معافیت خالکوبی ( تاتو ) سربازی

معافیت خالکوبی ( تاتو ) سربازی

خالکوبی یا تاتو در گذشته ای نه چندان دور کار پسندیده ای محسوب نمیشد و قشر خاصی از جامعه روی قسمت های مختلف بدنشون خالکوبی میکردند اما در حال حاضر در ایران و تمام جهان خالکوبی به موضوعی تقریبا عادی تبدیل شده است.با این وجود خیلی از مشمولین سربازی سوالاتی درباره معافیت سربازی با خالکوبی دارند.

یا برای مشمولین این سوال پیش می آید که داشتن خالکوبی عواقبی در طول خدمت دارد یا نوع کارت پایان خدمت برای سربازانی که خالکوبی دارند متفاوت است یا خیر؟

با سرباز مشاور همراه شو تا صفر تا صد خالکوبی و تاتو قبل و در حین خدمت سربازی و معافیت های مربوط به خالکوبی واست روشن شه!

معافیت سربازی با خالکوبی چگونه است؟

خالکوبی طبق قوانین ایران جز کارهایی است که عرف جامعه محسوب نمیشود و از نظر قوانین انتظامی شخصی که روی بدنش خالکوبی کرده از نظر سلامت روان در شرایط صد در صد سالم قرار ندارد.

به همین دلیل در زمان گرفتن گواهینامه یا اعزام به خدمت سربازی پزشک معتمد نیروی انتظامی از افرادی که دارای تاتو و خالکوبی هستند میخواهد وارد کمیسیون پزشکی شوند تا سلامت روان آن ها تایید شود.

با این حساب معافیت سربازی با خالکوبی یا تاتو در مجموعه معافیت های اعصاب و روان قرار میگیرد. بخش پنجم فهرست بیماری های معافیت پزشکی مربوط به بیماری های اعصاب و روان است اما بطور اختصاصی بندی در رابطه با معافیت خالکوبی وجود ندارد.

افرادی که خالکوبی دارند و به شورای پزشکی معرفی میشوند در صورت زیاد بودن خالکوبی در قسمت های مختلف بدن یا خالکوبی کردن نقاط حساس و مشهود مانند سر و صورت و گردن به بندهای دیگر بیماری های اعصاب و وران ارجاع داده میشوند تا بررسی های لازم انجام شود.

برای مثال شخصی که تمام صورت خود را خالکوبی کرده است یا روی گردن اشکال خاصی را خالکوبی کرده از نظر افسردگی و اختلال شخصیت همچنین وسواس و اضطراب و استرس بررسی خواهد شد و در صورت وجود سوابق بیماری یا بستری یا مشکلات قضایی مشمول درخواست میشود.

در بیماری های شدید و غیر قابل درمان که با بررسی های ۶ ماهه توسط شورای پزشکی صورت میگیرد معافیت دائم و در صورت خفیف بودن هر کدام از موارد گفته شده معافیت از خدمات رزمی برای مشمول صادر میشود.

معاف از رزم خالکوبی

معاف از رزم خالکوبی جز معاف از رزم اعصاب و روان است و مشمول در گروه ب قرار میگیرد و شامل محدودیت های گروه ب خواهد شد!

❗❗ هشدار ❗❗

مراکز درمانی نیروهای مسلح در سراسر کشور با دستور پزشک شورا جهت بررسی های بیشتر و پیشبرد روند معافیت خالکوبی و منشا اصلی آن میتواند مشمول طبق نظر پزشک در صورت نیاز در یکی از بیمارستان ها بستری کند.

تمامی روند کمیسیون پزشکی اعصاب و روان از لحظه تایید پزشک معتمد تا صدور رای نهایی غیر اختیاری است و امکان انصراف از درخواست یا ابطال کارت معافیت یا حتی ابطال معاف از رزم وجود ندارد و در صورت عدم مراجعه مشمول به کمیسیون های تعیین شده پرونده معلق خواهند ماند و نه معافیت و نه تاریخ اعزام برای وی صادر نمیشود.

کمیسیون پزشکی برای تاتو سربازی

کمیسیون پزشکی برای تاتو سربازی

مشمولینی هستند که قبل از خدمت سربازی یا در حین خدمت سربازی میخواهند از معافیت سربازی خالکوبی استفاده کنند و از خدمت سربازی معاف شوند. قطعا کمیسیون اعصاب و روان برای این مشمولان تشکیل میشود تا صحت گفته های مشمول احراز شود.

برای شرکت در کمیسیون پزشکی تاتو نیازی به مدارک خاص وجود ندارد و همانطور که گفته شد در صورت اندک بودن تتوهای روی بدن یا تتو در نقاط غیر مشخص به سرعت رای بر معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

اما مشمولینی که بطور غیر طبیعی تاتو دارند و اصطلاحا قسمتی از دست یا پا یا نقاط دیگر بدن را تاتو پلمپ کرده اند وارد مراحل بعدی خواهند شد.در این مرحله طبق قوانین معافیت های اعصاب و روان میتوان این مدارک را به شورا ارائه داد :

👈 سوابق درمانی یا بستری

👈 مصرف دارو

👈 گواهی پزشک

👈 سوابق خودکشی

👈 سوابق قضایی و ضرب جرح

در این صورت معمولا معافیت موقت ۶ ماهه برای مشمول صادر میشود تا در این زمان با مراجعه منظم به پزشک و تکمیل پرونده پزشکی معافیت برای مشمول صادر شود.

نکته مهم

قوانین و نحوه اقدام قبل از خدمت سربازی و در حین خدمت سربازی جهت دریافت معافیت تاتو یکسان است.

دوره های معافیت موقت سربازی میتواند تا چند دوره ۶ ماه بر اساس نظر شورای پزشکی تمدید شود.

مراحل کمیسون پزشکی برای تاتو

👈 مراجعه به پلیس+۱۰ و دریافت فرم های مربوطه

👈 مراجعه به پزشک معتمد و اعلام بیماری

👈 حضور در بیمارستان معرفی شده در زمان مقرر جهت تشکیل پرونده

👈 ارائه مدارک و سوابق بیماری به پزشک متخصص اعصاب و روان

👈 رعایت دستورات پزشک(مصرف دارو، بستری، تست کتبی اعصاب روان)

👈 حضور در جلسه کمیسیون پزشکی نظام وظیفه استان

👈 پرداخت هزینه مصوب کارت پایان خدمت

👈 امکان ثبت اعتراض تا بازه ۱۰ روزه در صورت عدم معافیت

👈 ورود به معافیت موقت ۶ ماهه

👈 معافیت از خدمات رزمی و ورود به خدنت سربازی

قوانین تاتو در سربازی

قوانین تاتو در سربازی

در قوانین جمهوری اسلامی ایران در تمامی سازمان ها و ادارات دولتی و نظامی نوع پوشش و آرایش و حجاب و البته دوری از موارد غیر عرف مانند تاتو یا موارد زینتی برای آقایون روی گوش و بینی و لب یا استخدام افرادی که اختلال هویت جنسی دارند ممنوع است!

نمیشه کارمند دولتی یا پرسنل نظامی را دید که با پوشش عجیبی سرکار حاضر باشد یا مثلا کارمند بانکی از آرنج به پایین یا زیر چشمش تاتو داشته باشد در واقع تمام این موارد غیر قانونی است.

در رابطه با پرسنل وظیفه دقیقا همین موضوع رعایت میشود و مشمولین غیر متعارف حتی بر خلاف میل شخصی الزما از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

یا سربازانی که تاتو دارند در دوران خدمت ماموریت هایی به آن ها محول نمیشود که ارباب رجوعی باشد یا در دید عموم مراجعه کنندگان باشند معمولا در قسمتی مورد استفاده قرار میگیرند که کمترین ارتباط را با فضای بیرون پادگان داشته باشد.

درست است که کارت پایان خدمت به سربازان دارای تاتو داده میشود اما اگر مشمولی با این شرایط بخواهد در یکی از ارگان های دولتی یا نظامی استخدام شود قطعا دچار مشکل خواهد شد و احتمال استخدامش بسیار پایین است.

سربازانی که در حین خدمت سربازی هستند در صورتی که تاتو کنند یا خالکوبی بزنند و فرمانده یگان متوجه این موضوع شود میتواند سرباز را به بهداری معرفی کند و بهداری هم سرباز را به شورای پزشکی اعزام کند و به همین سادگی با تشکیل پرونده پزشکی حتی اگر معافیت صادر نشود سرباز در گروه ب قرار گیرد.

خبر خوب

طبق اعلام فرماندهی کل نیروهای مسلح از این پس چیزی بنام اضافه خدمت انضباطی برای سربازان وجود نخواهد شد و تمام سربازان در صورت عدم داشتن غیبت سربازی در موعد مشخص شده خدمت میکنند.

البته این موضوع به این معنی نیست که سرباز هر کاری در زمان خدمت میتواند انجام دهد.در صورت وجود تخلف طبق قوانین سازمان قضایی نیروهای مسلح با وی برخورد میشود.

مشکلات داشتن تاتو در سربازی

افرادی که تاتو دارند احتمالا قبل از خدمت سربازی فکر میکنند که با مشکلاتی مواجه خواهند شد یا تاتو داشتن بعنوان مشکل محسوب میشود.

همانطور که گفته شد اول باید مدل و میزان تاتو را در نظر گرفت که کجای بدن خالکوبی شده و تا چه حدی مشخص است.

اگر میزان تاتو زیاد باشد و در حین خدمت سربازی اتفاق افتاده باشد بدون میل و درخواست سرباز او را به کمیسیون پزشکی اعصاب و روان ارجاع میدهند و حتی ممکن است معاف دائم شود و در غیر اینصورت معاف از خدمات رزمی میشود و در گروه ب قرار میگیرد.

معایب گروه ب اعصاب و روان

✅ عدم استخدام در ارگان های نظامی

✅ عدم استخدام در ارگان های دولتی

✅ گرفتن تست سلامت در زمان صدور یا تمدید گواهی نامه رانندگی

توجه

تمامی اطلاعات و سوابق سربازان در تراشه الکترونیکی کارت پایان خدمت ذخیره میشود و به راحتی قابل استعلام است و در مورد افرادی که در گروه ب قرار میگیرند چیزی روی کارت پایان خدمت ثبت نمیشود و کارت آن ها دقیقا شبیه کارت پایان خدمت سربازان دیگر است.

مزایای گروه ب

اگر برای سربازی معاف از رزم اعصاب و روان و معایبی که گفته شد مهم نباشد میتوان با استفاده از گروه ب بودن از انجام موارد زیر معاف شد.

✅ معاف از نگهبانی با اسلحه

✅ معاف از یگان پاسدار

✅ روز برگ شدن

✅ تقسیم در شهر محل بومی

✅ امکان دریافت انتقالی

توجه

تمام موارد گفته شده بر اساس دستور پزشک و نظر فرمانده یگان قابل اجرا میباشد.

پیشنهاد ما به شما : معافیت اعصاب و روان

جریمه خالکوبی در سربازی

جریمه را در خدمت سربازی میتوان در سه موضوع مورد توجه قرار داد :

👈 جریمه نقدی

👈 اضافه خدمت

👈 بازداشت موقت

در رابطه با تاتو و خالکوبی چه قبل از خدمت سربازی و چه در حین خدمت سربازی هیچ کدام از موارد برای سرباز اعمال نمیشود در واقع به زبان ساده تر میتوان گفت سربازی که خالکوبی کرده است نه بازداشت و زندانی میشود نه لازم است جریمه نقدی پرداخت کند نه طبق قانون جدید اضافه خدمت میخورد.

تنها مشکلی که پیش می آید اعمال محدودیت هایی در آینده شغلی آن هم شغل های استخدامی دولتی و نظامی است پس لازم نیست در رابطه با این موارد نگرانی داشته باشید :

👈 دریافت گذرنامه

👈 دریافت مجوز های کسب و کار

👈 دریافت پروانه های کاری

👈 دریافت و تمدید گواهینامه

❗❗ هشدار ❗❗

برای دریافت پروانه و مجوز کارهایی همچون مجوز سازمان نظام مهندسی، مجوز سازمان نظام روانشناسی و پروانه وکالت بر اساس آیین نامه پزشکی سازمان تصمیم گیری میشود و ارتباطی با سازمان نظام وظیفه ندارد.

در آخر

اگر قصد تاتو زدن دارید که کاملا موضوع شخصی است و بعد از آن میخواهید وارد خدمت سربازی شوید یا سرباز هستید پیشنهاد میکنیم حداقل الان روی صورت و سر و گردن خالکوبی نکنید تا درگیر کمیسیون های طولانی و وقت گیر اعصاب و روان نشوید.

در رابطه با معافیت سربازی با خالکوبی و دیگر معافیت های پزشکی سربازی میتوانید تنها با یک تماس به تنها مرکز مشاوره تخصصی سربازی در ایران متصل شوید و با مشاورین متخصص ما در زمینه معافیت های پزشکی صحبت کنید.

بنر مشاوره سربازی تماس

66 پاسخ

  1. سلام من فقط ۱ تتوی نسبتا بزرگ روی سینم دارم و اصلا با پوشیدن یک تیشرت هیچی مشخص نیست آیا درگیر کمیسیون های طولانی مدت میشم و آیا گروه ب میشم؟

  2. سلام خسته نباشید من دوتا دستم کاملا تتو هستش گردنمم تتو داره ۱۰سالی هم هست فراریم
    معاف از رزم شدم ۴بارم زندان رفتم ۲بارم کمیسیون پزشکی رفتم الان منو معاف کامل میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید