کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود

کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود

یکی از موضوعاتی که در سراسر کشور توسط مشمولان ثبت درخواست میشود و در حالت های مختلفی قابل استفاده میباشد موضوع معافیت کفالت است.اما کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود؟

برای پاسخ به این سوال تصمیم گرفتیم تا شرایط مشمول و کسی که قرار است کفالتش گرفته شود هر دو بصورت جدا گانه مورد بررسی قرار بدیم تا قبل از اقدام با اطلاعات کامل وارد این پروسه شود.

انواع معافیت کفالت

در قوانین معافیت نظام وظیفه تنها حالت ها و روش هایی که با آن میشود به واسطه کفالت از خدمت سربازی معاف شد این ها است:

✅ کفالت مادر

✅ کفالت پدر

✅ کفالت برادر و خواهر

✅ کفالت پدر بزرگ و مادر بزرگ

نکته :

توضیحات مفصلی در مورد هر کدام از این کفالت ها داده شده است که میتوانید از طریق همین سایت مطالعه کنید اما بحث اصلی در اینجا این است که کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود؟

شرایط مشمول برای دریافت معافیت کفالت

داشتن این شرایط برای معاف شدن از طریق کفالت لازم و ضروری است و بعضی از آن ها قبل از اقدام توسط پلیس+۱۰ بررسی میشود و بعضی دیگر در زمان کمیسیون مورد توجه خواهد بود و هر جای مراحل کمیسیون که داشتن شرایط اثبات نشود مشمول از دریافت معافیت کفالت منع خواهد شد.

داشتن حداقل ۱۸ سال سن

سن ۱۸ سالگی در ایران معیار سن مشمولیت است پس حداقل ۱۸ سال سن برای اقدام جهت معافیت کفالت لازم و ضروری است.

در حال تحصیل بودن مشمول

در واقع مشمولانی که ۱۸ سال را گذرانده باشند و در حال تحصیل برای اخذ دیپلم یا مدارک تحصیلی بالاتر باشند و دانشجو محسوب شوند بدون هیچ منعی میتوانند جهت دریافت معافیت اقدام کنند.

قرار داشتن در وضعیت اشتغال به تحصیل تا ۲۰ سالگی( مخصوص دانش آموزان )

دانش آموزانی که در سنوات تحصیلی مشخص دیپلم نگرفته اند اما با هماهنگی مدارس بزرگسالان و نظام وظیفه معافیت تحصیلیشان تمدید شده است میتوانند برای معافیت اقدام کنند.

قرار داشتن در فرجه تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

اگر مشمول دانش آموز یا دانشجو باشد و در سنوات تحصیلی مجاز درسش به اتمام برسد قطعا یکسال فرجه برای ورود به مقطع بعدی یا اقدام برای نظام وظیفه برای او در نظر گرفته میشود.پس کسانی که در فرجه های یک ساله بعد از پایان تحصیل هستند هم امکان دریافت معافیت کفالت دارند.

اثبات توانایی در کفالت

توانایی در کفالت از نظر جنبه مادی و معنوی مورد توجه است.جنبه معنوی بطور واضح داشتن قدرت کفالت توسط مشمول میباشد.برای مثال ممکن است کسی بخواهد کفالت پدرش را بر عهده بگیرد اما زمانی که برای کمیسیون اقدام میشود ، مسولان کمیسیون به هیچ عنوان حس نمیکنند که این مشمول کمک و همراه پدر میباشد.

موضوع مادی هم بر میگردد به وضعیت کاری مشمول، در واقع با توجه به سن و ادعای کفالت و بهم خوردن وضعیت خانواده در صورت اعزام به خدمت سربازی خب طبیعی است مشمول کار و شغل و درآمدی داشته باشد و از پس هزینه های زندگی حتی بعنوان کمک خرج خانواده بر بیاید.

با اثبات این توانایی ها در مشمول میتوان به سادگی از طریق معافیت کفالت از خدمت سربازی معاف شد.

جزییات کامل گرفتن معافیت کفالت پدر

زندگی مشمول با شخص مورد نظر جهت کفالت

یکی از مهم ترین شرایطی که قطعا مورد بررسی دقیق وظیفه عمومی قرار میگیرد زندگی مشمول و شخصی که قرار است کفالتش گرفته شود در کنار یکدیگر است.مثلا شخصی میخواهد کفالت مادرش را بگیرد اما با او زندگی نمیکند یا مادرش خارج از کشور است. در اینصورت حتی با وجود دیگر شرایط این مشمول معاف نخواهد شد.

جزییات کامل گرفتن معافیت کفالت مادر

نداشتن غیبت

مشمولانی که شامل غیبت سربازی شده اند و در زمان مقرر نه تحصیل کرده اند و نه خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کرده اند نمیتوانند از معافیت کفالت استفاده کنند حتی اگر در حال حاضر در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته باشند.

البته سازمان وظیفه عمومی در خصوص مشمولانی که در غیبت هستند اما شرایطی خاص دارند تبصره ای بعنوان توجیه غیبت سربازی قرار داده است تا اگر ادله محکم و مستندی از سوی مشمول ارائه شود با معافیت کفالت موافقت کنند.

توجیه غیبت در صورتی اتاف خواهد افتاد که موضوعاتی مانند طلاق ، فوت ، بیماری ، مشکلات قضایی و دیگر موارد قبل از غیبت اتفاق افتاده باشد و همچنین مشمول در این مدت در کنار خانواده بعنوان نان آور تلاش کافی کرده باشد.

جزییات کامل توجیه غیبت کردن

تک پسر سالم بالای ۱۸ سال بودن

تقریبا مهم ترین بخش از شرایط مشمول برای معاف شدن از طریق کفالت این است که حتما تک پسر بالای ۱۸ سال خانواده یا حداقل تنها پسر سالم بالای ۱۸ سال که توانایی در کفالت دارد باشد.البته در خصوص کفالت مادر تحت شرایط خاصی تعداد فرزندان پسر مورد بررسی قرار نمیگیرد.

بعد از پاسخ به این سوال که معافیت کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود بهتر است از جنبه دیگر یعنی شرایط شخصی که قرار است کفالتش بر عهده گرفته شود هم موضوع را بررسی کنیم تا دیگر هیچ جای شک و تردیدی در این موضوع باقی نماند.

شرایط کسی که قرار است کفالتش گرفته شود

در اینجا باید نسبت به شخصی که قرار است برای کفالتش اقدام کنیم شرایط هر کدام را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

اگر میخوای کفالت مادر بگیری

  • باید مادر حتما فاقد همسر باشه.
  • وضعیت مالی مادر مهم نیست.
  • کار کردن مادر در همه موارد مهم نیست.
  • سن و سال مادر در همه موارد مهم نیست.
  • مادر نباید صیغه شده باشد.
  • ارتباط غیر رسمی نداشته باشد.
  • طلاق سوری نباشد.
  • مادر و فرزند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

در موضوع کفالت مادر زندانی بودن یا دردسترس نبودن پدر برای نظام وظیفه مهم نیست و اصل قانون تعیین شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر میخوای کفالت پدر بگیری

  • پدر باید از کار افتاده باشه و در حال حاضر شغلی نداشته باشد.
  • پدر باید بالای ۷۵ سال سن داشته باشد.
  • پدر باید بیماری لاعلاج یا صعب و العلاج یا زمین گیر کننده داشته باشد.
  • پدر و مشمول در کنار یکدیگر زندگی کنند.
  • وضعیت مالی پدر مهم نیست.
  • داشتن همسر برای پدر مهم نیست.

اگر میخوای کفالت خواهر و برادر بگیری

  • پدر باید فوت شده باشد.
  • برادر باید کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • خواهر نباید متاهل باشد.
  • خواهر نباید فرزند پسر بالای ۱۸ سال داشته باشد.
  • زندگی با خواهر یا برادر یا هر دو الزامی است.

اگر میخوای کفالت مادر بزرگ یا پدر بزرگ بگیری

  • مادر بزرگ و پدر بزرگ نباید فرزند در قید حیات داشته باشند.
  • یا نباید فرزند در قید حیات سالم داشته باشند.
  • نباید نوه پسر دیگری داشته باشند.
  • زندگی با مشمول برای معافیت الزامی است.
  • آیا الان متوجه شدی کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود؟

کافیه یکبار دیگه چند دقیقه ای زمان بزاری و این مقاله را دوباره با تقسیم بندی مشخصی که انجام شده بخوانید تا قطعا به جواب درست این سوال برسید حتی میتوانید از راه ساده تری هم استفاده کنید و برای مشاوره و ارتباط با کارشناسان معافیت کفالت سربازی همین الان با گروه سرباز مشاور تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !