سربازی در ارتش چگونه است؟

سربازی در ارتش

برای هر کسی که قصد رفتن به سربازی دارد یکی از بزرگ ترین دغدغه ها این است که در کدام یکی از یگان های نظامی قرار است خدمت کند. قطعا مشمول به این موضوع فکر میکند که سربازی در ارتش راحت تر است یا در دیگر یگان های نظامی مانند نیرو انتظامی و سپاه میشود خدمت راحت تری داشت.

اگر شما از یگان مشخصی پذیرش نگیرید با توجه به منطقه بومی محل زندگی تا حد زیادی میشود پیش بینی کرد که خدمت سرباز کجا قرار است گذرانده شود.سربازی در ارتش در یکی از زیر مجموعه های آن یعنی نیروی زمینی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی یا پدافند تقسیم بندی میشود که در این مقاله بطور مفصل سربازی در ارتش را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت سربازی در ارتش با سایر ارگان ها

👈 مهم ترین ویژگی ارتش نظم مثال زدنی آن است یعنی مشمول در ارتش از نظر انضباط شخصی و نظامی گری و رویارویی با محیط نظامی تجربه های بیشتری کسب میکند.در ارتش مدرک تحصیلی بسیار تاثیر گذار تر از سایر ارگان ها است و درجه نظامی سرباز وظایف آن شخص را در حین خدمت سربازی مشخص میکند.

برای مثال مشمولی که با مدرک تحصیلی لیسانس وارد ارتش میشود به درجه گروهبانی نایل خواهد شد در حالی که این درجه در دیگر ارگان های نظامی مثل سپاه و نیرو انتظامی استواری است همچنین باید گفت اگر بدون مدرک تحصیلی شخصی که وارد ارتش شود اولویت انجام امور یدی با او است در حالی که سربازان دارای مدرک تحصیلی بیشتر در امور اداری مشغول خواهند شد.

در ارتش در اکثر یگان ها خدمت سربازی بصورت اداری یا اصطلاحا روز برگ است و بعد از ساعت ۲ معمولا سربازان بومی ترخیص میشوند در حالی که در ارگانی مانند نیرو انتظامی خدمت بصورت شیفتی است یعنی در ماه چه روز کاری چه روز تعطیل باید ساعت مشخص خدمتی پر شود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت سربازی

در یگان های رزمی و عملیاتی ارتش بطور منظم مانور های نظامی در قالب اردوگاه های چند هفته ای برگزار میکند و الزامی است که کادر آن یگان چه پرسنل و چه سرباز حتی اگر متاهل باشند بطور دوره ای در این مانور ها با توجه به شرایط و دستورات مراتب بالاتر شرکت کنند اما در دیگر یگان ها شاهد کمترین رزمایش ها هستیم یا میشه گفت کمتر از سربازان استفاده میشود.

ارتش بعنوان نیروی بین المللی شناخته میشود و تقریبا در هیچکدام از درگیری ها یا اعتراضات شهری وارد نمیشود همچنین اشخاصی که در ارتش دوره سربازی را میگذرانند با محدودیت های کمتری برای سفر به خارج از کشور مواجه میشوند این در حالی است که بعضی از کشور ها به افرادی که در سپاه خدمت کرده اند ویزا نخواهد داد.

به دلیل وجود نظم و ترتیب خاص ارتش و نظامی گری در این ارگان معمولا سربازان شاغل در ارتش بار روانی بیشتری را تحمل میکنند البته سختی در خدمت سربازی ارتش و سپاه و نیرو انتظامی ندارد و قرار نیست در ارتش شخصی سختی بکشد و در نیرو انتظامی صبح تا شب استراحت کند چون سربازان تا قبل از این زندگی گروهی و تحت امر نداشته اند و تا به حال تحت برنامه ریزی و کنترل نبوده اند گاها تصور میکنند که خدمت سربازی سخت است.

ترتیب درجات در سربازی ارتش

اگر سرباز هستید که دقیقا بر اساس مدرک تحصیلی تقسیم بندی خواهید شد و درجات نظامی از سرجوخه به سربازان داده میشود تا ستوان یکمی که مخصوص فارغ التحصیلان پزشکی و دکتری میباشد و این بالاترین درجه ای است که یک سرباز میتواند در ارتش بگیرد.ترتیب درجه بندی پرسنل سرباز در ارتش:

دیپلم 👈 سرجوقه

فوق دیپلم 👈 گروهبان ۳ یا گروهبان ۲ بر اساس یگان خدمتی و دوره کد

لیسانس 👈 گروهبان ۱ یا ستوان سوم بر اساس یگان خدمتی و دوره کد

فوق لیسانس 👈 ستوان سوم یا ستوان ۲ بر اساس یگان خدمتی و دوره کد

دکتری عمومی و پزشکی 👈 ستوان ۱

در کل تقسیم بندی درجات به ترتیب از سرجوخه آغاز میشود و بعد از آن طبق روال پایین میباشد:

گروهبان سوم
گروهبان دوم
گروهبان یکم
ستوان سوم
ستوان دوم
ستوان یکم
سروان
سرگرد
سرهنگ دوم
سرهنگ تمام
سرتیپ دوم
سرتیپ یکم
سر لشگر
سپهبد
ارتشبد

طبیعی است هرچقدر درجدات نظامی بالاتر میرود افراد کمتری هستند که دارای این درجه میباشند همچنین باید در نظر داشت این درجات در نیروی دریایی تا حدی متفاوت است و با عنوانی همچون ناوی یا دریا دار و دریا سالار شناخته میشود در نتیجه سربازان نیروی دریایی هم بر اساس مدرک تحصیلی به همین صورت تقسیم بندی میشوند.

معرفی نیروهای ارتش

👈 نیروهای سخت کوش و جان بر کف ارتش در سراسر کشور همواره با تحمل سختی ها و مشقات فراوان در حال خدمت رسانی و دفاع از کشور و میهن هستند.نیروهای ارتش به ۴ گروه اصلی تقسیم بندی میشوند و در نهایت توسط فرماندهی کل ارتش تحت هدایت هستند.

نیروی دریای که در مرزهای شمالی و جنوبی کشور مستقر هستند.

نیروی زمینی که در مرزهای خاکی و مناطق رزمی و عملیاتی و پادگان های درون شهری آماده دفاع هستند.

نیروی هوایی که در پایگاه های آماده عملیات مستقر هستند.

نیروی پدافند که آماده واکنش سریع به تمام فعالیت های دشمنان هستند و بصورت شبانه روزی همه چی را تحت کنترل دارند.

البته زیر مجموعه ها و سازمان های دیگری در ارتش وجود دارد که همگی خود یکی از زیر مجموعه های ارگان های گفته شده محسوب میشوند و تقسیم بندی اصلی ارتش شامل ۴ ارگانی است که گفته شد.میتوان با رنگ لباس ارگان ها را از یکدیگر تشخیص داد.

سربازی در کدام نیروی ارتش راحت تر است؟

👈 میتوان در کل گفت سربازی در ارتش آنچنان راحت نیست مگر اینکه سرباز اداری شوید یا در یکی از ستادهای فرماندهی مشغول بکار شوید یا اگر در یگان رزمی سرباز هستید در ستاد آن یگان مشغول باشید اما در کل در مقایسه ۴ گروه ارگان های ارتش میتوان گفت گذراندن سربازی در نیروی هوایی ساده تر از بقیه ارگان هاست.

نیروی هوایی شامل پایگاه های هوایی میباشید و ستاد فرماندهی نیروی هوایی که در هیچکدام از آن ها سربازان به مرز فرستاده نمیشوند یا در عملیات و رزمایش شرکت نمیکنند شاید سخت ترین کاری که سرباز در نیروی هوایی انجام میدهد نگهبانی دادن است که در مقایسه با ارگان های دیگر از نظر سختی اصلا قابل مقایسه نیست.

طبق قوانین جدید گزینش سرباز تا جای ممکن بصورت بومی انجام میشود یعنی ساکنین شمال کشور اگر قرار باشد وارد ارتش شوند در نیروی دریایی مشغول خواهند شد و ساکنین جنوب هم همینطور یا ساکنین نواحی مرزی وارد نیروی زمینی میشوند در فلات مرکزی هم نیروی پدافند سربازان را گزینش میکند.

مطلب پیشنهادی به شما : امریه دانش بنیان

طبیعتا شهرهایی هم که دارای پایگاه هوایی هستند در اولویت حضور در نیروی هوایی ارتش خواهند بود.با این حال با توجه به کثرت پادگان ها و یگان های نیروی زمینی و وجود نیروی زمینی در سراسر ایران عزیز بیشترین تعداد سرباز را نیروی زمینی ارتش پذیرش میکند پس تعجب نکنید که کمتر سربازی از نیروی دریایی با لباس فرم سفید یا سربازی از نیروی هوایی با لباس فرم آبی دیده باشید.

چیکار کنیم که سربازی ارتش خوب بگذرد؟

چند توصیه برای شما عزیزانی دارم که یا سرباز ارتش هستید یا تصور میکنید در ارتش قرار است خدمت کنید.لطفا به نکات خوب توجه کنید تا سربازی خوب و در نهایت راحت تری را در ارتش سپری کنید.

👈 دوره آموزشی :

برای دوران آموزشی لازم است از نظر تغذیه و بهداشت بسیار مراقب باشید همچنین سبک و بدون دغدغه و انتظار وارد آموزشی شوید.چون در ابتدای کار هستید و بار روانی زیادی بر شما وارد میشود همچنین اصلا با محیط نظامی و شرایط نظامی آشنایی ندارید دائما دنبال راهی برای مرخصی خواهید بود پیشنهاد میکنم به شایعات توجه نکنید و دقیقا مثل شخصی که با داروی آرام بخش خوابیده است بیخیال باشید.

نکته بامزه آموزشی این است که میشود دوره ۲ ماهه را از دست نوشته هایی که زیر تخت ها روی درها توسط سربازان قبلی نوشته شده پیش بینی کرد حتی میشود گفت خاطرات و توصیه های سربازان قبلی دقیقا مثل آرام بخش عمل میکند و قوت قلب میدهد.

اگر دارای بیماری خاصی هستید حتما به پزشک اولیه یا پزشک پادگان اعلام کنید تا با داشتن شرایط معاف از رزم وارد خدمت شوید با شرایط معاف از رزم طبق قوانین جدید آموزشی کوتاه تر میشود و از فعالیت هایی همچون رژه، اردوگاه و تیر اندازی و از همه مهم تر فعالیت های سخت معاف خواهید شد.

👈 دوره کد :

دوره کد به دوره تخصصی بعد از آموزشی گفته میشود و تقریبا شبیه دوره آموزشی است البته کمی راحت تر.در این دوره سربازان با توجه به رشته ای که به آن ها داده میشود برای حضور بهتر در یگان در یکی از پادگان های آموزشی دوره کد مثل دوره کد آموزش، گلوله های سیر منحنی ،تکاوری یا عقیدتی سیاسی تحت آموزش تخصصی تر قرار میگیرند.

افرادی که وارد دوره کد میشوند بعد از گذشت ۲ ماه دوباره تقسیم خواهند شد و به یگان های متناسب با دوره کد دیده شده اعزام خواهند شد.دوره کد فقط در ارتش وجود دارد و دیگر یگان ها چنین دوره ای برگزار نمیکنند.

👈 دوره یگان :

زمانی که وارد یگان میشوید تازه ۲ ماه از خدمت شما گذشته است یا اگر دوره کد رفته باشید تازه ۴ ماه خدمت هستید و طبق سنوات گذشته ارتش اصطلاحا به شما آش خور گفته میشود.سربازان جدید در میان هم درجه ای های خود پایین ترین جایگاه را دارند و برای انجام هرکار پیش افتاده ای در اولویت قرار میگیرند تا سرباز جدید دوباره به یگان اضافه شود.

مثلا اگر درجه شما گروهبانی باشد و در یگان دژبان شده باشید سربازان با درجه نظامی کمتر از شما در ارتش اجازه ندارند امر و نهیی به شما داشته باشند اما سربازان هم درجه یا با درجات بالاتر که اصطلاحا قدیمی تر هستند میتوانند حتی دستوراتی صادر کنند و شما ملزم به انجام آن دستورات هستید.

در یگان خدمتی محکم باشید یعنی در مقابل دستورات ایستادگی نکنید یا احساس ضعف نشان دهید. ممکن است فرمانده برای آزمایش قدرت تحملتان بخواهد ساعت بیشتری در پادگان بمانید یا یک سری فعالیت اضافی انجام دهید اصلا لازم نیست احساس ضعف نشان دهید براحتی طوری که انگار اصلا برایتان مهم نیست دستورات را اجرا کنید بطرز معجزه آسایی دیگر این دستورات تکرار نخواهد شد.

سعی کنید در ارتش منضبط باشید و ساعات ورود و خروج را به خوبی رعایت کنید همچنین مسولیت هایی که دارید را به نحو احسن انجام دهید و مهم تر از همه برای اثبات قدرت و تواناییتان اصلا با کسی درگیری ایجاد نکنید کافیست قرص و محکم پای حرفتان باشید بدون شک حساب دیگری روی شما باز خواهد شد چه بسا ارشد دیگر سربازان شوید.

بمحض ورود به یگان تا جایی که میشه سعی کنید وارد بخش های خدمات و مهندسی نشوید. این بخش ها شامل نانوایی پادگان یا قسمت آشپزخانه یا موارد تعمیراتی پادگان است.بیشترین فعالیت بدنی در این قسمت ها رخ میدهد.همچنین قسمت دژبانی به دلیل مسولیت بالایی که دارد میتواند یگان سختی برای سربازان راحت طلب باشد.بهترین جای هر یگانی قسمت اداری و ستادی آن یگان است.

صفر تا صد خدمت سربازی در تمامی یگان های ارتش برای شما توضیح داده شد تا بدانید در صورت تقسیم شدن در ارتش با چه چیزی قرار است مواجه شوید یا بهتر است در کدام یگان مشغول شوید که خدمت راحت تری داشته باشید.با این حال میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با مجموعه سرباز مشاور تماس بگیرید.

41 پاسخ

  1. سلام، سربازی که دوره آموزشی نیروی دریایی ارتش هست بعد از آموزشی می تواند نیروی زمینی ارتش برود؟

  2. مبگم من برای سپاه پذیرش کردم ۱۴۰۳/۲/۱ تاریخ اعزاممه.ـ میشه کاری کرد بیفتم ارتش یا اگه میشه برای ارتش پذیرش بشم؟

    1. من اسمم برای ارتش دراومده میخام برم سپاه شمارتو بزار تا جایگزین بشیم ۰۹۱۸۹۱۷۱۳۱۷

  3. سلام بخشید پسرام افتاده آموزشی سیرجان نیروی دریا پدرش تحت پوشش بهزیستی واز کا ر افتادگی وبرداشت درست مخوانند ۲ سال کوچکتر از او وبا مدارک کامل نامه از بهزیستی ودکتر اعصاب روان واز شواری شهر واستبداد محلی که بند از خانواده مراقبت وکمک امکان خدمت در تقسیمات شهر خود بیافتد لطفا جواب خواهش

  4. سلام. رسته دارایی در پادگان چجور جاییه؟ کارشون چیه؟ تایم کاریشون چطوریه و چه کارهایی میکنن؟ من فوق لیسانس اقتصاد دارم و رسته ام دارایی مشخص شده. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  5. سلام من چند روز دیگه برای اموزشی نیرو دریایی ارتش میام سیرجان مدرکم لیساانس حقوق ومشکل معده دارم نامه از دکتر بیارم امکانش هست جای خوب بزارنم ک اذیت نشم؟

  6. شاید هم کمی شانس بیاورید و مثل من قدرتمندترین سرباز تاریخ ارتش شوید یعنی نمایندگی همزمان عقیدتی بازرسی و حفاظت اطلاعات در پروژه عمرانی دشت زنگنه ارتش البته به لطف خداوند و حفظ مقداری قران

      1. ارتش سختی های خودش رو داره و واقعا هم ابهت خاصی داره با افتخار سرباز ارتشم و بابت این موضوع خیلی خوشحالم پدافند مشهد

  7. سلام من الان دانشجوی کارشناسی لیسانس حسابداری هستم اگه بیام خدمت با چه شغلی در پادگان خدمتم را میگذرونم

  8. سلام ‌ تخصیص به ارتش یا سپاه و ناجا سرباز قبل از آموزش از اختیارات وظیفه عمومی استانها است یا ستاد کل؟

          1. درود آیا دروان تحصیل تأثیری در خدمت دارد؟ یا مثلا من خوزستان کجا ها احتمال دارم بیوفتم

        1. سلام و وقت بخیر. رسته دارایی در پادگان دقیقا چه بخشی از پادگانه؟ چه کارهایی میکنند و چجور جاییه؟ زمان کاریش چجوریه؟ من فوق لیسانس اقتصاد دارم و رسته من دارایی شده. ممنون اگر میدانید راهنمایی کنید.

          1. سلام و درود، آیا در پاسدارخانه ارتش، قانونی هست که سرباز درجه‌دار وظیفه زیر دست پاس‌پخش صفر قرار بگیره و به او دستور بدهد؟؟؟ این اتفاق در نیروی هوایی هشتم شکاری در حال وقوع هست، و پاسبخش سرباز صفر و نگهبان سربازان وظیفه هستند!

          1. عجب شیر چطور جایی هستش برای آموزش…من پسرم افتاده اونجا خیلی نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !