طلاق توافقی والدین برای دریافت معافیت فرزند

طلاق توافقی والدین برای دریافت معافیت فرزند

یکی از روش هایی که میشه با آن معافیت گرفت کفالت مادر است.در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم عنوان قانون معافیت کفالت مادر فاقد همسر میباشد.به همین دلیل هم خیلی از خانواده ها سعی میکنند با طلاق توافقی والیدن برای معافیت فرزند شانسشان را امتحان کنند.

👈آیا طلاق توافقی والدین برای دریافت معافیت فرزند کار درستی است؟

👈اصلا با طلاق توافقی والدین میشه معافیت گرفت؟

👈شرایط معافیت سربازی با طلاق توافقی چگونه است؟

👈چرا در نظام وظیفه به طلاق توافقی طلاق سوری گفته میشود؟

طلاق توافقی پدر و مادر برای دریافت معافیت کفالت

نظام وظیفه بعنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه نیروی انتظامی مجری قوانینی است که در کشور تصویب شده است و خیلی از عزیزان از سازمان نظام وظیفه عمومی توقع دارند تا برای فرزندشان کفالت صادر کند در حالی که سازمان نظام وظیفه عمومی با بررسی شرایط مشمول تنها مجاز به صدور معافیت کفالت است!

در قانون برای معافیت کفالت میتوان از کفالت مادر استفاده کرد و از خدمت سربازی معاف شد اما مادری که فاقد همسر است یعنی یا از همسرش جدا شده است یا همسرش فوت کرده پس خانواده های تک پسری که قصد اخذ معافیت سربازی برای پسرشان را دارند معمولا به موضوع طلاق برای معافیت فرزندشان فکر میکنند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت

طبق قانون با داشتن طلاق نامه چه بصورت طلاق توافقی یا غیابی یا هر حالت دیگری میشود برای معافیت کفالت مادر اقدام کرد اما در جریان باشید که تنها داشتن طلاق نامه و داد نامه به منزله دریافت قطعی معافیت نیست!

به دلیل اینکه در حال حاضر خیلی از خانواده ها تک فرزند هستند ممکن است از نظر سازمان نظام وظیفه عمومی حتی داشتن برگه طاق نامه امری سوری و اختیاری بوده باشد به همین دلیل هم هست که نظام وظیفه بعد از ارائه مدارک طلاق کمیسیون های مختلفی برگزار میکند.

طلاق توافقی پدر و مادر برای دریافت معافیت کفالت یکس از راه های معاف شدن  است اما به شرطی که مشمول و خانواده در زمان اقدام بطور کامل شرایط و قوانین دیگر معافیت هم بررسی کرده باشند تا برای حل مشکلی مشکل دیگری ایجاد نشود.در ادامه شرایط کامل معافیت کفالت با طلاق توافقی را بررسی میکنیم.

شرایط دریافت معافیت کفالت با طلاق مادر

بعد از اینکه زنی از همسرش جدا شد و پسرش به جهت کفالت و سرپرستی مادر قصد دریافت معافیت سربازی داشت باید شرایطی داشته باشد که به آن اشاره میکنیم:

✅ داشتن برگه طلاق نامه

✅ تک پسر سالم بالای ۱۸ سال بودن

✅ گذشت ۳۰ ماه از طلاق(قبل از ۳۰ ماه معافیت موقت صادر میشود)

موارد گفته شرایط کلی است که بواسطه آن میشود به پلیس+۱۰ مراجعه کرد و تشکیل پرونده داد تا وارد روند معافیت شویم اما داشتن مدارک و شرایط بالا به تنهایی نمیتواند باعث معافیت مشمول شود قطعا شرایط جزئی تری وجود دارد از جمله:

✅ داشتن قول نامه یا اجاره نامه یا سند مالکیت توسط مادر مشمول

✅ زندگی کردن مادر و پسر با یکدیگر(در یک منزل و در یک شهر)

✅ توانایی دریافت کفالت توسط مشمول

✅ اثبات نیاز به داشتن کفیل برای مادر(از نظر سنی یا کفیل معنوی یا مادی)

اگر شما موارد کلی و جزئی را بطور دقیق رعایت کنید چه طلاق توافقی یا سوری باشد یا هر مدل طلاق دیگر طبق قانون میتوانید یا استفاده از کفالت مادر از خدمت سربازی معاف شوید البته فراموش نکنید که برای اثبات موارد بالا تحقیقات حضوری و استعلام های لازم طی مدت تقریبا ۲ ماه توسط نظام وظیفه گرفته میشود تا راستی آزمایی های لازم انجام شود.

تا چه زمانی بعد از طلاق والدین میتوان معافیت گرفت؟

تا چه زمانی بعد از طلاق والدین میتوان معافیت گرفت؟

⌛️طبق قانون برای دریافت معافیت طلاق باید حتما ۳۰ ماه یا ۲ سال و نیم از تاریخ طلاق نامه گذشته باشد تا مشمول بطور دائم از خدمت سربازی معاف شود اما در صورتی که مدت طلاق به ۳۰ ماه نرسیده باشد و احتمال غیبت خوردن مشمول وجود داشته باشد معافیت موقت صادر میشود.

برای مثال اگر شخصی دانشجو ترم ۴ دانشگاه باشد و مادر و پدر ۳ ماه باشد که طلاق گرفته باشند به دلیل اینکه از سنوات تحصیلی دانشجو مدت زیادی مانده و در این مدت غیبت نیمخورد و در واقع خود مشمول در معافیت تحصیلی است بهتر است اقدامی برای دریافت معافیت موقت کفالت نشود چه بسا که این درخواست کلا رد شود!

اما اگر همین مشمول دیگر دانشجو نباشد و از طلاق ۳ ماه گذشته باشد به دلیل اینکه ممکن است طی چند ماه بعد از پایان تحصیل وارد غیبت شود میتواند برای دریافت معافیت موقت کفالت اقدام کند تا بدون خوردن غیبت تا رسیدن موعد ۳۰ ماهه بعد از طلاق به زندگی عادی ادامه دهد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت مادر

برای دریافت معافیت موقت کفالت شرایط همان شرایط گفته شده است و دقیقا همان روال برای صدور معافیت موقت طی میشود پس چون معافیت موقت است انتظار صدور راحت آن را نداشته باشید همچنین بعد از گذشت ۳۰ ماه کمیسیون ها مجددا برای صدور معافیت دائم تشکیل میشود و متاسفانه خیلی از مشمولین به دلیل عدم رعایت شرایط در کمیسیون نهایی دچار ابطال معافیت میشوند.

چند نکته دیگر اینکه به متاهل ها سخت تر معافیت کفالت داده میشود همچنین در دوران معافیت موقت به قید وثیقه میشود از کشور خارج شد یا ادامه تحصیل داد.معمولا یک ماه قبل از رسیدن موعد کمیسیون نهایی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی به مشمول اطلاع رسانی خواهد شد.

معافیت سربازی با طلاق سوری والدین

👈در کل باید گفت گرفتن طلاق سوری یعنی دو نفر از نظر قانونی از هم جدا شوند اما با یکدیگر همچنان زندگی کنند فقط به این دلیل که فرزندشان از خدمت سربازی معاف شود روش خوبی برای دریافت معافیت کفالت نیست چرا که کارشناسان نظام وظیفه با توجه به تجربه ای که دارند در اکثر موارد متوجه این موضوع خواهند شد!

مگر اینکه طلاق سوری اتفاق بیوفتد و مادر خانه ای مستقل اجاره کند یا اینکه اصلا ملکی بنامش باشد و برای چند ماه به این دلیل که تحقیقات اتفاق میوفتد در آدرس اعلام شده ساکن باشد همچنین ترددی با پدر خانواده در این مدت انجام نشود تا سوری بودن طلاق معلوم نباشد!

بهتر است در صورت امکان بلافاصله بعد از طلاق یا حتی گذشت ۳۰ ماه از طلاق اقدامی برای معافیت انجام نشود تا این موضوع توسط سازمان نظام وظیفه شک برانگیز نباشد.فراموش نکنید تمام موارد گفته شده فقط در مورد شرایط مادر است و حتما خود مشمول هم باید شرایط کفیل بودن داشته باشد.

برای مثال میشود گفت مشمول شاغل باشد تا حداقل بتوان گفت نون آور خانواده یا کمک خرج است البته نوع شغل و میزان درآمد برای نظم وظیفه ملاک نیست و تنها داشتن قدرت و راحت تر بگویم داشتن جنم سرپرستی ملاک اصلی صدور معافیت میباشد.

در این مقاله در مورد طلاق توافقی والدین برای دریافت معافیت صحبت کردیم. اگر همچنان در این مورد سوالی دارید میتونید همین حالا با کارشناسان سرباز مشاور تماس بگیرید. ☎️ ☎️ ☎️

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر . ایا بعد از ۳۰ ماه مادرم میتونه ازدواج کنه و کارت پایان خدمت من باطل نمیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !