مراحل معافیت پزشکی

نحوه درخواست معافیت پزشکی

👈 معافیت پزشکی یکی از راه های معافیت از انجام خدمت سربازی است و همانطور که از عنوان آن کاملا مشخص است مربوط به زمانی میشود که شخص یکی از بیماری های مورد تایید سازمان نظام وظیفه برای معافیت از خدمت سربازی را داشته باشد.

تعداد بیماری ها و تبصره ها و آیین نامه های اجرایی هرکدام از آن ها بسیار گسترده و مفصل است که در همین سایت بطور کامل میتوانید مشاهده فرمایید.

اما در اینجا هدف ما چگونگی مراحل معافیت پزشکی است که صفر تا صد آن را بطور کامل برای شما توضیح میدهیم با سربازمشاور همراه باشید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان

بطور کلی برای دریافت معافیت پزشکی باید این مراحل طی شود .

  • مراجعه به نزدیک ترین پلیس+۱۰ به محل سکونت
  • دریافت فرم ۳ برگی از پلیس+۱۰ و تکمیل آن ها
  • مراجعه به مراکز واکسیناسیون و مهر برگه توسط مرکز
  • مراجعه به پزشک معتمد نیروی انتظامی و اعلام بیماری
  • معاینه توسط پزشک معتمد و تایید بیماری های در سیستم
  • مراجعه مجدد به پلیس+۱۰ و تحویل مدارک
  • ارسال پیامک توسط وظیفه عمومی و مشخص کردن زمان و مکان شورای پزشکی
  • حضور در جلسه شواری پزشکی و ارائه مدارک
  • شرکت در آزمایش ها و دیگر موارد درخواستی پزشک با توجه به بیماری
  • گذشت بین ۳۰ تا ۴۵ روز و ارسال پیامک مجدد توسط وظیفه عمومی
  • حضور در کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی استان یا شهرستان
  • پرداخت هزینه مصوب کارت پایان خدمت در صورت رای معافیت کمیسیون
  • فرصت ۱۰ روزه برای اعتراض در صورت رد معافیت

نکته

کمیسیون پزشکی میتواند در صورت عدم احراز شرایط مشمول را برای بررسی مجدد به کمیسیون عالی ارجاع دهد که جزئی از روال طبیعی مراحل معافیت پزشکی است .

در صورت ثبت اعتراض توسط مشمول شورای عالی تشکیل میشود .

در صورت رد شدن معافیت در شورای عالی دیگر امکان ثبت اعتراض وجود ندارد و مشمول باید بعد از اعزام به خدمت در حین خدمت اقدام مجدد انجام دهد .

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت چشم

مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی سربازی

برای هر گونه اقدامی جهت معافیت پزشکی برای هر کدام از بخش های موجود در آیین نامه پزشکی باید مدارک مورد نظر را داشت که البته با توجه به نوع بیماری نوع مدارک ممکن است تغییر کند .

در بیماری هایی مانند دیابت و مشکلات غددی دیگر سابقه درمان و مصرف دارو الزامی است .

برای بیماری های مربوط به جراحی عمومی و گوارش سابقه جراحی نیاز است .

در مورد بیماری های مربوط به اعصاب و روان و مغز و اعصاب سابقه بستری ملاک است .

در مورد بیماری های مربوط به بخش اسکلت و استخوان سابقه جراحی و طول درمان اهمیت دارد .

بیماری های مربوط به چشم ، گوش و حلق و بینی در بیمارستان های نیروهای مسلح بررسی میشود .

بیماری های مربوط به فک و دهان و دندان در بیمارستان های نیروهای مسلح بررسی میشود .

در مورد مشمولانی که دارای تومور در هر عضوی از بدن باشند نظر پزشک متخصص و سوابق شیمی درمانی و پرتو درمانی لازم است .

در مورد بیماری های تنفسی و قفسه سینه و بیماری های قلبی در صورت نیاز بستری ۷۲ ساعته در بیمارستان های نیروهای مسلح انجام خواهد شد .

بیماری های پوستی و تشخیص نوع بیماری یا وسعت آن در بیمارستان های نیروهای مسلح انجام میشود و در مورد بیماری های عفونی و قارچی داشتن سوابق درمان الزامی است .

تذکر

حتما نیاز است مشمول در مراحل معافیت پزشکی با توجه به نوع بیماری و توضیحاتی که داده شد مدارک مورد نیاز را داشته باشد تا بیماری و روند درمان و عدم بهبود بیماری احراز شود در غیر اینصورت به سادگی درخواست معافیت پزشکی رد و تاریخ اعزام صادر خواهد شد .

مراحل دریافت معافیت پزشکی در حین تحصیل

مراحل دریافت معافیت پزشکی در حین تحصیل با بعد از تحصیل هیچگونه تفاوتی با هم ندارند فقط چند مورد باید رعایت شود .

بیماری مشمول باید جز بیماری هایی باشد که اجازه اقدام در حین تحصیل دارد که سازمان وظیفه عمومی جهت راحتی مشمولین و عدم مراجعه بیهوده به دفاتر پلیس+۱۰ لیست بیماری هایی که در حین تحصیل قابل اقدام است را منتشر کرده است . از طریق همین سایت حتما مطالعه کنید!

داشتن گواهی اشتغال به تحصیل برای طی مراحل معافیت پزشکی در حین تحصیل الزامی است در واقع بهتر است بگوییم برای هر گونه اقدامی در وظیفه عمومی ارائه آخرین وضعیت تحصیلی الزامی میباشد . برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از طریق دانشگاه اقدام کنید .

در صورتی که با معافیت مشمول بعد از اقدام در حین تحصیل موافقت نشود اصلا جای نگرانی وجود ندارد چون مشمول میتواند به تحصیل ادامه دهد .

تغییر خاص دیگری در مراحل دریافت معافیت پزشکی نسبت به حالت های دیگر وجود ندارد و تنها تفاوت ها همین چند مورد بود که به آن شاره کردیم .

چند نکته مهم

قوانین برای معافیت پزشکی در حین تحصیل ، بعد از تحصیل و حتی حین خدمت کاملا یکسان است .

با هر بار رای میتوان یکبار اعتراض ثبت کرد .

بعد از رای شورای عالی جای هیچگونه اعتراضی در هیچ کدام از مراحل اقدام وجود ندارد .

بعد از ثبت رای توسط شورای عالی حتی بعد از گذشت چندین سال مشمول بازهم اجازه اقدام نخواهد داشت مگر اینکه تشدید بیماری توسط پزشک معتمد احراز شود .

در ادامه مراحل معافیت پزشکی را برای درک بهتر به صورت گام به گام برای شما توضیح خواهیم داد.

راهنمای گام به گام مراحل معافیت پزشکی

👈 برای درخواست معافیت پزشکی دو حالت وجود دارد یا شما در حین تحصیل هستید یا فارغ التحصیل و یا غایب هستید پس با غیبت هم میشه از معافیت پزشکی استفاده کرد و منعی وجود ندارد.

اگر شما در حین تحصیل هستید اول باید مطمعن شوید آیا بیماری شما جز آیین نامه های پزشکی قرار دارد یا نه.بعد از آن باید از اینکه آیا در حین تحصیل میشود برای بیماری اقدام کرد یا اصلا قابل اقدام کردن نیست مطمعن شوید.

پس نکته دیگری که در این معافیت وجود دارد این است که تمام بیماری ها در حین تحصیل قابل اقدام نیستند و دلیل آن هم تاثیر مدرک تحصیلی در نوع معافیت است که با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر قطعا امکان معافیت پایین می آید.

حالا که کاملا مطمعن شده اید میتوانید گواهی اشتغال به تحصیل را از دانشگاه بگیرید و برای تشکیل پرونده به پلیس+۱۰ مراجعه کنید.

در این مرحله کافیست چند فرم را پر کنید که مهم ترین آن فرم پزشک معتمد است که باید شما را برای تشکیل کمیسیون تایید کند.

بعد از آن شما در یکی از بیمارستان های مورد تایید سازمان نظام وظیفه که قطعا یکی از بیمارستان های نیروهای مسلح است باید حاضر شوید.زمان و مکان حضور شما با استفاده از پیامک اطلاع رسانی میشود.

بعد از تشکیل شورای پزشکی و گذراندن روند مشخص در نهایت در جلسه کمیسیون پزشکی در خود سازمان نظام وظیفه به شما اعلام رای میشود.در صورت معافیت کارت پایان خدمت صادر میشود و در غیر اینصورت بدون بروز مشکل شما میتوانید تحصیلات خود را ادامه دهید.

در رابطه با افرادی که در حین تحصیل نیستند و در فرجه ۱ ساله بعد از تحصیل یا غیبت هستند روال تقریبا همینگونه خواهد بود با این تفاوت که باید آخرین مدرک تحصیلی را برای تشکیل پرونده به سازمان نظام وظیفه ارائه دهند.

اگر مدرک تحصیلی در نوع معافیت تاثیری نداشته باشد که هیچ اما اگر میزان مدرک تحصیلی تاثیر گذار باشد قطعا به مشمول اطلاع داده میشود.

برای مثال در بخش معافیت چشم میزان ضعیفی مورد تایید برای معاف شدن مدرک کمتر از کارشناسی نمره ۶ و برای مدارک کارشناسی و بالاتر نمره ۸ میباشد.پس مدرک تحصیلی شاید مهم ترین عامل تاثیر گذار در نوع و درجه معافیت میباشد.

در اینجا فرد با ارائه مدارک و تکمیل فرم های مربوطه پلیس+۱۰ و تایید پزشک معتمد به شورای پزشکی ارجاع داده میشود و تقریبا ۳۰ روز بعد از تشکیل شورا و بررسی های نهایی توسط پزشک جلسه نهایی کمیسیون پزشکی در سازمان نظام وظیفه برگزار میشود و رای نهایی ابلاغ میشود.

البته در صورتی که مشمول اعتراضی داشته باشد تا بازه زمانی ۱۰ روزه میتواند اعتراض خود را در پلیس+۱۰ برای تشکیل شورای عالی پزشکی ثبت کند.

در این مرحله تمامی فرایند از ابتدا تکرار خواهد شد و در صورتی که بازهم معافیتی صادر نشود مشمول ملزم است به خدمت سربازی اعزام شود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت صافی کف پا

👈 در وضعیتی دیگر اگر مشمولی در زمان اعزام هیچگونه درخواست معافیتی نداده باشد یا داده باشد و رد شود میتواند در صورتی که مشکلی در حین خدمت سربازی برای او پیش آمد دوباره درخواست دهد.

البته در این وضعیت دیگر کمیسیونی در سازمان نظام وظیفه عمومی تشکیل نمیشود و تمامی مراحل کار زیر نظر یگان انجام خواهد شد.

برای مثال اگر فردی که سرباز ارتش است دچار مشکلات جسمی یا روحی روانی شود در ابتدا باید نامه ای تحت عنوان نامه اعزام به بیمارستان از یگان خدمتی یا درواقع همان بهداری بگیرد و با مراجعه به پزشک متخصص در بیمارستان درخواست معافیت پزشکی بدهد.

پزشک یا پزشکان بررسی های لازم را انجام میدهند و در صورت تایید سرباز معاف میشود و از یگان خدمتی تسویه میکند.

سربازان فراری هم دقیقا همین مراحل را باید طی کنند البته تا وارد یگان نشوند و از یگان خدمتی نامه اعزام به بیمارستان را دریافت نکنند و بهتر بگویم اشتغال به خدمت نداشته باشند قطعا هیچ بررسی و شورایی برای معافیت آن ها حتی در صورت وجود مشکلات بسیار جدی تشکیل نمیشود.

سربازان کار انجام معافیت را از یگان شروع میکنند و در همان یگان هم باید تموم کنند پس قطعا در تمامی مراحل تحت امر یگان هستند و هیچ روشی دیگری یا روش جایگزینی وجود ندارد.

در پایان

معافیت های پزشکی ای هستند که دارای محدودیت های شغلی و کاری در آینده میشوند و در موارد شدید تر محدودیت در دریافت گواهینامه ایجاد میکنند پس حتما لازم است قبل از هر گونه اقدامی برای دریافت معافیت پزشکی تحقیقات لازم را انجام دهید .

ما در سرباز مشاور بعنوان اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی ایران با بهره گیری از مشاوران با تجربه و متخصص در زمینه معافیت های پزشکی آخرین قوانین وظیفه عمومی و راهکارهای لازم برای دریافت معافیت پزشکی را به شما انتقال میدهیم .

 فرصت را ازدست نده و برای اطلاع از مراحل معافیت پزشکی همین الان با سرباز مشاور تماس بگیر!

بنر معافیت پزشکی

202 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    پسرم کوتاهی تاندون آشیل داره هر دو تا پاش رو عمل کرده آیا معاف از سربازی میشه؟؟

  2. سلام وقت بخیر
    من کارشناسیم تموم شده حالا اگر به معافیت پزشکی اقدام کنم بعد نشه باید اعزام شم حتنا؟؟
    راهی نداره بفهمم معافم یا نه؟

  3. سلام من تا دو سه ماه دیگه فرجه یکساله پشت کنکورم تموم میشه و دررفتگی مکرر کتف رو دارم از یک سال پیش حدود چهار پنج بار دررفته
    مدارکش موجوده
    با تایید پزشک
    آیا معافیت میدن؟

  4. سلام وقت بخیر من کیست کبد هیداتید دارم ایا معاف میشم و اینکه اگه معافیت داره چقدر زمان بر هستش

  5. سلام ممنون از سایت خوبتون من الان ۲هفته هست که مشکل گوارش دارم موقع اجابت مزاج(مدفوع کردن) خون ریزی قطره ای دارم و با درد شدید تشخیص دکتر زخم روده و هموریید بوده ایا اقدام کنم میتونم معافیت دایم بگیرم

  6. سلام خشته نباشید.بنده. زامو پرانتزی و و صافی کف پا دارم.مچ پام هم مشکل داره.ازونجایی که تحت درمان بودم برای این مشکلات باید پرونده های پزشکی بگیرم؟نمیدونم چطوری باید گرفت.دکتر اونجا نمیتونه تشخصی انجام بده خودش؟اصلا واجد شرایط هستم؟

  7. سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد بودم و بخاطر اتمام سنواتم نتونستم تمومش کنم و اخراج آموزشی شدم حالا برای مدارک اقدام برای معافیت پزشکی باید آخرین مدرک که‌کارشناسی هست رو ارائه بدم یا اون نامه ای که دانشگاه مقطع ارشد داده مبنی بر تاریخی که اخراج آموزشی شدم از دانشگاه؟

  8. سلام من از ۱ سالگی مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ هستم الان ۱۸سالم شده ایا معاف میشم؟ (دیابت نوع ۱) انسولین

  9. سلام من رفتم برای کفالت پدرم نظام وظیفه بعد تمام مراحل کفالت رو طی کردم تایید کمیسیون پزشکی هم شدم بعد گفتم باید دو هفته دیگه بیام دفتر کفالت الان سه ماه شده و نرفتم مشکلی که نداره
    تایید کفالت پزشکی هم شدم
    لطفاً راهنمایی کنید

      1. سلام خسته نباشی ببخشید یه سوال من تمام مراحل معافیت پزشکیو رفتم برای بیماری پوست، دکتر اولی تایید کرد دومی رفتم بیمارستان تخصصی ناجا تهران تایید کرد سومی که تشکیل شورا باشه داخل استانو منطقه خودت که سه تا دکتر بودن سه تاشونم تایید کردن که معافم ، الان دیگه مراحل تموم شده دیگه؟ ، چون یه نفر که پشت میز بود جزء دکترا نبود گف که هنوز کرجم باید بری اونجا گفتن معاف نیستی نیای خره مارو بچسبی ، از هرکی پرسیدم گفتن اصلو تهش همون سه تا دکتر بود ، یا جایه دیگه ام هس که باید برم؟

  10. سلام من میخواهم برای بیماری کولیت اولسراتیو برای معافیت دائم اقدام کنم چند ماه زمان میبره تا مراحل طی بشه و معافیت صادر شود؟

  11. سلام من کولیت اولستراتیو دارم الان با دارو کنترل شده تقریبا اما اگه داروهایم رو حتی برای چند روز قطع کنم و استفاده نکنم عود میکنه با این شرایط شامل معافیت دائم میشوم ؟

  12. سلام وقت بخیر ، افسردگی شدید و اختلال دوقطبی دارم و پنج ساله دارو مصرف میکنم ۳ بار سابقه خودکشی و بستری تو بیمارستان داشتم و رو بدنم خط هست آیا ممکنه کارت قرمز بگیرم؟

  13. سلام وقت بخیر
    ببخشید من درخواست معافیت پزشکی دادم الآنم پیامک معرفی به بیمارستان اومده برای بیمارستان امام سجاد تهران،میخاستم ببینم میشه درخواست تغییر بیمارستان رو بدم یا نه

  14. سلام خسته نباشید من پکتوس اکس کاواتوم دارم یا همون فرورفتگی قفسه سینه با این مشکل میشه معافیت گرفت خیلی ممنون جواب میدید (اگه میشه معافیت کامل یا معاف از رزم؟)

  15. سلام خسته نباشید من پکتوس اکس کاواتوم دارم یا همون فرورفتگی قفسه سینه سطحش هم متوسط هست باهاش میشه معافیت گرفت؟؟ ممنون جواب میدید خیلی لطف میکنید (اگه میشه معافیت کامل یا معاف از رزم؟)

  16. از کجا بفهمیم که آیا در حین تحصیل میشود برای بیماری اقدام کرد یا اصلا قابل اقدام کردن نیست ؟

  17. سلام .ممنون میشم جواب بدید.
    من مشکل تنگی نقس (آسم) و سابقه هواجنبی ریه که عمل هموتراکس انجام دادم .گفتن هموتراکس خود به خودی تکرارشونده هست تو سال ۹۹ . هنچنین بیماری پوستی ویتیلیگو (پیسی) که به صورتم هم رسیده.
    به نظرتون معاف میشم یا نه.؟

  18. سلام،من مشغول تحصیل دانشگاه هستم،کم کاری تیروئید دارم که با قرص کنترل میشه،در رفتگی کتف دارم،چشمهام رو فمتوکردم میخواستم بدونم همه با هم تاثیر در معافیت دارد .با تشکر

  19. سلام محمدهستم
    من آسم دارم ۴۲سال دارم ومجردهستم
    معاف میشم راهنمایی کنید

  20. سلام جناب وقتتون بخیر بنده سرباز نیرو انتظامی کرمانشاه هستم ۱۲ ماه از خدمتم میگزره چند ماه قبل توده زانوی چپ عمل کردم(عمل باز) الانم درد و التهاب دارم خیلی خدمت برام سخت شده اصلا توانایی ندارم درخواست تعیین تکلیف خدمت کردم

    کمسیون برام تشکیل دادند دکتر مورد اعتماد خودشون تایید کرد خودشون میگن معاف میشم ایا امکان دارد معاف دائم شم یا چن ماهی ک مونده از خدمتم بهم ببخشن خیلی دارم درد زجر میکشم لطفا جواب بدید

  21. سلام من ۳ سال پیش عمل باز قلب انجام دادم ۳ تااز رگ هام عوض کردن آیا معاف میشم

  22. سلام پسر من تو برگه پزشکی نوشتن معافیت پزشکی اعصاب و روان بعدش گفتن یک بار دیگه دکتر ببینه و رفت دید و گفت سه هفته بعد نامه رو ببر ناحیه از اونجا که سربازارو میبرن سوال من این هست که معافیت پزشکی زده ولی گفته برو اونجا یعنی کسایی روکه از اونجا میبرندسربازی میبرندیا به برگه نگاه میکنن جواب میدم ممنون

  23. سلام خسته نباشید . بنده مشکل کم کاری هیپوفیز دارم و هورمون تستوسترون بدنم تولید نمیکنه و مجبور به تزریق ۱۵ روزی یک آمپول هستم . مدارک پزشکی هم موجوده و میتونم نامه از پزشک های معالجم هم ببرم . من میتونم از معافیت پزشکی استفاده کنم ؟ و به نظر شما نتیجه میرسه ؟

  24. سلام من فردا کمیسیون دارم هم اعتیاد داشتم هم سابقه خودزنی و قرص اعصاب و روان و هم دیابت و فشارخون و عمل آپاندیس و هموروئید آیا معاف از رزم میشوم؟

  25. یه سوال وقتی در حین تحصیل اقدام میکنیم مدرک ما برای معافیت کدام مدرک در نظر گرفته میشود؟مدرک مقطعی که در حال تحصیل هستیم یا مقطع قبلی که به پایان رسوندیم

  26. سلام وقت بخیر خداقوت…
    من به بهداری جهت کف پای صاف مراجعه کردم و نامه دادن که برم بیمارستان…
    زمانی که دکتر منو دید گفت روی زمین راه برو بدون پوتین گفت پای پرانتزی شدید داری…
    دکتر گفت جواب میاد به پادگان مربوطه…
    ایا معاف میشوم…

    اما متاسفانه هنوز جواب کمیسیون رو نگرفتم بخاطر مسائل خانوادگی مجبور به ترک خدمت شدم…
    و خواستم بدونم جواب کمیسیون رو از کجا باید تهیه کنم…
    یاعلی

  27. سلام کلیه چپم از بین رفته اسکن هستی همه چی گرفتم دکترا گفتند کلیه چپ کاملا از بین رفته و دیگر کار نمیکنه آیا میتوانم معافی خودم رو بگیرم سپاس از راهنماییتون

  28. وقت بخیر
    برای معافیت پزشکی میشه دفترچه پست نکرد و فقط برای معافیت اقدام کرد که درصورتی اگر موافقت نشد سربازی نرم ؟

      1. سلام علیکم خداقوت
        من از طرف یگان رفتم بیمارستان ارتش…
        بخاطر کف پای صاف ولی تا دکتر منو دید گفت تو پای پرانتزی شدید داری و گفت جوابش هرسال میشه به پادگان محل خدمت…
        میخواستم بدونم معاف میشوم…
        و بخاطر مشکلاتم منجرب به ترک خدمت شدم و الان اطلاعی از جواب کمیسیون ندارم چگونه باید جواب کمیسیون را بدست بیاورم…

      2. سلام من یه چشمم ضعیفه یکی دیدش خیلی کمه به‌طوری. که فقط همون Eبزرگه بزرگه رو میبینم یعنی شماره چشمم۹ هست به نظرتون معاف میشم

      3. سلام فردی که استرس بیش از حدداره یک بیمار قلبی هستش می‌تونه از خدمت معاف بشه؟

  29. سلام ببخشید من باید برای کمیسیون پزشکی شهر خودم برم
    و سوالم اینه جواب معافیتم رو همون روز بهم میدن

  30. سلام
    من در حین خدمت دچار پارگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی شدم و واقعا کمر و پا درد شدید دارم.
    درخواست کمیسیون دادم ولی متاسفانه معاف از رزم شدم، سوالم اینجاست که میشه درخواست کمیسیون از شهر تهران بدم؟

      1. سلام جناب وقتتون بخیر بنده سرباز نیرو انتظامی کرمانشاه هستم ۱۲ ماه از خدمتم میگزره چند ماه قبل توده زانوی چپ عمل کردم(عمل باز) الانم درد و التهاب دارم خیلی خدمت برام سخت شده اصلا توانایی ندارم درخواست تعیین تکلیف خدمت کردم

        کمسیون برام تشکیل دادند دکتر مورد اعتماد خودشون تایید کرد خودشون میگن معاف میشم ایا امکان دارد معاف دائم شم یا چن ماهی ک مونده از خدمتم بهم ببخشن خیلی دارم درد زجر میکشم لطفا جواب بدید

  31. باسلام
    پسرم تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲معافیت تحصیلی داشته است و به علت مشکل عصبی و روانی نتوانست تحصیلاتش را تمام کند و انصراف داد (در مقطع کارشناسی).
    سابقه بستری شدن هم دارد.داروهای اعصاب و روان هم مصرف می کند.جهت معافیت پزشکی اقدام کرد و مراحل را تا مرحله اعتراض طی کرد ولی اجازه اعتراض به او ندادند.درخواست راهنمایی دارم.
    چون با این وضعیت واقعا خطرناک به سرباری برود و اسلحه دست بگیرد.

  32. سلام وقت بخیر
    برای دریافت معافیت پزشکی حتما باید دفترچه پست کرد یعنی نمیشه قبل از پست دفترچه معالجه صورت بگیره ؟
    و اینکه بنده تا اخر شهریور ۱۴۰۳ معافیت دارم میتونم به همین دلیل فقط برای معافیت اقدام کنم چون نمیخوام اگر با معافیت پزشکی موافقت نشد برم سربازی
    یا راهی وجود داره که نرم و فقط برای معافیت اقدام کنم؟
    باتشکر از پاسخگویی شما

  33. سلام..من حدود ۱۳ ساله از خدمت فرار کردم بخاطر مشکلات شخصی و چشام ضعیفه ک نمره ی هر کدوم از چشم هام ۶ هستش…۳۶ سال سن دارم و مدرک تحصیلیم تا دوم دبیرستانه…خاستم ببینم معافیت دائم ب من تعلق میگیره؟؟

  34. سلام اگر در معاینه اولیه بیماری رو نگفته باشیم و برگ سبز رو هم گرفته باشیم امکان داره که دوباره درخواست معاینه بدیم و ثبت بشه.

  35. سلام
    من پارگی کامل رباط Acl زانو راست دارم
    و بیرون زدگی دیسک مرکزی که به کانال نخاعی برخورد میکند در سطح L5/S1 وجود دارد
    مدرک تحصیلی هم کارشناسی هست
    با این شرایط میتوانم معافیت دائم بگیرم؟

      1. وقت بخیر
        بنده رماتیسم دارم و در حال حاضر تحت درمان خستم
        لازم به ذکر است که بنده حدود ۷ سال پیش این بیماری رو گرفتم و تا حدود ۲۱ سالگی هم ادامه داره
        آیا شامل معافیت دائم میشم یا خیر؟

  36. با سلام
    بنده دارای شکستگی های لگن و ساق پا و ساق دست و پارگی ماهیچه های زانو هستم آیا امکان معافیت صددرصد را دارم؟!

      1. سلام من پسرم دانشجوست هم کلیه نعل اسبی دارد وهم کلافوت انحرااف پا به داخل وهم ویتیلیگو وخیلی کم پسوریازیس داره می تونم معافیت بگیرم وبرای اینکار باید انصراف بده یانه

          1. سلام بنده . نمی تونم رو دو پام بشینم دستشوی رفتن برام خیلی سخته .
            دوبارم نظام ردم کردن. دو دقیقه میدوعم یا پیاده روی. زیاد میکنم کل پام از پشت تا. ساق همش درد میکنه میلرزه معافی شامل من میشه

  37. سلام و خداقوت… من برای نفرکتومی(یک کلیه دارم) درخواست معافیت دادم…متاهل هم هستم با دوفرزند… معافیت پزشکی موافقت میشه؟ ممنون از سایت خوبتون

  38. سلام، من اضطراب و افسردگی دارم و تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می کنم ، و جلسه های روان‌درمانی پیش روانشناس می رم اما تا به حال برای این بیماری ام ، بستری نشده ام ،آیا از طریق معافیت پزشکی ، معاف می شم؟ ، مدرکم لیسانس هستش ، آیا مدرکم تاثیر داره؟

  39. وقت بخیر
    بنده رماتیسم دارم و در حال حاضر تحت درمان خستم
    لازم به ذکر است که بنده حدود ۷ سال پیش این بیماری رو گرفتم و تا حدود ۲۱ سالگی هم ادامه داره
    آیا شامل معافیت دائم میشم یا خیر؟

      1. راهی وجود داره که بتونم به صورت دقیق این بیماری و عوارضش رو اثبات کنم
        منظور بنده اینه که شاید به طور دقیق بیماری بنده توسط معالج ها مورد بررسی قرار نگیره
        و من از طریق دکتر شخصی خودم اقدام به این کار کنم

          1. سلام وقت بخیر من کیست کبد دارم ایا معاف میشم ۸سال پیشم عمل کردم ولی باز عود کرده ایا معاف کامل میشم و اینکه اگه میشه چقد طول میکشه مراحلشو طی کنم

        1. سلام خسته نباشید من ۱ساله که‌ از ارتفاع سقوط کرد م کمرم را جراحی کردم مچ پا سمت‌ راستم هم ترک برداشته بااین شرایط می‌تونم معافیت دائم بگیرم ممنون

        2. سلام،خسته نباشید
          دریافت معافیت پزشکی ضعیفی چشم مشکلی در دریافت گواهینامه رانندگی ایجاد نمیکنه؟

  40. سلام من ژنیکوماستی دارم به متخصص که مراجعه کردم گفت گرید ژنیکوماستی بین ۳ تا ۴ هست من هنوز دفترچه نگرفتم کارشناسی تموم کردم تا اسفند وقت دارم برای معافی باید چطور و کدام دکتر مراجعه کنم ممنون?

      1. سلام خسته نباشید.
        من ۳۲سالم هست و الان میخوام برای معافیت پزشکی اقدام کنم میخواستم بدونم اگه وارد مراحل معافیت بشم ولی با معافیت موافقت نشه بعدش چه اتفاقی میوفته؟ البته تا شهریور ۱۴۰۱ معافیت تحصیلی داشتم. میخوام بدونم اگه با معافیت موافقت نشه تکلیف چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !