لیست مناطق عملیاتی بعد از جنگ برای کسری خدمت

لیست مناطق عملیاتی بعد از جنگ برای کسری خدمت

لیست مناطق عملیاتی بعد از جنگ برای کسری خدمت توسط ستاد کل نیروهای مسلح به تمامی یگان های ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی اعلام شده است همچنین این ابلاغیه را سازمان وظیفه عمومی دریافت کرده است تا بر مبنای آن مدت کسری خدمت سربازان را محاسبه کند .

مجموعه سرباز با مشاور با پیگیری های فراوان و بررسی آخرین ابلاغیه های ستاد کل نیروهای مسلح لیستی از مناطق عملیاتی برای شما مخاطبین عزیز آماده کرده است همچنین مدارک مورد برای دریافت کسری خدمت یا معافیت در ادامه به شما توضیح داده خواهد شد .

منظور از مناطق عملیاتی چیست ؟

از سال ۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت گروه ک ها و نهاد های مختلفی در مرزها و داخل کشور اقدام به فعالیت های مخرب و تروریستی میکردند . این اقدامات حتی تا به همین امروز هم ادامه دارد .

تمامی مناطقی که در زمان جنگ ، قبل از جنگ و حتی بعد از جنگ درگیر چنین اقداماتی بوده است و در واقع جهت حفظ امنیت آنجا درگیری های مسلحانه میان نیروهای نظامی کشور با هر گروه و فرد و نهاد غیر ایرانی و حتی ایرانی میشده است جز مناطق عملیاتی محسوب میشود .

مناطق صرفا با نام عملیاتی شناخته نمیشوند و در بعضی از مناطق آن ها را با نام منطقه درگیر یا امنیتی میشناسند . جالب است بدانید حتی الان هم چنین مناطقی در کشور وجود دارد که البته با درایت و پیشرفت نیروهای مسلح کمتر پیش می آید درگیری به داخل مرز کشیده شود .

مقالات مرتبط : فرار از خدمت و مجازات سرباز فراری

نکته

عمده مناطق عملیاتی بعد از جنگ واقع در غرب ، شمال غرب و شرق و جنوب شرق کشور میباشند که بازهم در این میان به دلیل درگیری های گسترده و طولانی مناطق شمال غرب و جنوب شرق شناخته شده تر هستند .

اگر کمی پیگیر اخبار شده باشید احتمالا میدانید که حتی در حال حاضر هم نیروهای مرزبانی و سپاه درگیری های مقطعی در جنوب شرق و شمال غرب دارند و متاسفانه هر از گاهی خبر شهادت چند تن از غیور مردان ایران به گوش میرسد .

کسانی که بعد از جنگ در یگان های تخریب و خنثی سازی بوده اند هم میتوانند از ایثارگری استفاده کنند همچنین در بعضی از یگان های جنوبی کشور حتی با پایان جنگ درگیری های مقطعی بین نیروهای ایران و عراق در زمان بازپسگیری خاک ایران رخ میداد که این افراد هم حداقل چند ماهی شامل ایثارگری میشوند .

لیست مناطق عملیاتی بعد از جنگ برای کسری خدمت

بر اساس ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور ستاد کل نیروهای مسلح کسری و معافیت های ایثارگری را بر اساس خدمت در این مناطق به وظیفه عمومی ابلاغ کرده است . نام طرح کسری خدمت مناطق عملیاتی ، امنیتی یا درگیر امام حسن مجتبی است .

سربازان وظیفه و کارکنان پایور نیروهای مسلح که در مناطق جنگی یا امنیتی درگیر و عملیاتی از تاریخ ۳۱/۶/۵۹ تا ۲۷/۵/۶۷ خدمت کرده اند ۱۰۰ درصد شامل کسری ایثارگری میشوند .

سربازان وظیفه و کارکنان پایور نیروهای مسلح که در مناطق غرب و شمال غرب کشور از تاریخ ۲۵/۵/۵۸ تا ۲۷/۵/۶۷ خدمت کرده اند ۱۰۰ درصد و افرادی که در همین مناطق از تاریخ ۲۸/۵/۶۷ تا ۳۰/۷/۷۵ بطور میانگین ۸۰ درصد حالت عادی شامل کسری خدمت میشوند .

سربازان وظیفه و کارکنان پایور نیروهای مسلح که در مناطق جنگی ، امنیتی درگیر و عملیاتی شرق و جنوب شرق کشور از تاریخ ۱/۳/۵۸ تا ۲۸/۵/۶۷ خدمت کرده اند ۸۵ درصد ملاک محاسبه حضور در جبهه شامل کسری خدمت میشوند .

کارکنان دولت یا نیروهای پیمانی دولت که در مناطق جنگی ، امنیتی درگیر و عملیاتی حضور داشته اند جهت دریافت کارت ایثارگری باید به سازمان بسیج مراجعه کنند .

ارتش ، سپاه و ژاندارمری و ارگان های زیر مجموعه آن ها که در مناطق عملیاتی ، امنیتی درگیر و جنگی حضور داشته اند ملاک اثبات حضور در این مناطق است و فقط یگان خدمتی صلاحیت تایید اولیه حضور در این مناطق را دارد .

جهت تایید نهایی و دریافت نامه کسری خدمت به همراه اشتغال به خدمت و نامه گواهی حضور در یگان باید به فرماندهی نیروی مربوطه مراجعه کرد .

نکته

مصوبات اعلام شده نیروهای مسلح در چند جدول با عنوان طرح امام حسن مجتبی ابلاغ شده است و برای دریافت گواهی حضور در یگان عملیاتی باید به یگان خدمتی مراجعه کرد .

تذکر

کارکنان وظیفه و پایوری که بعد از قطعنامه در مناطق جنگی ، امنیتی درگیر و عملیاتی حضور داشته اند صرفا شامل ایثارگری برای کسری خدمت فرزندان هستند .

شرایط گرفتن کسری خدمت مناطق عملیاتی

شرایط گرفتن کسری خدمت مناطق عملیاتی

طبق توضیحات داده شده متوجه شدید قبل و بعد از قطعنامه کدام مناطق شامل مناطق عملیاتی میشوند . برای دریافت کسری خدمت مناطق عملیاتی طبق این روال پیش برید .

مرحله اول

مراجعه به یگان خدمتی و دریافت گواهی حضور در منطقه عملیاتی با تعداد ماهی که یگان بر اساس پرونده ها و ابلاغیه های موجود تعیین میکند .

مرحله دوم

تحویل مدارک به فرماندهی مرکزی یگان در استان یا تهران جهت ثبت در سیستم

در این مرحله میتوان برای دریافت کارت ایثارگری از همان ارگان نظامی درخواست داد که معمولا حدود یکسالی زمان میبرد تا کارت ایثارگری صادر شود .

مرحله سوم

ارائه گواهی اشتغال به خدمت توسط مشمول به فرماندهی مرکزی در استان یا فرماندهی کل در تهران جهت دریافت نامه کسری برای ارائه به وظیفه عمومی

مرحله چهارم

تحویل نامه با پلیس+۱۰ جهت ثبت در سیستم نظام وظیفه و دریافت برگه سبز جدید با ثبت کسری خدمت بر اساس تعداد ماه حاضر در جنگ برای تحویل به یگان خدمتی

چند نکته مهم ❗❗

دقت داشته باشید برای مناطق عملیاتی بعد از قطعنامه میزان کسری ها بطور کامل لحاظ نمیشود و معمولا ۸۰ درصد حالت عادی در نظر گرفته میشود . میزان محاسبه ایثارگری و کسری خدمت با توجه به یگان خدمتی توسط ستاد کل نیروهای مسلح از قبل ابلاغ شده است .

کسانی که شامل معافیت ایثارگری میشوند یعنی یکی از اعضای درجه ۱ خانواده آن ها دارای حداقل ۳۰ ماه حضور در جبهه یا ۲۵ درصد جانبازی یا تلفیق این ها با جمع ۳۰ میشود نیازی به اشتغال به خدمت ندارند و با ارائه نامه به پلیس+۱۰ مراحل را تکمیل خواهند کرد .

لازم به گفتن نیست تمامی قوانین معافیت اعم از حالت عادی یا قانون تلفیق در مناطق عملیاتی بعد از جنگ با ملاک ۸۰ درصد حالت معمول محاسبه خواهد شد .

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت یا کسری خدمت ایثارگری

برای دریافت کسری یا معافیت ایثارگری باید این مدارک را آماده کنید .

  • گواهی اشتغال به خدمت ( مخصوص مشمولین حین خدمت سربازی )
  • نامه کسری یا معافیت با ذکر اطلاعات شناسایی مشمول و تایید ماه های ایثارگری خطاب به نظام وظیفه عمومی
  • نامه درصد جانبازی با ذکر اطلاعات شناسایی مشمول خطاب به نظام وظیفه عمومی
  • مراجعه به پلیس+۱۰ و تکمیل فرم های مربوطه
  • تحویل اصل و کپی مدارک شناسایی به پلیس+۱۰
  • پرداخت وجه مصوب جهت صدور کارت معافیت

تذکر

قبل از اینکه به این مرحله برسید شخصی که بعنوان ایثارگر محسوب میشود باید طبق موارد گفته شده در مورد شرایط ایثارگی اقدامات لازم را انجام داده باشد .

همچنین طبق قانون جدیدی که در اسفند ماه ۱۴۰۱ به تصویب رسید داشتن غیبت تاثیری در کسری خدمت ایثارگری یا معافیت ایثارگری نخواهد داشت .

سربازان فراری با بازگشت به یگان خدمتی و طی مراحل اداری و دریافت نامه اشتغال به خدمت میتوانند از تمامی مزایای کسری و معافیت ایثارگری استفاده کنند .

سخن نهایی

کارت ایثارگری علاوه بر مزایایی که در کسری ها و معافیت های ایثارگری دارد میتواند در سهمیه های استخدامی دولتی و قبولی دانشگاه نقش داشته باشد همچنین کسانی که دارای کارت ایثار هستند در صورت استخدام در دولت از رتبه بندی شغلی برخوردار میشوند .

بنر کسری خدمت

158 پاسخ

  1. سلام من سال ۷۰الی ۷۲درمنطقه ایلام خدمت مقدس سربازی را انجام دادم ضمنا ۱۶ماه درشهر ایلام خدمت مقدس سربازی را انجام دادم و ۶ ماه درسراب آذربایجان شرقی رفتم کسر خدمت برای پسرم بگیرم میگنند به شما تعلق نمی‌گیرد واقعا نمیدانم این چه بخشنامه‌ای است

  2. سلام پدر بنده از سال ۷۰تا ۷۲درمنطقه سومار گردان مهندسی لشگر خرم آباد خدمت کرده آیا کسری خدمت تعلق میگیره

  3. سلام من درسال ۷۵ دراسلام اباد غرب منطقه نفت شهر پل یازهرا گردان ۱۲۳ خدمت کردم کسری خدمت تعلق می گیرد واسه پسرم

  4. سلام من ازسال۷۳تاسال۷۵درنیروی دریایی ارتش بوشهرخدمت کردم وبرای ماموریت به جزیره سیری اعزام میشدم ایابه بنده کارت ایثارگری تعلق میگیردیانه

  5. سلام پدر بنده ازسال ۶۷تا۶۸هفتده ماه درشهر دزفول سپاه خدمت کرده آیا به من که الان سربازم کسری تعلق میگیره

  6. سلام پدر بنده از سال ۶۷تا۶۸ هفتده ماه در دزفول خدمت کرده من خودمم الان سر بازم آیا به من کسری تعلق میگیره

  7. با سلام بنده در سال ۷۳و۷۴ در روانسر کرمانشاه خدمت کرده ام ایا کارت ایثارگری شامل حال اینجانب میشود

  8. سلام بنده چهارده ماه در سال هفتاد در نقدا خدمت کرده‌ام کسر ی خدمت برای پسرم بگیرم

  9. سلام بنده درسال ۷۱ در نقده چهارده ماه خدمت کردم برای پسرم می تونن کسری بگیرم

  10. با سلام من از سال ۱۳۶۱ الی ۱۳۶۳ در ژندامری خدمت کردم و به مدت یک سال در مهاباد خدمتم بوده آیا کارت ایثارگری به من تعلق میگیره یا نه. متشکرم

  11. سلام من ازاول سال۶۸الی لغایت سال ۶۸ درمنطقه عملیاتی طلاییه خدمت سربازی را به اتمام رساندم میخواستم بفهمم کارت ایثار گری شاململ می‌شود متشکر

  12. سلام پدر من سال ۶۹ رفته خدمت ۲۷ ماه خدمت کرده ارتش نیروی زمینی ایلام صالح اباد تپه شهدا اندیشمک بهم کسری میخوره

  13. با سلام و خسته نباشید بنده در مهر ماه سال ۷۰به خدمت سربازی اعزام شدم و در سال ۷۲سربازی ام رو تموم کردم بنده به مدت ۱۴ ماه در منطقه عملیاتی سردشت خدمت کرده ام و در دفتر سنواتی هم ثبت شده است آیا برای بنده کارت ایثارگری شامل میشود یا نه ممنون

  14. سلام من درسال ۱۳۷۰ سرباز لشگر۸۱ بودم ومدت ۸ماه درسرپل ذهاب وقصرشیرین بودم ایا برای پسرم میتوانم کسری خدمت بگیرم

    1. سلام خسته نباشید پدر من سال ۷۵تا ۷۷ تو منطقه لشگر ۲۸سنندج بوده به نظرتون تعلق میگیره.؟

  15. باسلام درسال۶۹تافرودین۷۱درمسجدسلیمان پایگاه هوانیروزسربازی ام راتمام کرده ام کسری خدمت برای فرزندم شامل میشودیانه متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید