سربازی در وزارت دفاع

سربازی در وزارت دفاع

گذراندن سربازی در وزارت دفاع از اولویت های اکثر مشمولین است و خیلی ها به خدمت در این ارگان با تصور راحت بودن خدمت و بهتر بودن تقسیم سرباز در آن علاقه مند هستند.در این مقاله به معرفی کامل وزارت دفاع و جزئیات خدمت در آن میپردازیم.تا انتها با ما همراه باش تا شانس خدمت در این ارگان مهم را از دست ندی.

معرفی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

معرفی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از وزارت خانه های دولت است که وزیر آن نظامی و معمولان از فرماندهان رده بالای ارتش است.این وزارت خانه با سابقه طولانی از زمان قاجار تشکیل شده است و در آن زمان با وزارت جنگ شناخته میشد.

در طول زمان و بعد از انقلاب اسلامی عناوین مختلفی روی این وزارت خانه گذاشته شد تا اینکه نهایتا در سال ۶۸ با ادغام وزارت سپاه پاسداران با وزارت دفاع ملی وزارت خانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایجاد شد.

هدف از تشکیل این وزارت خانه پشتیبانی و تهیه و تولید ادوات نظامی و جنگ افزار نیروهای مسلح کشور میباشد.وزارت دفاع تنها یک پادگان نظامی دارد که بعنوان پادگان آموزشی شناخته میشود و دیگر قسمت ها که در ادامه معرفی میکنیم مسولیت ساخت و تولید و وظایف ستادی را بر عهده دارند.

این مطلب هم می تواند به شما کمک کند: امریه وزارت دفاع

سازمان های زیر مجموعه وزارت دفاع

👈 بنیاد تعاون وزارت دفاع

👈 سازمان صنایع دفاع

👈 سازمان صنایع دریایی

👈 سازمان صنایع هوایی

👈 سازمان صنایع هوا و فضا

👈 دانشگاه مالک اشتر

👈 صنایع الکترونیک ایران

👈 انستیتو صاایران

👈 سازمان پژوهش و نو آوری دفاعی

👈 سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

👈 شرکت سمتا

👈 بیمارستان چمران

در تمامی سازمان هایی که نام بردیم میتوان پذیرش گرفت یا بطور رندوم تقسیم شد.البته باید گفت خدمت سربازی در وزارت دفاع معمولا الزامی نیست و اشخاصی که در این ارگان تقسیم میشوند به ندرت در تقسیم رندوم قرار گرفته اند.

هشدار

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به دلیل فعالیت های موشکی مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا میباشد در نتیجه با خدمت در این ارگان شانس مهاجرت و دریافت ویزا کاهش میابد.

سربازی در وزارت دفاع چگونه است؟

وزارت دفاع ارگانی شبه نظامی است و همانطور که گفته شد تنها یک پادگان نظامی دارد و بیشتر مسولیت این سازمان طبق زیر مجموعه هایی که نام بردیم فعالیت های صنعتی و علمی و تولیدی است.

با این وجود سربازی در وزارت دفاع تفاوت های زیادی با دیگر ارگان های نظامی دارد و سربازان کمتر در موقعیت های نظامی قرار میگیرند.شاید بشه گفته شبیه ترین وضعیت سربازی در وزارت دفاع با دیگر ارگان های نظامی در نگهبانی و یگان دژبان است.

سربازان وزارت دفاع اکثرا دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند و بنا به انجام پروژه های اجرایی در این وزارت خانه پذیرش شده اند در نتیجه دردوران خدمت هم بر اساس تخصص و مدرک تحصیلی بکار گرفته میشوند.

از سربازانی هم که مدرک تحصیلی ندارند اما با معرف وارد وزارت دفاع شده اند بیشتر در یگان های پاسدار و دژبانی استفاده میشود همچنین وظایف مربوط به فعالیت های بدی بر عهده این سربازان است.

ساعت خدمت در وزارت دفاع برای اکثر سربازان بصورت ساعت اداری و حتی دورکاری برای بعضی سربازان خاص میباشد.گروهی هم که وظایف نگهبانی را بر عهده دارند در شیفت های ۲۴ ساعته خدمت میکنند و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در حلت استراحت قرار میگیرند.

در کل میشه گفت خدمت سربازی در وزارت دفاع سخت نیست و نسبت به ارگان های نظامی دیگر سربازان با فشار کمتری مواجه هستند.حتی از نظر کیفیت غذا و امکانات وزارت دفاع در صدر ارگان های نظامی قرار دارد و با صحبتی کوتاه با سربازان وزارت دفاع به راحتی میتوان متوجه این موضوع شد.

پیشنهاد ما به شما : سربازی در سپاه

لباس سربازی در وزارت دفاع

وزارت دفاع دارای لباس فرم اختصاصی نمیباشد و ممکن است سربازان این ارگان با سربازان ارتش اشتباه گرفته شوند. تمامی تجهیزات از جمله لباس و استحقاق ماهانه بصورت رایگان در اختیار سرباز قرار میگیرد.

حقوق سربازی در وزارت دفاع

حقوق سربازی در این ارگان بر اساس حقوق سربازان مناطق غیر عملیاتی محاسبه میشود.

آموزشی سربازی وزارت دفاع به چه صورت است؟

آموزشی سربازی وزارت دفاع به چه صورت است؟

وزارت دفاع در سراسر کشور تنها یک پادگان آموزش در نزدیکی قزوین دارد.تمام افرادی که در این ارگان تقسیم میشوند ساکن هرجای کشور با هر شرایط تک فرزندی یا متاهلی یا هر مدرک تحصیلی که باشند باید برای گذراندن دوره آموزشی خود را به پادگان جواد نیا قزوین معرفی کنند.

مدت آموزشی وزارت دفاع هیچ گونه تفاوتی با ارگان های دیگر ندارد و حدود ۲ ماه میباشد.سربازان با مدارک تحصیلی گردان بندی خواهند شد و در یک گردان از نظر مدرک تحصیلی سربازان با یکدیگر یکسان خواهند بود.

بعضی تصور میکنند که اگر با مدرک تحصیلی بالا وارد وزارت دفاع شوند در دوره آموزشی لازم نیست کچل کنند یا در مناطق نظافتی که تعیین میشود حضور یابند در حالی که اصلا اینطور نیست و تقریبا آموزشی وزارت دفاع شبیه دیگر ارگان ها میباشد.

فعالیت هایی که در آموزشی باید انجام داد :

👈 حضور در مناطق نظافت تعیین شده

👈 حضور در صبحگاه

👈 حضور در مانور های نظامی

👈 حضور در فعالیت های آمادگی جسمانی

👈 حضور در تمرینات رژه

👈 گذراندن دوره اردوگاه(زندگی در شرایط سخت)

👈 حضور در شیفت های نگهبانی

توجه

در دوره آموزشی هیچ فرقی بین سربازان وجود ندارد و تمامی مشمولین کشور در هر ارگنی که تقسیم شوند تا بیش از ۸۰ درصد تحت آموزش های مشابه و شرایط یکسان قرار میگیرند پس دوره آموزشی در این ارگان هم راحت نخواهد بود!

مرخصی در آموزشی وزارت دفاع

در دوران آموزشی بعد از حدود یک ماه مرخصی ای با عنوان میان دوره که معمولا ۴ تا ۶ روز است به سربازان داده میشود و بعد از پایان دوره هم مرخصی ۳ تا ۵ روزه ای با عنوان مرخصی پایان دوره شامل سربازان میشود تا بعد از آن خود را یگان هایی که در آن تقسیم شده اند معرفی کنند.

نحوه تقسیم سربازان وزارت دفاع

چند حالت در نحوه تقسیم سربازان در وزارت دفاع تاثیر گذار است :

👈 اول

مشمولینی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری هستند و برای وزارت دفاع قبل از ورود به خدمت سربازی پروژه های کسری خدمت انجام داده اند قطعا در یکی از زیر مجموعه های وزارت با اولویت سازمانی که برای آن پروژه را انجام داده اند تقسیم میشوند.

👈 دوم

مشمولینی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند و تخصص مشخصی دارند میتوانند از یکی از سازمان های زیر مجموعه وزارت پذیرش بگیرند تا بعد از گذراندن دوره آموزشی در همان سازمان مشغول به خدمت شوند.

👈 سوم

مشمولینی که مدرک تحصیلی خاصی ندارند یا دارای تخصص نیستند اما با داشتن معرف توانسته اند وارد وزارت دفاع شوند از سازمانی که به آن معرفی شده اند امکان دریافت پذیرش دارند.

👈 چهارم

این حالت که به ندرت اتفاق میوفتد مربوط به کسانی است که بصورت رندوم وارد وزارت دفاع میشوند بدون اینکه به سازمان خاصی مراجعه کرده باشند یا درخواست پذیرش دهند.

نکته مهم

تقسیم سرباز در وزارت دفاع تا حد زیادی بصورت بومی انجام میشود و کمتر پیش می آید که سربازان غیر بومی در وزارت دفاع داشته باشیم مگر اینکه در شهر محل سکونت سرباز هیچگونه سازمان و مجموعه از وزرات دفاع وجود نداشته باشد.

در وزارت دفاع همچون ارگان های دیگر خدمت سربازی ۲۴ ماه است و سربازان در صورت داشتن کسری خدمت سربازی حتی با وجود گرفتن پذیرش میتوانند از هر گونه کسری خدمتی استفاده کنند.

مقایسه سربازی در وزارت دفاع با سایر ارگان ها

ارگان های نظامی هر کدام دارای زیر مجموعه های مشخص با ماموریت مختص خود هستند.برای مثال ارتش دارای نیروی دریایی و هوایی و زمینی است که در هر کدام کیفیت خدمت سربازی و سختی و راحتی خدمت متفاوت است.

یا سپاه پاسداران دارای نیروس زمینی و دریایی میباشد که قطعا نوع خدمت در هر کدام برای سربازان شاغل در آن متفاوت خواهد بود.حتی محل پادگان آموزشی و تقسیم در ارگان هایی که گفته شد الگوریتم مشخصی دارد.

خدمت در نیروی انتظامی هم بعنوان سخت ترین مدل خدمت سربازی میباشد و با توجه به یگان های زیر مجموعه نیروی انتظامی بیشترین ارتباط با ارباب رجوع در این ارگان وجود دارد بعلاوه اینکه سخت ترین حالت خدمت سربازی خدمت در مرزبانی میباشد که متعلق به نیروی انتظامی است.

اما در وزارت دفاع تقریبا هیچکدام از مدل های خدمتی دیگر ارگان ها وجود ندارد و تنها شباهت خدمت سربازی در وزارت دفاع با دیگر ارگان های نظامی در دوره آموزشی و یگان های پاسدار و دژبان میباشد.

میتوان گفت سربازان وزارت دفاع نه در پادگان خدمت میکنند و نه در مناطق مرزی حضور دارند بلکه بطور معمول در مراکز حساس صنایع دفاعی حضور خواهند داشت که در نوع خود خدمت سربازی متفاوتی محسوب میشود.

در نهایت اگر بخواهیم رتبه بندی بین سختی و راحتی خدمت سربازی بین ارگان های مختلف داشته باشیم میتوان این دسته بندی را در نظر گرفت :

👈 وزارت دفاع

👈 سپاه

👈 ارتش

👈 نیروی انتظامی

نکته

ممکن است سربازانی که این مطلب را مطالعه میکنند در تقسیم بندی ما تردید کنند و دلیل آن هم نوع خدمت در یگانی است که در آن حضور دارند.برای مثال ممکن است سربازی در سپاه یا حتی وزارت دفاع سختی بیشتری از سربازی در سازمان زندان ها تحمل کند.

این موضوع کاملا طبیعی است اما در کل و با توجه به تجربه سربازی مشمولین حاضر در یگان های نظامی مختلف از راحت به سخت الگویی که گفته شد را میتوان ملاک قرار داد. برای اطلاع از خدمت سربازی در دیگر ارگان های نیرو های مسلح میتوانید از طریق همین سایت مقالات مربوطه را مطالعه کنید.

شما میتوانید مقالات سربازی در ارتش و سربازی در نیرو انتطامی را هم مطالعه کنید.

در آخر

اگر جز فارغ التحصیلان دانشگاه های خوب کشور هستید یا در رشته های فنی مهندسی مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد دارید حتما از قوانین کسری خدمت سربازی با انجام پروژه در وزارت دفاع استفاده کنید.

اگر دارای تخصص و مهارت فنی هم هستید بازهم پیشنهاد میشود برای خدمت در وزارت دفاع درخواست دهید تا فرصت خدمتی مفید و نسبتا راحت را داشته باشید.

تمامی مخاطبین مجموعه سرباز مشاور میتوانند برای مشاوره در خصوص سربازی در وزارت دفاع همین الان با ما تماس بگیرند.

97 پاسخ

  1. سلام تلفن همراه اندرویدی و میشه داد دژبانی نگه داره یا فقط گوشی ساده بدون دوربین؟

  2. ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی نگرانم.
    بنده ۵ سال پیش رفتم خدمت با فوق دیپلم و بعد از ۴ ماه و نیم ایست زدم. الان نزدیک فارغ التحصیلی بنده هست ارشد ناپیوسته میخونم.
    شاغل هستم و بعد از ظهر ها کار می کنم.
    آیا اداری خواهم شد در خدمت با توجه به مدرک تحصیلی؟
    آیا دوماه کسری به بنده تعلق میگیره با توجه به مدرک ارشد ناپیوسته؟
    به نظرتون در شهر خودم خدمت خواهم کرد؟ تهران هستم.
    سپاس.

  3. سلام من آموزشی وزارت دفاع افتادم از شهر قزوین با مدرک کاردانی باید نهار را به خانه بروم یا پادگان باشم؟
    بعد امکان داره بعد از آموزشی ارتش یا سپاه بیفتم؟

  4. سلام ببخشید ممکنه سرباز وزارت دفاع رو که تو شهر خودش خدمت میکنه بعداز دوره آموزشی و شروع سربازیش مثلا تا ساعت ۱۲ شب نگه دارن ؟
    یا به طور کامل؟

    1. سلام
      من پسرم بعد از آموزشی در جوادنیا قزوین تقسیم شده در حفاظت پیرامونی میدان آزادی خیابان فرودگاه چه جایی هست آیا اداریه یا باید پست بدهند ممنون

  5. سلام.
    آیا پزشکان هم امکان انتخاب وزارت دفاع رو دارن یا خیر و اینکه اگر دارن، محل خدمتشون بعد از آموزشی کجا خواهد بود؟

    1. سلام اولا اختیاری نیست
      دوما ممکنه در وزارت دفاع تقسیم شن
      سوما وزارت دفاع هم بیمارستان و مراکز درمانی داره

  6. سلام
    یه سوال داشتم ، من پروژه کسری خدمت برای سازمان توان وزارت دفاع که در تهران قرار داره انجام دادم اما ساکن یزد هستم که اینجا هم صنایع دریایی وزارت دفاع قرار‌ دارد. میخواستم بدونم الان بعد تقسیم شهر خودم میوفتم یا میوفتم تهران؟

  7. سلام عزیزان گل انشالله که بچه هاتون هر کجا دنیا افتادن سالم باشن سرباز امام زمان من پسرم پادگان جوادنیا افتاد اول برج ۱۰خیلی عالی بود خدا را شکر الانم تموم کرد آموزشش را انشالله که بچه های شما هم راضی باشن

  8. پسر من قرار هست آموزشی بره قزوین اول اسفند ۴۰۲ چون پدرش تو صنایع هلی کوپتر سازی کار کرده از اون طریق قرار شد سربازی بره صنایع دفاع میشه بعد از دو سال خدمت جذب همون های کوپتر سازی بشه برای کار کردن در ضمن لیسانس مهندسی صنایع داره

    آدرس ایمیل zhilaimani24@gmail.com

    1. روز اول ببری ازت میگیرن ولی بری مرخصی میگن دیگه نیار مگر اینکه با ماشین خودت بری بزاریش داخل ماشین بمونه
      پارکینگ ماشینشم امنه

      1. سلام من پدرم بازنشسته صنایع دفاع فروشگاه اتکا امریه بهم میدن اگه امریه بگیرم آموزشی داره یا نه ؟

        1. سلام چطوری میتونم پسرم و بفرستم وزارت دفاع ؟ خودم سال ۷۱ تو وزارت خدمت کردم البته چون مدرک نداشتم تو یگان پاسدار افتادم

    1. سلام معمولا ۴:۴۵ تا ۵ بیداری ۸:۴۵ تا ۹ خاموشیه
      من الان اونجام ورودی ۱ بهمن ۱۴۰۲ هستم

  9. سلام خسته نباشید من متولد ۱۳۸۴/۱/۲۶ رفتم برگه ی اعزام به خدمت گرفتم برام زده ۳ ماه اضافه خدمت میشه کمک کنید

  10. من در سال ۹۷ رفتم ب خدمت بعداز امورشی در جواد نیا ب تهران خجیر افتادم بعداز ۳ ماه در یگان ب دلیل مشکلات خانوادگی نتونستم و غیبت کردم الان تقریبا ۶ ساله .من مشکلات داشتم و پدر و مادر یک سال بعد از فرارم طلاق گرفتن و هر کدومشون ازدواج مجدد کردن و من با خواهر کوچیکم زندگی میکردم و اونو عروس کردم خودمم متاهل شدم و میخام برگردم ب خدمت بنظرتون چ حکمی برام بریده میشع.بعدش امکانش هس من ارگانمو عوض کنن و بندازنمم سپاه چون متاهلم و نزدیک ب محل سکونتمه تا وزارت دفاع در کویر سمنان داره ک حدود ۴۰۰ کیلو متر راه داره و از اینورم مشهد ک حدود ۶۰۰ راهنمایی کنین بنظرتون میتونم بیام ارگان سپاه که حدود ۲۰ کیلومتر با ما راه داره
    من از استان سمنان.شهرستان میامی.روستای هونستان.بکران این پیامو گذاشتم

  11. سلام خسته نباشید من ۱ آذر اعزام دوره آموزشی وزرات دفاع قزوین هستم با مدرک کارشناسی علوم پزشکی، میخواستم ببینم میشه بعد از آموزشی خود ۲سال رو با ارگان ارتش رفت و به یکی از بیمارستان‌های ارتش محل زندگی منتقل شد؟
    چون محل زندگی اصفهان هست و وزرات دفاع بیمارستان‌ نداره داخل اصفهان
    ممنون از لطف شما

  12. سلام ببخشید بعد از اموزشی وزارت دفاع سربازی که مدرک تحصیلی نداره به چه ارگان هایی فرستاده میشه

    1. سلام من با دیپلم به صورت رندوم آموزشی توی وزرات دفاع افتادم میخاستم بدونم برای مهاجرت مشکلی ایجاد میکنه؟

  13. سلام منو دوستم هردو از استان هرمزگان افتادیم وزارت دفاع بهمون گفتند اموزشی قزوینه و بعدا دوران خدمت در تهران است
    احتمال داره که تعغیر پیدا کنه؟

  14. سلام وقت بخیر
    من اعزامی ۱۴۰۲/۹/۱ هستم. برا خدمت در وزارت دفاع اقدام کردم پروژه کسری خدمتم هم تایید شد اسمم تو سامانه وزارت دفاع هست ولی تو سامانه نظام وظیفه ثبت نشده. باید چیکار کنم ؟

  15. سلام وقت بخیر اگر سربازی بیوفتم وزارت دفاع و ساکن شیراز باشم چقدر احتمال داره دوره سربازیو توی شیراز بگذرونم

  16. سلام انجام کسری خدمت برای وزارت دفاع بعدا توی سفارت آمریکا مشکل ساز میشه یا نه ؟

  17. سلام. من سال ۹۹ برای وزارت دفاع پروژه کسری خدمت انجام دادم و ۴ ماه کسری خدمت دارم. میخاستم برای سربازی اعزام شم و از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پذیرش گرفتم و تمام مراحلش را هم طی کردم.
    الان که رفتم برگه معرفی به پادگان بگیرم برای من نوشته وزارت دفاع-قزوین شهدا جوادنیا(کسری پروژه تحقیقاتی).
    یعنی چی؟ من نمیتونم پذیرش خاتم الانبیا برم؟ میتونم بعد آموزش با تعامل وزارت دفاع و خاتم الانبیا انقال بدن منو خاتم الانبیا؟

  18. سلام من ۰۵ کرمان اعزام شدم برای آموزشی آیا امکانش هست ک بعد آموزی و برای خود خدمت اعزامم کنن پارچین؟
    مدرک بهداشت حرفه ایی

  19. سلام. من با فوق لیسانس و تاهل به طور رندوم وزارت دفاع قزوین افتادم و هیچ اشنا یا سابقه کار با این ارگان رو نداشتم، میخواستم ببینم این مشکلی که نوشتید بعدا برای مهاجرت به وجود میاد چقدر قطعی هست؟ اخه ما که پست خودمون نبوده توی ارگان های تحریم شده سرباز باشیم حالا بعد اینهمه برنامه ریزی و مهارت اموزی برای مهاجرت صرفا بخاطر سرباز وزارت دفاع بودن ویزا نمیدن؟؟ راهی هست بشه تغییر داد تا ارتش بیفتیم که این مشکل رو نداره؟؟

      1. با سلام برای سرباز شدن وزارت دفاع حتما باید محل آموزش قزوین باشه
        چون روی برگه اعزامم زده محل آموزش ۰۲ ارگان خدمتی وزارت دفاع یعنی چی ؟؟

  20. سلام ،من لیسانس پرستاری دارم و متاهلم ، شهر محل زندگی همسرم هم مشهده
    یگان وزارت دفاع رو بنظرتون کجا میفتم؟!

  21. سلام کسی که کارشناسی اتاق عمل داره آیا به بیمارستان چمران میره؟و اینکه چند تا بیمارستان زیر مجموعه داره؟

  22. سلام وقت بخیر!
    من کارای سربازی انجام دادم و ۰۲/۹/۱ اعزامم معلوم نمیشه که اون ماه کدام ارگان سرباز میگیره ؟

  23. درود
    در رتبه بندی سختی خدمت در ارگان های نظامی سختی از بالا به پایین است یا بالعکس!مثلا خدمت در وزارت دفاع به نسبت نیروی انتظامی راحته!

  24. سلام اگر با کارشناسی و تاهل درخواست جذب صنایع دفاع داده باشیم و انجام سده باشه امکان داره وزارت قبول نکنه؟

  25. سلام نامزد من حدود چند روزه برای اولین بار رفته وزارت دفاع واسه سربازی و هنوز زنگ نزده میشه بگین بعد چند روز اجازه داره زنگ بزنه و کی مرخصی میدن

    1. اونجا تلفن کارتی هست میتونه یکی بخره و شارژ کنه اگه پول همراهشه. بعد اینکه وقتی زنگ زد شماره تلفنی که اونجاست ازش بگیر و زنگ بزن. این تلفن یه طرفه‌ست.

  26. باسلام تک فرزندی چقدر تاثیر دارد در تقسیم بعد از آموزش در نزدیکی محل زندگی جهت تردد بهتر.در شهری مثل تهران مثلاً غرب تهران آزادی

      1. سلام
        من پسرم بعد از آموزشی در جوادنیا قزوین تقسیم شده در حفاظت پیرامونی میدان آزادی خیابان فرودگاه چه جایی هست آیا اداریه یا باید پست بدهند ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !