معافیت سربازی با سابقه جبهه پدر

معافیت سربازی با سابقه جبهه پدر

👈 معافیت سربازی با سابقه جبهه پدر چگونه دریافت می شود؟

👈 پدرتان در مناطق جنگی و عملیاتی حاضر بوده است؟ در چه سالی و در کجا؟

👈 یا اینکه پدرتان بعنوان کارمند یکی از وزارت خانه ها به مناطق عملیاتی مامور بوده است؟ می خواهید بدانید آیا شامل معافیت می شوید یا خیر؟

قوانین معافیت سربازی با سابقه جبهه پدر بطور کامل در این مقاله برای شما شرح داده می شود تا در صورتی که شامل شما شد بتوانید از معافیت استفاده کنید.

بعد از اینکه جنگ تحمیلی در سال ۵۹ آغاز شد بسیاری از مردان و زنان در غالب نیروهای نظامی یا بسیج یا داوطلب و سرباز وظیفه در جبهه های جنگ حاضر شدند و در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

عده ای نیز که کارمند ادارات و ارگان های دولتی بودند با توجه به نیاز جبهه های نبرد به مناطق عملیاتی اعزام می شدند تا کمک هایی همچون راه سازی، سنگر سازی، تامین برق، آموزش به دانش آموز های حاضر در مناطق عملیاتی انجام دهند. در نتیجه تمامی اقشاری که نام برده شد از زن و مرد و پیر و جوان را میتوان بعنوان ایثارگر در نظر گرفت.

بعد از پایان جنگ در سال ۶۷ همچنان بعضی از مناطق درگیر عملیات های پراکنده ای برای مقابله با گروه های ضد انقلاب بودند و عملیات هایی که در این مدت تا سال ۷۵ انجام شد نیز جز عملیات هایی هست که شرکت کنندگان در آن را ایثارگر می نامند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت سربازی

اگر پدر یا مادر یا خواهر یا برادر شما جز هرکدام از موارد بالا باشد بر اساس قوانینی که شرح داده خواهد شد می توانید از مزایای ایثارگری استفاده کنید. در سال های اخیر قوانین معافیت ایثارگری چندین بار تغیر کرده است و بطور کلی معافیت با این روش سخت شده است اما همچنان می شود از این طریق معاف شد.

معافیت از طریق ایثارگری اطرافیان( پدر، مادر، برادر و خواهر)

  • در قوانین سال ۱۴۰۰ به ازای حضور در جبهه و مناطق عملیاتی بمدت ۳۰ ماه بعد از تایید یگان خدمتی و بنیاد شهید و امور ایثارگران یک نفر می تواند از خدمت سربازی معاف شود.
  • در صورتی که شخصی در زمان جنگ اسیر شده باشد و مدت اسارتش بیش از ۲۴ ماه باشد به ازای این زمان می تواند فرزند یا برادر خود را از خدمت سربازی معاف کند.
  • خیلی از ایثارگران در زمان جنگ حتی با حضور کوتاه در جبهه های نبرد به شهادت رسیدند به این ترتیب شهادت نیز جز موارد معافیت از خدمت سربازی می باشد.
  • حضور در جبهه یا مناطق عملیاتی بر اثر حملات دشمن موجب شده تا خیلی از هموطنان دچار آسیب های شدید جسمی و روانی شوند که اصطلاحا به آن ها جانباز می گویند. به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی یک نفر از خدمت سربازی معاف خواهد شد.
  • در صورتی که شخصی نه مدت ۳۰ ماه حضور در جبهه را داشته باشد و نه اینکه دارای ۲۵ درصد جانبازی باشد نیز می تواند از قوانین معافیت استفاده کند. سازمان نظام وظیفه عمومی با در نظر گرفتن قانونی با نام قانونی تلفیق میزان جانبازی و حضور در جبهه را جمع میزند و در صورتی که این عدد به ۳۰ برسد یک نفر از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

شرایط معافیت سربازی بواسطه سابقه جبهه پدر

👈 بطور کامل و مفصل تمامی شرایط ممکن برای معافیت سربازی با سابقه جبهه پدر و مادر یا خواهر و برادرشان در جبهه حضور داشته اند توضیح داده شد. اما اگر فردی بعد از قطع نامه یعنی بعد از سال ۶۷ در مناطق عملیاتی حضور داشته باشد بازهم شامل شرایط و مزایای ایثارگری می شود؟

در جواب باید گفت در صورتی که فرد بین سال های ۶۷ تا ۷۵ در مناطق عملیاتی بوده باشد که عمدتا مناطقی در غرب و شمال غرب و جنوب شرق کشور است با توجه به سال خدمت می تواند از شرایط ایثارگری استفاده کند.

البته تفاوت آن نسبت به قبل از سال ۶۷ نحوه محاسبه می باشد که بین ۵۰ تا ۸۰ درصد شرایط قبل از قطع نامه درنظر گرفته می شود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت ایثارگری

برای مثال اگر ماه برای قبل از قطع نامه ۳۰ روز در نظر گرفته شود برای بعد از قطع نامه در صورت لحاظ نمودن ۸۰ درصد تاثیرگذاری ۲۴ روز در نظر گرفته خواهد شد.

پس واضح است که برای رسیدن به میزان حضوری که موجب معافیت می شود باید بیشتر از حالت عادی یعنی حدود ۳۷ ماه فرد در جبهه های نبرد حضور داشته باشد. جالب است بدانید محاسبه کسری خدمت سربازی نیز ۸۰ و ۵۰ درصد میزان کسری قبل قطعنامه در نظر گرفته می شود.

بدین ترتیب شما می توانید با یک محاسبه ساده متوجه شوید که آیا می توانید از خدمت سربازی معاف شوید یا فقط شامل کسری خدمت هستید. یادتان باشد مشمولینی که غایب یا فراری هستند به هیچ عنوان شامل قوانین معافیت و کسری ایثارگری نخواهند شد.

در ضمن لازم است اشاره کنیم که برای اطلاع از قوانین جدید و چگونگی دریافت معافیت سربازی با سابقه جبهه پدر می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید!

74 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من سال ۹۶ فارغ التحصیل شدم و تقریبا ۷ ساله که غیبت دارم ، پدرم سابقه ۳۱ ماه جبهه داره ولی کارت ایثارگری نگرفته بود ،الان اقدام کرده و کارت ایثارگری دارد ، آیا با وجود سرباز غایب بودن من امکان اقدام به معافیت وجود دارد و معاف میشم؟

  2. سلام پدر بزرگ من بیش از ۱۰۰ ماه جبهه دارد
    من می تونم بعنوان نوه دختری از معافیت سربازی از آن استفاده کنم
    حسن از تبریز

  3. سلام پدر بنده داری ۲۰ درصد جانبازی و ۷ماه واریز جبهه ای و ۵ ماه عضو فعال بسیج میباشد معافیت شامل‌ بنده می‌شود یا خیر

  4. سلام پدرمن سال ۶۸ رفته سربازی نیروی ارتش بوده ۲۴ ماه سربازی کرده در عملیات۱ من خودمم متاهلم ایا کسری پدر چند ماه برای من مبشع

  5. سلام من پدرم ۱۱ ماه و ۹ روز سابقه کوثر در جبهه تو کارت ایثارش خورده و خودمم متاهل هستم و ۲ فرزند دارم و ۳۳ سالمه آیا میتونم معاف بشم

  6. سلام پدر بنده ۲۰ ماه ایثارگری داره بدون دو ماه آموزشی که براش حساب نشده برادرم با توجه به ایثارگری درم کلا ۶ ماه خدمت کرد من لیسانس دارم با توجه اینکه خدمت شده ۱۴ ماه بنده معاف میشم با ایثارگری پدرم یا نه؟

  7. سلام پدر من ۱۳۳ روز جبهه داره و ۲۴ ماه خدمت در بانه کردستان ۲ ماه بسیج داره الان ۴ ماه خدمت کردم در شیراز الان دقیق چقدر دیگه دارم

    1. سلام پدر من در سال۷۳درکشتگان بلوچستان ۳۶خدمت در نیرو انتظامی کرده آیا تاثیری در سربازی من داره؟

  8. سلام واقعا افرادی که از جون خود گذشتند و رفتن جپهه الان کوچکترین حقی است که بهشون میدید واقعا حقشون هست.اون موقع که رفتن جپهه فکر این امتیازات نبودند و برای دفاع از خاک و وطن رفتن.دمشون هم گرم.

  9. من خانومم معلم است و برای طبقه بندی ناحیه خدمت .حق همسر ۵۰امتیاز حق فرزند ۱۰امتیاز و برای پدر ایثار گر ۱۴امتیاز ،یعنی به ازای هر ماه جپهه یک امتیاز پس میشه چهارده ما چپهه.حال دو تا از پسرهاش معاف شدند .همچین چیزی امکان دارد.با ۱۴ماه ایثار گری دونفر از فرزند معاف شود.یا نه . من داماد هستم و هر چی این اطلاعات را داشته باشم خیلی خوبه.شوخی کردم .البته پدر خانوم نظامی هستند و ماموریت هم می‌ره.البته این اطلاعات را فقط من فهمیدم.کار کار خداست.ذات خوب پشتش خداست.جواب منا بدید قول میدم به کسی نگم و منت هم سر کسی ندارم.قول.در ضمن چون خیلی میزنند تو سر من این موارد را.البته تو دلم میگم آره جون خودتون.

  10. باسلام وقت بخیر تک فرزندپسردارم سال۶۴به مدت ۵۸۶روزدرجبهه جنوب سربازپاسداربودم وکارت ایثار دارم آلن شصت سال سند دارم آیا کسری خدمت شامل او خواهدشدباتشکر

  11. سلام بنده ۲۴ ماه جبهه و ۱۰ درصد جانبازی دارم وپسرم یک سال بسیجی فعال دارد.پسرم باید چند ماهی بازی برود.متشکر

  12. سلام خسته نباشید.پدر بنده با ۶ماه جبهه درج شده روی کارت ایثار و ۱۸ ماه خدمت سربازی با ۶۰ سال سن و تک پسر بودنم میتونم معاف بشم یا چندماه کسری تعلق میگیره ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. سلام برادر من ۳۰ درصد جانبازی دارد و پنج سال سابقه جبهه یک پسر دارد که معاف شده است ایا منم میتونه معاف کنه

  14. درود و خسته نباشید.
    پدره من یکی دو ماه قبل از امضای قطع نامه اعضام شده بود برای خدمت به شلمچه پاسگاه زید و دوران خدمتش رو سپری کرده. آیا میتونم معاف شم؟ و اگر خیر چه مقدار کسریه خدمت میتونم بگیرم؟

  15. سلام خسته نباشید من پدرم ۲۸ماه سابقه جبهه داره تو مناطق جنگی تو بیشتر عملیات بوده میتونم معافی بگیرم

  16. سلام.پدر من سال ۶۷ تا ۶۸ (یعنی بعد از جنگ) به مدت ۱۲ ماه در منطقه عملیاتی اسلام آباد غرب خدمت کرده.ولی بعد از ۱۲ ماه معافیت پزشکی گرفته.آیا کسری خدمت شامل حال من میشه؟

  17. سلام من ۲۸ ماه ارتش خدمت کردم و ۲۲ ماه کارت ایثار دارم و ۴ ماه هم داوطلب در منطقه عملیاتی سال ۶۱ بودم در زمان شیمیایی سردشت در منطقه بودم ولی پیگیری نکردم آیا پسرم میتواند معاف شود .

  18. سلام برادر بنده حدود ۱۰۰ ماه جبهه داره. ۲ تا پسرش به ازای هر ۳۰ ماه معافیت گرفتن.آیا بنده هم میتونم معافیت بگیرم?

    1. سلام خسته نباشید من پدرم ۲۸ماه سابقه جبهه دارن تو بیشتر عملیات بودن تو دوران جنگ عایا من میتونم معافیت بگیرم

  19. سلام پدر من ۳۰ سال سابقه خدمت به ارتش در نیروهای مسلح صنایع دفاع را دارد. آیا در خدمت سربازی من میتواند تاثیر گذار باشد؟؟؟

  20. سلام
    پدربزرگ مادری بنده سابقه ۳۶ ماه حضور در جبهه و ۵% ایثارگری دارند و فاقد فرزند ذکور هستند و بنده تنها نوه ی ذکور ایشان هستم.
    آیا کسری خدمت شامل حال من میشود؟

        1. سلام .بنده ۲۴ ماه جبهه و۱۰ درصد جانبازی وپسرم یک سال بسیجی فعال دارد .پسرم چند ماه به سربازی میرود. متشکر

  21. با سلام بنده ۲۸ ماه خدمت به عنوان دیدبان ر مناطق عملیاتی و دارای پنج درصد جلنبازی هستم و فقط یک پسر دارم ولی غیبت دارد آیا معافطت شامل او میشود؟؟

  22. سلام پدر بنده ۲۵ ماه در جبهه حضور داشته و بیش از ۴۰۰ماه بسیج فعال بوده آیا من معاف میشم؟

  23. سلام پدرم به مدت ۲۴ ماه جبهه بوده
    خودم هم سه سال دانشگاه افسری استخدام بودم و‌بعد ب دلایلی از ارتش جدا شدم
    ایا سابقه جبهه پدر و سه سال ارتشی بودن خودم
    شامل پایان خدمت من میشه؟

  24. سلام بنده پدرم ۳۶ ماه سابقه جبهه داره، برادر بزرگترم فقط با استفاده از جبهه پدرم چند ماه کسری خدمت گرفت، میخوام بدونم بنده میتونم معافیت بگیرم؟

  25. سلام‌پدر من ۳۱ ماه سابقه جبه داره،که ۲۴از سابقش زمان قطعنامه بوده و سرباز بوده…کرمانشاه بوده
    ۵درصد هم‌جانبازی داره
    من معاف میشم یا خیر

  26. سلام ببخشید پدر من ۲۱ماه درجبهه حضور داشته در خط مقدم بین سال های ۵۹تا ۶۴ معافیت شامل حال من میشود؟

  27. سلام من پدرم ۲۱ ماه در مناطق جنگی خوزستان و در کل ۲۷ ماه سابقه خدمت دارد و کارت ایثارگری نیز دارد ایا کسری یا معافیت به من تعلق میگیرد

  28. سلام وقت بخیر من برادرم ۹ ماه خدمت کرده و کل سربازیش ۱۵ ماه بوده و بعد از ۹ ماه خدمت معاف شده و ۳۰ ماه از جبه پدرم رو کم کردن ، میتونستن از کسری استفاده کنم اما متاسفانه نکردن آیا راه حلی هستش برای پس گیری بخشی از اون ۳۰ ماه جبه پدرم

  29. سلام همسرم ۲۷ ماه و ۹ روز در جبهه بوده اند قبل از قطعنامه آیا پسرم می تواند از معافیت سربازی استفاده کند.

      1. سلام پدر بنده ۲۶ ماه جبهه و ۲۰% جانبازی دارند یعنی کارت جانبازی ۲۰% درصدی دارند و در مناطق جنگی حظور دارند امکان معاف شدن بنده هست با کسری دوازده روز به ازای هر ماه جبهه و دوازده روز به ازای هر درصد جانبازی

  30. سلام خسته نباشید من پدرم با ۲۲ ماه سابقه جبهه با کارت ایثارگری دارد وبعد خدمت به مدت ۲۰ سال هم بسیج فعال بوده آیا چقدر کسری به برادرم تعلق می‌گیرد چون الان سرباز هستش

  31. سلام
    اگر شخصی ۶۰ ماه سابقه حضور در جبهه داشته باشه هر دو پسرش از خدمت معاف میشن؟

      1. سلام پدر بنده ۲۰ درصد جانبازی و ۳ماه حضور در جبهه و ۹ ماه بسیجی دارد آیا من معاف میشوم؟

      2. سلام من پدرم ۴۰ ماه جبهه قبل از قطعنامه و ۳۲ ماه بعد و ۱۲ درصد جانبازی، برادر بزرگترم معاف شده منم معاف میشم؟

  32. سلام وعرض ادب اینجانب محمد ایمانزاده به مدت سه ما بسیجی و ۷ ماه و ۱۷ روز به عنوان سرباز در جبهه حضور داشته که بعدا معاف شدم با این وجود ایا کارت ایثارگری به بنده تعلق می گیرد و فرزندانم از سربازی معاف می شوند؟؟

      1. سلام
        پدر من ۲۵ ماه جبهه و ۵درصد جانبازی داره و من تک پسرم آیا معافیت شامل حال من میشه؟؟

    1. سلام خسته نباشید پدر من ۲۴ ماه و ۱۵ روز سابقه حضور در جبهه دارن و ۵ درصد بنیاد و ۵ درصد ارتش دادن درصد جانبازی آیا میتونیم معافیت بگیرم؟

  33. سلام وقت بخیر همسرم ۲ سال جبهه ی جنگ بود کارت سهمیه ایثارگری ۵ درصد🙏 بدون حقوق داره پسرم سربازیش چطور میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  34. با سلام اینجانب به مدت ۴۹ منطقه جنگی در غرب کشور داشته ام پسر بزرگم معاف از سربازی شد پسر کوچکم بعد از چند ماه غیبت الان در خدمت سربازی است آیا معافیت سربازی شامل حال او میشود

      1. سلام و وقت بخیر پدر من از طریق حوضه بسیج ۷ ما و از طریق جبهه در منطقه عملیاتی ۲۴ ماه حظور داشتند(خدمت سربازی),برادر بنده سرباز فرای هستند و ۲۹ سال دارند و متأهل و دارید یک فرزند هستند آیا ایشون میتواند به واسطه عملکرد پدر دریافت معافیت خدمت را دارا باشد؟

      2. سلام وقت بخیر
        پدر من ۲۵ ماه جبهه با ۵ درصد جانبازی داره و تک پسر هم هستم آیا معافیت شامل حال من میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !