سربازی حرفه ای چیست – جزئیات طرح ارائه شده در مجلس

سربازی حرفه ای

یکی از قوانین مورد بحث در مجلس که با با استقبال بسیاری از افراد جامعه و البته انتقاد بسیاری دیگر وجود دارد و به تصویب نهایی نمایندگان رسیده است ، سربازی حرفه ای میباشد.بحث ها در میان مسولان بسیار پیچیده است و ممکن است هر لحظه خبر اجرایی شدن آن منتشر شود.

ما در این مقاله بطور مفصل و دقیق به بررسی طرح سربازی حرفه ای میپردازیم تا علاوه بر جنبه های خوب ، جنبه های بد آن هم در نظر گرفته شود.بعد از مطالعه چند دقیقه ای این مطالب به سادگی میتوانید تصمیم بگیرید که آیا از این طرح استفاده کنید یا نه!

 سربازی حرفه ای چیست؟

مجلس شورای اسلامی در مقام نمایندگان مردم مصوب کردند تا سربازی از حالت اجباری بعد از ۱۰۰ سال خارج شود و مانند اغلب کشور های دنیا اختیاری باشد.

در این طرح نوعی برنامه ریزی شده است که مدت خدمت سربازی از ۲۱ ماه فعلی به ۵ سال افزایش یابد و کسانی که در این طرح وارد میشوند ۵ سال در نیروهای مسلح شاغل باشند.

این مصوبه نوعی برنامه ریزی شده است که سربازان شاغل در طرح سربازی حرفه ای دیگر حقوق ناچیز سربازی دریافت نکنند و میزان حقوق آن ها به اندازه پرسنل نیروهای مسلح شود.

در عوض کسانی که به سربازی نمیروند در موارد مختلفی که در ادامه در غالب جدولی بیان میکنیم با پرداخت مالیات در امور مختلف حقوق سربازان را به مدت ۵ سال تامین کنند.

در نتیجه سربازی حرفه ای یعنی خدمت سربازی ۵ ساله به دلخواه یا پرداخت مالیات برای استفاده از خدمات اجتماعی جهت تامین مالی سربازان در حال خدمت.

جزییات طرح سربازی حرفه ای در مجلس

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با این طرح موافقت کرده است و حتی طبق گفته نمایندگان بودجه لازم برای اجرایی کردن این طرح فراهم شده است.

تنها حدود ۱۶ کشور در جهان دارای سربازی اجباری هستند و جالب است بدانید ایران تنها کشوری است که دارای سربازی اجباری فقط برای آقایون میباشد.

در مجلس پیشنهاد شده است تا ارتش با آموزش های مناسب به سربازان حرفه ای از این نیروی مازاد در ماموریت ها و دیگر فعالیت های جاری استفاده کند.

علاوه بر تصویب مجلس و کمیسیون امنیت ملی باید شورای نگهبان این مصوبه را به قانون تبدیل و به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کند.

ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به صلاحیت سازمانی امکان رد این طرح و عدم اجرای آن را دارد.

در صورت نیاز فرمانده کل قوا یعنی آیت الله خامنه ای میتواند به شخصه این طرح را تایید و جهت اجرا با آن مواقت کند.

با ۵ ساله شدن سربازی کمبود نیرو جبران میشود و هزینه ها از مالیات خدمات دولتی تامین خواهد شد.

با این طرح دیگر هیچ محدودیتی همچون خروج از کشور یا ادامه تحصیل برای کسانی که سربازی نرفته اند وجود ندارد و تمامی مشمولان حق استفاده از تمامی خدمات اجتماعی را دارند.

در جزئیات مصوبه مجلس برای اکثر خدمات اجتماعی از دریافت گواهینامه گرفته تا انتقال سند و خروج از کشور علاوه بر هزینه های دریافتی مبلغی هم بصورت مازاد برای کسانی که سربازی نرفته اند در نظر گرفته شده است.

موضوعات مرتبط : مدت خدمت سربازی در قانون فعلی

در تقسیم بندی مجلس مشمولان به ۴ دسته تقسیم شده اند :

✔️ کسانی که دارای کارت معافیت هستند( معافیت پزشکی ، کفالت ، موارد خاص و …)

✔️ کسانی که نه معافیت دارند و نه غایب هستند ( مشمولان در حال تحصیل )

✔️ کسانی که بعنوان مشمول غایب یا وضعیت نا مشخص ( فراری ) محسوب میشوند.

✔️ کسانی که در طرح سربازی حرفه ای در حال خدمت هستند.

فقط در حالت چهارم هیچگونه مالیات یا دریافتی مازادی برای استفاده از خدمات اجتماعی دریافت نمیشود و در مابقی حالات مشمولان باید بر اساس نرخ های مصوب هزینه کرد داشته باشند.

در ادامه جدول پیشنهادی تامین مالی حقوق سربازان حاضر در طرح سربازی حرفه ای را که توسط مجلس به تصویب نهایی رسیده است به شما عزیزان نشان میدهیم.

مالیات مجلس برای طرح سربازی حرفه ای

طرح سربازی حرفه ای کی تصویب میشود ؟

در واقع باید گفت طرح سربازی حرفه ای تصویب شده است و در تمامی لایه های مجلس از کمیسیون امنیت ملی تا صحن علنی به تصویب رسیده است و در قالب مصوبه جهت تبدیل به قانون شدن به شورای نگهبان ارسال شده است.

تنها مرحله باقیمانده از تصویب و اجرایی شدن این طرح مورد قبول واقع شدن آن توسط شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح میباشد.

در صورت اختلاف نظر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ، تشخیص مصلحت نظام میتواند به عنوان مرجع ثالث بر اساس رای گیری اعضا نظر نهایی را صادر کند.

رهبری جمهوری اسلامی ایران بعنوان فرماندهی کل قوا میتوانند به شخصه با این طرح موافقت و طرح سربازی حرفه ای را جهت اجرا به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کنند.

مزایا و معایب سربازی حرفه ای در ایران در صورت تایید

قطعا هر قانونی دارای معایب و مزایایی است که این موضوع را میتوان نسبی در نظر گرفت.برای مثال ممکن است شخصی از نظر مالی در وضعیت خوبی باشد و هر چقدر هم مالیات افزایش پیدا کند به حالش فرقی نداشته باشد و بر عکس ممکن است این طرح برای خیلی ها بد باشد.

اما در کل میتوان به این موارد بصورت کلی اشاره کرد:

مزایای طرح سربازی حرفه ای

  • ایجاد اشتغال برای کسانی که فاقد درامد و کار ثابت هستند.
  • افزایش حقوق سربازی به میزان حقوق پرسنل پایور نیروهای مسلح
  • امکان جذب در نیروهای مسلح بعد از پایان طرح سربازی حرفه ای
  • بر طرف شدن مشکلات تحصیل مشمولان غایب
  • بر طرف شدن مشکلات خروج از کشور مشمولان غایب
  • بر طرف شدن مشکلات ازدواج بسیاری از جوانان
  • بالانس نیروهای متخصص در تمامی یگان های نظامی
  • بر طرف شدن مشکلات دریافت انواع وام نیاز به کارت پایان خدمت یا معافیت

معایب طرح سربازی حرفه ای

  • احتمال عدم تامین بودجه لازم برای حقوق سربازان
  • احتمال عدم پرداخت مالیات در موارد تعیین شده
  • احتمال افزایش سرباز فراری در طول مدت سربازی ۵ ساله
  • احتمال عدم بالانس نیروهای وظیفه لازم نسبت به مالیات دهندگان
  • تغییرات بسیاری از قوانین سربازی
  • عدم تامین نیرو در زمان های خاص مانند جنگ
  • ایجاد مشکلات مالی احتمالی برای بسیار از مالیات دهندگان

شایعات کذب در مورد سربازی حرفه ای

  • برای استفاده از این طرح باید در دوره های مهارت آموزی شرکت کرد.
  • استفاده از این طرح دارای معیار سنی میباشد.
  • تمکن مالی افراد باید مشخص شود.
  • امکان استفاده از کسری خدمت وجود دارد.
  • کسانی که قبلا معاف شده اند میتوانند به خدمت سربازی ۵ ساله بروند.
  • کسانی که سربازی نروند باید ماهانه ۷ تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند.
  • کسانی که در سرباز حرفه ای شوند به جنگ اعزام خواهند شد.
  • امکان انصراف از طرح وجود دارد.
  • نمیشود در حین سربازی از معافیت ها استفاده کرد.

موضوعات مرتبط : معرفی انواع معافیت های سربازی

خلاصه مطالب

در این مقاله صفر تا صد طرح سربازی حرفه ای مصوب در مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن مدت خدمت سربازی به ۵ سال افزایش پیدا خواهد کرد توضیح داده شد.بعد از تصویب مجلس لازم است شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح جهت اجرایی شدن این طرح موافقت خود را اعلا کنند تا این قانون بطور رسمی در کشور اجرایی گردد.

در صورت تایید و اجرایی شدن تامین حقوق افرادی که وارد سربازی شوند بر اساس هزینه های دریافتی مازاد بابت خدماتی همچون صدور و دریافت گواهینامه و گدرنامه ، نقل و انتقال سند ، واردات و صادرات و امثال این خدمات اجتماعی تامین خواهد شد.

امیدواریم توانسته باشیم به بخشی از دغدغه های ذهنی شما پاسخ دهیم.میتوانید برای ارتباط با کارشناسان سرباز مشاور همین الان با ما تماس بگیرید.

3 پاسخ

  1. خودشان هم به خوبیه خوب میدانند که افراد بالای سی و چند سال سن دیگه نه با تهدید نه با وعده وعید خدمت سربازی نمی‌روند. فقط بلاتکلیف هستند آنهم هیچ سودی ندارد.تمام کشورهای دنیا نهایتاً بعد ۲۸ یا ۳۰ سال دست از سر غایب و فراری برمیدارند. فقط تو ایرانه که چهارمیلیون جوان عمرشون به فنا می‌ره آنهم واسه خاطره هیچ و پوچ…واسه یه سربازی نرفتن.

  2. حرف حق همین است،،،خداییش بعد بیست سال باید یه عفو رهبری برای همه ی افراد بالای ۳۵ سال سن اعلام کنند تا تکلیف ۸۰ درصد از غایبین و فراریان روشن شود.

  3. نرفتن به سربازی دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد: از ترس، ناسازگاری، مشکلات خانوادگی و مالی، تا ناتوانی و آسیب های جسمی، تا مخالفت سیاسی و یا امید به عفو دیگری همانند سال ۱۳۸۲ (که در کمال تعجب پس از گذشت ۲۰ سال همانند آن دیگر رخ نداده و سن غایبان به بالای ۴۵ سال رسیده است). از آنجایی که بوروکراسی نظام وظیفه برای اثبات معافیت بسیار سختگیرانه و بی ارفاق است، بسیاری ترجیح می دهند غایب بمانند، تا اینکه پس از دوندگی بسیار، ریسک رد شدن درخواست معافیت و به دنبال آن تبدیل شدن به فراری را به جان بخرند. هنگامی که آب از سر گذشت و مردی سالها از بسیاری از خدمات شهروندی از تحصیل تا کار رسمی و بیمه محروم شد، دیگر چه یک وجب چه صد وجب. تهدیدهای هر از چندگاه سرداران هم تنها نمک روی زخم وی است، نه بیشتر. بدیهی است که سنت اجباری و تاریخ مصرف گذشته، با حلواحلوا کردن مقدس نمی شود.

    همچنین خود سرداران هم به خوبی می دانند که عدد ۵۰ سال سن برای سربازی، تنها یک پیش بینی برای زمان جنگ است، وگرنه در زمان صلح هیچ کشوری (حتا آمریکای جنگ طلب، اسراییل و روسیه و اوکراین درگیر جنگ) مردان را تا این سن مجبور به سربازی نمی داند. چه، بالای ۳۵ سال نه تن همراهی می کند، نه کسی تحمل زورشنوی و فرمانبری دارد. بیشتر جهان سربازی زوری را کنار گذاشته، آن چند کشور باقیمانده هم پس از ۲۸ یا ۳۰ سالگی، چه رفته چه نرفته، دست از سر مردان بر می دارند. در گذشته در ایران نیز به صورت دوره ای در هر دهه و پیش از بحرانی شدن انباشت سربازی-نرفته ها برای اقتصاد و بافت جمعیتی کشور، به بهانه های گوناگون بخش بزرگی از جاماندگان را معاف و پرونده نیروی انسانی ستادکل را سبک می کردند:

    سالهای ۷۷ تا ۸۰ سربازی را با ۱ تا ۱٫۵ میلیون فروختند. سال ۸۲ هم همه سربازی نرفته های دهه ۴۰ و ۵۰ (متولدان تا ۵۴) را معاف و به گونه پرونده غایبان و فراریان را ریست فکتوری کردند، چون خوب می دانستند و می دانند آدم ۳۰ و چند سال به بالا با تجربه سه دهه زندگی در سختی های این کشور، خودش برای خودش مرد شده، زیر حرف زور چند درجه دار و افسر جوانتر از خودش نمی رود و درنهایت پادگان را به هم می ریزد. پس این آدم دیگر به درد سربازی رفتن نمی خورد.

    هر چه که امروزه مانده، متولدان ۱۳۵۵ به این سو هستند که از سال ۱۳۸۲ [به اصطلاح زمان شاه و رعیتی(!)] “مشمول” شده و پس از گذشت دو دهه تعدادشان به رقم بسیار بزرگ ۴ میلیون نفر رسیده است. شگفت آن که ۲۰ سالی است نیروهای دفاعی ایران اصرار دارند همچنان تا ۵۰ سالگی برای مردان سربازی نرفته خط و نشان بکشند، همزمان بسیاری معافیت ها را برداشته و سن کفالت پدر را از ۵۹ به ۷۰ سال رسانده اند! (با توجه به امید به زندگی مردان ایرانی، به احتمال قوی بسیاری پسران سرپرست پدر، تا زمان مرگ پدرانشان و شاید مرگ خودشان(!) معاف نشده یا نخواهند شد!)

    برنامه فروش غیبت سربازی سال ۹۳ تا ۹۸ به رغم هارت و پورت و منت گذاشتن دست اندرکارانش، با اقبال کمتر از ۵ درصدی جامعه هدف، با شکستی سنگین روبه رو شد، چون از یک سو برخلاف تورم چهار برابری نسبت به سال ۷۷، نرخ فروش سربازی بیش از ۲۰ برابر(!) سال ۷۷ بود که از توان مالی ۹۵ درصد غایبان خارج بود! از سوی دیگر آن طرح تنها برای زیر دیپلم و دیپلمه ها با سن زیر سال ۳۰ طرح خوبی بود، ولی برای دانشگاه رفته ها که سن بالاتری داشتند هزینه گزاف و دست آورد ناچیزی داشت (دارندگان مدرک دانشگاهی+دست کم هشت سال غیبت که سن ۳۰ و چند سال را رد کرده، عملا شانسی برای استخدام در ایران یا خارج ندارند). در کشوری که ۹۰ درصد مردم آن رنگ سفر هوایی داخلی را نمی بینند، طبیعتا ۴ میلیون غایب و فراری دنبال پاسپورت و سفر خارجی نیستند. پس آن کارت معافیت گران و بی خاصیت و مشروط (عدم استخدام دولتی، عضویت در مجلس، شوراها یا نیروهای مسلح) به کارشان نمی آمد. نتیجه آن که شد که کمتر از ۵ درصد از آن استفاده کردند و بسیاری جا ماندند.

    در این میان هر از چندی معافیت های ریزی برای فرزندان جانبازان، آقازاده ها، متاهل ها و … با آب و تاب پیش کشیده می شود، که تنها نمک روی زخم آن چندمیلیون نفر است. طرح های خنده داری مانند سربازی ناپیوسته ۶ و ۸ ساله در بسیج (که به گونه ای ماهیگیری از آب گل آلود برای پرکردن کادر سازمانی بسیج، آمارسازی و پزدادن است) راه به جایی نخواهد برد، چه آدم پا به سن گذاشته نمی تواند هفته ای دو روز کار و زندگی را رها و در فلان پایگاه بسیج برای یکی جوانتر از خودش پا جفت کند، یا بدتر از آن، سرویس تخصصی رایگان بدهد. همه به خوبی می دانند خوب و بد چنین طرح هایی به مود مسوول پایگاه و نیاز یگان بستگی دارد که یک آدم جا افتاده برنامه زندگی اش را روی آنها شرط بندی نخواهد کرد. همچنین طرح های ۶ یا ۸ ساله به درد بالای ۳۰ ساله ها نمی خورد، چون زمانی که کارت پایان خدمت به دست فرد می رسد دیگر سن تحصیل، استخدام یا مهاجرت را رد کرده و باید به فکر بازنشستگی و دو متر جا در گورستان باشد تا خود به خود با فرارسیدن ۵۰ سالگی معاف گردد.

    مشکل اساسی آنجاست که این ۴ میلیون نفر به همراه خانواده هایشان بدون داشتن کار رسمی، بیمه و بازنشستگی یا هرگونه طرح حمایتی، به همراه بیش از ۷ میلیون دختر دهه ۵۰ و ۶۰ که پا به پای آنها به تجرد قطعی رسیده اند، در سالهای آینده همگی وارد دهه ششم زندگی و سن بازنشستگی خواهند شد (چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر، برابر با ۱۶ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور!). آن زمان نظامیان زورگو و گروگانگیر امروز (یا جانشینان فردایشان) باید برای لشکر انبوه پیرمردان سربازی نرفته فاقد درآمد و پیرزنان بی سرپرست به فکر آسایشگاه و بیمارستان و امنیت باشند.

    پس بهتر است ستاد کل از تهدیدهای موردی، معافیت های پراکنده و طرح های آبدوغ خیاری، همچنین کاهش های ۳ ماهه، بخشش جریمه اضافه خدمت، خدمت در شهر خود و دل-خوش-کنک هایی از این دست(!) که تنها بخش کوچکی از مساله را پوشش می دهند دست برداشته، پس از ۲۰ سال دوباره عفو فراگیری به مانند سال ۱۳۸۲ را برای همه افراد بالای ۳۵ سال عملیاتی کنند.

    همچنین با توجه به افزایش سالانه مقاومت مدنی در نسل نو، از دو سال درس آمادگی دفاعی تئوری و عملی در دبیرستان ها به جای دوره آموزشی سربازی پسران (و نیز دختران) حداکثر بهره برداری را نموده، و در اندیشه طرحی روزآمد برای پر کردن سازمان پرسنلی نیروهای مسلح باشند، و پیرو آن، این بخش از قانون اساسی نیز مورد بازبینی جدی قرارگیرد، چه متولدان دهه ۸۰ و ۹۰ (نسل “زد”) به صبوری دهه های پیش نخواهند بود و پیش از پیرشدن در ساختار کهنه سربازگیری یا سالها گروگان یک کارت بی خاصیت ماندن، احتمالا واکنش های دیگری نشان خواهند داد و کشور را به هم خواهند ریخت.

    والسلام علی من اتبع الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !