بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی

بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی

خیلی از مشمولینی که قصد رفتن رفتن به سربازی دارند دنبال بهترین زمان پست دفترچه سربازی هستند تا از مزایای تاریخ اعزام اعلامی برخوردار شوند. در این مقاله بطور مفصل به زمان ارسال دفترچه و پیش بینی هایی که در رابطه با بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی و محل تقسیم میشود میپردازیم. علاوه بر این موضوع موارد دیگری که با زمان ارسال دفترچه مرتبط است را بیان میکنیم.

بر چه اساسی دفترچه سربازی را پست کنیم؟

شما قصد ورود به خدمت سربازی را دارید یا بنا به دلایل دیگری باید دفترچه سربازی را پست کنید.قطعا بنا به هر دلیلی که میخواهید دفترچه خدمت ارسال کنید بهترین زمانی وجود دارد تا دقیقا طبق میلتان کار ها جلو رود.

موارد ارسال دفترچه ( با توجه به بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی )

اعزام به خدمت سربازی

قبل از اینکه به سراغ بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی برویم، ابتدا موارد کلی ارسال دفترچه را بیان میکنیم.

اگر میخواهید وارد خدمت سربازی شوید باید قبل از اینکه غیبت بخورید حتما دفترچه خدمت بفرستید برای اینکار بهتر است در ماه های تیر و مرداد ماه و همچنین دی و بهمن اعزام نشید.دلیل واضحی دارد و بخاطر گرمی و سردی زیاد هوا است.

با توجه به شرایط و امکانات پادگان های آموزشی همچنین فعالیت هایی که در حین آموزشی باید انجام شود پیشنهاد میکنیم اردبیهشت ماه یا مهر ماه را بعنوان تاریخ اعزام در نظر بگیرید تا آموزشی خوبی از نظر شرایط جوی داشته باشید.

توجیه غیبت

افرادی که بخواهند از کسری خدمت بسیج یا پروژه استفاده کنند یا درخواست معافیت کفالت بدهند و غایب هستند باید حتما از توجیه غیبت استفاده کنند تا پرونده ن ها مورد بررسی قرار بگیرد.قطعا برای توجیه غیبت نیاز به ارسال دفترچه است.

گرفتن امریه سربازی

کسانی که میخواهند بجای خدمت سربازی بصورت سرباز امریه خدمت کنند بعد از تاییدیه ارگان مورد نظر حتما باید دفترچه خدمت ارسال کنند تا صدور امریه قطعی شود. بعضی از مشمولین هم که ارگان خاصی مد نظر ندارند و اصلا نمیدونن برای امریه شدن چه زمانی مناسب است.

در کل اکثر ارگان ها و سازمان های دولتی و نظامی در ۶ ماه اول سال پذیرش سرباز امریه دارند و معدود وزارت خانه هایی هستند که در نیمه دوم سال هم پذیرش دارند. شرکت های دانش بنیان هم اجازه دارند مشمولینی را امریه کنند که حداقل ۳ ماه قبل از تاریخ اعزام اقدامات اصلی را انجام داده باشند.

همچنین اعزامی های برج ۱۲ بطور کلی امکان امریه شدن ندارند و جز قرارگاه خاتم پس با این شرایط به سادگی میشه پیش بینی کرد برای امریه شدن بهترین زمان پست دفترچه سربازی چه وقت است.

اقدام برای معافیت های سربازی

بعضی از مشمولین به اشتباه فکر میکنند درخواست برای معافیت پزشکی یا کفالت یا معافیت های موارد خاص صرفا درخواستی است که ممکنه مورد قبول واقع شود یا رد شود. در حالی که در صورت عدم تایید معافیت بطور اتوماتیک دفترچه مشمول برای اعزام به خدمت سربازی ارسال خواهد شد و راه برگشتی نیست.

پس اقدام برای معافیت سربازی هم نوعی پست کردن دفترچه است.پیشنهاد میکنیم برای درخواست معافیت های پزشکی در فصل تابستان اقدام کنید طبق تجربه شرایط معافیت راحت تر است همچنین اگر معاف نشدید میتوانید از مهر ماه وارد دانشگاه شوید.

خروج از کشور

مشمولینی که دارای غیبت سربازی نیستند و دانشجو هم نیستند باید برای خروج ۱ ماهه از کشور با وثیقه حتما دفترچه ارسال کنند. طبق قانون از لحظه ارسال دفترچه تا یک ماه قبل از تاریخ اعزام میشه از کشور خارج شد پس طوری دفترچه بفرستید که فرصت کافی وجود داشته باشد.

برای مثال اگر شخصی بخواهد اسفند ماه از کشور خارج شود بهتر است آخر بهمن ماه دفترچه بفرستد تا تاریخ اعزام اول اردیبهشت شود. با این حساب مشمول از تاریخ ارسال دفترچه و صدور برگه سبز تا اول فروردین اجازه دارد خارج از کشور باشد.

آزاد سازی مدرک

مشمولینی میخواهند از پذیرش تحصیلی استفاده کنند و نیاز است مدارک تحصیلی خود را از دانشگاهی که در آن فارغ التحصیل شدند بگیرند باید یا وارد مقطع بالاتر در ایران شده باشند یا برگه سبز داشته باشند.

اگر در چنین شرایطی هستید حتما از تاریخ ویزا تحصیلی مطمعن باشید چون سازمان نظام وظیفه عمومی صرفا با پذیرش دانشگاه خارج از کشور معافیت تحصیلی صادر نخواهد کرد.

نکات مهم در خصوص بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی

-برج ۱۲ یا اسفند ماه به برج طلایی سربازان معروف است.

-از زمان فرستادن دفترچه تا مشخص شدن تاریخ اعزام بیش تر از ۲ روز زمان نیاز نیست همچنین معمولا بعد از ارسال دفترچه تاریخ اعزام برای ماه بعد یا نهایتا ۲ ماه بعد صادر میشود.

بهترین زمان برای پست کردن دفترچه سربازی

اگر یکی از مواردی که گفته شد هستید و حتما باید دفترچه سربازی ارسال کنید تقریبا برای تمامی موارد جز مشمولینی که میخواهند وارد خدمت سربازی شوند باید با توجه به نیاز اینکار را کرد که چندان موضوع پیچیده ای نیست و توضیح داده شد و البته برای همه پیش نمی آید.

اما در رابطه با اعزام به خدمت سربازی که بیش از ۹۰ درصد دخیل با بهترین زمان ارسال دفترچه است پیشنهاد اول اعزام در اسفند ماه است.اعزامی های برج ۱۲ حدود یک ماه بیشتر در پادگان نخواهند بود همچنین گرما یا سرمای شدیدی در پیش ندارند.مهم ترین نکته در اعزام برج ۱۲ زمان کوتاه و مرخصی زیاد تا ۱۵ فروردین است.

آموزشی سخت ترین دوره از کل خدمت سربازی است و هرچقدر این دوره کوتاه تر باشد قطعا برای سربازان بهتر است. بر این اساس میشه اعزام برج ۱۲ را بهترین زمان برای رفتن به خدمت تعیین کرد. دقت کنید باید از نیمه بهمن و حداکثر تا یک هفته قبل از اسفند ماه دفترچه را پست کنید تا اعزامی این ماه شوید.

تفاوت های پست کردن دفترچه در ماه های مختلف سال

تاریخ اعزام بعدی برج ۲ است که تا اول برج ۴ طول میکشد همچنین تعطیلات خرداد ماه در این تاریخ اعزام است پس هم از نظر آب و هوا و هم از نظر مدت دوره ماه بسیار خوبی برای اعزام است.

اعزام در ماه های خرداد و تیر و مرداد تنها به دلیل گرمای هوا پیشنهاد نمیشه مگه اینکه پادگان آموزشی در منطقه ای خنک باشد.مانند پادگان عجب شیر یا مرزن آباد یا مشکین شهر!

تاریخ اعزام برج ۶ که تا اول برج ۸ طول در آموزشی هستند هم از نظر آب و هوا عالی است و واقعا فشار کمتری به مشمولین اعزامی در این ماه وارد خواهد شد.

از این تاریخ اعزام به بعد تا برج ۱۲ تنها مشکل سردی هوا است مگر اینکه مشمولین در یکی از نقاط گرم سیر کشور تقسیم شوند مثل کرمان یا یزد یا خاش!

در کل برای مشخص کردن بهترین تاریخ اعزام برای سربازان اگر راحتی ملاک باشد برج ۱۲ عالی است و معیار دیگه فقط و فقط آب و هوا است.آموزشی همیشه آموزشی است و سختی دارد و ربطی ندارد یک ماه راحت یا ماه دیگر سخت باشد.

نکته

بر اساس تاریخ فارغ التحصیلی در هر مقطعی که هستید میشه به سادگی تاریخ اعزام را پیش بینی کرد و دقیقا در ماه دلخواه به خدمت سربازی اعزام شد.

آیا زمان ارسال دفترچه با جایی که در آن میوفتیم ارتباط دارد؟

شایعه هایی وجود دارد که اگر مثلا در تابستان اعزام شید در ارتش تقسیم خواهید شد و اگر در زمستان اعزام شوید وارد سپاه خواهید شد!

باید گفت این موضوع اصلا آیین نامه اجرایی ندارد و هیچ زمانی در هیچ مرجع رسمی اطلاعیه ای مبنی برا این موضوع صادر نشده است.تقسیم سربازان در یگان های نیروهای مسلح شرایط دیگری دارد و تقریبا تا حد زیادی قابل پیش بینی است ولی به هیچ عنوان به ماه تاریخ اعزام ربطی ندارد.

برای مثال بر اساس بومی گزینی ای در حال اجرا است نوعی تقسیم انجام میشود که سرباز در یکی از یگان های شهر محل سکونت یا حداقل در نزدیک ترین یگان موجود تقسیم شود.

همچنین ارگان های وزارت دفاع و سپاه تا ۹۰ درصد ظرفیتشان بصورت پذیرشی جذب میشود و خیلی کم پیش می آید که سربازی شانسی در یکی از این دو ارگان تقسیم شده باشد.

در نتیجه اولویت اول با ارتش و نیرو انتظامی و یگان های زیر مجموعه آن ها است.البته مدرک تحصیلی یا تاهل و تک فرزندی هم در این موضوع تاثیر گذار است.

امیدوارم با توضیحات داده شده برای هر کدام از موارد که نیاز به پست کردن دفترچه دارد بهترین زمان پست دفترچه سربازی برایتان میسر شود.

در  صورتی که سوالی در این رابطه با بهترین زمان پست کردن دفترچه سربازی دارید میتوانید با تنها مرکز تخصصی مشاوره سربازی همین الان تماس بگیرید و از مشاوره بهترین مشاورین سربازی کشور بهره مند شوید.

86 پاسخ

  1. سلام من متولد ۶۸ هستم‌ متاهلم دارای زن و سه فرزند تا به حال سربازی نرفتم ت حالا میخوام اقدام کنم حقوق چی میدن مدت خدمت سربازیم چقده

  2. سلام وقتتون بخیر من اواسط مهر فارقالتحصیل مدرک کارشناسی میشم میخواستم هرچی سریع تر اعزام بشم اگه بخوام آبان اعزام بشم تا چه تاریخی باید دفتر چه رو پست کنم؟

  3. سلام عرض ادب
    برای اینکه مهر ماه اعزام بشم به آموزشی…
    کی باید دفترچه بگیرم و بفرستم تا مهر اعزام بشم

  4. سلام لیسانس دارم اگر ۲۴ خرداد دفترچرو پست کنم تیر اعزام میشم یا شهریور؟ممنون

  5. سلام خوب هستین ؟ من ۲۳ خرداد سال پیش کارشناسی فارغ التحصیل شدم و الان در حال نزدیک شدن به ۲۳ خرداد امسال هستیم که باید اقدام کنم برای خدمت اما کنکور ارشد دادم و میخوام ارشد بخونم وقتی برم پلیس بعلاوه ۱۰ کار های اعزامی بکنم حتما تیر میخوره اعزامیم چون مرداد اعزامی کارشناسی نیست ؟ یا میشه گفتش که میخوام برم ارشد و برام مرداد بزنن که بتونم تمدید کنم و برم ارشد ؟ ممنون

    1. سلام تمدید کردن تا اول مهر کار بسیار سختیه چون معافیت تحصیلی از مهر شروع میشه نه مرداد!

      1. سلام روزتون بخیر برای اعزام شهریور ماه تا چه روزی از مرداد امکان پست کردن دفترچه رو دارم؟

  6. سلام من ۹/۱/۱۳۸۵ وارد ۱۸ سالگی شدم و پدرم به اجبار معافیت تحصیلی منو گرفت تا ۷ مهر
    حالا من میخوام بدونم میشه مثلاً من تیر ماه برم دفترچه پست کنم و تا شهریور اعزام شم؟

    نمی‌خوام تا مهر ماه صبر کنم

  7. سلام من متاهل هستم میخواستم بدونم مدت سربازی توی سال۱۴۰۳ برای متاهلها چندماهه؟

    1. سلام اگه دوسه روزآینده دفترچه پست کنم اعزامی شهریورمیفتم یااینکه مردادالبته غیبت دارم ممنون

  8. سلام خسته نباشید ، قصد انصراف از دانشگاه و اعزام به خدمت را دارم ، آخرین مدرک تحصیلی بنده هم دیپلم می باشد ، می خواستم بپرسم از تاریخ پست کردن دفترچه با مدرک دیپلم نهایتا چه قدر طول میکشه تا اعزام بشیم ؟ بیشتر از ۳ ماه ؟

  9. سلام
    من پایه دوازدهم هستم و تا شهریور سال بعد معافیت تحصیلی دارم
    اگه خرداد دیپلم رو بدون تجدیدی بگیرم میتونم دفترچه پست کنم؟
    یا باید تا پایان معافیت صبر کنم

  10. سلام روزتون بخیر،
    بنده فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در تاریخ ۷/۶/۱۴۰۲ هستم، با توجه به بندهای معافیت نظام وظیفه تا تاریخ ۷/۶/۱۴۰۳ معافیت دارم،
    در حال حاضر کنکور ارشد سال ۱۴۰۳ را ثبت نام نموده و چند روز دیگر در این آزمون شرکت خواهم کرد، با توجه به اینکه اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ اعلام میشود و باتوجه به آن، اولویت بندی انتخاب دانشگاه را انجام میدیم و نتایج نهایی و نتیجه پذیرش در دانشگاه در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ اعلام میشود،

    سوال اول بنده این است که بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد در صورت مجاز شدن برای اولیت بندی انتخاب دانشگاه اگر نتایج نهایی پذیرفته شدن در دانشگاه بعد از تاریخ ۷/۶/۱۴۰۳ که تاریخ معافیت بنده است اعلام شود، آیا برای بنده مشکلی از نظر غیبت سربازی پیش نمی آید؟

    سوال دوم بنده این است که بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ در صورتی که رتبه مجاز و قبولی پذیرش در دانشگاه ها را نیاورده باشم، با توجه به اینکه آخرین تاریخ معافیت بنده ۷/۶/۱۴۰۳ است، بنده باید بلافاصله بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد دفترچه آماده به خدمت را پست کنم یا اینکه تا آخرین روز معافیتم که تاریخ ۷/۶/۱۴۰۳ است برای پست دفترچه آماده به خدمت زمان دارم و میتوانم در آخرین روز معافیتم هم دفترچه را پست کنم؟

  11. سلام علیکم خداقوت
    من دانشجو کارشناسی هستم، ورودی بهمن ماه ۹۸ و باید بهمن ماه ۱۴۰۲ تموم میکردم منتها نتونستم. الان اگر انصراف بدم از دانشگاه باید بلافاصله برم سربازی یا نه؟

          1. سلام خسته نباشید
            من اگه ۲۱ خرداد دفترچه پست کنم اعزامم میوفته اول تیر یا مرداد ؟

            مدرک دیپلم هم دارم

  12. سلام میخواستم بدونم من معاف از رزم زانوم شدم میخواستم بدونم بر روی کارت درج می‌شود ویا برای استخدام شدم مانعی به وجود می اورد

      1. سلام من تا اول مهر معافیت تحصیلی دارم
        اگه خرداد یکضرب قبول شم میتونم همون تیر دفترچه پست کنم یا باید معافیت تموم شه

        1. سلام خسته نباشی شرایط دارم طلاق هستش میخوام از بهزیستی انتقالی بگیرم
          داداش بزرگمم از ۲۵ درصد بابام معافیت داره
          ۲۴ ماه جبهه و ۲۵ درصد جانبازی و طلاق چی شاملم میشه
          بخاطر داداشم معافیت کفالت ندادن

      2. سلام.میخام ۳۰ اردیبهشت اقدام به گرفتن دفترچه برای پسر کنم.چقدر طول میکشه به سربازی بره.متولد ۱۵ مهر ۱۳۸۴ هستش.

      3. سلام خسته نباشید ، من تتو دارم و می‌خوام اعزام بشم، آیا این مسأله تتو داشتن توی تاریخ اعزام تاخیر به وجود میاد؟ یا نه مثل سربازای معمولی

  13. سلام من تاریخ ۱۱/۱۶ معافیت تحصیلیم تموم میشه ، اگه دفترچه را بگیرم تا چند وقت فرصت پست کردن آن را دارم ؟

  14. سلام
    من ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ درسم رو‌ در دانشگاه تمام کردم در مقطع لیسانس و قاعدتا باید تا ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ دفترچه پست کنم که غیبت نکنم
    ولی امروز که رفتم برای گرفتن دفترچه گفتن که بازم غیبت هستی !!!!
    اولا هشت روز تا پایان موعد مقرر قانونی وقت هست
    دوما تو سامانه سخا زده معافیت تحصیلی

    الان بنده غیبت خوردم یا نه ؟؟؟؟؟

  15. سلام
    خسته نباشید
    یه سوال کوچیک داشتم از خدمتتون
    من اگه ۱۸ بهمن دفترچه رو بفرستم
    اعزام اسفند میشم درسته?

  16. سلام من ۱۵ بهمن معافیت تحصیلیم تموم میشه کی دفترچه پست کنم که اردیبهشت اعزام بشم؟ ۱۱ بهمن خوبه؟

  17. سلام
    من ارشدم رو برج ۱۲ سال پیش ۱۴۰۱ تموم کردم….تا اخر شهریور فرصت داشتم دفترچه پست کنم یا تا یکسال بعد از دفاع مهلت دارم؟ الان جایی سرکار میرم و بیمه داره برام رد میشه

  18. سلام
    من دانشجوی ارشد هستم که از فرصت معرفی دوم در حال استفاده هستم دفاع کردم و تموم شده هنوز تسویه حساب انجام ندادم و تا ۳۰ بهمن دارای فرصت معرفی هستم.
    اگر هفته آخر بهمن دفترچه تکمیل کنم کی زمان اعزام هست؟؟

  19. سلام من تا تاریخ ۱۵ برج ۱۱ معافیت تحصیلیم تموم میشه اگر ۱۴ برج ۱۱ دفترچه پست کنم به نظرتون چه زمانی تاریخ اعزام من میشه؟

  20. سلام من برج ۱۱ اعزامی هست یعنی برج ۱۱ در کدام ارگان میافتم سپاه یا ارتش یا نیروی انتظامی ناجا لطفا بهم بگید.

  21. سلام من معافیت تحصیلیم ۲۵ برج ۱۲ تموم خواهد شد بعد من میخواهم ۲۳واینا برج۱۲ دفترچه پست کنم ایا به نظر شما کدام برج تاریخ اعزامم خواهد شد؟

  22. سلام من تتو دارم در حد ۱۰سانت در ساعدم جوریه که با پیراهن پوشش. میشه مشکل ایجاد میکنه سربازی؟

  23. سلام وقتتون بخیر من متولد ۲۸ دی ۱۳۸۲ هستم دیپلمم رو خرداد ۴۰۱ گرفتم معافیت تحصیلی رو بهمن ۱۴۰۰گرفتم امسال میخواستم دانشگاه ثبت نام کنم گفتن نمیشه معافیتت تموم شده الان میخوام دفترچه پست کنم تو سامانه سخا وضعیت رو زده مشمول اینکه غایب محسوب میشم یا ن ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام وقت بخیر من دفترچه پر کردم و اعزامی ۱۰/۱ که به دلیل مشکلاتی نتونستم برم و دور از خانواده باشم و دوباره دفترچه پر کردم و الان اعزامی ۱۱/۱ آیا ممکنه من دوباره همون جا بیفتم یا ن؟

  24. سلام خسته نباشید
    من تاریخ ۱۰.۷ روز پنجشنبه وارد سن قانونی میشم و تصمیم دارم تاریخ ۱۰.۱۰ دفترچه را تحویل بدم
    به نظرتون وارد چه ارگانی میشم

  25. سلام من ۱بهمن همین سال انگار برگه اتمام تحصیلی ام تموم میشه و باید پست کنم تا ۱بهمن برگه معافیت از تحصیلی از دانشگاه داشتم بعد میخوام اموزشی بجای دوماه بخوره تو عید کمتر بشه دقیقا چه تاریخی پست کنم که مدت اموزشی کمتر بشه ….واینکه به ازای هر روز تاخیر و غیب در پست کردن چند روز اضافه خدمت میزنن…. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  26. سلام آیا سال ۱۳۸۸دفترچه پست کردم اما نرفتم الان چشمام خیلی ضعیفه ویک فرزند بی مادر دارم آیا میتوانم از معافیت کفالت فرزندم یا معافیت پزشکی استفاده کنم

  27. می خواهم کفالت پدر بشم اگه معاف نشدم دفترچه پست میشه باید برم خدمت یا خودم باید برم پست کنم

      1. سلام ببخشید من میخواستم پذیرش بگیرم باید دفترچه سربازی بفرستم و تاریخ اعزام مشخص کنم یا قبل از اون پذیرش بگیرم چون واسه پذیرش میگن باید برگ اعزام به خدمت داشته باشی

          1. سلام یه سوال داشتم
            من متولد۱۳۸۳/۹/۱۵ هستم
            می‌خوام آخرای خرداد از دانشگاه انصراف بدم و دفترچه بگیرم و بفرستم چه موقعی اعزام میشم؟

        1. سلام من از مدرسه واحد مونده داشتم امتحان دادم دی ماه گفتن دیپلم آخر بهمن میدن میخواستم بدونم کی پست کنم اردیبهشت برم

          1. سلام من ۱۹ سالمه و دیپلم دارم و دانشگاه میخوام آخره خرداد انصراف بدم و دفترچه بگیرم بفرستم چقد طول می‌کشه اعزام بشم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !