معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

معافیت سربازی برای پشت کنکوری ها

بعد از سن ۱۸ سالگی یعنی سن مشمولیت نیاز هست که آقایون یا در حال تحصیل باشند یا وارد دوره سربازی شوند تا غیبت سربازی نخورند و طبیعتا جرایم آن هم متحمل نشوند.

آیا بمحض پایان تحصیل نیاز هست که وارد دوره سربازی شویم ؟

آیا مدت مشخصی بعنوان معافیت تحصیلی در نظر گرفته شده؟

شرایط برای پشت کنکوری ها به چه صورت است؟

چند بار میشه پشت کنکور ماند؟

در این مقاله مرکز مشاوره سرباز مشاور تمامی موارد در رابطه با معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها را بررسی میکند تا جای سوالی برای شما در این مورد باقی نماند.تا انتها همراه ما باشید یا برای دریافت مشاوره همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

شرایط معافیت نظام وظیفه برای پشت کنکوری ها چگونه است؟

وقتی اسم کنکور میاد فقط منظور کنکور کارشناسی یا پزشکی نیست بلکه قوانین شامل کنکوری های مقطع ارشد و دکتری و تخصص پزشکی هم میشود.

بعد از پایان هر مقطع تحصیلی در صورتی که آن مقطع تحصیلی در سنوات مجاز تمام شده باشد فرصتی یک ساله به داوطلب داده میشود تا در این بازه زمانی یا وارد مقطع بالاتر شود یا خود را به نظام وظیفه عمومی معرفی کند.دقت کنید این یک بازه یک ساله است در واقع شرایط گفته شده میتواند در روز اول این بازه اتفاق بیوفتد یا داوطلب از تمام ۳۶۵ روز فرصت خود استفاده کند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی

البته استثنایی برای داوطلبینی که میخواهند از مقطع دیپلم وارد دانشگاه شوند وجود دارد.به دلیل اینکه امتحانات نهایی در خرداد ماه برگزار میشود و کنکور سراسری در تیر ماه و نتایج نهایی در انتهای شهریور مشخص میشود بین زمان فارغ التحصیلی اکثر داوطلبین یعنی در خرداد ماه و زمان ورود به دانشگاه یعنی مهر ماه ۳ ماه باگ وجود دارد.

در واقع اگر ما بازه زمانی معافیت تحصیلی را مانند مقاطع دیگر ۱ ساله در نظر بگیریم داوطلبی که خرداد ماه فارغ التحصیل میشود باید نهایتا تا خرداد سال آینده خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کند در حالی که اینطور نیست!

از آنجایی که ممکن است خیلی از داوطلبین کنکور تصمیم بگیرند ۲ بار کنکور دهند یعنی اصطلاحا پشت کنکوری شوند سازمان نظام وظیفه معافیت پشت کنکوری ها را یک سال و ۳ ماه در نظر گرفته است.

برای مثال  دانش آموزی که در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ دیپلم گرفته است علاوه بر اینکه میتواند کنکور همان سال را دهد اجازه دارد در کنکور ۱۴۰۳ هم شرکت کند و در صورت قبولی از مهر ماه وارد دانشگاه شود بدون اینکه حتی با گذشت بیش از یک سال از فارغ التحصیلی غیبتی بخورد!

اشتباه مرگباری که بعضی از دانش آموزان میکنند این است که تصور میکنند تا ۲۰ سالگی اجازه دارند کنکور دهند و مشمول محسوب نمیشوند.

معمولا دانش آموزانی که در امتحانات خرداد و شهریور نمره قبولی بدست نمیاورند و باید برای ادامه تحصیل وارد مدارس بزرگ سالان شوند و البته مجوز ادامه تحصیل با تایید مدرسه از سازمان نظام وظیفه اخذ کنند دچار این اشتباه هستند.

این مجوز به این معنی است که شما تا ۲۰ سالگی باید دیپلم را دریافت کنید اما هر زمان که دیپلم دریافت شد وارد قانون گفته شده میشیم و حداکثر ظرف مدت یکسال قانون اجرا شود!

تا چند سال میشود پشت کنکور ماند و معافیت داشت؟

تا چند سال میشود پشت کنکور ماند و معافیت داشت؟

اشاره ای کوتاه به این موضوع شد اما در کل با گرفتن دیپلم در زمان مقرر قطعا نمیتوان بیش از ۲ بار کنکور داد و افرادی هم که تا ۲۰ سالگی دریافت دیپلم آن ها طول میکشد تنها یک بار اجازه شرکت در کنکور دارند.

البته افرادی هستند که بصورت آزمایشی در کنکور شرکت میکنند که ممکن است اصلا دیپلم نداشته باشند یا داوطلب غایب باشند چون این مدل کنکور دادن تاثیری به حال آن ها ندارد حتی تاثیری به حال دیگر داوطلبان هم ندارد داخل شرایط قانونی گفته شده لحاظ نمیشوند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت سربازی

اگر بعد از ۲ بار کنکور دادن بازهم نتیجه دلخواه حاصل نشود چون از فرصت ۱ سال و ۳ ماه اعلام شده عبور کردیم فقط و فقط یک راه وجود دارد تا دوباره در کنکور شرکت کنیم.

باید حتما در یک دانشگاه ثبت نام قطعی صورت گیرد و تاییدیه معافیت تحصیلی صادر شود.با این روش داوطلب اجازه دارد به تعداد سال هایی که دانشجو است و در سنوات مجاز قرار دارد در کنکور سراسری شرکت کند و هر زمان که قبول شد از دانشگاه فعلی اصنراف دهد و وارد دانشگاه جدید شود.

توضیح کدهای نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور پشت کنکوری ها

در زمان ثبت نام کنکور سراسری تمامی داوطلبین آقا موظف هستند تا کد نظام وظیفه خود را مشخص کنند تا بررسی کارنامه ها از سوی سازمان سنجش و تعین موارد مجاز و غیر مجاز به درستی صورت گیرد پس در زمان تعین این کد بسیار باید دقت کنید.کد های نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور بشرح زیر است:

_کد۱

یعنی داوطلب دارای کارت پایان خدمت میباشد.

_کد۲

یعنی دائطلب به هر نحوی از خدمت سربازی معاف شده مانند معافیت پزشکی یا کفالت یا ایثارگری

_کد۳

مربوط به داوطلبینی است که دارای معافیت های نوقت کفالت یا پزشکی هستند

_کد۴

مربوط به داوطلبینی هست که از در زمان مقرر موفق به دریافت دیپلم نشده اند و حداکثر تا سن ۲۰ سالگی میتوانند دیپلم بگیرند.

_کد۵

مربوط به داوطلبینی میشود که قبل از سن مشمولیت یعنی ۱۸ سال تمام دیپلم گرفته اند.

_کد۶

این مورد شامل داوطلبین در حین خدمت سربازی بدون غیبت میباشد که قبلا دیپلم گرفته اند.

_کد۷

مربوط به داوطلبینی است سرباز هستند و حداکثر تا ۳۱ شهریور سال کنکور موفق به دریافت کارت پایان خدمت خواهند شد.

_کد۸

این مورد شامل پرسنل نیروهای مسلح میباشد.

_کد۹

این مورد درباره دانشجویان انصرافی است که بیش از ۱ سال از تاریخ انصراف آن ها نگذشته باشد همچنین تنها یکبار انصراف داده باشند.

_کد۱۰

مربوط به فارغ التحصیلان مقطع کاردانی است که رشته های آن ها با تاییدیه وزارت علوم یا بهداشت دارای مقطع کارشناسی ناپیوسته نباشد.

مدارک لازم دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

بعد از اینکه داوطلبی به هر دلیلی پشت کنکور ماند یعنی نتوانست در مهلت مشخص دیپلم دریافت کند یا قرار شد بعد از دریافت دیپلم و یکبار کنکور دادن دوباره در سال بعد هم کنکور دهد نیاز است در سامانه epolice یا اپلیکیشن پلیس من بصورت غیر حضوری شرایط خود را اعلام کند یا برای دریافت معافیت تحصیلی با داشتن آخرین وضعیت تحصیلی خود که از مدرسه گرفته است بصورت حضوری به پلیس+۱۰ مراجعه کند.

اطلاعات داوطلب در سامانه سازمان نظام وظیفه ثبت خواهد شد و د اوطلب بدون مشکل میتواند طبق قوانین در کنکور شرکت کند.

اگر شما قصد پشت کنکور ماندن دارید یا پشت کنکوری هستید با مطالعه این مقاله که طبق آخرین قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی تدوین شده است تمامی سوالاتتان برطرف خواهد شد با این حال مرکز مشاوره سرباز مشاور امکان مشاوره تلفنی مشاوره سربازی را برای شما فراهم کرده است و میتوانید با یک تماس در کمترین زمان ممکن با کارشناس معافیت تحصیلی مشورت کنید.پس زمان را از دست ندهید و همین الان با ما تماس بگیرید.

66 پاسخ

  1. سلام و وقت بخیر . من متولد ۱۳۸۴/۰۴ هستم و دیپلم خود را ۱۴۰۲/۰۳ گرفتم. آیا می توانم با کنکور ۱۴۰۳ وارد دانشگاه بشوم؟

  2. سلام من متولد تیر ۱۳۸۴هستم.تیر ماه ۱۴۰۲ کنکور دادم و قصد دارم مجددا در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت کنم.کدام کد نظام وظیفه از آن ۱۰ مورد را باید انتخاب کنم؟

  3. سلام من متولد ۱۳۸۳/۰۹/۰۷ هستم و دیپلمم رو خرداد ۱۴۰۲ گرفتم و نامه گواهی اشتغال به تحصیل مدرسه رو ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ گرفتم، میتونم یکسال دیگه پشت کنکور بمونم و اینکه چقدر معافیت دارم؟

  4. سلام من متولد ۱۳۸۳/۰۹/۰۷ هستم و دیپلمم رو خرداد ۱۴۰۲ گرفتم و نامه گواهی اشتغال به تحصیل مدرسه رو ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ گرفتم، میتونم یکسال دیگه پشت کنکور بمونم و اینکه چقدر معافیت دارم؟

  5. سلام خسته نباشید
    من متولد ۱۸ / ۴ / ۸۴ هستم و همچنین خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفتم ولی خب امسال کنکور قبول نشدم میخواستم بدونم میتونم کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم یا نه؟
    یا باید برم معافیت بگیرم ؟

  6. سلام خسته نباشید من متولد۱۳۸۴/۹/۲۰هستم میخام بدونم اگه کنکور تیر ماه رو دادم از نتیجش راضی نبودم میتونم پشت کنکور بمونم وسربازی نرم
    چون معافیت تحصیلی از روز تولد حساب میشه تا یک سال بعد که میشه اذر سال بعد ولی کنکور تیر ماه؟؟

  7. سلام پسر من متولد ۲۹ تیر ۸۵ هست یک سال جهشی خونده و خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفته
    کنکور داده و قبول نشده
    سال بعد هم میخواد کنکور بده
    نیاز به معرفی که نداره؟

  8. سلام
    من دیپلم ۱۴۰۱ هستم و تا جایی که از پلیس +۱۰ پرسیدم تا آخر شهریور ۱۴۰۲ معافیت تحصیلی دارم
    اما دانشگاه ها تو مهر ثبت نام می کنن من تو دانشگاه مورد نظرم قبول شدم اما همونطور که گفتم تا آخر شهریور معافیت دارم آیا اگه تو مهر دانشگاه بخوام ثبت نام کنم میشه اضاف می خورم یا نه

  9. سلام. من متولد ۸۲٫۱۲٫۱۷ هستم . که دی ۱۴۰۱ دیپلم گرفتم . می تونم بهمن ۱۴۰۲ دانشگاه ثبت نام کنم . معافیت تحصیلی میدن.می تونم ادامه تحصیل بدم یا باید برم سربازی ؟

  10. سلام وقت بخیر من متولد ۱۳۸۴/۰۶ هستم و شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل میشوم و من میخواستم ترم بهمن۱۴۰۲ دانشگاه ثبت نام کنم و من از ۱مهر مشمول سربازی میشوم و تا حالا معافیت هم نگرفتم میخواستم بدونم من باید تا بهمن ماه معافیت بگیرم یا همینطوری بمونمو تا بهمن صبر کنم اضافه خدمت نمی نویسن؟

        1. سلام وقت بخیر
          من متولد آذر ۸۳ هستم و خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفتم
          قصد دارم پشت کنکور بمونم ولی وقتی مدرسه بودم معافیت تحصیلی نگرفتم و الانم چون دیپلم گرفتم نمیتونم از مدرسه برای گرفتن معافیت تحصیلی اقدام کنم
          مشکلی برام پیش میاد؟

        2. سلام
          عذر میخوام بنده ۰۲/۰۳/۲۵ دیپلم گرفتم
          در کنکور شرکت کردم.
          ولی میخوام پشت کنکور بمونم
          الان برای پشت کنکور موندن لازم هست که معافیت تحصیلی بگیرم؟!

          اگر لازمه چه مدارکی رو باید داشته باشم و کجا برای معافیت باید بروم؟!
          ممنون.

          متولد مهر ماه ۸۳ هستم.

          1. سلام من متولد ۱۳۸۳/۰۹/۰۷ هستم و گواهی اشتغال به تحصیلم رو ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ گرفتم و دیپلمم رو ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ اگر بخوام پشت کنکور بمونم برای ۱۴۰۳ مشکلی پیش نمیاد

      1. سلام من متولد۸۴/۰۶هستم و کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردم الان میتونم کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم و نیازی هست که معافیت تحصیلی بگیرم؟ چون دانشگاه نیاز به برگه معافیت تحصیلی داره

  11. سلام خسته نباشید من متولد ۸۴ هستم قبل از ۱۸ سالگی دیپلم گرفتم میتونم توی کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم

      1. سلام خسته نباشید .
        من متولد ۱۳۸۴/۰۴ هستم و دیپلمم‌ رو هم خرداد گرفتم ولی میخام‌ که دوباره درسال ۱۴۰۳، کنکور شرکت کنم.
        من باید معافیت تحصیلی بگیرم الان؟

  12. سلام من متولد ۸۳ هستم. سال ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدم و یک سال پشت کنکور ماندم. الان برای کنکور ۱۴۰۲ مشکلی ندارم؟

  13. سلام وقتتون بخیر
    من متولد شهریور ۱۳۸۳هستم ودیپلمم رو خرداد ۱۴۰۱ گرفتم
    میتونم با کنکور امسال وارد دانشگاه بشم؟
    ممنون

    1. سلام
      من متولد سی ام اذر ۸۲ هستم.منتظر نتیجه کنکورم تا چه موقع باید برای دفترچه نظام وظیفه اقدام کنم؟

  14. سلام من متولد سال۱۳۸۳,۰۷ هستم. سال۱۴۰۱یه معافی یکساله گرفتم که تا ۱۴۰۲,۰۷هنوز مهلت داره، اگه من از کنکور تیرماه راضی نباشم میتونم دوباره واسه کنکور ۱۴۰۳شرکت کنم. یعنی یه معافی پشت کنکوری بگیرم یا نه نمی تونم؟؟؟باید برم سربازی.

  15. سلام وقت بخیر من خرداد ۱۴۰۲ دیپلم می گرم تا چه زمانی معافیت تحصیلی دارم و می تونم کنکور بدم ؟

  16. سلام وقتتون بخیر من متولد مهرماه سال۸۲ هسم
    و دیپلمم رو خردادماه ۱۴۰۱ گرفتم
    معافیت تحصیلیم هم تا مهر ۴۰۱ وقت داشتم
    میخاسم بدونم میتونم کنکور ۱۴۰۲ بدم و اینکه
    باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنم برای تمدید مجدد
    یا اینکه برای دانشگاه همون برگه معافیتی که گرفته بودمو ببرم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین‌.

  17. با سلام و احترام
    من ۳۱ تیر سال ۱۴۰۱ فارغ تحصیل مقطع کارشناسی شدم امسال ارشد دادم نتایج نهایی شهریور ۱۴۰۲ می آید دفترچه بفرستم یا تا شهریور ۱۴۰۲ وقت دارم؟

  18. سلام من متولد ۸۲/۷ هستم و دیپلم رو در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۲۹ دریافت کردم ۱۴۰۲ رو کنکور ندادم ایا میتونم در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم؟

    1. سلام شما قطعا تا آخر شهریور ۱۴۰۲ سرباز نیستید و برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ باید حتما در دانشگاهی ثبت نام کنید در غیر اینصورت غیبت میخورید

    2. درود وقتتون بخیر
      من متولد ۱۴ دی ۸۲ هستم
      دیپلمم رو خرداد یا تیر سال ۱۴۰۱ گرفتم
      تا شهریور ۱۴۰۲ معاف هستم درسته؟
      ایا میتونم مهر ۱۴۰۲ توی دانشگاهی ثبت نام کنم و بعد از اون کنکور دی ۱۴۰۲ رو بدم؟

      1. سلام
        من متولد ۱۳۸۲/۸/۱۹ هستم (۱۹ سالمه) ،
        آخر شهریور ۱۴۰۲ دیپلم میگیرم و فارغ‌التحصیل میشم
        آیا واسه کنکور ۱۴۰۳ مشکل خدمت نداره؟

  19. سلام
    من در خرداد ۴۰۱ فارغ التحصیل شدم.
    الانم پشت کنکوری هستم.
    گفتم مشکلی که نداره واسه اضافه خوردن و فرهنگیان؟؟؟
    فقط نکتش اینجاس که میگت یه سال بعد دیپلم وقت هس اگه من حساب کنم مال من تا اخر خرداد میشه…….(و تا شهریور نمیشه(
    لطفا راهنماییم کنید…

    1. اگر بعد از سن مشمولیت فارغ التحصیل شدید تا ۳۱ شهریور سال بعد مهلت دارید
      اگر قبل از سن مشولیت فارغ التحصیل بشید یک سال بعد فرصت دارید که در این صورت باید دفترچه بفرستید تا غیبت نخورید.

  20. سلام وقت بخیر
    من دیپلمم رو خرداد امسال ( خرداد ۱۴٠۲) میگیرم، تا کی میتونم پشت کنکور بمونم؟

    1. سلام خسته نباشید . من متولد ۱۳۸۴/۰۴ هستم و دیپلمم‌ رو هم خرداد امسال گرفتم ولی میخام‌ که دوباره درسال ۱۴۰۳، کنکور شرکت کنم. من باید معافیت تحصیلی بگیرم الان؟

  21. سلام بنده دانشجوی ترم پنج روزانه هستم ،میخواستم بدونم میتونم کنکور تیر ۱۴۰۲بدم و بعد اینکه اگر میتونم کنکور بدم کد نظام وظیفه کدوم باید انتخاب کنم

  22. سلام من دیپلمم رو امسال خرداد گرفتم متولد۸۲/۱۲ هستم
    معافیت تحصیلی هم گرفتم
    من تا کی میتونم پشت کنکور بمونم؟

  23. سلام وقت بخیر
    من در تاریخ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ فارغ التحصیل شدم و معافیت تحصیلیم تا ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ هستش و میخوام ارشد۱۴۰۲ شرکت کنم .میخوام بدونم که آیا فرصت یکساله شامل حال من میشه یا معافیت تحصیلی که تا شهریور دارم ملاکه و اینکه برای اینکه فرصت یکساله شامل حال من بشه باید به پلیس+۱۰ مراجعه کنم یا نیازی نیست و خودش خودکار انجام میشه؟
    ممنون میشم جواب بدین خیلی برام حیاتیه🙏🌹

    1. سلام شما تا ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ بطور اتوماتیک وارد فرجه یکساله شدید
      نیازی نیست مراجعه کنید

    2. سلام وقت بخیر. من متولد ٨٣/١١/٢٩ هستم
      و امسال (١۴٠٢)بعد از اتمام امتحان نهایی(٣/٢۵)دیپلم رو دریافت خواهم کرد…

      تا چه مدت میتوانم اقدام به دریافت گواهی بکنم؟؟
      و
      اینکه درصورتی که پشت کنکور بمانم و نتوانم در یکی از دانشگاه ها قبول شوم – میتونم برای معافیت موقت از سربازی به دانشگاه های دیگر (ازاد،پیام نور…) ثبت نام کنم

    3. با سلام بنده متولد ۱۳۸۴/۶/۳۰هستم ودر خرداد ۱۴۰۲ یعنی قبل از اینکه ۱۸ سالم بشه فارغ‌التحصیل شدم، میخواستم بپرسم تا چه زمانی معافیت دارم؟

  24. سلام ببخشید من متولد ۲۱ مهر ۱۳۸۲ هستم و دیپلممو خرداد ۱۴۰۱ گرفتم و تا مهر ۱۴۰۱ معافیت تحصیلی داشتم که تاریخش گذشته بنده میتونم توی کنکور تیر ۱۴۰۱ شرکت کنم و انتخاب رشته کنم

      1. خب این یکسال از تاریخ گرفتن دیپلمم خرداد شروع شده یا مهر
        الان من تاخرداد ۱۴۰۲ معافیت دارم یا تا مهر ۱۴۰۲

          1. سلام بنده متولد ۳۰ شهریور ۱۳۸۴ هستم ودیپلم خود را گرفته ام وقصد ماندن پشت کنکور رادارم وبرگه معافیت تحصیلی به پلیس +۱۰نبرده ام
            آیا میتوانم پشت کنکور بمانم

      2. سلام خسته نباشین
        من متولد۲۵اسفند ۸۲هستم و امسال فارغ تحصیل شدم خواستم بدونم میتونم کنکور ۱۴۰۳شرکت کنم

  25. سلام من تیر ۱۴۰۱ دسپلم گرفتم و متولد دی ۸۲ هستم میخواستم ببینم برای کنکور ۱۴۰۲ مشکلی ندارم
    ایا لازمه کاری انجام بدم

      1. سلام انتخاب رشته تا ۶ شهریور طول کشیده
        و نتایجش فک کنم نیمه یا اوایل مهر اعلام بشه
        و ازیکی شنیدم کسانی که قبول میشن آبان ماه میرن دانشگاه.
        ——————————————————————————————————-
        سوالم اینه که :
        من پشت کنکورم . و معافیت تحصیلیم با چیزایی که میدونم تا باز شدن مدارس یعنی اول مهر هست.

        الان باید چیکار کنم ؟ برم خودمو برای سربازی معرفی کنم و در صورت قبولی در رشته ای معاف بشم.

        یا مشکلی نداره ؟ و میتونم منتظر بمونم؟
        ———————————————————————————————————————
        معافیت رو میشه تمدید کرد ؟
        یا باید خودمو معرفی کنم؟
        یا منتظر نتایج بمونم؟

    1. خواهشا جواب بدید. سلام من متولد۲۰ابان سال ۱۳۸۲هستم و برگه معافیت تحصیلی در ابان ۱۴۰۰گرفتم (در سن ۱۸سالگی) دادم به مدرسه و اینکه در خرداد ۱۴۰۱دیپلم گرفتم، خواستم بدونم مشکلی برام پیش نیومده و محلت یک سال ۳ماه دارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید