تردد مشمولین خارج از کشور به داخل کشور + شرایط و نحوه دریافت مجوز ورود

این سوال برای شما پیش اومده که نحوه تردد مشمولین خارج از کشور به داخل کشور چگونه است؟ پس حتما با دقت این صفحه رو مطالعه کنید تا به جواب سوالتون برسید. افرادی هستند که خارج از کشور ساکن شده اند و ممکن است مدت کوتاه یا طولانی از ایران خارج شده باشند.

معمولا این افراد شامل کسانی هستند که به بهانه مسافرت از کشور خارج شده اند و در موعد مقرر برنگشته اند یا افرادی هستند که با معافیت تحصیلی اجازه خروج داشته اند و بعد از پایان تحصیلات به کشور بر نگشته اند و حتی افرادی هستند که قبل از سن مشمولیت خارج شده اند.

در موارد اندکی افرادی که در خارج از کشور متولد شده اند و الان قصد ورود به ایران دارند هم شامل مشمولین خارج از کشور هستند.

در این مقاله با جزئیات تمام حالات گفته شده را بررسی میکنیم تا اگر مشمول خارج از کشور هستید یا قصد دارید مشمول خارج از کشور شوید کاملا در جریان قوانین سازمان نظام وظیفه قرار بگیرید تا برای ورود و خروج دوباره دچار مشکل نشوید.تا انتها با سرباز مشاور همراه باشید.

شرایط تردد مشمولین غایب خارج از کشور به داخل کشور

شرایط تردد مشمولین غایب خارج از کشور به داخل کشور

مشمول غایب به شخصی گفته میشود که وارد سن مشمولیت یعنی ۱۸ سالگی شده است و در زمان مشخص نه وارد دانشگاه شده و نه بموقع خود را برای اعزام به سربازی معرفی کرده است.

مشمولین غایب دارای قوانین یکسانی در داخل و خارج از کشور هستند و درواقع شخصی که مشمول غایب است در هر سن و  سالی و در هر جای دنیا که باشد بدون اینکه وارد دوره سربازی شود یا تحصیل کند اصطلاحا مدتی را بلاتکلیف بوده است که ممکن است این مدت ۱ ماه یا ۱ سال یا بیشتر باشد پس اول باید آخرین وضعیت مشمول را بررسی کرد تا غیبت و مدت غیبت مشخص شود.

مشمولین خارج از کشور که طبق فرمول گفته شده وارد غیبت شده اند توانسته اند قانونی یا غیر قانونی از ایران خارج شوند اما برای تعین تکلیف وضعیت سربازی بازنگشته اند.

برای مثالی شخصی که بعنوان دانشجو برای تحصیل در رشته پزشکی به خارج از کشور رفته است باید بعد از گذشت ۷ سال یعنی مدت سنوات تحصیلی رشته پزشکی برای تعین وضعیت نظام وظیفه برگردد در غیر اینصورت غایب است.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی

دقت کنید میزان سنوات تحصیلی در تمام دنیا یکسان است پس قوانینی که برای مشمولین داخل کشور وجود دارد دقیقا برای مشمولین خارج از کشور هم اجرا میگردد.

در هرصورت به هر نحوی که شما مشمول غایب خارج از کشور هستید حق بازگشت و حتی خروج دوباره دارید.اگر مدت غیبت خارج از کشور شما حداقل ۳ سال غیبت مستمر و حضور در آن کشور است و سفارت یا کنسولگری ایران این موضوع را تایید میکند میتوانید با مهر مشمولین غایب و اجازه تردد از جانب سفارت ایران وارد کشور شوید و حضوری حداکثر ۹۰ روزه داشته باشید و دوباره بدون مشکل و حتی وثیقه خارج شوید.

دفعات ورود و خروج در سال حداکثر ۲ بار و میزان حضور حداکثر ۹۰ روز است. بدیهی است میزان ورود بیشتر یا حضور بیش از ۹۰ روز در خاک ایران موجب ممنوع الخروج شدن خواهد شد و شما موظف هستید وارد دوره سربازی شوید در غیر اینصورت به هیچ عنوان اجازه خروج نمیدهند حتی اگر ذر آن کشور متولد شده باشید و بار اولتان باشد که به ایران می آیید!

برای جمع بندی دوباره تکرار میکنیم مشمولین غایب نیاز هست حتما برای ورود و خروج بی مشکل حداقل ۳ سال حضور مستمر در آن کشور داشته باشند و سفارت این موضوع را تایید کند و بعد از ورود بیش از ۹۰ روز در ایران نمانند.

برای مثال شخصی که دارای ۲ سال غیبت سربازی است برای ورود کوچکترین مشکلی ندارد اما قطعا دیگر تا تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه اجازه خروج نخواهد داشت یا اگر شخصی وارد ایران شود و ۵ ماه در ایران بماند برای خروج قطعا دچار مشکل است تا وضعیت سربازی او مشخص شود.

شرایط تردد مشمولین غیر غایب خارج از کشور(با معافیت تحصیلی)

شرایط تردد مشمولین غیر غایب خارج از کشور(با معافیت تحصیلی)

مشمولین غیر غایب خارج از کشور تنها افرادی هستند که بواسطه معافیت تحصیلی از ایران خارج شده اند و برای خروج و اخذ معافیت تحصیلی نظام وظیفه را در جریان قرار داده اند.

این افراد یا قبل از سن مشمولیت از ایران خارج شده اند که برای ورود به هر مقطع تحصیلی محدودیتی ندارند یا بعد از سن مشمولیت از ایران خارج شده اند که تنها مجاز بوده اند در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری عمومی یا یکی از رشته های پزشکی مجوز خروج بگیرند.

البته بغیر از نوع مقطع تحصیلی شرایط دیگری برای اخذ معافیت تحصیلی خارج از کشور و غایب نشدن نیاز است.دانشگاه انتخابی و رشته حتما باید مورد تایید یکی از وزارت خانه های بهداشت یا علوم باشد همچنین ویزای تحصیلی کشور مقصد باید به سازمان نظام وظیفه ارائه داده شود.

در اینصورت بدون مشکل خارج خواهید شد و محدودیتی در رفت و آمد وجود نخواهد داشت.فراموش نکنید بعد از اخذ ویزای تحصیلی و خروج از کشور حتما مدارک و شرایط تحصیلی خود را در سامانه میخک ثبت کنید تا حضور تحصیلی شما ور در حال تحصیل بودن شما برای سازمان نظام وظیفه اثبات گردد.

برای تردد و تمدید ویزا بعد از ثبت شرایط تحصیلی و دریافت کد پیگیری از سامانه میخک میتوانید به سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه کنید و مجوز ورود و خروج را دریافت نمایید.

برای ورود و خروج طبق مصوبه همان سال میزانی وثیقه گذاشته میشود که در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان است و لازم نیست برای هر بار ورود و خروج وثیقه تمدید گردد حتی در صورتی که در سال های آینده میزان وثیقه افزایش پیدا کند بازهم نیاز به افزایش مبلغ وثیقه نخواهد بود.

بدیهی است اگر در پایان زمان مقرر که به شما اعلام میشود به کشور بر نگردید وثیقه بطور اتوماتیک ضبط میشود و امکان مرجوع کردن آن وجود نخواهد داشت.

نحوه دریافت مجوز ورود به ایران مشمولین خارج از کشور

اگر دارای غیبت هستید به همراه پاسپورت به  یکی از مراکز کنسولگری خارج از کشور مراجعه کنید تا تاریخ دقیق ورود شما مشخص شود.

در صورتی که میزان مدت اقامت شما بیش از ۳ سال باشد سفارت با مهر مشمولین غایب به شما مجوز تردد میدهد در غیر اینصورت شما اجازه ورود خواهید داشت اما به هیچ عنوان دوباره نیمتوانید برگردید.

بعد از ورود میتوانید ۹۰ روز در ایران باشید یا در شرایط خاص حضور ۹۰ روزه را بین ۲ بار تردد تقسیم کنید خارج از این شرایط شما ممنوع الخروج هستید و باید به هر نحوی معاف شوید تا اجازه خروج دوباره از ایران را پیدا کنید.

اگر غیبت ندارید و با تاییدیه وزارت بهداشت یا وزارت علوم از قسمت امور دانشجویان خارج از کشور و ارائه ویزای تحصیلی خارج شده اید کافیست وارد سامانه میخک شوید و کد پیگیری دریافت کنید در واقع اینکار به منزله ارائه اشتغال به تحصیل به سفارت ایران است.

در اینصورت با تایید سفارت یا کنسولگری یا حافظ منافع ایران در خارج از کشور میتوانید اجازه تردد بدون محدودیت زمانی حضور در ایران یا تعداد دفعات تردد بگیرید و با خیال راحت ورود و خروج انجام  دهید.

مشخص است اگر فردی حتی در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت یا علوم تحصیل میکند و ویزای تحصیلی آن کشور را دارد اما نظام وظیفه را در جریان قرار نداده و بعنوان سفر تفریحی از ایران خارج شده است قطعا دارای غیبت است و باید از مسیری که در ایتدا توضیح داده شده اقدام به تردد کند.

مدت زمان مجاز تردد به ایران مشمولین غایب و غیر غایب خارج از کشور

مشولینی که غیبت ندارند و با معافیت تحصیلی در خارج از کشور حضور دارند قطعا در تعداد دفعات ورود و خروج اگر برای خودشان مشکلی پیش نیاید محدودیت نخواهند داشت حتی میتوانند وارد ایران شوند و با وجود دانشجو بودن چندین ماه در ایران حتی بصورت غیر حضوری تحصیل کنند.

در سال های کرونا خیلی از کشورها آموزش را حضوری کردند یا حتی بعضی دیگر اجازه ورود و خروج را لغو کردند و این موضوع باعث شد دانشجویان زیادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند به ایران برگردند و بصورت غیر حضوری تحصیل کنند.

مشمولین غایب با حضور بیش از ۳ سال مستمر در یک کشور و تاییدیه سفارت ایران در آن کشور میتوانند در سال حداکثر ۹۰ روز در ایران باشند که این مدت حضور طی ۱ یا حداکثر ۲ بار رفت و آمد لحاظ خواهد شد.

در واقع به اینصورت نیست که برای هربار ورود ۹۰ روز اقامت میکنند بلکه مثلا میتوانند ۳۰ روز در یکبار ورود و ۶۰ روز را در ورود دیگر استفاده کنند.قطعا اشخاصی که بیش از این زمان اقامت کنند یا دفعات ورود بیشتری داشته باشند بدون هیچ تعارفی ممنوع الخروج میشوند تا سربازی را بگذرانند یا معاف شوند.

تمام موارد گفته شده در رابطه با ورود و خروج با پاسپورت ایرانی بود.هستند افراد ایرانی که دو تابعیتی هستند یا با پاسپورت ایرانی خارج شده اند و قصد بازگشت با پاسپورت خارجی را دارند.

این افراد باید دقیقا مانند شخصی خارجی به سفارت ایران مراجعه کند و برای ورود و اقامت درخواست ویزا دهد که بعد از تایید نهایی توسط وزارت امور خارجه میتواند وارد ایران شود.

مدت اقامت مجاز برای این افراد هم ۹۰ روز در سال است و در صورت اقامت بیشتر باید هماهنگی های لازم و تمدید ویزا صورت گیرد.

در این مقاله سعی کردیم تا تمام شرایط احتمالی تردد مشمولین خارج از کشور به داخل کشور را بررسی کنیم و قطعا با مطالعه این مقاله میتوانید بدون دغدغه و مشکل به جواب سوالتان برسید.

البته سرباز مشاور برای اطلاع رسانی دقیق تر و کمک بیشتر به شما عزیزان به عنوان مرکز مشاوره تخصصی سربازی و نظام وظیفه امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده است.

کافیست برای مشاوره همین الان با ما تماس بگیرید و در کمترین زمان ممکن به مشاور متخصص در زمینه مسائل خروج از کشور متصل شوید.

16 پاسخ

  1. سلام من با همسرم قصد مهاجرت دارم الان دانشجو و من میخوام اقدام کنم و همسرم به عنوان همراه با من باشه.همسرم سربازی نرفته .با چه روشی ما میتونیم مهاجرت کنیم؟

  2. من مهر خروج از کشور که بهم اجازه میده سالی ۹۰ روز در ایران باشم را دریافت کردم. اما الان اقامت قانونی در خارج از کشور ندارم. اگر به ایران برگردم آیا برای خروج از کشور مشکلی خواعم داشت؟

  3. سلام … من دانشجو کارشناسی ارشد ترم ١ بودم سال ١۴٠٠ و بعد در مابین ترم ١ وثیقه گذاشتم و خارج شدم دیگه برنگشتم..و در اصل مشمول غایب هستم که وثیقه گذاشتم و برنگشتم یعنی فراری .۲.۵ سال هست اینجا هستم و ایران نرفتم…. . میخواستم ببینم بعد از ۳ سال اقامت قانونی دایم در ترکیه بدون مشکل میتونم سالی ۲ ماه برم ایران؟

  4. amiramiri9873w@gmail.com
    سلام من ۱۹ سال سن دارم و کلاس آمادگی زبان انگلیسی(۱ساله) خود رادر کشور ترکیه گذرانده ام و میخواستم برای ادامه تحصیل به ایران بگردم میخواستم بدونم شرایطش به چه صورت است؟

  5. سلام من ۱۸ سال سن دارم و حدود ۶ ماه است که در کشور ترکیه مشغول گذراندن دوره زبان انگلیسی هستم و میخواستم برگردم ایران ادامه تحصیل بدهم با این شرایط اگر برگردم ایران حتما باید به سربازی بروم یا اینکه می‌توانم در دانشگاه ثبت نام کنم؟

  6. با سلام. متولد ۱ فروردین ۱۳۴۶ هستم. شامل حال عفو رهبری هستم به این شکل که ۳ ماه در سال میتونم ایران بیام. سئوالم اینه که یکبار در سال از تاریخ ۱ فروردین هر سال حساب میشه، یا از هر تاریخ خاصی؟ مثلا اگر ۱ خرداد ۱۴۰۳ برم ایران فرضا به مدت ۲ هفته، تا تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۴ نمیتونم برگردم؟ یا از ۱ فروردین ۱۴۰۴؟

    1. افراد بالای ۵۰ سال سن احتیاجی به معافیت ندارن اتوماتیک معافن ای قانونها مال زیر ۵۰ سال سن هست

  7. خب یه سوال::
    اگه شخصی مثلا اقامت المان رو داشت و ٣٠ روز توی ایران موند و بعد رفت ترکیه برای ١٠ روز سپس برگشت ایران الان چن روز دیگه میتونه بمونه تا برگرده المان؟؟
    ۶٠ روز یا ۵٠ روز؟؟؟

  8. سلام
    فرزند اینجانب با برداخت وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از ایزان خارخ شد و در حال حاضر دانشجوی سال سوم فیزیوترابی در کشور ترکیه می باشد…آیا ایشان می توانند برای تعطیلات به ایران بازگردد و دوباره برای ادامه تحصیل از ایران خارج شود؟

    1. سلام
      با داشتن غیبت سربازی
      و حضور ۳ ساله در ترکیه
      تایید سفارت ایران با ثبت مهر مشمولین غایب
      بله میشه

      1. با سلام پسرم ثبت مهر مشمولین شده آیا می‌تونه دوماه به پایان سال ۱۴۰۲مانده از سهمیه سال قبل استفاده کنه وسه ماه در ایران بمونه ودر سال جدید۱۴۰۳برگرده یکماه از سال ۱۴۰۳ بمونه؟یعنی از ۳ ماه سال جدید استفاده کنه یا فرقی بین سال قدیم و جدید نیس؟
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید