کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی

کارت ایثارگری سربازان مناطق عملیاتی

👈 کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی هم برای خود فرد که در زمان جنگ ایثارگر بوده و هم برای همسر و فرزندان میتواند مزایای خوبی داشته باشد.از جمله اینکه فرد ایثارگر میتواند از خدمات و وام های ایثارگری استفاده کند یا همسر و فرزندان در آزمون های استخدامی یا سربازی یا حتی کنکور میتوانند از این مزیت ها بهره مند شوند.

دریافت کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی دارای شرایط تعین شده ای است همچنین باید مدارکی برای دریافت این کارت ارائه داد که در ادامه بطور مفصل به این موضوع میپردازیم همچنین مزایا و معایب دریافت کارت ایثارگری را هم بررسی میکنیم.

شرایط دریافت کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی

برای دریافت کارت ایثارگری ۳ دسته از افراد میتوانند اقدام کنند:

👈 سربازان وظیفه

افرادی که در زمان جنگ و بعد از جنگ در مناطق درگیر و عملیاتی حضور داشته اند میتوانند از کارت ایثارگری استفاده کنند.

👈 پرسنل نیروهای مسلح

افرادی که بعنوان کادر نیروهای مسلح در مناطق درگیر و عملیاتی خدمت کرده اند شامل ایثارگری هستند.

👈 کارمندان دولت

افرادی که بعنوان کارمند دولت مامور به مناطق عملیاتی و درگیر بوده اند هم میتوانند کارت ایثارگری دریافت کنند.

شرط اصلی دریافت کارت ایثارگری

👈 کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی و پرسنل نیروهای مسلح به این نحو داده میشود که ابتدا یگانی که در آن خدمت انجام شده بر اساس سوابق و مدارک موجود مدت حضور در یگان و منطقه عملیاتی را تایید کند.

بعد از آن لازم است با ارائه گواهی حضور در یگان به فرماندهی یگانی که در آن خدمت کردید تشریفات صدور کارت ایثار گری شروع شود که معمولا حدود ۶ ماهی زمان میبرد.

مطلب پیشنهادی به شما : کسری خدمت ایثارگری

برای مثال شخصی که در نیروی زمینی ارتش خدمت کرده است و ساکن تهران است بعد از دریافت گواهی حضور در یگان میتواند آن را به فرماندهی نیروی زمینی واقع در بلوار ارتش ارائه دهد تا روند صدور کارت ایثارگری شروع شود.

چه سال هایی شامل کارت ایثارگری میشود؟

👈 تمامی افرادی که بصورت داوطلب یا سرباز یا پرسنل نیروهای مسلح از شهریور سال ۵۹ همزمان با آغاز جنگ تحمیلی تا سال ۷۵ در مناطق عملیاتی و درگیر حضور داشته اند شامل ایثارگران هستند و میتوانند از کارت ایثارگری استفاده کنند.

البته بعد از قطعنامه یعنی بعد از مرداد سال ۶۷ عمدتا مناطق شمال غرب کشور و جنوب شرق شامل مناطق عملیاتی هستند و نحوه محاسبه کسری خدمت در این مناطق متفاوت است و تقریبا ۷۰ درصد حالت معمول در نظر گرفته میشود.

علاوه بر این ها داوطلبان و پرسنل و سربازانی که بعد از سال ۷۵ در حین خدمت یا ماموریت های یگانی دچار آسیب یا شهادن شده اند هم جز ایثارگران هستند و اعضای درجه ۱ خانواده میتواند از مزیت های آن استفاده کند.

برای مثال مدافعین حرم که در سوریه جانباز شده اند یا به شهادت رسیده اند یا سربازان و کادر نیروی مرزبانی که در حین ماموریت دچار آسیب شده اند جز ایثارگران هستند و قطعا تحت پوشش بنیاد جانبازان و امور ایثارگران قرار خواهند گرفت. در ادامه مقاله کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی چند نکته کلی در مورد کارت ایثارگری را بیان میکنیم.

موضوعات مرتبط : شرایط و نحوه گرفتن معافیت کفالت

چند نکته درباره کارت ایثارگری:

✅ مدت حضور در منطقه که با تعداد ماه مشخص میشود مبنای دریافت کسری خدمت است.

✅ کارت های ایثارگری دارای کد رهگیری میباشد که لازم است برای قرار گیری در سهمیه ایثارگری کنکور در زمان ثبت نام وارد شود.

✅ جانبازان هم جز ایثارگران هستند اما روند تعین درصد جانبازی تنها با تشکیل کمیسیون پزشکی امکان پذیر است.

کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی

✅ وجود ۳۰ ماه حضور در منطقه یا ۲۵ درصد جانبازی یا رسیدن جمع این دو به عدد ۳۰ باعث معافیت دائم یک نفر از سربازی میشود.

✅ حضور در جبهه یا داشتن درصد جانبازی کمتر از ۲۵ درصد شامل سهمیه ۵ درصدی در کنکور است اما با داشتن جانبازی ۲۵ درصد میشود از سهمیه ۲۵ درصدی کنکور استفاده کرد.

✅ معمولا در فرصت های استخدامی دولتی و نظامی ۵ درصد سهمیه ایثارگرای در نظر گرفته میشود.

مدارک دریافت کارت ایثارگری برای سربازان منطق عملیاتی

مدارک دریافت کارت ایثارگری سربازان منطق عملیاتی

✔️ کارت پایان خدمت

✔️ کارت ملی

✔️ عکس

✔️ گواهی حضور در یگان عملیاتی

برای دریافت کارت ایثارگری مدارک خاص و زیادی لازم نیست و میشود با در دست داشتن کارت پایان خدمت و مدارک شناسایی به یگان مریوطه مراجعه کرد و گواهی حضور در یگان عملیاتی را دریافت کرد و بعد از آن با تحویل این گواهی و چند قطعه عکس بعد از حداقل ۶ ماه کارت ایثارگری را دریافت کرد.

عزیزانی که مدارک شناسایی و پرونده آن ها بر اثر بمب باران از بین رفته است و ممکن است یگان سندی مبنی بر حضور این افراد در منطقه نداشته باشد میتوانند با ارائه کارت های پایان خدمت قدیمی و احتمالا عکس هایی از آن زمان این موضوع را ثابت کنند.

بعد از دریافت کارت ایثارگری میتوانید با استفاده از کد رهگیری که روی آن ثبت شده است از خدمات و مزایای این کارت استفاده کنید و در چند زمینه برای شما تاثیرات مثبت داشته باشد.

موضوعات مرتبط : شرایط گرفتن معافیت پزشکی

مزایا و معایب دریافت کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی چیست؟

👈 معایب داشتن کارت ایثارگری

شاید بعضی ها حتی با داشتن کارت ایثارگری تاثیر مثبتی در زندگی مشاهده نکنند در واقع در هیچکدام از جاهایی که میشود از کارت ایثارگری استفاده کرد به کارشان نیاید ولی قطعا صرفا داشتن کارت ایثارگی هیچ عیب و ایرادی ندارد و هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت.

👈 مزایای کارت ایثارگری

✅ کسری خدمت سربازی بیشترین استفاده را از مزایای کارت ایثارگری دارد و حتی علاوه بر کسری خدمت میشود با استفاده از کارت ایثارگری اعضای درجه یک خانواده از خدمت سربازی معاف شد.

✅ سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی کنکور یکی دیگه از مزایای مهم کارت ایثارگری است و تقریبا حضور داوطلب در رشته و دانشگاه خوب با این سهمیه فوق العاده تضمین شده است.

✅ سهمیه استخدامی برای اعضای خانواده و خود شخصی که کارت ایثارگری دارد از دیگر مزایای خوب کارت ایثار است که در آزمون های استخدامی لحاظ میشود.

✅ ایثارگران شاغل دولت با استفاده از کارت ایثارگری میتوانند رتبه شغلی بگیرند که قطعا در سمت و حقوق آن ها تاثیر گذار است.

✅ هر از گاهی وام های ایثارگری مخصوص دارندگان کارت ایثار از سوی سازمان ایثارگران پرداخت میشود.

✅ ایثارگران و جانبازان بالای ۲۵ درصد که دچار از کار افتادگی شده اند حقوق و مستمری ماهانه و مادام العمر دریافت میکنند.

در این مقاله صفر تا صد کارت ایثارگری و نحوه دریافت و مدارک لازم دریافت کارت ایثارگری برای سربازان مناطق عملیاتی و از همه مهم تر مزایا و معایب آن بررسی شد.

در صورتی که سوالات بیشتری در این رابطه دارید در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید یا با سرباز مشاور تماس بگیرید.

76 پاسخ

  1. سلام همسرم ۲۱ ماه درارتش در منطقه عملیاتی سرپل ذهاب در سال ۶۹تا ۷۱ خدمت سربازی گدرانده اند ایا ایثارگری به ایشان تعلق میگیره؟؟؟

  2. سلام
    پدر من از ۷۳ تا ۷۵ در منطقه عملیاتی خدمت کرد ولی گفتن کارت ایثارگری فقط برای افراد بین ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ هست. ولی اینجا شما فرمودید تا سال ۷۵ شامل میشه.
    الان باید از جای دیگه ای پیگیری کنم؟ راهی هست؟

  3. سلام وقت بخیر پدر بنده به مدت ۲۷ ماه سابقه خدمت سربازی در جبهه جنگ ،منطقه دشت آزادگان اهواز رو داره و ثبت شده
    آیا درصد ایثار گری بیشتر از ۵ درصد میشه؟
    آیا حضور داوطلبانه محسوب میشه یا غیر داوطلبانه؟

    1. سلام من از سال ۷۹ تا ۸۰ در منطقه کردستان لشکر ۲۸ پیاده خدمت کردم ایا به ما کارت ایثار گری تعلق میگیرد

  4. سلام سال۶۰دیواندره کردستان ازطریق ناحیهءژاندارمری آن زمان ازاستان کرمان داوطلبانه اعزام شدم بخشی ازخدمتم در۳راهی بیجارودیواندره وبخشی چون ۲۴ماه خدمتم تمام شدولی ماموریت۴ماهه بودبرای ادامه درهمان مکان ولی یگان سپاه به پایان رساندم که دریک شب سردی نیروهای کوموله حمله ازناحیهءزانوی پای چپم آسیب دیدم لطفا”برای دریافت کارت ایثارگری راهنمایی بفرمایید.ممنونم

  5. سلام پدر من از سال ۶۷ تا ۶۹ در منطقه عملیاتی کردستان سردشت با کومله دمکرات جنگ میکردند ایا کارت ایثار گری به ایشان تعلق میگیرد ؟

    1. با سلام من گواهی ۱۱ماه ۶ روز خدمت سربازی در منطقه جنگی جنوب غرب ازسال ۶۳ تا پایان ۶۴ دارم که چون معلم بودم رفتم از یگان خدمتیم گواهی آوردم روی حکم کارگزینیم هم درج شده و مزایای اون رو میگیرم ولی انموقع ما گردان رزمی ۳۰۷ ژندارمری بودیم یه رفتم برا کارت ایثار گری به یگان خدمتم گفت فقط ارتش وسپاه میدن ولی گفتن به همه میدن درسته زا نه باید چکتر کنم .

  6. من ۲۷ماه ۲۶‌روز خدمت سربازی از سال ۶۷تا ۶۸در منطقه درگیر و عملیاتی دارم. و۱۴ماه از سابقه خدمت این ۲۷ماه کسر خدمت داوطلب بسیجی‌سال ۶۴بوده.آیا معافیت شامل فرزندم میشود.

  7. با سلام و خداقوت اینجانب از آذر ۵۹ تا آذر ۶۱ در تیپ ۲ خاش ۱۸ ماه خدمت و ۶ ماه دوره احتیاط را گذراندم خواهشمندم بفرمایید آیا کارت ایثار گری به اینجانب تعلق می گیرد؟ با عرض تشکر

    1. پس از سلام من از ۶۸ تا سال ۷۰ منتطقه گیلان غرب بودم‌ ایا کارت ایثارگری به من تعلق میگیرد ژا خیر…تیپ ۳۵ تکاور ممنون مرسی..

  8. با سلام و عرض ادب
    پدر بنده از مرداد سال ۱۳۶۴ لغایت مرداد ۱۳۶۶ با وجود ۴ فرزند خدمت نظام وظیفه خود را بعنوان راننده در لشکر ۲۱ حمزه ارتش تهران سپری کرده است. در طی دوران خدمت بصورت محدود و ماموریتی برای تردد فرماندهان به منطقه جنوب تردد داشته است. آیا ایشان مشمول دریافت کارت ایثارگری میشوند؟!
    از کجا باید اقدام کرد؟!

  9. سلام من از ۱/۱۱/۶۷ به مدت ۱۸ ماه در منطقه عملیاتی کردستان شهرستان بانه در ارتفاعات مشغول خدمت سربازی بوده ام و مناطق درگیر بوده کسر خدمت پسرم چند ماه تعلق می‌گیرد و کارت ایثارگری به من می‌دهند؟؟

  10. سلام وقتتون بخیر
    پدر من زمان خدمتش منطقه عملیاتی بوده بعد از جنگ
    از تاریخ ۱۳۶۹/۰۲/۲۰
    تا ۱۳۷۱/۰۲/۲۰
    اموزشی ۰۸خاش بوده
    یگانش گردان ۳۸۱توپخانه از باقی مانده های گردان ۱۱مراغه
    توی منطقه دشت عباس ،فکه و…
    خدمت کرده
    الان من میخواستم اگه میشه برم پیگیری کنم واسه کارت ایثارگری اگر شاملش بشه

  11. سلام من در خدمت سربازی تو یه حادثه انگشتم دچارحادثه شد که به بیمارستان منتقل شدم با اینکه پیوند خورده ولی دچار ناقصی هستش.مدارک پزشکی و کمیسیونم هست خواستم بدونم میتونم اقدامی انجام بدم ؟ممنون

    1. اقدام برای چه موردی مد نظرتون هست؟
      اگر منظور شما گرفتن جانبازیه باید حتما در حین ماموریت این اتفاق افتاده باشد و یگان این موضوع را صورت جلسه کند.

    2. سلام ببخشید پدر من در سال ۶۷٫۶۹در بهداری غرب کرمانشاه در سپاه پاسداران. خدمت کرده آیا شامال این کارت ایثار گری میشود!؟

  12. سلام کسی که سرباز بوده در کهنوج کرمان تیر میخوره و جانباز هستن ولی ۵ ردصد زده ایا کارت ایثار گری بهش میدن . نیروی انتظامی بوده

  13. من خدمت سربازی خود را در سپاه در منطقه درگیر و عملیاتی مرزی.غرب در سال ۶۷و۶۸به مدت ۲۷ ماه به انجام رساند م……آیا کسر خدمت شامل فرزندم میشود. ضمنا دارای ۲۳ماه جبهه داوطلب بسیجی‌ هم هستم. با این دو فرزندم معاف می شود.

    1. مجموع ایثارگری شما میتواند حتی منجر به معافیت دائم شود
      و فرزند دوم از کسری استفاده کند.

  14. سلام. من از سال ۶۷ به وظیفه سربازی در سپاه در منطقه درگیر و عملیاتی ۲۸خدمت کردم. آیا کارت ایثار شامل من میشود.یا نه

    1. سلام
      احتمالا با تایید یگان خدمتی شامل کارت ایثار میشوید

  15. سلام. من ۲۳ماه جبهه داوطلب بسیجی‌ و۲۷ماه خدمت سربازی سپاه از سال ۶۷و۶۸دارم. فرزندم معاف می شود.

    1. سلام. من ۲۵ماه خدمت جبهه داوطلب بسیجی‌ دارم.و ۲۷ماه خدمت سربازی منطقه درگیر و عملیاتی مرز کرمانشاه دارم؟ ؟آیا پسرم می تواند معافیت بگیرد؟ لطفا مرا راهنمایی کنید..

  16. سلام
    بنده از مهر ۷۴ تا مهر ۷۶ تو منطقه عملیاتی سیستان و بلوچستان سرباز وظیفه ناجا بوده ام
    کارت ایثارگری شامل من میشه؟
    از کجا باید اقدام کنم؟

    1. سلام
      از یگان اقدام کنید
      احتمالا تا سال ۷۵ مورد تایید باشد.

      1. با سلام بنده از سال ۷۰تا۷۲ در لشگر ۲۸کردستان تیپ ۳گردان ۷۸۰ مرز بان بود م در مریوان آیا برای بنده کارت ایثارگری تعلیق می‌گیرد یا نه؟

        1. سلام
          جهت استعلام ایثارگری از فرماندهی یگان اقدام کنید.

    1. سلام پدر من سال ۶۴و ۶۵ توی بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی استان ایلام و ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده ۶۷ کار کرده آیا کارت ایثارگری به ایشان تعلق می گیرد

    2. سلام
      بنده درسال۶۹تا۷۰دربانه بعنوان سربازوظیفه بودم
      کارت ایثارگری هم دارم واماقدیمی هست
      میخواهم کارت راهوشمندبکنم من رفتم میگن نه
      شما بعدازقعطنامه سربازی کردیدلطفاراهنمائ کنید

  17. سلام من سال ۹۶تا۹۸ در خط مرزی نیروی انتظامی مرزبانی سردشت خدمت کردم ایا کارت ایثارگری شامل من میشه

    1. من ۲۴ماه جبهه داوطلب بسیجی‌۶۴و۶۵سابقه دارم.و۲۸ ماه خدمت سربازی از سال ۶۸و۶۷در منطقه درگیر و عملیاتی مرز کرمانشاه دارم. آیا می توانم.معافی برای پسرم بگیریم یا نه.

    2. سلام ببخشید پدر من در سال ۶۷٫۶۹در بهداری غرب کرمانشاه در سپاه پاسداران. خدمت کرده آیا شامال این کارت ایثار گری میشود!؟

  18. سلام بنده درسال۷۱به خدمت سربازی رفته ام بعداز۳ماه آموزش به منطقه پیرانشهر اعزام شدم و تیپ ۲۵تکاور پسوه در منطقه عملیاتی وباسپاه پاسداران در کوهای کله قندی و جنگلهای الواطان با اشرار کومله هادی گیر بودیم ۲۱ماه در این منطقه خدمت کرده ام ود رسال۷۳ پایان خدمت گرفته ام ایاشامل ایثارگری می شود یانه متشکرم

      1. سلام من۱۰ماه سرباز وظیفه مرزبانی ناجا تو زاهدان (منطقه عملیاتی)بودم،آیا کارت ایثارگری به بنده هم تعلق میگیره؟برج۱۱سال۹۸تابرج۱۰سال۹۹

  19. سلام پدر بنده سال ۷۶ تا اواسط ۷۷ در مناطق جنگی کردستان خدمت نموده آیا سهمیه ایثارگری براش اعمال میشه؟

      1. سلام خداقوت من سال۶۹الی۷۱ درمنطقه عملیاتی غرب کشورایلام صالح ابادوسمت میمک سربازبودم قسمت پدافندهوایی ازتوپخانه۴۴اصفهان ودران زمان امنیت هوایی گردان‌های توپخانه راتامین میکردیم سوالم ازشما بفرمایی ایابه من بااین شرایط کارت ایثارتعلق میگیردیانع واگرجوابتان مثبت بودازچه طریقی اقدام نمایم باتشکرازشماالتماسدعا ۷داخیرتان بدهد

        1. با سلام و عرض ادب پدر بنده از سال ۶۸ تا ۷۰ در شهرهای ایلام وکرمانشاه سرباز بوده کارت ایثار بهشون تعلق میگیره ؟

    1. سلام من از سال ۶۹تا۷۱ در منطقه عملیاتی اهواز حمیدیه در سپاه لشکر ۵ نصر خدمت کردم به مدت ۲۴ ماه در منطقه حضور داشتم ایا کارت ایثارگری به من تعلق میگیرد ممنونم

  20. سلام پدر بنده در سال های حدود ۷۴ الی ۷۵ در شهر سنندج ۲ سال تمام دوران خدمت خود را در همان شهر گذرانده میخواستم ببینم الان که قید حیات نیستند شامل کارت ایثارگری میشه یا نه ؟!!

    1. سلام
      در صورت تایید یگان امکان دریافت کارت ایثار وجود دارد.

    2. سلام بنده سرباز ارتش در ارتفاعات پیرانشهر بودم تاریخ اعزام ۱۳۶۷/۹/۱۸ الی ۱۳۶۹/۹/۱۸ برای فرزندم کسری خدمت هم گرفتم آیا شامل کارت ایثارگری میشم

  21. سلام وخت بخیر ببخشید پدر من سال ۱۳۷۰ در کردستان منطقه صفر مرزی بوده و در عملیات هم شرکت کرده حتی دوستش شهید شده بجاش اسم پدر منو نوشتن گفته شهید شده بعد الان میخواد کارت ایثارگری دربیاره برای تبدیل وضعیت ایثار گران ایا شامل پدره منم میشه؟؟؟

      1. سلام همسر من سال ۶۹سرباز لشکر ۹۲زرهی اهواز بود در رسته مهندسی تخریب مین در مناطق عملیاتی بودند نزدیک ۱۸ماه تو این مناطق بودند ایا می توانند کارت ایثار دریافت کنند ؟

    1. سلام بنده درسال۷۱به خدمت سربازی رفته ام بعداز۳ماه آموزش به منطقه پیرانشهر اعزام شدم و تیپ ۲۵تکاور پسوه در منطقه عملیاتی وباسپاه پاسداران در کوهای کله قندی و جنگلهای الواطان با اشرار کومله هادی گیر بودیم ۲۱ماه در این منطقه خدمت کرده ام ود رسال۷۳ پایان خدمت گرفته ام ایاشامل ایثارگری می شود یانه متشکرم

    2. با سلام
      من سالهای ۶۷ الی ۶۹ در قسمت پدافند توپ ۲۳ فرودگاه تبرزز خدمت کردم با توجه اینکه پدافند هوایی در همه نقاط کشور منطقه عملیاتی محسوب میشود آیا کارت ایثار شامل حال اینجانب میشود؟
      با تشکر

      1. خیر
        شما داخل پایگاه بودید به علاوه اینکه خدمت شما بعد از قطعنامه ۵۹۸ است.

    3. سلام پدر من برگ کسری خدمت برای من گرفته و در باختران بوده و ۱۸ماه در منطقه درگیری با ۸۰درصد بوده و در سال ۷۱تا ۷۳خدمت کرده ایا می تون کارت ایثار بگیره

  22. سلام
    پدر من سال ۷۰ الی ۷۲ در منطقه سنندج به عنوان سرباز وظیه در نیروی انتظامی خدمت کرده و آن زمان آن منطقه عملیاتی محسوب می شد و درگیری بین نیروهای انتظامی و عوامل ضدانقلاب صورت میگرفت آیا خدمات ایثارگری به ایشون تعلق می گیره؟؟

      1. سلام من در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در روستای مرزی نهبندان سرباز معلم بودم. اونجا نه راهو نه آبو نه برق بود. آیا میتوانم گواهی برای رسمی شدنم از سپاه بگیرم. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    1. سلام من پدرم در مناطق عملیاتی سیستان و بلوچستان از سال۵۸تا۶۷خدمت کرده که۴۴ماه و ۲۱روز خدمت کرده و الان داریم کارشو میکنیم ایا گواهی که بدن برای تعیین تکلیف استخدامی ها بدرد میخوره و چنددرصد رو میزنند یا میزنن عملیاتی چپن محل کار بنده گفتن باید جبهه حق باطل باشه و درصد بزنند میشه لطفا راهنمایی کنید.

  23. با سلام بنده مدت ۱۰ ماه وسیزده روز جبهه دارم تو کارت ایثارم نوشته شده اما ۱۱ ماه عملیاتی دارم ذکر نشده باید چکار بکنم

      1. سلام بنده یکسال تو منطقه عملیاتی خدمت کردم سال۹۸تا۹۹ آیا کارت ایثارگری به منم تعلق میگیره؟

      2. سلام
        پدرم از سال ۶۷تا۶۹ تو منطقه عملیاتی شمال غرب کشور خدمت کرده. آیا کارت ایثار تعلق میگیره یا نه

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !