تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی

تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی
تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی

تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی : خدمت نظام وظیفه عمومی برای تمامی مشمولین به این خدمت (به جز افرادی که بنا به دلایلی از خدمت معاف می شوند) امری ضرور است. تمامی کسانی که در این خدمت مشغول وظیفه می باشند دارای شرایط یکسان بر حسب مدرک تحصیلی نیستند و به همین خاطر دارای درجه های نظامی متفاوتی خواهند شد.

در این مقاله ما قصد داریم به سوال پاسخ دهیم درجه نظامی در سربازی چگونه تعیین می شود و نقش تحصیلات در آن چیست؟

مدرک تحصیلی و نوع درجه نظامی

بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه ،ملاک و معیار تعیین درجه سربازی بسته به مدرک تحصیلی فرد مشمول نظام وظیفه دارد. هرچه میزان تحصیلات مشمولین بیشتر باشد، درجه نظامی بالاتری را دریافت خواهد کرد و در طول دوران خدمت، وظایف ساده تری نسبت به دیگران بر عهده خواهد داشت علاوه بر وظیفه کمتر میزان حقوق دریافتی درجه ها بر حسب مدرک تحصیلی بالا بیشتر خواهد بود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اعطای درجه نظامی متناسب با میزان تحصیلات مشمولین در تمامی یگان‌های نظامی یکسان است و تنها نام درجه نظامی با توجه به نوع یگان که شامل ارتش،سپاه، وزارت دفاع و نیروهای انتظامی است،متفاوت خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از معافیت تحصیلی کلیک کنید.

ترتیب درجات نظامی طبق مدرک تحصیلی

برای اینکه شما را  به درک بهتر تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی برسانیم در ابتدای امر شما را به نوع درجه کسب شده بر حسب نوع مدرک تحصیلی آشنا خواهیم کرد. سربازان بعد از سپری کردن دوره آموزشی خود طی یک مراسم مشخص جشن تعیین درجه دارند.

در این جشن مشمولین بر حسب مدرک خود سر دوشی درجات خود را دریافت می‌نمایند. مسلما نام درجه هابر اساس یگان محل خدمت سرباز متفاوت خواهد بود . ولی فرقی نمیکند شما در ارتش، سپاه یا نیروی انتظامی قرار است دوره سربازی خود را بگذرانید چرا که بازهم نوع درجه شما بر حسب مدرک تحصیلی خواهد بود. در زیر درجات مربوط به هر دوره تحصیلی را برای شما ارائه می کنیم .

مدرک دکترای تخصصی:  درجه ستوان دوم

مدرک کارشناسی ارشد: درجه ستوان سوم

مدرک کارشناسی: درجه گروهبان یکم (دربرخی سازمان ها استوار یکم یا استوار دوم)

مدرک کاردانی: درجه گروهبان دوم و سوم (دربرخی سازمان ها سرجوخه)

مدرک دوره متوسطه: درجه سرجوخه (در برخی سازمان ها سرباز یکم)

مدرک سیکل یا زیر دیپلم:  درجه سرباز دوم،سوم یا صفر

تمامی درجات فوق برای کلیه ارگانهای ارتش ،سپاه، وزارت دفاع و نیروی انتظامی یکسان می باشد.

تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی

تاثیر درجه نظامی بر دریافت حقوق در سربازی

همانطور که درجه نظامی در سربازی بر حسب مدرک تحصیلی مشخص می شود میزان حقوق سربازان بر اساس مدرک تحصیلی تعیین میگردد. در نتیجه هرچه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشید ، درجه ی نظامی بالاتری خواهید داشت و بر همین حسب حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد. علاوه بر این حقوق کارکنان غیر وظیفه ای که در پادگان ها مشغول انجام وظیفه می باشند نیز بر حسب مدرک تحصیلی آنها و آزمون های انجام شده تعیین می گردد.

برای اطلاع از معافیت سربازی رتبه های برتر کنکور کلیک کنید. 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که برای شما عزیزان به بررسی تاثیر تحصیلات بر درجه نظامی در سربازی بپردازیم و نشان دهیم که چگونه میتوانید بر حسب نوع مدرک تحصیلی که دارید از درجه های نظامی برخوردار شوید. داشتن درجه نظامی میتواند برای شما به نسبت کسانی که مدرک پایین تری دارند مزایای را به همراه داشته باشد از جمله این مزایا دریافت حقوق بیشتر و بر عهده کردن وظایف کمتر و آسان تر است.

برای رزرو وقت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

7 پاسخ

  1. سلام یه سوال من مدرک تحصیلی پایه یازدهم داشتم دوران آموزشی آموزشیم که تموم شد درجه سرباز دوم بهم دادن الان داخل یگان خدمت میکنم مدرک تحصیلی دیپلم رو دریافت کردم آیا به نیرو انسانی مدرک رو بدم ارتقا درجه به سرجوخه یا رزمیار که مال مدرک تحصیلی دیپلم هست رو میگیرم یا درجه فقط برای اموزشیه

  2. من امسال دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هستم، پدرم سال ۷۳ با مدرک کارشناسی رفت خدمت ستوان دوم شد ولی الان دکترا ستوان دوم میشه. هر چی زمان جلو تر اومده میزان درجه بر حسب تحصیلات پایین تر اوردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !