معافیت‌هایی که مانع گرفتن گواهینامه میشوند

معافیت پزشکی و گواهینامه

بسیاری از کسانی که سراغ معافیت های پزشکی میروند از محدودیت های بیخبر هستند و یا اینکه میخواهند بدانند با گرفتن انواع معافیت پزشکی میشه همچنان برای دریافت گواهینامه اقدام کرد یا اینکه بطور کامل و برای همیشه گواهینامه باطل میشود.

همچنین مشمولانی که با استفاده از معافیت اعصاب و روان از خدمت سربازی معاف شده اند نگرانی هایی در مورد تمدید گواهینامه رانندگی دارند.در ادامه توضیحان مفصلی در خصوص محدودیت های اخذ گواهینامه در صورت معافیت پزشکی خواهیم داد.

چه نوع معافیت پزشکی مانع گرفتن گواهینامه رانندگی میشه

محدودیت ها جز جدایی ناپذیر معافیت های پزشکی هستند.ممکن است با بعضی از معافیت های پزشکی در ادامه تحصیل در بعضی از رشته های دانشگاهی دچار مشکل شد یا در موضوع استخدام های دولتی و نظامی که بسیار مهم هستند محدودیت ایجاد شود.

موضوع اخذ گواهینامه رانندگی هم یکی دیگر از این محدودیت ها است که پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد بعضی از بیماری ها قانونی برای آن تدوین کرده است.مهم ترین بیماری هایی که افراد را در دریافت گواهینامه دچار مشکل میکند این ها هستند.

بیماری های اعصاب و روان

بیماری های اعصاب و روان شامل چندین بیماری میشود و بعضی از آن ها مانند بیماری دو قطبی، اخلال خلقی، اسکزوفرنی و شیزوفرنی محدودیت های دائمی برای گواهینامه ایجاد میکند و طبق قوانین فعلی سازمان نظام وظیفه نمیشود دیگر کواهینامه گرفت.

بعضی دیگر از بیماری های اعصاب و روان مانند وسواس ، افسردگی ، اضطراب و استرس در صورتی که همراه بیماری های جانبی دیگری نباشد دارای محدودیت در دریافت گواهینامه است اما میتوان بعد از مدتی که از دریافت معافیت گذشت با داشتن گواهی تایید بهبود بیماری و شرکت مجدد در کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی و اثبات سلامت گواهینامه گرفت.

در این حالت گواهینامه با اعتبار ۱۰ ساله صادر نخواهد شد و در صورت تایید سلامت مشمول پلیس راهنمایی و رانندگی گواهینامه را با اعتبار ۱ یا ۲ ساله صادر میکند بنابراین بعد از هر بار پایان اعتبار جهت تمدید باید در کمیسیون پزشکی شرکت کرد.

محدودیت ها فقط شامل کسانی است که معافیت دائم دارند پس مشمولان معاف از رزم اعصاب و روان یا همان گروه ب هیچ محدودیتی در دریافت گواهینامه رانندگی نخواهند داشت.

بیماری های مغز و اعصاب

سخت گیری ها بیشتر روی بیماری های اعصاب و روان است اما در مورد بعضی از بیماری های مغز و اعصاب که ممکن است در فرد عوارض غیر ارادی ایجاد کند وجود دارد.برای مثال کسانی که از طریق بیماری صرع یا همان تشنج از خدمت سربازی معاف شده اند یا به دلیل بیماری MS توانسته اند معافیت بگیرند این محدودیت وجود دارد.در مورد سایر بیماری های مغز و اعصاب با توجه به نوع و شدت بیماری تصمیم گیری میشود.

در خصوص بیماری های مغز و اعصاب خوشبختانه ابطال کامل گواهینامه وجود ندارد و پلیس گواهینامه را با اعتبار ۱ تا ۳ ساله صادر میکند.در این مورد هم برای هر بار تمدید گواهینامه نیاز به شرکت در کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی است تا در صورتی تایید سلامت رانندگی بلامانع شود.

بیماری های چشمی

همانطور که میدانید افراد عینکی با عکس گواهینامه همراه با عینک داشته باشند.طبیعی هم است چون در زمان رانندگی تقریبا مهم ترین موضوع قدرت بینایی میباشد.بنابر این پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد کسانی که بیماری چشمی شدید و ضعف بینایی زیادی دارند گواهینامه را با محدودیت صادر میکند.

برای مثال کسانی که مشکل شبکیه داشته باشند یا دایره بینایی آن ها کمتر از ۰٫۱ تشخصی داده شود یا چشم آن ها به قدری ضعیف باشد که از نمره های بالای عینک استفاده کنند نمیتوانند گواهینامه بگیرند.

در این مورد هم با شرکت در کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی ممکن است پزشک تایید کند که گواهینامه با اعتبار کمتر از ۱۰ سال به شرط شرکت در کمیسیون مجدد در زمان تمدید گواهینامه ، صادر شود.

بیماری های اسکلت و استخوان

اگر سر و کارتان به پزشک معتمد نیروی انتظامی خورده باشد حتما متوجه شدید که مشکلات و محدودیت های حرکتی شما تنها با چند تست ساده مانند نشستن و ایستادن و حرکت دست ها از مفاصل مورد بررسی قرار میگیرد.

در صورتی که فرد دچار قطع عضو باشد یا به هر دلیلی در نشستن و ایستادن دچار مشکل شده باشد یا نتواند بطور طبیعی زانوهایش را باز و بسته کند قطعا در دریافت گواهینامه دچار مشکل میشود.بیماری های مربوط به اسکلت و استخوان جز شایع ترین بیماری ها است و بند های زیادی دارد و با توجه به نوع معافیت لازم است مشمول مورد بررسی قرار گیرد.

در خصوص این بیماری ها هم اگر بعد از مدتی مشمول به سلامت کامل یا نسبی برسد و کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی این موضوع را تایید کند امکان دریافت گواهینامه حتی با اعتبار ۱۰ ساله وجود دارد.

حتما قبل از اخذ هر گونه معافیت پزشکی با مشاوران مرتبط این موضوع در خصوص محدودیت های احتمالی دریافت گواهینامه یا هر محدودیت دیگری مشاوره کنید تا بعدا از اینکار دچار پشیمانی نشوید که قطعا هیچ راه برگشتی نیست!

موضوعات مرتبط : جزییات کامل محدودیت های معافیت اعصاب روان

تمدید گواهینامه اعصاب و روان

بعضی از افراد قبل از اینکه از خدمت سربازی معاف شوند گواهینامه رانندگی در پایه های مختلف تعریف شده بر اساس نوع خودرو را دریافت کرده اند و ممکن است در هر جایی از مسیر زندگی به هر دلیلی دچار مشکل یا بیماری شوند و از خدمت سربازی با استفاده از معافیت پزشکی معاف شوند.

حتی ممکن است کسی معافیت پزشکی نگیرد اما بیمار باشد و در زمان تمدید گواهینامه با تشخیص این موضوع از سوی پزشک معتمد وارد کمیسیون شود مانند کسانی که تتو زیادی روی بدن و حتی گردن و صورتشان است.

در هر حال برای تمدید گواهینامه مخصوصا برای کسانی که دارای بیماری اعصاب و روان هستند قطعا پزشک معتمد سلامت را تایید نمیکند و فرد را جهت بررسی و تایید سلامت روان و عقل به کمیسیون پزشکی ارجاع میدهد.

همانطور که گفته شد اگر سلامت نسبی تایید شود گواهینامه با وجود اینکه قبلا اعتبار ۱۰ ساله داشته است بصورت ۱ تا ۳ ساله تمدید میشود و جهت هر بار تمدید تمام این مراحل مجدد طی خواهد شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی در این خصوص بسیار سخت گیر است و در صورت وجود بیماری خطر آفرین به هیچ عنوان نه گواهینامه صادر و نه آن را تمدید میکند.

حتما توجه کن

با وجود اینکه امکان تمدید گواهینامه حتی با بعضی از بیماری های اعصاب و روان وجود دارد اما این موضوع تنها در خصوص خودرو های سواری میباشد که گواهینامه پایه ۳ برای آن ها صادر شده است.

در خصوص گواهینامه پایه ۱ که مربوط به خودرو های سنگین و باربری است حتی تمدید هم انجام نمیشود پس اگر شاغل در حوزه رانندگی ماشین سنگین و باربری هستید حتما به این موضوع توجه کنید.

در پایان

امیدواریم توانسته باشیم بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی در ایران در خصوص دریافت گواهینامه با معافیت پزشکی به شما عزیزان هر چند کوچک و کم کمکی کرده باشیم تا در این مسیر دچار کمترین محدودیت شوید.

در صورت نیاز میتوانید برای مشاوره همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

28 پاسخ

  1. باسلام خسته نباشید من کم شنوایی دارم از بچگی معافیت پزشکی دارم با سمعک البته زیادی ضعیف نیست چند سالع بدون سمعک استفادن میکنم ایا میتونم گواهینامه موتور سیکلت بگیرم

  2. سلام من امسال رفتم برای معاینه پزشکی برای گواهینامه بهم گفت با چشم های بسته زیک زاکی راه برم ولی به دلیل خستگی نتونستم گفت برم کمسیون پزشکی میخواستم بدونم اونجا ازم چی میپرسن و باید چه کارایی انجام بدم

  3. سلام
    من برای دیسک کمر معافیت پزشکی گرفتم
    الان برای تمدید گواهی نامه گفتن برم کمیسیون پزشکی
    به نظرتون تمدید میکنن؟

  4. سلام من معاف اعصاب و روان تو سربازی هستم ولی الان مشکل خاصی ندارم و خیلی آرام هستم آیا میتونم گواهینامه رانندگی بگیریم امیرم بند ۳

  5. سلام خسته نباشید من معافیت ۳,,۱۳اعصاب و روان دارم گواهینامه گرفتم یه دوساله گرفتم یه بار هم چهار ساله تمدید کردن میخواستم بدونم که بازم برای تمدید به کمیسیون باید برم

  6. سلام خوبی راستی ببخشید من معافیت پزشکی بنده ۵بخش۵دارم گواهینامه رانندگی بهم تعلق می‌گیرد معلول ذهنی هستم

  7. سلام من اموزشگاه معمولی ثبت نام ‌کردم رفتم چشم پزشکی چشم پزشکی گفته چشمات مشکلی نداره . ولی چون معافیت پزشکی داری باید بری امام سجاد میخوام ببینم میتونم برم امتحان ادامه بدم یا نه باید برم امام سجاد

  8. سلام خوبی ببخشید من معافیت اعصاب روان دارم ایا گواهینامه رانندگی بهم تعلق میگره

  9. سلام من گواهینامه رانندگی برای من محدودیت زده معافیت پزشکی بخاطر عمل کوش. بوده چه کار باید کرد

      1. سلام من موقع سربازی چند سال پیش به خاطر کم شنوایی معافیت گرفتم ولی الان سطح شنوایی خوبی دارم و بدون سمعک می‌شنوم ولی دکتر گفت که نمیتونی پایه دو بگیری و من رو رد کرد چیکار باید کرد درسته یا خیر؟

  10. سلام من معافیت پزشکی چشم گرفتم،و عمل لازیک کردم
    چشم چپم ۱۰ و چشم راستم ۹
    تامین اجتماعی منو بیمه میکنه؟

  11. سلام من سال ۹۰ معافیت چشم گرفتم و الان با چنتا عمل دیدم کامل شده و عینک هم نمیزنم میخاستم ببینم آیا استعلام معافیت میگیرن یا برم دکتر تایید کنه کاری به معافی ندارن؟

    1. سلام اصلا چرا باید وقتی کسی کاری به کار شما نداره شما خودت انگشت کنی تو لونه زنبور؟!

  12. سلام من کارت معافیت پزشکی برای بیماری ام اس دارم الان ۲۰ سال گواهینامه پایه ۲ دارم امروز رفتم برای تمدید گفت برم کمیسیون پزشکی به نظر شما برم تمدید میکنن

  13. با سلام و احترام
    عذر خواهی می کنم یعنی کسانی که معاف از رزم گروه ب هم هستند نمیتوانند گواهینامه پایه ۱ یا ۲ بگیرند؟

  14. سلام خیلی خدایی سخت میگیرن نزدیک یکسال هرچه دفاع میکنم سبتنام گواهینامه کنم نمیزارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !