کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه

کاهش مدت خدمت سربازی به 14 ماه

ستاد کل نیروهای مسلح در مهر ماه سال ۱۴۰۳ مدت خدمت سربازی را از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش داد و در حالی که این قانون تصویب و اجرایی شده بود نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی مصوبه ای که با اکثریت آرا به تصویب رسید درخواست کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه را داشتند.

لازم به ذکر است در حال حاضر مدت خدمت سربازی در بعضی از یگان های خدمتی با توجه به کسری خدمت مناطق عملیاتی و سربازان غیر بومی ۱۴ ماه است اما منظور مصوبه کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه برای تمام سربازان بود.

مصوبه وارد شورای نگهبان شد و در تاریخ ۲۶ اسفند سخنگوی شورای نگهبان خبر از موافقت با این مصوبه و تبدیل مصوبه به قانون داد.در صحبت های سخنگوی شورای نگهبان آماده است این حکم خلاف اصل قانون شرع نیست و تحت تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح لازم الاجرا میباشد.

تحلیل سرباز مشاور از قانون سربازی ۱۴ ماهه

بطور واضح در صحبت های سنخگوی شورای نگهبان گفته شده است قانون بر اساس تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح باید انجام شود در نتیجه نحوه و زمان اجرا بر عهده ستاد کل است و از سوی سازمان وظیفه عمومی اعلام میشود.

همچنین قانون به میانگین ۱۴ ماهه مدت خدمت سربازی اشاره دارد نه اینکه سربازی بطور قطعی ۱۴ ماه شود.پس احتمالا نباید این انتظار را داشت که تمامی یگان های خدمتی و تمامی مشمولان فقط و فقط ۱۴ ماه خدمت کنند.

با ۱۴ ماه شدن خدمت سربازی بسیباری از قوانین قبلی مخصوصا کسری های خدمت سربازی مانند کسری ایثارگری ، کسری بسیج، کسری تاهل و فرزند و حتی کسری های غیر بومی و مناطق عملیاتی ممکن است حذف یا تغییر کنند.

سوالات متداول در خصوص سربازی ۱۴ ماهه

  • آیا سربازان امریه هم ۱۴ ماه خدمت خواهند کرد؟
  • آیا سربازان در حین خدمت هم مشمول قانون میشوند؟
  • آیا کسری های ایثارگری حذف میشود؟
  • آیا قانون کسری خدمت سربازان غیر بومی حذف میشود؟
  • تکلیف متاهلین و مشمولان دارای فرزند چه میشود؟
  • نحوه محاسبه میانگین ۱۴ ماهه سربازی به چه صورت است؟

تمامی این سوالات در ذهن ما هم است اما نمیتوان بطور قطعی راجع به هیچکدام از سوالات گفته شده پاسخی داد.پس باید احتمالا تا اواسط اردیبهشت ماه منتظر بود تا ستاد کل نیروهای مسلح ساز و کار اجرای قانون و نحوه محاسبه مدت خدمت سربازی را اعلام عمومی کند.

قطعا تصویب این قانون در شورای نگهبان عیدی خوبی برای مشمولان و سربازان بود و بطور قطعی میتوان گفت بسیاری از غایبین با تصویب این قانون به سرعت برای اعزام به خدمت اقدام خواهند کرد. امیدوار هستیم بهترین ساز و کار اجرایی جهت شامل شدن افراد بیشتری در این قانون پیش بینی شود.

112 پاسخ

  1. شامل سربازان حین خدمت میشود این کسری ؟چون اگر خدمت ۱۴ماه بشه نصف بیشتر سربازای پایگاهمون میرن و پایگاه خالی میشه بعید میدونم به این راحتی شامل ما بشه .. ۳ماه کسری هم بدن من راضی ام ..

  2. سلام میگم نامزدم ۱۴ ماه خدمته کلا بعد ۳ماه کسری بسیج بهش خورده الان بهش تعلق میگیره؟؟؟

  3. سلام من ۴۰ سال سن دارم متاهلم دارای یک فرزند هستم بیش از ۱۰ سال غیبت دارم ام آر آی گرفتم ۲ مهره در گردنم و ۳مهره از پشتم دیسک دارم که در هر دوی موارد منجر به تنگی کانال شده احتمال معافیت دارم

      1. سلام من مشمول غایب هستم و ۳۴ سالمه میگن کسایی که بیشتر از ۳۰ سالشون باشه به خاطر عادت بد غذایی و نداشتن ویتامین D و Ca کافی در بدن دچار پوکی استخوان می شن و معافیت داعم بهشون می دن چون شخصی دیدم که گرفته طبق بند شانزدهم مورد ششم معافیت پزشکی گرفته منم پیش یه پزشک عمومی البته نه متخصص یا فوق تخصص رفتم و تصویر برداری کردم دکتر تصویر بردار گفتن یه جاهایی از بدنم شکستگی دارم یه جاهایی نه و بم پیشنهاد داد برم پیش یه پزشک غدد درون ریز مخصوصا برای تیروعید به نظر شما لازم هست که برم توضیح بفرمایید و راهنمایی و بفرمایید معافیت بهم تعلق می گیره اگه آره مدارک چی نیاز هست ممنون.

  4. سلام برادر من تواشپزخانه یگان تکاوری۱۱۱سراوان خدمت میکنه کسی می‌خواهد جابجا بشه۰۹۳۰۸۲۱۳۱۱۷

  5. با سلام
    من ۴۵سال سن دارم،دارای دو فرزند ۵ و ۸ سال،همسرم یکسال و ….هست که سرطان سینه دارد،زمان سن سربازی سال ۷۷ هم مادرم فوت کرد(پدرم سال۶۶فوت کرده)۳خواهر دارم و یک برادر -سال ۷۷که جهت کفالت مراجعه کردم گفتن به دلیل اختلاف سن کمتر از ۲سال با برادرتان کفالت به شما تعلق نمی‌گیرد و هردو باید به سربازی بروید(هنوزم نمیدونم درست گفتن یا اشتباه)به هر حال ،الان با دو فرزند،
    مستاجر بودن،سرطان همسر،چطوری باید پیگیر معافیت شوم.

  6. سلام. من فارغ التحصیل شدم، میخام واسه سربازی پست کنم، بنظرتون واستم تا نیروهای مسلح تصمیم نهایی رو بگیره یا پست کنم و منتظر نمونم؟؟ با تشکر

  7. چرا نامه کسر خدمت به ستادها ابلاغ نمیشه . لطفا شفاف سازی شود و به اطلاع سبازن برسد . چون عده ای در حال خدمت هستند که با این کسر . مازاد در حال خدمتند . و این خلاف قانون است

  8. امیدوارم زودتر اجرائی بشه و شامل همه بشه.و واقعا یه سری از کسری ها بهتره حذف بشن و یه کم عدالت رعایت بشه هر چی مدت سربازی کمتر اتلاف وقت آدم هم کمتر

  9. ایا من معاف میشم با سه بیمار در خانه پدر زمین . گیر خواهر دیابت خواهر مشکل عصاب تک هستم پ در۵۷سال

  10. سلام اینطور حق غیر بومی و اونایی که بسیج دارن خورده میشه اون که غیر بومی از باید مثل یک بومی خدمت کنه ولی بومی خونشه غیر بومی ۹۰ روز ۱۰ روز هس اون که رفته به بسیج به جهاد سازندگی و…. کمک کرده زحمت کشیده با اونی هم که اصلا نرفته دوتاش یه جور هس

    1. دوست عزیز شما بخاطر کشور خودت رفتی بسیج. نه کسری خدمت که همه سربازان باید به مدت مشخص خدمت کنن تا عدالت برقرار بشه

      1. از کی تا حالا کمک به هم وطن و کشورت شده مالیدن حالا یه تخفیفی هم میدن یکی استفاده میکنه یکی نه شما بیا استفاده نکن

  11. اگه کسریات رو حذف کنند برا ما که فرقی نمیکنه
    چون من آموزشی ندارم دوره برگ سبز رفتم و برا بسیجم هم چهار ماه کسری میدن میشه ۱۲ ماه کلا
    الان ۱۴ ماه شد و اگه کسریات حذف بشن باز هم همونه
    امیدواریم بفکر ما هم باشن یه عمر دنبال ای کسریات بودیم😅
    ولی همین که برا همه ۱۴ ماه شد..باز خدارو شکر

  12. درود
    با توجه به کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه، آیا امتیاز لازم برای معافیت کامل فرزندان ایثارگران از سربازی که قبلا ۲۸ و ۲۹ بود نیز کاهش یافته؟؟ مثلا من که ۱۴ ماه سابقه حضور داوطلبانه بسیجی در منطقه جنگی و ۱۰درصد هم جانبازی دارم.تنها پسرم ، معاف کامل میشود؟
    سپاس از پاسخ شما🙏🙏

    1. در این شرایط اقتصادی که جوانان باید زودتر خودشونو جمع و جور کنن خدمت ۱۴ ماه هم خیلی زیاده
      مجلس‌ اشتباه کرده یا … استغفرالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !