شرایط معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی چیست؟

شرایط معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی چیست؟

شرایط معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی چیست؟ قطعا سربازی جز دوران سخت و یکی از مهم ترین چالش های زندگی آقایون هست و تقریبا هیچ کسی وجود ندارد که از این دوران استقبال کند.البته در حال حاضر سربازی بسیار ساده تر از گذشته میباشد.

در گذشته ای نه چندان دور فردی که عازم خدمت سربازی میشد با نیت ۲ سال دوری از خانه و خانواده دفترچه اعزام به خدمت را ارسال میکرد و همان طور که میدانید در برهه ای نسبتا طولانی که همان جنگ تحمیلی ۸ ساله بود مشمولین خدمت سربازی را باید در جنگ سپری میکردند.

با وجود تمام راحتی ها و امکانات و نحوه تقسیمی که وجود دارد واضح است که سربازی شما را از نظر ذهنی خسته خواهد کرد و قطعا از نظر زمانی مدت زیادی را اشغال میکند و سرباز بودن و کار کردن در حین خدمت سربازی تقریبا غیر ممکن است.

پس همچنان نرفتن به سربازی و طی کردن شرایط عادی زندگی بسیار بهتر خواهد بود.در این میان خانواده هایی وجود دارد که جز مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که نسبت به افراد عادی دارای شرایط خاص تری میباشند پس قطعا نوع خدمت سربازی آن ها متفاوت تر خواهد بود که در این مقاله بطور کامل به شرح و بررسی آن میپردازیم با سرباز مشاور همراه باشید.

معافیت سربازی مدد جویان بهزیستی

اگر سرپرست خانواده یعنی پدر خانواده عضو سازمان بهزیستی باشد قطعا دچار بیماری یا مشکلی خاص هست.عموما بیماری های تحت پوشش در بهزیستی مربوط به انواع معلولیت ها میشود همچنین درجه بندی مشخصی از نوع بیماری نیز وجود دارد که به حالت های متوسط و شدید تقسیم میشوند.

تمامی مواردی که گفته شد بسیار مهم است چرا که برای گرفتن معافیت سربازی علاوه بر عضویت بهزیستی درجه و شدت بیماری بسیار مهم میباشد.

طبق این قانون مدد جویان بهزیستی میتوانند یکی از پسر های خود را در صورتی عدم غیبت از خدمت سربازی معاف کنند.

اگر کمی دقت کرده باشید از واژه پسرها استفاده کردیم که احتمالا باعث تعجب شما شده است چون در تمامی بند های معافیت و کفالت تاکیذ بر تک پسر بالای ۱۸ سال شده است اما در این حالت وجود حتی ۱۰ پسر در خانواده بلامانع هست و یکی از پسر ها طبق توافق میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت پدر

این قانون فقط برای پدرها نیست و خانوم های فاقد همسر که همسرشان فوت کرده یا متارکه کرده اند هم کاملا مشمول این قوانین میشوند و یکی از پسرها طبق توافق و نظر مادر میتواند بعنوان کفیل و سرپرست جایگزین پدر از خدمت سربازی معاف شود.

این قانون که معروف به قانون ماده ۶ هست برای اجرای عدالت اجتماعی و کاهش سختی ها و درگیری های بیماری و مشکلات ناخواسته در خانواده ها وضع شده است و قطعا یکی از کمک کننده ترین قوانینی هست که تا این لحظه برای خانواده های با شرایط سخت تر وضع شده است.

اگر شما شامل این موارد هستید و در چنین وضعیتی قرار دارید و غیبت سربازی هم ندارید کافیست به سازمان بهزیستی استان خود مراجعه کنید تا گواهی تاییدیه عضویت بهزیستی را به سازمان نظام وظیفه عمومی برای تشکیل پرونده معافیت و درخواست زمان کمیسیون دریافت نمایید.

معمولا بعد از تاییدیه بهزیستی و تشکیل پرونده کمتر از دو ماه زمان برای اعلام رای نهایی و معافیت دائم از خدمت سربازی نیاز هست.

معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد

دیگر ارگان حمایتی کشور که میتواند فرد را در روند معافیت سربازی کمک کند کمیته امداد امام خمینی است.از آنجایی که ممکن است فردی در سلامتی کامل به سر ببرد یا حتی سن و سال زیادی نداشته باشد یا زن سرپرست خانوار باشد.

یعنی فاقد شوهر است و وظیفه نگهداری از فرزندان بر عهده اوست اما به دلیل مشکلات مالی شدید بنا به هر دلیلی او و خانواده اش در مرحله فروپاشی قرار گرفته اند سازمانی تحت عنوان کمیته امداد امام خمینی وظیفه کمک رسانی را انجام میدهد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت مادر

دقیقا طبق شرایطی که در رابطه با مددجویان بهزیستی وجود دارد در صورت عضویت در این ارگان مشمول میتواند برای معافیت سربازی حتی با داشتن برادر درخواست دهد.

بعد از تاییدیه کمیته امداد و جلسه کمیسیون معافیت سازمان نظام وظیفه در کمتر از دو ماه معافیت سربازی یکی از پسرهای خانواده طبق توافق و نظر سرپرست خانواده صادر خواهد شد.

در رابطه با کمیته امداد هم تبصره ای وجود دارد و معمولا افرادی شامل معافیت میشوند که پوشش دائم کمیته امداد را  داشته باشند.

در این مقاله بطور کامل و با جزئیات تمام تمامی حالت ها و شرایط معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مورد بررسی قرار گرفت تا شما عزیزان در کمترین زمان به بهترین راه حل ممکن دست پیدا کنید.

برای مشاوره و پیش بردن معافیت سربازی میتونید روی ما حساب کنید و کافیست همین الان با ما تماس بگیرید.

32 پاسخ

  1. عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما سلام وقت بخیر غرض از مزاحمت بنده متولد ۱۳۷۱ هستم سال ۹۳ عزام شدم و بخاطر شرایط خانواده از یگان برگشتم سال ۹۴ برادرم فوت شد پدرم که متولد۱۳۱۱بود عضو کمیته امداد بود بنده شدم سرپرست خانواده مشغول به کار شدم تا اینکه سال۱۳۹۷ پدر هم فوت شد از اون موقع بنده سرپرست مادر و خواهرم هستم به غیر بنده کسی نیست مادر هم عضو کمیته امداد هستش و اختلال حواس دارد سابقه بستری در روان پزشگی دارد آیا امکان معافیت برای بنده وجود دارد…؟!
    خدا خیرتون بده ان شاءالله موفق سر بلند باشین🌹🙏

    1. در صورت بازگشت به یگان و توجیه غیبت و فرار میشه معافیت گرفت

  2. سلام
    بنده دانشجو هستم و معافیت تحصیلی دارم و مادرم یه ماهه طلاق توافقی گرفته
    منم طبق توافق با مادرم میمونم و تنها پسر بالای۱۸ هستم
    دو برادر کوچک ۱۰__۱۳ ساله دارم که با پدرم میمونن

    میخواستم بدونم میشه کفالت بگیرم؟
    اگه کفیل بشم، پرونده کمیته امداد یا بهزیستی مادرم قطع میشه ؟

    1. تنها راه شما استفاده از کفالت ماده ۶ است.
      در صورت کفالت شما مستمری مادرتون حذف میشه.

    2. سلام
      من سه خاهر دارم پدرم تحت پوشش کمیته امداد هستش غیبت هم ندارم سن پدر ملاک هستش یان؟

  3. سلام وقت بخیر
    پدر و مادر من تقریبا ۵سالی هس از هم جدا شدن منم دانشجو بودم و هستم ولی بخاطر شرایط ورزشی که داشتم نتونستم مدرک تحصیلیمو کامل کنم و فقط شهریه دانشگاهو میدادم که مشمول نشم و غیبت نداشته باشم بتونم اشتغال به تحصیل بگیرم برای باشگاه و متولد ۲۲/۱۱/۱۳۷۲ هستم
    یه داداش هم دارم ۲سال از خودم کوچکتر هست میخواستم بدونم شرایط معافیت برای من وجود داره یا خیر؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام وقت بخیر پدرم ۸ساله فوت شده و مادرم تحت پوشش کمیته امداد هست و من ۳۶سال سن دارم و دارای دو فرزند هستم و خدمت نرفتم و پیش مادرم هستم و ازش مراقبت میکنم آیا میتونم به عنوان کفالت معاف میشم ممنون میشم جواب بدین

    1. عرض ادب درود برشما سلام وقت بخیر غرض از مزاحمت بنده متولد ۱۳۷۱ هستم سال ۹۳ عزام شدم و بخاطر شرایط خانواده از یگان برگشتم سال ۹۴ برادرم فوت شد پدرم که متولد۱۳۱۱بود عضو کمیته امداد بود بنده شدم سرپرست خانواده مشغول به کار شدم تا اینکه سال۱۳۹۷ پدر هم فوت شد از اون موقع بنده سرپرست مادر و خواهرم هستم به غیر بنده کسی نیست مادر هم عضو کمیته امداد هستش آیا امکان معافیت برای بنده وجود دارد…؟!
      خدا خیرتون بده ان شاءالله موفق سر بلند باشین🌹🙏

      1. شما از همون اول که برادرتون فوت شد امکان معافیت داشتید ( با سن پدر ) الان هم احتمال معافیت شما وجود داره.

  4. سلام، بنده پرونده معافیت کمیته امداد رو سال ۱۴۰۰ ( پیش از اتمام معافیت تحصیلی) تشکیل دادم اما به دلیل مشغله کاری تا الان ( ۱ سال و نیم بعد از پایان معافیت تحصیلی) نتونستم ادامه مراحل پرونده رو طی کنم، آیا همچنان میتونم از این خدمات استفاده کنم و معافیت کفالت کمیته امداد رو بگیرم؟

  5. با سلام بنده ۲۱سالم هست عضو تحت پوشش کمیته امداد هستیم و سه تا خوذهر دارم و یه برادر بزرگ تر از خودم که از مادرم نیست از پدرمه یعنی ناتنی هست پدرم هم فوت شده ومن در تمام این مدت کار میکردم خرجی خانه و کمک حال پدرم بودم که در قید حیات بودن، بنظرتون ۳سال غیبت دارم و تحت پوشش کمیته هستم معاف میشم؟

    1. سلام
      اگر فوت پدر قبل از تاریخ غیبت شما باشد غیبت شما توجیه است
      در غیر این صورت کار سختی برای توجیه غیبت پیش رو دارید.

  6. سلام عرض ادب بنده پدرم چهار سال فوت شدن مادرم دچار مریضی قند روغن هستن و برادرام ازدواج کردن جدا شدن ومن از مادرم نگهداری میکنم البته مادرم زیر نظر کمیته امداد هستن
    خودمم ۲۲سالمه و تازه ازدواج کردم و شرایط خیلی سختی دارم ایا میتوانم معافیت بگیرم
    ممنونم از راهنمایتون

    1. امکان معافیت شما وجود دارد
      برای بررسی بیشتر حتما تماس بگیرید

  7. باسلام.من یک سال است که به علت مشکل کهولت پدرومادرم به خدمت نرفتم دفترچه هم نگرفتم که غیبت پشت دفترچه داشته باشم.آیا میتوانم بااین غیبت یک ساله ازکمیته امداد درخواست کفالت کنم؟ولطفابفرماییدمنظورازمددجوی دائیم چه مدت میباشد؟
    ممنون ازراهنمایی شما

  8. سلام. من از سال ۹۶ غیبت دارم، بخاطر بیماری کرون نتونستم برم سربازی و سال ۹۸ درمانم رو شروع کردم و الان خوبم(به عبارتی نمیتونم دیگه معافیت دائم پزشکی بگیرم). یه داداش کوچیکتر دارم که تازه اعزام شده به خدمت اما مادرم از سال ۹۸ عضو کمیته امداده. دوتا سوال دارم. اول اینکه اگه توجیه غیبت کنم، میتونم از ماده ۶ استفاده کنم یا نه؟ و سوال دوم اینکه ۵ سال رو اصن میشه توجیه کرد بخاطر مریضی یا حمایت از خانواده یا که نه قبول نمیکنن؟

    1. سلام
      طبق تجربه این میزان غیبت توجیه پذیر نیست و پیشنهاد میکنم برای معافیت برادر اقدام کنید.

    2. سلام من تحت پوشش کمیته امداد هستم و از مادر تک پسرم و مشمول ۴ خواهر از مادر خودم هستم و پدرم ۶۷ سال سن دارد و دوتا برادر نا تنی که خدمت کردند رو هم دارم ویک برادر که فوت شده ناتنی هستش که قبل ۱۸ سال فوت کرده هم دارم و خودم هم دو ماه از ۱۸ ساله هستم یعنی پشت دفتر چه ای هنوز نخوردم ایا میتونم با طرح کمیته امداد مافیت خودم رو بگیرم یا خیر

  9. مادرمن معلول وعضوبهزیستی است پدرم هم نزدیک ۳سال فوت شده من ازمادرم نگهداری میکنم انقدرشرایط زندگیش سخته ک ب کارم هم لطمه میزنه ولی من اعزامی ۸۴هستم وفرارازخدمت دارم ایا میتونم برای معافیت کفالت اقدام کنم؟؟ممنون میشم پاسخ دهید

    1. سلام
      اگر پشت دفترچه ای ندارید با مراجعه به یگان و کفالت ماده ۶ بهزیستی از خدمت معاف میشوید.

    2. باسلام.من یک سال است که به علت مشکل کهولت پدرومادرم به خدمت نرفتم دفترچه هم نگرفتم که غیبت پشت دفترچه داشته باشم.آیا میتوانم بااین غیبت یک ساله ازکمیته امداد درخواست کفالت کنم؟ولطفابفرماییدمنظورازمددجوی دائیم چه مدت میباشد؟
      ممنون ازراهنمایی شما

      1. باسلام.
        اینجانب تازه فارغ التحصیل شدم.ودر بیش از۶ماه به علت مشکل مالی زیرپوشش کمیته امدادقرارداریم.آیامیتوانم ازکفالت سربازی استفاده کنم؟
        ممنون میشم راهنماییم کنید

      2. سلام خسته نباشید
        پدر من فوت کرده دوبرادر و چهار خواهر دارم که یکی از برادرام زمانی که پدرم در قید حیات بود از کفالت پدرم استفاده کرده و برادر دیگم خدمت کرده میتونم از کفالت مادر استفاده کنم آیا؟

    3. عرض ادب درود برشما سلام وقت بخیر غرض از مزاحمت بنده متولد ۱۳۷۱ هستم سال ۹۳ عزام شدم و بخاطر شرایط خانواده از یگان برگشتم سال ۹۴ برادرم فوت شد پدرم که متولد۱۳۱۱بود عضو کمیته امداد بود بنده شدم سرپرست خانواده مشغول به کار شدم تا اینکه سال۱۳۹۷ پدر هم فوت شد از اون موقع بنده سرپرست مادر و خواهرم هستم به غیر بنده کسی نیست مادر هم عضو کمیته امداد هستش آیا امکان معافیت برای بنده وجود دارد…؟!
      خدا خیرتون بده ان شاءالله موفق سر بلند باشین🌹🙏

  10. با عرض سلام و احترام بنده خلیل بالا هستم ازشهرستان خاتم روستای اسلام آبادچاه منج ومتولدهفتم فروردین ۱۳۶۰که در زمان خدمت سربازی به دلیل شرایط روحی وخانوادگی سختی که داشتم با پدر ومادر سال خورده وپیری که هردو بیمار بودندو وبرادر جانباز وهمچنین مشکلات جسمی و مالی متأسفانه نتوانستم ادامه خدمت دهم و دراوج بیماری روحی وعصبی ازادامه این امر مقدس با ماندم چون که الان دارای ۳فرزند هستم وبه دلیل فقر مطلق تحت حمایت کمیته امداد وتبصره ۱۴ قرار گرفتم وباز هم متاسفانه به دلیل همین موضوع کارت پایان خدمت کارت امداد ولایت بنده را قطع کردند وبه ارواح خاک پدر ومادرم هیچ گونه راه درآمدی از قبیل زمین کشاورزی ویاحتی راسی دام ندارم لطفاً بنده را راهنمایی کنید تا باعث شادمانی فرزندانمان شوم و ازاین گرفتاری نجات پیداکنم چون واقعا آرامش روانی خانواده ام در گرو لطف ومحبت شماست ومن مریض ماندم با این حال ووضع خراب چه کنم شما رو به حضرت ارباب وقرآن کمکم کنید باتشکر

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !