معافیت سربازی برای افراد تغیر جنسیت داده

معافیت سربازی برای افراد تغیر جنسیت داده

طبق قوانین کشور ما خدمت سربازی از زمان رضا شاه تنها برای مردان اجباری بوده است حتی در آن زمان به دوره سربازی اجباری گفته میشده که از نظر سختی با الان قابل مقایسه نیست.از طرفی هم وجود زن در پادگان ممکن است مشکلات و بی انضباطی هایی را ایجاد کند از این رو حضور زنان در سربازی کاملا ملقی است.

تمام این مطالب بیان شد تا به اینجا برسیم که هرگونه تغیر جنسیت قانونی یا غیر قانونی که صورت میگیرد دارای معافیت است.در این مقاله شرایط و تبصره های قانونی را بیان میکنیم تا با اطلاع از این قوانین به راحتی از سربازی معاف شوید همراه سرباز مشاور باشید‌.

چند دسته از افراد هستند که بنا به دلایل مختف همچون اختلال جنسی که جنبه روانی دارد یا تغیرات شدید هورمونی تمایلات شدیدی به جنس موافق خود دارند.در واقع همجنس گرا هستند. این افراد یا در نقش مردانه یا همان فاعل با جنس موافق خود ارتباط میگیرند یا در ارتباط بین دو مرد نقش زن یا همان مفعول را دارند.

در آیین نامه های پزشکی مشمولینی مورد نظر هستند که نقش مفعول را داشته باشند.پس اگر شخصی ادعا بر همجنسگرایی کند در نقش فاعل به هیچ عنوان از خدمت سربازی معاف نمیشود.

افرادی که درخواست معافیت در زمینه همجنسگرایان را میدهند دوباره خود به دو دسته اصلی تقسیم میشوند.یا ترنس هستند یعنی دارای تغیرات شدید هورمونی و مشهود هستند که قطعا میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند یا به دلیل اختلال فکری علاقه مند به در نقش مفعول بودن هستند.

سازمان نظام وظیفه در هر صورت هر دوی این اختلالات را جز بندهای معافیت اعصاب و روان قرار داده است و قطعا بعد از معافیت دائم مشمول با محدودیت های معافیت پزشکی اعصاب و روان مواجه میشود.

اگر شخصی با وجود تمام شرایط برای دریافت معافیت سربازی اقدام نکرد و دست به تغیر جنسیت زد یعنی از مرد به زن یا از زن به مرد تبدیل شد بازهم بعنوان یکی از موارد بالا شناخته خواهد شد و از سربازی معاف میشود.

در این مقاله در مورد معافیت سربازی افراد تغییر جنسیت داده صحبت کردیم. امیدواریم از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید.

شما می توانید همین حالا برای مشاوره نظام وظیفه با سرباز مشاور تماس بگیرید.

14 پاسخ

  1. سلام ایا تغیر جنسیت دادن و گرفتن معافیت دائم بند اعصاب روان تو استخدام و کار پیدا کردن شرکت های خصوصی مشکل ایجاد میکنه؟؟

  2. سلام من ترنس مرد هستم و عمل تطبیق انجام دادم(زن به مرد) میخواستم بدونم بعد از گرفتن معافیت اعصاب و روان کاملا درج میشه روی کارت معافیت که ترتس هستیم؟

  3. سلام وقت بخیر. طبق تبصره ۱ ماده ۴۰ قانون خدمت وظیفه عمومی “مشمولان پزشک اعم از عمومی، دندانپزشکان و پزشکان متخصص فقط در صورتی می‌توانند از معافیت دائم پزشکی بهره‌مند شوند که به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی، نتوانند حرفه طبابت را در نیرو‌های مسلح ادامه دهند.” در شرایطی که یک پزشک تغییر جنسیت داده باشد همچنان میتوانند به حرفه طبابت خود ادامه دهد و مشکلی ایجاد نمیکند. آیافردی دارای تحصیلات پزشکی میتواند دوره خدمت را با طبابت برای مراکز مربوطه بگذراند؟

  4. سلام وقتتون بخیر. من قصد تغییر جنسیت از زن به مرد رو دارم. امکانش وجود داره اجازه بدن در دوره سربازی شرکت کنم؟ و اینکه کارت معافیت قرمز در استخدام علوم پزشکی مشکلی ایجاد میکنه یا خیر؟

  5. سلام و وقت بخیر، من ترنس هستم ولی بدلیل ترس از خانواده تابحال با هیچکس صحبت نکردم، و به همین دلیل تصمیم گرفتم در سال ۹۸ به سربازی بروم ولی نتوانستم به دلیل کمر درد شدید و شرایط روحی نامناسب ادامه بدم ولی فرار نکردم ، تعهدی رو امضا کردم و بهم گفتن هروقت تونستی برگرد، الان هم به پلیس به اضافه ده مراجعه کردم، بهم گفتن که توی سیستم سرباز فراری نیستی، الان میخوام درخواست معافیت بدم، بهم گفتن باید برگردی پادگان و اونجا بری بهداری، آیا راه دیگری هم هست ؟؟چون من از رفتن به اوجا وحشت دارم و هروقت اون پادگان رو تصور میکنم به فکر خودکشی میافتم. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید