طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی

مصوبات مجلس معافیت سربازی و مدت خدمت سربازی

در سال ۱۴۰۳ قوانین زیادی در مورد سربازی و انواع معافیت ها به تصویب رسید و در واقع به نوعی اصلاحات زیادی در مورد معافیت سربازی و مدت خدمت سربازی صورت گرفت.در کنار طرح اجرا شده در ستاد کل نیروهای مسلح میتوان اشاره ای هم به طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی کرد.

در واقع مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده ملت مصوباتی را در خصوص سربازی و معافیت های سربازی به تصویب رساند تا بعد از تایید در کمیسیون های مربوطه و ستاد کل نیروهای مسلح خبر های خوبی برای مشمولان در راه باشد.

👈 این قوانین کدامند؟

👈 آیا اجرا شده است؟

👈 برای اجرا تصویب مجلس کافی است؟

👈 اصلا احتمال اجرایی شدن دارد؟

مصوبه اول مجلس در خصوص معافیت سربازی : قانون معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال

در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ بود که قانون معافیت مشمولان داخل و خارج از کشور که حداقل دارای ۲ فرزند هستند در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این قانون جهت تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

در طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی آمده است تمام مشمولان بالای ۳۵ سالی که دارای ۲ فرزند و تمام مشمولان کمتر از ۳۵ سالی که دارای ۳ فرزند هستند میتوانند از خدمت سربازی بدون هیچگونه پرداخت هزینه ای معاف شوند.

مصوبه دوم مجلس در خصوص معافیت سربازی : قانون معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال

در طرحی جدید تر مجلسی ها تصمیم گرفتند تا سن معافیت را از ۳۵ سال به ۳۰ سال کاهش دهند و معیار را بجای ۳۵ سال، ۳۰ سال در نظر بگیرند.در این قانون مصوب شده که تمام مشمولان بالای ۳۰ سال دارای ۲ فرزند و تمام مشمولان کمتر از ۳۰ سال دارای ۳ فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.

در حالی که…

ستاد کل نیروهای مسلح در بهار ۱۴۰۳ اعلام کرد طبق قانون جدید پیرو اصطلاحات قوانین وظیفه عمومی تمام مشمولانی که بالای ۴۰ سال سن داشته باشند و حداقل ۳ فرزند دارند میتوانند بدون پرداخت هزینه از خدمت سربازی معاف شوند.

همچنین تمام مشمولان کمتر از ۴۰ سالی که حداقل دارای ۴ فرزند هستند هم از خدمت سربازی معاف خواهند شد.این قوانین در حالی به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح رسید که تا قبل از متولدین ۵۴ از خدمت سربازی معاف میشدند و موضوع داشتن فرزند ملاک نبوده است.

بنابراین باید در سال ۱۴۰۳ معافیت به متولدین ۵۵ و قبل از آن میرسید که دیگر اجرایی نشد و تمام مشمولان در این سن جز با داشتن ۳ فرزند نمیتوانند از خمت سربازی معاف شوند!

انواع روش ها و قوانین فعلی معافیت سربازی

مصوبه سوم مجلس در خصوص مدت خدمت سربازی

همزمان با تصویب این قوانین که در مورد معافیت سربازی بود مجلسی مصوبه ای دیگر را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کردند که طی آن قرار بر این شد مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه کاهش پیدا کند.

در حالی که…

ستاد کل نیروهای مسلح در کنار تصویب چند قانون جدید در خصوص معافیت سربازی در مهر ماه ۱۴۰۳ قانون کاهش مدت خدمت سربازی را تصویب و به سرعت به اجرا رساند بطوری که برای اولین بار مشمولان در حین خدمت هم شامل این قانون میشدند.

در قانون جدید مدت خدم سربازی از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش پیدا کرده است و ملاک بومی و غیر بومی بودن سربازان از ۵۰ کیلومتر فاصله تا محل سکونت به ۲۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. بنابراین سربازان بومی ۲۱ ماه و غیر بومی ها ۱۸ ماه خدمت میکنند.

همچنین خدمت در متاطق عملیاتی و بد آب و هوا و جزایر دارای کسری خدمت است.تنها کسانی که شامل این کاهش در مدت خدمت سربازی نمیشوند سربازان امریه هستند و مطابق قبل خدمت آن ها بدون امکان استفاده از انواع کسری خدمت همان ۲۴ ماه محاسبه میشود.

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی و کاهش مدت خدمت مورد استقبال بسیاری از مشمولان قرار گرفت و بسیاری از غایبین ابراز علاقه مندی کردند تا در صورت یک ساله شدن مدت خدمت سربازی سریعا برای اعزام اقدام کنند.

قوانین فعلی در خصوص مدت زمان خدمت سربازی

مصوبه چهارم مجلس در خصوص سربازی حرفه ای

در یکی از جنجالی ترین طرح های مجلس که مدتی است حرف آن در میان قانون گذاران وجود دارد حرفه ای شدن سربازی و پرداخت مالیات از سوی کسانی که غایب هستند بعنوان حقوق به کسانی که در مدت بیشتر از حالت فعلی به سربازی میروند.

این طرح نسبت به طرح های دیگر مصوب در مجلس شورای اسلامی کمتر مورد بحث قرار گرفته است و ممکن است مدت ها زمان ببرد که زیر ساخت لازم برای اجرای آن آماده شود اما در هر صورت جز مواردی است که در مجلس مورد تایید است.

نحوه تصویب نهایی مصوبات مجلس

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی در تمام زمینه های گفته شده در صورتی که تبدیل به مصوبه شود باید مورد تایید کمیسیون های مشخص در مجلس و تصویب در صحن علنی قرار گیرد و قانون جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شود.

در واقع مصوبات مجلس به تنهایی قابلیت اجرایی ندارد و تا زمانی که شورای نگهبان هر گونه مصوبه ای را تایید نکند آن مصوبه به قانون تبدیل نخواهد شد و به ارگان مشخص ابلاغ نمیشود.که در این مورد شورای نگهبان حتما با ستاد کل نیروهای مسلح مشورت خواهد کرد.

در صورتی که بین مجلس و شورای نگهبان در خصوص قانون گذاری اختلافاتی وجود داشته باشد ، تشخیص مصلحت نظام میتواند به عنوان نماینده نظر قانونی را تایید یا رد کند که در اینصورت هم بدون در نظر گرفتن نظر ستاد کل نیروهای مسلح قانونی تصویب و به اجرا نخواهد رسید.

آیا قانون معافیت سربازی بالای ۳۵ سال تصویب میشود؟

بارها از زبان مسولان ستاد کل نیروهای مسلح موضوع اصلاح قوانین سربازی بیان شده است و همچنین قوانین معافیت سنی همچنین کاهش مدت خدمت سربازی تصویب و به اجرا رسید.در مورد کاهش سن معیار معافیت از مشمولان دارای فرزند باید گفت خیلی سخت است بتوان این موضوع را پیشبینی کرد.

اما با توجه به سیاست های کلی نظام در موضوع فرزند آوری و تعداد بسیار بالای مشمولان غایب دارای فرزند بسیار محتمل است این قانون با ملاک سنی ۳۵ سال مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح قرار بگیرد.

البته ممکن است در مورد تعداد فرزندان صرفا چیزی که مجلس تصویب کرده است اجرا نشود و تعداد فرزند را طبق نظر قبلی ستاد کل نیروهای مسلح ۳ و ۴ فرزند برای بالا و کمتر از ۳۵ سال ملاک اجرای قانون معافیت سربازی قرار دهند.

آیا مدت خدمت سربازی ۱۲ ماه میشود؟

بعد از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی اولین کسی که اظهار نظر رسانه ای داشت وزیر دفاع بود که صراحتا از عدم تصویب این قانون با توجه به کاهش مدت خدمت سربازی به ۲۱ ماه خبر داد.

اما ممکن است کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه در آینده اجرایی شود و با توجه به زیر ساخت مورد نیاز برای اجرای این قانون و تغییرات گسترده در بسیاری از قوانین سربازی همچون کسری های خدمت که عملا حذف خواهد شد زمان زیادی تا اجرا باشد.

در نظر داشته باشید…

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی صرفا مربوط به سال ۱۴۰۳ نمیباشد و در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است پس ممکن است مصوبه ای الان تصویب شود و به شورای نگهبان هم ارسال شود اما تایید نهایی در این شورا و به قانون تبدیل شدن آن مدت ها زمان بر باشد.

در پایان

ما در کنکور مشاور با رصد آخرین اخبار پیرامون معافیت سربازی و قوانین مربوط به مدت خدمت سربازی و البته مابقی قوانین دیگر در تمام حیطه ها و موضوعات سعی داریم صرفا اخبار را منتشر نکنیم و جهت راحتی شما و جلوگیری از سردرگمی اخبار پیرامون تایید نهایی و اجرایی شدن آن ها را در نظر بگیریم.

میتوانید با عضویت در کی از کانال های سرباز مشاور در شبکه های اجتماعی به سادگی آخرین قوانین اعلامی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی مطلع شوید.

38 پاسخ

  1. سلام خواستم بپرسم ایا معافیت دوفرزندی بالای ۳۵ سال اجرایی میشه ما با دوتا بچه ازهمه چی محرومیم واقعا سخته

  2. ب نظر من حرفه ای کردن و مالیات گرفتن بهترین گزینه است حق هیچ کس ضایع نمیشه و البته برای متاهل ها تخفیف در نظر گرفته شود

  3. سلام من مادرم و برادر از خودم بزرگ تر زیر نظر بهزیستی است و دو برادر از خودم کوچک تر هم خدمت سربازی رفته و پدرم دو سال فوت کرده خودم هم ۳۷ سال دارم مجرد هستم هرچه میرم نظام وظیفه میگن معافیت سربازی شامل شما نمیشه اگه راه حل داره برام راهنمایی کنید ممنون از برنامه های شما

  4. چرا جوابش نمیاد سه ماه اولو که تصویب کردن به ما نخورد در واقع به نفع بومی ها شد لطفاً کسری خدمت سه ماه را قبول کنین بخدا مشکل داریم

  5. چرا شورای نگهبان ما را از چشم انتظاری در نمی آورد
    بالای ۳۵سال دو فرزند را معاف کنید یه خانواده های ما رحم کنید معاف هم نکنید باز هم ما شرایط خدمت کردن را نداریم
    از طرفی بدبختی و فلاکت و محرومیت ما چه نفعی برای این کشور دارد
    لطفا کمی مسولین به فکر سن بالاها باشید

  6. سلام و عرض ادب بنده متولد ۵۵هستم و ۴۷سال سن دارم و دوتا هم فرزند دارم و خدمت هم رفتم و چون به هیچ عنوان تکلیف من روشن نشد و هر کسی از سر خودش انداخت من نرفتم سال ۷۵ و یک بار هم برای استعلام مدارک خودم تهران رفتن و فرمودند اصلا مدارکی دال بر خدمت رفتن من نیست حالا من میتونم معافیت بگیرم یا نه

  7. با عرض سلام ادب و احترام
    امیدواریم شورای محترم نگهبان با تصویب معافیت مشمولان غایب بالای ۳۵ سال و دارای دو فرزند عیدانه ای به دهه ی شصتی ها بدهد باشد تا جبرانی ناچیز بر سختی ها و ناملایماتی که به این نسل بعد از انقلاب تحمل کرده اند و همواره با وجود سختی ها پشتیبان نظام و انقلاب بوده اند از اینها گذشته کسی که ۳۸ سال سن و دو فرزند دارد عملا نمی تواند به خدمت برود

  8. سلام و عرض ادب و احترام
    بنده اعزامی درجه داری سال ۷۶هستم بعلت تهمت ناروا و جرم نکرده منو از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ناکام کردن و بمدت ۴۳سالمه هنوز هم تو زندان هستم و دارای دو فرزند هستم و هنوز هیچ جرمی هم مرتکب نشدم و هیچ سابقه کیفری هم ندارم تورو خدا کمکم کنید

  9. سلام کسی که ۳۰سالشه متاهلم هست و سه تا فرزند داره و دو ماه هم خدمت رفته بعدش فرار کرده به نظرتون معاف میشه

  10. من ۳۹ سالمه متاهل و دارای فرزند.
    حالا بنابه جبر زمانه اون موقعی که باید خدمت میرفتم نرفتم و الان هم که دیگه کاری ازم برنمیاد.
    نه تنها من کل دهه شصتی هایی که خدمت نکردن دیگه الان توان خدمت کردن ندارن.
    و در حال زندگی در یک برزخ میباشند.
    ماها دیگه توانایی خدمت نداریم بهتره یک قانون جامع و فراگیر بزارن تا این افراد تایین تکلیف شوند.
    از مسئولان خواهشمندیم در این زمینه همکاری کنند تا گره از زندگی من و دیگران باز بشه

  11. سلام بعداز۵ماه چشم انتظاری که شورای نگهبان معافیت دوفرزندی تاید بکنه امروز اب پاکی راریخت رودست همه نظیف شورا ردش کرده هم یکساله شدن سربازی هم دوفرزندی ردش کردن رای بی رای من ۵ساله دیگه ۵۰سالمه تسل سوخته بدردم نمیخوره کی ادم ۴۵ساله میبره سرکار

    1. حرف حق، ولی کو مسئول دلسوز،سال ۱۳۸۲، ۲۸ سال به بالا رو معاف کردن الان بالای ۴۰ سال بادو فرزند بایدبره خدمت،که هیچ کس هم نمیتونه بره،پس چرااذیت میکنید ، پایان خدمت بالای ۴۰ سال فقط برای کربلا رفتنه ،این هم مسئولین محترم راهو بستن،خدایا

  12. سلام من اعزامی ۹۳ بودم به علت مشکلات مالی فقط ۶ ماه رفتم خدمت الانم متاهلم جدا از خانواده زندگی میکنم مستجرم ایا راهی ب رای معافیت هست لطفا بگید ممنون

      1. چجور مشاوری هستی خب بنده خدا اونموقع مشکل مالی داشته نرفته بعد که وضعش بهترشده دیگه بخاطر غیبت و‌فرار اضافه می‌خورده نرفته درکش اینقدر سخته مشاوری یا اومدی حرف و تیکه بندازیجواب داری بده نداری مث خیلی‌ها که جوابشونو ندادی اینجا هم سکوت کن

        1. بنظر شما ما این قانون را گذاشتیم؟!
          امیدوارم هرچه سریعتر به دانش عمومی دست پیدا کنید

  13. من چهل سال دارم ریه ام خرابه دندان ندارم دکتراتعید میکند اما درهوزهنمیدن چون سرگردبامن مشکل داره نمیده از مجلس خواهش میکنم به فکر ما باشید معافیت بدین چقدر عمر می کنیم

  14. سلام بنده سال ۹۶ به خدمت اعزام شدم و بعد از گذراندن ۶ ماه به علت مشکلات شدید روحی
    اعم از فشار روحی استرس اضطراب و نگرانی و افسردگی نتونستم به خدمتم ادامه بدم لکنت زبان و تیک عصبی ناشی از مشکلات روحی روانی هم دارم وقتی با یه فردی مواجه میشم زبانم بند میاد و نمیتونم صحبت کنم و در گفت گو با اطرافام نمیتونم صحبت کنم و دارای مدرک تحصیلی سیکل هستم
    آیا میتونم معافیت بگیرم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  15. سلام من در سال ۱۳۷۵ در زاهدان خدمت کردم و در همان سال در مانور خاش بر اثر انفجار صدای توپ گوش راستم پرده اش پاره که هنوز گوشم پاره و کم شنوا شدم خواهشمندم مرا راهنمایی کنید

  16. ۳۴ سالمه ،خدمت نرفتم،بخاطر شرایط بدی که داشتم مجبور شدم برم تو بازار کاری که مهم تر از خدمت رفتن بود در اون وهله،دانشجو بودم نامه اعزام اومد،نتونستم به تحصیلم ادامه بدم،پدرم سال ۶۸ جبهه بود به مدت دوسال ،متاهلم، صاحب کسب و کار، دارم خرج خونوادمو تک و تنها میدم، دارم کار میکنم یه لقمه نون میارم سر سفره، با کلی وام و بدهی دارم زندگیمو سپری میکنم، حالا من باید برم خدمت در حال حاضر؟ باشه من میرم خدمت، کی کار کنه خرج خونه و زندگی و پدر مادرمو بده؟ کی پول قسط های عقب موندهو بده؟ اگه دولتم حاضره تمام این مسئولیت هارو قبول کنه میرم براشون خدمت میکنم، خدمت رفتن به این قیمت؟ همون طوری که هر سری برا خودشون قانون میذارن برای ما جوون هایی که با خون و دل به یه جایی رسیدیم هم یه قانونی بذارن، ما مردم نباشیم دولتی هم نیست اینو همیشه یادتون باشه

  17. از شورای نگهبان تقاضای اعلام خبر معافیت دو فرزندی را داریم
    چند ماهه منتظر نتیجه قطعی معافیت ۳۵ سال دارای دو فرزند هستیم

  18. این که ستاد کل تصمیم خود را ملاک عمل قرار دهد اهلانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. مرکر قانونگذاری در کشور مجلس شورای اسلامی است که به فرموده حضرت امام در راس امور است. این هم از بدبختی های کشورهای جها سوم است که چند مرکز تصمیم گیری در یک کشور وجود دارد و در ایران در این موضوع ستاد کل نیروهای مسلح به جای تمکین از مصوبه مجلس پس از تائید در شورای نگهبان خودسرانه تصمیم دیگری را می گیرد. واقعا قانون اگر ایرادی دارد باید در مجلس اصلاح شود و حتی اگر قانون اساسی ایراد دارد باید اصلاح شود و مثلا به ستاد کل نیروهای مسلح چنین اختیاری بدهد که ایشان به جای مجلس با توجه به ضرورت امر تصمیم گیری کند و گرنه در یک کشور چند مرکز تصمیم گیری ایران را به عقب می برد. جالب نیست که شورای انقلاب فرهنگی یک تصمیم بگیرد و مجلس تصمیم دیگری و ستاد کل یک تصمیم و مجلس تصمیم دیگری و هکذا

    1. بنده ۴۵سالمه دارای دوفرزندازشورای نگهبان تقاضا دارم برای دو فرزندی هرچی زودتراقدام کنندمشکلات زندگی بدبختی که ماتواین زمانه داریم میکشیم کاسبی نداری دارای فرزندبدبختی زندگی توراخداکسی به فکرماهاباشندمافرزندانه این مملکت هستیم چرابایدکسی به فکرمانباشه مگرماسربازی نرفته هاچه گناهی کردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !