تمدید معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی در واقع مدت زمانی است که دانش آموزان یا دانشجویان میتوانند از آن برای مشمول نشدن استفاده کنند بطوری که در زمان های مشخص برای هر مقطع تحصیلی میتوان به بهانه تحصیل وارد دوره سربازی نشد که البته گاهی لازم است تمدید معافیت تحصیلی اتفاق بیوفتد.

تمدید معافیت تحصیلی زمانی رخ میدهد که فرصت معافیت تحصیلی اعلام شده و مشخص برای آن مقطع تمام شده باشد ولی دانش آموز یا دانشجو موفق به کسب مدرک تحصیلی نشود در اینصورت بر اساس قانون و اجازه سازمان نظام وظیفه عمومی تحت شرایطی میشود از تمدید معافیت تحصیلی استفاده کرد.

سنوات ارفاقی نظام وظیفه چیست ؟

تمدید معافیت تحصیلی

اگر بخواهیم تعریف درستی از تمدید معافیت تحصیلی داشته باشیم باید بگوییم نام اصلی این موضوع سنوات ارفاقی است.در واقع سازمان نظام وظیفه بر اساس تاییدیه مدرسه یا دانشگاه به مشمولان اجازه میدهد تا فرصت بیشتری برای پایان تحصیل داشته باشند به این زمان اضافی سنوات ارفاقی و در کل تمدید معافیت تحصیلی گفته میشود.

کسانی که در سنوات ارفاقی قرار میگیرند با توجه به اینکه در ترم چندم ارفاقی باشند ممکن است با محدودیت هایی همچون ادامه تحصیل یا دریافت مدرک معادل و حتی منع خروج از کشور مواجه شوند و در بدترین حالت علاوه بر این محدودیت ها باید بلافاصله بعد از پایان سنوات تمدید شده عازم خدمت سربازی شوند در غیر اینصورت مشمول غایب محسوب خواهند شد.

چگونه معافیت تحصیلی را تمدید کنیم ؟

برای تمدید معافیت تحصیلی میشود از دو روش استفاده کرد:

روش حضوری تمدید معافیت تحصیلی

در روش حضوری تنها کاری که باید انجام داد این است که با نامه تاییدیه مدارس بزرگسالان یا نامه کمیسیون موارد خاص دانشگاه که برای تمام مقاطع و رشته های تحصیلی یکسان است به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ یا سازمان نظام وظیفه عمومی مراجعه کرد.

با ارائه نامه ،درخواست تمدید معافیت تحصیلی ثبت میشود و بعد از بررسی و موافقت نظام وظیفه نسبت به اینکه متقاضی دانش آموز یا دانشجو است زمانی به سنوات تحصیلی اضافه خواهد شد. موافقت در قالب نامه کتبی از سوی سازمان وظیفه عمومی صادر میشود و این نامه باید به مدرسه یا دانشگاه جهت ادامه تحصیل ارائه گردد.

روش غیر حضوری تمدید معافیت تحصیلی

در روش غیر حضوری که با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات نیروی انتظامی میتوان از سامانه الکترونیکی برای تمدید معافیت تحصیلی استفاده کرد.برای اینکار کافیست متقاضی دارای کد سخا باشد و بعد از ورود به سامانه از قسمت درخواست ها ، درخواست معافیت تحصیلی خود را ثبت کند.

سامانه و سایت تمدید معافیت تحصیلی

استعلام معافیت تحصیلی از طریق کد سخا

در صورتی که بصورت غیر حضوری میخواهید درخواست تمدید معافیت تحصیلی ثبت کنید از یکی از سامانه های زیر استفاده کنید:

سامانه سخا به آدرس : Sakha.epolice.ir

اپلیکیشن پلیس من

برای استفاده از سامانه تمدید معافیت تحصیلی لازم است تا در ابتدا کد سخا دریافت کنید که برای اینکار میتوانید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی در کمتر از ۱۰ دقیقه اینکار را انجام دهید.

همچنین برای ورود به سامانه علاوه بر کد ۵ رقمی سخا باید شماره موبایل به نام خودتان داشته باشید در غیر اینصورت به هیچ عنوان نمیشود وارد سامانه شد.

در نهایت بعد از ورود به سامانه در منوی سمت راست از قسمت وظیفه عمومی و بعد از آن قسمت درخواست ها به سادگی میتوانید کاملا غیر حضوری درخواست تمدید معافیت تحصیلی ثبت کنید که در کمتر از یک هفته نتیجه درخواست از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد همچنین برای دانشگاه بطور اتوماتیک ارسال میشود.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان ( دیپلم )

دانش آموزان همانطور که میدانید در سال دوازدهم برای دریافت مدرک تحصیلی باید در امتحانات نهایی شرکت کنند که در خرداد ماه برگزار میشود.

اما ممکن است دانش آموزی نتواند موفق به گذراندن واحد های درسی در خرداد ماه شود که در اینصورت باید در امتحانات شهریور ماه حضور پیدا کند.

اگر در امتحانات شهریور ماه هم دانش آموزی نتواند موفق به کسب مدرک تحصیلی شود بعنوان آخرین فرصت معافیت تحصیلی مجاز باید در امتحانات دی ماه درس های مورد نظر را با نمره قبولی بگذراند. اما اگر امتحانات دی ماه هم برای دانش آموز موفقیت آمیز نبود یا مجبور به ترک تحصیل است یا باید معافیت تحصیلی تمدید شود.

مطلب پیشنهادی به شما : هرآنچه که باید از معافیت تحصیلی بدانید

جهت تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان ابتدا باید دانش آموز در مدارس منتخب بزرگسالان طبق هماهنگی آموزش و پرورش منطقه تحصیلی ثبت نام کند و با گواهی دریافتی از مدرسه برای ثبت تمدید معافیت تحصیلی به پلیس+۱۰ مراجعه شود.

تمدید معافیت تحصیلی برای دانش آموزان با شرط اینکه دانش آموز گواهی ثبت نام مدرسه را دارد تا سن ۲۰ سالگی یعنی تا ۲ سال بعد از سن مشمولیت ثبت خواهد شد.در این بازه زمانی دانش آموز باید تا قبل از تولد ۲۰ سالگی به هر نحوی مدرک دیپلم را دریافت کند تا اجازه ورود به دانشگاه و گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویی را داشته باشد.

طبیعی است در صورتی که دانش آموزی حتی با تمدید معافیت تحصیلی نتواند مدرک دیپلم بگیرد باید دفترچه اعزام به خدمت را ارسال کند در غیر اینصورت دانش آموز وارد دوره غیبت سربازی خواهد شد و دیگر حق ادامه تحصیل ندارد.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان

برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان همانطور که گفتیم در ابتدا باید گواهی اشتغال به تحصیل از سوی مدرسه برای سازمان نظام وظیفه شهر محل سکونت صادر شود.

بعد از آن میشود با مراجعه حضوری به پلیس+۱۰ در کوتاه ترین زمان معافیت تحصیلی دانش آموزی را ثبت کرد.

در سال های اخیر فرآیند اقدام بصورت الکترونیکی قابل انجام شده است و میتوان از طریق سامانه epolice یا اپلیکیشن پلیس من ثبت درخواست معافیت تحصیلی داشت.فقط باید دقت داشته باشید تمام مراحل با تاییدیه مدارس انجام شود و بدون اطلاع مدرسه یا پلیس+۱۰ هیچگونه اقدام خود سرانه ای انجام نشود.

دانش آموزان مردودی در خرداد ماه و دیگر ماه هایی که جز تمدید معافیت تحصیلی بوده است بسیار باید مراقب باشند که وارد غیبت نشوند تا در صورت امکان دریافت معافیت کفالت دچار مشکل نشوند.

همچنین اگر در فرجه تحصیلی باشید و اقدامی برای معافیت پزشکی یا کفالت انجام دهید و درخواست رد شود بطور اتوماتیک تاریخ اعزام صادر خواهد شد حتی اگر از فرجه تحصیلی شما ۱۱ ماه باقی مانده باشد!

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان داخل کشور

دانشجویان داخل کشور قاعدتا در یکی از مقاطع تحصیلی کاردانی پیوسته یا نا پیوسته ، کارشناسی پیوسته یا نا پیوسته ، کارشناسی ارشد پیوسته یا نا پیوسته و در نهایت دکتری عمومی یا دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند که طبق جدول پایین سنوات تحصیلی هر کدام از مقاطع تحصیلی را مشخص کرده ایم:

مقطع تحصیلیسنوات مجاز
کاردانی نا پیوسته۵ نیم سال ( ۲ سال و نیم )
کاردانی پیوسته۵ نیم سال ( ۲ سال و نیم )
کارشناسی ناپیوسته۶ نیم سال ( ۳ سال )
کارشناسی پیوسته۱۰ نیم سال ( ۵ سال )
کارشناسی ارشد ناپیوسته۶ نیم سال ( ۳ سال )
کارشناسی ارشد پیوسته۶ نیم سال ( ۳ سال )
دکترای تخصصی۱۲ نیمسال ( ۶ سال )
دکترای پیوسته پزشکی۱۶ نیم سال ( ۸ سال )

بعد از اینکه دانشجویی نتواند در مدت مجاز سنوات تحصیلی موفق به دریافت مدرک شود ملزم است از تمدید معافیت تحصیلی یا سنوات ارفاقی استفاده کند.تمدید معافیت تحصیلی یا سنوات ارفاقی دارای قوانین مشخصی است که کامل توضیح خواهیم داد.

سنوات ارفاقی حتما باید از سوی سازمان نظام وظیفه به دانشجویان داده شود پس هیچ دانشگاهی اجازه ندارد بدون اطلاع نظام وظیفه دانشجویان را بیش از حد سنوات مجاز در آن مقطع ثبت نام کند مشخص است در صورت انجام چنین کاری توسط دانشگاه با وجود اینکه مشمول دانشجو بوده است و حتی مدرک گرفته است از نظر نظام وظیفه غیبت دارد.

برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان داخل کشور کافیست درخواست تمدید معافیت تحصیلی از سوی دانشگاه با ذکر دلیل این موضوع به سازمان نظام وظیفه ارسال شود تا بعد از بررسی یک یا دو ترم سنوات اضافی یا ارفاقی برای اتمام درس به دانشجو داده شود.

اگر بعد از دو ترم همچنان دانشجویی نتواند درس خود را به اتمام برساند و مجبور شود وارد ترم سوم یا چهارم ارفاقی شود دوباره باید درخواست این موضوع و دلایل موجه از سوی دانشگاه به سازمان نظام وظیفه ارسال شود که در صورت تایید فرجه یک ساله بعد از اتمام درس بعنوان سنوات ارفاقی سوم و چهارم در نظر گرفته خواهد شد.

در این حالت دانشجویان چه موفق به پایان تحصیل بشوند و چه نشوند باید در پایان زمان تعین شده خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند همچنین افرادی که در سنوات ارفاقی سوم و چهارم هستند حتی در صورت دریافت مدرک تحصیلی دیگر حق ورود به مقطع بعدی را نخواهند داشت.

برای مثال شخصی که دانشجوی کارشناسی پیوسته است و بعد از ۵ سال نتوانسته مدرک بگیرد در ابتدا سنوات ارفاقی برای ترم های ۱۱ و ۱۲ صادر میشود که در صورت فارغ التحصیلی میتواند به مقطع کارشناسی ارشد برود اما اگر این اتفاق در دو ترم ارفاقی حاصل نشود و دانشجو وارد ترم ۱۳ و ۱۴ شود وارد فرجه یک ساله شده است و تا پایان ترم ۱۴ باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند.

اگر در این موضوع که کمی هم پیچیده است سوالاتی دارید همین الان با ما تماس بگیرید.

چگونگی تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده باشند ممکن است به دلایلی از اینکار پشیمان شوند و بخواهند دوباره به تحصیل برگردند حتی دانشجویان اخراجی هم ممکن است حق را با خود بدانند و قصد ادامه تحصیل در رشته و مقطع و دانشگاهی که از آن اخراج شده اند را داشته باشند.

اگر در این وضعیت قرار گرفتید با داشتن این شرایط میتونید تمدید معافیت تحصیلی انجام دهید:

  • تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه و صدور نامه تاییدیه خطاب به سازمان نظام وظیفه
  • انصراف یا اخراج در سنوات مجاز تحصیلی
  • قرار داشتن در فرجه یک ساله بعد از انصراف یا اخراج
  • عدم غیبت سربازی
  • عدم اعزام به خدمت سربازی

با رعایت تمام شرایط و قوانین گفته شده به سادگی میتونید حتی با وجود انصراف یا اخراج دوباره به تحصیل برگردید و مانند یک دانشجو عادی در سنوات باقی مانده ادامه تحصیل دهید و حتی از سنوات ارفاقی هم استفاده کنید.

تاییدیه کمیسیون موارد خاص دانشگاه مخصوصا در این مورد به سادگی انجام نمیشود و معمولا بنا به دلایل موجهی عمچون عمل جراحی ، حوادث ناگهانی و ناگوار ، بیماری و مشکلات قضایی دانشجو انجام خواهد شد.

تحوه درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان

برای درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی بعد از اینکه بطور قطعی در دانشگاهی پذیرفته شدید میتوانید وارد سامانه epolice یا اپلیکیشن پلیس من شوید و درخواست معافیت تحصیلی را با بارگذاری مدارک خواسته شده تکمیل کنید.

همچنین میشود به پلیس+۱۰ مراجعه کرد و از این طریق معافیت تحصیلی را ثبت نمود.در نظر داشته باشید هیچ دانشگاهی اجازه ندارد بدون مجوز معافیت تحصیلی شما را ثبت کند و در صورت انجام چنین کاری تخلف کرده است و دانشجو بودن شما هیچ اعتباری ندارد حتی اگر رتبه ۱ کنکور باشید!

هر بار که از مقطعی وارد مقطع بالاتر شوید باید این روند طی شود تا تمام زمان هایی که از ۱۸ سالگی شما گذشته است موجه و در حین تحصیل ثبت شود همچنین در صورت انصراف از دانشگاه و ورود به دانشگاه و رشته جدید بازهم باید معافیت تحصیلی جدید ثبت کنید.

مراحل برای دانشجویان خارج از کشور به همین صورت است تنها باید تاییدیه وزارت بهداشت یا علوم و ویزای تحصیلی ارائه شود و با گذاشتن وثیقه نقدی مورد نظر و اعلام تاریخ خروج و اتمام تحصیل با توجه به مقطع تحصیلی مد نظر معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.

دقت کنید در تمام مراحل حتما رسید اقدامات انجام شده را از مراکز پلیس+۱۰ دریافت کنید همچنین بعد از ثبت هر گونه معافیت تحصیلی داخل یا خارج از کشور به دقت نام واحد دانشگاهی را چک کنید در غیر اینصورت در آینده دچار مشکلات جدی میشوید.

تخصصی ترین و قدیمی ترین و بهترین مرکز مشاوره سربازی همینجاست.میتوانید در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید و با مشاورین مجرب و با تجربه سرباز مشاور ارتباط برقرار کنید.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی خارج از کشور

برای دانشجویان خارج از کشور قوانین دقیقا با دانشجویان داخل کشور یکسان است و اولا برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور باید اقداماتی همچون پذیرش دانشگاه در مقطع کارشناسی پیوسته به بالا با تایید وزارت علوم یا بهداشت انجام شود و بعد از آن ویزای تحصیلی کشور مقصد به سازمان نظام وظیفه ارائه شود.

مدت سنوات تحصیلی مقاطع حتی برای خارج از کشور با داخل کشور یکسان در نظر گرفته میشود و در صورتی که دانشجویی نتواند در این سنوات مشخص موفق به دریافت مدرک شود باید برای دریافت سنوات ارفاقی اقدام کند البته به شرطی که گواهی اشتغال به تحصیل با تایید سفارت ایران در آن کشور داشته باشد.

مطلب پیشنهادی به شما : تردد مشمولین خارج از کشور

در اینصورت سازمان نظام وظیفه حداکثر تا ۴ ترم معافیت تحصیلی را تمدید میکند و بعد از آن دانشجوی خارج کشور موظف است به ایران برگردد و برای ورود به سربازی اقدام کند در غیر اینصورت وثیقه نقدی ضبط خواهد شد و دانشجو وارد دوره غیبت میشود که طبیعتا از یک سری از مزایا دیگر بهره مند نخواهد شد.

اگر دانشجویی در پایان معافیت تحصیلی به ایران باز نگردد و بعد از چند ماه یا بطور دقیق تر قبل از ۳ سال به ایران برگردد قطعا ممنوع الخروج خواهد شد مگر اینکه سفارت ایران با استفاده از قوانین مشمولین غایب تردد دوبار در سال جمعا بمدت ۹۰ روز را تایید کند.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها

تمام دانش آموزان حق دارند تا در سال تحصیلی دوازدهم در کنکور سراسری شرکت کنند تا در صورت قبولی از مهر یا بهمن همان سال وارد دانشگاه شوند.اما اگر دانش آموزی نتواند در همان سال نتیجه دلخواهی بدست آورد چه میشود؟

طبق قانون بدون هیچگونه اقدام خاصی به تمام دانش آموزان فرصت داده میشود تا مهر ماه سال بعد از کنکور معافیت تحصیلی داشته باشند و بدون سرباز شدن در کنکور سراسری حضوری دوباره داشته باشند تا در صورت قبولی و اعلام نتایج در انتهای شهریور ماه از مهر ماه با ثبت معافیت تحصیلی دانشگاه همچنان مشمول نباشند.

ممکن است داوطلبینی باشند که بعد از دو بار کنکور دادن باز هم نتیجه دلخواه را بدست نیاورده باشند اما دیگر فرصتی برای کنکور سوم با معافیت تحصیلی دانش آموزی وجود ندارد و باید تمدید معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها اتفاق بیوفتد.

برای اینکار کافیست داوطلب پشت کنکوری در یکی از دانشگاه های بدون آزمون یا حتی با آزمون ثبت نام کند تا اولا وارد غیبت نشود و دوما معافیت تحصیلی مقطع تحصیلی برایش ایجاد شود.برای مثال با ثبت نام در مقطع کارشناسی میشود تا ۵ سال معافیت تحصیلی گرفت.

در این مدت اگر دانشگاه داوطلب را اخراج نکند و حتی با پاس کردن واحد های کم دانشجوی خود بداند میشود هر سال تا پایان معافیت تحصیلی مقطعی که در آن وارد شده است در کنکور سراسری شرکت کند.با یک حساب و کتاب کوچک میشود فهمید حداکثر ۷ بار میشود در کنکور سراسری شرکت کرد.

در صورت عدم موفقیت در این بازه زمانی طولانی قطعا دیگر فرصتی برای پشت کنکوری ها نخواهد بود چون یا از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند و باید وارد مقطع بعدی شوند یا انصراف میدهند که آخرین فرصت برای انصراف و ادامه تحصیل است یا اخراج خواهند شد که به منزله محرومیت از تحصیل خواهد بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که بعد از هر کدام از اتفاقات گفته دانشجو حق دارد تا یک سال خود را به نظام وظیفه معرفی نکند در واقع فرجه ای یک ساله برای تصمیم گیری و اقدامات لازم به دانشجو داده میشود.

تمدید معافیت تحصیلی ارشد

تمدید معافیت تحصیلی ارشد جز بیشترین درخواست های تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان است. با توجه به اینکه سنوات تحصیلی کارشناسی ارشد ۳ سال است و دانشجویانی هستند که در ارائه پایان نامه دچار مشکل میشوند یا اینکه برای انجام پروژه های کسری خدمت سربازی یا حتی امریه نیاز به زمان بیشتری دارند.

همانطور که گفته شد تمدید معافیت تحصیلی ارشد با دیگر مقاطع تحصیلی هیچگونه تفاوتی ندارد و تمام مشمولان در این وضعیت میتوانند با استفاده از یکی از روش های حضوریو غیر حضوری گفته شده اقدام به دریافت سنوات ارفاقی حتی تا ۴ ترم کنند.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

بعد از این که شخصی در سنوات مجاز تحصیلی یا نهایتا در ۲ ترم اول ارفاقی فارغ التحصیل شود یک سال فرجه دارد تا در این بازه یک ساله خودش را برای اعزام به سربازی معرفی کند یا اینکه جهت ادامه تحصیل وارد مقطع بعدی شود.

اما ممکن است کسانی بیشتر از یک سال زمان نیاز داشته باشند یا اینکه قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشند و برای دریافت مدرک تحصیلی نیاز به برگه اعزام داشته باشند.در هر صورت دیگر معافیت تحصیلی تمدید نمیشود یا برای تحصیل مجدد در همان مقطع معافیت حصیلی صادر نمیشه!

تنها راهی که برای خرید وقت میشه انجام داد این است که تا انتهای فرجه یک ساله صبر کرد و بعد از آن اقدام به ارسال دفترچه کرد که تحت این شرایط میشه تا اعزام زمان خرید:

✔️ اقدام برای معافیت پزشکی ( حداقل ۳ ماه اعزام به تعویق خواهد افتاد )

✔️ اعتراض به رای شواری پزشکی ( حداقل ۲ ماه دیگر اعزام به تعویق خواهد افتاد )

✔️ اعلام تاریخ اعزام پیشنهادی به پلیس+۱۰ در زمان ارسال دفترچه

در حالت سوم ممکن است برای موافقت نظام وظیفه نیاز به ارائه مدارک باشد مانند:

  • مدارک وقت سفارت
  •  آزاد سازی مدرک
  •  مشکلات قضایی
  •  بیماری مشمول یا اعضای خانواده
  •  نامه پذیرش دانشگاه خارجی

بعد از اتمام معافیت تحصیلی چه باید کرد؟

مشخص است بعد از اتمام معافیت تحصیلی و فرجه یک ساله و همه راه هایی که برای تعویق اعزام به سربازی گفته شد باید وارد دوره سربازی یا مقطع تحصیلی بالاتر شوید در غیر اینصورت غیبت خواهید خورد و از بسیاری از خدمات محروم میشوید از جمله :

  • عدم امکان ادامه تحصیل
  • عدم امکان دریافت گذرنامه و خروج از کشور
  • عدم امکان دریافت امریه سربازی
  • عدم امکان استفاده از بعضی از کسری های خدمت سربازی
  • اضافه خدمت پشت دفترچه ای بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز
  • عدم امکان استفاده از معافیت کفالت

مدارک لازم برای تمدید معافیت تحصیلی

برای تمدید معافیت تحصیلی به روش حضوری و غیر حضوری داشتن این مدارک لازم است:

  • مدارک کامل شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • اشتغال به تحصیلی از مدارس بزرگسالان ( مخصوص دانش آموزان )
  • نامه کمیسیون موارد خاص ( مخصوص دانشجویان تمام مقاطع )
  • کد ۵ رقمی سخا ( مخصوص روش غیر حضوری )
  • شماره موبایل به نام خودتان ( مخصوص روش غیر حضوری )

همانطور که مشاهده میکنید مدارک خاص و پیچیده ای برای تمدید معافیت تحصیلی لازم نیست و به سادگی میشود اینکار را انجام داد و برای فارغ التحصیلی فرصت دوباره بدست آورد.

سوالات متداول در خصوص تمدید معافیت تحصیلی

در صورت داشتن غیبت میشه از تمدید معافیت تحصیلی استفاده کرد؟

کسانی که وارد غیبت شده اند تا زمانی که وضعیت نظام وظیفه آن ها مشخص نشود نمیتوانند از این موضوع استفاده کنند.

بیشترین میزان تمدید معافیت تحصیلی داشن آموزان چقدر است؟

حداکثر تا سن ۲۰ سالگی میشود از تمدید معافیت تحصیلی استفاده کرد.

بیشترین میزان تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان چقدر است؟

حداکثر در ۴ ترم سنوات ارفاقی یا ۲ سال در هر مقطعی میتوان از تمدید معافیت تحصیلی استفاده کرد.

اگر کمیسیون موارد خاص دانشگاه موافقت نکند چه اتفاقی می افتد؟

قطعا بدون داشتن نامه کمیسیون موارد خاص دانشگاه نظام وظیفه با سنوات ارفاقی موافقت نمیکند.

بنر معافیت تحصیلی

39 پاسخ

  1. وقت بخیر
    من ورودی مهر ۹۸ کارشناسی پیام نور هستم و الان دانشجوی ترم ۱۰ هستم ولی بعد از این ترم بازم واحدای پاس نشده دارم. میخوام بدونم چه زمانی باید واسه تمدید معافیت تحصیلی اقدام کنم
    و یه سوال دیگه اگر سال ۱۴۰۴ مدرک کارشناسی رو بگیرم بعدش تا یه سال معاف خواهم بود؟

  2. سلام. من از ۱ مهر ۱۳۹۸ وارد مقطع کارشناسی شدم و معافیت تحصیلی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ دارم. اما پس از این تاریخ، تعداد واحد بیشتری باقی مانده که باید از سنوات ارفاقی استفاده کنم. پرسشم این است که دقیقاً چه زمانی درخواست سنوات ارفاقی را ثبت کنم؟

  3. سلام ببخشید با تایید مدرسه بزرگسالان دانش آموز ۲۰ ساله نمیتونه یه نیم سال سنوات ارفاقی بگیره ؟؟

  4. سلام و خسته نباشید خدمت شما من ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل شدم الان میخوام برا ارشد کنکور بدم ت. این یکسال فورجه باید دفترچه پست کنم یا نیازی نیست

  5. سلام ، من در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم اما در برگه معافیت پلیس +۱۰ برای من تا شهریور ۱۴۰۴ معافیت تایید شده ، الان که دیگه تحصیلم تموم شده اگر تا شهریور ۴۰۴ معرفی نکنم خودمو مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام وقای فارغ التحصیل شدید یعنی معافیت تحصیلی ابطال شده پس وارد غیبت میشید

  6. سلام ببخشید تاریخ فارغ تحصیل من نوشته ۱۴۰۲/۰۵/۳۰ من در آزمون ارشد ۱۴۰۲ ثبت نام کردن طبق شنیده ها نتایج نهایی شهریور میاد من چجوری ثبت نام نهایی رو انجام بدم آیا میتونم تاریخ فارغ تحصیل رو تغییر بدم از دانشگاه آزاد یا راه دیگه ای هست ؟

    1. سلام چنین چیزی ممکن نیست و حتما باید دفترچه خدمت ارسال شه تا غیبت نخورید یا از تمدید تاریخ اعزام استفاده کنید

  7. سلام. من میخام کنکور دی ماه ثبت نام کنم و اعتبار معافیت تحصیلی من تا اخر برج یازده امسال میباشد چون نتیجه کنکور سال دیگ میاد میخاسم بدونم ایا اضافه خدمت میخورم؟؟؟

    1. سلام خدمت ربطی به کنکور نداره و باید حتما اعزام به خدمت بشید همچنین کنکور دی نیست اردیبهشته

  8. سلام و خسته نباشید. من سال ۱۴۰۲ برای بار دوم کنکور دادم آیا میتونم برای بار سوم کنکور بدم در ضمن من امسال ۱۹ سالم است

  9. سلام وخسته نباشید . من سال ۱۴۰۲ برای بار دوم کنکور دادم و از نتایج راضی نیستم میخواستم بدونم میشه یه سال دیگه هم کنکور بدم یا نه؟؟؟

  10. سلام و وقت بخیر. من پارسال دانشگاه پیام نور قبول شدم و ۵ سال معافیت تحصیلی گرفتم. امسال مجدد کنکور شرکت کردم و قراره برم دانشگاه سراسری آیا اگه برم دانشگاه سراسری دوباره ۵ سال معافیت تحصیلی میدن یا خیر؟با تشکر.

  11. سلام وقت بخیر، من اون برگه ای که باید به پلیس +۱۰ میدادم در مدت تعیین شده تحویل ندادم و درخواستم برای معافیت تحصیلی رد شد الان باید چیکار کنم و چه مشکلی قراره برام پیش بیاد

  12. سلام
    من ترم ۱۳ ام کارشناسی پیوسته بعد فارغ التحصیلی تو ترم ۱۳ یکسال زمان دارم واسه معرفی به نظام وظیفه یا ۶ ماه؟

  13. سلام وقت بخیر
    بنده در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ وارد مقطع ارشد شدم و تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ معافیت تحصیلی دارم.
    من در مقطع ارشد در ۴ نیم سال تحصیل کردم، اما فارغ التحصیل نشدم، تمدید سنوات نکردم اما انصراف خودم از دانشگاه رو در آذرماه ۱۴۰۱ ثبت کردم و مورد تایید قرار گرفت، سوالم اینه اگه تا پایان معافیت، پذیرش دانشگاه بگیرم، امکان تحصیل مجدد در مقطع ارشد را دارم یا خیر؟

  14. سلام وقت بخیر. من بهمن ۱۴۰۱ معافیت تحصیلی گرفتم که تا مهر ۱۴۰۲ مهلت دارد. اگر بخوام یک سال پشت کنکور بمونم و برای کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم باید معافیت تحصیلی رو تمدید کنم؟ اگر طبق گفته شما در مطلب هیچ اقدامی لازم نیست به مشکل برنمیخورم ؟؟ چون روی برگه ای که پلیس ۱۰+ داد مهلت رو تا مهر ۱۴۰۲ عنوان کرده بود ..؟

  15. با سلام خدمت شما ببینید پسر من دوازدهم کنکور قبول نشده بعد سال دوم هم قبول نشده و وارد دانشگاه ازاد شده برای معافیت سربازی و بعد مرخصی دانشگاهی و سال سوم هم قبول نشده حالا میشود از این رشته انصراف داد و به رشته دیگر رفت هم برای مرخصی و هم برای تمدید یک سال معافیت سربازی

      1. سلام خسته نباشید
        من دی ماه سال ۱۴۰۱ معافیت تحصیلی گرفتم برای اولین بار
        کنکور هم قبول نشدم امسال(۱۴۰۲)
        میخوام یک بار دیگه پشت کنکور بمونم
        آیا باید مراجعه کنم به پلیس +۱۰ برای تمدید یا خود به خود برام تمدید میشه
        چون کسی که کار می‌کرد گفت یک سال استراحت دارید بعد از دریافت دیپلم

        1. سلام من دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد هستم می توانم انصراف بدهم برم دانشگاه فرهنگیان از کاردانی تحصیل کنم

  16. با سلام
    من خرداد امسال در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل میشم
    و می خوام سال بعد کنکور ارشد شرکت کنم
    ولی معافیت تحصیلی که بمن میدن یه ساله است و تا خرداد سال دیگه اعتبار داره و اعلام نتایج ازمون ارشد شهریور هرسال اعلام میشه
    میخواستم بدونم این سه ماه اختلاف زمانی چجوری حل باید کنم

  17. سلام ،آیا برای کسی که از خارج از کشور مدرک کارشناسی داره امکان دریافت کارشناسی مجدد بدون کنکور هست ؟ و امکان دریافت معافیت مجدد وجود داره ؟ ممنون !

  18. سلام ببخشید من در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ وارد سن ۱۹ سالگی می شوم و یک بار هم از معافیت تحصیلی استفاده کردم ( الان مهلتش تمام شده ) و دانشگاه قبول نشدم و دیپلم ام رو قبولی شهریور گرفتم آیا می توانم یکبار دیگر معافیت تحصیلی از هنرستان خودم بگیرم ( یعنی این معافیتی که دارم رو تمدید کنم ) یا باید حتما به دانشگاه برم ؟ یا اینکه مشمول خدمت می شوم و باید خود را معرفی کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید