مرخصی سربازی در ارگان های مختلف

مرخصی سربازی

با مشخص شدن محل خدمت یکی از شیرین ترین دغدغه ها در مورد مرخصی سربازی در ارگان های مختلف میباشد.یگان های زیر مجموعه نیروهای مسلح تعداد و انواع بسیار زیادی دارد و ممکن است هر کدام از قوانین مشخصی پیروی کنند اما بطور کلی میتوان عرف مشخصی برای مرخصی سربازی در نظر گرفت.

ما در ادامه مطالب در ابتدا انواع مرخصی سربازی را که در تمام یگان ها یکسان است بصورت تیتر وار بیان میکنیم و بعد از بصورت جزئی تر در خصوص مرخصی سربازی در ارگان مختلف میپردازیم پس این مقاله مهم را از دست نده و تا انتها با ما همراه باش.

انواع مرخصی سربازی

یکی سری از مرخصی ها در تمام ارگان های نظامی بصورت کامل مشترک وجود دارد.ممکن است مقدار این مرخصی ها متفاوت باشد اما در قانون طوری تعیین شده است که تمام سربازان مجرد و متاهل با هر مدرک تحصیلی ای بتوانند از آن استفاده کنند.

✔️ مرخصی استحقاقی ( ۲٫۵ تا ۳ روز در ماه )

✔️ مرخصی استعلاجی (۳۰ روز در تمام مدت خدمت )

✔️ مرخصی تشویقی ( با توجه به نظر فرمانده متغیر است )

✔️ مرخصی روز برگ ( مخصوص سربازان بومی )

✔️ میان دوره و پایان دوره ( ۸ تا ۱۰ روز برای دوره آموزشی )

نکته !

روزهای تعطیل رسمی در صورت نگهبان نبودن بعنوان مرخصی محسوب میشود اما از میزان مرخصی های گفته شده کم نخواهد شد و تمام مرخصی ها پابرجا است.

۱٫ مرخصی سربازی ارتش

ارتش بعنوان بزرگترین مجموعه نظامی کشور از نظر نیروی انسانی و گستردگی یگان های خدمتی میباشد که خودش به ۴ قسمت تقسیم میشود و هر کدام از قسمت ها دارای شرایط بخصوص خود در مورد مرخصی سربازی میباشد.

👈 مرخصی سربازی در نیروی زمینی ارتش

اگر در نیروی زمینی ارتش با هر درجه ای تقسیم شده اید خوش شانس هستید چون نیروی زمینی دارای ساعت خدمت اداری است.از تمامی مرخصی های گفته شده برخوردار خواهید بود و اگر سرباز غیر بومی هستید تنها روز برگ نمیشید اما به شما کسری خدمت و مرخصی راه دور تعلق میگیرد.

👈 مرخصی سربازی در نیروی هوایی ارتش

نیروی هوایی ارتش یگان های زیادی ندارد و جز ستاد فرماندهی مابقی یگان ها بصورت پایگاه هوایی است.مرخصی در این ارگان هم مانند نیروی زمینی ارتش است و سربازان از تمام شرایط گفته شده میتوانند استفاده کنند.

👈 مرخصی سربازی در نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش به دلیل یگان های موجود و جذب سربازان غیر بومی معمولا کمترین حالت روز برگ را دارد و سربازان بعد پر کردن مدت مشخصی از خدمت سربازی به مرخصی استحقاقی اعزام خواهد شد.تقریبا ب ازای هر ۶۰ تا ۹۰ روز خدمت بین ۱۵ تا ۲۰ روز مرخصی داده میشود.

👈 مرخصی سربازی در نیروی پدافند ارتش

نیروی پدافند در ارائه مرخصی بسیار شبیه نیروی دریایی است چون معمولا یگان های پدافند در مناطقی قرار دارند که سربازان بصورت غیر بومی در حال خدمت کردن هستند.میتوانید از تمامی مرخصی های گفته شده استفاده کنید و سربازی را به پایان برسانید.

موضوعات مرتبط: دوره آموزشی سربازی

۲٫ مرخصی سربازان نیروی انتظامی

مرخصی سربازی در ارگان های مختلف همیشه یک چالش بزرگ برای سربازان محسوب میشود اما مرخصی در نیروی انتظامی به دلیل سخت تر بودن خدمت بسیار مهم تر از دیگر یگان های خدمتی است.

👈 مرخصی سربازان زندان

سازمان زندان ها بعنوان مجموعه از نیروی انتظامی کشور است که جذب سرباز دارد و سربازان در زندان ها و دادسراها مشغول به خدمت میشوند.با توجه به محیط خاص زندان و سختی سربازی در سازمان زندان ها موضوع مرخصی خیلی برای سربازان مهم است.

عزیزان تمام مرخصی های گفته شده از جمله استحقاقی و استعلاجی و حتی تشویقی در زندان هم وجود دارد اما مدل خدمت زندان بطوری است که بعد از هر چند روز مرخصی داده میشود و کمتر حالت مرخصی روز برگ دارد.

در واقع میتوان سربازی در زندان بصورت شیفتی است و شما بعد از چند روز میتوانید به مرخصی بروید بعلاوه اینکه به ازای هر ماه خدمت ۲٫۵ تا ۳ روز مرخصی ذخیره میکنید.

👈 مرخصی سربازی پلیس راهور

پلیس راهور چه برای پرسنل کادر و چه وظیفه بصورت شیفتی برنامه ریزی خدمت را انجام میدهد در نتیجه شما چه در روز کاری و چه در روز تعظیل باید در شیفت خدمتی حاضر شوید و بعد از آن تا شیفت بعدی ترخیص خواهید شد.

در این یگان هم همچنان مرخصی های گفته شده وجود دارد و بعد از هر ماه خدمت حداقل ۲٫۵ روز مرخصی به شما تعلق خواهد گرفت که میتوانید آن را برای آخر خدمت ذخیره کنید و یکجا در قالب پایان دوره استفاده کنید.

👈 مرخصی یگان تامین

کلانتری ها ، نظام وظیفه ، پلیس راه آهن و فرودگاه و حتی اماکن جز این یگان محسوب میشود که این مورد هم خدمت شیفتی دارد و سرباز بعد از پایان شیفت اجازه رفتن به مرخصی پیدا میکند. راننده شب در نیروی انتظامی شب تا صبح خدمت میکند و صبح ها به مرخصی ساعتی خواهد رفت.

👈 مرخصی سربازان مرزبانی

قطعا خدمت در یگان مرزبانی حساس ترین و سخت ترین مدل خدمتی است برای همین هم معمولا از سربازان بومی استفاده میشود و کسری ۶ ماهه به سربازان تعلق میگیرد. در خصوص مرخصی سربازی در ارگان های مختلف مرخصی در مرزبانی واقعا خیلی مورد توجه است.

خبر خوب برای سربازان مرزبانی این است که با توجه به سختی خدمت در مرزبانی به ازای هر ۶۰ تا ۹۰روز خدمت حدود ۲۰ روز مرخصی به سرباز تعلق میگیرد بعلاوه اینکه ۶ ماه کسری خدمت هم به سربازان غیر بومی مرزبانی تعلق خواهد گرفت.

۳٫ مرخصی سربازان سپاه

سپاه از دو مجموعه نیروی زمینی و نیروی دریایی و ارگان های زیر مجموعه این ها تشکیل شده است همچنین قرار گاه خاتم به عنوان یگان امریه سپاه محسوب میشود.مرخصی سربازی در سپاه تا ۹۰ درصد مانند مرخصی در نیروی زمینی ارتش است.

در واقع سربازان بیش از ۹۰ درصد بومی هستند و بصورت روز برگ در ساعت اداری خدمت میکنند و میتوانند در طول خدمت از مرخصی استحقاقی و استعلاجی نیز برخوردار شوند.خدمت در سپاه از نظر ساعت خدمتی جز خدمت های بسیار خوب محسوب میشود.

نکته !

در نیروی دریایی سپاه اگر سربازی غیر بومی باشد که ممکن است این موضوع رخ دهد نحوه مرخصی مانند سربازان مرزبانی و در حالت خدمت عملیاتی محاسبه میشود و به ازای هر ۶۰ تا ۹۰ روز حدود ۲۰ روز مرخصی به سرباز تعلق میگیرد.

۴٫ مرخصی سربازان وزارت دفاع

بعد توضیح مرخصی سربازی در ارگان های مختلف دیگه نوبت وزارت دفاع میرسد که اکثر سربازان آن از نیروی نخبه یا کسانی است که پروژه کسری خدمت گرفته اند.البته وزارت دفاع سرباز صفر هم پذیرش میکند اما جز یگان هایی است که کمترین کادر وظیفه را دارد.

مرخصی سربازی در وزارت دفاع بصورت روز برگ میباشد و هم پرسنل کادر و هم وظیفه در روزهایی که نگهبان نیستند یا مسولیت خاصی ندارند در حدود ساعت ۲ ترخیص میشوند.به ازای هر ماه خدمت هم ۲٫۵ تا ۳ روز مرخصی استحقاقی تعلق میگیرد.

بیشترین حالت کسری خدمت و مرخصی تشویقی در وزارت دفاع وجود دارد بعلاوه اینکه میتوان خدمت در وزارت دفاع را بعنوان حساس ترین مدل های خدمت در نظر گرفت.اگر در وزارت دفاع تقسیم شده اید قطعا یکی از بهترین تجربه ها را خواهید داشت و اگر سرباز صفر هستید یکی از شانس های خدمت در یگان پاسدار خانه خواهید بود!

توجه

مرخصی سربازی در ارگان های مختلف کاملا یکسان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد بلکه این ساعت و مدل خدمت است که متفاوت میباشد پس به هیچ عنوان این دو را با هم اشتباه نگیرید چون تحت هر حالتی از خدمت بازهم مرخصی های گفته شده قابل استفاده است و یگان ملزم به اجرای آن میباشد.

در پایان

ما در سرباز مشاور با استفاده از تجربه کسانی که در جاهای مختلف خدمت سربازی را گذرانده اند سعی میکنیم دقیق ترین و به روز ترین و البته اجرایی ترین اطلاعات و قوانین را به شما انتقال دهیم تا اطلاعات درست و دقیق در خصوص مرخصی سربازی در ارگان های مختلف کسب کنید.

با این حال میتوانید برای مشاوره با کارشناسان مجرب سرباز مشاور همین الان با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید