دوره تکمیلی بسیج ( کارت سبز بسیج ) ۱۴۰۳

دوره تکمیلی بسیج

احتمالا حتی اگر عضو بسیج هم نبوده اید در مورد دوره تکمیلی بسیج یا کارت سبز بسیج کم و بیش اطلاعات و اخباری به گوشتان خورده است. دوره تکمیلی بسیج برای علاقه مندان خدمت در سپاه میتواند بسیار راه گشا باشد همچنین مزایای دیگری هم در اختیار افرادی که این دوره را میگذراند قرار دهد.

در این مقاله مجموعه سرباز مشاور به بررسی کامل دوره تکمیلی بسیج و مزایای آن و حتی زمان برگزاری و نحوه اقدام برای ورود به این دوره توضیحات کاملی میدهد تا شما مخاطبین عزیز در کنار اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی از اطلاعات دقیق و اخبار دست اول برخوردار شوید.

دوره تکمیلی بسیج چیست؟

بسیج بعنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه سپاه وظیفه آماده سازی و سازماندهی افرادی را دارد که بعنوان نیروی داوطلب در مجموعه فعالیت های عملیاتی و جهادی شرکت دارند. در جهت ارتقا آمادگی این نیروها برای حضور در شرایط سخت و عملیاتی آموزش هایی برگزار میشود که به دوره مشهور است.

دوره تکمیلی مخصوص اعضای فعال بسیج میباشد و دو دوره مقدماتی و تکمیلی برگزار میشود.

دوره مقدماتی بسیج

در این دوره که مدت آن ۳۰ روز است کلاس های آموزشی تئوری به مدت ۳۰ روزدر پایگاه های بسیج و مساجد زیر نظر گردان امام حسین سپاه برگزار میشود. در این دوره علاوه بر کلاس های تئوری داوطلبان ۲ تا ۴ روز را در میدان تیر جهت گذراندن دوره های ابتدایی تیر اندازی میگذرانند.

بعد از پایان دوره ۳۰ روزه که چندان کار عملیاتی در آن انجام نمیشود و صرفا جنبه آموزشی دارد گواهی دوره مقدماتی توسط ناحیه بسیج صادر و اطلاعات فرد در سیستم بسیج ثبت خواهد شد.

دوره تکمیلی بسیج

بعد از دوره ۳۰ روزه دوره دیگری برای آمادگی بیشتر اعضای فعال بسیج برگزار میشود.این دوره ۱۵ شبانه روز زمان میبرد و فرد در این ۱۵ روز بطور کامل با شرایط نظامی و زندگی در شرایط سخت آشنا میشود.

محل برگزاری دوره یکی از پادگان های زیر نظر سپاه میباشد و تقریبا تفاوتی با دوره آموزشی سربازی ندارد و بهتر است بگوییم سختی هایی هم دارد.پس فکر نکنید چون متولی برگزاری دوره بسیج است به سادگی میتوان از پس آن برآمد.در نظر داشته باشید دوره زیر نظر گردان امام حسین سپاه برگزار میشود.

با پایان ۱۵ روز دوم دوره گواهی دوره تکمیلی بسیج از سوی ناحیه بسیج صادر میشود و نام شخص در سیستم بسیج ثبت خواهد شد.

توجه

✅ برای حضور در این دوره تکمیلی بسیج مدرک تحصیلی اهمیت ندارد.

✅ حضور در دوره تنها برای اعضای بسیج فعال مجاز است.

✅ شرکت در دوره تکمیلی در حین تحصیل بلا مانع است.

✅ بدون گذراندن دوره ۱۵ روزه گواهی دوره مقدماتی فاقد اعتبار است.

مراحل دریافت بسیج فعال

👈 مراجعه به یکی از پایگاه های بسیج محل سکونت

👈 فعالیت ۳ تا ۶ ماهه بعنوان عضو عادی

👈 تبدیل وضعیت از عادی به فعال بعد از گذراندن آموزش های مربوطه

👈 حفظ عضویت فعال با حضور منظم و مستمر در فعالیت های بسیج

زمان برگزاری دوره تکمیلی بسیج

زمان برگزاری دوره تکمیلی بطور دقیق مشخص نیست و بر اساس اعلام سازمان بسیج مشخص میشود اما بر اساس تجربه هر ساله در فاصله زمانی مرداد ماه تا پایان مهر ماه برگزار میشود و در این بازه زمانی داوطلبان باید برای شرکت در دروه تکمیلی یا کارت سبز اقدام کنند.

سوالات امتحان دوره تکمیلی بسیج

بعد از گذراندن دوره ۱۵ روزه تمامی داوطلبان باید در آزمون تشریحی انتهای دوره شرکت کنند تا با کسب حداقل نمره مورد نظر موفق به دریافت گواهی شوند. مهم ترین سوالات کارت سبز بسیج در این زمینه ها خواهد بود.

✔️ سوالاتی در مورد رزم در مواقع جنگی

✔️ سوالاتی در مورد تاکتیک های رزمی

✔️ سوالات عقیدتی سیاسی

✔️سوالاتی در مورد اسلحه شناسی ( عمدتا در مورد اسلحه کلاش )

سوالات چندان سخت نیست و تقریبا تمام داوطلبان تنها با دقت به آموزش های طی دوره میتوانند به راحتی در آزمون قبول شوند.

نحوه و زمان ثبت نام دوره تکمیلی بسیج ( کارت سبز بسیج )

برای ثبت نام بر اساس زمان اعلام شده کافیست از طریق ناحیه بسیج اقدامات لازم را انجام داد. این افراد میتوانند در دوره تکمیلی یا کارت سبز بسیج ثبت نام کنند.

✔️ افرادی که دارای کارت بسیج فعال هستند.

✔️ افرادی که دارای بسیج فعال غیر راکد هستند.

✔️ افرادی که دوره مقدماتی یا ۳۰ روزه را گذرانده باشند.

میتوانید از طریق پایگاه بسیجی که در آن عضو هستید و دریافت گواهی به ناحیه بسیج منطقه مراجعه و اقدام به ثبت نام در دوره تکمیلی برای دریافت کارت سبز بسیج نمایید.

نکته

دوره تکمیلی و کارت سبز بسیج توسط گردان امام علی سپاه برگزار میشود.

گواهی دوره تکمیلی بسیج

بعد از گذراندن دوره تکمیلی که شامل دوره ۱۵ روزه در یکی از مناطق نظامی سپاه است میتوانید گواهی دوره تکمیلی دریافت کنید. در واقع بعد از گذراندن دوره اطلاعات شما برای ناحیه بسیج ارسال میشود و کارت سبز بسیج یا گواهی گذراندن دوره صادر خواهد شد.

تمامی مراحل بصورت سیستمی است و حتما باید ثبت نام و ثبت گواهی و در نهایت صدور کارت سبز در سیستم بسیج ثبت شود پس بدون داشتن شرایط به دنبال دریافت کارت سبز از راه های دیگر نباشید!

شرایط دوره تکمیلی بسیج

دوره تکمیلی بسیج به این دلیل که اولین تجربه اعضای بسیج در سنین پایین برای حضور در محیط نظامی و جمعی است برای خیلی از شرکت کنندگان جذاب و بیشتر جنبه کسب تجربه های جدید را دارد.

بعضی دیگر هم وقتی وارد دوره شبانه روزی ۱۵ روزه میشوند حتی فکرش هم نمیکردند که قرار است این مدل فعالیت های نظامی و بدنی انجام دهند.

آموزش هایی که در دوره تکمیلی داده میشود :

👈 باز و بسته کردن اسلحه

👈 باز و بسته کردن چادر های ۶ تا ۱۲ نفره

👈 مسلح کردن اسلحه

👈 تیرانداری با سلاح کلاشینکف

👈 مسیر یابی از طریق ستاره ها

👈 زندگی در شرایط سخت کمبود آب و غذا

👈 پیاده روی های چند کیلو متری

👈 آموزش کندن سنگر در زمان نیاز

👈 خشم شب جهت حفظ آمادگی حتی در خواب

👈 آموزش استفاده از حمام و توالت صحرایی

هشدار ❗

اشخاصی که نمیتوانند دوره را به هر دلیلی به پایان برسانند از لیست حذف میشوند و باید در فراخوان های بعدی شرکت کنند.

در صورت داشتن هر گونه بیماری یا موارد خاص فرمانده گردان را در جریان بگذراید.

دوره تکمیلی تنها یکبار در سال برگزار میشود و معمولا زمان برگزاری آن تابستان میباشد.

در سال هایی که کرونا در اوج قرار داشت دوره تکمیلی برگزار نشد.

مشمولینی دارای ۳ و ۴ فرزند برای استفاده از قانون جدید معافیت در سال ۱۴۰۳ حتما باید در دوره تکمیلی بسیج شرکت کنند.

با توجه به اینکه تنها یکبار این دوره در سال برگزار میشود با دقت تمام باید پیگیر اطلاعیه ها و اخبار برگزاری دوره که از سوی سپاه اعلام میشود باشید.

مزایا دوره تکمیلی بسیج

مزایا دوره تکمیلی بسیج

قطعا گذراندن این دوره مزایا و شرایط خوبی را برای اعضای فعال بسیج فراهم میکند.البته بیشتر این مزایا مربوط به خدمت سربازی و سازمان های زیر مجموعه سپاه است.

✅ حذف دوره آموزشی از خدمت سربازی

✅ پذیرش در سپاه برای گذراندن خدمت سربازی

✅ پذیرش و امریه در قرارگاه خاتم

✅ کسب تجربه قبلی و راحت تر گذراندن خدمت سربازی

✅ تسهیل در استخدام سازمان های زیر مجموعه سپاه

✅ امکان دریافت پست های همچون فرمانده پایگاه یا گردان در بسیج

نکته

کارت سبز بسیج فقط در سپاه اعتبار دارد و در صورتی که سرباز شوید از گذراندن دوره آموزشی معاف خواهید شد.

برای دریافت معافیت مشمولانی که دارای ۳ فرزند و ۴۰ سال به بالا هستند داشتن کارت سبز بسیج الزامی است.

مدارک لازم برای دوره تکمیلی بسیج

با داشتن شرایط گفته شده میتوانید برای ثبت نام از طریق پایگاه و ارسال مدارک به حوزه با داشتن این مدارک به فرماندهی پایگاه مراجعه کنید.

اصل و کپی مدارک شناسایی

۶ قطعه عکس ۴*۳

کارت بسیج فعال

گواهی گذراندن دوره مقدماتی

تکمیل فرم درخواست شرکت در دوره تکمیلی

این مدارم توسط حوزه بسیج برای گردان امام علی سپاه ارسال میشود تا تدارکات لازم برای شروع و تامین امکانات مورد نیاز انجام شود. حداقل یک ماه قبل از شروع دوره باید مدارک به حوزه بسیج منطقه تحویل داده شود.

دروه تکمیلی بسیج و سربازی در سپاه

دروه تکمیلی بسیج و سربازی در سپاه

هدف اصلی اکثر افرادی که قصد شرکت در این دوره را دارند استفاده از مزایایی است که میتوانند در دوران سربازی از آن استفاده کنند. مهم ترین تاثر گذراندن دوره تکمیلی بسیج را میتوان در حذف دوره آموزشی که تقریبا برای تمام افراد با هر مدرک تحصیلی سخت است دید.

پیشنهاد ما به شما : پذیرش سربازی در سپاه

با گذراندن دوره ۴۵ روزه دیگر لازم نیست دوره آموزشی گذرانده شود و فرد بعد از اعزام به خدمت سربازی مستقیم وارد یگان میشود.

سختی های دوره آموزشی

👈 کچل کردن با هر مدرک تحصیلی

👈 تقسیم در پادگان های سپاه که ممکن است در شهر محل سکونت نباشد.

👈 شرکت در مانورهای نظامی

👈 نگهبانی های شبانه تقریبا هر دو شب یکبار

👈 دوره اردوگاه (زندگی در شرایط سخت)

👈 پیاده روی های طولانی

👈 مسیر یابی از طریق ستارگان

👈 میدان تیر و آموزش تیر اندازی

👈 منطقه نظافت صبحگاهی و عصرگاهی

توجه

دوره آموزشی در تمامی ارگان های نظامی ۲ ماه میباشد.

حذف دوره آموزشی به منزله کسر ۲ ماه از خدمت سربازی نیست و خدمت از ۲۴ ماه آغاز میشود.

علاوه بر حذف دوره آموزشی با توجه به اینکه علاقه مندان زیادی برای خدمت در سپاه وجود دارد میتوان با داشتن گواهی دوره تکمیلی بسیج شانس پذیرش در سپاه را بالا برد. حتی میتوان گفت افرادی که در دوره تکمیلی شرکت نکرده اند در آخرین اولویت های پذیرش در سپاه قرار دارند.

میتوان خدمت سربازی را بعنوان سرباز امریه قرار گاه خاتم گذراند و علاوه بر شروطی که در امریه قرارگاه خاتم وجود دارد دارا بودن گواهی دوره تکمیلی بسیج امتیاز خوبی برای پذیرش در قرارگاه خاتم است.

در نهایت افرادی که در دوره ۱۵ روزه شرکت کرده اند زمانی که وارد محیط سربازی میشوند سازگاری بیشتری با توجه به تجربه و آموزش هایی که به آن ها داده شده خواهند داشت و زمان کمتری طول میکشد تا در محیط نظامی سازگاری پیدا کنند.

متقاضیان خدمت سربازی سپاه زمانی که گواهی دوره تکمیلی را کسب میکنند و از طریق ناحیه بسیجی که در آن عضو هستند برای پذیرش در سپاه اقدام میکنند بطور در شهر محل سکونت حتی اگر تک پسر یا متاهل نباشند تقسیم خواهند شد.

این در حالی است که سربازانی که بصورت رندوم در سپاه تقسیم شده اند همچون ارگان های نظامی دیگر بر اساس اعلام نیاز یگان تقسیم خواهند شد و ممکن است بعنوان سرباز غیر بومی به شهر های دیگر اعزام شوند.

نکته بسیار مهم

دوره تکمیلی بسیج تنها در سپاه اعتبار دارد و چنانچه مشمول در زمان تقسیم کد ارتش یا نیروی انتظامی یا وزارت دفاع بخورد باید دوره ۲ ماهه آموزشی را کامل بگذراند و عملا دوره تکمیلی هیچ گونه تاثیری در سربازی مشمول نخواهد داشت.

تاثیر دوره تکمیلی بسیج در مهاجرت

یکی از دغدغه های مهم مشمولین و افرادی که قصد اعزام به خدمت سربازی را دارند با توجه به تحریم هایی که از سوی آمریکا و اروپا انجام شده است گذراندن دوره تکمیلی بسیج و خدمت در سپاه پاسداران میباشد.

همانطور که میدانید سپاه پاسداران توسط آمریکا تحریم شده است و تعدادی از کشور های اروپایی و کانادا با پیروی از آمریکا در دادن ویزا به افرادی که عضو سپاه هستند یا در سپاه پاسداران خدمت کرده اند خودداری میکنند.

شاید برایتان سوال باشد وقتی روی کارت پایان خدمت عنوان محل خدمت سربازی ذکر نشده چطور این کشور ها از این موضوع مطلع میشوند و ویزا صادر نمیکنند!

تقریبا با تنها چیزی که از روی کارت پایان خدمت میتوان محل خدمت مشمول را تشخیص داد درجه نظامی است، همچنین زمانی که فرد برای دریافت ویزا به سفارت آن کشور مراجعه میکند شخصی که مصاحبه را انجام میدهد از سوال و جواب هایی که میکند متوجه این موضوع میشود!

آخرین احتمالی که میشه داد این است که اشخاصی در ایران هستند که به مامورین سفارت خانه اطلاعات دقیق فرد را میرسانند که البته این تنها یک احتمال است و نمیتوان روی آن تحلیل قطعی و درست داشت.

پیشنهاد

پیشنهاد میکنیم اگر قصد مهاجرت مخصوصا به کشور های گفته شده را دارید در سپاه خدمت نکنید.

افرادی که عضو فعال بسیج هستند و دوره تکمیلی را گذرانده اند اما وارد سپاه نمیشوند و در ارگان های دیگر خدمت میکنند برای دریافت ویزا دچار مشکل نخواهند شد.

کارت سبز بسیج چیست؟

کارت سبز بسیج در واقع همان گواهی پایان دوره مقدماتی ۳۰ روزه و دوره تکمیلی ۱۵ روزه است که به داوطلبان داده میشود. این کارت به منزله حضور شخص در دوره های بسیج میباشد و میتواند در خیلی از جاها به کمک شخص بیاید.

اولا طبق قوانین جدید برای دریافت پذیرش خدمت سربازی در سپاه باید دارای کارت سبز بسیج بود مگر اینکه شخصی از ارگان های زیر مجموعه سپاه پروژه های کسری خدمت گرفته باشد.

دوما کسانی که دارای کارت سبز بسیج هستند از ورود به دوره آموزشی معاف خواهند بود و لازم نیست ۲ ماه در پادگان آموزشی باشند و مستقیما وارد یگان خواهند شد.

سوما اگر کسی در آینده بخواهد در یکی از سازمان های زیر مجموعه سپاه استخدام شود داشتن کارت سبز در مراحل گزینش کمک بزرگی است.

در نهایت افرادی که قصد ورود به امریه قرارگاه خاتم الانبیا را دارند میتوانند با استفاده از کارت سبز مسیر پذیرش را راحت تر کنند.

نحوه استعلام کارت سبز بسیج

برای استعلام کارت سبز بسیج چه جهت صدور و چه جهت اعتبار کارت میشود به حوزه یا ناحیه بسیج منطقه مراجعه کنید و با دادن اطلاعات شخصی و شماره پرونده یا شماره درج شده روی کارت از آخرین وضعیت و صحت اطلاعات مطلع شوید.

کارت سبز بسیج چند ماه کسر از خدمت دارد؟

خیلی از بسیجیان عزیز بر این تصور هستند که با داشتن کارت سبز بسیج میتوانند کسری خدمت بگیرند در حالی که کارت سبز اصلا ربطی به کسری خدمت ندارد و تنها باعث لغو دوره آموزشی میشود اما با حذف آموزشی ۲ ماه دوره آموزشی از خدمت کسر نخواهد شد!

شخص برای خدمت سربازی در دوره زمانی مشخص وارد خدمت سربازی میشود و برای کسری خدمت میتواند از مدت بسیج فعال استفاده کند و حداکثر شامل ۶ ماه کسری خدمت شود. دقت داشته باشید کارت سبز فقط برای خدمت در سپاه معتبر است.

در آخر

دوره تکمیلی بسیج بسیار تاثیرات مثبتی در طول خدمت سربازی خواهد شد و میتوان گفت پذیرش و خدمت سربازی در سپاه را آسان تر میکند.اگر شرایط عضویت فعال بسیج را دارید حتما وارد دوره تکمیلی بسیج شوید و از مزایای گفته شده استفاده کنید.

برای مشاوره در رابطه با دوره تکمیلی بسیج و خدمت سربازی در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

104 پاسخ

  1. سلام و ارادت خدمت شما
    من دوره تکمیلیو گذروندم و کارت سبز دارم
    و برگه اعزاممو گرفتم که نوشته اموزشی افتادم سپاه اموزشگاه ولیعصر اباده فارس
    ایا اونجا اموزشی دوره ببینم یا میرم و برمیگردم ؟؟
    یا باید چه مدارکی همراهم ببرم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام اگر کارت سبز داشته باشی
    هنگام آموزشی در سپاه که شرکت نمی کنی کسری می آوری
    حقوق آموزشی واریز می شود

  3. سلام خسته نباشید به من گفته سبز در تابستان امسال دو بار برگزار می‌شود میشه راهنمایی کنید

  4. باسلام
    عذرخواهم از مهلت یکساله بعداز فارغ اتحصیلی من باید تا قبل اتمام شهریور برای سربازی اقدام کنم که یه وقت اضافه نخورم، از پلیس بعلاوه ده پرسیدم گفتن شهریور که درخواست بدم اول آبان اعزام میشی، از طرفی هم دوره تکمیلی بسیج از ۲۵ مرداد ماه شروع میشه، با این وجود من میتونم دوره تکمیلی برم یا نه با زمان اعزام تداخل داره؟

    1. در دوره شرکت هم بکنی ارزش نداره باید حداقل ۱سال از دریافت پایان دوره بگذره تا بتونی بری سربازی و از مزایای کارت سبز استفاده کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !