پاسخ به سوالات نظام وظیفه و سوالات سربازی

سوالات نظام وظیفه

خوشحال هستم که شما مخاطب سرباز مشاور هستید و در حال خوندن این مقاله برای دریافت پاسخ سوالات نظام وظیفه هستید. امیدوارم بعد از مطالعه این مقاله با خیال راحت تری وارد خدمت سربازی بشید و از آن لذت ببرید.

تجربه ثابت کرده سربازی مثل دندون لق میمونه و چاره ای جز کشیدن اون نیست پس هرچقدر مقاومت بیشتری کنی یا سعی کنی در مقابل رفتن به سربازی بیشتر مقاومت کنی قطعا بیشتر هم خودت آسیب میبینی نه هیچکس دیگه!

پس با تمام وجود این دندون لق بکن بنداز دور تا با آرامش بدون محدودیت و ترس بتونی روال طبیعی زندگیو پیش ببری.برای اطمینان از این حرف ها کافیه با چندتا از غایبین و فراری های خدمت صحبت کنی تا بهتر متوجه منظورم بشی!

ما در این مقاله سعی داریم به پر تکرار ترین سوالات سربازی که شما از ما میپرسید در قالب سوال و جواب پاسخ بدیم تا کوچکترین سوالی برای مراجعه به سربازی در ذهنتان نماند.تا انتها با سرباز مشاور همراه باشید.

مدت سربازی چقدر است؟

یکی از سوالات نظام وظیفه در مورد خدمت سربازی است مخصوصا حالا که تغییرات زیادی در مورد سربازی انجام شده است.مدت خدمت سربازی در حال حاضر از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش پیدا کرده است و مدت خدمت تمام سربازان بر پایه ۲۱ محاسبه میشود.

البته در این زمان پایه بومی و غیر بومی بودن هم در نظر گرفته میشود.بر این اساس اگر سربازی از محل سکونت ( محل ارسال دفترچه ) تا یگان خدمتی کمتر از ۲۰۰ کیلومتر فاصله داشته باشد بومی محسوب میشود و خدمت او ۲۱ ماه است.

اگر همین فاصله به ۲۰۰ کیلومتر یا بالاتر برسد سرباز غیر بومی است و مدت سربازی او از ۱۸ ماه محاسبه خواهد شد بعلاوه اینکه کسری مناطق عملیاتی و بد آب و هوا همچنان طبق سابق پا برجا است و در خصوص تمام سربازان صدق میکند.

انواع کسری های سربازی دیگر نیز همچنان وجود دارند و هر کسی در صورت وجود میتواند از آن ها استفاده کند تا مدت خدمت سربازی او کمتر شود.

موضوعات مرتبط : جزییات کامل مدت خدمت سربازی

چه کسری خدمت هایی وجود دارد؟

کسری های خدمت سربازی در این موارد تقسیم میشوند و در صورت داشتن شرایط حتی استفاده همزمان از چند کسری بلا مانع است.

  • کسری سرباز غیر بومی
  • کسری ایثارگری
  • کسری منطق بد آب و هوا و عملیاتی
  • کسری بسیج
  • کسری تاهل و فرزند
  • کسری انجام پروژه

قطعا هر کدام از کسری های گفته شده دارای قوانین و شرایط مشخصی است که میتوانید با مطالعه مقاله مربوط به انواع کسری خدمت سربازی از شرایط آن مطلع شوید.

موضوعات مرتبط : توضیحات تکمیلی در خصوص انواع کسری خدمت سربازی

حقوق سربازی چقدر است؟

نسبت به سال های گذشته حقوق سربازی افزایش چشمگیری داشته است بطور میانگین حداقل حقوق سربازی ۳ میلیون تومان میباشد و با توجه به مدرک تحصیلی ،محل خدمت و یگان خدمتی و البته تاهل و داشتن فرزند سربازانی هستند که تا ۹ میلیون تومان در ماه حقوق میگیرند.

موضوعات مرتبط : جزییات تکمیلی حقوق سربازان

ساعت کاری سربازان نیروی انتظامی؟

یکی از سوالات نظام وظیفه که خیلی معروف است ساعت کار نیرو انتظامی است.خدمت در نیروی انتظامی هم برای پرسنل و هم برای کادر وظیفه در اکثر یگان ها بصورت شیفتی است در واقع ساعتی که خدمت انجام میشود در شیفت های ۱۲ و ۲۴ ساعته میباشد.

البته قسمت های ستادی یا اماکن یا دادسراها بصورت اداری هستند و پرسنل تا پایان ساعت اداری که ساعت ۱۴ است خدمت میکنند مگر اینکه نگهبان باشند یا وضعیت بطوری باشد که به دلیل موضوعات مختلف مجبور شوند ساعت بیشتری در یگان بمانند.

ساعت کاری سرباز روزبرگ چقدر است؟

حتما شندید کسانی هستند که بصورت روز برگ خدمت میکنند در واقع روز برگ بودن به این معنی است که سرباز حتما همان روز محل خدمت را ترک و به منزل میرود.در رابطه با ساعت کاری روز برگی بسته به محل خدمت و درجه سرباز ساعت ها متفاوت است.

مثلا اگر کسی لیسانس یا مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشد معمولا ساعت ۱۴ ترخیص میشود و اگر دارای این مدارک تحصیلی نباشد بازهم ممکن است روز برگ باشد اما معمولا ساعت خروج بصورت شناور تا ۱۷ افزایش پیدا میکند.

ساعت کاری سربازان بومی چقدر است؟

سربازان بومی در اولویت روز برگ شدن قرار میگرند و دقیقا بر اساس شرایطی که در مورد روز برگ شدن صحبت شد قانون برای آن ها انجام میشود.البته به خاطر داشته باشید روز برگی نوعی مرخصی است و بسته به نظر فرمانده حتی اگر کسی بومی هم باشد ممکن است روز برگ نشود و شبانه روز در پادگان بماند.

ساعت کاری سربازان سپاه چقدر است؟

سوالات سربازی در مورد سپاه بسیار زیاد است و یکی از آن ها ساعت کار یگان های زیر مجموعه سپاه میباشد.ساعت کاری در بیش از ۹۰ درصد یگان های مربوط به سپاه حتی برای سربازان با مدرک تحصیلی پایین بصورت اداری میباشد.

بطوری که در پایان ساعت اداری که ساعت ۱۴ است سرباز میتواند با مرخصی از پادگان خارج شود مگر اینکه با نظر فرمانده این اتفاق نیوفتد یا اینکه سرباز نگهبان باشد.کسانی هم که در یگان پاسدار هستند بصورت ۲۴-۲۴ یا ۲۴-۴۸ خدمت میکنند.

ساعت کار نظام وظیفه تا کی است؟

سازمان نظام وظیفه بعنوان یکی از ارگان های نظامی از ساعت ۷ صبح شروع به فعالیت میکند و این زمان ساعت ۱۴ به پایان میرسد همچنین اینکه نظام وظیفه در روزهای پنجشنبه تا ساعت ۱۲ ظهر فعالیت دارد.

دریافت معافیت در حین تحصیل ممکن است؟

معافیت ها انواع مختلفی دارند و طبق قانون نمیشود از تمام معافیت ها در حین تحصیل استفاده کرد. برای مثال دریافت معافیت کفالت در حین تحصیل یا معافیت های موارد خاص بلا مانع است اما معافیت ایثارگری یا اغلب معافیت های پزشکی را نمیتوان در حین تحصیل دریافت کرد.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید در مورد معافیت تحصیلی بدانید

انتقالی گرفتن کار ساده ای است؟

واقعا یکی از سوالات سربازی پر تکرار مخصوصا برای سربازانی که در مناطق غیر بومی تقسیم شده اند همین سوال است.عزیزان انتقالی گرفتن اصلا کار ساده ای نیست و حتما باید دارای شرایط مشخصی مانند بیماری مخصوصا بیماری های اعصاب و روان یا اثبات بیماری و مشکلات در خانواده بود یا اینکه در موارد نادر ارگان دیگری اعلام نیاز کند تا شما را منتقل کنند.

آیا تتو باعث گروه ب شدن میشود؟

قطعا در صورت مشخص شدن تتو یا خالکوبی قبل از اعزام به خدمت یا حتی در حین خدمت سربازی کمیسیون پزشکی تشکیل و سرباز در معاف از رزم تعصاب و روان یا گروه ب قرار میگرد.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید در خصوص گروه ب سربازی بدانید

معاف از رزم روی کارت پایان خدمت درج میشود؟

از سال ۱۴۰۱ کسانی که با معاف از رزمی خدمت سربازی را به پایان میرسانند هم در تراشه الکترونیکی کارت و هم بصورت کتبی روی کارت این موضوع ثبت و درج خواهد شد که البته در بعضی از موارد مانند استخدام های دولتی ممکنه با محدودیت همراه باشد.

کسانی که کنکور میدهند معافیت تحصیلی آن ها تمدید میشود؟

یکی از سوالات نظام وظیفه که بسیار مهم است دقیقا همین سوال میباشد.خیلی ها بعد از پایان تحصیلاشان که یک سال زمان و فرجه دارند وارد دانشگاه نمیشوند و زمان ورود به دانشگاه آن ها یا قبولی در کنکور از این مدت زمان میگذرد.

متاسفانه این افراد با فرض اینکه سازمان نظام وظیفه معافیت تحصیلی را تمدید میکند هیچ اقدامی برای ارسال دفترچه نمیکنند که در این صورت قطعا غیبت خواهند خورد و حتی اگر رتبه ۱ کنکور هم شوند برای آن ها معافیت تحصیلی ثبت نمیشود.

چاق و لاغری زیاد معافیت دارد؟

سوالات نظام وظیفه در مورد معافیت های پزشکی مانند این موضوع بسیار زیاد است اما در رابطه با چاقی و لاغری باید بدانید این معافیت دیگر به تنهایی و مستقل وجود ندارد مگر اینکه فرد با وجو اضافه وزن زیاد یا کمبود وزن زیاد دچار مشکلات و عوارض دیگری باشد یا چاقی و لاغری منشا مشخصی داشته باشد.

خدمت سربازی امریه چقدر است؟

خدمت سربازی سربازان امریه حتی با وجود کاهش مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه است بعلاوه اینکه نمیشود از کسری خدمت سربازی در امریه استفاده کرد و حتما باید ۲۴ ماه سپری شود.

موضوعات مرتبط : جزییات کامل امریه سربازی

امریه سربازی برای لیسانس ها حذف شده است؟

حذف امریه برای سربازان لیسانس یکی از سوالات نظام وظیفه است که حتما مخاطبان زیادی دارد. طبق قانون از آذر ماه ۱۴۰۳ هیچ لیسانسی نمیتواند امریه سربازی در هیچ ارگانی بگیرد جز اینکه دارای شرایط امریه دانش بنیان باشد.

امتیاز لازم برای امریه دانش بنیان چقدر است؟

داشتن حداقل ۶ ماه سابقه بیمه دانش بنیانی و جمع آوری امتیاز ۸۰ ( به ازای هر ماه بیمه ۷ امتیاز ) و داشتن حداقل مدرک لیسانس از شروط اصلی دریافت امریه دانش بنیان است.البته شرایط امتیازی دیگری هم وجود دارد که در جدول بندی امتیازی مشخص شده است.

نحوه تقسیم سربازی چگونه است؟

تقسیم در زمان اعزام در حال حاضر تا جایی که امکان داشته باشد بصورت بومی گزینی صورت میگیرد.البته این بدان معنی نیست که تمام مشمولین در شهر خود خدمت کنند اولویت بصورت شهر و در مرحله بعد استان است.

در رابطه با یگان هم با توجه به مدرک تحصیلی و محل سکونت مشمولین بصورت پیش فرض سرباز ارتش یا نیرو انتظامی و یگان های زیر مجموعه آن ها میشوند و در صورتی که قادر باشند پذیرش بگیرند میتوانند در سپاه یا وزارت دفاع هم خدمت کنند.

درجه های نظامی به چه صورت داده میشود؟

درجه نظامی هر شخص بر اساس مدرک تحصیلی داده میشود.در حال حاضر مشمولین زیر دیپلم و دیپلم سرجوخه میشوند و مشمولین دارای فوق دیپلم گروهبان هستند. لیسانسه ها عموما استوار و مشمولین دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر ستوان میشوند.

قطعا با توجه به مدرک تحصیلی و درجه نظامی هر شخص فعالیت ها و نوع خدمت کردن متفاوت است حتی ممکن است محل تقسیم هم با توجه به مدرک تحصیلی تغیر کند.

نکته ای که وجود دارد این است هر یگان بصورت خود مختار میتواند با توجه به قوانین درون یگانی نوع درجه را تغیر دهد.بعنوان مثال ممکن است فردی که لیسانس دارد در نیرو انتظامی درجه متفاوتی نسبت به ارتش داشته باشد اما در کل نوع اعطای درجه همانطور است که توضیح داده شد.

آیا معافیت در حین خدمت امکان پذیر است؟

انواع معافیت های سربازی همانطور که قبل از ورود به خدمت سربازی قابل اقدام میباشد قطعا در حین خدمت هم در صورت وجود شرایط قابل اقدام است.

برای مثال اگر شخصی غیبت نداشته باشد و تک پسر باشد در صورتی که مادر و پدرش از هم طلاق بگیرند میتواند برای معافیت کفالت مادر در حین خدمت اقدام کند.یا خدایی نکرده اگر در حین ماموریت سرباز دچار آسیب جدی شود با نظر شورای پزشکی بواسطه معافیت پزشکی از ادامه خدمت سربازی معاف خواهد شد.

نحوه مرخصی دادن به سرباز چگونه است؟

مرخصی برای تمام مشمولین البته به جز سربازان شاغل مرز به یک صورت محاسبه میشود.به ازای هر ماه سربازان ۲٫۵ روز مرخصی قانونی دارند که به آن استحقاق گفته میشود.

البته تعطیلات رسمی و تشویقی ها جز مرخصی محسوب نمیشود.متاهلین هم میتوانند تا ۳ روز در ماه مرخصی بروند.یک مرخصی دیگر هم برای سربازان بطور قانونی و قابل استفاده وجود دارد و آن مرخصی استعلاجی است و رد مواقع لزوم سرباز با استفاده از میتواند بدون مصرف مرخصی های دیگر تا نهایتا ۳۰ روز استراحت کند.

آیا غیبت ها بخشیده میشود؟

اضافه خدمتی که برای غیبت روی برگه سبز ثبت میشود در گذشته در زمان اعیاد به دستور رهبری بخشیده میشد.این قانون در ۲ سال اخیر تغیر کرده است و بخشش اضافه خدمت ها بطور کامل به یگان محول شده است و فرمانده یگان در صورت داشتن رضایت از شما میتواند تمام اضافه خدمت شما را ببخشد.

طی تماس هایی که با ما گرفته میشود این سوالات بیشترین مراجعه را داشته است که در این مقاله سعی کردیم طبق آخرین قوانین موجود توضیح بدیم.

اما سرباز مشاور بعنوان اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه سربازی میباشد. از شما تا ما فقط یک تماس فاصله است.

41 پاسخ

  1. سلام،۲۹سالم هست،تا سن ۲۸سالگی در یه شهر دیگه زندگی میکردم،الان امدم تو یه شهر دیگه و دفترچه و ادرس منزل زدم تو شهری که۱سال هستم،آیا بومی حساب میشم یا غیر بومی؟،۰۹۰۵۱۷۳۰۵۰۶
    اگه کسی میدونه اطلاع بده

  2. سلام خسته نباشید من تک فرزندم بابام از کار افتادست ولی حقوق و بیمه دارد . میخواستم بدونم من از روی کارافتادگی بابام میتونم معاف از خدمت بشم یا بخاطر اینکه حقوق داره باید برم خدمت ؟

  3. سلام خدا قوت خدمت ادمین گرامی
    من میخوام ۱۴۰۲/۰۷/۱ برم خدمت و اینکه از این ماه یعنی اردیبهشت کارهای ارتودنسی برای دندونام شروع میشه و حدود ۱سال و ۶ ماه تایم لازم داره
    میخواستم بدونم با وجود سیم در دهان برای ارتودنسی مشکلی برای ورود به خدمت وجود نداره؟
    بخاطر مسائل پزشکی خدمت میگم که مثلا گیر ندن و از این جور حرفا

  4. سلام ایا امکان این وجود دارد که با درخواست خود شخص محل خدمت وی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر از محل سکونت باشد ؟

  5. باعرض سلام و خسته نباشید
    سرباز سپاه نیروی دریایی هستم آموزشیم تموم کردم ولی برای خالکوبی و… ب کمسیون پزشکی معرفی شدم و یگانمم معلوم نشد هنوز ولی رفیقام همه سر یگانشونن میخواستم بدونم ایست خدمتی خوردم یا جزع خدمتم حساب میشه

  6. سلام من در نوزادی بخواتر عمل فتق انجام دادم آیا کسری خدمت میگیرم یا معاف میشم؟

  7. سلام خسته نباشید ببخشید من تا ۲۲ اردیبهشت معافیت تحصیلیم اعتبار داره خاستم بدونم ک تا قبل ۲۲ اردیبهشت حتما باید اعزام شم ک اضاف نخورم
    یا ن اگه تا قبل ۲۲ اردیبهشت پست کنم ثبت میشه و اضاف نمیخورم

  8. سلام خسته نباشید،من کیسه صفرا و مجاری صفرا را عمل کردم و شش سالگی هم بیضه سمت راستم بالا بود عمل کردم و مادرزادی کلیه راستم بالای مسانه ق ار داره آیا با این سه مورد میشه معافیت پزشکی گرفت!؟غیبت ندارم مدرک کارشناسی دارم.ممنون

  9. سلام من ۴۰سالمه سرطان تیروئید دارم
    یک ماه تیروئیدم در اوردم ایا از خدمت سربازی معاف میشوم

      1. سلام وخسته نباشید
        من مهندس نرم افزار و برنامه نویس با حدوداً ۷ سال غیبت و متاهل هستم.
        امکان اینکه در مدت زمان سربازی فقط تا ساعت ۱۴ باشم و بتونم بقیه ی روز رو به کارم برسم وجود داره؟ اگه وجود داره توی چه ارگانی؟ امکان داره بشه داخل ارگان مربوطه براشون پروژه ی خاصی رو انجام بدم و حضور فیزیکی نداشته باشم؟

  10. طبق اظهار مسئولین امر، تجربه نشان داده است که کمتر بودن فاصله باعث کمتر شدن احتمال فرار از خدمت می شود. یکی از دلایل طرح بومی سازی سربازی نیز همین بوده است.

    1. من امریه آتش نشانی روستایی هستم.اما متاسفانه زمانی ک در ایستگاه مستقر شدیم با من بدرفتاری شد و مرخصی قانونی رو قبول نمیکنن و میگن ک ماهی ی روز مرخصی داری در صورتی که من تمام روز بیست و چهار ساعت اونجا هستم. اعتراض کردم میگن همینی ک هست اگ نمیخای لغو امریه کنیم و من گفتم که لغو کنن اما شروع کردن من رو تهدید کردن و با بدترین شکل برخورد کردن. من باید ب کجا شکایت کنم و چجوری لغوش کنم نمیدونم سردرگم شدم.
      کسی میدونه راهنمایی کنه؟

  11. با عرض سلام و خسته نباشید.
    ایا انتقال سرباز مرزبانی نیروی انتظامی معاف از رزم بعد از ۸ ماه به کلانتری ها با عوض است یا بلا عوض؟
    انتقال سرباز سالم از مرز به کلانتری شهر خودش بلا عوض است یا عوض دارد؟

    1. سلام
      بنده تازه فارق‌التحصیل شده ام و باید مهر ۱۴۰۲ به سربازی بروم ولی یک برادر سرباز هم دارم آیا میتوانم به خاطر برادر سربازم یکسال دیرتر به سربازی اعزام شوم؟

    2. اگر دانشجو نباشیم و مشمول غایب باشیم، امکان خروج از کشور داریم؟ ( منظورم با دادن وثیقه هست )

  12. سلام.
    من تحت پوشش کمیته امداد هستم و ۷ ماه یگان در مرزبانی استان دیگری خدمت میکنم و مبتلا به بیماری واریکوسل گرید ۲ هستم.
    ایا میتونم به مرز استان خودم بیام و از طریق کمیته امداد به یکی از زیرمجموعه های نیروی انتظامی در شهر خودم خدمت کنم؟

  13. سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه و ترک تحصیل کردم و میخواهم فوتبالیست شوم اگه به باشگاه فوتبالی ثبت نام کنم میشه نیام سربازی آخه از دوران اوج فوتبالیم جا میمانم آخه اکثر فوتبالیست ها در سن ۱۸ سالگی فوتبالیست میشون

      1. سلام من سال ۹۰ یه دوره ۳ ماه رفتم خدمت اما به دلیل ادامه تحصیل مرخصی تحصیلی گرفتم وباز سال ۹۳ رفتم اما الان جز سابقه ام نیست باید چیکار کنم

  14. سلام،من سه سال دنبال افزایش درصد جانبازی پدرم بودم برای گرفتن معافیت و نشد،الان سه سال غیبت خوردم،بخاطر رفتن دانشگاه چاره‌ای جز رفتن به سربازی نداشتم که الان پدرم دچار سرطان شده،تک فرزندم،بنظرتون چیکار کنم،میشه راهنماییم کنید؟راهی،چاهی هست که بتونم غیبتامو پاک یا موجه کنم؟
    بخدا دستم بند پدرم شده

    1. شما چون غیبت دارید هیچ راهی ندارید.
      رو خودتان حساب کنید و اگر میتونید به خدمت برید.

  15. سلام خسته نباشید من ۱۶ ماه سرباز غیر بومی و آسایشگاه به خواب بودم و از شهرستان دفترچه پست کرده بودم و الان میخوام روزبرگ شم و تبدیل به سرباز بومی شم. الآن من ۲۴ ماه خدمت میشم یا نه ممکن به ازای اون ۱۶ ماه کمتر خدمت کنم. ممنون

      1. سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال ایا سرباز فرودگاه تایم اداری است؟

      2. سلام
        من الان سربازم و حین خدمت ازدواج کردم
        از طرفی کسری بسیج و پدری نیز دارم و پادگان هم در منطقه بد اب و هوایی است
        خواستم ببینم همه این کسری ها تعلق میگیرد
        یا محدودیت خاصی وجود دارد؟

    1. من الان ۱۶ماه خدمت هستم و۱۵روزبعدتسویه میکنم تومنطقه عملیاتی ۱۷ماه خدمته الان میگن که خدمت شده ۱۸ ماه یعنی تسویه منونمیدن بایدیک ماه هم خدمت کنم؟

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !