بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی نمیشه کرد

بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی نمیشه کرد

خیلی از مشمولان در برزخ این هستند که برن خدمت یا اینکه وارد غیبت سربازی شوند؟

واقعا تصمیم سختی است اما بر اساس قوانین کشور مشمولان غایب دچار محدودیتی میشوند که ممکن است برای آن ها مهم باشد یا اینکه هیچ تاثیری به حالشان ندارد.در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی نمیشه کرد را توضیح دهیم تا بهترین تصمیم گرفته شود.

مهمترین موانعی که بدون کارت پایان خدمت با آن رو به رو هستید

۱- گواهینامه رانندگی

تا سال ۹۵ کسانی که دارای کارت پایان خدمت یا معافیت نبودند حق داشتن گواهینامه نداشتند اما بعد از این سال پلیس راهور تصمیم گرفت منع داشتن گواهینامه برای این افراد را حذف کند و در حال حاضر تمامی افراد بالای ۱۸ سال تحت هر شرایطی میتوانند گواهینامه رانندگی داشته باشند.

۲- نقل و انتقال سند

موضوع نقل و انتقال اسناد ملکی ، خودرو و هر سند مالکیت دیگری جز موضوعات نگران کننده برای مشمولان غایب است اما باید این را بدانید در این مورد هم منعی برای غایبین وجود ندارد و میشود بدون داشتن کارت پایان خدمت سربازی هر گونه معامله و نقل و انتقال سند انجام داد.

۳- خروج از کشور

مسئله خروج از کشور یکی از مهم ترین سوالات مربوط به بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی نمیشه کرد است.مشمولانی که غایب هستند و کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت ندارند یا حتی دارای اشتغال به تحصیل نیستند به هیچ عنوان نمیتوانند از خدمات دریافت گذرنامه و خروج از کشور استفاده کنند حتی اگر برای اینکار وثیقه ای به ارزش یک ملک با ارزش نزد فراجا قرار دهند.

۴- استخدام

موضوع استخدام را میتوان در ۳ قسمت بررسی کرد:

استخدام شرکت های خصوصی

شرکت های خصوصی در موضوع استخدام در اکثر موارد کاری به کارت پایان خدمت ندارند اما در مورد بعضی از شرکت های بزرگ یا شرکت های بین المللی یا شرکت های نیمه خصوصی قطعا مشمولان غایب برای استخدام دچار مشکل خواهند شد.

استخدام دولتی

بدون شک و بدون هیچ تردیدی نداشتن کارت پایان خدمت مانع از استخدام در تمامی ارگان های دولتی و زیر مجموعه های آن میشود و حتی با داشتن معرف هم نمیتوان وارد استخدام های دولتی شد.

استخدام ارگان های نظامی

در مورد ارگان های نظامی هم با وجود اینکه قرار است مشمول به نوعی خدمت نظامی انجام دهد اما بازهم نداشتن کارت پایان خدمت و در واقع غایب بودن مانع از استخدام خواهد شد و هیچ کدام از ارگان های نظامی مشمولان غایب را تایید نمیکنند.

۵- ادامه تحصیل

همانطور که میدانید تحصیل برای مشمولان با عنوان معافیت تحصیلی شناخته میشود و بر اساس قانون کسی که دارای غیبت باشد نه در مقطع دیپلم و نه در هیچکدام از مقاطع دانشگاهی اجازه تحصیل ندارد.بعضی از مشمولان این سوال را میپرسند که اگر با وجود غیبت به خدمت اعزام شوند میتوانند از قانون ایست خدمت تحصیلی استفاده کنند؟

قطعا چنین چیزی وجود ندارد و کسی که غایب است به هیچ عنوان نمیتواند ادامه تحصیل دهد پس اگر وارد غیبت سربازی شدید کلا قید تحصیل را بزنید.

۶- بیمه

بیمه ها در چندین مدل توسط سازمان تامین اجتماعی تعریف شده است.مشخصا در بعضی از انواع آن مشمولان غایب حق استفاده ندارند و در بعضی دیگر بدون مشکل میشود شامل بیمه بازنشستگی و درمانی تامین اجتماعی شد.

پس مورد سوال بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی نمیشه کرد میتوان در رابطه با بیمه اینگونه پاسخ داد که در نهایت مشکلی وجود ندارد و میشود بدون کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی بیمه شد.

۷- وام

یکی از مواردی که جدیدا به موضوع داشتن کارت پایان خدمت ارتباط مستقیم پیدا کرده است وام های مختلفی است که در بانک ها داده میشود.بر اساس قانون جدید بانک های دولتی و اکثر بانک های خصوصی و موسسات مالی اعتباری از دادن وام به کسانی که غایب هستند و مدارک معافیت یا کارت پایان خدمت ندارند خودداری میکنند.

تنها وامی که به مشمولان غایب تعلق میگیرد و برای دریافت آن کارت پایان خدمت لازم نیست وام ازدواج و فرزندآوری است.

۸- پروانه اشتغال

در صورت نداشتن کارت پایان خدمت این سازمان ها از صدور پروانه خودداری میکنند:

  • سازمان نظام پزشکی
  • سازمان نظام روانشناسی
  • سازمان بهزیستی
  • سازمان نظام مهندسی
  • کانون وکلا

پس اگر در رشته تحصیلی مرتبط با این سازمان ها تحصیل کرده اید بدون شک بدون داشتن کارت پایان خدمت نمیتوانید پروانه اشتغال دریافت کنید و هرگونه فعالیت شما در سطح جامعه غیر قانونی محسوب میشود.

۹- جواز کسب

کسانی که در مشاغل آزاد مشغول هستند برای دریافت مجوز کسب و کار و فعالیت در هر صنفی باید به پلیس اماکن جهت تاییدیه نهایی مراجعه داشته باشند.بنابراین با استعلام کد ملی شخص و اینکه کارت پایان خدمت ندارد هیچگونه جواز کسبی در هیچ صنفی صادر نمیشود.

۱۰- مجوزهای دولتی

برای دریافت مجوز های دولتی مانند تاسیس آموزشگاه کنکور ، آموزشگاه فنی و حرفه ای ، دفتر پیشخوان دولت ، دفتر پلیس+۱۰ ، دفتر خدمات قضایی و تمامی مجوز های از این دست باید حتما دارای کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی بود در غیر اینصورت با صدور مجوز موافقت نمیشود.

۱۱- پرونده قضایی

تمامی کسانی که در روال قضایی قرار بگیرند و بعنوان خوانده یا خواهان محسوب شوند یا به هر دلیلی به کلانتری ها و دیگر سازمان های زیر مجموعه فراجا مراجعه کنند و درخواستی داشته باشند بر اساس قانون در صورت غایب یا فراری بودن پرونده آن ها راکد خواهد ماند تا تکلیف خدمت سربازی مشخص شود.

۱۲- ازدواج

بعضی از مشمولان بر این تصور هستند که بدون داشتن کارت پایان خدمت اجازه عقد رسمی ندارند. در حالی که این موضوع اصلا به سازمان ثبت احوال مربوط نیست و تنها مشکلی که ممکن است پیش بیاید از جانب خانواده همسر است که یک موضوع کاملا شخصی میباشد و به هیچ نهاد و ارگان دولتی و نظامی مربوط نیست.

آیا بدون کارت پایان خدمت کد ملی مسدود میشود؟

از سال ۱۴۰۰ برای بسیاری از مشمولان غایب و سربازان فراری از سوی دادسرا های سراسر کشور با تعیین شعبه مشخص ابلاغیه صادر شده است و این افراد موظف به تعیین و تکلیف وضعیت خدمتی در زمان تعیین شده هستند.

در صورتی که این اتفاق رخ ندهد احتمال مسدود سازی کد ملی از سوی نهاد مربوطه وجود دارد و متاسفانه این موضوع برای خیلی از غایبین پیش آمد.اگر چنین اتفاقی رخ دهد علاوه بر محدودیت های گفته شده مشکلات بسیاری دیگری هم پیش می آید از جمله:

✔️ مسدود سازی اموال ملکی

✔️ مسدود سازی اموال دارای سند مانند خودرو

✔️ مسدود سازی چک و ممنوع المعامله شدن

✔️ مسدود سازی کد ملی و محرومیت استفاده از خدمات دولتی

پس باید با خواند این مقاله آگاه باشید و درواقع ریسک به خدمت سربازی نرفتن را به جان بخرید و تا اگر در آینده دچار مشکل شدید کسی را مقصر جلوه ندهید!

تمام سعی گروه سرباز مشاور در این مقاله اطلاع رسانی درست در خصوص سوال بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی را نمیشه کرد بود تا اگر در این برزخ خطرناک هستی به درستی تصمیم بگیری و مانند بسیاری از مشمولان که در سن بالا با داشتن همسر و فرزند دچار مشکل میشوند درگیر دردسر نشید!

برای مشاوره و تصمیم گیری بهتر در این خصوص پیشنهاد میکنم حتما با مشاوران سرباز مشاور تماس بگیرید تا بهترین مسیر با توجه به شرایط خودتان مشخص شود.

17 پاسخ

    1. از شعور و ادب شما متشکریم!
      ما زدیم مسدود سازی ملک؟!!!!!!
      نداشتن سواد و اطلاعات باعث این سطح از شعور و ادب و طرز صحبت میشه
      دوست عزیز شما هر زمان معنی مسدود سازی کارت ملی را فهمیدی میتونی با مت صحبت کنی
      شما را به خدای بزرگ میسپارم

    1. سلام
      در مورد مسدود سازی کارت ملی سربازی نرفته ها ایا قانون مشخصی وجود داره؟

      خواستم بپرسم این مطالبی که نوشتین مرجع معتبری داره یا صرفا اطلاعات شنیده شده از سربازی نرفته ها هست؟

  1. سلام خسته نباشید مقاله خیلی خفنی بود استفاده کردم
    هنوز دفترچه پست نکردم تنها دلیل سربازی رفتنم محاجرت کردن هستش کانادا
    میخوام بدونم اگه برم سپاه خدمت کنم توی محاجرت به مشکل میخورم؟

  2. من ۲۷ سالمه لیسانس
    سه ساله که غیبت دارم
    یک سال بعد از تحصیل خانوادم طلاق گرفتن
    تک فرزندم و کف پامم صافه

  3. سلام .من سرباز فراریم . میتونم با برگشتنم . با ارایه مدارک گروه ب بگیرم ب شهرم برم ؟ چقدر طول می‌کشه ؟

  4. سلام من دارای ۳۷ سال سن مجرد هستم و پدرم ۶۳ سال سن دارد و از کار افتاده هست پدرم تهت پوشش کمیته امداد هستن یک عمل جراحی پیوند ریه انجام دادن و توانایی کار و مخارج خانه را ندارد چند سال من مخارج خانه را تامین میکنم ایا امکان معاف شدن وجود دارد

  5. سلام ۳۰ سالمه و لیسانس دارم
    غایب بودم و دچار بیماری قوز غرنیه یا کراتوکونوس در یکی از چشم هام هستم و یکی از چشم هام ب شدت کم بینه
    آیا با وجود غیبت امکان معافیت برای من وجود دارد؟

  6. سلام من ۳۳ سال دارم و متعهل هستم در دهک ۱ هستم غیبت سربازی دارم آیا به من معافیت می‌دهند، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !