شرایط معافیت شب ادراری (مثانه نوروژنیک و …)

معافیت شب ادراری

معافیت شب ادراری جز موضوعاتی است که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شده باشد.یکی از این دلایل وجود بیماری های اعصاب روان است و دیگر دلیلی که میتواند منجر به شب ادراری شود وجود مشکلاتی در مثانه میباشد.

به همین دلیل سازمان وظیفه عمومی این موضوع را در ۲ بخش جدا مورد بررسی قرار داده است و برای هر کدام آیین مشخصی تعیین کرده است.در ادامه به بررسی کامل معافیت شب ادراری میپردازیم تا در صورت وجود چنین مشکلی بتوانید از شرایط معافیت بهره مند شوید.

شرایط معافیت شب ادراری

شب ادراری بطور نسبتا طبیعی در سنین پایین وجود دارد و کمتر کسی است که این موضوع را در کودکی تجربه نکرده باشد.اما اگر شب ادراری همچنان همراه فرد باشد و بطور مشخص در ماه چند دفعه این موضوع پیش بیاید حتما اختلالی وجود دارد پس به همین دلیل میتوان از معافیت شب ادراری استفاده کرد.از جمله موضوعاتی که ارتباط مستقیم با شب ادراری دارد این موارد هستند:

بیماری های اعصاب و روان

همانطور که میدانید بیماری های اعصاب و روان شامل چندین موضوع هستند اما بیماری خاصی که میتواند با شب ادراری در ارتباط باشد فوبیا و ترس و استرس است.افرادی که در گیر ترس و استرس و اضطراب مداوم هستند بعضا درگیر شب ادراری هم شده اند و این مشکل همراه آن ها است.

اگر کسی به دلیل استرس و فوبیا دچار شب ادراری شود سازمان وظیفه عمومی معافیت را از منظر بیماری های اعصاب و روان مورد بررسی قرار میدهد.یعنی فرد بعد از اقدام و تایید مشکل به دلیل ترس با معافیت اعصاب و روان از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

توجه !

معافیت های اعصاب و روان دارای بیشترین محدودیت هستند پس دقت داشته باشید عنوان بیماری مهم نیست بلکه دلیل و منشا آن است که توسط سازمان وظیفه عمومی ملاک قرار داده میشود.

بیماری های مغز و اعصاب

از دیگر دلایلی که منجر به شب ادراری یا بی اختیاری ادرار میشود وجود مشکلاتی در سیستم مرکزی مغز و اعصاب است.ممکن است شخص به دلیل وجود بیماری هایی همچون MS گاها دچار این موضوع شود که در اینصورت هم شب ادراری معیار معافیت نخواهد بود.

در واقع نظام وظیفه سراغ منشا بیماری یعنی بیماری های مغز و اعصاب و بند مربوطه میرود و شخص با بیماری مغز و اعصاب از خدمت سربازی معاف میشود.پس قبل از هر گونه اقدام لازم است اطلاعات کافی داشته باشید تا بهترین اقدام ممکن و کمترین محدودیت صورت گیرد.

از جمله بیماری های مغز و اعصاب مرتبط با شب ادراری و بی اختیاری ادرار

✔️ پارکینسون

✔️ آلزایمر

✔️ سکته مغزی

✔️ تومور مغزی

توجه !

بیماری های گفته شده ممکن است صرفا به شب ادراری مربوط نشود و مشکل بی اختیاری ادرار را ایجاد کرده باشد که در هر صورت در صورت شدت بیماری دارای معافیت است.

۱٫ مثانه نوروژنیک

مثانه نوروژنیک نوعی از بیماری های مربوط به دستگاه ادراری تناسلی است که در آن عملکرد مثانه به دلیل قطع عصب رسانی دچار اختلال میشود.ممکن است به این دلیل ظرفیت مثانه کاهش پیدا کند یا شخص کنترلی در دفع ادرار نداشته باشد بطوری که حتی درک پر شدن مثانه از بین برود.

این مشکل به دلایلی مختلفی همچون وجود ضایعات و تومور مثانه یا حتی ضربه و صذمات مختلف ایجاد میشود.در اینصورت بر اساس آیین نامه مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.البته باید مشکل به وسیله آزمایش هایی همچون تست یورودیتامیک و VCUG در شورای پزشکی تایید شود.

این بند بر خلاف موارد قبلی مستقیما با منشا بیماری مثانه در ارتباط است و فردی که به اینصورت از خدمت سربازی معاف میشود دیگر محدودیت های گفته شده را نخواهد داشت.

۲٫ از بین رفتن قدرت انقباضی مثانه

یکی دیگر از بیماری هایی که در مثانه شامل معافیت میشود از بین رفتن قدرت انقباضی مثانه و ایجاد مشکلات و عوارض در عملکرد مثانه میباشد.برای اثبات این موضوع تست یورودیتامیک انجام میشود و در صورت اثبات قطعا دارای معافیت شب ادراری یا بی اخیتاری ادرار میباشد.

۳٫ شب ادراری

افرادی هستند که هیچکدام از موارد گفته شده را شامل نمیشوند اما دچار مشکل شب ادراری هستند. در واقع بی اختیاری در این افراد وجود ندارد اما موضوع شب ادراری با استفاده از تست اورودینامیک قابل اثبات است.

جالب است بدانید در چنین حالتی معافیت شب ادراری به مشمول تعلق نمیگیرد و حتی با تایید پاراکلینیک مشمول تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد مگر اینکه دیگر موارد مربوط به مثانه قابل اثبات باشد.

نکته !

کسانی که در این وضعیت قرار میگیرند بصورت روز برگ خدمت میکنند و از حضور شبانه و نگهبانی شبانه در پادگان معاف میشوند و حتی ممکن است مدت دوره آموزشی آن ها نسبت به دیگران کوتاه تر باشد.

۴٫ بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک در بخش مغز و اعصاب قرار دارد.به دلیل فشاری که به نخاع وارد میشود ممکن است سیستم عصبی دچار مشکل شود.در بعضی از موارد حتی بعد از عمل دیسک چنین مشکلی محتمل است که در اینصورت بازهم سازمان نظام وظیفه سراغ معافیت دیسک کمر و در واقع بخش جراحی مغز و اعصاب میرود.

توجه !

کسانی که به دلیل بیرون زدگی دیسک دچار بی اختیاری ادرار هستند برای معافیت حتما باید عمل جراحی باز روی دیسک در حالت اکستروژن یا هرنی دیسکال انجام داده باشند.

موضوعات مرتبط: انواع معافیت های پزشکی

مراحل معافیت شب ادراری

برای دریافت معافیت شب ادراری قبل یا در حین خدمت سربازی لازم است از مسیر های متفاوتی اقدام کرد بدین صورت میباشد.

مراحل معافیت شب ادراری قبل از خدمت سربازی

  • مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+۱۰
  • تکمیل مدارک خواسته شده
  • مراجعه به پزشک معتمد نیروی انتظامی و تکمیل فرم خود اظهاری بیماری
  • حضور در بیمارستان طبق پیامک دریافتی از نظام وظیفه
  • تکمیل پرونده پزشکی و ارائه مدارک و سوابق بیماری
  • حضور در کمیسیون پزشکی بر اساس زمان اعلام شده در پیامک دریافتی از نظام وظیفه
  • پرداخت مبلغ مصوب کارت معافیت در صورت تایید شورا
  • فرصت ۱۰ روزه برای اعتراض و ورود به شورای عالی در صورت رد معافیت

مراحل معافیت شب ادراری حین خدمت سربازی

  • مراجعه به بهداری یگان خدمتی
  • دریافت نامه اعزام به بیمارستان معتمد یگان خدمتی
  • حضور در جلسه کمیسیون پزشکی و تشکیل پرونده
  • مراجعه به یگان خدمتی و ادامه خدمت تا زمان اعلام رای شورا
  • تسویه حساب با یگان خدمتی در صورت معافیت
  • ارائه برگه رهایی از خدمت به سازمان وظیفه
  • ثبت اعتراض جهت ورود به شورای عالی در صورت رد معافیت

نکته

در کل و بر اساس تجربه میتوان گفت معافیت در حین خدمت سربازی راحت تر است.

مدارک مورد نیاز برای معافیت شب ادراری

  • اصل مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • عکسبرداری الکترونیکی در دفاتر پلیس+۱۰
  • انگشت نگاری الکترونیکی در دفاتر پلیس+۱۰
  • تکمیل فرم مربوط به اطلاعات شخصی
  • تکمیل فرم مربوط به خود اظهاری پزشکی (برگه پزشک معتمد)
  • تکمیل فرم مربوط به واکسن (مننژیت و کزاز )
  • ارائه مدارک و سوابق پزشکی به پزشک بیمارستان تعیین شده
  • گواهی موقت یا آخرین وضعیت تحصیلی
  • برگه اعزام به بیمارستان ( مخصوص مشمولان در حین خدمت سربازی )

بخش و بند مربوط به معافیت شب ادراری

معافیت شب ادراری در بخش یازدهم آیین نامه معافیت های پزشکی با عنوان بخش دستگاه ادراری تناسلی قرار دارد.در این بخش میتوانید از بند ۳۳ شرایط تعیین شده جهت استفاده از این معافیت را مطالعه کنید.

سوالات متدوال در خصوص معافیت شب ادراری

آیا صرفا داشتن شب ادراری معافیت دارد؟

طبق آیین نامه در صورت وجود شب ادراری و عدم تشخیص مشکلات مثانه یا مغز و اعصاب و اعصاب و روان قطعا رای شورای پزشکی تنها معاف از خدمات رزمی است.

با گرفتن این معافیت میشود استخدام شد؟

استخدام با معافیت های پزشکی در ارگان های نظامی امکان پذیر نیست اما در بعضی از ارگان های دولتی بلامانع است. البته به شرطی که مشکل به دلیل بیماری های اعصاب و روان نباشد.

ادامه تحصیل با معافیت شب ادراری امکان پذیر است؟

در صورتی که بیماری به دلیل مشکلات اعصاب و روان نباشد ادامه تحصیل بلامانع است و در صورت ارتباط با بیماری های اعصاب و روان نمیتوان در رشته هایی همچون پزشکی و روانشناسی ادامه تحصیل داد.

دارندگان مدرک پزشکی با داشتن شب ادراری معاف میشوند؟

حتی اگر بیماری در شدید ترین حالت ممکن به هر کدام از دلایل گفته شده باشد بازهم امکان معافیت برای پزشکان وجود ندارد مگر اینکه قید پروانه پزشکی را بزنند!

معاف از رزم شب ادراری چه مزایایی دارد؟

با داشتن هر کدام از بیماری هایی که منجر به بی اختیاری یا شب ادراری شده است مشمول از فعالیت های بدنی ، نگهبانی شبانه و رژه معاف میشود و در صورت شدت بصورت بومی تقسیم و روز برگ میشود.

معاف از رزم شب ادراری روی کارت پایان خدمت درج میشود؟

قطعا هر گونه معافیت و معاف از رزمی نه تنها در تراشه الکترونیکی ثبت خواهد شد بلکه روی کارت پایان خدمت با عنوان معاف از خدمات رزمی درج میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

امریه صدا سیما 1403 + نحوه ثبت نام و شرایط دریافت

امریه صدا سیما ۱۴۰۳ + نحوه ثبت نام و شرایط دریافت

امریه صدا و سیما یکی دیگر از انواع امریه سربازی است که توسط سازمان صدا و سیما بعنوان یک نهاد غیر دولتی ارائه میشود و تمامی مشمولان حائز شرایط این شانس را دارند تا خدمت سربازی را در سازمان صدا و سیما سپری کنند.

ادامه مطلب »
نیاز به مشورت داری کلیک کن !