معاف از رزم

معاف از رزم

سربازان زیادی هستند که به دلیل داشتن انواع بیماری ها معاف از رزم میشوند و نمیتوانند بطور دائم از خدمت سربازی معاف شوند یا هستند کسانی که میدانند معاف از رزم خواهند شد اما به دلیل ترس از تبعات آن از اعلام بیماری به پزشک معتمد نظام وظیفه خود داری میکنند.

برای خیلی های دیگه هم سوال است با معاف از رزم شدن چه اتفاقی رخ خواهد داد و مدل خدمت معاف از رزم ها چگونه خواهد شد. برای اینکه تمام مسائل پیرامون معاف از رزم شدن را بدانید کافیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معاف از رزم چیست؟

👈 زمانی که مشمول قبل از خدمت سربازی یا حین خدمت سربازی به دلیل داشتن بیماری ای که در یکی از ۱۷ بخش آیین نامه معافیت پزشکی اقدام میکند دو حالت پیش می آید یا مشمول بطور دائم از خدمت سربازی معاف خواهد شد یا معاف از رزم یا درست تر معاف از خدمات رزمی میشود.

البته اگر پزشک معتمد به داشتن بیماری در مشمول پی ببرد میتواند بدون رضایت مشمول فرآیند کمیسیون پزشکی یا همان بررسی بیماری برای معاف شدن یا معاف از رزم شدن را شروع کند. این معافیت مهم ترین اهمیتی که دارد باعث خواهد شد تا یک سری فعالیت ها از مشمول سلب شود.

البته هرکدام از ۱۷ بخش آیین نامه های پزشکی ممکن است شامل این نوع معافیت شود و بر اساس بیماری نوع فعالیت تعین میشود. بیشترین تاثیر معاف از رزمی در بیماری های اعصاب و روان ، مغز و اعصاب و اسکلت و استخوان است که مشمول با هر درجه نظامی از بسیاری از کارها معاف خواهد شد.

برای مثال افرادی که به دلیل مشکل دیسک کمر معاف از رزم میشوند از رژه رفتن معاف خواهند شد یا افرادی که در گروه ب یا همان معاف از رزم اعصاب و روان قرار میگیرند از نگهبانی با اسلحه یا نگهبانی برجک معاف هستند.

در کل معاف از خدمات رزمی باید طبق نظر پزشک معتمد تشخیص داده شود و فقط درباره بیماری صدق میکند و هیچ حالت دیگری برای این کار وجود ندارد.

معاف از رزم ها کجا می افتند ( نحوه تقسیم سربازان معاف از رزم )

تقسیم آموزشی:

در دوره ۲ ماهه آموزشی اینکه شخصی معاف از رزم است یا متاهل یا مجرد یا اینکه چه تحصیلاتی دارد تاثیری در تقسیم مشمول نخواهد داشت و تحت هر شرایطی ممکن است مشمول به شهری خارج از منطقه بومی خود منتقل شود.

البته دوره آموزشی معاف از رزم ها کمی متفاوت است که در ادامه توضیح خواهیم داد اما در رابطه با تقسیم محل آموزشی معاف از رزم بودن کمکی به مشمول نخواهد کرد.

تقسیم یگان:

در رابطه با تقسیم یگانی شرایط کمی متفاوت است و حتی الامکان معاف از رزم ها در یگان های محل بومی زندگی یا حداقل نزدیک به محل زندگی تقسیم میشوند.البته تقسیم بصورت بومی گزینی در حال اجرا است و اکثر سربازان به همین صورت تقسیم میشوند.

بالاترین تضمین برای تقسیم شدن یگانی در شهر محل زندگی برای معاف از رزم های اعصاب و روان میباشد حتی سربازانی که در حین خدمت دچار بیماری اعصاب و روان شده اند و خارج از مناطق بومی خدمت میکنند میتوانند انتقالی بگیرند.

موضوعات مرتبط : هر آنچه که باید از گروه ب سربازی بدانید

قانون جدید معاف از رزم

قانون جدیدی در رابطه با معاف از رزم سرباز ها تعیین نشده است فقط در دوران کرونا در یک بازه ۲ ساله سربازان معاف از رزم با توجه به بیماری ای که به دلیل آن معاف از رزم شده بودند و نظر یگان آموزشی بین ۱۵ تا ۲۰ روز آموزش میدیدند که تقریبا نصف سربازان دیگر بود.

تفاوت کارت پایان خدمت معاف از رزم با کارت اصلی

برای تمام کسانی که به هر روشی از خدمت سربازی معاف میشوند یا خدمت را تحت شرایط عادی یا با معاف از رزم تمام میکنند کارت صادر میشود.در کارت های صادر شده اطلاعات شخص ، درجه نظامی ، شماره کارت پایان خدمت و دلیل معافیت ثبت میشود و کسانی که خدمت را به اتمام برسانند روی کارت آن پایان خدمت درج خواهد شد.

در رابطه با کسانی که معاف از رزم میشوند قطعا در تراشه الکترونیکی کارت این موضوع و دلیل و نوع معاف از رزمی ثبت میشود همچنین از سال ۱۴۰۱ در انتهای کارت پایان خدمت جمله معاف از خدمات رزمی درج میشود البته بدون اینکه به نوع معاف از رزم اشاره ای شود.

با توجه به اینکه معاف از رزمی میتواند محدودیت های استخدامی یا دریافت گواهینامه داشته باشد که قطعا به نوع آن بستگی دارد، درج جمله معاف از خدمات رزمی باعث خواهد شد تا ارگان های مختلفی که این موضوع برایشان اهمیت دارند دیگر در فرآیند استعلام قرار نگیرند.

پس تنها تفاوت بین کارت های اصلی و کارت های اشخاصی که معاف از رزم هستند همین است و میشه گفت بیشترین محدودیت در استخدام ها مربوط به ارگان های نظامی و عملیاتی میباشد و در رابطه با گواهینامه هم بیشترین محدودیت مربوط به معاف از رزم بیماری های چشم میباشد.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید از انواع معافیت دائم سربازی بدانید

آیا معاف از رزم اعصاب و روان با بیماری های دیگر تفاوت دارد

میشود برای بیماری های در حد معاف از رزم دو تقسیم بندی کلی انجام داد:

معاف از رزم در تمامی بیماری های جسمی

در این دسته کسانی که معاف از خدمات رزمی میشوند از انجام یک سری فعالیت های سنگین با توجه به بیماری معاف خواهند شد اما در طول دوره آموزشی آن ها یا تقسیم یگانی و حتی نحوه نگهبانی و ساعت کار تفاوتی با دیگران وجود ندارد جز اینکه در طول دوره آموزشی فشار کمتری متحمل میشوند.

این نوع معاف از رزم معمولا در آینده شغلی و استخدام های دولتی بجز ارگان های نظامی تاثیر منفی نخواهد گذاشت و حداقل باعث میشود تا سرباز از رژه رفتن یا مانور های نظامی و مهم تر از همه دوره اردوگاه معاف شود.

معاف از رزم در مورد بیماری های اعصاب  روان

معاف از رزم اعصاب و روان بنا به هر کدام از بیماری های اعصاب و روان که باشد به گروه ب معروف است و شاید بتوان گفت بهترین نوع معاف از رزمی در طول خدمت همین نوع است.سربازان گروه ب علاوه بر شرایطی که برای سربازان معاف از رزم معمولی وجود دارد شامل این امتیازات هم هستند:

  • تقسیم بومی در یگان خدمتی
  • معاف از نگهبانی با اسلحه
  • معاف از نگهبانی شبانه
  • معاف از فعالیت های سنگین
  • روز برگ شدن
  • امکان انتقالی در حین خدمت سربازی

البته محدودیت های استخدامی با حساسیت بیشتری در این دسته از معاف از رزم وجود دارد و ارگان های دولتی بدون تایید سلامت روان فرد را استخدام نمیکنند در مورد ارگان های نظامی هم که تکلیف مشخص است و استخدام غیر ممکن خواهد بود. همچنین مشمول در دریافت گواهینامه هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید از معافیت اعصاب روان بدانید

شرایط سرباز معاف از رزم در دوره آموزشی

معاف از رزم در دوره آموزشی

مهم ترین تاثیری که از معاف از رزم شدن در دوره آموزشی به چشم میخورد این است که سربازان ملزم هستند با هر شرایطی حتی با داشتن مدارک تحصیلی بالا در آموزش های نظامی شرکت کنند.

تیر اندازی کردن یا حضور در اردوگاه که همان زندگی در شرایط سخت است همچنین انجام مانورهای نظامی که نیاز به توان بدنی بالا دارد و در نهایت آموزش رژه رفتن از مهم ترین فعالیت ها در دوره آموزشی میباشد.

اشخاصی که معاف از رزم چشم ، اعصاب و روان ، مغز و اعصاب و اسکلت استخوان هستند کمترین فعالیت های سخت و بدنی را در دوره آموزشی انجام میدهند البته دیگر معاف از رزم ها بسته به شدت بیماری از انجام بعضی از امور گفته شده معاف خواهند شد.

اگر سربازی معاف از رزم اعصاب و روان باشد یا معاف از رزم بیماری دیگر با شدت نسبتا زیادی باشد با نظر یگان آموزشی مدت دوره برای آن شخص کاهش پیدا خواهد کرد.در نهایت این دسته از سربازان تنها ۱ ماه آموزش میبینند و بعد از آن به یگان خدمتی معرفی خواهند شد.

دقت داشته باشید اشخاصی که از این موضوع استفاده میکنند بطور کامل تحت پوشش بیمه ای نیروهای مسلح خواهند بود و در صورتی که یگان بر اساس قوانین با معاف از رزم ها برخورد نکند و چنانچه برای سرباز مشکلی پیش بیاید سرباز میتواند درخواست غرامت کند.

و برعکس این موضوع در صورت عدم اعلام بیماری و ایجاد مشکل در حین خدمت یگان خدمتی هیچگونه مسولیتی در قبال سرباز آسیب دیده ندارد و سرباز تنها میتواند برای درمان از دفترچه بیمه نیروهای مسلح استفاده کند.

موضوعات مرتبط : شرح کامل دوره آموزشی سربازی

آیا معاف از رزم در سپاه با ارتش متفاوت است؟

تمامی ارگان های نظامی تحت فرمان یک قانون واحد که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ میشود عمل میکنند پس میتوان گفت شرایط و قوانین خدمتی برای تمام سربازان در تمام ارگان های نظامی یکسان است.

البته قوانین درون سازمانی با توجه به یگان خدمتی قطعا متفاوت است اما در رابطه با معاف از رزم بودن در ارتش و سپاه تقریبا هیچ تفاوتی وجود ندارد و چه برای کسانی که قبل از خدمت سربازی معاف از رزم شوند و چه مشمولانی که در حین خدمت شامل این موضوع شوند شرایط یکسان خواهد بود.

تنها تفاوتی که بیشتر به چشم میخورد این است که سربازانی که در ارتش تقسیم میشوند بعد از آموزشی به محل بومی سکونت تقسیم میشوند .این موضوع در سپاه با توجه به پذیرشی بودن خدمت سپاه خود به خود انجام میشود و فرد چه معاف از رزم باشد چه نباشد بومی تقسیم خواهد شد.

مزایا و معایب معاف از رزم شدن

قطعا هر کسی در شرایط خاصی قرار بگیرد با یک سری معایب و مزایا رو به رو خواهد شد که البته این مسئله نسبی است و ممکن است برای شخصی نه جز مزایا و نه جز معایب باشد اما بطور کلی میشود به این موارد اشاره کرد:

مزایای معاف از رزم شدن

  • معاف از فعالیت های سنگین و یدی
  • معاف از رژه
  • معاف از مانور های نظامی و اردوگاهی
  • معاف از نگهبانی با اسلحه ( مخصوص گروه ب )
  • معاف از نگهبانی شبانه ( مخصوص گروه ب )
  • روز برگ شدن
  • امکان دریافت انتقالی ( مخصوص گروه ب و بیماری های خاص )
  • کاهش مدت دوره آموزشی ( مخصوص گروه ب )
  • انجام امور اداری و دفتری
  • معاف از تیر اندازی و میدان تیر

معایب معاف از رزم شدن

  • عدم استخدام در ارگان های نظامی بعنوان درجه دار یا افسر
  • عدم استخدام در دستگاه های عملیاتی ( آتش نشانی ، هلال احمر )
  • محدودیت در دریافت گواهینامه ( مربوط به بیماری های چشم و اعصاب و روان )
  • صدور گواهینامه با اعتبار زمانی کمتر از حالت معمول ( ۱ و ۲ ساله )
  • عدم استخدام در بعضی از دستگاه های دولتی طبق آیین نامه پزشکی استخدام

نکته !

در رابطه با دریافت گذرنامه یا پاسپورت قطعا هیچ محدودیتی شامل معاف از رزم ها با هر بیماری ای نخواهد بود.

وظایف سرباز معاف از رزم در طول دوران خدمت

وظایف سربازان با توجه به مدرک تحصیلی تعین میشود و هرچقدر مدرک تحصیلی بالاتر باشد سرباز فعالیت بدنی کمتری انجام خواهد داد و اصطلاحا بصورت اداری خدمت میکند.البته این موضوع به یگان و محل خدمت سرباز هم بستگی دارد.

افرادی که دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باشند تقریبا تفاوتی بین معاف از رزم بودن و نبودن برای آن ها وجود ندارد.اما سربازانی که درجه نظامی کمتری دارند در طول خدمت با استفاده از معاف از رزمی اکثرا این وظایف را بر عهده دارند:

✔️ آشپز

✔️ راننده

✔️ منشی یگان

✔️ امربر(آبدارچی فرمانده گردان)

✔️ نظافت

✔️ نانوا

✔️ دژبان

✔️ تشریفات

✔️ بایگانی

فعالیت های گفته شده بصورت کلی است اما در کل اکثریت سربازان معاف از رزم در چنین پست هایی خدمت خواهند کرد و کمتر در نگهبانی و صبحگاه و فعالیت های رزمی شرکت داده خواهند شد.

شرایط سربازان معاف از رزم برای استخدام

اشخاصی که معاف پزشکی یا معاف از رزم میشوند قطعا دارای بیماری هستند و بر اساس آیین نامه های استخدامی ارگان های دولتی ممکن است بعضی از بیماری ها شامل شرایط استخدام نشوند. برای مثال آتش نشانی بعنوان ارگان عملیاتی معاف از رزم ها را استخدام نمیکند.

یا برای مثال ممکن است بانک با استخدام معاف از رزم چشم یا همان بیماری های چشمی مشکلی نداشته باشد ولی آموز و پرورش این افراد را استخدام نکند. پس حتما آیین نامه استخدامی دستگاه اجرایی مورد نظر برای استخدام شدن را مطالعه نمایید.

در رابطه با ارگان های نظامی بطور قطع این افراد استخدام نخواهند شد مگر اینکه بخواهند بعنوان کارمند بدون درجه نظامی در یکی از یگان های نیروهای مسلح مشغول شوند.

بخاطر داشته باشید شما حتی اگر بدون اعلام معاف از رزم خدمت را به پایان برسانید یا از معافیت کفالت استفاده کرده باشید تمام دستگاه های اجرایی و نظامی بدون در نظر گرفتن نوع کارت پایان خدمت کمیسیون پزشکی برای تشخیص بیماری احتمالی را برگزار خواهند کرد.

سوالات متداول سربازان معاف از رزم شده

از کجا بفهمیم معاف از رزم شده ایم؟

اگر قبل از خدمت سربازی این اتفاق رخ دهد روی برگه سفید ( برگه تقسیم محل آموزشی ) درج میشود و اگر در حین خدمت این مسئله ایجاد شود توسط پزشک شورا به یگان ابلاغ خواهد شد.

آیا معاف از رزم در شهر خود خدمت می کند؟

در رابطه با معاف از رزم بیماری های اعصاب و روان و مغز و اعصاب تقسیم بومی انجام میشود اما در موارد دیگر تقسیم ربطی به معاف از رزم بودن یا نبودن ندارد.

آیا مدت آموزشی معاف از رزم ها متفاوت است؟

تنها در خصوص معاف از رزم گروه ب است که مدت آموزشی با نظر یگان بین ۱۵ تا ۳۰ روز کمتر از سربازان معمولی خواهد بود.

آیا معاف از رزم در کارت پایان خدمت درج میشود؟

قطعا تمامی مراحل خدمتی همچون معاف از رزمی در تراشه و پرونده الکترونیکی و سامانه سازمان نظام وظیفه ثبت خواهد شد و در صورت استعلام معاف از رزمی و نوع آن مشخص خواهد شد.

آیا داشتن چند معاف از رزم تاثیری دارد ؟

تصور غلط بعضی از مشمولان این است که با داشتن چند معاف از رزم میتوانند معاف شوند که اصلا اینطور نیست و قطعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

آیا امکان گرفتن معاف از رزم در حین خدمت امکان پذیر است ؟

در صورت بروز حادثه یا عود کردن بیماری قبلی یا ایجاد هر گونه مشکل جدید جسمی یا روانی میشود با حضور در کمیسیون پزشکی معاف از خدمات رزمی حتی در حین خدمت سربازی شد.

آیا معاف از رزم نگهبانی دارد؟

تمام کادر وظیفه و پایور نیروهای مسلح با توجه به درجه نظامی ای که دارند به نوعی نگهبانی با مسولیت های متفاوت میدهند که این موضوع در مورد سربازان معاف از رزم هم وجود دارد.در کل نگهبانی معاف از رزم ها ساده تر است و معمولا بدون اسلحه انجام میشود.

آیا حقوق سربازان معاف از رزم تفاوت دارد ؟

حقوق تنها بر اساس مدرک تحصیلی ، تاهل و فرزند ، محل خدمت تعیین میشود و معاف از رزم بودن یا نبودن هیچ تاثیری در میزان حقوق ندارد.

خدمت سربازی معاف از رزم چند ماه است؟

خدمت سربازی در حال حاضر برای این افراد و هر شرایط خدمتی دیگری ۲۱ ماه است مگر اینکه مشمول دارای شرایط گرفتن کسری خدمت سربازی باشد.

144 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من رباط صلیبی پای چپم پارس و معاف از رزمم رشتم کامپیوتره ولی فارق التحصیل نشدم ایا پست مید یا نه و احتمال داره کجا بیوفتم

  2. سلام من مشکل واریکوسل دارم یعنی تک بیضه آیا اداره های دولتی مثل بانک. استخدام میکنند می‌دونم که ارگان نظامی استخدام ندارم مگر کارمند بگیرن . الان برای کارکنان پایور و سربازان که معاف از رزم هستن ساعت کار ی خدمت اداری میشه درسته یعنی ۷صبح ورود ساعت ۱یا۲ خروج درسته ؟! ممنون میشم جواب بدین .

  3. سلام وقت بخیر
    بنده آخر دوره آموزشی توسط کمسیون پزشکی ورأی شورا به دلیل پارگی در دست چپ معاف از رزم شدم
    و دریگان خدمتی دقیقا یک ماه تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۳بعد اعتراض زدم وبازم توسط رأی شورا معاف از رزم شدم و بنده هیچ گونه مشکلی ندارم نه از نظر روحی روانی و نه از نظر جسمانی آیا راهی هست که بتونم وضعیت معاف از رزم را لغو کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید