزشی

تمام این آموزش ها و شرایط در این ۸ هفته پا برجا است بماند که وضعیت غذایی یا سیستم سرمایشی و گرمایشی پادگان های آموزشی چنگی به دل نمیزند. بنا به تمام این دلایل و شرایط گفته شده گفتیم که دوره آموزشی در هر جا و هر یگانی باشی سختی های خودش را دارد و بعد از آن واقعا حس رهایی به سربازان دست میدهد.

دوره طلایی سربازی اینجاست که به کمک سربازان میاد و اینجاست که با وجود یک ماهه بودن ارزش خودش را نشان میدهد. در واقع دوره طلایی به آموزشی های برج ۱۲ گفته میشود که از یکم ماه اسفند وارد دوره آموزشی سربازی میشوند و تنها تا پایان اسفند ماه در این دوره خواهند ماند یعنی حدود ۴ هفته یا کمتر!

پس تمامی سختی هایی که گفتیم نصف میشود و همین موضوع انگیزه و امیدی برای سربازان دوره آموزشی است و میتواند روحیه سربازان را تا تقسیم شدن در یگان حفظ کند.

همچنین معمولا از پایان دوره آموزشی تا ۱۵ فروردین به سربازان مرخصی داده میشود و بعد از ملزم هستند که خود را به یگانی مشخص شده است معرفی کنند شاید وقتی که در حال خواندن این مقاله هستی درست درک نکنی ۱۵ روز مرخصی اون هم در عید در دوران سربازی یعنی چی یا کم شدن یک ماه از دوره آموزشی یعنی چی!

پیشنهاد میکنم از سربازانی که در دوره طلایی نبوده اند ارزش نکاتی که گفته شد را حتما پیگیر شید.پس اگر بتونی در این دوره وارد خدمت سربازی شید دوره طلایی سربازی مانند هدیه ای به شما تقدیم شده است.

نکته مهم

مشمولینی که دوره تکمیلی سپاه پاسداران را از طریق نواحی بسیج سراسر کشور گذرانده اند در صورت تقسیم در سپاه ملزم به گذراندن دوره آموزشی نیستند و مستقیما وارد یگان خواهند شد.

مرخصی در دوران طلایی سربازی چقدر است؟

مرخصی در دوران طلایی سربازی چقدر است؟

مرخصی های سربازی با توجه به تاهل و مجرد بودن آن ها در طول ماه بین ۲ تا ۳ روز است. البته این مرخصی برای روزهای کاری صادر میشود و تعطیلات رسمی جز مرخصی محسوب نمیشوند. در دوره طلایی سربازی نحوه مرخصی کمی متفاوت است…

✅  دوره آموزشی مرخصی اختیاری ندارد و تنها در شرایط خاص مانند فوت افراد درجه ۱، بیماری مشمول ،شرکت در کنکور یا امتحانات مدارس میتوان مرخصی گرفت

✅  مرخصی میان دوره حدودا ۵ روزه به تمام مشمولین در اواسط دوره آموزشی داده میشود که این مرخصی با توجه به یک ماهه بودن دوره طلایی به سربازان این دوره داده نمیشود.

✅  بعد از پایان دوره آموزشی مرخصی پایان دوره که حدودا ۵ روز است تا قبل از معرفی به یگان به سربازان داده میشود که این مرخصی برای سربازان دوره طلایی حدود ۱۵ روز است!

✅  معمولا از پنجشنبه عصر تا شنبه صبح به سربازانی که در لوح نگهبانی نیستند مرخصی داده میشود. تعطیلات رسمی دیگر هم دقیقا همین روال را در پیش دارد.

✅ تعطلات اضطراری به دلیل سرما و برودت هوا و همچنین آلودگی هوا هم جز مرخصی سربازان است.

هشدار

تمامی مرخصی های گفته شده بجز مرخصی میان دوره و پایان دوره تنها به مشمولین بومی داده میشود.

مزیت های آموزشی در دوره طلایی

دوره طلایی قطعا دارای مزیت های بسیار خوبی است و مشمولینی که امکان حضور در این دوره از سربازی را دارند میتوانند شامل این مزیت ها شوند.

👈 آموزش ۴ هفته ای

👈 مرخصی ۱۵ روزه بعد از پایان آموزشی

👈 گذشتن از فصل زمستان و سرد نبودن هوا

👈 نصف شدن تمام فعالیت های سخت

👈 مرخصی کامل برای تعطیلات عید نوروز

👈 امکان حضور قطعی در دوره طلایی سربازی

چگونه در دوره طلایی سربازی اعزام شویم؟

برای ورود به دوره سربازی لازم است که از طریق پلیس+۱۰ اقدامات لازم انجام شود.در گذشته مشمولینی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا بالاتر بودند اول ماه های زوج اعزام میشدند و سربازانی که مدرک تحصیلی کمتری داشتند ۱۹ هر ماه بجز به فروردین ماه به خدمت اعزام میشدند.

میتوان گفت قبلا تعداد افرادی که قصد ورود به سربازی را داشتند تعداد بسیار بیشتری نسبت به حال حاضر بود به همین دلیل ممکن بود حتی تا ۶ ماه زمان لازم بود تا مشمولین بعد از ارسال دفترچه به خدمت سربازی اعزام شوند در نتیجه پیش بینی برای اعزام در دوره طلایی سخت بود.

در شرایط فعلی با توجه به کمبود سرباز به سرعت اعزام سربازان انجام میشود و تقریبا بطور قطع میتوان گفت بمحض ارسال دفترچه مشمولین به خدمت سربازی اعزام میشوند. بطوری که اگر در اوایل ماه دفترچه پست شود یا حداقل قبل از نیمه ماه دفترچه پست شود تاریخ اعزام ماه بعد خواهد شد.

برای مثال مشمولی که اول مهر ماه دفترچه پست کند اول آذر ماه اعزام خواهد شد و اگر همین سرباز ۲۰ مهر ماه دفترچه پست کند اهزامی اول دی ماه میشود.

در نتیجه با در نظر گرفتن شرایط گفته شده برای اعزام در دوره طلایی سربازی لازم است از نیمه دی ماه تا نهایتا قبل از دهم بهمن ماه دفترچه را پست کنید تا اعزامی برج ۱۲ شوید و جز سربازان دوره طلایی قرار بگیرید.

مطلب پیشنهادی ما به شما : اعزام به خدمت سربازی

👈 توجه

در قوانین اعزامی قانونی تحت عنوان تعجیل یا تمدید تاریخ اعزام وجود دارد و در صورت داشتن شرایط لازم و مستند میتوان تاریخ اعزام را یک دوره عقب یا جلو انداخت.

چکیده مطلب دوره طلایی سربازی

دوره طلایی سربازی مناسب افرادی است که وقت لازم برای ارسال دفترچه دارند و میخواهند دوره آموزشی راحتی با مرخصی زیاد داشته باشند.مشمولینی که از سرما و گرمای زیاد فراری هستند این ماه برای اعزام آن ها عالی است.

همچنین مشمولینی که شاغل و متاهل هستند و میخواهند کمترین زمان دوری را از شغل و خانواده داشته باشند باید سعی کنند در این ماه به خدمت سربازی اعزام شوند.

71 پاسخ

  1. سلاام اعزامی ۱۲٫۱کی ترخیص میشن و‌معرفی به یگان میشن؟؟ اول اردبیهشت یا۱۷که گفتن خودشون ممنون واضح جواب بدین

      1. سلام وقت بخیر الان ۱ اسفند اعزام بودم برای آموزشی الان دوباره برگشتم پادگان چند روز دیگه باید بگذرونم
        و اینم بگم که دوره طلایی بوده

  2. سلام وقت بخیر
    من سرباز اعزامی یک اسفند ۱۴۰۲ هستم که الان به مرخصی میان دوره اومدم و تا پایان تعطیلات نوروز تو مرخصی ام ولی به ما گفتن که ترخیصی شما ۱۷ اردیبهشت هست یعنی بعد از رفتن به پادگان تقریبا یک ماه دیگه هم باید بمونیم آیا این درسته؟

      1. سلام نیرو انتظامی به ما برعکس بقیه تا هفتم فروردین مرخصی دادن
        ایا پایان دوره ما زودتر تموم میشه یا باید تا اخر فروردین اموزشی باشیم

    1. سلام خسته نباشید من اعزامی ۱۴۰۲/۱۲/۱ هستم الان اومدم مرخصی تا ۱۶ فروردین میخواستم بدونم
      ۱۶فروردین که رفتیم تا کی باید توی پادگان بمونیم

  3. سلام اخر هم ما نفهمیدیم شما چی‌میگین یک بار میگین دوره طلایی هست باز پایین تر میگین از پارسال حذف شوده داستان اش چیه ؟
    الان دوره طلایی اعزام ۱ اسفند یک ماه
    یا نه ۱اسفند اعزامی تا ۲۸ ام بعدش تعطیلات عید مرخصی میدن باز از ۱۵ باید بری اموزشی یعنی اموزشی ۴۵ روزه هست.
    منظورتون از حذف دوره طلایی چیه الان؟یعنی میگن قبلا اموزشی یک ماه بود میگفتن دوره طلایی الان ۴۵ روزه یعنی فقط ۱۵ روز تعطیلات مرخصی میدن با از ۱۶ تا اول اردیبهشت باید به مدت ۱۵ روز اموزشی بری درسته ایا.

  4. با سلام وقت بخیر ایا دوره طلایی برای امسال دیگه وجود نداره؟!
    یعنی منی که برج ۱۲ اعزامم باید ۲ ماه اموزشی بگذرونم یا نه همون ۴۵ روز باید گذرانده شده؟

      1. سلام. پسر من ۱بهمن اعزام شده آیا عید و مرخصی میدن ؟و چند روز مرخصی دارن مرزبانی هستش؟

  5. سلام وقت بخیر میشه ۱۵ روزعید رو نریم مرخصی بجاش ۱۵ فروردین کلا ترخصی اموزشی بشیم ؟
    اخه اینجوری هی باید بریم هی بیایم برای ۱۵ روز

  6. سلام
    یعنی دیگر دوره طلایی وجود ندارد و اعزامی برج دوازده باشیم باید همان دوماه آموزشی رو بگذرونیم ؟

      1. در مقاله شما اشاره کرده که یکماه آموزشی هستش بعد از اون تا ۱۵ فروردین پایان دوره ما هستش بعد یگان مشخص میشه،داخل کامنت ها یک جواب دیگه ای میدید،تکلیف اخر مشخص نشد که چه باید بکنیم.

      2. سلام و خسته نباشید بنده اعزامی برج ۱۲ هستم الان به ما تا ۵ عید مرخصی دادن چقد دیگه بمونیم تموم میشه؟؟

        1. سلام تاریخ معرفی به یگان ،، اعزامی های ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ چندم اردیبهشت است؟

  7. سلام
    برای مناسبت ۲۲بهمن ماه شرایط مرخصی به سربازان دوره امورشی چگونه و چه تاریخی هست معمولا؟

  8. سلام ، منظور از اینکه دوره طلایی تمام شده یعنی اینکه بعد از تعطیلات عید بازم دوره اموزشی ادامه میدا میکنه؟ اگر بله به چه مدت؟

      1. سلام من خودم برج ۱۲ رفتم الان در مرخصی عیدم به ما گفتن ۱۵ اردیبهشت ترخیص می‌شید ینی بر گردیم پادگان باید یک ماه دیگه ادامه بدیم 😭

          1. سلام من سربازز۱۴۰۲/۱۲/۱
            اعزام شدم پادکان میکن
            باید ۱۵اردیبهشت اموزشی تمام میشه
            درسته ۱۵ روز هم مرخصی عید دادن

    1. معمولا از پایان دوره آموزشی تا ۱۵ فروردین به سربازان مرخصی داده میشود و بعد از ملزم هستند که خود را به یگانی مشخص شده است معرفی کنند

  9. سلام
    من لیسانس مدیریت مالی دارم
    اگه برای اعزام اسفند اقدام کنم، شامل دوره طلایی میشم؟ چه درجه ای میگیرم؟

      1. جسارتا یعنی ۱۵ روز مرخصی برای عید دیگه نیست؟ آموزشی همون دوماه کامله؟ و اینکه من اضافه وزن زیاد دارم، شاخص توده بدنی ام ۳۹ هست. معاف از رزم میشم؟ اگه معافیت از رزم بگیرم درجه ام تغییر میکنه؟

      2. چرا انقدر ضد و نقیض جواب میدید؟ یعنی چی دوره طلایی حذف شده؟ اگه حذف شده چرا تو مطالبتون کامل توضیحش دادین؟حالا که بر فرض حذف شده شرایط امسال چطوری میشه؟

  10. سلام یعنی دیگه دوره طلایی وجود نداره؟
    من تا کلاس ۱۲ خوندم اما دیپلم نگرفتم درجه ام چی میشه ؟
    درضمن من فنی کار هم هستم تو خدمت بدردم میخوره؟

  11. سلام ببخشید من اعزامی ۱ برج یازده هستم میشه بگین که دوران آموزشی من در دوران طلایی قرار میگیره و درجه ام با مدرک دیپلوم انسانی چی خواهد بود؟

      1. وقتی زدن ۱/۱۲ پس هست تو نمیتونی همینجوری بگی نیست!همه سال بوده و هست حال این سربازارو نباید بگیری مشتی همه دل داریم همه ایرانی هستیم

      2. من ۱۲/۱ اعزام میشم سوال گرفتم گفتن که ۱ اسفند میایم خونه تا ۱۵ اسفند چطور شما میگید حذف شده

        1. سلام خسته نباشید من یک دوازده اعزام شدم بهمون گفتن ۱۷اردیبهشت ترخیص میشید ایا حقیقت داره یا همون یک اردیبهشت ترخیص میشیم؟

          1. سلام . ببخشید من اعزامی برج۱۲/۱/۱۴۰۲هستم با ۶ماه اضافه خدمت . ایا این ۶ماه بخشیده میشه به عنوان سنوات؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !