ماه های اعزام به خدمت سربازی + نحوه پیگیری محل اعزام

اعزام به خدمت سربازی

در این مقاله قصد داریم مراحل اعزام به خدمت سربازی (نظام وظیفه) بطور کامل بررسی کنیم. همراه ما باشید…

رسیدیم به یکی از قشنگ ترین و جذاب ترین و پر خاطره ترین و البته هیجان انگیز ترین چالش های زندگی! سربازی هم مثل مدرسه رفتن یا دانشگاه رفتن یا ازدواج کردن دقیقا یک دوره گذرا هست پس سخت و آسون روزی به پایان میرسه و البته چه بهتر که این دوره در زمان خودش انجام شه تا کمترین سختی و بی رغبتی را داشته باشه.

مثلا اگر شما ۲۰ سالتون باشه و تازه بخواید وارد مدرسه بشید بنظرتون اون شوق و ذوق بچگی برای درس خوندن اونم ۱۲ سال پی در پی را دارید؟

یا اگر وارد سن ۶۰ سالگی بشید و تازه قصد ازدواج داشته باشید دیگه چه حسی از عشق و هیجان در شما مانده؟

انجام این کارها در هر سنی اصلا ایرادی ندارد ولی خب هرچیزی را سر جای خود انجام دهید قطعا بهتر پیش میرود.حالا که در حال خواندن این مقاله هستید و قصد رفتن به سربازی را دارید بسیار خوشحال کننده است که به این تصمیم رسیده ای که وارد این دوره شی و باور کن دقیقا مثل سوار شدن ترن هوایی هست و بعد از اینکه سوار بشی تازه متوجه میشی الکی ترس داشتی و از تمام هیجانی که بوجود اومده لذت بردی.

ماه های اعزام به خدمت سپاه، نیروی انتظامی و ارتش

بسیاری از مشمولین بر این تصور هستند که اگر مثلا تاریخ اعزام آن ها برج ۴ باشد در ارتش تقسیم میشوند و اگر در ماه های اعزام پاییز قرار بگیرند در نیروی انتظامی یا هر ارگان دیگری تقسیم میشوند در حالی که اصلا اینطور نیست !

همانطور که گفتیم تقسیم خدمت سربازی قاعده و قانون خودش را دارد و بر اساس استان بومی ارسال دفترچه و شرایط پذیرش خدمت یا تک پسر بودن و تاهل انجام میشود پس ربطی ندارد که ارسال دفترچه در ماه مشخصی باعث تقسیم در ارتش یا ارگان دیگری شود .

بعنوان سخن آخر بازهم ضمن خوشحالی و آرزوی موفقیت و گذری قدرتمند از این دوره بعنوان شخصی که سربازی را در مناطق مرزی گذرانده است از شما میخواهم که با وجود تمام شرایط و سختی ها به این موضوع که این دوره نیز بگذرد تمرکز کنید و ذهنتان را با موارد عجیب تخریب نکنید. برای مشاوره سربازی می توانید همین حالا با سرباز مشاور تماس بگیرید.

نحوه پیگیری محل اعزام به خدمت

یکی از دغدغه های مشمولان این است که بعد از ارسال دفترچه ،محل خدمتشان کجا خواهد بود. برای اطلاع از محل اعزام میتوان از چند طریق اقدام کرد:

۱- مراجعه حضوری

میتوان به نزدیک ترین دفتر پلیس+۱۰ مراجعه کرد و با ارائه کارت ملی و برگه سبز از محل پادگان آموزشی و یگانی که قرار است تمام خدمت در آن گذرانده شود مطلع شد.

۲- استعلام با کد سخا

کد سخا یک کد ۵ رقمی است که میتوان از پلیس+۱۰ دریافت کرد.با داشتن این کد و ورود به سامانه سخا به آدرس Sakha.epolice.ir میتوان از محل اعزام به خدمت مطلع شد.

نکته مهم !

برای اطلاع از محل تقسیم یگانی باید به پادگان آموزشی مراجعه کرد تا امریه تقسیم یگانی دریافت شود.

در صورت تایید محل اعزام به خدمت (پادگان آموزشی) به تمام مشمولان پیامک ارسال خواهد شد.

موضوعات مرتبط : اطلاعات تکمیلی محل اعزام به خدمت

مراحل و مدارک لازم برای اعزام به خدمت

مراحل اعزام به خدمت سربازی برای تمام قشری که قصد ورود به سربازی را دارد کاملا یکسان است و فرقی ندارد شما دارای چه مدرک تحصیلی یا چه سنی یا چه وضعیت شغلی و تاهلی هستید.در تمام این حالات شما باید یکسری مدارک برای اعزام به خدمت آماده کنید.

این مدارک شامل تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی و عکس است.داشتن آخرین مدرک تحصیلی درصورت گرفتن دیپلم و مدارک بالاتر از آن هم نیاز است.

برای افرادی که وارد دانشگاه شده اند و موفق به پایان تحصیلات خود نشده اند ارائه نامه انصراف یا اخراج از دانشگاه الزامی میباشد.

دلیل این موضوع یعنی داشتن آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی موقت از آن کاملا مشخص است و دلیل آن این است که با توجه به سن و آخرین مدرک تحصیلی شما بعنوان غایب محسوب میشوید یا خیر!همانطور که میدانید در صورت غیبت جرایمی همچون ۳ تا ۶ ماه اضافه خدمت شامل شما خواهد شد.

بعد از اینکه تمام این مدارک آماده شد برای دریافت دفترچه آماده به خدمت که در حال حاضر تبدیل شده است به ۳ برگه به پلیس+۱۰ مراجعه کنید.این برگه شامل این موارد میشود:

👈 برگه اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس و البته آدرس است که بر اساس آن محل خدمت شما مشخص میشود و قطعا بین شخصی که از تهران دفترچه پست میکند و شخصی که از بوشهر دفترچه پست میکند در زمان تقسیم تفاوت هایی وجود دارد چرا که سیاست بومی گزینی تا جای ممکن در حال اجرا هست و شما از هرکجا دفترچه ارسال کنید بومی آن جا محسوب میشوید.

👈 برگه دوم مربوط به واکسن است البته واکسن کرونا نه و منظور از واکسن واکسن مننژیت و کزاز میباشد که در مراکز مورد تایید نیروی انتظامی که توسط خود پلیس+۱۰ معرفی میشود باید زده شود و برگه مورد نظر توسط مرکز واکسیناسیون مهر شود.

👈 آخرین برگه هم مربوط به پزشک است تا اگر مشمولی بیماری یا مورد غیر عادی داشت قبل از ورود به خدمت سربازی بررسی شود تا در حین دوران آموزشی مشکلی بوجود نیاید البته در این قسمت شما میتوانید در صورت وجود بیماری یا مشکل آن را اعلام کنید تا اگر شدید است برای بررسی های بیشتر کمیسیون پزشکی تشکیل شود.

پس این مرحله برای مشمولینی است که قصد دریافت معافیت پزشکی دارند در واقع مراحل ثبت و اطلاع رسانی و تشکیل شورای پزشکی از اینجا شروع میشود.

موضوعات مرتبط: دوره کد سربازی چیست

برگه سبز سربازی

خب وقتی تمام این مدارک تکمیل و آماده شد تحویل پلیس +۱۰ داده میشود و بعد از تشکیل پرونده و ثبت سیستمی شدن پلیس+۱۰ رسید ثبت نامی را به شما میدهد تا اگر در آینده مشکلی پیش آمد ایراد به گردن شما نباشد.

بعد از ثبت دو روزی صبر کنید و بعد از دو روز به پلیس+۱۰ مراجعه کنید تا برگه سبز یا همان برگه اعزام به خدمت را که در آن تاریخ اعزام مشخص شده است را دریافت کنید.

با داشتن این برگه میتوانید برای امریه اقدام کنید یا حتی اگر غیبت ندارید از کشور خارج شوید یا اگر قصد پذیرش در ارگانی خاص را دارید درخواست دهید.خلاصه اینکه تقریبا مهم ترین مدرک و سندی که آینده خدمتی شما را مشخص میکند برگه سبز است.

موضوعات مرتبط : نحوه گرفتن امریه سربازی

برگه سفید سربازی

اگر هیچ جا امریه نشدید یا پذیرش نگرفتید و درخواست معافیت پزشکی هم ندادی تقریبا تا ۲ هفته قبل از تاریخ اعزامی که در برگه سبز نوشته شده صبر کنید و بعد از آن دوباره به پلیس +۱۰ مراجعه کنید و برگه سفید یا برگه اعلام یگان و محل دوره آموزشی را دریافت کنید و ظرف این مدت آماده شوید تا رسما در روز مشخص شده به خدمت اعزام شوید و وارد پادگان آموزشی شوید.

تمام مسیری که برای ورود و اعزام به خدمت سربازی باید بگذرانید توضیح داده شد و تمام این پروسه برای ثبت اطلاعات ممکن است تا ۳ روز زمان ببرد و بعد از آن تا زمان اعزام شما به دلیل کاهش دوره آموزشی و اعزام تمام مشمولین با هر مدرک تحصیلی در تمام ماه ها جز فروردین کمتر از یک ماه زمان میبرد.

بعنوان مثال اگر شما در تاریخ پنجم ماه یا قبل از نیمه ماه دفترچه اعزام به خدمت را ارسال کردید در شروع ماه بعد به خدمت سربازی اعزام خواهید شد.البته بعد از اسفند ماه تا اول اردیبهشت سال بعد اعزامی وجود ندارد پس مشمولینی که بعد از ۱۵ بهمن دفترچه اعزام به خدمت میفرستند اولین ماه اعزام آن ها یکم اردیبهشت خواهد بود.

بسیاری از مشمولین بر این تصور هستند که اگر مثلا تاریخ اعزام آن ها برج ۴ باشد در ارتش تقسیم میشوند و اگر در ماه های اعزام پاییز قرار بگیرند در نیروی انتظامی یا هر ارگان دیگری تقسیم میشوند در حالی که اصلا اینطور نیست !

همانطور که گفتیم تقسیم خدمت سربازی قاعده و قانون خودش را دارد و بر اساس استان بومی ارسال دفترچه و شرایط پذیرش خدمت یا تک پسر بودن و تاهل انجام میشود پس ربطی ندارد که ارسال دفترچه در ماه مشخصی باعث تقسیم در ارتش یا ارگان دیگری شود .

بعنوان سخن آخر بازهم ضمن خوشحالی و آرزوی موفقیت و گذری قدرتمند از این دوره بعنوان شخصی که سربازی را در مناطق مرزی گذرانده است از شما میخواهم که با وجود تمام شرایط و سختی ها به این موضوع که این دوره نیز بگذرد تمرکز کنید و ذهنتان را با موارد عجیب تخریب نکنید. برای مشاوره سربازی می توانید همین حالا با سرباز مشاور تماس بگیرید.

موضوعات مرتبط : وسایل مورد نیاز سربازی

بعد از ارسال دفترچه چقدر طول میکشد اعزام شویم؟

تا همین چند سال پیش یه قدری اعزام به خدمت سربازی زیاد بود که بعد از ارسال دفترچه ممکن بود حتی در حدود ۶ ماه اعزام به خدمت طول بکشد تا حدی که بعضی از مشمولان از قانون تعجیل در تاریخ اعزام استفاده میکردند!

در حال حاضر کسانی که دفترچه آماده به خدمت را تا قبل از دهم ماه پست کنند بلافاصله اول ماه بعد اعزام خواهند شد و کسانی که بعد از این تاریخ درخوسات بدن حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز اعزام میشوند.

برای مثال اگر شخصی در تاریخ ۴ دی ماه دفترچه بفرستد بیش از ۹۰ درصد قابل پیش بینی است که اعزامی برج ۱۱ میشود و به همین ترتیب میتوان تاریخ اعزام را پیش بنیی کرد.

نکته !

مشمولانی که در انتهای بهمن یا در اسفند ماه درخواست اعزام به خدمت دهند اعزامی اول اردیبهشت سال بعد خواهند شد.

در پایان

امیدواریم هستیم با مطالعه این مطالب توانسته باشید اطلاعات درستی در خصوص اعزام به خدمت سربازی کسب کنید از مدارک و مراحل گرفته تا تعیین تاریخ اعزام برای شما کار ساده ای باشد. میتوایند برای مشاوره همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

74 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر، در رابطه با سامانه مشوق ها که از ۱۵ اردیبهشت به صورت رسمی راه اندازی میشه و ثبت نام به عمل میاره مطلبی ندارید توی سایت؟
    یه سری اطلاعات لازم دارم ولی پیدا نکردم. من ارشدم رو تمام نکردم و اخراجی محسوب میشم و لیسانس کامپیوتر هستم. برای ثبت نام توی سامانه مشوق ها باید گواهی مهارت کسب شده رو ثبت کنیم.بنده برنامه نویس اندروید هستم ولی گواهی ندارم. دوره رو هم از موسسه سون لرن گذروندم ولی گواهی ندادن. میخوام از مشوق انتخاب استان محل خدمت استفاده کنم. میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم؟ در واقع میخوام بدونم کسایی که گواهی پایان دوره ندارن باید چیکار کنن.

  2. در برگه سفید که از پلیس+۱۰گرفتم در آن ۲٫۱نوشته من باید کجا برم تا ببینم کجا افتاده ام

  3. سلام من متولد ۳۱/۶/۱۳۸۵ هستم اگه امسال ۱۰ روز اول برج ۷ دفترچه بفرستم اعزامیم چه موقعی میشه؟
    ممنون میشم جواب بدین🙏🏻

  4. سلام بنده ماه پیش دفترچه پست کردم و برگه سبز گرفتم ولی داخل سخا برام زده صدور دفترچه اعزام در حالی که باید بزنه اعزام به خدمت به نظرتون این مشکلی داره؟یا باید کاری انجام بدم؟

  5. سلام
    متاسفانه من مشمول خدمت میشم ولی خانواده‌ام مدارک منو پنهان کرده‌اند و هرچقدر میخواهم برم سربازی نمی‌گذارند! و به یه بهانه‌ای مثلاً غذاتو نخوردی و فوتبال ندیدی و … منو سرگرم میکنند! من از این میترسم که نتونم برم سربازی و بسیار بدهکار بشم. لطفاً کمک کنید.

  6. سلام وقت بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    اگه تاریخ اعزام یکم باشه و مثلا به دلیل مشکلات خود نظام وظیفه مثل نداشتن اتوبوس و… بگن از ۴ ام بیایید ایا ۳ روز اول جز سربازی حساب میشن؟

    1. سلام نه دوست عزیز شما دقیقا همون تاریخی که اعزام میشین شروع خدمتتون میشه یعنی یکم اعزامتونه اگه نظام وظیفه بگه مثلا اعزامتون بنا به هر دلیلی چند روز به تاخیر افتاده شده مثلا ۵ ام از روز ۵ ام خدمتت شروع میشه

  7. سلام روزتون بخیر،
    بنده فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در تاریخ ۷/۶/۱۴۰۲ هستم، با توجه به بندهای معافیت نظام وظیفه تا تاریخ ۷/۶/۱۴۰۳ معافیت دارم،
    در حال حاضر کنکور ارشد سال ۱۴۰۳ را ثبت نام نموده و چند روز دیگر در این آزمون شرکت خواهم کرد، با توجه به اینکه اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ اعلام میشود و باتوجه به آن، اولویت بندی انتخاب دانشگاه را انجام میدیم و نتایج نهایی و نتیجه پذیرش در دانشگاه در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ اعلام میشود،

    سوال اول بنده این است که بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد در صورت مجاز شدن برای اولیت بندی انتخاب دانشگاه اگر نتایج نهایی پذیرفته شدن در دانشگاه بعد از تاریخ ۷/۶/۱۴۰۳ که تاریخ معافیت بنده است اعلام شود، آیا برای بنده مشکلی از نظر غیبت سربازی پیش نمی آید؟

    سوال دوم بنده این است که بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ در صورتی که رتبه مجاز و قبولی پذیرش در دانشگاه ها را نیاورده باشم، با توجه به اینکه آخرین تاریخ معافیت بنده ۷/۶/۱۴۰۳ است، بنده باید بلافاصله بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد دفترچه آماده به خدمت را پست کنم یا اینکه تا آخرین روز معافیتم که تاریخ ۷/۶/۱۴۰۳ است برای پست دفترچه آماده به خدمت زمان دارم و میتوانم در آخرین روز معافیتم هم دفترچه را پست کنم؟

  8. ۳ برادر من به خدمت رفته اند و مادر و پدر هردو بیش از ۶۵سال سن دارند
    آیا امکان معافیت وجود دارد؟

  9. سلام من تاریخ اعزامم دوم هست مشکلی برام پیش اومده نمیتونم برم سوم میتونم برم مشکلی پیش نمیاد برام

  10. سلام وقت بخیر
    ببخشید من ۲۸ام شورا برام تشکیل میشه خواستم ببینم احتمال اینکه دی اعزام شم چقدره ؟

    1. سلام من چشمام خیلی ضعیفه و تنگی نفسم دارم ممکنه معاف شم کلا یا ممکنه معاف از رزم شم؟

  11. سلام
    برای افرادی که تک فرزند هستند و تنها با مادر خود زندگی می کنند معافیت شامل می شود؟

  12. سلام پسرم برگه اعزام به سربازی گرفت ولی دو هفته قبل از اعزام ویزای تحصیلیش درست شد و ایران را ترک کرد. ایا او اکنون فراری محسوب میشه؟
    باید چکار کنه که فراری محسوب نشه ؟

  13. سلام خسته نباشید ..من دو تابعیتی هستم پدر افغانی و مادر ایرانی و خودم هم ایران به دنیا امدم و بزرگ شدم و شناسنامه ایران رو دارم …الان تکلیف سربازی من چی میشه باید برم یا معافی چیزی میشم ممنون میشم بگید

  14. سلام ببخشید من تا اول مهر ماه سال بعد معافیت دارم با توجه به این که نتایج انتخاب رشته مثل امسال داخل مهر ماه اعلام میشه،، این چند روز غیبت میخورم؟!! دانشگاه ثبت نامم میکنه؟!

  15. سلام
    وقت بخیر
    بنده تاریخ یکم شهریور اعزامم بود ولی وقتی رفتم نظام وظیفه اتوبوسی برای اعزام به محل مورد نظر وجود نداشت ، بابت همین مارو مرجوع کردن که بریم و شنبه به تاریخ چهارم شهریور مراجعه کنیم

    میخواستم ببینم بنده باید ببرم برگه اعزام رو تمدید کنم تاریخش رو یا خیر چون خودشون گفتن نیازی به این کار نیست؟

  16. سلام خسته نباشید، من به دنبال گرفتن معافیت ایثارگری هستم که مقداری زمان بر هست، اما با توجه به فرصت اندکی که از معافیت تحصیلیم باقی مانده باید به خدمت اعزام بشم تا غیبت نخورم. سوالم این هست که آیا بعد از اعزام به خدمت میتونم معافیت ایثارگری بگیرم و برگردم خونه یا نه؟؟
    ممنون

  17. سلام،من چشمام مشکل داره و باید عینک بزنم،چه نمره چشمی باید لازم باشه که معاف از رزم بشم؟
    اصلا میتونم بعد از دریافت برگه سبز سربازی امریه بگیرم؟

  18. سلام من تاتاریخ ۱۴۰۳/۶/۳۱معافیت دارم
    مدرکمم کارشناسیه
    الان مخشنامه اومده برای ۱۸ ماه دیگ حتماباس تاریخ اعزام ۱۸ماه دیگ باشه
    ایا میتونم برگ اعزام بگیرم تاریخش ۱۸باشه؟؟؟؟
    برای امریه

  19. سلام ببخشید من فارغ التحصیل شدم و تاریخ فارغ التحصیلیم ۱۴۰۱/۴/۲۱ هست یعنی تیر ماه پارسال و تا یکسال یعنی تیر ۱۴۰۲( یک ماه دیگه ) معافیت دارم . امسال کنکور ارشد دادم و مهر ماه هم باید برم ثبت نام دانشگاه و سر کلاس حاضر باشم . این دو ماه مشمولیت رو دانشگاه نمیپذیره چیکار کنم ؟

  20. سلام توضیحی هست برای کسی که جای دوری افتاده اصم کشورو بلد نیست نمیدونه چطوری به پادگانش برسه؟

  21. مسیری که باید طی کنیم تا به پادگان برسیم هم توضیح میدن؟ مثلا یکی جای دوری افتاده از کشور سر درنمیاره و اصلا نمیدونه چطوری به پادگانش برسه

  22. سلام از زمان اقدام برای تکمیل مدارک و ارسال تا زمان اعزام معمولا چه قدر طول میکشه

  23. سلام
    من ۱۸ سالم است و ناهنجاری فکی دارم ایا از سربازی معاف میشم یا نه ممنون میشم که جواب م بدید

  24. سلام من معافیت موارد خاص دارم اما بنا به دلایلی میخام داوطلبانه به خدمت برم آیا امکانش هست؟

      1. سلام
        من متولد ۲/۲/۱۳۸۴ هستم و میخوام هر چه زودتر برم سربازی ایا باید تا ۱۸ سالگی صبر کنم یا الان میتونم خودم را معرفی کنم
        بعد از پست کردن دفترچه چه مدت طول میکشه تا جوابش بیایید

      2. سلام خسته نباشید خدمت شما، خواستم بپرسم تاریخ اعزام ب خدمت دیپلم نوزدهم هرماه است یا یکم

  25. سلام
    من متولد ۱۶/۱/۱۳۸۴ هستم و میخام هرچه زودتر برم سربازی، آیا باید تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ صبر کنم تا ۱۸ ساله بشم یا الان هم میتونم اقدامی بکنم؟ و دیپلم هم ندارم فقط تا کلاس نهم خوندم آیا زیر دیپلم هرچی باشه فرقی داره؟

        1. باسلام بنده متولد ۱۳۸۴/۱۰/۱هستم
          کی متونم سربازی برم ٪
          ممنون می شم پاسخ بدید

      1. سلام . وقت بخیر بنده برگه های مدارک از پلیس به اضافه ده رو گرفتم برای تکمیل مدارک … فقط معاینه پزشکی رو انجام دادم . و امروز تصمیم. گرفتم فعلا برای اعزام اقدامی نکنم … معافیت تحصیلی هم تا اخر مهر دارم … مشکلی که پیش نمیاد کلن پیگیری نکنم دیگه ؟

        1. سلام من مدرک کارشناسی دارم رفتم پلیس +۱۰ گفت یکم خرداد اعزام میشی … مگه نمیگفتن ماه های زوج چرا با وجود مدرک تحصیلی فرد شد ‍؟

    1. سلام من متولد ۱۳۷۵ هستم الان میخوام برم سربازی متاهلم ویک فرزند دارم آیا کسری فرزند برای بنده لحاظ می‌شود یاخیر؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

امریه صدا سیما 1403 + نحوه ثبت نام و شرایط دریافت

امریه صدا سیما ۱۴۰۳ + نحوه ثبت نام و شرایط دریافت

امریه صدا و سیما یکی دیگر از انواع امریه سربازی است که توسط سازمان صدا و سیما بعنوان یک نهاد غیر دولتی ارائه میشود و تمامی مشمولان حائز شرایط این شانس را دارند تا خدمت سربازی را در سازمان صدا و سیما سپری کنند.

ادامه مطلب »
نیاز به مشورت داری کلیک کن !