معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

در این بخش از آیین نامه بیماری های مورد تایید سازمان نظام وظیفه عمومی معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست بررسی میشود. این بیماری ها میتونه منشا خود ایمنی یا دلیل ویروسی و قارچی داشته باشد. بعضی از این بیماری ها مسری و بعضی دیگر به هیچ عنوان مسری نیست اما شامل شرایط معافیت سربازی میباشد.

در بخش سوم آیین نامه تمامی بندهای مربوط به معافیت آورده شده است که ما در این مقاله به بررسی کامل تمام بیماری ها خواهیم پرداخت تا شما را در روند دریافت معافیت پزشکی کمک کنیم پس تا انتها همراه سرباز مشاور باشید.

معافیت پزشکی اگزما

اگزما بیماری مزمن پوستی میباشد که خود را بصورت جوش یا برامدگی روی پوست نشان میدهد و معمولا با خارش و التهاب همراه است.ابتلا به این بیماری میتواند ارثی باشد اما محرک های دیگری همچون مواد آلوده و شیمیایی یا استرس های احساسی و عاطفی و در بعضی مواقع خشکی پوست تاثیر گذار است.

مطلب پیشنهادی به شما : شرایط معافیت پزشکی

فردی که مبتلا به اگزما باشد در صورتی از خدمت سربازی معاف خواهد شد که اگزمای او مقاوم در برابر درمان باشد و مانع از انجام خدمت سربازی شود یا مچ هر دو دست به پایین بطور کامل یا مچ هر دو پا به پایین بطور کامل درگیر شده باشد و در سایر موارد معافیت نخواهد داشت.

معافیت پزشکی عفونت های قارچی

معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

اگر شخصی دچار عفونت های قارچی مزمن و عمیق و گسترده در سطح پوست شود مانند بیماری های نوکاردیازیس یا اسپروتریکوزیس در صورت مقاوم در برابر درمان بودن و البته مزمن بودن میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

در صورتی که به دلیل این بیماری کچلی اتفاق افتاده باشد شورای پزشکی ۶ ماه معافیت موقت میدهد تا روند درمان آغاز شود و در صورت عدم درمان معافیت دائم صادر خواهد شد.

معافیت پزشکی هیپرئیدروز یا عرق کردن کف دست و پا

این مورد در بخش بیماری های مربوط به بافت های زیر پوستی قرار دارد اما منشا روانی یا به زبان ساده تر استرس و اظطراب دارد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

در گذشته افرادی که کف دستشان یا پایشان در دمای معمولی اتاق بعد از ۵ دقیقه گذشت از خشک کردن دست ها دوباره خیس میشد از خدمت سربازی معاف میشدند اما در حال حاضر حتی با وجود شدت مشکل تنها معاف از رزم داده میشود.

معافیت پزشکی بیماری لیکن پلان پوستی

این بیماری پوستی معمولا به صورت ژنتیکی منتقل میشود و منشا آن خود ایمنی است که باعث ایجاد نقاط بنفش رنگ روی بدن و قسمت تناسلی میشود.در صورت شدت و مزمن بودن و مخاطی بودن و البته با گسترگی زیاد مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

معافیت پسوریازیس

پسوریازیس یا صدفک بیماری پوستی خود ایمنی میباشد که در بند های دارای معافیت نیز قرار دارد. در صورتی که شدید و مزمن باشد و کف دست ها یا کف پا ها را شامل شود دارای معافیت است.

در رابطه با افرادی که بدنشان با گستردگی بیش از ۲۵ درصد درگیر شده یا سر و گردن آن ها دچار پسوریازیس شده نیز معافیت دائم داده میشود.در سایر موارد ابتلا فرد تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

معافیت پزشکی سل های پوستی

معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

زمانی که میکروب سل به پوست راه پیدا میکند سل پوستی که حالتی برجسته و قرمز رنگ و گسترده دارد و در ابتدا بصورت زگیل خود را نشان میدهد به مرور پوست را فرا میگیرد.در هر نوع و هر وسعتی  از ابتلا در صورت اثبات سل پوستی مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

معافیت پزشکی لوپوس اریتماتوسیستمیک

این بیماری یک بیماری خود ایمنی است و علاوه بر پوست اعضای دیگر بدن را هم میتواند درگیر کند. در بیماری های خود ایمنی بدن قابلیت تشخیص عامل بیرونی و بافت های خود را ندارد در نتیجه به بافت خودی حمله میکند.این بند هم اگر حاد باشد دارای معافیت دائم از سربازی است.

معافیت پزشکی خال های پیگمانته و آنژیوم

اگر درگیری پوست وسیع و گسترده باشد و با عمل جراحی بهبود پیدا نکند شورای پزشکی این بیماری پوستی را مورد بررسی قرار میدهد.

در صورتی که باعث ایجاد اختلالات عملی شده باشد یا به دلیل گستردگی در سر و صورت موجب کراهت منظر شود دارای معافیت دائم است و در سایر موارد رای شورای پزشکی معافیت از خدمات رزمی میباشد.

معافیت پزشکی سیکاتریس های جلدی پوست

برای معافیت در این بند نیاز است بیش از ۲۰ درصد سطح بدن درگیر شده باشد و ضخیم باشد و حالت چسبندگی به اطراف داشته باشد و البته به دلیل شیوع مانع تمرینات نظامی یا حمل تجهیزات شود و دلیل آن هم که مشخص است قاعدتا مهم ترین دلیل خونریزی پوستی می باشد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی قلب

با وجود تمام این شرایط مشمول میتواند از خدمت سربازی معاف شود اما در صورتی که مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی داشته باشد.

البته اگر صورت و گردن درگیر شده باشد و کراهت منظر ایجاد کند مدرک تحصیلی تاثیر گذار نخواهد بود برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هم معافیت دارد.

معافیت پزشکی ویتیلیگو

معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

بیماری ویتیلیوگو ضهور لکه های سفید رنگ روی پوست است که به مرور زمان میتواند گسترده شود.زمانی که ویتیلیگو صورت را در بر میگیرد یا هر دو دست یا وسعت بیش از ۴۰ درصد بدن دارای معافیت دائم پزشکی میشود.البته مشمولینی که مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارند تنها ازخدمات رزمی معاف خواهند شد.

معافیت پزشکی هیپودرمیتهای ندولر

این بیماری پوستی در صورتی که فردی را مبتلا کند بر اساس شرایطی که گفته میشود میتواند باعث معافیت سربازی شود.شورای پزشکی بعد از بررسی های لازم و تشخیص شدید بودن،منتشر بودن، مقاوم بودن و دارای علائم سیستمیک بودن بیماری مشمول را از خدمت سربازی معاف میکند.در این بند مدرک تحصیلی ملاکی برای معافیت نیست و در صورت دارا بودن شرایط بالا فرد میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت پزشکی درماتوزهای اتوایمیون تاولی و آکرودرماتیت

این بیماری هم جز بیماری های خود ایمنی است که پوست را هم میتواند درگیر کند.بر اساس آیین نامه اگر این بیماری مادرزادی یا اکتسابی باشد و مزمن و شدید و همچنین همراه با درگیری مخاطی و عروقی شود دارای معافیت دائم خواهد بود.

معافیت پزشکی هیپرکراتوز یا میخچه یا زگیل

در صورت ابتلا به هرکدام از موارد اعلام شده در این بند در صورتی فرد از خدمت سربازی معاف میشود که بیش از ۳۰ درصد کف هر یک از دست ها یا پا ها درگیر شده باشد و تلاش ها برای درمان بیماری بی نتیجه مانده باشد در اصطلاح پزشکی مقاوم در برابر درمان باشد.در صورت اثبات این موضوع شورای پزشکی رای بر معافیت دائم خواهد داد.

معافیت پزشکی فرونکلوز

در بند ۱۷ بخش بیماری های مربوط به پوست اسم این بیماری صراحتا ذکر شده و در صورتی که فرد مبتلا به فرونکلوز بیش از ۴۰ درصد بدنش مبتلا و درگیر شده باشد و تلاش ها برای درمان بیماری بی نتیجه مانده باشد بعد از تشکیل شورای پزشکی و اثبات این موضوع مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

معافیت پزشکی کهیر

کهیر ممکن است بر اثر حساسیت های فصلی و محیطی و در موارد بسیار رایج بر اثر حساسیت به غذا یا دارویی خاص بوجود بیاید.

در موارد شدید تر مانند حساسیت به ادویه علاوه بر کهیر فرد دچار تنگی تنفس و اختلالات تنفسی نیز میشود.اگر هر نوع کهیر همراه با آنژیوادم باشد فرد از خدمت سربازی معاف میشود اما در سایر موارد صرفا کهیر به تنهایی معافیتی جز معافیت از خدمات رزمی نخواهد داشت.

معافیت پزشکی آلوپسی آرآتا یا توتالیس یا یونیورسالیس

در این بیماری کچلی های تیکه ای یا سکه ای صورت میگیرد.البته بغیر از موی سر مژه یا لبرو یا زیر بغل هم ممکن است دچار کچلی شود اگر شدت بیماری زیاد باشد و موجب کراهت منظر شود.

مشمولینی که مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی دارند میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر تنها معاف از خدمات رزمی میشوند.

معافیت پزشکی بیماری پوستی آکنه

معافیت پزشکی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

آکنه ها به دلیل مسدود شدن بافت پوست به دلیل چربی یا اتفاقات هورمونی یا موهای زیر پوستی بوجود می آیند و اغلب آکنه ها را با جوش میشناسند در حالیکه همه آکنه ها در پوست پخش نمیشوند.

اگر شخصی دچار آکنه شدید باشد در صورتی که بدن و پوستش درگیر شود میتواند از خدمت سربازی معاف شود البته در صورتی که آکنه از نوع conglobate و Fulminant باشد و این تنها راه معافیت برای مبتلایان به آکنه است.قاعدتا در صورت وجود آکنه غیر از انواع گفته شده مشمول فقط معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت پزشکی سالک پوستی

سالک پوستی یا لیشمانیوز نوعی بیماری انگلی است که راه های انتقال مختلفی از جمله پشه خاکی دارد و اغلب در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و شرجی وجود دارد.

این بیماری دارای معافیت است اما در مرحله اول به فرد مبتلا ۶ ماه معافیت موقت داده میشود و اگر بعد درمان در این مدت نشانه ای از بهبود یافت نشد مشمول از خدمت سربازی معاف میشود.

معافیت پزشکی سارکوئیدوز

این بیماری منشا عصبی دارد و جز بیماری های خود ایمنی میباشد که در اعضای مختلف بدن مانند ریه و کبد و پوست تاثیر میگذارد.

سارکوئیدوز به معنای ناهنجاری گوشتی میباشد و اگر بصورت منتشر بیش از ۲۵ درصد سطح بدن را فرا گرفته باشد دارای معافیت است و در غیر اینصورت تنها بابت این بیماری مشمول معاف از خدمات رزمی میشود.

معافیت پزشکی ژنودرماتوز

این بیماری جز بیماری های ژنتیکی پوستی میباشد و در انواع آن مانند توبروز اسکلروزیس ، رکلین هوزن ، آلبینیسم ، گزرودرماپیگمانتوزا و پورفیری دارای معافیت دائم میباشد و بعد از تایید شورای پزشکی مشمول با هر مدرک تحصیلی یا هر سنی حتی در صورت داشتن غیبت سربازی میتواند از خدمت معاف شود.

معافیت پزشکی ایکتیوز

این بیماری معمولا بصورت مادر زادی است و خود را با خشکی شدید پوست و خارش و پوسته پوسته شدن پوست نشان میدهد.در این نوع معافیت هم ملاک سطح گرفتاری بدن میباشد.

اگر میزان درگیری پوست بدن با ایکتیوز بیش از ۲۵ درصد وسعت سطح بدن باشد دارای معافیت کامل و کمتر از این میزان حتی خود ۲۵ درصد تنها دارای معافیت از خدمات رزمی میباشد.

معافیت پزشکی لیکن سیمپلکس

زمانی که خاراندن پوست به دلیل وجود اگزما زیاد اتفاق بیوفتد و همان احساس آرامش و لذت بعد از خارش را بدهد ممکن است این عمل اعتیاد وار تکرار شود که موجب ایجاد این بیماری است و بیشتر در نقاط در دسترس تر اتفاق میوفتد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی کف پا

اگر وسعت این بیماری پوستی در بدن بین ۱۱ تا ۲۰ درصد باشد مشمول معاف از خدمات رزمی میشود و برای وسعت بیش از ۲۱ درصد شورای پزشکی به دلیل عوارض این بیماری پوستی مشمول را از خدمت سربازی معاف خواهد کرد.

معافیت پزشکی هیدرادنیت

هیدرادنیت جز بیماری هایی هست که معمولا در زیر سینه یا زیر بغل و باسن مشاهده میشود.اما حتی اگر مزمن و چرکی هم باشد بازهم شورای پزشکی مشمول را خدمت سربازی معاف نمیکند و تنها رای بر معافیت از خدمات رزمی میدهد.

در بخش بیماری های پوست مانند دیگر بخش ها مشمولین پزشک حتی با دارا بودن شرایط معافیت به هیچ عنوان از خدمت سربازی معاف نخواهند شد و در صورتی که اثبات شود قادر به طبابت در نیروهای مسلح نیستند تنها از انجام خدمات سنگین معاف میشوند.

همانطور که مشاهده کردید بیماری های پوستی بر خلاف دیگر بخش ها ارتباطی با مدرک تحصیلی ندارند و شخص با هر مدرک تحصیلی البته بجز پزشکی میتواند برای معافیت اقدام کند.برای اقدام حتی در حین تحصیل کافیست مراحل معافیت را از پلیس+۱۰ شروع کنید.

در صورتی که در مورد معافیت پزشکی بیماری های پوست سوالی دارید میتوانید با سرباز مشاور از طریق رزو وقت مشاوره یا تلفن های سایت در ارتباط باشید تا از مشاوره اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی استفاده کنید.

بنر معافیت پزشکی

44 پاسخ

  1. باسلام بنده چندین ساله بیماری پسوریازیس در ناحیه سروگردن و داخل گوش و کمی صورت و دوتا کف دست با دوتا کف پا دارم و مدرک تحصیلم فوق لیسانس میباشد آیا معافیت دایم میتونم بگیرم ممنون میشم جواب بدید

  2. سلام.
    من چند سالی هست درگیر پمفیگوس تاول هستم و رفتم کمیسیون رای به معافیت دائم داد ولی شورا عالی معافیت۶ ماهه داد
    الان بعد۶ ماه دوباره رفتم دکتر گفته بیماری ادامه داره
    آیا برم کمیسیون دوباره معافیت موقت میده یا قطعا دیگه این سری تکلیفم مشخص میشه؟اینجور مواقع معمولا رای کمیسیون چیه؟

    1. سلام من به تازگی دچار بیماری پمفیگوس شدم زخم دهانی شدید و بدن و سر دارم
      دکتر برام کورتون تجویز کرده و قراره شروع کنم
      ده سال از مشمولیتم میگذره
      میترسم برای معافیت اقدام کنم ردم کنن
      به چه دلیلی شمارو رد کردن؟

  3. سلام بنده ٣۶سالمه حدود٨سال پیش دچار۵۴درصدسوختگی درجه ٣شدم و دستام تابازو وپاهام تامچ گرافت شده وقتی ۵دقیقه سرپا وایمسم پاهام دچارسوزش میشه ودرهوای گرم و یاسرد دچار خارش میشود آیامن میتوانم معافیت بگیرم

  4. سلام من مشکل درماتیت سبوره در ناحیه ی سر و صورت و گوش می‌ باشم آیا معافیت به من تعلق میگیره

  5. سلام بنده بیماری پمفیگوس دارم سه سال هست که درگیرم و زخم هایی در دهان و بدن وجود دارند که به محض کم کردن کورتون برمیگردند..تحت درمان زیر نظر متخصص هستم ولی بعد سه سال هنوز درگیر هستم..آیا معافیت دائم تعلق میگیره؟در ضمن دانشجوی دکتری هستم.ممنون

  6. سلام
    بنده ۳ماهی است درگیر بیماری خارش بدن هستم تشخیص دکتر گال هست و واگیر دار
    کل بدن درگیره
    بیماری قارچی سرهم دارم
    حالا با این شرایط معافم؟دیپلم مدرکمه

  7. سلام
    من چند سال هست هر دودستم اگزما داره یعنیخارش بیش از حد و سوزش التهاب چندین بارهم اقدام برای درمان کردم متاسفانه بعد از چند دوره درمان برگشته خواستم بدونم این بیماری جز معافیت هست یا نه

  8. سلام من مشکل خونی پلاکت خونم ناقص تشکیل میشه واهن خونم زیاده ویتامین B۱۲ هم کمه ایا منو معاف میکنن؟

      1. با سلام.بنده دچار بیماری پسوریازیس از ناحیه کف پای راست هستم که شدید می باشد. دارای مدرک کارشناسی ارشد می باشم.ایا امکان معافیت دائم وجود دارد؟

  9. سلام من مشکل ویتیلیگو دارم و بیشتر از ۴۰ درصد بدن من درگیره پس چرا منو معاف نکردن؟ مدرک هم فوق دیپلمم

    1. سلام.
      من بیماری پمفیگوس و تاول داشتم چند سال پیش و هنوز ادامه داره کمیسیون رفتم و رای به معافیت داد ولی شورا عالی معافیت ۶ ماهه و تحت درمان داد.
      دوباره بعد۶ ماه رفتم پزشک گفته بله بیماری ادامه داره.
      ایا امکانش هست دوباره معافیت موقت بدن(برا دومین بار) یا این سری تکلیفم مشخص میشه؟اینجکر مواقع معمولا رای چی هست؟

  10. سلام بنده از سال ۹۶ تا الان که سال ۱۴۰۲ هست درگیر مشکل آکنه شدید هستم چندبار به دکتر مراجعه کردم و دارو مصرف کردم ولی درمان جواب نداد و چند بار هم داروهای گیاهی رو استفاده کردم که اون هم بی نتیجه بود
    در ضمن جوش های چرکی بزرگ همراه با چرک و خون در کمرم و پشت بازو و روی شکم و سینه ها میزنم وپشتم پر از جوش و جای جوش هست و خارش بدنم دارم ولی صورتم ب ندرت جوش میزنه مشکل اساسی در بدن دارم میخواستم ببینم با این شرایط میتونم برای معافیت اقدام کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  11. سلام وقتتون بخیر
    من بیماری اگزما پوست سر دارم ، به طوری که پوست سرم خشک و موجب خارش و قرمزی شدید میشه و در بعضی مواقع قسمت های از سر به دلیل خارش بیش اندازه باعث زخم شدن میشه
    سه بار برای درمان اقدام کردم ولی متاسفانه این درمان ها جوابگو نبود و هر سری بعد از مدتی دوباره بیماری برگشته
    خواستم بدونم امکانش هست به دلیل این بیماری از سربازی معاف بشم؟

      1. سلام من پوستم به شدت قرمزه صورت و بدنم داغ میکنه و میسوزه و خیلی زیاد عرق میکنم به شدت باعث خارش صورت و بدن میشه ایا معافیت تعلق میگیره ؟؟

          1. سلام وقتتون بخیر من هفت سالی درگیری بیماری پسوریازیس هستم و تقریبا ۸۰ درصد سرم و زیر ابروهام و یه قسمت بالای ناحیه تنساسلی و اندازه یه سکه پشت کمرم هست آیا دارای معافیت میشه یا خیر ؟
            درصورتی که به مرور زمانم حتی با مصرف دارو پیشرفت کرده .

          1. سلام من دارای بیماری پسوریازیس با درگیری بیش از ۷۰ درصد بدن هستم . واین در حالیه که ۴۱ سال سن دارم آیا بدون درنظر گرفتن غیبت مشمول معافیت پزشکی می‌شوم ؟

  12. سلام وقت بخیر.بنده دارای بیماری امیلوئیدوز هستم، بصورت ارثی با مدرک دیپلم.
    بیماریم این چند سال پیشرفت کرده و پوست کمر و بازو و سینه و الان هم روی شکم سیاه شده .خارش های عصبی زیادی دارم که باعث زخم و خونریزی پوستم میشه.امیلوئیدوز روی پوستم تایید شده توسط پاتولوژی و دکتر متخصص ولی برای قلب یا کبد و کلیه ازمایشی انجام ندادم.اگر فقط روی پوستم باشه معافیت دائم داره؟

    1. سلام
      من چند سالی هست دچار بیماری پسوریازیس در قسمت ناحیه سر می باشم که تحت درمان دارویی پزشک متخصص پوست می باشم که دو سالی هم در قسمت بینی به پایین و چانه گسترش پیدا کرده و بهبود نیافته و دارای مدرک تحصیلی ارشد می باشم ایا معافیت به من تعلق میگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !