برگه سبز سربازی

برگه سبز سربازی

اگر قصد رفتن به سربازی را دارید یا برای امریه اقدام کردید حتما اسم برگه سبز سربازی به گوشتان خورده است. اما برای خیلی ها سوالاتی در مورد برگه سبز همچون این سوالات وجود دارد.

✔️ برگه سبز چی هست و به چه دردی میخورد؟

✔️ یا اینکه این برگه را باید از کجا گرفت؟

✔️ یا اگر برگه سبز گم شود میتوان دوباره آن را گرفت؟

در ادامه توضیحات مفصلی در خصوص برگه سبز و جزئیات آن خواهیم داد تا اطلاعاتتان به بالاترین حد برسد.

برگه سبز سربازی چیست؟

زمانی که کسی بطور رسمی خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی میکند و در واقع فرم های مربوط به اطلاعات شخصی ، برگه معاینه پزشک و مدارک مد نظر را تکمیل میکند و تحویل پلیس+۱۰ میدهد بعنوان مدرک و سند برگه ای دریافت میکند که به آن برگه سبز گفته میشود.

تا چند سال گذشته زمانی که شخصی این فرآیند را طی میکرد پلیس+۱۰ به او برگه سبز رنگی میداد اما در حال حاضر برگه سبز وجود ندارد در واقع برگه ها و اسناد رنگی نیستند و این اسم از قدیم همچنان مانده است.

نام فعلی برگه سبز برگه اعزام است که اطلاعات شناسایی فرد و تاریخ اعزام که بسیار مهم است روی آن درج شده است و این سندی است که شخص در زمان معرفی باید به پادگان آموزشی بدهد.

یا اگر کسی بخواهد امریه هر ارگان یا سازمانی و حتی شرکت های دانش بنیان شود تنها سندی که این سازمان ها بر آن استناد میکنند و از طریق آن نامه نگاری انجام میدهند برگه سبز یا همان برگه اعزام است.

این اطلاعات در برگه سبز سربازی درج میشود:

  • اطلاعات هویتی
  • مدرک تحصیلی
  • تاریخ اعزام
  • میزان کسری خدمت سربازی
  • میزان اضافه خدمت سربازی
  • غیبت و عدم غیبت سربازی

بدون برگه سبز قطعا اقدام مشمول برای اعزام به خدمت سربازی نهایی نشده است پس اگر به پلیس+۱۰ مدارک خواسته شده را تحویل داده اید اما تا ۴۸ ساعت برگه سبز دریافت نکردید قطعا ثبت اطلاعات شما با مشکل واجه شده است و حتما به همان پلیس+۱۰ مراجعه مجدد داشته باشید.

نحوه استعلام برگه سبز سربازی

کسانی که مدارک خود را در پلیس+۱۰ تکمیل کرده اند و اطلاعات آن ها در سامانه نیروی انتظامی ثبت شده است میتوانند از دو طریق برای استعلام برگه سبز سربازی اقدام کنند:

روش حضوری

در روش حضوری بعد از اینکه اطلاعات و مدارک خواسته شده تکمیل شد و در دفاتر پلیس+۱۰ ثبت گردید و همچنین رسید با مهر پلیس+۱۰ دریافت شد حداکثر بعد از ۴۸ ساعت میتوان با مراجعه به همان پلیس+۱۰ یا سازمان وظیفه عمومی درخواست پرینت برگه سبز کرد.

قبلا صدور برگه سبز ممکن بود حتی تا ۲ هفته زمان ببرد اما در حال حاضر در صورتی که روند تکمیل مدارک در روزهای کاری و بدون تعطیل رسمی انجام شود، برگه سبز حداکثر ۴۸ ساعته و حتی زودتر به مشمول داده میشود.

روش غیر حضوری

استعلام برگ سبز سربازی

بعد از اینکه اطلاعات در پلیس+۱۰ تکمیل و ثبت شد میتوان همانجا درخواست کد ۵ رقمی سخا بعنوان شناسه کاربری مشمول داشت.بعد از دریافت کد سخا و حداقل گذشت ۲۴ ساعت از ارسال دفترچه خدمت میتوان با مراجعه به سامانه sakhaha.epolice.ir و ورود به سامانه استعلام گرفت.

برای ورود لازم است علاوه بر کد سخا ، شماره موبایل بنام خودتان داشته باشید و بعد از ورود از منوی سمت راست گزینه مورد نظر را انتخاب و از خدمات غیر حضوری فراجا استفاده کنید.علاوه بر موضوع برگه سبز سربازی بسیاری از درخواست مانند درخواست معافیت تحصیلی و خروج از کشور از طریق این سامانه قابل انجام است.

موضوعات مرتبط: نحوه دریافت برگه اعزام به خدمت

برگه سبز سربازی کی میاد؟

برگه سبز یا همان برگه اعزام به خدمت فعلی حتما بعد از تکمیل مدارک لازم یا تعیین و تکلیف نهایی مشمول ( کسانی که برای معافیت پزشکی یا کفالت اقدام کرده اند ) می آید.

خوشبختانه سرعت صدور برگه سبز با توجه به استانی شدن مراکز وظیفه عمومی و نحوه تقسیم ها به سرعت قابل انجام است و در کمتر از ۴۸ ساعت و حتی در بعضی از مواقع بلافاصله بعد از ثبت نهایی اطلاعات داوطلب ( در صورتی که مراجعه زیاد نباشد ) صادر خواهد شد.

دوباره تاکید میکنیم که در صورت عدم صدور برگه سبز سربازی طبق زمان بندی گفته شده باید حتما به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و روند صدور و ثبت اطلاعات را پیگیری کنید.

مراحل دریافت برگه سبز سربازی

  • مراجعه به نزدیک ترین دفتر پلیس+۱۰
  • تکمیل فرم مربوط به اطلاعات شناسایی
  • تکمیل فرم مربوط به اطلاعات پزشکی
  • تکمیل فرم مربوط به اطلاعات واکسن
  • ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی
  • عکسبرداری و انگشت نگاری الکترونیکی
  • پرداخت هزینه های مصوب
  • دریافت رسید ثبت اطلاعات درست از دفتر مربوطه
  • دریافت برگه سبز از همان لحظه تا ۴۸ ساعت آینده

آیا لغو برگ سبز سربازی امکان پذیر است ؟

هستند افرادی که از فرستادن دفترچه آماده به خدمت سربازی پشیمان شده اند یا بعد از طی کمیسیون های کفالت یا پزشکی یا هر معافیت دیگری نتوانسته اند معاف شوند بنابراین به ناچار بطور اتوماتیک برای آن ها برگه سبز و تاریخ اعزام صادر میشود. در این صورت میتوان از طرق برگه سبز را باطل کرد:

  • ارائه مدارک پزشکی و بیماری مشمول یا والدین مشمول قبل از تاریخ اعزام
  • ارائه مدارک قضایی مشمول قبل از تاریخ اعزام
  • ارائه مدارک فوت اعضای درجه ۱ خانواده قبل از تاریخ اعزام
  • ثبت درخواست یکی دیگر از انواع معافیت قبل از تاریخ اعزام

در این ۴ روش برگه سبز و تاریخ اعزام لغو میشود اما بعتر است بگوییم این موضوع موقتی است و به نوعی تمدید تاریخ اعزام انجام شده است.تنها راهی که میشود برگه سبز سربازی را بطور کامل لغو کرد این روش است:

در صورتی که در نزدیکی یکی از نیم سال های تحصیلی ( مهر یا بهمن ) قرار دارید یا با استفاده از روش های بالا تا جای امکان خود را به این زمان ها نزدیک کردید و از فرصت تمدید تاریخ اعزام هم استفاده کردید میشود با معافیت تحصیلی برگه سبز را لغو کرد.

در واقع اگر مشمول غیبت سربازی نداشته باشد و قبل از تاریخ اعزام مشخص شده در یکی از دانشگاه های با کنکور یا بدون کنکور کشور ثبت نام کند و موفق به ثبت معافیت تحصیلی شود بطور اتوماتیک تاریخ اعزام و برگه سبز لغو و مشمول وارد معافیت تحصیلی و دانشگاه میشود.

تنها راه لغو برگه سبز همین روش است و قطعا هیچ حالت دلبخواهی و اختیاری برای این موضوع وجود ندارد.

حتی اگر در فرجه تحصیلی یک ساله هستید و ۱۱ ماه همچنان زمان دارید!

بدیهی است در صورت عدم معرفی در زمان مشخص شده در برگه سبز و عدم ابطال وارد غیبت سربازی خواهید شد.

در صورت گم کردن برگه سبز سربازی چیکار کنیم ؟

ممکن است به هر دلیلی برگه سبز دریافتی از دفاتر پلیس+۱۰ گم شود یا اینکه مخدوش شود. اصلا جای نگرانی نیست چون میشود با مراجعه مجدد به پلیس+۱۰ و همان دفتری که در آنجا اطلاعات تکمیل شده است با ارائه مدارک شناسایی درخواست صدور مجدد داشت.

جالب است بدانید اینکار برای شما هزینه ای ندارد و اصلا لازم نیست تمام مراحل طی شده را مجددا انجام دهید.تمام اطلاعات در سیستم ثبت است و به سادگی پرینت مجددی از برگه سبز گرفته میشود.

برگه سفید چیست؟

در برگه سبز تاریخ اعزام ثبت میشود و مشخص میشود که مشمول در چه تاریخی خود را به وظیفه عمومی معرفی کند.

اما برگه دیگری با عنوان برگه سفید وجود دارد که معمولا بین ۵ تا ۷ روز قبل از تاریخ اعزام صادر میشود و به آن برگه سفید میگویند.

در برگه سفید اطلاعات مشمول ثبت شده است و مهم تر از آن اطلاعات محل پادگان آموزشی که قرار است مشمول به آن اعزام شود وجود دارد.

درواقع میتوان گفت برگه سفید سند نهایی و مشخص کنند محل آموزشی و یگانی است که قراره مشمول تا پایان مدت خدمت سربازی در آن باشد.

نکته !

برای دریافت برگه سفید هم میتوان به پلیس+۱۰ مراجعه کرد یا از طریق سامانه سخا اطلاعات نهایی را بصورت غیر حضوری مشاهده کرد.همچنین بعد از صدور برگه سفید برای تمام مشولان از سوی نیروی انتظامی پیامک ارسال میشود تا مراجعه بی مورد به پلیس+۱۰ نداشته باشند.

دقت داشته باشید در بهترین حالت برگه سفید ۷ روز قبل از اعزام قابل دریافت است و در بعضی از مواقع بیشتر هم طول خواهد کشید.

در پایان

صفر تا صد اطلاعات ممکن در خصوص برگه سبز سربازی به شما مخاطبان عزیز سرباز مشاور داده شد تا بدون هیچگونه نگرانی ای و به آسانی بتوانید برگه سبز خود را دریافت کنید.همچنین ما آماده هستیم تا در این خصوص به شما مشاوره دهیم.تنا کافیست همین الان با ما تماس بگیرید و سوالتان را مطرح کنید.

2 پاسخ

  1. سلام
    میخواستم از کارشناسان محترم بپرسم که آیا سربازانیکه وظیفه بودند و بعد از سال ۷۰ الی ۷۲در منطقه گیلان غرب خدمت کردند آیا ایثارگر محسوب میشوند یا نه؟
    بسیار سپاسگزارم از راهنمایی شما بزرگواران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

امریه صدا سیما 1403 + نحوه ثبت نام و شرایط دریافت

امریه صدا سیما ۱۴۰۳ + نحوه ثبت نام و شرایط دریافت

امریه صدا و سیما یکی دیگر از انواع امریه سربازی است که توسط سازمان صدا و سیما بعنوان یک نهاد غیر دولتی ارائه میشود و تمامی مشمولان حائز شرایط این شانس را دارند تا خدمت سربازی را در سازمان صدا و سیما سپری کنند.

ادامه مطلب »
نیاز به مشورت داری کلیک کن !