معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چگونه است؟

👈 برای سربازی نرفتن و معاف شدن از خدمت سربازی راه های مختلفی وجود دارد از جمله معافیت از طریق کفالت یا پزشکی و یا حتی معافیت های ایثارگری!

معافیت های دیگه ای هم وجود داره تا با استفاده از اون سربازی نرفت مثلا معافیت مددجویان بهزیستی و کمیته امداد یا معافیت های مربوط به چند خواهری که هرکدوم شرایط خاص خودشو داره.

اگر قبل از خدمت موفق به گرفتن هیچکدوم از این معافیت ها نشدی و رفتی سربازی فکر نکن دیگه دنیا به آخر رسیده.هنوزم با داشتن شرایط میتونی از خدمت سربازی معاف شی حتی در حین خدمت!

یکی از این معافیت ها که هم قبل از خدمت سربازی و هم در حین خدمت سربازی قابل اقدام کردنه معافیت پزشکی و زیر مجموعه های اونه.پس نتیجه گیری میکنیم شما میتونی در حین خدمت سربازی با معافیت پزشکی معافیت بگیری. در این مقاله بطور مفصل راجع به اون صحبت میکنیم.

معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چگونه است؟

تعداد زیادی از مشمولین هستند که قبل از اعزام به خدمت سربازی مشکل یا بیماری داشتن و حتی برای معافیت پزشکی اقدام کردن اما چیزی جز معافیت از خدمات رزمی یا همون معاف از رزم نصیبشون نشده و به اجبار وارد خدمت سربازی شدن.یک سری دیگه هم هستن کلا از بیماری یا نحوه معافیتشون خبر نداشتن و اون ها هم در کمال تعجب وارد خدمت سربازی شدن!

این دو دسته دیگه الان با هم فرقی ندارن ولی طبق تجربه معمولا معاف شدن از سربازی در حین خدمت بسیار راحت تر از قبل خدمت است.

برای معاف شدن هم کار سختی ندارید کافیه با تاییدیه بهداری یگان نامه اعزام به بیمارستان مورد نظر یگان خدمتی را بگیری و با مراجعه به پزشک متخصص بیماری و مشکلات ناشی از اون را شرح بدی اگر طبق قانون بیماری جز آیین نامه های سازمان نظام وظیفه باشه بعد از طی مراحل مشخص با نامه ای که پزشک برای یگان میزند شما از خدمت سربازی معاف میشید.

در تمام این مدت لازم است شما تحت امر یگان باشی و اجازه فرار یا غیبت نداری البته در بعضی از موارد مثل بیماری های اعصاب و روان معافیت های موقت ۶ ماهه داده میشود.

معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چگونه است؟

👈 با این روال بعد از تشکیل کمیسیون در بیمارستان و تایید نهایی شورای پزشکی و صدور معافیت در نهایت شما برای تسویه نهایی به یگان مراجعه میکنید و تشریفات اداری معمول انجام میشه و نامه ای تحت عنوان برگه رهایی صادر میشه و این یعنی شما تا کمتر از ۴۰ روز آینده اتفاق شیرینی یعنی دریافت کارت پایان خدمت توسط مامور پست براتون اتفاق خواهد افتاد.

اگر کسی قبل از خدمت سربازی بیماری نداشته باشد و در حین خدمت دچار شود و هیچ سابقه پزشکی نداشته باشه بازهم شامل معافیت پزشکی خواهد شد؟

در این رابطه دو حالت پیش میاد اگر کسی در حین خدمت بعنوان مثال دچار مشکلات اعصاب و روان شد یا اینکه مثلا واریکوسل عود کرده داشت و یا امثال این ها دقیقا طبق روالی که توضیح داده شد میتونه از خدمت سربازی معاف شه.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی سربازی

اما اگر در حین ماموریت برای سرباز اتفاقی بیوفته و آسیب ببینه یا زخمی شه علاوه بر معافیت موضوع دیگری با نام جانبازی پیش می آید یعنی سرباز میتونه علاوه بر معافیت از خدمت سربازی از یگانی که خدمت میکنه غرامت بگیره.

غرامت موضوعی طبیعی و قانونی برای ایثارگران و شهدا است و بصورت پرداخت ماهانه یا یکجا به فرد یا خانواده فرد آسیب دیده داده میشود.

البته این موضوع نسبت به خود معافیت پزشکی که تنها در بیمارستان بررسی میشود کمی پیچیده تر است و یکی دو نهاد حقوقی هم در این میان تصمیم گیرنده هستند در نتیجه زمان طولانی تری برای دریافت جانبازی زمان نیاز است.

در این مقاله سعی شد با تمام جزئیات نحوه معافیت پزشکی در حین خدمت در تمامی حالات حتی دریافت جانبازی توضیح داده شود.

👈 اگر در رابطه با لیست بیماری های نظام وظیفه و اینکه چه بیماری هایی شامل معافیت میشود سوال دارید در همین سایت مقالات متعددی در این موضوع وجود دارد. برای مشاوره سربازی میتونید همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

بنر معافیت پزشکی

111 پاسخ

  1. سلام من تو بچگی تو تصادف شکستگی لگن از دو ناحیه و پارگی بافت کتف دارم و آستیگماتیسم چشم.
    کمیسیون اول فرستاد برای چشم که معاف از رزم شدم و دکتر ارتوپد نامه زد شکستی لگن که بهبود کامل یافته و مدرکی برای کتف ارائه ندادم چون مشکل نداشتم.
    الان در حین خدمت هستم و تو ناحیه کتف و لگن درد دارم و چشمام دچار قوز قرنیه شده دوباره اقدام کنم برای کمیسیون معاف دائم میشم؟

  2. سلام من چهار ماه خدمت هستم و ضعف شدید بینایی دارم نمره وشم چپ ۶/۵ و نمره چشم راست ۶ است و مدرک دیپلم دارم ایا میتوانم معاف دائم بشوم؟

  3. سلام من در حال حاضر در حال خدمت هستم و معاف از رزم هستم و تو خدمت رگ دستام را زدم و به بیمارستان چیزی مراجعه نکردم دستام ک خوب شده باز رفتم خدمت الان چیکار کنم ک معاف از خدمت بشم و آیا به کمیسون پزشکی معراجه کنم برام مشکل ک درست نمیشه مث کارت قرمز .؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام بنظر شما کسی که رگ دستشو میزنه و در واقع خودکشی میکنه نباید کارت قرمز بگیره؟
      میخوای بابت اینکار معافت کنن بهت جایزه هم بدن؟

  4. من سرباز ارتش بودم و فراری هستم. سال قبل دستگیر شدم و درخواست کمیسیون پزشکی برای اعصاب و روان دادم و رفتم زندان و از زندان برای شورای پزشکی اعزام شدم.شورای پزشکی بیمارستان ارتش من رو ۶ ماه معاف اعصاب و روان کرد.برای تبدیل به معافی داِئمی نظام وظیفه گفت باید برم بیمارستان ناجا که وقتی رفتم پزشک ناجا نه سوالی کرد نه چیز خاصی و معاف نکرد من رو. حالا سوال من اینه اگر من این دفعه از بیمارستان ارتش که مربوط به یگان خدمتی خودم هست معافیت دائم اعصاب و روان بگیرم و نه موقت و ۶ماهه بازم باید برم پیش پزشک نظام وظیفه(ناجا) که اونا هم تایید کنن یا که نه فقط برای تبدیل معاف موقت به دائم این کار رو میکنن؟
    البته بیمارستان ارتش به من گفتن میتونی بیای اینجا دوباره کمیسیون بشی قبل از تموم شدن معاف ۶ ماهت که دائمی بشه ولی حقیقتش من خیلی گیج شدم چون نظام وظیفه میگفت باید بیای بفرستیمت پزشک ناجا ولی بیمارستان ارتش میگفت از طریق ما شورا بشی بهتره.
    ممنون میشم اگر امکانش هست این مسئله روشن کنید چون هر یگانی یه حرفی میزنه معلوم نیست کدوم معتبرتره

  5. سلام من مبتلا به بیماری نارسائی کلیه هستم دوبار کمیسیون پزشکی تشکیل دادم وهرباری نتونستم تو کمیسیون حضور کنم ایا در دوره اموزشی میتونم معاف بشم من دکتر مراجعه میکنم دارو مصرف میکنم ودکترم هم میگه شما باید معاف بشی

  6. سلام جناب پدر بنده جانباز بد جنگ رفته سربازی و معافیت گرفته میخواستم بدونم منم میتونم معافیت بگیرم یا نه

  7. من قبل ازخدمت دچارمشکلی باپاهای پرانتزی بودم بعداز۴ماه العان عوارضی چون زانودرمیشم واززانوهام ودرددرناحیه کمرکه نمی تونم جسمی متوست روبردارم که درددرناحیه گردن سرد دهم میشوم فاصله دوقوزک پایاکوندیل ۱۲ت۱۳سانت میشود آیامعاف میشوم

  8. سلام من سال ۹۳ خدمت رفتم۹۵ وبنا به عمل های که داشتم معاف داعم شدم بنا به مشکلات خانوادگی که داشتم نرفتم برا تسویه کردن

  9. سلام
    اگر حین خدمت اقدام کنیم و معافیت از رزم بدن درجه هم کم میکنن حین خدمت؟؟؟
    چون واسه معاف از رزم ها یک درجه کم میکنن در قبل از معرفی یگان

  10. سلام وقت بخیر کن در حین خدمت در دوره آموزش دچار مشکل گیلن باره یا خود امینی میشم میخواستم بدونم معافیت دایم میتونم بگیرم ؟

  11. سلام
    من در حین خدمت هستم و چند روز دیگه کمیسیون دارم برای اعصاب و روان استرس و اظطراب.
    می‌خوام بدونم اگه تایید بشه بعد از خدمت چه تاثیر هایی داره و اگه رد بشه چون من درخواست نداده بودم مشکلی برای من پیش میاد یا نه.

  12. سلام من دیسک کمر دارم L5-SI disc is dehydrated.
    Posterior disc bulging at L5-SI level is seen.
    و الان اموزشی هستم کمرم خیلی درد میکنه .ایا میتونم معاف دائم بگیرم

      1. سلام خسته نباشید
        من در حین خدمت هستم و یگانی که افتادم خیلی سرده و به قلبم فشار میاد
        بیماری قلبی هم دارم
        آیا میتونم از طریق شورا پزشکی به شهر خودم انتقالی بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید