نحوه اخذ معافیت پزشکی برای مشمولان خارج از کشور

نحوه اخذ معافیت پزشکی برای مشمولان خارج از کشور

یکی از روش هایی که میتوان بواسطه آن از خدمت سربازی معاف شد معافیت پزشکی است.در رابطه با معافیت پزشکی و محدودیت های آن و البته لیست بیماری های دارای معافیت پزشکی در نظام وظیفه و همچنین تمامی بندهای معافیت پزشکی در همین سایت مقالات زیادی وجود دارد که میتوانید مشاهده فرمایید.

در این مقاله سعی داریم در صورتی که شخصی دارای بیماری مورد تایید سازمان نظام باشد اما در خارج از کشور باشد صحبت کنیم و نحوه اخذ و دریافت معافیت پزشکی را توضیح دهیم.

قانون برای تمام کشور یکسان میباشد و همانطور که بعنوان مثال غایبین یا ثروتمندان یا ورزش کارها نمیتوانند تحت هر شرایطی از خدمت سربازی معاف شوند عکس آن هم نیز وجود دارد یعنی امکان معافیت برای تمامی افراد از دید سازمان نظام وظیفه یکسان است و هر کسی با داشتن شرایط لازم طبق قانون میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

مشمولین خارج از کشور هم در این دسته هستند و نه تنها میتوانند از معافیت پزشکی استفاده کنند بلکه معافیت ها کفالت و ایثارگری یا موارد خاص هم برای آن ها جایز است و هیچگونه محدودیتی در صورت رعایت قوانین وجود ندارد.

نحوه اخذ معافیت پزشکی برای مشمولان خارج از کشور

اگر مشمولی خارج از کشور باشد و بطور قانونی از ایران خارج شده باشد مثلا برای تحصیل رفته باشد یا قبل از سن ۱۸ سالگی رفته باشد اما در حال حاضر مشغول به تحصیل باشد میتواند به محدودیت به ایران رفت و آمد کند و حتی در زمان طولانی در ایران یا خارج از کشور بماند.

طبق قانون جهت تایید بیماری مشمولین شورای پزشکی باید در مراکز درمانی نیروهای مسلح انجام شود پس مشمول خارج از کشور بدون داشتن محدودیت رفت و آمد ابتدا باید در ایران حاضر شود و در صورتی که بیماری او قابل اقدام کردن در حین تحصیل باشد مدارک مورد نیاز را ارئه دهد.

سازمان نظام وظیفه عمومی طبق شرایط دیگر مشمولین جلسات شورا و کمیسیون را برگزار میکند و ممکن است این جلسات تا تایید نهایی بین ۲ تا ۶ ماه و در بعضی از مواقع با توجه به بیماری حتی بیشتر هم طول بکشد و نیاز هست در تمام این مدت تا یید نهایی مشمول در ایران و جلسات کمیسیون حاضر باشد تا بررسی های مورد نظر بر روی او انجام شود.

با این حساب مشمولی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام میکند باید این زمان را در نظر بگیرد تا برای ادامه تحصیل و خروج از کشور دچار مشکل نشود.

یک سری از مشولین خارج کشور هم هستند که قانونی یا غیر قانونی از ایران خارج شده اند و به هر نحوی توانسته اند خارج از کشور بمانند یا حتی اقامت کشور مقصد هم بگیرند.اما چون غایب محسوب میشوند و از نظر ایران دارای وضعیت معلومی نیستند امکان ورود و خروج به ایران به اندازه دلخواه و دفعات دلخواه را ندارند.

قانونی برای این دسته وجود دارد به این صورت که اگر مدت اقامت خارج از کشور آن ها حداقل به ۳ سال برسد میتوانند با تاییدیه سفارت  یا کنسولگری یا حافظ منافع ایران سالی ۲ بار و جمعا به مدت ۳ ماه در ایران حضور داشته باشند و با وجود غیبت و سربازی بدون مشکل رفت و آمد کنند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی مشمولین خارج از کشور

بدیهی است اگر این زمان بیش از ۳ ماه شود حتما با داشتن پاسپورت خارجی ممنوع الخروج خواهند شد.

موارد بالا برای این بیان شد که شما بتوانید زمان بندی لازم برای حضور در ایران و طی مراحل معافیت را به درستی انجام دهید.

چون در این شرایط هم لازم است مشمول در تمامی مراحل در ایران حاضر باشد و در جلسات کمیسیون شرکت کند و در غیر اینصورت قطعا پرونده ای برای او تشکیل نمیشود و نظر نهایی کمیسیون بدون ابلاغ خواهند ماند.

نحوه اخذ معافیت پزشکی برای مشمولان خارج از کشور

با توجه به توضیحات بالا چند نکته را دوباره مرور میکنیم.اول اینکه نحوه و مدل مشمول خارج از کشور بودن برای سازمان نظام وظیفه ملاک نیست.دوم اینکه شرایط برای تمام مشمولین چه در ایران و چه خارج از ایران کاملا یکسان میباشد.

سوم زمانی که از شروع اقدام تا اعلام نهایی معافیت طول میکشد بین ۲ تا ۶ ماه است و مورد آخر اینکه حضور مشمول در این مدت کاملا ضروری است و اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت.

با توجه به این نکات و زمان بندی درست و البته اطمینان از داشتن شرایط معافیت پزشکی و قوانین آن میتوانید برای اخذ معافیت پزشکی اقدام کنید برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره سربازی با سرباز مشاور تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !