دوره کد سربازی چیست و از کجا بفهمیم دوره کد خورده ایم ؟

دوره کد سربازی

یکی از قسمت های دوران سربازی که معمولا سربازان از آن بیخبر هستند دوره کد سربازی است. دوره کد در واقع یک دوره آموزشی دو ماهه تخصصی در موضوعی خاص است و به نوعی کسانی که مشمول دوره کد شوند باید دو ماه دیگر آموزشی بگذرانند.

در این مقاله بطور دقیق راجع دوره کد سربازی و افرادی که مشمول دوره کد میشوند صحبت میکنیم همچنین یگان هایی که دارای دوره کد هستند را به شما معرفی خواهیم کرد تا از الان آمادگی لازم برای ورود به این دوره را داشته باشید یا اگر دوره کد خوردید راحت تر از آن عبور کنید.

دوره کد سربازی چیست؟

همانطور که میدانید شروع سربازی از دوره آموزشی میباشد و تمام سربازان با هر مدرک تحصیلی و متاهل یا مجرد و حتی با هر شرایط غیبت و سنواتی باید دوره آموزشی را بگذرانند. دوره آموزشی ۲ ماهه است و از نظر خیلی ها سخت ترین مدت خدمت است.

بعد از اینکه دوره آموزشی به اتمام رسید تنها در بعضی از یگان های نظامی ، دوره آموزشی دیگری با عنوان دوره کد برگزار میشود.پس سربازان شامل دوره کد باید حداقل ۲ ماه دیگر آموزش ببینند و بعد از آن وارد یگان خدمتی شوند.

اما چه آموزش هایی؟

در دوران دوره کد سربازی آموزش از حالت عمومی خارج میشود و به تخصصی تبدیل خواهد شد. در واقع ستاد کل نیروهای مسلح سعی میکند تا سربازان در موضوع نظامی مشخصی مهارت کسب کنند.

برای مثال گروهی از سربازان وارد آموزش های عقیدتی سیاسی میشوند یا عده ای برای کسب مهارت های تکاوری و حضور در یگان های رزمی آموزش میبینند و به همین ترتیب سربازان مشمول دوره کد در چندین حالت از پیش مشخص شده قرار خواهند گرفت.

توجه !

دوره کد سربازی مشخص کننده یگان بعدی شما خواهد بود.در واقع با توجه به آموزش هایی که داده میشود شما در یگان های مرتبط با آن آموزش تقسیم میشوید بنابراین نوع دوره تعیین کننده نوع یگان خواهد بود.

دوره کد هم نگهبانی دارد؟

دوره کد نوعی آموزشی است و هیچ تفاوتی با ۲ ماه آموزشی که گذراندید ندارد پس قطعا در این دوره آموزشی هم نگهبانی وجود خواهد داشت و حتی میتوان گفت در بعضی از دوره ها با توجه به کمبود سرباز نگهبانی بیشتر است.

دوره کد صبحگاه و منطقه نظافت دارد؟

اگر تصور میکنید با ورود به دوره کد دیگر از صبحگاه و نظافت پادگان رها شدید سخت در اشتباهید پس در این دوره هم باید بطور منظم و دقیق هم در منطقه نظافت و هم در صبحگاه حاضر شوید و مسولیت های محوله را انجام دهید.

سربازان متاهل هم به دوره کد اعزام میشوند؟

همانطور که گفته شد دوره کد بر اساس مدرک تحصیلی و یگان خدمتی تعیین میشود پس تاهل هیچ تاثیری در دوره کد رفتن یا نرفتن ندارد و هر کسی ممکن است برای ورود به دوره کد تقسیم شود.

دوره کد سخت است؟

قطعا و بدون شک دوره کد از دوره آموزشی اولی که گذرانده میشود راحت تر است.البته شرایط نظامی همچنان پابرجاست اما با توجه به کسب تجربه بیشتر و آشنایی با شرایط نظامی کمتر سربازی است که به دوره کد بگوید سخت!

بطور کلی سخت گیری ها در دوره کد کمتر است و فشار کمتری روی سرباز وارد میشود و بیشتر زمان در آموزش های عملی و تئوری که توسط افراد نظامی با تجربه داده میشود سپری خواهد شد و بر خلاف دوره آموزشی در پایان روز کاری سربازان دچار خستگی کمتری هستند.

در نهایت میتوان گفت گذراندن دوره کد سربازی با توجه به اینکه سرباز با ۵ ماه خدمت وارد یگان میشود خوب هم هست و به اینصورت حدود ۵ ماه از سربازی طی آموزشی سپری خواهد شد.

دوره کد سربازی هم اردوگاه دارد؟

بازهم تاکید میکنیم دوره کد هیچ تفاوتی با دوره آموزشی ندارد و در این دوره ۲ ماهه باید چند روزی به اردوگاه اعزام شد و آموزش رزمی دید.البته بسته به نوع دوره ممکن است این زمان کمتر یا بیشتر باشد اما شما از حالا آمادگی این موضوع را داشته باشید.

کدام یگان ها دوره کد دارد؟

خبر خوب این است که دوره کد شامل تمام سربازان نیست و لازم نیست هر کسی که به سربازی اعزام میشود وارد دوره کد شود.دوره کد مخصوص ارتش و نیروی انتظامی (به میزان بسیار کم ) میباشد و تنها کسانی که در این دو ارگان تقسیم شوند به دوره کد سربازی اعزام خواهند شد.

همچنین لازم است بدانید در ارتش هم دوره کد تنها مخصوص نیروی زمینی ارتش است و قطعا سربازان نیروی هوایی و دریایی و پدافند وارد این دوره نمیشوند.

در خصوص نیروی انتظامی اعزام دوره کد بسیار کمتر از ارتش است و تنها بر حسب نیاز در یگان تامین و پلیس راهور دوره کد برگزار خواهد شد پس اگر در یگان هایی خارج از این ها تقسیم شده اید اصلا به دوره کد اعزام نمیشوید.

توجه !

طبق توضیحات داده شده کسانی که در وزارت دفاع و یگان های زیر مجموعه سپاه تقسیم میشوند به هیچ عنوان وارد دوره کد سربازی نخواهند شد و بعد از آموزشی مستقیما به یگان های مربوطه تقسیم میشوند.

همچنین سربازانی که قبل از خدمت سربازی موفق به اخذ امریه در هر ارگانی و حتی شرکت های دانش بنیان شده اند از گذراندن دوره کد معاف هستند و بعد از آموزشی مستقیما به ارگان مربوطه اعزام میشوند.

موضوعات مرتبط: اطلاع از محل خدمت سربازی با کد ملی

مرخصی دوره کد به چه صورت است؟

مرخصی در دوره کد هیچ تفاوتی با آموزشی ندارد و شامل دو بخش است:

✔️ مرخصی میان دوره ( بمدت ۳ تا ۵ روز در اواسط دوره )

✔️ مرخصی پایان دوره ( بمدت ۳ تا ۵ روز در پایان دوره ۲ ماهه )

همچنین کسانی که سرباز بومی هستند میتوانند بعضی از روزهای هفته و آخر هفته ها بصورت روزبرگ مرخصی بگیرند و به منزل بروند.سربازان غیر بومی هم تقریبا یک روز در میان میتوانند از مرخصی ساعتی استفاده کنند. همچنین در روزهای تعطیل رسمی آموزش برگزار نمیشود و کسانی هم که در پادگان مانده اند میتوانند استراحت کنند یا مرخصی ساعتی بگیرند.

چگونه دوره کد بخوریم؟

اگر تا اینجای توضیحات راغب شدید که وارد دوره کد سربازی شوید باید بدانید که دوره کد خوردن اصلا اختیاری نیست و حتی نمیشود برای ورود به دوره کد پذیرش گرفت همچنین فرار کردن از دوره کد هم اختیاری نیست.

دوره کد بر اساس یگان (ارتش و نیروی انتظامی) و مدرک تحصیلی میباشد و کسانی که مشمول شوند بطور اتوماتیک به دوره کد سربازی اعزام خواهند شد.در واقع میتوان گفت در صورت امریه یا پذیرش یا قرار نداشتن در معیار مدرک تحصیلی و یگان به دوره کد اعزام نخواهید شد.

از کجا بفهمیم دوره کد خورده ایم؟

از کجا بفهمیم دوره کد خورده ایم؟

همانطور که میدانید در پایان دوره آموزشی باید تقسیم یگانی انجام شود در واقع به تمام سربازان معرفی نامه یا امریه ای داده میشود که در آن نام محل یگان خدمتی که قرار است تا پایان خدمت سربازی در آن باشند درج شده است.

پس تنها در پایان دوره آموزشی میتوان از دوره کد خوردن یا نخوردن مطلع شد.در صورتی که دوره کد خوردید بعد از حدود ۳ تا ۵ روز مرخصی پایان دوره طبق زمان درج شده در امریه دوره کد باید خودتان را به پادگان آموزشی دوره کد ارتش یا نیروی انتظامی معرفی کنید.

چه کسانی دوره کد نمیخوردند؟

بطور مفصل راجع به کسانی که دوره کد میخوردند صحبت کردیم پس وقت آن رسیده بگوییم چه کسانی اصلا دوره کد نمیخورند تا اگر نگرانی ای وجود دارد برطرف شود.قطعا این افراد به هیچ عنوان شامل دوره کد نمیشودند:

  • مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری
  • مشمولان که در ۴ رشته پزشکی عمومی و تخصص کرده اند.
  • مشمولانی که در رشته های پیراپزشکی و فوریت پزشکی تحصیل کرده اند.
  • مشمولانی که پذیرش امریه دارند.
  • مشمولانی که در ارتش و نیروی انتظامی تقسیم نشده اند.

توجه !

بیشترین میزان جذب دوره کد سربازی مخصوص سربازان دارای مدرک تحصیلی لیسانس است همچنین به میزان کمتر و بر حسب نیاز سربازان دارای فوق دیپلم و دیپلم هم ممکن است به دوره کد سربازی اعزام شوند.

انواع دوره کد سربازی

میتوان دوره کد سربازی را که آموزش تخصصی محسوب میشود در این چند دوره در نظر گرفت که اغلب سربازان وارد آن خواهند شد.البته با توجه به نیاز ممکن است در هر دوره اعزام جذب دوره کد در هر کدام از بخش هایی که خواهیم گفت وجود داشته باشد یا اصلا جذبی صورت نگیرد.

دوره کد عقیدتی سیاسیمخصوص تامین یگان های عقیدتی نیروهای مسلح
دوره کد افسر آموزش مخصوص تامین نیرو در پادگان های آموزشی
دوره کد مخابرات و جنگ الکترونیکمخصوص تامین نیروی تخصصی بخش مخابرات
دوره کد تکاوری مخصوص تامین نیرو در یگان های رزمی و عملیاتی
دوره کد گلوله های سیر منحنیمخصوص تامین نیرو در یگان های رزمی و عملیاتی
دوره کد پلیس راهنمایی و رانندگیمخصوص تامین نیرو در پلیس راهور شهری و بین شهری

نکته !

از میان دوره کد های گفته شده شرایط سختی و راحتی یکسان است اما با توجه به اینکه بعضی از دوره ها مانند دوره تکاوری و گلوله های سیر منحنی مربوط به آمادگی برای حضور در یگان های مرزی و عملیاتی هستند قطعا تقسیم سرباز در یگان های سخت تر انجام خواهد شد.

رشته های دوره کد سربازی

همانطور که گفته شد تقسیم بندی دوره کد بر اساس مدرک تحصیلی خواهد بود پس میتوان این موضوع را در نظر گرفت که رشته تحصیلی مشمولان هم میتواند باعث تقسیم یا عدم تقسیم در دوره کد سربازی شود.

بر اساس تجربه و رویه حداقل ۱۵ سال گذشته این رشته ها وارد دوره کد نمیشوند.

انواع رشته های حسابداری
رشته مهندسی کامپیوتر
رشته های علوم پایه
پزشکی عمومیدندان پزشکی
داروسازیدامپزشکی
کاردرمانیگفتار درمانی
شنوایی سنجیبینایی سنجی
پرستاریهوشبری
اتاق عملعلوم آزمایشگاهی
رادیولوژی (پرتوشناسی)اعضای مصنوعی
پروتز دهان و دندانفوریت های پزشکی

بدیهی است تمام مشمولانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا کاردانی هستند و در رشته هایی خارج از این موارد تحصیل کرده اند و در نیروی زمینی ارتش یا نیروی انتظامی تقسیم میشوند قطعا شامل دوره کد سربازی خواهند بود.

بعد از دوره کد چه میشود؟

بعد از پایان دوره کد در هر کدام از تخصص های گفته شده سربازان در یگان هایی که به آن ها نیاز است تقسیم خواهند شد.برای مثال اگر کسی دوره تکاوری دیده است بدون شک در یکی از یگان های رزمی تقسیم میشود یا اگر کسی دوره کد افسر آموزش دیده است قطعا در یکی از پادگان های آموزشی ارتش یا نیروی انتظامی تقسیم میشود.

۱۶ ماه باقی مانده از خدمت به اینصورت سپری خواهد شد و در صورت داشتن کسری خدمت از این مقدار کم میشود.کسانی که دوره کد رفته اند درجه نظامی بالاتری (حداقل یک درجه ) میگیرند و بنا به همین علت حقوقشان بیشتر میشود.

در انتها…

گروه سرباز مشاور امیدوار است تا توضیحات دقیق و جامعی در خصوص دوره کد سربازی و شرایط جاری در آن داده باشد تا با مطالعه این مقاله به سادگی متوجه شوید با مدرک تحصیلی ای که دارید یا در یگانی که آموزش دیده اید شامل دوره کد سربازی میشوید یا خیر!

کارشناسان ما آمادگی دارند تا در صورت داشتن هر سوالی در این خصوص شما را راهنمایی کنند پس وقت تلف نکن و همین الان با ما تماس بگیر.

4 پاسخ

  1. بنده مدرکم فوق لیسانس الکترونیک هستش و تازه اموزشیم تموم شده و ستوان دو شدم
    و خیلی های دیگه ستوان سه شدن
    خواستم بدونم ایا بنده دوره کد خوردم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید